Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت بورس انرژی در ایران فعالیت های عملیاتی خود را در زمینه انجام معاملات نقدی، قرارداد سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله به منظور مرتفع سازی نیازهایی چون خرید و فروش منابع انرژی، تامین مالی برای تولیدکنندگان و تامین منابع انرژی برای توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، از اسفند ماه سال١٣٩١ شروع کرد...

بورس انرژی چگونه به وجود آمد...؟؟

بورس24 : در مباحث قبلی به معرفی بورس انرژی در سایر کشورهای دنیا پرداختیم و از فعالیت های نفتی در بورس انرژی آمریکا تا مراکز مهم اروپایی نظیر لندن، آمستردام، وین و لایپزیک صحبت شد. اگرچه ایران در ابتدای راه است اما تجارب کشورهای دیگر در این زمینه می تواند مسیر رشد و بلوغ را تسریع بخشد. خالی از لطف نیست که بدانید یکی از بزرگترین و معروفترین بازار کالا ی جهان، بازار مبادلات کالای نیویورک یا نایمکس است. بورس نایمکس پیشینه طولانی دارد و اولین کلنگ آن در سال های دور و پیش از سال 1900 میلادی زده شد. در آن زمان درپی تلاش تجار و تولیدکنندگان کالاهای مختلف برای تسهیل روند خریدوفروش ، تعدادی از تولیدکنندگان محصولات لبنی برای معامله محصولات خود، بورس کره و پنیر نیویورک را پایه گذاری کردند. در اندک مدتی، برخی محصولات غذایی دیگر نیز در این بازار عرضه شد و از آن پس به بازار مبادلات کالای نیویورک تغییرنام پیدا کرد.

شرکت بورس انرژی در ایران فعالیت های عملیاتی خود را در زمینه انجام معاملات نقدی ، قرارداد سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله به منظور مرتفع سازی نیازهایی چون خرید و فروش منابع انرژی ، تامین مالی برای تولیدکنندگان و تامین منابع انرژی برای توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، از اسفند ماه سال1391 شروع کرد.

اهداف این مجموعه از روز نخستتبیین و ارتقاء جایگاه و کارکردهای بورس انرژی برای فعالین در این حوزه معرفی شد و به کارگیری رویه های موثر جهت حفظ سلامت بازار و صیانت ازحقوق ذینفعان در اولویت بورس انرژی بود. در این خصوص طراحی ابزارها و محصولات جدید و تجهیز بهینه منابع و تعامل و همکاری موثر با نهادهای فعال در بازارهای مالی از گام های مهمی بود که در مجموعه تعریف گردید.

در ایران همچون اقصی نقاط جهان با راه اندازی این بازار امکان خرید و فروش انرژی ، تامین مالی برای تولیدکنندگان، تامین انرژی برای توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، کشف قیمت روزانه انرژی ، پوشش ریسک ، شفافیت معاملاتی ، تسهیل در تبادلات انرژی و کاهش هزینه های معاملاتی در بخش مبادلات انرژی فراهم خواهد شد و بی شک یکی از زیربنایی ترین تحولات مدیریتی سال های اخیر در حوزه های انرژی و اقتصاد که می تواند تاثیر متناسبی نیز دربازار های منطقه ای انرژی نیز بگذارد ، راه اندازی بازار بورس انرژی در کشور است.

در مطالب آتی به مزایای وجود بورس انرژی در اقتصاد و اثرات خرد و کلان آن به طور جامع خواهیم پرداخت.

درس قبل : چرا بورس انرژی...!؟

درس بعد : چهار دلیل برای اثربخشی مثبت بورس انرژی ایران بر اقتصاد کلان

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24