Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در دوازده ماهی که از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذرد تحولات بزرگ در بازارهای مختلف رخ داده که عموما تحت تاثیر پیروزی او بوده است. سوال مهم این است که از این پس چه تحولاتی در بازارهای مختلف رخ خواهد داد. در مطلب حاضر ..

خبرهای خوش برای فعالان بازارهای مالی و مواد خام البته ..

بورس24 : یک سال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذرد و در این 12 ماه، تحولات بزرگ در بازارهای مختلف تحت تاثیر این انتخابات و پیروزی ترامپ رخ داده است. بیشترین تاثیر در بازارهای مالی بویژه بازار مالی آمریکا و بازار طلا مشاهده شده است. در مطلب حاضر به بررسی این تاثیرات و تغییراتی که در شاخص های مالی و قیمت فلز زرد رخ داده اشاره می کنیم.

یک سال پیش، هنگامیکه مشخص شد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر هیلاری کلینتون غلبه کرده و رییس جمهوری بعدی این کشور خواهد شد، شاخص متوسط صنعتی داوجونز برای چند ساعت حدود 900 واحد سقوط کرد. قبل از انتخابات، برنامه ریزی برای دوران ریاست جمهوری ترامپ برای برخی استراتژیست های وال استریت دشوار بود. در پایان روزی که پیروزی ترامپ در انتخابات اعلام شد شاخص متوسط صنعتی داوجونز نه تنها کاهش ابتدای معاملات را جبران کرد بلکه 250 واحد نیز افزایش یافت و به 18500 واحد رسید.

این پایین ترین رقمی بود که این شاخص از زمان برگزاری انتخابات تاکنون داشته است. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، با آنکه ریسک های زیادی متوجه اقتصاد آمریکا بوده اما رقم شاخص داوجونز نه تنها کاهش نیافته بلکه رشدی قابل ملاحظه داشته و به رقم های بی سابقه رسیده است. در این یک سال، شاخص های استاندارد اند پورز، متوسط صنعتی داوجونز و نزدک به ترتیب 21.1 درصد، 29 درصد و 30.1 درصد رشد کرده اند.

در این مدت سهام بانک ها و شرکت های فعال در حوزه فناوری بهترین عملکرد و سهام شرکت های خدمات مخابراتی بدترین عملکرد را داشته اند.

تحلیلگران معتقدند بهبود شرایط اقتصاد جهان و سیاست های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ دو عامل اصلی رشد شاخص های مالی بوده اند. عملکرد دیگر بازارهای سهام از جمله بازارهای اروپا و آسیا نیز در این یک سال عموما مثبت بوده است.

امیدواری به تحقق وعده هایی که ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری داد نیز در رشد شاخص های مالی موثر بوده است. او سه وعده بزرگ داده که البته هنوز نتوانسته به آنها عمل کند: کاهش مالیات شرکت ها و اشخاص، حذف مقررات دست و پاگیر و اختصاص هزار میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت ها.

در یک سال اخیر بخشی بزرگ از رشد شاخص های مالی در آمریکا حاصل امیدواری سرمایه گذاران به تحقق این وعده ها بوده است. در حال حاضر برنامه کاهش مالیات ها در دست بررسی است و در حوزه تخصیص منابع مالی به توسعه زیرساخت ها و حذف مقررات زائد اقدامی انجام نشده است. تلاش های ترامپ برای عمل به وعده های یاد شده ادامه پیدا خواهد کرد. او اخیرا بر کاهش کسری تجاری آمریکا با دیگر کشورها بویژه چین تمرکز کرده است. انتظار می رود روند رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا ادامه یابد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

رونق بازارهای مالی سبب شده پیش بینی هایی که درباره رشد شدید قیمت طلا مطرح شده بود تحقق نیابد. کاهش ریسک های اقتصادی یک عامل مهم کاهش جذابیت طلا بوده است. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در گزارش های جدید خود نسبت به تداوم روند بهبود شرایط اقتصاد جهان ابراز خوشبینی کرده اند و پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را بالا برده اند. در یک سال اخیر قیمت طلا تنها حدود 30 دلار رشد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

البته یک عامل دیگر رونق اندک بازار طلا، پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون 2 بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در ماه آینده میلادی نیز این اقدام را انجام دهد. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار و کاهش جذابیت طلا منجر می شود.

نهادهای تحلیلگر دیدگاه های مختلفی درباره افق بازار طلا ارائه کرده اند. البته دیدگاه کلی آنها این است که احتمال رشد چشمگیر قیمت فلز زرد اندک است. اگر رشد ارزش دلار که در هفته های اخیر مشاهده شده است ادامه پیدا کند طلا شانسی برای رشد ندارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

در یک سال اخیر عملکرد بازار فلزات پایه نیز مثبت بوده است. البته این رونق عمدتا حاصل بهبود شرایط اقتصادی در چین است. با توجه به خوشبینی هایی که درباره افق اقتصاد این کشور و آمریکا وجود دارد بعید نیست عملکرد این بازار در ماه های آینده مثبت باشد. دولت چین سیاست های اصلاحی خود را ادامه داده اما برنامه های زیرساختی را رها نکرده است. تاکید رییس جمهور چین بر رونق اقتصادی این کشور در سال های آینده عاملی برای امیدواری فعالان بازار فلزات پایه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک سال اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24