Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما در فولادسازان، با توجه به کاهش تولید در چین به علت مسائل محیط زیستی شاهد افزایش قیمت ٢ درصدی نست به ابتدای هفته بودیم. معاملات این گروه در بازار سرمایه عموما متعادل و در محدوده صفر تابلو پیگیری شدند...

رصد بازار در میانه پاییز!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت شیمیایی (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • وبانک
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت شیمیایی (بخش سوم)

شرکت هایی که خوراکشان را از صنعت پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می کنند عموما به دلیل قرارگیری بین چرخه های تولید در معرض توجه کمتری هستند اما حقیقت آن است که این شرکت ها به دلیل وابستگی به نرخ نفت و نرخ ارز در زمان نوسان هر یک از این اقلام می توانند حاشیه سود مناسبی برای خود دست و پا کنند. در این مطلب سعی خواهد شد نگاهی به شرایط این گروه از یک زاویه مشخص داشته باشیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وبانک

همانگونه که مشاهده می شود وبانک در تایم فریم هفتگی در یک روند بلند مدت بررسی شده است که در آن موج 4 در یک موج پنج تایی در حال تکمیل ریز موج E می باشد. محدوده 160-180 تومان می تواند پایان این موج تلقی گردد و برای سهامداران بلند مدت جذابیت خواهد داشت.

لازم به ذکر است که اصلاح سهم از لحاظ زمانی در انتهای مسیر خود قرار گرفته و احتمال رشد تا سقف مثلث و شکاندن آن در آینده دور از ذهن نیست اما از آنجا که بررسی فوق در تایم فریم هفتگی و بازه بلند مدت صورت گرفته است ورود سهامداران کوتاه مدتی می تواند بی فایده و کم بازده باشد. محدوده قیمتی کمتر از مثلث ترسیم شده می تواند به معنای ساقط شدن از اعتبار برای این تحلیل باشد.

مجله خبری

الف) سیاسی

در مهمترین اتفاق سیاسی هفته اخیر سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان اروز شنبه در اقدامی غیرمنتظره استعفا کرد. استعفای او خارج از کشور و درحالی که در عربستان حضور داشت سوالات زیادی را درباره نقش سعودی‌ها در این استعفا ایجاد کرده است. او درباره دلیل استعفایش "دخالت‌های ایران" را عامل اصلی این اقدام خود اعلام کرده است. حریری مدعی شد: ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که ایران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند. حریری گفت: با تمام تلاش خود برای حفظ بی‌طرفی لبنان در مسائل منطقه اما ایران مشکلاتی که هست را برای لبنان به ارمغان آورد. حزب‌الله به عنوان بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعالیت می‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحمیل کرده است. این اقدام سعد حریری احتمالا بار دیگر لبنان را به ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی خواهد کشاند و به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای مرحله آتی در لبنان نقشه‌هایی در سر دارند به ویژه آنکه در زمان روی کار آمدن حریری که در طرف مقابل به ریاست جمهوری میشل عون، هم پیمان حزب‌الله انجامید، سعودی‌ها خود را بازنده بازی در لبنان می‌دیدند.

در همین ارتباط وزیر خارجه کشورمان در پیام هایی توییتری به ادعاها و اقدامات خصمانه ی عربستان سعودی واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در چند پیام توییتری نوشت: سفرها به عربستان سعودی متخاصم برای سلامت منطقه خطرناک بوده است. سفر ترامپ منجر به سرکوب‌ها در بحرین و به دنبال آن آشفتگی در قطر شد. وی افزود: سفرهای کوشنر(داماد ترامپ) و نخست‌وزیر لبنان به استعفای عجیب سعد حریری در حالی که خارج از کشور بود منجر شد. البته که ایران به مداخله در منطقه متهم شده است. وزیر خارجه کشورمان گفت: پادشاهی عربستان سعودی در جنگ‌های متخاصمانه، گردن کلفتی در منطقه، رفتارهای بی‌ثبات کننده و تحریکات پر خطر وارد می‌شود و این کشور ایران را برای این رویدادها سرزنش می‌کند.

استعفای سعد حریری در حالی رخ داد که درابتدای هفته موشک بالستیک از سوی یمن فرودگاه ریاض را مورد اصابت قرار داد که به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ائتلاف عربستانی در یمن روز دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که ایران مسئول تامین سلاح نیروهای حوثی یمن و متحدانش و حمله موشکی روز شنبه به فرودگاه بین‌المللی ریاض پایتخت عربستان سعودی است. این اتفاقات گمانه زنی هایی از فراهم کردن زمینه جنگ عربستان علیه لبنان را بالا برده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با نماینده آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک دستاورد مهم برای راستی آزمایی هسته‌ای است، گفت: آژانس به تمامی اماکن مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی داشته است. وکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک با نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار و درباره راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت‌وگو کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

به نقل از وزارت نفت، قیمتنفتخام سبکایراندر هفته منتهی به ۲۷ اکتبر(جمعه، ۵ آبان‌ماه) با یک دلار و ۳۲ سنت افزایش به ۵۷ دلار و ۴۵ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵۰ دلار و ۲۶سنت برای هر بشکه بوده است. این در حالی است که نرخ دلار مبادله ای هم به بالای 3500 تومان رسیده و فاصله خود را با نرخ ارز آزاد کم کرده است. این افزایش قیمتها در حالی است که این روزها مصادف با بودجه ریزی سال آینده از سوی دولت می باشد و در چند سال اخیر در همین بازه قیمت نفت در محدوده اوج خود بوده است و پس از آن عموما سیر نزولی را طی کرده است که این اتفاق با توجه به بودجه خوشبینانه از سوی دولت باعث محقق نشدن بخشی از آن به خصوص در زمینه عمرانی می شود.

در اقتصاد ایران همواره مسکن نقش مهمی در رونق آن داشته است و در سالهایی که مسکن راکد بوده است و معاملات آن پایین آمده رونق اقتصادی هم همزمان تا حدودی کاهش یافته است. بر همین اساس دولت در جهت رفع رکود از این بخش راهکارهایی در دوره های مختلف ارائه کرده است که در آخرین آن مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارتخانه به منظور کمک به متقاضیان مسکن، سه پیشنهاد را در قالب کاهش نرخ سود، افزایش مدت تسهیلات مسکن، انتشار اوراق توسط صندوق توسعه ملی در بازارهای جهانی و خرید اوراق MBS بانک مسکن توسط سایر بانک‌ها ارایه کرده است. عبده تبریزی تاکید کرد: ممکن است زمانی که صندوق توسعه ملی می‌خواهد دلار را پس بگیرد نرخ دلار جهش کرده باشد، لذا بانک مرکزی چون می‌خواهد به مسکن کمک کند باید به همان نرخی که دلار را دریافت کرده، به همان نرخ هم به خریداری اوراق ارزی بازپرداخت کند. این امکان وجود دارد و با توجه به این‌که فرایند تدریجی و طولانی‌مدت است، به تورم فشار وارد نمی‌شود.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هر ماه باید ۵۰۰ واحد تولیدی جدید در کشور راه اندازی شود، گفت: امسال در مجموع راه اندازی ۶ هزار واحد صنعتی جدید و ایجاد ۵۰ هزار شغل توسط این وزارتخانه در کشور پیش بینی شده است. وی با بیان اینکه هدف دولت توزیع فقط پول نیست، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان برای احیای بیش از هفت هزار واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی در نظر گرفته شد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در روزهای ابتدایی هفته، در حالی با روند صعودی همراه بود که در روز دوشنبه با داغ شدن شایعه همکاری نکردن فولکس واگن با خودروسازان، روند منفی در نمادها شکل گرفت و شاهد صف فروش برخی از آنها نیز بودیم. این اتفاق باعث شد تا در جهت برطرف کردن ابهامات امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب خروج احتمالی فولکس واگن از ایران اعلام کند: روند فعالیت فولکس واگن در ایران در حال پیگیری است و قرارداد تولید محصولات این شرکت آلمانی در ایران تا ماه آینده نهایی خواهد شد. وی با بیان اینکه تاخیر به وجود آمده در همکاری گروه صنعتی ماموت و فولکس واگن موضوع داخلی‌سازی و درصد آن بوده، است اظهار کرد: با مذاکرات انجام شده این مشکل برطرف و با امضای تفاهمنامه‌ای در ماه آینده، تولید این محصولات در ایران آغاز می‌شود. این صحبت مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن باعث فروکش کردن روند منفی بازار و به تعادل رسیدن نمادها شد و برخی نمادها بار دیگر کاملا به روند صعودی و صف خرید نیز رسیدند.

از مهمترین خبرهای این گروه، انجمن قطعه سازان پیرو درخواست مکرر اعضا در یک نامه فوری و بسیار مهم از آنها درخواست کرد تا تاثیر افزایش نرخ مواد اولیه، تولید، دستمزد و… را در بهای تمام شده محاسبه و اعلام کنند تا برای افزایش نرخ با دولت و مجلس رایزنی کند.

در فلزات اساسی؛ روند افزایشی شاخص دلار در مقابل دیگر ارزها در این هفته باعث شد تا حتی کاهش انبارهایLME هم نتواند باعث افزایش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شود و قیمت ها روند نزولی داشتند. این موضوع قیمت کاتد مس را به نزدیکی­های 6800 دلار رساند. اما در فولادسازان، با توجه به کاهش تولید در چین به علت مسائل محیط زیستی شاهد افزایش قیمت 2 درصدی نست به ابتدای هفته بودیم. معاملات این گروه در بازار سرمایه عموما متعادل و در محدوده صفر تابلو پیگیری شدند.

در محصولات شیمیایی ؛ معاملات نمادهای این گروه در حالی این هفته کاملا متعادل پیگیری شد که قیمت نفت در بازارهای جهانی روند صعودی خود را از دست نداد و به بالای 60 دلار رسید. این مهم که در صورت ثبات در این محدوده با تاخیر قیمت محصولات پتروشیمی را با افزایش روبرو خواهد کرد میتواند محرک مناسبی برای این گروه بشمار بیاید.

اما در هفته اخیر بیش از ۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری در اعتراض به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، تقاضا کردند مبنای محاسبه نرخ خوراک از صنایع بالادستی پتروشیمی تا واحدهای پتروشیمی بین مجتمعی پایین‌دستی بخش خصوصی و دولتی با ارزش مبادله‌ای صورت گیرد و یا در غیر این صورت برای جلوگیری از تبعیض و رانت مضاعف برخی واحدها عرضه گاز و مایع پتروشیمی از صنایع بالادست و پایین‌دستی به طور یکسان با نرخ آزاد محاسبه شود. طی بررسی‌های به عمل آمده براساس صورت‌های مالی سال ۱۳۹۵ میزان سود ناشی از عملیات شرکت‌های بالادستی نظیر پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری، خلیج فارس، آریا ساسول و غیره از ۲۴ تا بیش از ۵۰ درصد بوده و این در حالی است که مجتمع‌های صنایع پایین دستی سود حدود دو تا پنج درصد حاصل کرده‌اند.

در فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛ معاملات این گروه در هفته اخیر به مانند اکثر صنایع دیگر بازار سرمایه در حالی متعادل پیگیری شد که تنش های سیاسی بوجود آمده در منطقه خاورمیانه بهانه خوبی در جهت افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 60 دلار بود. این موضوع که با ثبات در بلند مدت تاثیر مثبتی بر روی پالایشگاهها دارد در حال حاضر با ابهاماتی در مورد ماندن قیمتها در این محدوده در ذهن تحلیلگران باقی گذاشته است.

اما بر اساس تصمیم جدید شورای رقابت مقرر شده است تا ظرف مدت یک ماه، دستورالعملی برای عرضه وکیوم باتوم پالایشگاه ها با شرایط قراردادهای بلندمدت برای عرضه در بورس کالای ایران (با ارز آزاد) تهیه شود. این حرکت به گفته برخی کارشناسان اولین اقدام در جهت آزادسازی قیمتهای محصولات شرکتهای پالایشگاهی می باشد که می تواند بر روی سود این شرکتها اثر مثبتی بگذارد.

بانکها و موسسات اعتباری؛ این هفته در این گروه شاهد برگزاری مجمع بانک اقتصاد نوین بدون تقسیم سود بودیم. این اتفاق در حالی بود که شایعاتی در بازار مبنی بر برگزاری مجمع بانک صادرات هم بود که تکذیب شد. در همین زمینه عباس کمر‌ئی مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری در خصوص سرنوشت صورتهای مالی بانکها گفت: تاکنون چند بانک صورت مالی‌شان را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند و ما آن را بررسی کرده‌ایم. برخی موارد در صورت‌ها وجود دارد که باید اصلاح شود. این صورت‌ها در حال رفت و آمد بین بانک مرکزی و بانک‌ها است و به‌زودی نهایی خواهد شد.

در حالی این روزها شاهد کاهش نرخ سود بانکی هستیم که نرخ بهره وامها بدون تغییر مانده است، این اتفاق می تواند شرایط را برای بانکهای حاضر در بازار سرمایه با توجه به کاهش هزینه ها بهتر از سالهای گذشته کند.

در گروه قند و شکر؛ شاهد افزایش 8 درصدی قیمت شکر در بورس کالا بودیم. در این زمینه معاون انجمن قند و شکراعلام کرد انتظار می رود با این درصد افزایش قیمت ، کارخانه های تولید قند و شکر قادر به پوشش هزینه ها و افزایش قیمت ها باشند. این خبر باعث افزایش تقاضا در برخی نمادهای گروه شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24