Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قدرت گرفتن بورس انرژی در ایران به عنوان یکی از تولید کنندگان مهم نفت اوپک وهمچنین یکی از بزرگترین کشورهای مهم تامین کننده گاز در منطقه می تواند جایگاه کشور را در حوزه انرژی ترفیع دهد و به جذابیت های این بازار به عنوان یک رفرنس داخلی و بین المللی در منطقه بیفزاید...

چرا بورس انرژی...!؟

بورس24 : یکی از مباحث پیچیده علم اقتصاد قیمت گذاری صحیح است و در مورد بورس انرژی برخی کالاها به دلیل قرار گرفتن در بازارهای بزرگ جهانی، قیمت مشخصی دارند اما برخی دیگر فاقد سازوکار مشخص قیمت گذاری هستند و راه اندازی بورس انرژی یک راه حل منطقی برای آن به حساب می آید.

برای مثال در آمریکا 5 بازار بزرگ محصولاتی چون نفت خام و دیگر محصولات حوزه انرژی را عرضه می کنند و در چنین بازار مبادلات کالایی عرضه نفت خام سبک امریکا، این محصول را به یکی از شاخص های اصلی قیمت گذاری نفت خام در جهان تبدیل کرده است. یا در اروپا ، شهرهای مهم قدرت های اروپایی نظیر لندن، آمستردام، وین و لایپزیک دارای بورس انرژی هستند که در آن قیمت نفت خام برنت دریای شمال قیمت گذاری می شود و به عنوان یک رفرنس مهم در قیمت نفت خام بر سایر محصولات مشابه اثر گذار خواهد بود. استفاده از بورس انرژی برای مبادلات فیزیکی و غیر فیزیکی در تمام دنیا امری متداول و مرسوم است و به دلیل شفافیت بالای این بازار، هم از سوی دولتمردان و هم از طرف معامله کنندگان مورد توجه قرار گرفته است.

قدرت گرفتن بورس انرژی در ایران به عنوان یکی از تولید کنندگان مهم نفت اوپک وهمچنین یکی از بزرگترین کشورهای مهم تامین کننده گاز در منطقه می تواند جایگاه کشور را در حوزه انرژی ترفیع دهد و به جذابیت های این بازار به عنوان یک رفرنس داخلی و بین المللی در منطقه بیافزاید.

وجود بازاری تحت عنوان بورس انرژی با قوانین مشخص و نظارت دقیق، هر دو سمت عرضه و تقاضا را پای میز معامله می کشاند تا در شرایطی شفاف با توجه به تابلو معاملاتی به خرید و فروش در حوزه مربوطه بپردازند. این در شرایطی است که تجمیع هر دو سمت خریدار و فروشنده در بورس انرژی نه تنها نقدشوندگی را در این حوزه افزایش داده است بلکه به تنظیم بازار نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد. نباید فراموش کرد به دلیل مقررات مشخص و تضامین اخذ شده ، نه تنها ریسک معاملات برای هردو سو کاهش خواهد یافت بلکه با استفاده از ابزار معاملات آتی می توان ریسک نوسانات قیمت را نیز پوشش داد که در آینده به آن خواهیم پرداخت لذا در این بازار دست خریداران و فروشندگان برای اعمال هرگونه قرارداد فیزیکی یا غیر فیزیکی برای مقاصدی از جمله کاهش ریسک های عملیاتی شرکت یا ریسک دارایی ها در کنار پاسخگویی مطمئن به نیازهای حوزه انرژی باز خواهد بود که همین موضوع سبب گسترش زمینه های فعالیت در بورس انرژی شده است.

درس قبل : با چهارمین بورس کشور آشنا شوید / فلسفه بورس انرژی...

درس بعد : بورس انرژی چگونه بوجود آمد؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24