Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز قیمت نفت به سرعت افزایش یافته و یکی از عوامل این رشد، تحولات در عربستان است اما سوال مهم این است که وضعیت بازار نفت واقعا به چه شکل است و آیا رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد؟ در مطلب حاضر ..

این روزها در بازار نفت چه خبر است؟

بورس24 : خبر دستگیری تعدادی از اعضاء خاندان سلطنتی و مقامات عربستان، در ابتدای معاملات تغییرات بزرگی در بازار نفت ایجاد نکرد اما در ساعات بعد، قیمت ها به سرعت افزایش یافت البته درباره علل رشد قیمت ها دیدگاه های مختلفی وجود دارد. سوالات گوناگون مطرح شده که در مطلب حاضر به آنها اشاره می شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با دستگیر کردن 11 نفر از اعضاء خاندان سلطنتی از جمله ولید بن طلال میلیاردر عربستانی به بهانه مبارزه با فساد مالی، عملا قدمی بزرگ در مسیر تحکیم قدرت خود برداشته است.

اما هنوز تبعات این اقدام مشخص نیست و یک عامل رشد قیمت نفت همین ابهام است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقداماتی که به بهانه مبارزه با فساد در عربستان صورت گرفت شروع برنامه تحکیم قدرت از سوی محمد بن سلمان است و جنگ قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

عربستان بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان است و هر گونه تغییر در بخش های اقتصادی و سیاسی آن تاثیرات بزرگ بر بازار نفت می گذارد.

البته فعلا کارشناسان تصور نمی کنند سیاست های نفتی عربستان تغییر کند. در یک سال و نیم اخیر این کشور تلاش کرده از طریق کاهش عرضه نفت قیمت ها را بالا ببرد. برنامه کاهش عرضه نفت که با حضور اکثر اعضاء اوپک و یازده کشور تولیدکننده نفت از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده تا مارس سال آینده اجرا می شود. پیش بینی شده در نشست پایان ماه جاری میلادی اوپک، مدت اجرای این برنامه تا پایان سال آینده میلادی تمدید شود. احتمال بالای تمدید برنامه یاد شده دومین عامل رشد قیمت ها در هفته های اخیر است زیرا این امر سبب کاهش مازاد عرضه نفت خواهد شد.

تحلیلگران بانک یو بی اس می گویند: "ما معتقدیم عربستان برنامه کاهش عرضه نفت را ادامه خواهد داد تا از مازاد عرضه بکاهد و قیمت ها بالاتر رود. دولت عربستان با کسری بودجه مواجه بوده است و اگر قیمت ها بالاتر از سطوح کنونی نرود این کسری ادامه پیدا خواهد کرد."

وزیر نفت عربستان گفته است، با آنکه برنامه کاهش عرضه نفت نتایج رضایت بخش داشته اما کار هنوز به پایان نرسیده است.

یکی دیگر از برنامه های محمد بن سلمان، عرضه بخشی از سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو در بورس است. قرار است این عرضه سال آینده انجام شود و بن سلمان مایل است قیمت نفت بالا رود زیرا در این حالت قیمت سهام افزایش خواهد یافت.

سومین عامل رشد قیمت نفت، کاهش تعداد چاه های نفتی در آمریکا و افول ذخیره نفت این کشور در هفته های اخیر است. هفته گذشته تعداد چاه های فعال نفتی در آمریکا به 729 حلقه کاهش یافت. همچنین ذخیره نفت آمریکا پایین آمده است.

چهارمین عامل رشد قیمت نفت، بهبود چشم انداز اقتصاد جهان است که سبب رشد سریع تر تقاضا برای نفت می شود. نهادهای تحلیلگر از جمله صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را بالاتر برده اند. همچنین آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی را 1.6 میلیون بشکه اعلام کرده که بالاتر از پیش بینی قبلی این نهاد است.

واقعیت این است که درباره کند شدن نرخ رشد اقتصاد جهان نگرانی خاصی وجود ندارد. شاخص های اقتصادی در آسیا، اروپا و آمریکا نشان می دهد اوضاع در حال بهتر شدن است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. در شرایطی که هم تقاضا رشد می کند و هم عرضه محدود شده طبیعی است که قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

اما در کوتاه مدت و میان مدت وضعیت بازار چگونه خواهد بود؟ تحلیلگران نسبت به افق بازار نفت خوشبین هستند زیرا عواملی که سبب رشد قیمت ها در هفته های اخیر شده ادامه پیدا خواهد کرد. برخی معتقدند قیمت نفت به سمت 70 دلار در هر بشکه حرکت می کند البته مشخص نیست برای چه مدت در این رقم باقی خواهد ماند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24