Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازارهای کالایی دومین روز آرام خود را سپری کرد تا جایی که اغلب بازارها با آرامش رو به رو بوده و به جز چند جرقه رشد قیمتی محدود ، می توان ثبات و سکون را کارنامه دو روز ابتدایی این بازار به شمار آورد اگرچه حجم فعالیت ها در روز یکشنبه بیشتر از روز شنبه گزارش شد. به نظر می رسد بازار هفته جاری را با همین روند آرام سپری کند و احتمالاً پیگیری جدی معاملات به هفته آینده موکول خواهد شد. در بازار فولاد شاهد عقب نشینی نسبی قیمت ها بودیم اگرچه هنوز هم بدنه بازار و حتی برخی از عرضه کنندگان اصلی در برابر افت قیمتی مقاومت می کنند. در بازار پتروشیمی ها با اعلام قیمت های پایه امید است که شفافیت بیشتری به این بازار تزریق شده اگرچه بعد از چند روز افت نرخ ، تکانه های محدود افزایش قیمت ها چندان هم دور از ذهن نیست. بورس انرژی نیز شرایط آرامی را تجربه کرد اگرچه همچون گذشته باز هم حلال ۴٠٢ با رشد قیمت و رقابت مورد معامله قرار گرفت...

بازار کالا ؛ آرام آرام آرام...

بورس24 : بازارهای کالایی دومین روز آرام خود را سپری کرد تا جایی که اغلب بازارها با آرامش رو به رو بوده و به جز چند جرقه رشد قیمتی محدود ، می توان ثبات و سکون را کارنامه دو روز ابتدایی این بازار به شمار آورد اگرچه حجم فعالیت ها در روز یکشنبه بیشتر از روز شنبه گزارش شد. به نظر می رسد بازار هفته جاری را با همین روند آرام سپری کند و احتمالاً پیگیری جدی معاملات به هفته آینده موکول خواهد شد. در بازار فولاد شاهد عقب نشینی نسبی قیمت ها بودیم اگرچه هنوز هم بدنه بازار و حتی برخی از عرضه کنندگان اصلی در برابر افت قیمتی مقاومت می کنند. در بازار پتروشیمی ها با اعلام قیمت های پایه امید است که شفافیت بیشتری به این بازار تزریق شده اگرچه بعد از چند روز افت نرخ ، تکانه های محدود افزایش قیمت ها چندان هم دور از ذهن نیست. بورس انرژی نیز شرایط آرامی را تجربه کرد اگرچه همچون گذشته باز هم حلال 402 با رشد قیمت و رقابت مورد معامله قرار گرفت.

باز هم رقابت برای خرید حلال 402 در بورس انرژی

رقابت برای خرید حلال 402 گویی باز هم در بورس انرژی خودنمایی می کند تا جایی که روز یکشنبه شاهد بودیم تا 170 تن عرضه حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی از قیمت پایه 1460 تومان به 1606 تومان افزایش قیمت پیدا کند که نشان دهنده تداوم جذابیت این کالا در بورس انرژی است. همچنین حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل نیز با رشد قیمت ها و رقابت خریداران مورد معامله قرار گرفت. قیمت نهایی این کالا در نهایت 465.29 دلار ( دلار بانک مرکزی ) شد.

این در حالی بود که حجم معامله امروز رقمی نزدیک به 4830 تن بود و ارزش معاملات بازار فیزیکی نیز به نزدیکی 8.5 میلیارد تومان برسد اگرچه هنوز هم رقم جذابی به شمار نمی رود.

به صورت دقیق تر؛ امروز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402، حلال 410 و حلال 404 پالایش نفت شیراز، حلال 404 و آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و حلال 402، حلال 404، آیزوریسایکل و آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل بود. امروز بورس انرژی شاهد عرضه انواع فرآورده های پالایشگاهی در رینگ بین الملل بود. همچنین طی روز کاری آتی (15 آبان 96)، کالاهای ریفورمیت پتروشیمی بوعلی، برش سنگین پتروشیمی شازند، متانول پتروشیمی زاگرس، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

فردا؛ شروع معاملات ثانویه گواهی های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1 میلیون و 727 هزار قرارداد معادل 36 میلیون و 116 هزار کیلووات ساعت به ارزش 11 میلیارد و 630 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه و بارپیک با متوسط قیمت 315 و 390 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

است فردا ( دوشنبه مورخ 15/08/96 ) معاملات ثانویه گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا و همچنین عملیات بازارگردانی گواهی‌های مذکور توسط شرکت تامین سرمایه امین از طریق کارگزاری امین آوید در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله آغاز خواهد گردید.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/14گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/18 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

مهمترین معاملات هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس انرژی – ریال بر کیلوگرم

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

 

448.83

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

 

496.52

دلار (بانک مرکزی)

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

 

423.54

دلار (بانک مرکزی)

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

700

مترمکعب

465.29

446.1

دلار (بانک مرکزی)

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

13805

13805

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

3000

تن

16874

16874

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

14861

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

500

تن

16269

16269

ریال

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

480000

لیتر

15139

15139

ریال

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

تن

 

13805

ریال

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

220000

لیتر

16061

14601

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

195

تن

16440

16440

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

 

14861

ریال

بی رمقی با طعم یأس در بازار فولاد

کاهش مجدد بهای شمش و خودنمایی جریان کاهشی در بازار موجب شد تا قیمت ها در این بازار از سوی بسیاری از تولیدکنندگان با کاهش رو به رو شود اگرچه بدنه معاملاتی در بازار شرایط آرام تری را تجربه کرده ولی باز هم بازار فولاد روند کاهش قیمت های خود را پذیرفته است. این در حالی است که اواخر هفته شاهد یک روز تعطیل هستیم که خود سیگنالی دیگر برای عقب نشینی بازار و تعویق برخی از فعالیت هاست. به نظر می رسد بازار از روزهای آینده چهره ای توأم با تعطیلات به خود بگیرد اگرچه از هم اکنون نیز شواهدی از کاهش فعالیت ها در بازار مشاهده می شود. همان گونه که روز گذشته نیز به آن اشاره شد بازار در هفته جاری از پتانسیل کاهش قیمت ها برخوردار است و به نظر می رسد این ادعا در حال خودنمایی است اگرچه تا پایان فعالیت در بازار چند روز باقی مانده ولی بهتر است واقعیت های این بازار در هفته آینده مورد بررسی قرار بگیرد.

کاهش مجدد قیمت شمش فولادی در بازار آزاد موجب شد تا جرقه های رشد قیمت روز گذشته در بازار شمش خنثی شود و البته این سیگنال نیز به بازار مخابره شده که این تکانه های قیمتی منفعتی برای رشد قیمت ها به همراه نخواهد داشت. این شرایط در حالی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بازارهای جهانی هم با کاهش قیمت شمش فولادی در سواحل دریای سیاه اندک امید پیشین را به یأس بدل کرد اگرچه واقعیت های تأثیرگذاری این رفتار قیمتی را باید در نرخ های اعلامی در بورس کالا رصد کنیم که تأثیر واقعی این رخداد این گونه بر بازار داخلی خودنمایی خواهد کرد.

در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد عنوان شد: بیش از 60 درصد از مبادی تولیدکننده میلگرد آجدار یا 24 مرکز از مجموع 39 مرکز رصد شده؛ امروز نرخ رسمی میلگرد تولیدی خود را توام با کاهش قیمت پیشنهاد دادند که مقدار این کاهش از 5- تا 45- تومان متغیر بود. بطور متوسط کاهش قیمت این حوزه در مجموع حدود 11- تومان رصد شد که با توجه به کاهش متوسط 13- تومانی امروز حوزه تولیدکنندگان شمش القایی، اختلاف قیمت بین حوزه شمش القایی و میلگرد آجدار همچون روز گذشته همچنان ثابت و حول و حوش 300 تومان باقی ماند؛ که سقف بالای این محدود بوده و در صورت ثبات و یا کاهش نرخ شمش، احتمال ادامه کاهش قیمت در حوزه میلگرد دور از انتظار نخواهد بود.

در کل بازار مقاطع طویل فولادی و به خصوص میلگرد آجدار، این روزها از حداقل تکاپوی ممکن برخوردار بوده بطوریکه به اذعان برخی از فعالان بازار از اواسط هفته گذشته تا به امروز پیوسته از میزان جنب و جوش آن کاسته شده که به اذعان برخی از صاحب نظران؛ صرفنظر از افت کلی تقاضای فصلی؛ این وضعیت را تا اندازه ای متاثر از توجه خیل زیادی از مردم به مراسم اربعین و شرکت در مراسم کربلای معلی دانسته که با این حساب انتظار فعالیت عادی بازار با بازگشت تدریجی زائرین، در اواسط هفته آتی، محقق خواهد شد.

دو گانه بازار پتروشیمی با رویکردی منفی

کاهش قیمت ها در بازار آزاد محصولات پتروشیمی وارد دومین روز خود شد تا جایی که چهره ای کاهشی در این بازار خودنمایی کند. این شرایط را می توان در دو نکته اصلی خلاصه کرد یکی برتری عرضه بر تقاضا در بازار داخلی و موجودی نسبتاً بالای انبارها و دیگری بدبینی نسبت به قیمت های جهانی و کاهش بهای پلیمرها در جهان که احتمال کاهش قیمت های پایه را برجسته ساخته بود. این وضعیت در حالی به ثبت رسید که قیمت های پایه اعلامی برای هفته پیش رو به صورت دوگانه اعلام شد یعنی برخی از کالاها با رشد قیمت و برخی با کاهش نرخ اعلام شدند اگرچه افزایش متوسط قیمت دلار در بازار آزاد در هفته گذشته خود محرک مهمی برای حمایت از قیمت ها بود یعنی بخشی از رشد قیمت های موجود نیز بر پایه رشد متوسط قیمت دلار به ثبت رسید. این وضعیت اگرچه چندان هم جذاب نیست ولی با فرض ذهنیت منفی در بازار ، باز هم یک نکته مثبت به شمار می رود یعنی پتانسیل تغییر فاز بازار وجود دارد ولی ضعیف است. این در حالی است که اواخر هفته تعطیل بوده و البته با فرض مسافرت زوار در اربعین ، عقب نشینی تقاضا چندان هم دور از ذهن نیست ولی نمی توان به صراحت از دورنمای بازار سخن گفت.

افت و خیز بهای مواد پلیمری

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۷ و ۱۴ آبان ماه نشان می دهد که برخی از محصولات افت کرده و برخی دیگر نیز با افزایش قیمت روبه رو شده اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن سنگین اکستروژنpe۱۰۰با ۴.۳ درصد وPe۸۰با ۱.۹ درصد رشد نسبت به هفته گذشته است.

در رتبه بعدی پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی نیز به ترتیب ۰.۸ و ۰.۹ درصد نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشتند. همچنین در ادامه پلی اتیلن های ترفتالات گرید با ۰.۵ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته قرار دارند، در ادامه استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره نیز با ۰.۶ درصد رشد نسبت به هفته قبل به ترتیب به رقم های ۵ هزار و ۷۲۱ و ۵ هزار و ۳۴۹ تومان رسیدند.

در همین حال بیشترین افت قیمت نیز در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی با۴.۲ درصد افت است. پلی استایرن های معمولی و مقاوم نیز در هفته جاری روندی کاهشی داشتند، به طوری که پلی استایرن معمولی ۱.۲ درصد و پلی استایرن مقاوم نیز ۱.۹ درصد نسبت به هفته گذشته ارزان شدند.

پی وی سی ها هم با توجه به نزول قیمت در بازار جهانی به روند کاهشی خود ادامه داده و در هفته جاری ۰.۸ درصد افت قیمت داشتند. در گروه پلی اتیلن ها؛ پلی اتیلن سنگین بادی، پلی اتیلن سبک فیلم و خطی نیز روندی کاهشی را به ثبت رسانند.

در محاسبه قیمت پایه محصولات پلیمری نیز دلار به روند افزایشی خود ادامه داد و با ۰.۶ درصد رشد به رقم ۴ هزار و ۳۹ تومان رسید.

نگاهی به رده بندی جدول قیمت محصولات شیمیایی

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۷ و ۱۴ آبان ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به سودمایع با ۱۲درصد رشد نسبت به هفته گذشته است، این کالا از رقم یک هزار و ۱۵۰ تومان به یک هزار و ۲۸۹ تومان رسیده است. در رتبه بعدی پارازایلین با ۴.۷درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالا از رقم ۳ هزار و ۵۳ تومان به ۳ هزار و ۱۹۹ تومان رسیده است.

در ادامه هم اوره صنعتی، اورتوزایلین و آروماتیک سنگین نیز با ۲ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته قرار دارند. همچنین دی اتیلن گلایکول نیز نسبت به هفته قبل ۲.۳ درصد رشد قیمت داشته است، این کالا از رقم ۳ هزارو ۷ تومان به ۳ هزار و ۷۷ تومان رسیده است. در ادامه هم اسیدترفتالیک، متانول و تولوئن دی ایزوسیانات نیز روندی افزایشی داشته و با ۲ درصد رشد نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند.

در همین حال نرمال بوتانول و استایرن منومرروندی کاهشی را نسبت به هفته قبل داشتند، به طوری که نرمال بوتانول ۰.۳۹ درصد افت قیمت داشت و استایرن منومر نیز با ۰.۶۷ درصد افت روبه رو شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24