Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحلیلگران در نهادهای بزرگ سرمایه گذاری معتقدند تحولات مثبت اخیر در بازار فلزات صنعتی سبب شده صندوق های سرمایه گذاری به سمت فعالیت در سهام شرکت های فعال در ..

حضور در بازار فلزات صنعتی فراموش نشود

بورس24 : در هفته های اخیر بازار مواد خام مورد استفاده در بخش های صنعتی بسیار مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان این حوزه قرار گرفته است. قیمت برخی از این موارد از جمله مس، نفت و کبالت به بالاترین میزان در چند سال اخیر رسیده و عامل این رشد، عملکرد امید بخش اقتصاد جهان است. می توان گفت رشد اقتصاد جهان اکنون به بالاترین میزان از بحران مالی سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی رسیده است.

تحول مثبت در بازار مواد خام، همزمان با توجه سرمایه گذاران و صندوق های سرمایه گذاری رخ داده است. در سه سال اخیر بخش هایی از بازار مواد خام که اکنون روغن رونق قابل ملاحظه پیدا کرده اند چندان برای سرمایه گذاران جذاب نبودند اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

اکنون که نرخ رشد اقتصاد جهان افزایش یافته و عرضه مواد خام به دلیل سرمایه گذاری های ناکافی کمتر شده است مدیران شرکت ها و تحلیلگران می گویند صندوق های سرمایه گذاری بار دیگر به بازار مواد خام به عنوان یک حوزه سودده توجه نشان می دهند. اما آنها هشدار داده اند که اگرچه به نظر می رسد دوره رونق در بازار مواد خام آغاز شده است اما آنچه در حال آغاز شدن است دوره رونق چشمگیر نیست به این معنا که سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند قیمت های بالایی که یک دهه گذشته مشاهده شد بار دیگر مشاهده شود.

جولیان کتل، از مدیران موسسه وود مک کینزی می گوید: "ما اکنون در فاز رشد قیمت ها در یک دوره کلاسیک رونق بازار مواد خام هستیم اما این بار با آن که تقاضا بالاست، رونقی که آغاز شده حاصل محدودیت عرضه است نه رشد ناگهانی و غیرمنتظره مصرف. در ۵ سال اخیر سرمایه گذاری ها در بخش تولید فلزات و انرژی ناکافی بوده و با آنکه عرضه کم نیست سرمایه گذاران به تدریج مشاهده می کنند که بازار با کمبود مواجه می شود.

تحلیلگران می گویند موضوع این است که فعالان بخش معدن و تولیدکنندگان در دوره سقوط قیمت ها از سرمایه گذاری در این حوزه منصرف شدند. باآنکه تقاضا به سرعت در حال افزایش نیست اما به اندازه کافی رشد می کند که سبب نگرانی درباره کمبود در آینده شود. در این شرایط سرمایه گذاران مایلند از فرصت رشد امیدبخش اقتصاد جهان بهره ببرند و از دارایی های خود در برابر تورم محافظت کنند.

کارولین بین، کارشناس موسسه کپیتال اکونومیکس می گوید: "رفتار گله وار سرمایه گذاران ما را به یاد آنچه یک دهه پیش مشاهده شد می اندازد. اما بخشی بزرگ از این خوش بینی حاصل پیش بینی افزایش تقاضا در آینده است. البته کاهش شدید قیمت ها به افت سرمایه گذاری منجر شده است."

در بازار نفت

موسسه تجاری ترافیگورا در سوئیس جزء نخستین موسسه هایی بود که در ماه سپتامبر نسبت به کاهش ۴ میلیون بشکه ای عرضه نسبت به تقاضا برای نفت در پایان دهه حاضر یعنی سه سال دیگر هشدار داد. کاهش شدید قیمت ها از اواسط سال ۲۰۱۴ تا چند ماه پیش سبب شد شرکت های نفتی از سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف و تولید نفت اجتناب کنند. با آنکه اکنون عامل رشد قیمت ها اجرای برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک است اما برخی تحلیلگران معتقدند در آینده، افزایش تولید نفت شیل در آمریکا می تواند رشد تقاضا را به طور کامل پاسخ دهد. پیش بینی شده حتی در زمانی که سهم خودروهای برقی در بازار بزرگ تر شود، روند افزایش تولید نفت شیل ادامه پیدا خواهد کرد.

اوپک و یازده کشورتولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان از جمله روسیه، از ابتدای سال جاری میلادی برنامه کاهش 1.8 میلیون بشکه ای عرضه نفت را آغاز کرده اند و این برنامه تا مارس سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. پیش بینی شده مدت اجرای این برنامه تا پایان سال آینده تمدید خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در سه سال اخیر نشان داده شده است:

در بازار فلزات صنعتی

پیش بینی های متعددی درباره افزایش مصرف این مواد خام به دلایل مختلف از جمله رشد تولید خودروهای برقی، مطرح بوده است. قیمت کبالت، فلزی که برای تولید باطری های جدید استفاده می شود رشد قابل ملاحظه داشته زیرا کشورهایی نظیر جمهوری دموکراتیک کنگو که دچار ناآرامی هستند عرضه کننده اصلی این فلز بشمار می آیند. پنجاه درصد تولید کبالت از معادن این کشور صورت می گیرد. قیمت کبالت در ۱۸ ماه اخیر ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

در زیر تغییرات قیمت کبالت در سه سال اخیر نشان داده شده است:

در واقع رونق بازار خودروهای برقی سبب شده نگاه سرمایه گذاران و فعالان بازار فلزات تغییر کند. البته باید به این نکته اشاره شود که هنوز هم عرضه ناکافی عامل رشد قیمت ها رشد قابل ملاحظه قیمت هاست نه افزایش سریع تقاضا. چین با هدف مبارزه با آلودگی هوا برنامه کاهش تولید تعدادی از مواد خام از جمله سنگ آهن، فولاد و آلومینیوم را به اجرا گذاشته است.

با توجه به کاهش تولید از کارخانه ها و افت سرمایه گذاری ها در بخش معدن می توان گفت در یک دوره ۳ تا ۵ ساله وضعیت بازار فلزات صنعتی بسیار خوب خواهد بود اما همه مواد خام افق امیدبخش ندارند. برای مثال تولید در بخش محصولات کشاورزی بالاست و طلا در دوران های پرریسک جذابیت دارد و اکنون دلیلی برای جذابیت این فلز گرانبها مشاهده نمی‌شود.

توصیه مهم تحلیلگران به سرمایه‌گذاران این است که تصور نکنند بازار همه مواد خام بسیار پررونق خواهد شد. هر یک از این مواد داستان خاص خود را دارد و سرمایه‌گذاران باید بر مبنای شاخص های بنیادی هر بازار درباره حضور در آن تصمیم گیری کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سه سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24