Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش بهای فولاد در بازار داخلی نشان می دهد که روند ضعیف هفته قبل باز هم ادامه داشته و البته این بار نگرانی از کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی در کنار ضعف تقاضای داخلی به سیگنال هایی جدید در این بازار تبدیل شده ، اگرچه برخی سیگنال های مثبتی نیز در بطن بازار دیده می شود. به نظر می رسد بازار برای تجمیع داده های مثبت به زمان نیاز دارد اما سیگنال های بورس کالا نیز در تعیین زمان تغییر فاز بازار مهم خواهد بود. در بازار پتروشیمی نیز هنوز میل به کاهش قیمت ها وجود داشته و حجم معاملات در بازار آزاد پایین است اگرچه نمی توان از برتری عرضه بر تقاضا چشم پوشی کرد اما اعلام قیمت های پایه جدید در روز آینده می تواند بخش مهمی از ابهام در این بازار را خنثی کند. در بورس انرژی هم باز یک روز شنبه آرام مشاهده شد گویی این بازار همه شنبه ها میل دارد هفته خود را با آرامش آغاز کند البته بازار برق بورس انرژی به نسبت سال قبل رشدی ٣۶ درصدی را نشان می دهد...

آغاز آرام بازارهای کالایی

بورس24 :کاهش بهای فولاد در بازار داخلی نشان می دهد که روند ضعیف هفته قبل باز هم ادامه داشته و البته این بار نگرانی از کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی در کنار ضعف تقاضای داخلی به سیگنال هایی جدید در این بازار تبدیل شده ، اگرچه برخی سیگنال های مثبتی نیز در بطن بازار دیده می شود. به نظر می رسد بازار برای تجمیع داده های مثبت به زمان نیاز دارد اما سیگنال های بورس کالا نیز در تعیین زمان تغییر فاز بازار مهم خواهد بود. در بازار پتروشیمی نیز هنوز میل به کاهش قیمت ها وجود داشته و حجم معاملات در بازار آزاد پایین است اگرچه نمی توان از برتری عرضه بر تقاضا چشم پوشی کرد اما اعلام قیمت های پایه جدید در روز آینده می تواند بخش مهمی از ابهام در این بازار را خنثی کند. در بورس انرژی هم باز یک روز شنبه آرام مشاهده شد گویی این بازار همه شنبه ها میل دارد هفته خود را با آرامش آغاز کند البته بازار برق بورس انرژی به نسبت سال قبل رشدی 36 درصدی را نشان می دهد.

آغاز به کار آرام بورس انرژی

همچون سایر هفته ها ، بازار فیزیکی بورس انرژی فعالیت های خود را با آرامش آغاز کرد تا جایی که شاهد معامله 3620 تن از انواع حامل های انرژی بودیم که در نهایت 6.5 میلیارد تومان ارزش معاملات را به ثبت رساند. این شرایط نشان می دهد که وضعیت بازار در اغلب هفته ها با آرامش آغاز می شود ولی به مرور می توان موفقیت های مورد نیاز را به ثبت رساند. معامله 1860 تن حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی را می توان مهمترین معامله امروز به شمار آورد اگرچه سایر معاملات در سطوح قیمتی و حجمی پایین تری قرار داشتند. در هر حال حلال 402 هنوز هم یکی از جذاب ترین گروه های کالایی در بورس انرژی محسوب می شود که باز هم یکی از بیشترین پتانسیل ها برای رشد قیمتی را به همراه داشته و دارد. از نکات حائز اهمیت هفته معاملاتی جاری؛ می‌توان به شروع معاملات ثانویه گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا و همچنین شروع دوره بازارگردانی گواهی‌های مذکور توسط شرکت تامین سرمایه امین از طریق کارگزاری امین آوید از روز دوشنبه مورخ 96/08/15 اشاره کرد.

رشد 36 درصدی سالیانه ارزش معاملات بازار برق بورس انرژی تاکنون

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله بیش از 380 هزار قرارداد معادل 9 میلیون و 141 هزار کیلووات ساعت به ارزش 2 میلیارد و 916 میلیون ریال بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی در روز جاری، نمادهای بارپایه با متوسط قیمت 319 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. شایان توجه است با احتساب معاملات روز جاری، بازار برق بورس انرژی ایران نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 36 درصدی را تجربه نمود و ارزش معاملات این بازار از ابتدای سال تا کنون از مرز 2،500 میلیارد ریال عبور نمود و به ارزش 2,544 میلیارد ریال بالغ گردید.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/09/11، 96/09/12 و 96/09/13 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/10/09 گشایش یافتند. نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/17 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

مهمترین معاملات هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس انرژی – ریال بر کیلوگرم

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

850

تن

10519

10519

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

12593

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

22120

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

21930

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

16907.08

15793

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

13805

13805

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

100

تن

13805

13805

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

14861

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

600

تن

16440

16440

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

20

تن

22082

22082

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

140

تن

22082

22082

عقبگرد قیمتی فولاد جدی شد

کاهش بهای اغلب مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد را می توان چهره اصلی بازار فولاد در ابتدای هفته جاری به شمار آورد اگرچه این کاهش نرخ را باید متأثر از افت بهای شمش در هفته گذشته در کنار رشد عرضه آن در بورس کالا و همچنین کاهش قیمت های جهانی به شمار آورد. این وضعیت اگرچه در روز ابتدایی هفته نمی تواند معرف واقعیت های بازار در کل هفته باشد ولی سیگنال قیمتی مهمی در این بازار محسوب شده که از هم اکنون نگرانی به تداوم کاهش قیمت ها را ایجاد کرده است. کاهش بهای میلگرد قزوین در کنار عقب نشینی نسبی در نرخ های پیشنهادی برخی از واحدهای فولادی برجسته را می توان سیگنال مهم روز شنبه در بازار به شمار آورد اگرچه برخی از واحدهای تولیدی در برابر کاهش قیمت ها مقاومت می کنند. این وضعیت یعنی مقاومت در برابر کاهش قیمت ها ، اگرچه چندان هم قدرتمند نیست ولی تاکنون موجب شده تا بازار در برابر سقوط قیمتی مقاومت کند ولی در نهایت جریان غالب در بازار کاهشی است. از هم اکنون باید توجه بسیاری به رقابت منفی داشته باشیم زیرا همه چیز برای این رویکرد آماده است البته هنوز بازار داخلی و مخصوصاً بدنه خرده فروشی واکنش خود را به این شرایط اعلام نکرده ولی بازار کاهشی خود می تواند تغییراتی جدی در آینده در ذهن و رفتار فعالان بازار را موجب شود. به احتمال قوی روند کاهشی موجود تداوم می یابد ولی این ادعا به شواهد بیشتری نیاز دارد.

در بازار کالا شاهد معامله محصولات فولادی نبودیم و همین عدم معامله خود بی خبری در بازار را عمیق تر کرده است. تداوم عرضه شمش و حتی عدم خرید آن می تواند سیگنال های مهمی را به بازار ارائه کند اگرچه هم اکنون در حال مشاهده تأثیرات عرضه های هفته قبل در بورس کالا هستیم.

البته رشد قیمت شمش هرچند محدود نیز در روند فعالیت بازار اثرگذار است ولی افزایش محدود بهای شمش در روز شنبه را می توان بازگشت به شرایط پیشین دانست یعنی حجم تأثیرگذاری آن بر بازار فولاد اندک بوده و تداوم رشد قیمتی می تواند بر آینده بازار مؤثر باشد ولی در هر حال یک نکته مثبت تلقی می شود.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد معتقد است: تجربه نشان داده که هر گاه اختلاف قیمت بین نرخ شمش و میلگرد بصورت نامتعارفی کمتر یا بیشتر از حد نرمال یا طبیعی آن در بازار داخلی کشور باشد؛ در زمانی نه چندان دور با عکس العمل بازیگران یکی از دو حوزه روبرو خواهد شد؛ بطوریکه در خصوص مصداق عملی این فرآیند؛ در خلال نیمه دوم و پایانی هفته گذشته شمش القایی روند کاهشی را مد نظر قرار داده بود، بطوریکه حدود 5 درصد کاهش نرخ را تجربه کرد، در صورتیکه حوزه میلگرد آجدار در برابر این کاهش قیمت مقاومت از خود نشان داد و برآیند این مقاومت افزایش امروز نرخ شمش صرفنظر از وضعیت تقاضای موثر بازار بود که امروز بنا بر گزارش نرخ باکس شاهد افزایش متوسط و حدودی 18+ تومانی شمش تولیدی این حوزه بودیم.

صرفنظر از مکانیزم بالانس و تعدیل قیمتی که بین این دو حوزه وجود دارد؛ آنچه در واقعیت امروز بازار دیده شده و کاملا مشهود است؛ حجم حداقلی تقاضای موثر بازار بوده که بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه قرار گرفته است. برخی از فعالان بازار، علاوه بر عوامل رایجی که پیش تر عنوان شده و وجود دارد؛ این رکود زودهنگام بازار را متاثر از توجه مردم به مراسم اربعین حسینی و عزیمت شمار زیادی از تجار به سرزمین مقدس کربلا میدانند و معتقد هستند که بعد از اتمام مراسم اربعین، اوضاع احوال بازار کمی بهتر خواهد شد؛ در این میان توجه به وضعیت رو به پایین بازارهای جهانی که مسبب اصلی عرضه های اخیر شمش شبه دولتی ها در بورس کالا با قیمتهای تقریبا منطقی و به مراتب متعادل تر از قبل بوده؛ را نمی توان از نظر دور داشت چراکه این موضوع یکی از مهمترین عوامل مهم تاثیر گذار بر بازار شمش القایی به حساب آمده و همانند یک اهرم تعدیل و سوپاپ اطمینان، مانع طغیان و نوسان سازی بازار بیلت خصوصی به خصوص قیمتهای حوزه القایی خواهد شد

کاهش قیمت جهان بیلت نیز واقعیتی غیرقابل انکار است اگرچه با فراز و فرودهایی همراه بوده و هست. به گزارش ایفنا؛ در ترکیه با این که قیمت قراضه رشد داشت و بازار میلگرد وضعیت مطلوبی دارد افزایش قیمت در بازار بیلت وارداتی مورد قبول بازار قرار نگرفت. بیلت سی آی اس 10 دلار دیگر ارزان تر هم شد و به 490 تا 495 دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسید. در 486 تا 489 دلار هر تن سی اف آر معاملاتی صورت گرفت. برخی معتقد بودند بیلت سی آی اس در ترکیه به زودی به 470 تا 475 دلار هر تن سی اف آر می رسد. بیلت صادراتی سی آی اس در حدود 480 دلار هر تن فوب بود و اخیرا 10 تا 15 دلار از دست داده است. آخرین قیمت بیلت در بازار نقدی چین کمی رشد داشته 556 دلار هر تن درب انبار شد. در حوزه خلیج فارس بیلت ایران 480 دلار هر تن سی اف آر دوبی شنیده شده و محصول عمان 490 تا 495 دلار هر تن سی اف آر بود. در جنوب شرق آسیا هم بیلت سی آی اس 500 تا 510 دلار هر تن سی اف آر بود. ظاهرا بیلت ایران در 460 تا 470 دلار هر تن فوب به کشورهای مختلف از جمله جنوب شرق آسیا فروخته شده است. قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین در حدود 505 تا 515 دلار هر تن فوب و در سکوت بود.

سکون و ثبات قیمتی در بازار فولاد

بازار معاملات فولاد در حالی دومین هفته کاری خود در آبان ماه 96 را پشت سر گذاشت که ثبات نسبی و در برخی موارد شیب ملایم کاهشی قیمت‌ها در کنار دادوستدهای محدود، به مهمترین چهره مبادلاتی این محصول در هفته قبل بدل شد.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته معاملاتی منتهی به 12 آبان ماه دست‌اندرکاران و فعالان بازار با اعلام اینکه حجم دادوستدهای روزانه آن‌ها یادآور رکود و عقب‌نشینی تفاضاست از پیش‌بینی ادامه این وضعیت در هفته پیش رو خبر داده و عنوان کردند با توجه به در پیش بودن ماه‌های سرد سال به طور طبیعی انتظار بهبود تقاضا در بازار مصرف داخلی نمی‌رود.

هفته پیش همچنین در بورس کالای ایران شاهد به تابلو رفتن 67 هزار و 765 تن انواع فولاد بودیم و حجم معامله 63 هزار و 215 تن به ثبت رسید. شرکت‌های فولاد کرمان، فولاد آذربایجان، کاو جنوب کیش، فولاد خوزستان و ذوب آهن عرضه‌کنندگان هفته قبل رینگ فولاد در بورس کالا بودند.

در هفته سپری شده فولاد خوزستان در دو پارت مستقل سلف شمش را به ترتیب در حجم‌های 10 و 15 هزار تن با قیمت‌های 1830 و 1800 تومان به تابلو آورد که عرضه نخست در پی ثبت تفاضای 15 هزار تنی موجب افزایش قیمت این محصول به حدود 1840 تومان شد.

نگاهی به معاملات شمش فولاد خوزستان در تالار صنعتی از ابتدای امسال نشان می‌دهد این محصول که اردیبهشت ماه با قیمت پایه 1360 تومان عرضه شده بود پس از افزایش قیمت‌ها به 2150 تومان در اواخر شهریورماه رسید. در ادامه با افزایش حجم عرضه آهن اسفنجی، کاهش تقاضای مقاطع و … در مسیر تعدیل قیمت قدم برداشت و هم اکنون با قیمت‌هایی در محدوده 1800 تومان به خریداران عرضه می‌شود.

اخیرا مدیرعامل فولاد خوزستان در خصوص صادرات این مجموعه گفته است: در پایان سال ۱۳۹۵، شرکت فولاد خوزستان بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن صادرات داشته و در ۶ ماه ابتدایی سال جاری میزان صادرات این شرکت رشد داشته و به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده و بنا بر برنامه ریزی ها، میزان صادرات این شرکت تا پایان سال بالغ بر ۲ میلیون و چه‌ بسا به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه صادرات فولاد خوزستان عمدتا به کشورهایی نظیر اندونزی، ویتنام، امارات، سنگاپور، پاکستان، هند، چین است از برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش بازارهای صادراتی هدف در سال پیش رو خبر داده است.

در شرایط فعلی از آنجا که میزان تقاضا پایین بوده و افت و خیز قیمت‌ها نیز بعضا توسط برخی بازارسازی‌ها رقم می‌خورد و از سوی دیگر به نظر می‌رسد در بازار ساخت و سازهای مسکونی و پروژه‌های عمرانی نباید انتظار تحرک و رونق داشت، کارشناسان تکیه فولادسازان روی بازارهای صادراتی را کلید رونق و ارزآوری صنعت فولاد عنوان می‌کنند.

تقویت و تسهیل ایجاد انجمن‌های غیردولتی صادرات فولاد و حمایت مادی و سیاسی دولت و بهره‌جویی از مشاوره‌های تاثیرگذار این انجمن‌ها، برقراری جوایز صادراتی و تسهیل صادرات فولاد در بنادر و گمرک، آموزش بازاریابی و مکانیزم ورود به بازارهای جهانی برای صادرکنندگان بالقوه، برقراری و تسهیل شرکت در نمایشگاه‌های موثر جهانی برای صادرکنندگان، رعایت کامل معافیت‌های ‌مالیاتی برای کالاهای صادراتی و … همگی از مهم‌ترین‌ اقداماتی است که باید در این مسیر صورت بگیرد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در دنیا

شرکت معدنی Eurasian Resource Group که تولیدکننده سنگ آهن و انواع فلزات است اخیرا اظهار کرده قیمت سنگ آهن به میزان کافی افت داشته و برای سال آینده در حدود 55 تا 65 دلار هر تن سی اف آر در ثبات خواهد بود. به گزارش پلتس برای 12 ماه آینده احتمالا قیمت سنگ آهن در سطوح فعلی در ثبات می ماند البته در کوتاه مدت رکود تقاضای چین می تواند تاثیر منفی بر قیمت این ماده معدنی داشته باشد.

به هر ترتیب در روزهای پایانی هفته‌ای که سپری شد قیمت سنگ‌آهن در بورس دالیان چین روند افزایشی به خود گرفت که موجب رشد قیمت یک دلاری محصول صادراتی ایران در بندرعباس شده است، البته از نظر هفتگی، قیمت‌ها با کاهش در محصولات متوسط عیار مواجه است.

در این میان بر اساس گزارش پلنر، شاخص PMI فولاد چین در اکتبر با کاهش ۱/۴ درصدی نسبت به سپتامبر رو به رو شده و به ۵۲/۴ درصد رسیده است؛ خبری که می تواند عامل فشاری مجدد بر بهای فولاد این کشور شود. شاخص تولید محصولات فولادی نیز در مقایسه با ماه قبل ۱/۵ درصد افت کرده و به ۵۸/۳ درصد رسیده است. همچنین ثبت سفارشات فولادی با افت شدید ۴/۷ درصدی به ۵۵/۹ درصد رسیده که اگرچه همچنان بالای ۵۰ است، اما حکایت از سرد شدن بازار مسکن و مصرف محصولات فولادی دارد. خبر بد دیگر اینکه طی اکتبر، شاخص موجودی محصولات نیز ۱/۲ درصد افزایش یافته است. چین کم کم دارد گامهای خود را در امر صادرات سریعتر می کند. آمارها نشان می‌دهند که در اکتبر امسال، ۶/۷ درصد رشد در سفارشات صادراتی جدید ثبت کرده‌اند که به مثابه زنگ خطری برای فولاد جهان است. این در حالی است که کاهش ظرفیت‌های فصل زمستان نیز تاثیر عمیقی بر تقاضای مواد اولیه داشته، چرا که آمارها نشان می‌دهند که شاخص بهای مواد اولیه با افت شدید ۱۶/۱ درصدی مواجه شده است. در این شرایط باید منتظر بود و دید که واکنش دولت مرکزی چین به این شرایط چه خواهد بود.

یک گام به عقب در بازار پتروشیمی / انتظار برای اعلام قیمت های پایه

با فرض رشد قیمت های جهانی نفت خام ؛ ولی بازار محصولات پتروشیمی آن گونه که باید و شاید با این افزایش نرخ در بازارهای داخلی و بین المللی همراه نبود تا جایی که در هر دو بازار روند کاهشی قیمت ها به ثبت رسید ولی در هر حال اوضاع قیمتی در بازارهای جهانی ، گویی بهتر از بازار داخلی است. در بازار آزاد محصولات پتروشیمی شاهد کاهش قیمت ها در اولین روز فعالیت این بازار بودیم که نشان می دهد برتری عرضه بر تقاضا هنوز هم وجود داشته و شاید ادامه یابد. افزایش محسوس حجم معاملات در بورس کالا در دو هفته گذشته می تواند سیگنال مهمی از افزایش تزریق کالا از بورس به بازار به شمار آمده آن هم در شرایطی که خریداران بیشتری به سمت بورس کالا ترغیب شده و از بازار داخلی کوچ کرده اند. این شرایط در کل اگرچه جذابیت واسطه گری و سفته بازی را محدود می سازد ولی در کل ، اوضاع این بازار را بهبود می بخشد زیرا با فرض عدم تحرک محسوس کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده ، قیمت تمام شده در بورس کالا می تواند بهتر از نرخ های بازار باشد مگر آن که مواد اولیه عرضه شده در بازار ، هفته های قبل خریداری شده باشد یعنی احتمال عرضه با قیمت هایی کمتر وجود داشته باشد. به نظر می رسد باید بیش از گذشته منتظر اعلام قیمت های پایه جدید باشیم تا شاید از این مسیر گشایش هایی برای بازار آزاد ایجاد شود.

رشد حجم معاملات پتروشیمی در بورس کالا

رشد حجم معامله محصولات شیمیایی و پلیمرها در بورس کالا را می توان مهمترین رخداد در هفته گذشته به شمار آورد اگرچه رکورد حجم معاملات هفتگی پلیمرها در سال جاری شکسته شد و البته همچون هفته قبل، حجم تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا نیز به یک رکورد مهم دست یافت که نشان دهنده تقویت بنیادین این بازار است.

به گزارش کارگزاری آبان؛ بازار پلیمرها یکی از هفته های جذاب خود را سپری کرد تا جایی که حجم معاملات این گروه کالایی به 65 هزار و 401.5 تن رسید که بیشترین حد از آذرماه سال گذشته به شمار می آید. این نکته را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا نشان می دهد خوش بینی سنتی نسبت به افزایش حجم معاملات در اواخر پاییز که در سال های اخیر تجربه شده ، این بار زودتر از قبل خودنمایی کرده که می تواند نشان دهنده تقویت حجم تولید در صنایع پایین دستی باشد. این سیگنال مهم در کنار افزایش حجم عرضه ها در نهایت موجب شد تا شاهد رکوردشکنی حجم معاملات پلیمرها در سال جاری باشیم اگرچه واسطه گری و سفته بازی نیز کاهش یافته است. عقب نشینی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا خود نشان دهنده این رخداد است یعنی با وجود رشد نسبی عرضه ها ، دیگر خرید از بورس و فروش در بازار از جذابیت پیشین برخوردار نیست. در هفته های اخیر حجم تقاضا به نسبت کاهش یافته که نشان می دهد مصرف کنندگان واقعی هستند که در بورس کالا ایفای نقش کرده و به جز چند گروه کالایی محدود ، رقابت موجود بین همین مصرف کنندگان واقعی شکل می گیرد. این وضعیت که به کوچ خریداران از بازار به بورس مشهور شده را باید مهمتر از قبل ارزیابی کرد زیرا فضا برای خودنمایی واسطه گری را محدود ساخته و اجازه نمی دهد قیمت ها در بازار داخلی آزادانه نوسان کند زیرا حجم تقاضای واقعی در بازار کاهش یافته است و اغلب، خرید از بورس کالا صورت می گیرد. با توجه به این واقعیت ها بهتر است بدنه معامله گری در بازار داخلی گزینه های بهتری همچون فروش اعتباری و یا کاهش سود فروش نقدی و یا اعتباری را در دستور خود قرار دهند تا بتوانند با این شرایط جدید ، مشتری خود را حفظ کنند زیرا در هر حال عرضه در بورس کالا فراوان بوده و البته خبر چندانی از کدهای معاف از مالیات مخابره نمی شود.

در بازار محصولات شیمیایی هم شاهد رشد حجم معاملات هستیم ولی جنس رشد معاملات در این بازار با بازار پلیمرها متفاوت است که دلیل این تفاوت را باید در اختلافی عمیق در ویژگی های فنی این دو بازار جستجو کنیم. در بازار محصولات شیمیایی شاهد رشد جدی تقاضا هستیم هرچند که این تقاضا احتمال واسطه گری و سفته بازی محدودی دارد یعنی از سوی مصرف کننده نهایی به بورس کالا وارد شده که نیاز به رشد عرضه را برجسته تر می سازد. این وضعیت نشان دهنده آغاز دورانی جدید از رونق در صنایع میان دستی پتروشیمی است که در نهایت به صنعت پلیمرها و صنایع پایین دستی نیز تسری پیدا خواهد کرد. به نظر می رسد ثبت رکورد بیشترین حجم تقاضا در یکسال اخیر را بتوان چهره ای شفاف از وضعیت مثبت این بازار به شمار آورد.

با توجه به رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و همچنین افزایش بهای مواد اولیه صنعت پتروشیمی می توان به رشد بیشتر قیمت ها در بازارهای جهانی خوش بین بود که سیگنال مثبت و مهمی در این بازار به شمار می آید. البته با توجه به ویژگی های فنی صنعت پتروشیمی می توان دورنمای مثبتی را برای این بازار متصور شد ولی تأثیرگذاری اصلی رشد قیمت مواد اولیه در روزهای آینده در این بازار خودنمایی می کند یعنی روند تأثیرگذاری رشد قیمت نفت بر بازار پتروشیمی زمان بر است.

برخی از مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر:

  • آرامش نسبی در بازار آزاد محصولات پتروشیمی با مهاجرت بخش مهمی از تقاضا از بازار آزاد به بورس کالا
  • فراز و فرود قیمت ها در بازار آزاد و بورس کالا که موجب شده برخی از تجار تمایل چندانی به معامله از خود نشان ندهند اگرچه خریدار چندانی هم در بازار وجود ندارد.
  • جرقه های رشد قیمتی در بستر بازار آزاد در شرایطی که برتری عرضه بر تقاضا و موجودی بالای انبارها در نوسان قیمت ها تأثیرگذار هستند.
  • رشد حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی و پلیمرهای بورس کالای ایران که نشان دهنده تقویت بنیادین این بازار از سمت بورس کالا و بخش عرضه است.
  • رشد 10.31 درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته پیش از آن و ثبت رقم 78 هزار و 831.2 تن که بالاترین حد از اواسط مردادماه تاکنون محسوب می شود.
  • کاهش 2.38 درصدی حجم تقاضا و ثبت رقم 120 هزار و 330.48 تن که کمترین رقم در 4 هفته اخیر بوده و نشان می دهد که بازار به رشد عرضه ها به سرعت واکنش نشان می دهد.
  • رشد 8.05 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 65 هزار و 401.48 تن که بیشترین حد در 11 ماه اخیر محسوب شده و یک رکورد معاملاتی مهم به شمار می آید.
  • ثبت 1.52 برابری تقاضا به نسبت عرضه ها که کمترین رقم از اوایل شهریورماه تاکنون بوده و نشان می دهد که در بدنه غالب در بازار التهاب چندانی برای خرید وجود ندارد.
  • معامله 82.96 درصد عرضه پلیمرها در بورس کالا که اگرچه رقم مطلوبی به شمار می رود ولی به نسبت هفته قبل از آن از کاهشی نزدیک به 2 درصد حکایت دارد.
  • جذابیت خرید در گروه پلی اتیلن سبک خطی 0209 امیرکبیر ، PVC-S65 ، سنگین اکستروژن و گریدهای لوله و همچنین پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی
  • ثبت تقاضا به حجم معامله 2.83 برابری در بازار پلی پروپیلن نساجی و همچنین رقم 2.61 برابری در بازار پلی پروپیلن شیمیایی که نشان می دهد اگرچه قیمت ها افزایش یافته ولی آرامش بیشتری در این بازار حکمفرما شده اما هنوز رشد قیمت ها به نسبت نرخ های پایه واقعیتی غیرقابل انکار است.
  • تقویت بازار پلیمرها به صورت کلی آن هم در شرایطی که از اواسط پاییز رشد تقاضای مؤثر و افزایش حجم خرید از سوی صنایع پایین دستی مصرف کننده این مواد اولیه به یک عرف در این بازار بدل شده است.
  • رشد 1.53 درصدی عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 35 هزار و 545.9 تن که بالاترین رقم در 5 هفته اخیر بوده ولی وضعیت بازار نشان می دهد که باز هم به عرضه های بیشتری نیاز داریم.
  • رشد 5.26 درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 44 هزار و 750 تن که بالاترین رقم در یکسال اخیر است.
  • رشد 6.97 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم 24 هزار و 338 تن که رقمی متعادل به شمار می رود.
  • معامله 68.47 درصدی عرضه این گروه کالایی که از متوسط هفته های اخیر بالاتر بوده و نشانه ای دیگر از جذابیت این بازار تلقی می شود.
  • تجمیع تقاضا برای خرید ترکیبات جذابی همچون سود کاستیک ، استایرن منومر ، ، دی اتیل هگزانول ، منومر وینیل استات ، ارتوزایلن ، دی اتانول آمین و همچنین منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24