Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در نمادهای تولید محصولات پایین دستی در تولید کنندگان دوده افزایش قیمت دوده صنعتی باعث رشد تقاضا بر روی نمادهای شکربن و شدوص شد که البته ...

لیدرها را دریابید...!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت شیمیایی (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • خساپا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت شیمیایی (بخش دوم)

شرکت هایی که خوراکشان را از صنعت پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می کنند عموما به دلیل قرارگیری بین چرخه های تولید در معرض توجه کمتری هستند اما حقیقت آن است که این شرکت ها به دلیل وابستگی به نرخ نفت و نرخ ارز در زمان نوسان هر یک از این اقلام می توانند حاشیه سود مناسبی برای خود دست و پا کنند. در این مطلب و هفته آتی سعی خواهد شد نگاهی به شرایط این گروه از یک زاویه مشخص داشته باشیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) خساپا

سایپا طی حدودا 20 ماه اخیر در یک روند نزولی افت قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده و تقریبا نیمی از ارزش خود را از دست داده است. این سهم اخیرا با کف کانال نزولی در محدوده 97 الی 100 تومان برخورد کرد که این سطح را می توان به عنوان حمایت مهم زیر نظر داشت.

اگرچه هنوز روند صعودی سهم رسما آغاز نشده است اما به نظر می رسد محتمل ترین سناریو در کوتاه مدت نوسان در محدوده 105-110 تومان و احتمالا لمس مقاومت 120 تومانی پس از آن باشد. حد ضرر سهم برای خریداران می تواند در نزدیک 95 تومان قرار گیرد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

روسای جمهور دو کشور روسیه و آذربایجان ، در روز چهارشنبه به منظور شرکت در دومین نشست سران روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه وارد تهران شدند و نشست سه جانبه ای داشتند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در نشست خبری امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ما در فرمت سه‌جانبه دیدار برگزار کردیم و مطمئن هستم که این دیدار که در سطحی بالا و با دید باز انجام شد منفعت‌های بسیاری برای سه کشور به همراه خواهد داشت. وی افزود: این مذاکرات در زمینه جلوگیری از وقوع جرم و جنایات و نیز در زمینه صنعت و در راس آن مسائل اقتصادی بود که بر این موضوع تاکید شد و نیز درباره موضوع کریدور شمال و جنوب باید بگویم که تست این کار انجام شده و سال گذشته از کشور هند تعدادی کانتینر از ایران حرکت و به روسیه رسید و از روسیه نیز ادامه مسیر داد که این تجربه نشان داد این کار مقرون به صرفه است. وی در پایان گفت: با تشریک مساعی ما ، ترکیه و ایران شرایط در سوریه برای مبارزه با تروریسم به خوبی پیش می‌رود و شرایط مذاکرات آستانه که دیروز به پایان رسید بسیار مثبت و مفید بود البته ما معتقدیم که هیچ‌کدام از مشکلات یک تنه حل نمی‌شود و ما به همکاری‌های بیشتری در این زمینه تاکید می‌کنیم.

در همین ارتباط روحانی بیانیه تهران را در ادامه بیانیه باکو، تکمیل‌کننده و شتاب‌دهنده روند همکاری سه کشور دانست و گفت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان سه کشور نفتی و گازی هستیم که تلاش های مشترک‌مان می‌تواند زمینه رشد سریع‌تر اقتصادهایمان را فراهم کند. در این رابطه ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سه جانبه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، توسط ما خواهد توانست توانمندی‌هایمان را چند برابر و توسعه همکاری‌هایمان را افزون‌تر کند.

پیش از نشست سه جانبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور روسیه با استقبال از پیشنهاد آقای ولادیمیر پوتین برای گسترش روزافزون همکاری ها در همه زمینه ها تأکید کردند: باید از تجربیات مفید سالهای اخیر در مسائل منطقه ای و روابط دو جانبه، برای تحکیم و توسعه روابط بهره جست. رهبر انقلاب اسلامی، سخنان رئیس جمهور روسیه در این دیدار را درباره برجام و ضرورت رعایت معاهده های چند جانبه، خوب دانستند و افزودند: امریکایی ها متأسفانه به یاغی گری خود ادامه می دهند که باید با تکیه بر عقل و استفاده از راههای صحیح با آنها برخورد شود.

در حوزه سیاست خارجی و البته موضوع برجام سفیر مسکو در واشنگتن نامه شورای فدراسیون روسیه در حمایت از توافق هسته‌ای را به وزیر امور خارجه آمریکا ارائه داد که در آن نسبت به خروج آمریکا از این توافق هشدار داده شده است. شورای فدراسیون روسیه این بیانیه را اواخر ماه اکتبر آماده کرده که در آن تاکید شده است خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به تلاش‌ها درباره حفظ رژیم عدم اشاعه هسته‌ای وارد کند. همچنین انگلیس هم در اقدامی مشابه وزیر خارجه خود را برای متقاعد کردن سناتورهای کنگره از برجام که آن را «یک پیروزی دیپلماتیک» دانسته است در هفته آینده به آمریکا می فرستد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

نیمسال دوم 96 در حالی به روزهای میانی آبان رسیده است که در آخرین روزها از فصل سوم آن یعنی 15 آذر ماه قرار است به گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، بودجه سال 97 تقدیم مجلس شورای اسلامی بشود. این اتفاق در حالی است که قرار است قیمت نفت در آن 50 دلار در نظر گرفته بشود و نرخ رشد قتصادی 6 تا 7 درصد در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت در همین ارتباط درباره اقدامات دولت درزمینه جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی گفت: رشد اقتصادی از دو محل بدست می‌آید. تلاش بر این است که بر اساس سرمایه گذاری ۵/۵ درصد را تحقق بخشیم. برای افزایش بهره وری نیز باید ساختارهای اقتصادی داشته باشیم بنابراین با تشویق به صرفه‌جویی نیز می‌توان در بهره‌وری موفق بود. او افزود: یکی از کارها در بودجه ۹۷ این است که در هدفمندی اصلاحاتی انجام خواهد شد تا بیشتر به افراد نیازمند پرداخت شود. سخنگوی دولت در پایان درباره رتبه کسب و کار نیز گفت: در سال‌های گذشته ۴ تا ۵ واحد رتبه کسب و کارمان بهبود داشت. قانون رفع موانع تولید نیز برای بهبود فضای کسب و کار تنظیم شد.

نرخ سود سپرده ها در حالی حدود دو ماهی است کاهش یافته، که بسیاری از سرمایه گذاران انتظار کاهش نرخ سود تسهیلات را پس از کاهش نرخ سود سپرده ها دارند. در همین باره رییس کل بانک مرکزی درباره زمان کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اظهار کرد: خوشبختانه عملکرد بانک‌ها در رابطه با رعایت نرخ سود سپرده بسیار رضایت‌بخش بوده است اما عامل دیگری که موجب بی‌نظمی و عدم تعادل شده، وجود صندوق‌های با درآمد ثابت در بانک‌هاست که به طور طبیعی در حال انجام هماهنگی‌هایی با سازمان بورس درباره آنها هستیم. سیف گفت: باید پذیرفت که بین بازار سرمایه و بازار پول رابطه جدی وجود داشته و نمی‌توان به طور مستقل از یکدیگر برای آنها تصمیماتی گرفت و امیدواریم با هماهنگی‌های لازم بتوان در رابطه با صندوق‌های با درآمد ثابت شرایطی ایجاد کرد که متعاقبا بتوان در زمان مناسب برای نرخ سود تسهیلات نیز تصمیم‌گیری کرد. وی توضیح داد: بحثی که در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که تعهد سود بالاتر از نرخ سودی که شورای پول و اعتبار اعلام کرده است، موجب عدم ایجاد تعادل در بازار شده است. این در حالی است که هر فعالیتی درآمد خاص خود را داشته و در پایان دوره باید بین سرمایه‌گذاران تقسیم شود اما وعده سودهای متنوع موجب التهاب در بازار پول خواهد شد.

چک از ابزارهای مهم نظام پرداخت به شمار می رود که همواره نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان جامعه دارد و از این رو می تواند از آینه ای از شرایط حاکم بر فضای کسب و کار باشد. آخرین آمارها از وضعت چک های برگشتی در مرداد ماه که به دلیل فقدان یا کسری موجودی برگشت داده می شود، نشان می دهد سهم ارزشی چک های برگشتی در این ماه نسبت به ماه قبل از 22.8 درصد به 22 درصد و سهم تعدادی آن از 16.3 درصد به 15.8 درصد کاهش یافته است.
در این ماه بیش از 9.8 میلیون فقره چک عادی به ارزش 628.1 هزار میلیارد ریال مبادله شد که از این میزان، بالغ بر 1.5 میلیون فقره چک به ارزش 138.4 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. البته بانک مرکزی برای اعتبارسنجی صحیح مشتریان نظام بانکی برای دسترسی به این ابزار، بتازگی سامانه صیاد را راه اندازی کرده است تا ضمن افزایش ضریب امنیتی آن به عنوان اوراق بهادار، ساز و کار اعتبارسنجی مشتریان را نیز متمرکز کند تا تنها کسانی که استحقاق برخورداری از این ابزار را دارند، از آن بهره مند شوند. بنابراین کاهش میزان چک های برگشتی در مرداد ماه گذشته چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ ارزش، بیانگر توانمند شدن صاحبان مشاغل و دارندگان دسته چک در تامین مالی خود هستند که مهر تاییدی بر بهبود فضای کسب و کار در ایران است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ این گروه که در هفته گذشته به سبب انتشار صورتهای مالی همراه با تعدیل منفی با فشار بیشتری در عرضه ها نسبت به روزهای قبل از آن روبرو شده بودند، این هفته با تاکید اروپا به خصوص فرانسه بر ماندن در برجام و خبر سفر ماکرون رئیس جمهور فرانسه به ایران از فشار عرضه ها فاصله گرفته و معاملات بهتری را در پیش گرفتند. در این مسیر البته رسیدن به محدوده حمایتی و کف قیمتی اکثر نمادهای گروه هم دلیلی دیگر در رغبت سهامداران به خرید سهام در این گروه شد. از مهمترین نمادهایی که رشد خوبی را تجربه کرد میتوان به خودرو اشاره کرد که از قسمتهای 237 تومان به محدوده مقاومتی 260 تومان در انتهای هفته رسید که در صورت گذر از این محدوده انتشار رشد بیشتری ر برای آن داریم.

از مهمترین اخبار این گروه در هفته گذشته بازدید مدیرعامل ولووتراکس از خطوط تولید سایپادیزل در ایران بود که براساس آن علاوه بر توافق در زمینه سرمایه‌گذاری ولوو در ایران در زمینه افزایش عمق ساخت داخل محصولات به ۵۰ درصد نیز توافقاتی حاصل شد. همچنین در خبری دیگر فاز دوم همکاری گروه سایپا با شرکت هیوندای پاور تک (HPT) در خصوص تولید گیربکس۶ سرعت اتوماتیک با انعقاد قرارداد جدید آغاز شد.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها در این هفته اکثر آنها در حالی که در ابتدای هفته شیب نزولی را طی می کردند در انتهای هفته با توجه به روند نزولی دلار به علت انتخاب آقای پاول به عنوان رئیس آتی بانک مرکزی از سوی ترامپ و سیاستهای وی در عدم تعجیل برای افزایش نرخ بهره و همچنین بهبود چشم انداز اقتصادی چین، با افزایش قیمت روبرو شدند.

اما در معاملات این گروه در بازار سرمایه به جز برخی نمادهای مرتبط با روی که روند رو به رشدی را در انتهای هفته داشتند دیگر نمادها کاملا خنثی و متعادل هفته خود را سپری کردند. انتشار گزارشات این گروه هم نشان از بودجه محافظه کارانه برای آنها دارد که باعث می شود افت قیمتی کامودیتی ها آسیبی به آنها وارد نکند. همچنین در این گروه عرضه 4 میلیارد سهام شرکت فولاد خوزستان که قرار بود در 8 آبان ماه آنجام شود فعلا لغو شد.

در کانه های فلزی هم نرخ سنگ آهن شیب کاهشی را تجربه کرد، مهمترین عامل برای این موضوع برنامه های محیط زیستی چین برای کاهش تولید فولاد می باشد. این گروه هم در چند وقت اخیر معاملات متعادل و خنثی را پشت سر می گذارند.

در محصولات شیمیایی ؛ افزایش قیمت محصولات پتروشیمی همزمان با افزایش قیمت نفت در چند وقت اخیر به خصوص در دو محصول اوره و متانول و رسیدن قیمت آنها به حدود 260 دلار در اوره و 340 دلار در متانول باعث شد تا این هفته در گزارش آمار تولید و فروش مهر ماه چند پتروشیمی از جمله زاگرس و شپدیس شاهد افزایش محسوس نرخ محصولات باشیم. در همین ارتباط در زمینه زاگرس علاوه بر رشد قیمت تولیدات، رشد ده درصدی فروش را نیز در یک ماهه مهر ماه نسبت به میانگین داشته است، این موضوع میتواند در گزارش این شرکت برای دوره بعد تعدیل مثبت را به همراه داشته باشد.

در نمادهای تولید محصولات پایین دستی در تولید کنندگان دوده افزایش قیمت دوده صنعتی باعث رشد تقاضا بر روی نمادهای شکربن و شدوص شد که البته گزارش مناسب شکربن هم در این ارتباط بسیار تاثیر گذار بود.

از مهمترین اخبار این گروه کاهش تعرفه صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه بود.

فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛

معاملات نمادهای این گروه در هفته اخیر با روند مثبتی پیگیری شد و در این میان شبندر به عنوان لیدر گروه رشد بالای 15 درصد را تجربه کرد و در کنار آن شتران با توجه به حریق اتفاق افتاده در آن تنها نماد گروه بود که در محدوده صفر تابلو و با شیب نزولی در حال معامله بود. مهمترین دلیل رشد قیمت نمادهای این گروه افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 60 دلار بود. پالایشگاه ها با توجه به شفاف سازی اخیر آنها، به دلیل تاخیر شرکت ملی پالایش و پخش از ارائه صورتحساب نرخ های نفت و فرآورده، همچنان از ارائه گزارشات 6 ماهه عاجز هستند.

بانکها و موسسات اعتباری؛ رئیس سازمان حسابرسی درباره آخرین وضعیت تهیه گزارش های لازم برای صورت های مالی بانک هایی که سازمان حسابرسی ، حسابرسی و بارزس قانونی آنها بوده ، اظهار داشت : طبق توافقی که با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به عمل آمده ، قرار شده بود صورت های مالی بانک ها با مقررات جدید تهیه و ارایه شود. وی ادامه داد: در این میان با اصلاح یک مورد مربوط به طبقه بندی ، همه بانک های دولتی و خصوصی تحت حسابرسی این سازمان، اقدام به ارایه صورت های مالی کرده اند. این مقام مسئول در برابر این سئوال که با این اوصاف سازمان حسابرسی چه زمانی ، گزارش های لازم را تهیه و به بانک ها و بانک مرکزی ارایه می دهد تا زمینه برگزاری مجمع سالانه مربوط به سال 95 برخی بانک ها فراهم شود؟ به بورس پرس گفت: انتظار می رود طی چند روز و حداکثر تا هفته آینده این گزارش ها نهایی و ارایه شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24