Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تجمیع داده های مثبت در بازار فولاد شاید بیشتر از سایر بازارهای کالایی باشد تا جایی که می توان برخی تحرکات قیمتی در این بازار را با شفافیت بیشتری رصد کرد. رشد ممتد ولی محدود بهای شمش و البته افزایش شکننده حجم تقاضا در این بازار نشان می دهد که می توان به بهبود بازار در آینده امیدوار بود. در بازار پتروشیمی ها این تغییر فاز به صراحت بازار فولاد نیست ولی می توان به رشد حجم معاملات خوش بین بود البته در بازار فیزیکی بورس انرژی نیز شاهد یک روز با معاملاتی محدود بودیم ولی رشد قیمت های خوبی به ثبت رسید...

زیرپوست بازار فولاد

بورس24 : تجمیع داده های مثبت در بازار فولاد شاید بیشتر از سایر بازارهای کالایی باشد تا جایی که می توان برخی تحرکات قیمتی در این بازار را با شفافیت بیشتری رصد کرد. رشد ممتد ولی محدود بهای شمش و البته افزایش شکننده حجم تقاضا در این بازار نشان می دهد که می توان به بهبود بازار در آینده امیدوار بود. در بازار پتروشیمی ها این تغییر فاز به صراحت بازار فولاد نیست ولی می توان به رشد حجم معاملات خوش بین بود البته در بازار فیزیکی بورس انرژی نیز شاهد یک روز با معاملاتی محدود بودیم ولی رشد قیمت های خوبی به ثبت رسید.

مذاکرات جدید با بانک مرکزی برای راه اندازی بورس ارز

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به طور حتم طی چند وقت آینده مذاکراتی را درخصوص راه اندازی بورس ارز با بانک مرکزی خواهیم داشت. به گزارش ایسکانیوز؛ شاپور محمدی در حاشیه برپاییبیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: در حال حاضر بورس ارز به تصویب شورای عالی بورس رسیده و تنها تایید نهایی بانک مرکزی باقی مانده است. او در ادامه افزود: بانک مرکزی موافقت کلی خود را در زمینه راه اندازی بورس ارز ابلاغ کرده اما اکنون در خصوص زمان اجرایی آن تردیدهایی وجود دارد. محمدی اظهار داشت: به طور حتم طی چند وقت آینده مذاکراتی را درخصوص راه اندازی بورس ارز با بانک مرکزی خواهیم داشت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بانک مرکزی تلاش های بسیاری را در این زمینه انجام داده که امیدواریم هر چه زودتر شاهد راه اندازی بورس ارز باشیم. محمدی همچنیندرباره آخرین تصمیمات راه اندازی صندوق ارزی در بازار سرمایه نیز به خبرنگاران گفت: برای شروع به کار صندوق هایی ارزی در بورس هیچ مانعی وجود ندارد و به زودی شاهد شروع به کار این صندوق ها در بورس خواهیم بود.

آرامش بازار فیزیکی بورس انرژی

روز یکشنبه شاهد معاملاتی محدود در بورس انرژی بودیم تا جایی که بازار فیزیکی تنها 6 معامله را ثبت کرد ولی 4 معامله حامل های انرژی با رقابت قیمتی مورد داد و ستد قرار گرفت. امروز 2849 تن از انواع فرآورده های نقتی و پتروشیمی به ارزش 5.2 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که این شرایط به صورت کلی نشان می دهد که بازار برای برخی از محموله ها به عرضه های بیشتری نیاز دارد. حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و همچنین همین کالا در رینگ بین الملل با رقابت و رشد قیمت مورد معامله قرار گرفتند. این شرایط نشان می دهد که بازار حلال 402 در شرایط بهتری قرار داشته یعنی با فرض افزایش عرضه این گروه کالایی ، می توان معاملات مطلوبی را در این بازار تجربه کرد. البته فردا نزدیک به 40 هزار از انواع فرآورده ها از جمله کالاهای ریفورمیت پتروشیمی بوعلی، متانول پتروشیمی زاگرس، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی و نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

 

455.94

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

 

504.38

دلار (بانک مرکزی)

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

20

تن

423.54

423.54

دلار (بانک مرکزی)

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

300

مترمکعب

444.8

440.5

دلار (بانک مرکزی)

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

60000

لیتر

15139

15139

ریال

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

1000000

لیتر

14370.16

14358

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

14861

ریال

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

15139

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

1000

تن

16081.4

15947

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

1000000

لیتر

15793

14358

ریال

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

تن

 

13805

ریال

تداوم قدم های لرزان فولادی ها

بازار فولاد در روز یکشنبه همچون روز قبل از آن شرایط نسبتاً با ثباتی داشت یعنی گام های لرزان این بازار برای افزایش حجم معاملات و البته برخی از جرقه های رشد قیمتی ، باز هم ادامه داشته که این شرایط خود نکته مثبتی در این بازار به شمار می رود. به نظر می رسد پتانسیل سیگنال های مثبت در بازار فولاد در حال تجمیع است که یکی از آن ها را می توان افزایش محدود حجم تقاضای مؤثر به شمار آورد. این در حالی است که وضعیت فعلی آرام آرام می تواند به آمادگی بازار برای بازارسازی های جدیدی منجر شود که چندان هم برای این بازار مطلوب نخواهد بود. البته رشد تقاضا در روز جاری را شاید بتوان در این چارچوب ارزیابی کرد که البته نشان می دهد برخی از فعالان بازار ممکن است از برخی از اطلاعات پنهانی برخوردار باشند تا بتوانند از این وضعیت برای خود کسب سود کنند. در هر حال بازار فولاد هنوز برای انفجار قیمت ها به زمان بیشتری نیاز دارد یعنی اگرچه نرخ های روزهای اخیر با کاهش رو به رو نشده اند که خود داده مثبتی است ، ولی این آتش فشان فولادی ها به این زودی روشن نمی شود. البته جرقه های رشد قیمتی را نمی توان نادیده گرفت اما باز هم گفتمان غالب در بازار نیست.

در بازار شمش به عنوان یکی از بازارهای پیش نگر فولادی شرایط پیشین یعنی رشد محدود و زیرپوستی قیمت ها ادامه دارد و تداوم رشد این نرخ می تواند به تجمیع بیشتر داده های مثبت در بازار فولاد منجر شده که خروجی آن احتمال افزایش قیمت هاست. با توجه به این رشد محدود قیمتی ، بازار فولاد به رغم روزهای سخت اواخر هفته گذشته ، ولی باز هم کاهش قیمت های بزرگی را ثبت نکرده که خود این ثبات نرخ در کنار افزایش آرام بهای شمش و البته تکانه های رشد قیمت دلار و حتی شاید رشد بهای جهانی فولاد بتواند به تقویت قیمت ها منجر شود. با توجه به این موارد می توان به دورنمای رشد قیمتی امیدوار بود اگرچه زمان خودنمایی فاز افزایشی قیمت ها را شاید نتوان تخمین زد. با توجه به تجربیات پیشین در کنار جرقه های رشد قیمتی در روزهای اخیر ، ادامه این وضعیت به معنی آمادگی بازار فولاد برای تغییر فاز قیمتی است اگرچه فشرده شدن فنر رشد قیمت ها ، در نهایت به یک محرک مهم نیاز دارد که برای تعیین و تخمین آن باید توجه بسیاری به واقعیت های بازار فولاد داشته باشیم.

برای اولین بار در سال 96 صورت گرفت : عرضه بیلت فولادساز شبه دولتی با نرخ منصفانه در بورس کالا - و حالا فعال شدن سوپاپ اطمینان به منظور تخلیه فشار موجود بر حوزه شمش القایی.

اصفهانی در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد عنوان کرد: عرضه بیلت بلوم در محدوده نرخ 1960 الی 2000 تومان/کیلو ( با احتساب VAT) شاید یکی از معدود دفعاتی است که با نرخهای واقعی و تمام شده مقاطع طویل فولادی مثل میلگرد آجدار تا حدودی تناسب داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به میانگین نرخ شمش القایی با در نظر گرفتن کمی افزایش قیمت در روز جاری، نزدیک به مرز 1900 تومان/کیلو؛ شاید بتوان گفت که با ورود شمش پیشنهادی شمش فولاد خوزستان در این سطوح قیمتی؛ به نوعی احتمال ادامه روند افزایشی شمش حوزه القایی در روزهای آتی را با اما و اگرهایی روبرو خواهد نمود؛ بنظر میرسد با نزدیک شدن نرخهای دو حوزه القایی و قوس به یکدیگر؛ کار برای تولیدکنندگان شمش القایی کمی سخت تر خواهد شد چرا که از یکسو نرخ تمام شده قراضه آهن با رقابت‌های صورت گرفته در بین مبادی این حوزه؛ مثل پرداختهای تشویقی از قبیل کمک هزینه کرایه حمل و غیره به مرز 1400 رسیده است و ازاینرو عقب‌نشینی برای آنها کمی مشکل خواهد بود، از طرف دیگر افزایش قیمت شمش تولید شده بیش از 1900 تومان (با احتساب VAT) با توجه به رقیب قدرتمند آنها در حوزه قوس؛ بر فرض اینکه که در معاملات فردای بورس کالا رقابتی صورت نگیرد؛ بدون توجیه خواهد بود؛ لذا بنظر میرسد که به تدریج و در روزهای آتی، بحث توجه به کیفیت در حوزه تولید شمش القایی پر رنگ تر از گذشته خواهد شد و خریداران وفادار به این حوزه توقع شمش مرغوب تری را خواهند داشت ؛ چراکه عرضه شمش القایی با کیفیت هایی به مراتب پایین تر، با توجه به این سطوح قیمتی و نرخ شمش قوس دولتی؛ کاملا غیر منطقی بوده و بدون مشتری خواهد ماند.

در کل تعادل در قسمت های مختلف زنجیره تامین مقاطع طویل فولادی و در قسمت های مختلف بازار این کالاها؛ با ورود شمش با نرخ منصفانه فولاد خوزستان؛ به استثنای محصولات ذوب آهن اصفهان و بحث عرضه انحصاری آن؛ روزهای نسبتا با ثبات تری را پیش رو خواهد داشت؛ بطوریکه دامنه نوسانات هیجانی به شرط اینکه وضعیت عرضه های شمش قوس به همین منوال ادامه پیدا کند؛ به تدریج کمتر و با فراز و نشیبهای ملایم تری توام خواهد شد.

تقابل عرضه و تقاضای واقعی و ابهام در بازار پتروشیمی

قیمت های پایه در بورس کالا به گونه ای اعلام شد که برخی رشد قیمت و برخی کاهش نرخ داشتند. در بازار داخلی هم چنین روندی در قیمت ها مشاهده می شود ولی تمایل کلی بازار به سمت کاهش قیمت هاست تا افزایش نرخ. همین شرایط نشان می دهد که وضعیت بازار حداقل در بازار داخلی به سمت برتری عرضه بر تقاضاست که می تواند تأثیرپذیرفته از رشد حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته نیز باشد. در هر حال بازار محصولات پتروشیمی به سمت تقویت حجم معاملات گام بر داشته یعنی روزهای آینده شاید بتوان شواهدی قطعی از رشد حجم معاملات و تقویت تولید در صنایع پایین دستی را مشاهده کرد.

صدرنشینی پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۳۰ مهر و ۷ آبان نشان می دهد که برخی از کالاها نزولی و برخی دیگر افزایشی بوده اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری پلی اتیلن ترفتالات گرید نساجی وSBبا ۲.۳ درصد رشد نسبت به هفته قبل است.

در رتبه دوم پلی اتیلن سنگین اکستروژنPE۸۰به میزان ۱.۱ درصد رشد داشته، همچنینPE۱۰۰هم ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل گران شده است.

در ادامه پلی اتیلن سبک فیلم با ۰.۵ درصد افزایش قیمت به رقم ۴ هزار و ۷۳۹ تومان رسید. همچنین پلی اتیلن سنگین بادی، تزریقی، دورانی و پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نیز ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

برخی از محصولات نیز نسبت به هفته قبل روندی کاهشی داشتند که درصد آنها استایرن بوتادین های تیره و روشن قرار دارد، این کالاها به ترتیب ۱.۵ و ۱.۴ درصد نسبت به هفته قبل ارزان شدند. همچنین در ادامه پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ نسبت به هفته قبل ۰.۸ درصد ارزان شده و به رقم ۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

پی وی سی ها نیز با توجه به روند نزولی در بازارهای جهانی به روند کاهشی خود ادامه داده و ۰.۷درصد نسبت به هفته قبل ارزان شدند.

پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری نیز با ۰.۶ درصد نسبت به هفته قبل روبه رو شدند. همچنین پلی اتیلن های سبک خطی و سنگین فیلم نیز روندی کاهشی داشته و نسبت به هفته قبل ارزان شدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24