Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته قیمت مس به بالاترین میزان در سه سال اخیر رسید و هر روز گزارش هایی از افزایش تقاضا برای این مواد خام منتشر می شود. برخی سرمایه گذاران با این تصور که سود ..

آماده اردو زدن در سهام فلزات شوید، برای مدتی نسبتا طولانی!

بورس24 : هفته گذشته قیمت مس حدود 2 درصد کاهش یافت و یک عامل مهم این کاهش، رشد قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان بود. هفته گذشته قیمت دیگر فلزات پایه نیز افت کرد و اکنون این سوال مطرح است که روند تغییرات قیمت فلزات پایه بویژه مس در آینده به چه شکل است. برای بررسی شرایط بازار مس باید به عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند توجه کنیم.

وضعیت اقتصادی چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده مس در جهان، یک عامل تعیین کننده برای قیمت هاست. دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی را 6.5 درصد تعیین کرده است. این رقم نسبت به نرخ رشد سال گذشته کمتر است اما مدتی است درباره نگرانی ها درباره کاهش فعالیت ها در بخش های زیرساخت ها و ساخت و ساز چین کاهش یافته است. به نظر می رسد دولت چین قصد دارد برنامه کاهش اعتبارات را آهسته تر اجرا کند.

اگر از مدیران شرکت های معدنی و سرمایه گذاران سوال کنید کدام فلز بهترین عملکرد را در آینده خواهد داشت اکثر آنها می گویند مس. مبنای این پاسخ، وضعیت عرضه این فلز است.

نسبت به میزان مصرف، مس از لحاظ زمین شناسی یکی از کمیاب ترین مواد خام صنعتی است. تقاضای جهانی برای مس تقریباً ثابت است. کسری 150 هزار تنی عرضه نسبت به تقاضا تغییری نکرده و تا سال آینده باقی خواهد ماند.

یکی از راه های اندازه گیری کمیابی رو به رشد مس، دقت به میزان تولید مس تصفیه شده از هر تن سنگ مس است. این نسبت پیوسته کاهش یافته و اکنون این باور وجود دارد که تامین تقاضا دشوارتر خواهد شد. در سال 2010 پانزده تولیدکننده بزرگ مس در جهان معادنی داشتند که درصد تولید مثل تصفیه شده از این معادن 1.2 درصد بود. در پایان سال گذشته میلادی این رقم به 0.72 کاهش یافت.

این بدان معناست که از هر تن سنگ مس میزان تولید مس تصفیه شده 0.72 درصد است. تنها سه شرکت معدنی توانسته اند عیار سنگ معدن مس خود را بالا ببرند. چهار شرکت از بزرگترین شرکت های معدنی تولید کننده مس از جمله کودلکو در شیلی دچار مشکل کاهش عیار سنگ هستند.

و همزمان با کاهش عیار سنگ مس، میزان مسی که به ازای هر تن سنگ مس تولید می شود کاهش می یابد و هزینه تولید بالا می رود.

تحولات در بخش انرژی های تجدیدپذیر عاملی برای رشد قیمت مس است. پیش بینی شده طی سال های آینده تقاضا برای این فلز مهم پایه ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و عامل اصلی این رشد، حرکت جهان به سمت تولید خودروهای برقی و باتری این خودروهاست. از سوی دیگر، ذخیره مس طی سه سال اخیر کاهش یافته است.

به این ترتیب طبیعی است که شرکت های معدنی در پی یافتن منابع جدید عرضه مس هستند و برخی از آنها به جمهوری دموکراتیک کنگو جذب شده اند. در استان کانانگا در جنوب شرقی این کشور، معدن مس با عیار بالا وجود دارد اما این کشور از لحاظ سیاسی بی ثبات است. در آفریقا ریسک ملی شدن منابع طبیعی عامل دیگر نگرانی سرمایه گذاران است. در سال های اخیر توجه به آن سوی کره زمین یعنی کشور اکوادور معطوف شده است. در این کشور معادن مس با عیار بالا وجود دارد.

قیمت مس عملکرد بسیار خوبی داشته و در چند سال اخیر از بهترین حوزه های سرمایه گذاری بوده است. شاید بتوان گفت مس یک فلز گرانبهاست.

قیمت مس در سال جاری میلادی تاکنون حدود 25 درصد افزایش یافته و به باور تحلیلگران بخش مواد خام در بانک گلدمن ساکس، روند افزایش قیمت ها می تواند ادامه پیدا کند.

بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود با اشاره به چشم انداز اقتصاد جهان و تداوم کسری عرضه، نسبت به آینده بازار مس ابراز خوشبینی کرده است. تحلیلگران این بانک معتقدند متوسط قیمت ها در کوتاه مدت ۶۷۵۰ دلار است. قبلا از این رقم 6200 دلار پیش‌بینی شده بود. کاهش ارزش دلار و امید به تداوم رونق اقتصاد چین دو عامل اصلی خوش بینی نسبت به افق بازار مس هستند.

سال گذشته میلادی میزان عرضه مس برای پنجمین سال پی در پی با مازاد مواجه بود اما امسال این مازاد از میان رفته است و انتظار می‌رود سال آینده میلادی بازار با کسری ۱۳۰ هزار تومانی مواجه باشد. قبلا بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده بود سال آینده بازار این فلز با ۱۵۰ هزار تومان مازاد مواجه است. با توجه به شرایط اقتصاد جهان می توان انتظار داشت قیمت مس تا سال ۲۰۲۲ به ۸ هزار دلار در هر تن برسد. متوسط ۱۲ ماهه قیمت هر تن فلز سرخ ۷۰۵۰ دلار پیش‌بینی می‌شود. قبلا این رقم ۵۵۰۰ دلار پیش بینی شده بود. یک عامل دیگر رشد قیمت ها تحقق نیافتن پیش بینی ها درباره افزایش عرضه از معادن است. پیش بینی می شود رشد تقاضای جهانی برای مس تا سال ۲۰۲۲ سالانه 1.8 درصد باشد.

و در نهیایت باید به این نکته اشاره شود که رونق در بازار مس به معنای افزایش تقاضا برای تمامی فلزات پایه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • ایرج براری
    ایرج براری

    تجزیه تحلیل قیمت مس جهانی عالی بود.متشکرم.

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24