Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در گروه پتروشیمی معاملات پر حجم و قابل قبولی را ( با وجود نبود نقدینگی کافی در بازار ) شاهد بودیم. هفته گذشته قیمت متانول در سطوح ٣٣۵ دلاری و اوره نیز در قیمت های بیش از ٢٧٠ دلاری قرار گرفت. در سوی دیگر دلار را داریم که با سرعتی آهسته و پیوسته در حال نزدیک شدن به قیمت های ۴.١٠٠ تومانی است. تلفیق قیمت های جهانی با دلار نیز سبب بزرگ شدن اهرم ...

«تحرکات دلاری !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته وضعیت بهتری نسبت به روز گذشته داشت و شاهد افزایش تقاضا و حرکت بازار به سمت صنایع و گروه های بزرگ بورسی خصوصا در 2 گروه پالایشی و پتروشیمی بودیم. به نظر می رسد عواملی نظیر حرکت دلار به سمت سطوح 4.100 تومانی ، انتشار گزارش های مناسب غول های پتروشیمی در دوره 6 ماهه در کنار ورود نفت به کانال 60 دلاری و تثبیت قیمت متانول و اوره در قیمت های جدید کشف شده ، در روند کنونی بازار و حرکت نقدینگی به سمت این دست گروه ها موثر بوده است. البته وضعیت بازار و شرکت ها در سایر صنایع نیز به لحاظ بنیادی قابل دفاع است ؛ چراکه در گزارش 6 ماهه بسیاری از بنگاه های بورسی شاهد رشد فروش نسبت به 3 ماه اول سال جاری و همچنین دوره مشابه سال گذشته هستیم.

بر‌ اساس گزارش‌ های منتشر شده ، سود عملیاتی کسب شده از مجموع 225 شرکتی که اطلاعات خود را ارئه کرده‌ اند ، به بیش از 39 هزار و 57 میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با عملکرد 3 ماهه نخست سال جاری ، رشد 8 درصدی را نشان می‌ دهد. ضمن اینکه سود مزبور در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با 35 درصد افزایش همراه شده است. به همین ترتیب پیش‌ بینی سود خالص سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 96 بنگاه‌ های مزبور بر اساس عملکرد 6 ماهه به بیش از مبلغ 31 هزار و 370 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سود خالص پیش‌ بینی شده در دوره 3 ماه نخست سال ، 7 درصد افزایش نشان می‌ دهد. همچنین تا پایان شهریور ماه سود خالصی معادل 12 هزار میلیارد تومان از سوی این 225 شرکت محقق شده است.

پیش‌تر گفته شد ، در شرایط کنونی دلایلی وجود دارد که تحت تاثیر آنها می‌ توان به بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ ها امیدوار بود. دلایلی همچون تغییر جهت تورم ، بهبود آمار رشد اقتصادی و انباشت نقدینگی در کشور و پتانسیل حرکت رو به جلوی دلار به سمت نرخ های 4.100 و 4.200 تومانی از جمله مواردی هستند که می توانند سودآوری شرکت‌ های بورسی را باز هم تحت تاثیر قرار دهند. این مساله از آن جهت با اهمیت می باشد که در صورت تداوم رشد سود شرکت ها در نیمه دوم سال جاری ، بازار به پیشواز افزایش درآمد شرکت ها در سال 97 و در نتیجه رشد P/e سهام خواهد رفت. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که وضعیت بهتری نسبت به روز گذشته داشت و شاهد افزایش سوخت پالایشی ها و تحرکات مثبت در غول های پتروشیمی بودیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، مثبت گروه تایرسازی و انبوه سازی و مثبت گروه فرآورده های نفتی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم احتمالا وضعیت به همین شکل باشد. یعنی نقدینگی بازار از فلزی ها و معدنی ها به سمت پترو و پالایش کوچ کرده و کماکان در سایر صنایع خبر و تحول خاصی مشاهده نمی شود ... نبود نقدینگی کافی موجب شده تا حرکت بازار بصورت گروه گروه و البته محدود باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

ارزش معاملات برای سومین مرتبه طی 5 – 6 ماه اخیر به بیش از 200 میلیارد تومان رسیده است. بدیهی است ، در صورتی که این حجم از معاملات طی روزهای آینده تکرار شود ، شاهد یک حرکت رو به جلوی قوی در کلیت بازار باشیم.

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی حمایت قاطع اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب طرحی علیه برنامه موشکی ایران را نشان‌ دهنده حمایت فراحزبی از رژیم صهیونیستی در کنگره دانسته است. این طرح که به ابتکار «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و «الیوت انگل» ، عضو ارشد دموکرات در این کمیته تهیه شده ، رئیس ‌جمهور آمریکا را به شناسایی شرکت‌ ها و افراد حامی برنامه موشکی ایران موظف می‌ کند. 423 قانونگذار آمریکایی از این طرح حمایت و تنها 2 نماینده با آن مخالفت کردند. مجلس نمایندگان آمریکا یک روز قبل ‌تر هم به اتفاق آرا دو طرح و یک قطعنامه علیه حزب‌الله لبنان به تصویب رساند. روزنامه واشنگتن ‌پست ، این رأی ‌گیری را از دو جهت حائز اهمیت دانسته است : «تصویب این طرح بار دیگر بر حمایت دو حزبی از اسرائیل که در دوران باراک اوباما کمرنگ شده بود ، تأکید می ‌کند.» واشنگتن پست نوشته است : «دوم اینکه، این رأی ‌گیری آشکارا نشان می‌ دهد که چرا راهبرد دولت برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام که اختلاف ما با متحدانمان را در پی داشته و آمریکا را در منگنه قرار داده است، نامعقول و مضر است.» در ادامه آمده است: «ایالات متحده می‌تواند برجام را نگاه داشته و در سایر موضوعاتی که در این توافق گنجانده نشده‌اند با قاطعیت رو به جلو حرکت کند.»

* «پاتریک دلا شواردیر» ، مدیر مالی ارشد شرکت فرانسوی توتال که پس از انتشار نتایج عملکرد این شرکت در 3 ماهه سوم سخنرانی می کرد ، درباره بلاتکلیفی موجود در مورد ایران پس از عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای توسط دونالد ترامپ گفت با این حال توتال در حال انجام فعالیت‌ های خود در ایران است و انتظار می‌ رود در ماه ‌های آتی ، وضعیت روشن ‌تر شود. وی افزود توتال در حال بررسی طرح ‌هایی است تا برای اجرای پروژه گاز پارس جنوبی در ایران ، آنها را به مناقصه بگذارد و قرارداد اصلی در ابتدای سال 2018 ، زمانی‌که موضع دولت آمریکا مشخص شود ، امضا خواهد شد.

ب) در حوزه اقتصاد ، معاون وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت واقعی کردن تعرفه‌ های حوزه برق گفت : این موضوع در قالب برنامه ششم توسعه ، لحاظ شده است. طبیعتاً اگر راهبرد دولت مبتنی بر اصلاح تعرفه‌ ها باشد ، قوه مجریه مجاز است با رعایت شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ، با ملاحظه‌ اقشار آسیب ‌پذیر نسبت به اصلاح تعرفه‌ های حامل ‌های انرژی از جمله برق اقدام کند. هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه در بخش برق حداقل سالانه 7.000 میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت شده در نرخ تکلیفی بدون احتساب هزینه سوخت است ، افزود : علاوه بر این ، اگر سوخت نیروگاه ‌ها را حساب کنیم ، یارانه ‌ای که دولت بابت این مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند ، بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان در سال است. وی همچنین از ارائه پیشنهاد به دولت برای افزایش قیمت برق اشاره کرد و گفت : هر چند افزایش قیمت برق باید با تصویب دولت باشد اما وزارت نیرو تمایل دارد مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و نرخ‌ های تکلیفی را از محل دولت یا مردم جبران کند. فلاحتیان خاطرنشان کرد : بر همین اساس وزارت نیرو پیشنهادات خود را به دولت ارائه داده که در حال بررسی است.

ج) در سایر خبرها ، حسن یونس سینکی طی حکمی از سوی محمد شریعتمداری ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت به عنوان معاون بازرگانی داخلی و اقتصادی وزارت صنعت معدن و تجارت منصوب شد. او در دولت اصلاحات معاون وزیر بازرگانی بود.

د) در خبرهای بورسی ، وزیر اقتصاد در اولین جلسه با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره چهار بورس کشور ، کانون های نهادهای سرمایه گذاری ایران و کارگزاران و شرکت سپرده گذاری مرکزی بر اتصال بورس ایران با دیگر بورس های دنیا تاکید کرد. مسعود کرباسیان در این نشست گفت: نوسانات نرخ ارز تلاطم هایی به بازار ارز وارد کرد ولی بازار سرمایه همچنان از آرامش برخوردار است. وی با بیان اینکه نقش بازار سرمایه ، نقش پراهمیتی است گفت : اولین اتفاقی که در کشور برای پول می افتد متوجه نقش بانک است ولی بانکها در حال حاضر توان بیشتری برای اینکار ندارند. وی خاطرنشان کرد : بر اساس قانون رفع موانع تولید بانکها باید تا خرداد ماه 97 دست از بنگاه داری بردارند و توقع جدی من این است که بازار بورس به این فرآیند کمک کند.

کرباسیان افزود : ما صندوق ها را برای بانکها ایجاد نکردیم بلکه شرکت ها باید کنسرسیومی عمل کنند و صندوق تشکیل دهند. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه انتظار من این است که بازار سرمایه نقش جدی در تامین مالی توسعه کشور برعهده گیرد گفت: بر اساس قانون باید 3 میلیارد دلار اوراق قرضه خارجی عرضه شود در حالیکه هنوز یک سنت هم عرضه نشد. وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی باید فکری جدی برای بازار سرمایه کنیم اظهار داشت: توسعه بازار سرمایه با تاکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فرآوردهای نفتی در بورس انرژی باید دنبال شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه ما یکی از قدیمی ترین سیستم های حسابداری در دنیا را داشتیم گفت : باید اقداماتی مانند اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت های بورس ، ایجاد امکان مشارکت مردم با کاهش سود سپرده و جایگزینی بازار سهام ، کمک به شفافیت بازار سرمایه ، پوشش ریسک نوسانات کالا ، تسهیل مالی در بازار اولیه ، ارتقای شفافیت اطلاعات ، تقویت مولفه های نظارتی ، افزایش موسسات اعتبار سنجی ، ارزیابی ریسک نوسانات ارز و تنوع سازی ابزارها در حوزه بازار سرمایه صورت گیرد. وزیر اقتصاد همچنین بر الکترونیکی شدن زیرساخت های فناوری بورس ، اتصال بورس ایران به بورس های دیگر دنیا ، تقویت ارتباط بورس کالا و ارتباط با گمرک و اعطای تسهیلات مالی و بانکی برای استفاده کنندگان از بورس کالا تاکید کرد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه پالایشی تقاضا قوی تر از روزهای اخیر بود و 3 عامل : تحرکات مثبت در بازار ارز ، ورود نفت برنت به کانال 60 دلاری و زمزمه هایی درخصوص تعدیل مثبت شرکت ها در گزارش های 6 ماهه سبب شد تا نمادهای این گروه در کانون توجه بازار قرار بگیرند. البته شرکت ها در آخرین شفاف سازی اعلام کرده اند که به دلیل عدم اعلام نرخ فرآورده ها و نفت از سوی مجموعه پخش و پالایش ، قادر به تهیه گزارش 6 ماهه نیستند اما ریتم خریدهای امروز نشان می دهد که خبری در راه است ...

در این گروه پالایش نفت بندرعباس با معاملاتی چشم نواز و پر حجم به قیمت های درصد مثبت و صف خرید میلیونی نشست. شبندری که از نظر بنیادی یکی از بهترین پالایشی ها بوده و این روزها شایعه اعلام سود 1.000 و حتی بیش از 1.000 ریالی را یدک می کشد. شبندر برای فردا به مصاف مقاومت 580 تومانی می رود و در صورت گذر از این سد ، در مسیر قیمت های 620 تومانی قرار خواهد گرفت. اما شپنا دیگر سنگین وزن گروه پالایشی است که در معاملات امروز قوی ظاهر شد و با افزایش تقاضا در مسیر قیمت های 380 تومانی قرار گرفت. پالایش نفت اصفهانی که تعدیل مثبت اش قطعی بوده و گمانه هایی از اعلام سود همراه با تعدیل مثبت بیش از 10 درصدی شرکت به گوش می رسد.

در پالایش نفت تهران هم وضعیت خوبی را شاهدیم. شترانی که بواسطه وضعیت بنیادی مناسب اصلاح زیادی نداشته و حالا با افزایش تقاضا در یک قدمی کانال 400 تومانی قرار گرفته است. این سهم در قیمت های 415 – 420 تومانی و سپس در محدوده 480 – 490 تومانی مقاومت های مهمی دارد. به نظر خرید شتران در قیمت های فعلی چندان منطقی نیست. در شبریز عرضه ها کمتر بود و این سهم پالایشی در یک قدمی کانال 700 تومانی قرار گرفت. شبریز اهداف قیمتی 720 تومانی را دنبال می کند اما در صورتی که موفق به گذر از این سد گردد ، می توان به تداوم رشد قیمت سهم تا سطوح 800 تومانی راس مثبت داد. در این گروه باید برخی از نمادهای روغنی و نفتی نظیر شسپا و شرانل را هم زیر نظر داشت. هر 2 سهم در قیمت های مناسبی معامله می شوند.

ب) در گروه پتروشیمی معاملات پر حجم و قابل قبولی را ( با وجود نبود نقدینگی کافی در بازار ) شاهد بودیم. هفته گذشته قیمت متانول در سطوح 335 دلاری و اوره نیز در قیمت های بیش از 270 دلاری قرار گرفت. در سوی دیگر دلار را داریم که با سرعتی آهسته و پیوسته در حال نزدیک شدن به قیمت های 4.100 تومانی است. تلفیق قیمت های جهانی با دلار نیز سبب بزرگ شدن اهرم تاثیرپذیری شرکت ها می شود و در نتیجه انتظار می رود رشد فروش و در ادامه افزایش سود شرکت ها در نیمه دوم سال و همچنین بودجه سال 97 را شاهد باشیم. البته برخی معتقدند با نزدیک شدن به فصل زمستان ، قیمت اوره و متانول کاهشی می شود اما مهم میانگین نرخ هاست و اگر تا پایان سال میانگین نرخ اوره و متانول بالاتر از 240 و 320 دلار باشد ، سود شرکت ها اثر مثبت خوبی خواهد گرفت.

در این گروه پتروشیمی زاگرس بالاخره به اولین مقاومت خود در محدوده 2.400 تومانی غلبه کرد و با افزایش تقاضا در مسیر اهداف قیمتی 2.700 و سپس 3.000 تومانی قرار گرفت. پتروشیمی زاگرسی که از نظر بنیادی وضعیت مناسبی داشته و کف سود شرکت برای سال جاری 600 تومان خواهد بود. در سوی دیگر خارک را داریم که او نیز با سرعتی آهسته تر از زاگرس در حال پیشروی به سمت قیمت های 1.800 تومانی است. شخارک برای سال جاری پتانسیل اعلام سود بیش از 300 تومانی را دارد. اما در شفن هم وضعیت جالب بود و بالاخره بازار این سهم کم ریسک با P/e جذاب 5 واحدی را صف زد. این شرکت می تواند گزارش خوبی تا پایان سال داشته باشد. پتروشیمی فن آوران در حالی مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح 11.250 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که به کمک فروش 1.097 میلیارد ریالی مهر ماه ، 6.139 میلیارد ریال معادل 55 درصد از فروش پیش بینی شده خود را پوشش داده است. و البته نکته مثبت اینکه شرکت 38 هزار تن موجود انبار دارد.

در اوره سازها ، شیراز همچنان غایب است و در سایر نمادها شاهد رنج های مثبت و تشکیل صفوف خرید بودیم. در این گروه 2 نماد خراسان و کرمانشاه با صفوف خرید به کار خود خاتمه دادند اما شپدیس با وجود اهرم بالاتر این توفیق را نداشت که صف خرید را تجربه کند. پتروشیمی پردیس یکی از بهترین گزینه هاست چراکه شرکت نرخ اوره را 220 دلار فرض کرده و این در شرایطی است که پردیس عمده محصولات خود را صادر می کند و در نتیجه شرکت اهرم بالایی دارد. در سایر نمادها ، پتروشیمی مارون را داریم. مارون در دوره 6 ماهه یکی از گزارش های خوب در بین شرکت هایپتروشیمی راداشت.سهمی که پوشش خوب سود عملیاتی داشته است. تحقق سود عملیاتی 65 درصد است و این یعنی مارونباید بهزودی یکتعدیل مثبت خواهد داشت. این شرکت تا پایان دوره 7 ماهه به کمک فروش 4.425 میلیارد ریالی مهر ماه موفق شده 28.388 میلیارد ریال معادل 64 درصد از فروش 44.006 میلیارد ریالی خود را محقق کند. البته مارون کمی کند است و متاسفانه این روزها تبدیل به ابزاری برای حفظ شاخص فربورس شده است ... !

در خبرهای مرتبط با اوره ، هند در آخرین تندر خود با قیمت های بالاتر ، بیش از 290 دلار بر تن ( سی اف آر ) مواجه شد با این حال قیمت ها آنقدر بالا نبود و به غیر از محصول چین و ایران ، محصول دیگری جذب نشد. بنابراین حجم فروخته شده به 426 هزار تن اوره محدود شد که شامل 246 – 186 هزار تن محصول چین و 120 هزار تن محصول ایران ( پتروشیمی پردیس و کرمانشاه ) بود. تأمین کنندگان خاورمیانه حاضر به فروش اوره با قیمت کمتر از 290 – 285 دلار بر تن فوب نشدند ، لذا از فروش در تندر هند صرفه نظر کردند. نتیجه آنکه هند برای بازگشت به بازار به تندر دیگری نیاز خواهد داشت. ضمن به جریان افتادن تندر، قیمت ها در دیگر نواحی نیز افزایش یافت ، بطوری که : در منطقه خاورمیانه 290 دلار بر تن فوب برای محموله عمانی به منظور بارگیری در ماه نوامبر پرداخت شد. این در حالیست که ایران فروش خود را با قیمت 275 دلار بر تن فوب برای مقصدی غیر از هند انجام داد.

اوره گرانول در برزیل با قیمت 300 دلار بر تن (سی اف آر) فروخته شد و قیمت های بالاتری برای محموله های جدید مطرح شده است. اوره گرانول مصر نیز با قیمت بالای 303 دلار بر تن فوب برای ماه نوامبر فروخته شده است. محموله صادراتی ایالات متحده اواخر هفته گذشته حدود 280 دلار بر تن فوب فروخته شد. در حال حاضر که بازار جهانی در دوره افزایش تقاضا قرار دارد ، صادرات جزئی ایالات متحده تأثیر ناچیزی دارد. به لحاظ جهانی ، کاهش صادرات چین و مشکلات مربوط به تولید ، تاخیر در راه اندازی مجدد و تعمیرات اساسی ، کاهش عرضه در فصل چهارم در سراسر جهان را بدنبال داشته است. به نظر می رسد که وضعیت بازار اوره همچنان رقابتی و و فعال باقی مانده و بدیهی می نمایدکه تندر بعدی هند با قیمت بالاتری روبرو گردد.

ج) در گروه ساختمانی و انبوه سازی کماکان روند اصلاح قیمت ها و معاملات کسل کننده ادامه دارد. اگرچه قیمت سهم ها در سطوح ارزنده ای قرار دارند و دارایی شرکت ها به مراتب از قیمت روی تابلو بالاتر است اما چشم انداز نه چندان روشن صنعت در کنار وضعیت نامساعدی درآمدی موجب شده تا بازار به ساختمانی ها اقبال نشان ندهد. با این حال باید به این نکته توجه داشت که هر ساله همزمان با نزدیک شدن به فصل مجامع ، یک دوره نوسان مثبت در ساختمانی ها داریم. بنابراین شاید فروش سهام این گروه در قیمت های فعلی با توجه به نزدیک بودن به زمان مجمع کار منطقی و صحیحی نباشد.

در این گروه ثنوسا با فشار عرضه تا قیمت های نزدیک به 140 تومانی عقب نشست. شناسایی سود هر چند بصورت اندک در گزارش 12 ماهه بانک اقتصاد نوین ، می تواند بازار به بهبود وضعیت این بانک و در ادامه سهام مرتبط با ونوین نظیر وساخت ، ثنوسا ، ونوین و ... امیدوار کند. ثنوسا در صورتی که طی روزهای آتی موفق به برگشت و شکست مقاومت 156 تومانی گردد ، می تواند در گام بعدی تا قیمت های 175 تومانی نیز پیشروی داشته باشد. در سوی دیگر وساخت را داریم. سهمی که به لحاظ تکنیکی موقعیتی مشابه با ثنوسا داشته و این ظن می رود که او نیز به مانند ثنوسا در حال تکمیل شانه چپ در راستای الگوی برگشتی سر و شانه معکوس است. بنابراین در صورتی که وساخت طی روزهای آتی موفق به گذر از قیمت های 258 تومانی گردد ، می توان به خاتمه یافتن روند اصلاحی و رشد قیمت سهم تا سطوح 290 – 300 تومانی رای مثبت داد.

در گروه سرمایه گذاری مسکن ، قیمت ها واقعا خوار و ذلیل شده اند و در اکثر نمادها شاهد سقوط به سطوح کمتر از 1.000 ریالی هستیم. البته در این بین 2 نماد ثالوند و ثپردیس بواسطه شرایط بنیادی بهتر و فروش بهتر از نظر پروژه ای ، وضعیت بهتری دارند. با این حال بازار به این 2 نماد هم توجه چندانی ندارد. در سایر نمادها ، باید به ثشرق ، ثغرب و ثتران توجه بیشتری داشت ؛ چراکه تجربه ثابت کرده بازار معمولا نمادهای پنی استاکی و ارزان قیمت را خوب می خرد. در ثشرق وضعیت تکنیکی ایده آل است و البته در ثغرب با توجه به شفاف سازی های اخیر و خرید زمین در تبریز ، باید گفت که قیمت های فعلی سهم بیشتر شبیه به طنز است. در مجموع باید گفت که خرید برخی از نمادهای ارزان قیمت که nav بالایی دارند ، نمی تواند در بلند مدت موجب ضرر و زیان سهامداران شود.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما امروز نگاهی به گزارش 6 ماهه و عملکرد ماهانه «ایران خودرو» خواهیم داشت. آبی پوشان جاده مخصوص بر خلاف اینکه وجهه خوبی در تابلوی معاملات بورس تهران ندارند اما در عوض عملکرد آن ها در جاده مخصوص مقبول و قابل توجه است. ایران خودرو در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با رشد 2 ریالی از سطوح 109 ریالی به 111 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 43 ریال معادل 39 درصد آن را پوشش داده است. دلایل تغییرات سود ایران خودرو بدین شرح است : 1- تیراژ تولید و فروش بودجه فعلی نسبت به بودجه تعدیلی بر اساس عملکرد 3 ماهه با افزایش 30.000 دستگاه محصول ( از 545 هزار دستگاه به 575 هزار دستگاه ) برآورد گردیده است. 2- سود فروش سرمایه گذاری شرکت های توسعه صنایع خودرو و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در عملکرد 6 ماهه و بودجه تعدیلی در سرفصل درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها لحاظ شده است. سایر عوامل درآمدی و هزینه ای متناسب با عملکرد 6 ماهه و شرایط قابل انتظار تا پایان سال برآورد گردیده است. یعنی شرکت این همه تغییرات داشته اما تنها 2 ریال تعدیل زده است !

گفتنی است ، فروش ایرانخودرو در 3 ماه اول 56.615 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم 76.690 و در مجموع دوره 6 ماهه 133.305 میلیارد ریال معادل 54 درصد از فروش پیش بینی شده 252.572 میلیارد ریالی بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 26 درصدی مبلغ فروش ، 10 درصدی سود عملیاتی و 34 درصدی سود خالص دارد. در گزارش جدید ایران خودرو هزینه مالی شرکت از 14.638 میلیارد ریال به 19.866 میلیارد ریال افزایش یافته است. یعنی ایرانخودرو به ازای هر رشد 5 درصدی تولید و فروش 35 درصد هزینه مالی اش افزایش می یابد !! و جالب اینجاست که فروش دارایی ها در راستای کاهش هزینه مالی است ! متاسفانه هیچ ناظری هم به این وضعیت گزارش دهی ایرادی وارد نمی کند.

در ادامه سری به عملکرد این شرکت در 7 ماه ابتدایی سال خواهیم زد. ایرانخودرو در حالی برای سال جاری پیش بینی تولید و فروش 575.000 دستگاه را در برنامه خود دارد که فروش فروردین ماه 22.201 دستگاه ، فروش اردیبهشت ماه 51.242 دستگاه ، فروش خرداد ماه 52.815 دستگاه ، فروش تیر ماه 70.679 دستگاه ، فروش مرداد ماه 67.603 دستگاه ، فروش شهریور ماه 39.668 دستگاه ، فروش مهر ماه 69.671 دستگاه و مجموع فروش 7 ماه نخست سال نیز 373.209 دستگاه بوده است و البته شرکت چیزی در حدود 11 هزار دستگاه موجودی انبار دارد. با این حساب باید گفت ، ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون 65 درصد از بودجه مقداری فروش خود را محقق کرده است. جالب اینجاست که خودروسازان معمولا در نیمه دوم سال تولید و فروش قوی تری دارند و اگر فرض را بر این بگذاریم که فروش 5 ماه باقی مانده از سال در حد 310 – 320 هزار دستگاه ( میانگین تولید و فروش در هر ماه بین 60 تا 65 هزار دستگاه ) باشد ، مقدار فروش کل سال به 680 تا 700 هزار دستگاه خواهد رسید که رکورد جالبی برای ایران خودرو محسوب می شود.

نکته دیگر اینکه فروش اتومبیل های جدید نظیر پژو 2008 نیز در این آمارها نمی باشد و سود فروش این خودروها نیز در شرکت ایکاپ ( زیر مجموعه ایران خودرو ) شناسایی می شود. به نظر خودرو از نظر بنیادی مشکلی ندارد اما 3 عامل : رفتار اخیر سهامداران عمده در کنار رشد بهای تمام شده ناشی از افزایش نرخ ورق فولادی و وضعیت نه چندان جالب سایپا ، کار را برای حرکت رو به جلو در خودرو سخت کرده است. گفتنی است ، ایران خودرو اکنون در قیمت های 240 تومانی معامله می شود. محدوده 215 – 230 تومانی به عنوان مهمترین محدوده حمایتی و محدوده 270 – 275 تومانی سخت ترین مقاومت پیش روی آبی پوشان جاده مخصوص محسوب می شود. در این سهم 2 بحث تغییرات مدیریتی و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها داغ می باشد و گفته می شود مذاکراتی با وزیر اقتصاد در این خصوص در جریان است و احتمالا برای سال 97 این فرصت برای شرکتها ایجاد شود.

مقایسه عملکرد سال های 95 و 96 ( فروش / دستگاه ) :

6) تحلیل تکنیکال :

اما در این شماره از چشم انداز نگاهی به وضعیت سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر با نماد «وغدیر» خواهیم داشت و وضعیت تکنیکی این سهم را به روز خواهیم کرد. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، وغدیر پس از یک حرکت صعودی قدرتمند تحت عنوان AB بزرگ ، وارد فاز اصلاح شده و این اصلاح فرسایشی در حدود 2 سال زمان برده است. اما این روزها می بینیم که سهم باری دیگر گارد صعودی گرفته و چنانچه طی روزهای آتی در سطوحی بالاتر از قیمت های 115 تومانی برابر با سقف کوتاه مدت خود تثبیت شود ، می توان به خاتمه یافتن روند اصلاحی و آغاز روند صعودی تا محدوده تراکمی 157 – 161 تومانی برابر با سقف کانال در راستای تکمیل آرایش AB = CD بزرگ ( در میان مدت ) رای مثبت داد. شکل گیری الگوی سر و شانه معکوس و واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اندیکاتور RSI ضعف طرف فروشنده را نمایان کرده و در نتیجه می توان به رشد میان مدتی سهم امیدوار بود. با این حال معامله گرانی که این سهم را در پرتفوی خود جای می دهند ، باید محدوده 103 تومانی برابر با آخرین کف ماژور را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه ارتباطات و اطلاعات ، توقف نماد «های وب» برای شفاف سازی را داشتیم. بحث خرید کل سهام شرکت آسیاتک و بیانیه مشترک با شرکت “پارس آنلاین” از مهمترین دلایلی است که های وب را در کانون توجهات قرار داده و به نظر شاهد بازگشایی سهم با رشد قیمت باشیم. در اولین ساعات یکشنبه 7 مهر ماه بیانیه مشترک شرکت های “های وب” و “پارس آنلاین” مبنی بر ادغام این دو شرکت منتشر شد .در این بیانیه مشترک آمده است :بر این اساس دو شرکت «های وب» و «پارس آنلاین» با تجمیع فعالیت ها ، شبکه و دارایی های خویش در قالب شرکت «های وب» اقدام کردند .اثرات این توافق بر سهام شرکت «های وب» در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید .

وزیر ارتباطات در مورد ادغام شرکت های ای اس پی گفت : این اقدام خوبی است و درخصوص ادغام این شرکت ها جلسات زیادی داشته ایم. به گفته وی ؛ دلیل اصلی این ادغام ها این است که توان رقابتی با مخابرات داشته باشند و با قدرت بیشتر هزینه هایشان هم کاهش یابد و بر همین اساس تاکنون دو شرکت به تفاهم رسیده اند و این موضوع موجب حذف انحضار نیز می شود.

در سوی دیگر ، محمد علی یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک درخصوص شایعه خریداری شرکت آسیاتک توسط «های وب» گفت : این موضوع صحت ندارد و در (مقطع کنونی) من این موضوع را تایید نمی کنم. این تیپ مصاحبه ها به نوعی ائید کننده خبر است ! این مقام اجرایی در آسیاتک در برابر این سوال که مبنای شایعات مطرح شده در بازار امروز چیست ، گفت: وزارت ارتباطات بر ادغام و تجمیع شرکت های ISP تاکید دارد و ما نیز برای همکاری با شرکت های هم خانواده مذاکراتی را داشته ایم اما بحث های مطرح شده در این رابطه هنوز نهایی نشده است. مدیرعامل آسیاتک در برابر این سوال که آیا با توجه به جاری بودن مذاکرات در خصوص فروش یا تجمیع شرکت عرضه اولیه شرکت منتفی خواهد بود ، گفت : خیر – این عرضه پابرجاست ، به دلیل این که بحث های کلان مطرح شده در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد.

ب) در گروه دارویی ، بازار بیش از اندازه نسبت به وضعیت این صنعت بدبین شده و این در شرایطی است که انتظار می رود در نیمه دوم سال و همچنین سال 97 وضعیت دارویی ها بهبود یابد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، رئیس سازمان غذا و دارو ، معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه ، نماینده داروسازان و شرکت‌ های دارویی و همچنین نماینده‌ ای از خزانه کشور در جلسه کمیسیون حضور یافته و درباره طلب شرکت‌ های دارویی از بیمه ‌ها تصمیمات خوبی اتخاذ کردند. ظاهرا مقرر شده هفته جاری بخشی از بدهی‌ های شرکت ‌های بیمه به شرکت ‌ها و کارخانه‌ های تولید دارو پرداخت شود. گروه دارویی تقریبا 4.000 میلیارد تومان مطالبات از بخش دولتی دارند و گفته می شود در حدود 3.000 میلیارد تومان در قالب پول نقد و اوراق پرداخت خواهد شد. محمدعلی میرزاکوچک شیرازی عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری البرز دراین خصوص گفت : جلسه ای در مجلس جهت تصمیم گیری در مورد مطالبات داروسازان برگزار گردید. هنوز میزان پرداخت مطالبات مشخص نمی باشد؛ اما بدون شک تمام مطالبات دارویی ها یکباره پرداخت نخواهد شد و احتمالا بخشی از مطالبات قدیمی تر شرکت های دارویی تسویه خواهد شد. این اقدام می تواند از بار کمبود نقدینگی شرکت ها بکاهد و آثار مثبتی بر جای گذارد. شیرازی درخصوص وضعیت والبر گفت : شرکت سرمایه گذاری البرز فروش یک قطعه زمین را در دستور کار دارد که آگهی مزایده آن منتشر شده و احتمالا ظرف هفته های آتی فروش قطعی انجام خواهد شد. با فروش زمین مذکور حدود 10 تومان به سود پیش بینی شده «والبر» افزوده خواهد شد.

ج) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، شاهد بی توجهی بازار به اکثر نمادها از بنیادی ها گرفته تا نمادهایی که عمدتا سفته می شوند ، هستیم. در این گروه 2 نماد کخاک و کهمدا از نظر بنیادی وضعیت مناسبی دارند و پیش بینی می شود با توجه به طرح های توسعه ، شاهد رشد سودآوری این شرکت ها در بلند مدت باشیم. در کهمدا گفته می شود شرکت تعمیر کوره یک خود را به زودی آغاز خواهد کرد. کهمدا در سال جدید اقدامات مثبتی برای راه اندازه طرح توسعه خود انجام خواهد داد. خسرو فخیم هاشمی مدیرعامل شیشه همدان گفت : این شرکت خطوط و کوره های تولید خود را بازسازی خواهد کرد و این موضوع منجر خواهد شد تا تولید شرکت به میزانی که کاهش یافته رشد یابد و به ظرفیت قبلی خود بازگردد. وی بیان داشت : شروع تعمیر کوره یک شرکت بعد از اتمام تعمیرات کوره 3 خواهد بود. شرکت در نظر دارد تا اقدام به افزایش صادرات نماید. این شرکت بازار صادراتی ترکیه ، افغانستان و پاکستان را برای خود داشته و در صورتی که شرایط مهیا باشد صادرات به سایر کشورها نیز صورت خواهد گرفت. وی درباره طرح توسعه شرکت گفت : طرح توسعه رو به پیشرفت بوده و انتظار می رود که به زودی مشکل تامین مالی رفع شود. با بانک مرکزی در این خصوص توافق به عمل آمده ، به گونه ای که تخصیص ارز صورت گرفته است. به زودی تامین مالی خارجی نیز صورت خواهد گرفت که شرکت مقدمات خود را آماده کرده است. وی گفت : طرح توسعه برای افزایش ظرفیت شرکت به اندازه 1.5 برابر ظرفیت فعلی است که شیشه همدان راهی جز این ندارد و باید ظرفیت خود را افزایش دهد. فخیم هاشمی تاکید کرد : شیشه همدان مشتریان خود را حفظ کرده و با کارخانجات بزرگ ایرانی قرارداد منعقد کرده که این قراردادها گسترده تر هم خواهد شد. ما به فکر افزایش تعاملات و بیشتر کردن روابط هستیم.

د) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری ، پارسان و غدیر مورد توجه بودند و هر 2 سهم با افزایش تقاضا به کار خود خاتمه دادند. پارسان سهمی است با پرتفوی پتروپالایشی و غدیر نیز سهامدار عمده پارسان است. بنابراین با رشد نرخ اوره و دلار از یکسو و تحرکات مثبت در سهام گروه پالایشی ، طبیعی است که پارسان در مسیر رشد قرار گرفته و غدیر را نیز با خود هم مسیر کند. پارسان با گذر از قیمت های 200 تومانی ، در گام اول هدف قیمتی 235 تومانی را دنبال می کند و در صورت گذر از این سد می توان اهداف قیمتی بیش از 250 تومانی را برای سهم متصور بود. اما درخصوص غدیر هم بصورت مفاصل بند 6 گزارش صحبت کردیم. به نظر با وضعیت فعلی این نمادها ، باید 2 نماد وبانک و وصندوق را هم زیر نظر داشت.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.060 – 4.075 تومان

ب) یورو : 4.770 – 4.785 تومان

ج) درهم امارات : 1.106 – 1.114 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.308.000 – 1.320.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24