Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

لازم به ذکر است که کف کانال قیمتی مشخص شده نیز در این محدوده می تواند مانع از افت بیشتر قیمت گردد و از این حیث می توان سهم را با شرایط فوق تحت نظر قرار داد...

فلزات اساسی و پتروشیمی در حاشیه نمی روند...!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت شیمیایی
  • بررسی تکنیکال
    • شلعاب
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت شیمیایی (بخش اول)

شرکت هایی که خوراکشان را از صنعت پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می کنند عموما به دلیل قرارگیری بین چرخه های تولید در معرض توجه کمتری هستند اما حقیقت آن است که این شرکت ها به دلیل وابستگی به نرخ نفت و نرخ ارز در زمان نوسان هر یک از این اقلام می توانند حاشیه سود مناسبی برای خود دست و پا کنند. در این مطلب و هفته آتی سعی خواهد شد نگاهی به شرایط این گروه از یک زاویه مشخص داشته باشیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شلعاب

شلعاب در یک کانال صعودی در حال نوسان قیمت است و همانگونه که ملاحظه می شود در قیمت 425 تومان قرار دارد. این سهم احتمالا در ادامه نوسانات خود تا محدوده 380 الی390 تومان در تکمیل یک موج ABC می تواند افت قیمت داشته باشد.

لازم به ذکر است که کف کانال قیمتی مشخص شده نیز در این محدوده می تواند مانع از افت بیشتر قیمت گردد و از این حیث می توان سهم را با شرایط فوق تحت نظر قرار داد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در هفته ای که پیش رو داریم یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شنبه شب ششم آبان ماه در راس هیئتی وارد تهران می شود و در روز یکشنبه هفتم آبان ماه با تعدادی از مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد. در همین ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سفر یوکیا آمانو به تهران در ادامه دیدارهای متقابل میان مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات ذی‌ربط در ایران و با هدف مرور آخرین وضعیت همکاری‌ها و ارتباطات دو طرف در زمینه‌ برجام، امور پادمانی و همکاری‌های هسته‌ای در امور صلح‌آمیز دانست.

مجلس نمایندگان آمریکا طرح فراجناحی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا طرح فراجناحی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بر سر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را بدون لغو توافق هسته‌ای سال 2015 که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است از آن خارج می‌شود، به تصویب رساند. این اقدام کنگره در راستای سیاست دولت ترامپ برای متوقف کردن توسعه برنامه موشکی ایران انجام شد. درحالی که مقامات کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بودند که هرگونه توافق با ایران علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران باید شامل همه اختلافات از جمله برنامه موشکی ایران نیز باشد، مقامات اروپایی تاکید کرده‌اند که تغییر در برجام امکان پذیر نیست.

عصر روز چهارشنبه وزارت خارجه ایران اعلام کرد که "سند تاسیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی" توسط فرازمند، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و سفیر سوئیس در تهران به امضا رسید. بر اساس این سند، سوئیس حفاظت منافع کشورمان را در عربستان سعودی به عهده خواهد داشت. دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران با حضور دیپلمات‌های ایرانی پس از انجام ترتیبات اجرایی در آینده نزدیک در جده گشایش خواهد یافت.

در سیاست داخلی رییس جمهور در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، رضا اردکانیان و منصور غلامی را برای اخذ رای اعتماد به ترتیب برای وزارتخانه های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

مهمترین منبع درآمدی کشور یعنی نفت در این هفته با اعلام عربستان مبنی بر پایان فزونی عرضه در بازارهای جهانی به مرز 60 دلار نزدیکتر شد و به حدود 58.33 دلار در هر بشکه رسید. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان روز سه شنبه اعلام کرد این کشور مصمم است تا ذخایر نفتی در کشورهای صنعتی را به رقم متوسط ۵ سال گذشته‌شان کاهش دهد. این اتفاق برای تامین بودجه کشور و محقق شدن آن یقینا بسیار خوشایند می باشد. و قدم دیگری می تواند در جهت تک نرخی کردن ارز با توجه به افزایش منابع ارزی کشور بشمار آید و دولت نیز دست بازتری در جهت متعادل کردن نرخ دلار خواهد داشت. این اتفاق در حالی است که در چند سال گذشته همواره قیمت نفت نرخ های زیر 50 دلار را تجربه کرده است و همین موضوع باعث شده تا دست دولت در تامین بودجه عمرانی کشور کاملا خالی باشد.

شورای کارفرمایان فرانسه (مدف) به عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌های اقتصادی فرانسه با برگزاری جلسه‌ای در صدد بررسی راهکارهای ممکن برای تقویت و ادامه حضور شرکت‌های فرانسوی در بازار ایران است. در این نشست قرار است نمایندگان وزارت خانه‌های امور خارجه و خزانه‌داری این کشور آخرین تحولات مرتبط با حمایت اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه و آلمان از برجام و تلاش آنها برای متقاعد کردن طرف آمریکایی را مطرح کنند. شرکت های بزرگ فرانسوی بعد از اجرایی شدن برجام قراردادهای مهمی را در بخش های مختلف اقتصادی با طرف های ایرانی به صورت جوینت ونچر امضاء کرده اند که برخی از آنها اجرایی و برخی نیز در حال اجرا است.

مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مشخص شده کدام شرکت از بین شرکت‌های پیشنهاد دهنده برای توسعه میادین نفتی آب تیمور،منصوری و چنگوله انتخاب می‌شوند، از احتمال امضای قرارداد این میدان‌ها تا قبل از سال ۱۳۹۷ خبر داد. وی با بیان اینکه مذاکرات با مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی پیشرفت خوبی داشته است، اظهار کرد: برای توسعه این لایه‌ها دو شرکت دیگر که یکی از آنها یک شرکت روسی بود، ابراز تمایل کردند اما مذاکره با مرسک پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ این هفته که همزمان با انتشار گزارشات شش ماهه شرکتهای این گروه بود، شاهد عقبگرد شاخص به میزان 861 واحدی به علت تعدیلات منفی نمادهای گروه به خصوص خساپا به عنوان لیدر گروه به میزان 20 درصد، بودیم. این اتفاق در حالی رخ داد که انتظارات پیش از این در جهت تعدیل مثبت، با توجه به آمار قابل توجه رشد تولید نمادهای این گروه بود. این مهم قیمت خساپا را به زیر 100 تومان رساند و بقیه نمادهای خودروسازی هم با کاهش قیمت روبرو شدند و تنها چند نماد قطعه ساز از جمله خشرق، خپویش، ختور و ... بودیم.

از جمله تعدیلات منفی این گروه در کنار خساپا می توان به خاور با 57 درصد و خاذین با 78 درصد اشاره کرد. در این بین اما خودرو با تعدیل مثبت دو درصدی مواجه شد که البته انتظارات برای آن بیش از این بود.

از مهمترین خبرهای این گروه ایران خودرو اعلام کرد با شرکت هیوندای پاورتک ، قرارداد طراحی، توسعه، تولید و تامین سالانه 400 هزار دستگاه گیربکس جدید اتوماتیک 6 سرعته برای پلتفرم محصولات جدید توسط هاشم یکه زارع و هاجین کیم امضا کرده است. همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی روز پنجشنبه در نشست رئیسان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان،گفت: کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه نفتچالای باکو به زودی به بهره برداری می رسد.

رضا رضایی در نشست مشترک سازندگانپلت‌فرم جدید ایران‌خودرو در این هفتهاظهار داشت: تا سال ۱۴۰۴ ارزش تولیدات صنعت قطعه‌سازی به ۳۱ میلیارد دلار می‌رسد که ۶ میلیارد دلار به صادرات و ۲۵ میلیارد دلار نیز به بازار داخل اختصاص خواهد داشت. وی با اشاره به ارزیابی ۲۰۰ شرکت قطعه‌ساز جهت تولید قطعات پژو در ایران، گفت: ۱۰۰ شرکت قطعه‌سازی همکاری خود را در این زمینه قطعی کرده‌اند و برخی قالب‌ها با داخلی‌سازی ۷۰ تا ۸۰ درصدی برای تولید قطعات پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۲۰۸ آماده شده است.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها در هفته اخیر عمدتا در محدوده سقف قیمتی خود در حال نوسان بودند و فشار فروش به علت تقویت ایندکس دلار در مقابل دیگر ارزها جلوی رشد آنها را گرفته است این وضعیت تا زمانی که شرایط اروپا تغییر نکند احتمال پا بر جا بماند. اما معاملات این گروه در بازار سرمایه بیشتر تحت تاثیر فولادی ها قرار داشت. نمادهای این زیرمجموعه با توجه به تعدیل مثبت 78 درصدی فولاد مبارکه شیب متعادل و رو به مثبتی را داشتند. این نماد در حالی با تعدیل مثبت روبرو شد که در بازار همچنان با توجه به تقاضای موجود و افزایش نرخ ها در سطح منطقه انتظار تعدیل مثبتی دیگری را برای آن در نه ماهه داریم. این شرکت همچنین از قرارداد همکاری با فولاد خراسان خبر داده است که طی آن هر دو شرکت با صرفه جویی در هزینه ها روبرو می شوند و می تواند عملکرد مثبتی را برای انها داشته باشد.

اما در تولید کنندگان روی بانک آمریکا اعام کرد موجودی روی در انبارهای LME در پایین ترین سطح قرار دارد و بسیاری از انبارها فاقد فلز روی است. موجودی عمده روی فعلا در بندر NewOrleans آمریکا بوده که کاهش 71.9درصدی در یکسال گذشته دارد. لذا پیش بینی قیمت ۳۰۰۰دلار و بالاتر منطقی بوده و این روند در چندسال آینده ادامه دارد. (قیمت روی در حال حاضر در محدوده 3200 دلار قرار دارد)در این زیر مجموعه فاسمین در آخرین گزارش خود با 40 درصد تعدیل مثبت روبرو شد. این شرکت نرخ روی را 2600 دلار و نرخ تبدیل ارز را 3788 تومان در مفروضات خود در نظر گرفته است که با قیمتهای فعلی می توان همچنان برای ادامه سال انتظار تعدیل مثبت را داشت.

از فایرا خبر می رسد که سازمان خصوصی سازی قرار است 19درصد سهام شرکت آلومینیوم ایران به قیمت پایه هر سهم 2130 ریال در بورس اوراق بهادار عرضه کند. بر اساس این گزارش، این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم 2130 ریال توسط سازمان خصوصی سازی و به وکالت از سوی موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به صورت یکجا و تجمیعی روی میز فروش خواهد رفت.

در محصولات شیمیایی ؛ وضعیت شرکتهای این گروه در هفته های اخیر با توجه به رشد قیمتی دو محصول مهم برای بازار سرمایه ایران یعنی متانول و اوره و نوسان قیمتی آنها به ترتیب در محدوده 340 و 260 دلار، از یک سو و همچنین رشد قیمت دلار و رسیدن آن به بالای 4000 تومان از سوی دیگر شرایط تقریبا مناسبی را برای آنها بوجود آورده است و این موضوع با رشد قیمتی برخی نمادها از جمله زاگرس، شخارک و ... مواجه شده است. این در حالی است که در گزارشات شش ماهه نیز وضعیت گویای این مطلب می باشد و در شخارک که این هفته شاهد انتشار گزارش شش ماهه بودیم تعدیل مثبت 14 درصدی را داشتیم که این اتفاق در صورت حفظ میزان فروش و قیمت متانول در محدوده های فعلی با توجه به بودجه محتاطانه شرکت برای ادامه سال، می تواند باز هم در نه ماهه تعدیل مثبت دیگری را به همراه داشته باشد.

در این گروه همچنین معاملات هفته گذشته در بورس کالا نشان از رشد تقاضا در صنایع تکمیلی داشت که اتفاق مثبتی برای نمادهای صنایع پایین دستی به شمار می رود.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از افتتاح نمایندگی های این شرکت در سه کشور اروپایی خبر داد. وی به راه اندازی پروژه بیدبلند ۲ از بهمن ۹۷ اشاره و تصریح کرد: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار تاکنون بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ این طرح با هدف توقف هدر رفتن گازهای مشعل چاه های نفتی و تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای مجتمع های پتروشیمی ساخته می شود.

فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛

نمادهای این گروه در هفته اخیر نیز با توجه به معامله قیمت نفت در محدوده بالای 50 دلار روند متعادل و رو به بالایی را شاهد بودند. این اتفاق در حالی رخ داد که شرکتهای پالایشگاهی در اطلاعیه ای اعلام کردند به علت عدم ارسال نرخ های قطعی خرید نفت خام و فروش فرآورده های اصلی از سوی شرکتی ملی پالایش و پخش، نمی توانند گزارش مالی 6 ماهه را ارائه بکنند. در این گروه شرکتهای تولید کننده روانکار در دو نماد شرانل و شسپا شرایط خوبی را در شش ماهه تجریه کردند به گونه ای که شسپا با تعدیل مثبت 37 درصدی با توجه به افزایش نرخها و تغییر در ترکیب فروش مواجه شده است.

اطلاعات و ارتباطات؛

شرکت انتقال داده‌های آسیاتک که در آخرین ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور رتبه اپراتور برتر ارتباطات ثابت را کسب کرده است، به صورت رسمی و به ‌عنوان پانصد و هجدهمین شرکت پذیرفته ‌شده در بخش «پست و مخابرات» وارد بازار دوم معاملات بورس اوراق بهادار تهران شد. در همین رابطه، سمات، شرکت انتقال داده های آسیا تک را با نماد "آسیا تک "در سامانه پس از معاملات درج کرد تا شرایط برای عرضه اولیه آن فراهم شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24