Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تغییرات ارزش دلار و اخباری که از شاخص های اقتصادی منتشر می شود بر عملکرد بازار مواد خام و تصمیم گیری سرمایه گذاران موثر بوده و خواهد بود. در هفته ها و ماه های آینده ..

هوای بازارها کمی ابری خواهد شد؟ احتیاط کنیم!

بورس24 : در یک سال اخیر بویژه از زمان استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید، شاخص ها در بورس آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشته اند و به سطوح بی سابقه افزایش یافته اند. این رشد حاصل امیدواری سرمایه گذاران به افق اقتصاد این کشور و جهان است البته رییس جمهوری آمریکا هنوز نتوانسته به وعده هایی که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری داده عمل کند. و بعید است در آینده نزدیک این وعده ها تحقق یابد.

به هر حال اکنون شاهد تداوم هیجان های مثبت در بازار مالی آمریکا هستیم و بانک مرکزی این کشور بر مبنای داده های اقتصادی، پیش بینی کرده شرایط در ماه های آینده بهتر خواهد شد. البته نرخ رشد اقتصاد این کشور در مقایسه با نرخ رشد اقتصاد جهان بسیار پایین تر است. از سوی دیگر صندوق بین المللی پول در گزارش های اخیر خود از دولت و بانک مرکزی آمریکا خواسته است تدابیر موثر برای رفع نقایص اقتصادی اتخاذ کنند.

در ماه های اخیر تحلیلگران درباره کاهش شدید شاخص های مالی در بورس آمریکا هشدار داده اند و از سرمایه گذاران خواسته اند با احتیاط و بر مبنای شاخص های واقعی اقتصادی در بازار فعالیت کنند

تحلیلگر ارشد بانک فرانسوی ناتیکسیس نیز نسبت به کاهش نرخ رشد اقتصادی در آمریکا در اوایل سال آینده میلادی هشدار داده و از سرمایه‌گذاران خواسته است برای این تغییرات آماده باشد. این در حالیستکه پیش بینی شده نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 2.5 درصد باشد.

از دید پاتریک آرتوس، کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا تبعاتی دارد: کند شدن روند اجرای برنامه افزایش نرخ های بهره، کاهش قیمت سهام و افت ارزش دلار از مهم‌ترین طبعات کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا هستند. از دید او میزان سرمایه گذاری های شرکتی در آمریکا در حال حاضر به شکل غیر طبیعی بالاست و در ماه های آینده از آن کاسته خواهد شد. البته بانک‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا تا این اندازه نسبت به افق اقتصاد این کشور بدبین نیستند.

در نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری رویترز، فعالان بورس آمریکا پیش بینی کردند اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم امسال در مقیاس سالانه 2.5 درصد رشد کرده است. فردا دفتر تحلیل اقتصادی نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم امسال را اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر هیچ یک از بانک های سرمایه گذاری بروز رکود را پیش بینی نمی کنند. دیدگاه مردم آمریکا نسبت به آینده خوشبینانه تر است. در نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری سی ان بی سی، ابتدای ماه جاری میلادی خوش بینی مردم آمریکا به بالاترین میزان رسیده است. ۴۳ درصد مردم آمریکا معتقدند وضعیت اقتصادی عالی یا خوب است. در این نظرسنجی متوسطه چهار فصل شاخص های مهم اقتصادی در بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر قرار دارد.

احتمالا تحلیلگران بانک گلدمن ساکس بدبین ترین دیدگاه را درباره افق اقتصاد آمریکا دارند. از دید آنها اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۰ سالانه 3.5 درصد رشد خواهد کرد اما نرخ رشد اقتصادی آمریکا طی این سال ها هر سال یک و نیم درصد خواهد بود.

نرخ رشد اقتصادی از موضوعات بسیار مهم سیاسی برای دولت آمریکاست. دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود سه وعده داد و نتوانست نظر مثبت رای دهندگان را به خود جذب کند. او وعده داد از مالیات ها خواهد کاست، هزار میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها خواهد کرد و قوانین دست و پاگیر را حذف خواهد کرد.

البته او فعلاً در تحقق بخشیدن به این وعده ها موفقیتی کسب نکرده اما سرمایه گذاران امیدوار هستند و وعده های او تحقق یابد. یک عامل رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا به سطوح بی‌سابقه همین امیدواری است. دیدگاه بانک مرکزی آمریکا درباره افق اقتصاد این کشور مثبت است. گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشان می دهد اعضای این کمیته معتقدند شرایط در بازار کار و بخش تولید و خدمات امید بخش است و نرخ تورم در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

اگر در ماه دسامبر نرخ های بهره یک بار دیگر بالا برده شود و در فوریه سال آینده خانم جانت یلن برای یک دور دیگر به ریاست بانک مرکزی آمریکا انتخاب شود شاهد افزایش ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا و برخی مواد خام دیگر خواهیم بود.

سرمایه گذاران در بازار این مواد خام طی هفته ها و ماه های آینده باید به اخباری که بر ارزش دلار منتشر می شود توجه کنند و شاخص های اقتصادی را زیرنظر بگیرند. احتیاط و تصمیم گیری بر مبنای منطق شرط عقل است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24