Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت نفت در سطوح بالاتر قرار گرفته است. به باور برخی تحلیلگران، نشانه هایی از .. بر همین مبنا تمرکز بر بازار فلزات پایه یک ضرورت است و می تواند به سهامداران ..

چند نکته راهگشا برای فعالان بازار مس، روی و آلومینیوم

بورس24 : روز گذشته قیمت مس به محدوده ۷۱۰۰ دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان در یک هفته اخیر بود. قیمت دیگر فلزات پایه نیز رشد کرد. به باور تحلیلگران کاهش ارزش دلار و خوش بینی درباره افق اقتصاد چین سبب بازگشت قیمت فلزات پایه به محدوده های بالا شده است. البته امروز قیمت این فلزات اندکی کاهش یافته است.

در ادامه به بررسی شرایط حاکم بر بازار و افق بازار در ماه های آینده می پردازیم. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت در حالی که گزارش منتشر شده درباره وضعیت فعالیت های کارخانه ای در آمریکا در ماه جاری میلادی مثبت بود و قاعدتاً باید ارزش دلار بالا می‌رفت. کارشناسان بازار ارز معتقدند احتمال به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب ضعف دلار شده است.

مدتی موضوع تغییر رئیس بانک مرکزی آمریکا مطرح شده است و احتمال دارد خانم جانت یلن از این سمت برکنار شود. اگر کسی که جای او را می گیرد با افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک موافق نباشد ارزش دلار کاهش خواهد یافت. دوره ریاست خانم یلن بر بانک مرکزی آمریکا ۴ ماه دیگر پایان می یابد.

بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده است و قصد دارد در پایان امسال یعنی دو ماه دیگر نیز این اقدام را انجام دهد. دیدگاه بانک مرکزی آمریکا نسبت به افق اقتصاد این کشور مثبت است. از نظر خانم یلن، نرخ تورم در ماه های آینده به سمت 2 درصد افزایش خواهد یافت. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد سال آینده میلادی سه بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد.

تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر در زیر نشان داده شده است:

خوش بینی درباره افق اقتصاد چین حاصل وعده هایی است که رئیس جمهور این کشور در سخنرانی خود در آغاز نشست کنگره ملی خلق چین داده است. او افقی امیدبخش برای اقتصاد چین ترسیم کرد و وعده داد تمامی اقدامات لازم برای رونق اقتصادی انجام شود.

البته قرار نیست نرخ هدف برای رشد اقتصادی بالا برده شود. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف را شش و نیم درصد تعیین کرده اما پیش بینی شده نرخ واقعی رشد بالاتر از این رقم باشد. تحقق این پیش بینی خبری مثبت برای بازار فلزات پایه است اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر بازار مس و دیگر فلزات پایه تاثیر می‌گذارد.

نخستین ریسک برای بازار مس کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز و زیر ساخت چین است. دولت چین قصد ندارد فعالیت ها در این بخش‌ها را به شدت کاهش دهد اما تدابیری برای جلوگیری از تشکیل حباب در این بخش بویژه بخش مسکن اتخاذ شده است. از سوی دیگر انتظار می رود سال آینده عرضه مس هم در چین و هم در دیگر کشورهای تولید کننده آن افزایش یابد. پیش بینی شده سال آینده میلادی فشار بر قیمت مس بیشتر شود البته اگر در چین پروژه های زیرساختی توسعه یابد بازار این فلز پررونق خواهد بود.

در زیر تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

آلومینیوم. بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در چین پیش بینی کرده امسال مصرف این فلز در این کشور 9 تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت و عامل این رشد، بیشتر شدن تقاضا در صنایع مصرف کننده است. همچنین پیش بینی شده سال آینده نرخ رشد مصرف آلومینیوم بالاتر از نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روی. داده های منتشر شده نشان می دهد تولید روی در چین در ماه گذشته میلادی با 2.7 درصد کاهش به ۵۳۷ هزار تن رسیده است. اجرای برنامه کاهش ظرفیت تولید در زمستان میزان عرضه روی را کاهش می‌دهد و این عاملی برای حمایت از قیمت هاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

عامل دیگری که بر قیمت فلزات پایه تاثیر دارد قیمت نفت است. پیش بینی های مختلفی در باره سطح قیمت نفت در ماه های آینده مطرح شده اما به نظر می رسد بازار این ماده خام به سمت تعادل در حرکت است و قیمت ها در سطوح کنونی یا بالاتر نوسان خواهند کرد. این خبری مثبت برای بازار فلزات پایه است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24