Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرکت های متانول ساز ، شاهد درخشش پتروشیمی زاگرس در دوره ۶ ماهه بودیم. رویدادی که سبب شد تا این سهم امروز را با افزایش تقاضا ، رشد ۵ درصدی و صف خرید به پایان برساند. پتروشیمی زاگرس در حالی سود هر سهم خود را در سطوح ۴.٠۶٠ ریالی پیش بینی نموده که در دوره ۶ ماهه ٢.٨۴٩ ریال معادل ٧٠ درصد از سود خود را پوشش داده است !! این مقدار سود در شرایطی محقق شده که متانول در نیمه ابتدای سال وضعیت خوبی نداشته و ...

«مهر چه بی مهر رفت!!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته متقارن با اولین روز از ماه آبان ، با فشار عرضه های بیشتر ناشی از برآورده نشدن انتظار فعالان بازار از عملکرد برخی از شرکت ها مواجه شد. بازار در حالی فصل پائیز را با امید استارت زد که به غیر چند روز پایانی این ماه ، در مابقی روزها وضعیت چندان مساعد نبود و تحولات سیاسی حسابی بازار را آزار داد حتی گزارش های 6 ماهه هم کمتر از حد انتظار بود و به غیر از گزارش 10 نماد ، سایر شرکت ها نیز گزارش های متعادل و برخی از نمادها حتی گزارش های ضعیفی را منتشر نمودند. اگر بخواهیم به گزارش های مثبت و تاپ اشاره کنیم باید به نمادهایی نظیر فولاد ، زاگرس ، بمپنا ، شخارک ، شکربن ، فاسمین ، باما ، کیمیا ، تکمبا اشاره کنیم.

در برخی از شرکت ها گزارشها نرمال بود. به عنوان مثال از کگل و فملی انتظارات بیشتر بود و در برخی از شرکت ها بطور کل وضعیت خراب بود. البته مجموعا گزارش ها قابل قبول بود چراکه شرکت ها در شرایطی موفق شدند امتحانات ترم اول را با معدل خوبی به پایان برسانند که در این دوره ، تعطیلات نوروز ، فضای نیمه تعطیل ماه مبارک رمضان و انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و به نظر می رسد با ورود دلار به کانال 4.000 تومانی و تثبیت قیمت ها در بازارهای جهانی ، وضعیت درآمدی شرکت ها و بنگاه های بورسی در ترم دوم یا همان نیمه دوم سال بهتر و قوی تر باشد. این یعنی انتظارات افزایش یافته و بازار انتظار افزایش درآمد و حرکت رو به جلوی قوی تر را از شرکت ها دارد.

اما با اتمام گزارش های 6 ماهه ، فاز بعدی اطلاعیه ها یا همان عملکرد ماهانه شرکت ها را خواهیم داشت. گزارش هایی که اگرچه اهمیت کمتری در قیاس با گزارش های 6 ماهه دارند اما تحلیلگران با استفاده از اعداد و ارقامی که ناشرین منتشر می کنند ، سعی در به روز داشتن تحلیل های بنیادی خود و پیش بینی دقیق تر سود شرکت ها تا پایان سال و همچنین تخمینی از بودجه سال 97 دارند. البته برخی از ناشرین عزیز متاسفانه دیتای دقیقی به بازار مخابره نمی کنند و گزارش های ماهانه بعضی از شرکت ها متاسفانه ایرادات فاحشی دارد و سازمان باید هر چه سریع تر برای رفع این مشکل تدابیری بیاندیشد. به هر جهت از روزهای پایانی هفته با رسیدن اطلاعیه های جدید می توان به یک موج صعودی جدید در بازار امیدوار بود.

اما با گذر از 10 روز ابتدایی آبان ماه و اثرات گزارش هایی که می رسد ، بازار به مرور در مسیر سکون و سکوت قرار خواهد گرفت ! به زبان ساده تر باید گفت از هفته دیگر تحولات درون بازاری پس از یک ماراتن نفس گیر به حداقل خود خواهد رسید و باری دیگر نگاه ها و توجهات عطف به تحولات سیاسی و کنگره و سنا و ترامپ و اتحادیه اروپا و برجام خواهد شد ! بنابراین به نظر می رسد بازار باری دیگر وارد یک دوره رکودی و اصلاحی شود. هر چند که در مهر ماه هم به غیر از 2 – 3 روز ، مابقی روزها رکودی همراه با ریزش برگ های پائیزی بود ! اما به سراغ بازار می رویم. بازاری که یک چشم به کدال داشته و با چشم دیگر تحولات بازارهای جهانی و قیمت دلار را رصد می کند. کف سازی دلار در سطوح فعلی در کنار تثبیت قیمت ها در بازارهای جهانی می تواند مانع از اصلاح جدی بازار در آبان ماه شود. در مقطع فعلی باید گفت ، فعلا با گزارش هایی که رسیده ، موتور نیمه روشن بازار خاموش شده و شاید گزارش های ماهانه بتواند کمی به بازار کمک کند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 27 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه تایرسازی و فرآورده های نفتی و مثبت گروه قند و شکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر فشار عرضه کمتر باشد اما انتظار بازار سبز و رو به جلو را نمی توان داشت. شاید رسیدن گزارش های ماه به ماه ( از سوم آبان ماه ) و تحرکات بیشتر در بازارهای جهانی بتواند به شرایط تعادلی بازار و بازگشت آرامش به تالار شیشه ای کمک کند. با توجه به قیمت ها در بازارهای جهانی و تحرکات بازار ارز ، معتقدیم که گزارش مهر ماه شرکت ها مناسب خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود گفت که در دیدار با تیلرسون درباره آنچه "خطر ایران بر منطقه" می‌ خواند و بحران قطر گفت‌وگو کردیم. از سوی دیگر، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در ریاض درباره آنچه "نقش ایران در ایجاد ناامنی" می‌ خواند، گفت‌وگو کرده است و اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های اروپایی به استراتژی تحریم علیه ایران بپیوندند.

* دونالد ترامپ در گفتگو با شبکه فاکس گفت : از کشورهای اروپایی خواسته به پول در آوردن از روابط با ایران ادامه دهند. چراکه آمریکا نیازی به آنها برای فشار به ایران ندارد. ترامپ گفت که کشورش برای مقابله با ایران نیازی به کشورهای اروپایی ندارد. وی به خصوص درباره تجارت بین کشورهای اروپایی و ایران صحبت کرد و گفت : "به آنها گفتم که به پول در آوردن ( از روابط با ایران ) ادامه دهند." چراکه به گفته او آمریکا نیازی به کشورهای اروپایی برای مقابله با ایران ندارد. او گفت : "آنها دوستانم هستند. با آنها می سازم. حالا امانوئل باشد یا آنگلا" اشاره آقای ترامپ به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه است. آقای ترامپ این صحبت ها را در گفتگو با شبکه فاکس بیان کرد و گفت که مطمئن نیست چه بر سر توافق اتمی با ایران بیاید. او گفت وقتی که کشورهای اروپایی با ایران تجارت می کنند، "کار سخت تر می شود."

* در سوی دیگر مواد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت : سیاست های دولت ترامپ در جهان منزوی است. اگر فداکاری های ایران و مدافعان حرم نبود الان در دمشق و بغداد و اربیل ، داعش را مستقر داشتیم. ظریف در بدو ورود به پرتوریا گفت : آنچه که واضح است این است که سیاست های دولت ترامپ در جهان منزوی است و امروز در همه جای دنیا می بینیم که حتی نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر سیاست های ضد برجامی آمریکا و تلاش آقای ترامپ برای تداوم بدعهدی که از ابتدای دولت ایشان تشدید شده در واقع در مقابل آمریکا ایستادند و موضع گیری علنی کردند. وی درباره سفر تیلرسون به منطقه نیز عنوان کرد : متاسفانه آمریکایی ها نمی خواهند بعد از سالها اشتباه دیدگاه خودشان را اصلاح کنند که آنکه در منطقه باعث ثبات و آرامش و مبارزه با تروریسم است، ایران است. اگر فداکاری های ایران بخصوص فداکاری های مدافعان حرم نبود ما الان در دمشق ، بغداد و اربیل دولت داعش را مستقر داشتیم.

مقاومت مردم سوریه، عراق و مردم شریف کردستان عراق در برابر داعش با کمک ایران عامل ثبات این منطقه و عامل مبارزه با تروریسم بوده اند. متاسفانه متحدان آمریکا که برای چپاول دلارهای نفتی آنها این خوش خدمتی و خوش رقصی ها را برای آنها انجام می دهند عامل بی ثباتی و بحران در منطقه بودند و هر روز که می گذرد بیشتر مردم آمریکا و مردم دنیا متوجه می شوند که خسارت عمده ای از این نوع نگرش غلط آمریکا به خود ایالات متحده رسیده و هر چه زودتر آمریکا این دیدگاه غلط خود را اصلاح کند و از راه غلطی که مخصوصا در چند ماه گذشته با شدت دنبال می کند ، برگردد ، راه غلطی که سرپوش گذاشته و حتی به کشتار کودکان و سالخوردگان در یمن کمک می کند ، آمریکا سریعتر می تواند این خساراتی که در منطقه هر روز در حال افزایش است و به ایالات متحده بیش از هر کس دیگری خسارت وارد می کند را جبران کند.

ب) در حوزه اقتصاد ، مسعود کرباسیان در حاشیه همایش مولد سازی و مدیریت اموال دولت درخصوص آخرین رقم بدهی دولت گفت : خوشبختانه دولت دارایی‌ های بسیار زیادی دارد و اکنون آخرین رقم بدهی ‌ها را ندارم. وی درخصوص نرخ ارز گفت : اوضاع خوب است و هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و قاعدتاً عکس‌العملی نسبت به چیزی که اتفاق نیفتاده ، نباید داشته باشیم ، افزایش قیمت اتفاق افتاده امری طبیعی است. وی درخصوص اینکه قیمت ارز در بودجه سال 97 چقدر خواهد بود ، گفت: هنوز در مورد بودجه بحثی مطرح نشده است. کرباسیان ادامه داد : اینکه گفته می شود ، ارز می خواهد 4.500 تومان بشود اصلاً درست نیست. در دولت باید بودجه تنظیم شود و پس از آن نرخ ارز به دست آید. کرباسیان در مورد نرخ تسهیلات نیز عنوان کرد : این نرخ در شورای پول و اعتبار تصمیم ‌گیری می ‌شود و هنوز صحبتی در رابطه با آن نشده است. با توجه به کاهش نرخ سود سپرده ، نرخ تسهیلات نیز باید کاهش یابد و این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار است.

ج) در خبرهای مرتبط به بازار ، وزیر صنعت معدن و تجارت گفت : سرمایه نظام بانکی باید از محل صندوق توسعه ملی افزایش یابد. محمد شریعتمداری در نشست با اعضای اتاق بازرگانی با بیان اینکه فضای کسب و کار کشور مناسب نیست ، اظهار داشت : بدون کمک بخش خصوصی نمی‎ توان مشکلات را حل کرد. وی افزود: محدودیت منابع ، بالا بودن نرخ سود تسهیلات و تشکیل صف برای دریافت تسهیلات از مشکلاتی است که باید برای حل آن قدم موثر برداریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه نظام بانکی راه چاره برطرف کردن این مشکل است ، افزود : از محل سرمایه صندوق توسعه ملی باید برای افزایش سرمایه نظام بانکی اقدام کرد. شریعتمداری درباره شرایط شرکت‌ های خصولتی خاطرنشان کرد : رییس جمهور شرایط واگذاری شرکت‌ های خصولتی را ابلاغ کردند تا در دولت فعلی خصولتی‎ ها واگذار شوند.

وزیر صنعت با بیان اینکه چرا بی اعتمادی در مورد واگذاری‌ ها به بخش خصوصی به وجود آمده است ، گفت: خصوصی‌ سازی ‌های قلابی را بهم می زنیم. شریعتمداری با اشاره به حضور بخش خصوصی در هیات واگذاری اظهارداشت : باید اهلیت در واگذاری ‌ها مورد توجه قرار گیرد و بخش خصوصی باید به این موضوع کمک کند. وی خاطرنشان کرد : اکنون وضعیت منابع اتاق بازرگانی مناسب است و باید از این منابع استفاده کند و در بازارهای منطقه و دیگر بازارها حضور یابد. وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی باید بتواند شرکت خودروسازی ایجاد کند ، تاکید کرد: آیا فقط ایران‌ خودرو و سایپا در خودروسازی خلق شده ‌اند و شرکت دیگری نباید به وجود بیاید. شریعتمداری گفت: کشور نیازمند استراتژی توسعه صنعتی است ، کارهای تدوین این سند در حال انجام است و امیدواریم در سال 97 یک سند استراتژی توسعه صنعتی داشته باشیم.

د) در سایر خبرها ، هیات وزیران تصویب کرد : موادی از قانون تجارت در خصوص ورشکستگی اصلاح می ‌شود. دولت به منظور پیشگیری و ایجاد بازدارندگی نسبت به سوء‌استفاده اشخاص از نهاد ورشکسته برای اخذ تسهیلات از بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری و امتناع از بازپرداخت آنها ، با اصلاح موادی از قانون تجارت درخصوص ورشکستگی و الحاق مواد و تبصره‌ هایی به آن در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی موافقت کرد. همچنین در مصوبه دیگری ، ضمانت‌ نامه کلی برای لازم‌الاجرا شدن موافقت نامه مالی با اتریش صادر می‌ شود. هیات وزیران در راستای تجهیز و تدارک منابع مالی خارجی مورد نیاز در چارچوب احکام برنامه‏ های توسعه و قوانین بودجه سنواتی ، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد به نمایندگی از سوی دولت برای لازم الاجرا شدن موافقت نامه مالی بین نظام بانکی کشور و اوبر بانک اتریش به مبلغ یک میلیارد یورو ، ضمانتنامه کلی مربوط را صادر نماید.

ه) در بازارهای جهانی ، شاهد نوسانات نرمی چه در حوزه نفتی و چه در فلزات رنگین هستیم. بر اساس این گزارش ، نفت برنت دریای شمال در سطوح 57 دلار و 80 سنتی و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در محدوده 51 دلار و 95 سنتی معامله شدند. برخی از تحلیلگران معتقدند که نفت طی یک بازه زمانی 3 ماهه می تواند یک رشد 5 درصدی دیگر نیز داشته باشد. عوامل محرک بازار در قیمت بالای 50 دلاری نفت بدین شرح است : عراق : کاهش میزان حمل نفت از طریق خط لوله سیهان Ceyhan از 530 هزار بشکه در روز به 213 هزار بشکه بعد از حمله ارتش عراق به شهر کرکوک / کاهش 7 حلقه ای : تعداد چاه های نفت آمریکا و تداوم محدودیت عرضه ناشی از طوفان های سواحل شرقی آمریکا / رشد 12 درصدی تقاضای نفت چین در ماه سپتامبر و 9 ماه ابتدای سال : متوسط ماه سپتامبر به روزانه 9 میلیون بشکه و متوسط سال 2017 به 8.5 میلیون بشکه رسیده است. رشد 4.2 درصدی واردات هند در ماه سپتابر ( 4.5 = میلیون بشکه ) این میزان واردات جهش 19 درصدی ماه به ماه دارد ! ایران : تنش با آمریکا نیز محرک قیمت نفت و عامل افزایش ریسک می باشد. تیلرسون وزیر خارجه در دیدار دیروز خود از عربستان به کشورها هشدار داد تا رابطه خود با ایران را محدود کنند. که بر خلاف صحبت های هفته قبل وی است. در فلزات اساسی هم وضعیت بد نبود و پس از افت دقایق ابتدایی شاهد رشد قیمت ها بودیم بطوریکه ، فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 6.980 – 2.485 – 3.130 و 2.145 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه پتروشیمی و شیمیایی وضعیت بد نبود و گزارش مثبت و مناسب برخی از شرکت ها خصوصا متانول سازها سبب شد تا روند عرضه و تقاضا در گروه مذکور سر و شکل بهتری داشته باشد. خصوصا که نرخ اوره و متانول در سطوح خوبی قرار گرفته و بازار به گزارش بهتر شرکت ها در نیمه دوم سال امیدوار است. متانول‌ سازها پوشش سود مناسبی در 6 ماهه نخست داشته ‌اند اما مفروضات پیش‌ بینی آنها همچنان محتاطانه است. برای مثال شخارک متانول را 290 دلار و نرخ تسعیردلار را 38.500 ریال در نظر گرفته است. در ادامه نگاهی به گزارش 6 ماهه شرکت ها خواهیم داشت.

در این گروه پتروشیمی خراسان با توجه به عملکرد مناسب خود در نیمه ابتدای سال ، از یک تعدیل مثبت جزئی رونمایی کرد. خراسان در حالی در بودجه ابتدای سال سود هر سهم خود را در سطوح 1.130 ریالی پیش بینی کرده بود که این رقم سود را در گزارشی که روز گذشته منتشر کرد ، با تعدیل مثبت 5 درصدی تا سطوح 1.190 ریالی افزایش داد و در دوره 6 ماهه 606 ریالی معادل 51 درصد سود خود را پوشش داد. افزایش 4 درصدی مبلغ فروش در مقابل کاهش اندک بهای تمام شده دلیل اصلی تعدیل مثبت شرکت می باشد. در بودجه خراسان ، نرخ فروش محصول اوره آزاد براساس قیمت های بورس و فروش اوره به اتحادیه های تعاونی به نرخ مصوب دولتی 6.125 ریال و نرخ فروش اوره صادراتی براساس نرخ جهانی FOB خلیج فارس محاسبه گردیده است و نرخ تسعیر ارز در پیش بینی به ازاء هر دلار آمریکا 38.500 ریال می باشد. جالب است که شرکت ها هنوز هم دلار را 38.500 ریال لحاظ می کنند. شاید قرار است دلار مجددا کاهش پیدا کند و ما خبر نداریم ! به نظر خراسان برای سال جاری حداقل 1.300 ریال سود داشته باشد.

در شرکت های متانول ساز ، شاهد درخشش پتروشیمی زاگرس در دوره 6 ماهه بودیم. رویدادی که سبب شد تا این سهم امروز را با افزایش تقاضا ، رشد 5 درصدی و صف خرید به پایان برساند. پتروشیمی زاگرس در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 4.060 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 6 ماهه 2.849 ریال معادل 70 درصد از سود خود را پوشش داده است !! این مقدار سود در شرایطی محقق شده که متانول در نیمه ابتدای سال وضعیت خوبی نداشته و زاگرس نیز تقریبا مطابق با نرخی که پیش بینی کرده ، فروش را محقق کرده است. این یعنی شرکت به لحاظ وزنی و مقداری عملکرد بسیار خوبی در فروش داشته و پیش بینی می شود سود 4.060 ریالی شرکت در سال جاری تا سطوح 6.000 و حتی 6.500 ریالی نیز افزایش یابد. زاگرس فروش و سود عملیاتی خود برای سال 96 را در سطوح 34.225 و 9.803 میلیارد ریالی پیش بینی کرده است. در 3 ماه اول 8.375 و 2.594 میلیارد ریال ، در 3 ماه دوم 9.175 و 3.953 میلیارد ریال و در مجموع کوارتر اول و دوم 17.550 و 6.547 میلیارد ریال معادل 64 و 79 درصد مبلغ فروش و سود عملیاتی خود را محقق کرده است. مقایسه عملکرد شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 29 درصدی مبلغ فروش ، 390 درصدی سود عملیاتی و 233 درصدی سود خالص دارد. در زاگرس اگر دیدید شرکت تا پایان آبان ماه کل بودجه را پوشش داد ، تعجب نکنید !

در این گروه ، پتروشینی شازند و پتروشیمی جم هم گزارش های خوبی داشتند. در شازند ، سود شرکت با تعدیل اندک 6 درصدی از سطوح 501 ریالی به 532 ریال افزایش یافت و شرکت در دوره 6 ماهه 277 ریال معادل 52 درصد از سود خود را پوشش داد. شرکت در این دوره 50 درصد مبلغ فروش و 55 درصد از سود عملیاتی خود را تحقق بخشیده و به مراتب قوی تر از سال گذشته عملکرده است چراکه مقایسه گزارش 6 ماهه امسال با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 3 درصدی مقدار تولید ، 0.5 درصدی مقدار فروش ، 23 درصدی مبلغ فروش ، 80 درصدی سود عملیاتی و 76 درصدی سود خالص دارد. شاراک سهم بدی نیست اما ترس بازار از تک نرخی شدن ارز مانعی برای رشد جدی می باشد ؛ هر چند که سهم رشد خوبی از ابتدای سال ( بدون هیجان ) داشته است.

در گروه شیمیایی ، همانطور که چند روز اخیر هم اشاره شد ، شیران یک تعدیل منفی اندک زد و به نظر شرکت قابلیت تحقق سود جدید اعلام شده را داشته باشد. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر کرده ، سود هر سهم خود را از سطوح 719 ریالی به 700 ریال کاهش داده و در دوره 9 ماهه 409 ریال معادل 58 درصد آن را پوشش داده است. کاهش مبلغ فروش عمدتا بدلیل کاهش مقدار فروش برش های استحصالی از هیدورکربورهای خریداری شده از مهمترین دلایل کاهش سود می باشد. البته کاهش زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز مانع از افت بیشتر سود شیران شد. به نظر خرید سهم در قیمت های کمتر از 380 تومانی ریسک خاصی نداشته باشد خصوصا که می توان به رشد سود شرکت برای سال 97 امیدوار بود.

در این گروه شدوص هم به مانند شکربن دست پر آمد. این شرکت در در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 437 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارشی که شب گذشته منتشر نمود ، این رقم را با تعدیل مثبت 18 درصدی تا سطوح 516 ریالی افزایش داد و در دوره 6 ماهه 306 ریال معادل 59 درصد آن را پوشش داد. پیش بینی کاهش 1 میلیارد تومانی بهای تمام شده ، دلیل تعدیل مثبت در شدوص بوده است. مقایسه بودجه 3 ماهه با با گزارش 6 ماهه تنها تفاوت در بهای تمام شده را نمایش می دهد و این وضعیت یعنی شرکت به شدت اهرم بالایی دارد. یعنی اگر فرض را بر این بگذاریم که مبلغ فروش 2 – 3 میلیارد تومان افزایش یابد و بهای تمام شده تغییر خاصی نکند ، به یکباره سود شرکت بیش از 50 درصد متورم خواهد شد. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شدوص در 3 ماه اول 204 و 22 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم 300 و 34 میلیارد ریال و در مجموع کوارتر اول و دوم نیز 502 و 56 میلیارد ریال بوده است. به نظر شدوص برای سال جاری قابلیت رسیدن به سود 650 – 700 ریالی را داشته باشد.

ب) در گروه سنگ آهنی تعدیل مثبت اندک در فولادصبانور یا همان کنور را داشتیم. این شرکت در گزارش جدید منتشر شده ، سود 240 ریالی خود را تا سطوح 242 ریالی ارتقاء داد و در دوره 6 ماهه 104 ریال معادل 43 درصد آن را کنار گذاشت. افزایش حاشیه سود ناخالص از سطوح 35 درصدی به 38 درصد ناشی از کاهش مبلغ فروش و افت بهای تمام شده از مهمترین دلایل تعدیل اندک در کنور می باشد. البته رشد سود می توانست بیشتر هم باشد اما رشد حدود 5 میلیارد تومانی هزینه های مالی مانع از تعدیل جدی تر در کنور شده است. در این گروه به نظر کگل در قیمت های فعلی گزینه جذاب تری برای خرید و سرمایه گذاری باشد مگر اینکه نرخ جهانی سنگ آهن افزایش یابد.

در این گروه کگل این بار گل نزد ! یعنی می رفت که گل بزند اما داور سوت کشید و اعلام آفساید کرد ! این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در گزارش 3 ماهه 396 ریال اعلام کرده بود و 140 ریال آن معادل 35 درصد را پوشش داده بود که در گزارش 6 ماهه این رقم را با تعدیل مثبت 12 درصدی تا سطوح 444 ریال افزایش داد و 240 ریال معادل 54 درصد سود خود را پوشش داد. به عبارت ساده تر باید گفت ، کگل در 3 ماه اول 140 ریال سود و در 3 ماه تابستان 100 ریال سود داشته است. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 11.103 میلیارد ریال و 4.421 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 11.022 و 4.381 میلیارد ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 22.125 و 8.802 میلیارد ریال بوده است. گزارش بدی نیست و با توجه به فروش سلف شمش فخوز ، انتظار می رود که گلگهر در نیمه دوم سال فروش و سود قوی تری داشته باشد اما انتظارات از 6 ماه ابتدای سال بیشتر بود. هنوز هم معتقدیم که گل گهر با نرخ های فعلی ، قابلیت رسیدن به سود 600 ریالی را داراست و احتمالا گزارش 9 ماهه خوبی را در کگل داشته باشیم.

در فولاد ارفع همانطور که انتظار می رفت ، زیان تسعیر نرخ ارز ، پاشنه آشیل شد و این شرکت در دوره 6 ماهه زیان شناسایی کرد. ارفع ضمن تاکید بر همان سود 471 ریالی ، در دوره 6 ماهه (41) ریال زیان شناسایی کرد. البته در بودجه شرکت تغییراتی ایجاد شده و رشد مبلغ فروش سبب شده تا اثرات زیان تسعیر نرخ ارز ، بر سود نهایی تاثیری نداشته باشد اما در دوره 6 ماهه همه چیز تحت تاثیر زیان تسعیر نرخ ارز قرار گرفته است. گفتنی است ، ارفع در گزارش جدید منتشر شده سود عملیاتی خود را از سطوح 1.723 میلیارد ریالی به 2.385 میلیارد ریال ( معادل 22 درصد ) از محل افزایش نرخ فروش شمش رشد داده است اما افزایشخالص (هزینه) های متفرقه از سطوح (181) میلیارد ریالی به (813) میلیارد ریال ناشی از زیان تسعیر نرخ ارز ، سبب شده تا در نهایت تغییر ملموسی در سود شرکت ایجاد نگردد. فروش و سود عملیاتی ارفع در 3 کوارتر اول به ترتیب 2.596 و 403 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 2.615 و 456 میلیارد ریال و در مجموع کوارتر اول و دوم نیز 5.211 و 859 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 15 درصدی مقدار تولید ، 27 درصدی مقدار فروش ، 46 درصدی مبلغ فروش و ارائه خدمات ، 93 درصدی سود عملیاتی و تغییر سود 44 ریالی به زیان (41) ریالی دارد. نکته قابل توجه در صورت سود و زیان دوره منتهی به 96.6.31 مربوط به افزایش قابل توجه سایر هزینه های غیر عملیاتی می باشد که تماما مربوط به تسعیر بدهی های ارزی شرکت بانرخ مندرج در سامانه بانک مرکزی در تاریخ 96.6.31 می باشد توضیحات کامل مرتبط با تغییر مذکور بصورت جداگانه و طی نامه به مدیریت محترم اداره نظارت بر ناشران فرابورس به پیوست ارائه شده است. به نظر ارفع به سود پیش بینی شده دست خواهد یافت و حتی می تواند در نیمه دوم سال وضعیت بهتری داشته باشد. طی روزهای آتی در بررسی گزارش های ماه به ماه ، درخصوص ارفع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در این گروه گزارش فولاژ بد نبود اما بازار صرفا رقم انتهای جدول محاسباتی بودجه شرکتها را می بیند و خیلی توجه به ریز گزارش ها ندارد. فولاژ در این دوره ضمن تاکید بر همان سود 140 ریالی موفق شده 37 ریال معادل 26 درصد سود خود را پوشش دهد. عدم شناسایی 375 میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه گذاریها ( معمولا در نیمه دوم سال محقق می شود ) دلیل اصلی پوشش به ظاهر ضعیف فولاژ می باشد. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی فولاژ در 3 ماه اول 2.193 و 230 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم 2.238 و 247 میلیارد ریال و در مجموع کوارتر اول و دوم نیز 4.431 و 477 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 30 درصدی مبلغ فروش ، 47 درصدی سود عملیاتی و 28 درصدی سود خالص دارد. به نظر گزارش شرکت از دید بازار جالب نبوده و در نتیجه در معاملات امروز شاهد افت قیمت سهم بودیم.

اما در غول توسعه معادن و فلزات هم تعدیل سود محدود بود. عدم تعدیل مثبت جدی در زیر مجموعه هایی نظیر کگل ، فملی ، کنور ، کچاد و ارفع سبب شد تا سود 178 ریالی ومعادن تنها با 10 ریال افزایش به 188 ریال برسد. افزایش 30 میلیارد تومانی سود حاصل از سرمایه گذاری ها ، دلیل تعدیل مثبت 5 درصدی ومعادن می باشد. گفتنی است ، این شرکت هلدینگی در 6 ماه ابتدای سال پوشش 40 ریالی معادل 21 درصدی سود داشته است. با توجه به ماهیت فعالیت شرکت ، عمده درآمدها پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت های سرمایه پذیر شناسایی خواهد شد که دلیل مغایرت عملکرد واقعی 6 ماهه در مقایسه با اطلاعات پیش بینی 6 ماهه می باشد.

از مهمترین اتفاقات امروز می توان به عرضه صف خرید فولاد کاوه ( توسط بازار ) اشاره داشت. به نظر عدم عرضه بنیاد می تواند سبب رشد قیمت سهم شود. البته الحق و الانصاف ، فولاد مبارکه در قیمت های فعلی جذاب تر است اما بازار ذائقه عجیبی نسبت به خرید سهم های تازه وارد دارد. شاید دلیل این موضوع ، عدم حضور برخی از حقوقی هاست که در هر قیمتی حاضر به فروش هستند. فولاد کاوه برای سال جاری می تواند تا 300 ریال سود داشته باشد و در صورتی که قیمت ها در سطوح فعلی باقی بمانند ، کف سود سال آتی 350 ریال خواهد بود.

ج) در خودرویی ها به غیر از ایران خودرو که آن هم خداروشکر سودها را مخفی می کند ، در سایر شرکت ها گزارش های خوبی را شاهد نبودیم و با وضعیت فعلی انتظار خاصی از این گروه نمی توان داشت. به نظر می رسد روند اصلاحی خودرویی ها کماکان ادامه داشته باشد ... سایپا با گزارش ضعیف خود سایر نمادها از خوبها گرفته تا بدها را پائین خواهد کشید.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در خصوص افزایش قیمت برخی محصولات گروه خودرو سازی سایپا از جمله تیبا2 طبق بخشنامه این شرکت به نمایندگی‌ های فروش ، اظهار داشت : افزایش قیمت خودرو قطعا باید با توافق شورای رقابت صورت بگیرد و نباید حق مشتری در این بین ضایع شود. با توجه به تورم ، تقاضا در بازار شورای رقابت اقدام به قیمت گذاری خودرو می‌ کند و در این قیمت ‌گذاری ارزش افزوده محصول نیز مورد توجه قرار می ‌گیرد. شورای رقابت قطعا باید درخصوص این افزایش قیمت پاسخگو باشد و این افزایش قیمت اگر متناسب با افزایش قیمت‌ ها صورت گرفته است باید اطلاع‌ رسانی شود.

در این گروه آبی پوشان جاده مخصوص کماکان معاملات منفی و ضعیفی را دنبال می کند. ایران خودرو در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با رشد 2 ریالی از سطوح 109 ریالی به 111 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 43 ریال معادل 39 درصد آن را پوشش داده است. دلایل تغییرات سود خودرو بدین شرح است : 1- تیراژ تولید و فروش بودجه فعلی نسبت به بودجه تعدیلی بر اساس عملکرد 3 ماهه با افزایش 30.000 دستگاه محصول ( از 545 هزار دستگاه به 575 هزار دستگاه ) برآورد گردیده است. 2- سود فروش سرمایه گذاری شرکت های توسعه صنایع خودرو و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در عملکرد 6 ماهه و بودجه تعدیلی در سرفصل درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها لحاظ شده است. سایر عوامل درآمدی و هزینه ای متناسب با عملکرد 6 ماهه و شرایط قابل انتظار تا پایان سال برآورد گردیده است. یعنی شرکت این همه تغییرات داشته اما تنها 2 ریال تعدیل زده است ! گفتنی است ، فروش ایرانخودرو در 3 ماه اول 56.615 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم 76.690 و در مجموع دوره 6 ماهه 133.305 میلیارد ریال معادل 54 درصد از فروش پیش بینی شده 252.572 میلیارد ریالی بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 26 درصدی مبلغ فروش ، 10 درصدی سود عملیاتی و 34 درصدی سود خالص دارد. در گزارش جدید ایران خودرو هزینه مالی شرکت از 14.638 میلیارد ریال به 19.866 میلیارد ریال افزایش یافته است. یعنی ایرانخودرو به ازای هر رشد 5 درصدی تولید و فروش 35 درصد هزینه مالی اش افزایش می یابد !! و جالب اینجاست که فروش دارایی ها در راستای کاهش هزینه مالی است ! متاسفانه هیچ ناظری هم به این وضعیت گزارش دهی ایرادی وارد نمی کند. خودرو در حالی در 6 ماه ابتدای سال 304 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که انتظار می رود مجموع تولید و فروش شرکت تا پایان سال از مرز 650 هزار دستگاه عبور نماید اما نگرانی اینجاست که نکند خدای ناکرده با افزایش تیراژ تولید و فروش شرکت از محل افزایش هزینه مالی زیان ده شود !

اما در سایپا وضعیتگزارش دهی واقعا بد بود و توقف نماد را شاهد بودیم. نارنجی پوشان جاده مخصوص در گزارش جدیدی که منتشر نمودند ، سود هر سهم خود را با تعدیل منفی 20 درصدی از سطوح 141 ریالی به 113 ریال کاهش دادند و در دوره 6 ماهه (23) ریال زیان کاشتند ! پیش بینی افت 3 درصدی مبلغ فروش در شرایطی که بهای تمام شده کمتر از 1 درصد کاهش داشته در کنار کاهش درآمد های متفرقه از مهمترین دلایل کاهش سود در سایپا می باشد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد 31 و 47 درصدی مبلغ فروش و بهای تمام شده و در نتیجه کاهش 40 درصدی سود عملیاتی و تبدیل سود 13 ریالی به زیان (23) ریالی دارد. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول 17.834 و 1.167 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 29.885 و 988 و در مجموع 6 ماه نخست 47.719 و 2.155 میلیارد ریال بوده است. این بررسی به وضوح نشان می دهد که با وجود افزایش فروش اما رشد بهای تمام شده حسابی گریبان شرکت را گرفته است. با توجه به پوشش 24 درصدی سود عملیاتی باید گفت که سایپا احتمالا باز هم تعدیل منفی داشته باشد مگر اینکه شرکت نرخ فروش محصولات خود را افزایش دهد.

در خبهمن وضعیت بهتر بود و این شرکت هم به مانند ایران خودرو گزارش مثبتی داشت. این شرکت در گزارش جدیدی که شب گذشته منتشر کرد ، سود هر سهم خود را با سرمایه جدید یکهزار میلیارد تومانی در سطوح 164 ریالی پیش بینی نمود که نسبت به سود 152 ریالی در گزارش 3 ماهه ، تعدیل مثبت 8 درصدی را نشان می دهد. 2 عامل کاهش 75 میلیارد ریالی هزینه های عمومی ، اداری و تشکیلاتی در کنار افزایش 23 میلیارد ریالی سود حاصل از سرمایه گذاری ها ، تعدیل مثبت در خبهمن را رقم زده اند. گفتنی است ، این شرکت تا پایان دوره 6 ماهه 2 ریال از سود خود را پوشش داده و دلیل این مساله ، فعالیت بر روی شرکت های تابعه و شناسایی سود این شرکت ها در پایان سال می باشد.

در زامیاد هم وضعیت چندان تعریفی نداشت و شرکت دست خالی آمد. البته دست خالی آمدن بهتر از تعدیل منفی است ! این شرکت در گزارش جدید منتشر شده ، بر همان سود 7 ریالی تاکید کرده و در دوره 6 ماهه (65) ریال کاشته است ! البته فروش شرکت در 3 ماه تابستان بهتر بوده اما رشد بهای تمام شده او را هم زمین گیر کرده است. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در حالی در فصل بهار به ترتیب 1.786 و 48 میلیارد ریال بوده که در تابستان 2.831 میلیارد ریال فروش محقق شده اما شرکت (271) میلیارد ریال زیان محقق کرده است ! مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش 49 درصدی مبلغ فروش ، کاهش 24 درصدی زیان عملیاتی و کاهش 38 درصدی سود خالص دارد. این مقایسه نشان می دهد که وضعیت از سال گذشته بهتر بوده اما در مقایسه با گزارش 3 ماهه وضعیت خیلی خوب نبود است. باید منتظر ماند و دید زامیاد در فصل پائیز و زمستان چه کار خواهد کرد. گفته می شود تولید و فروش شرکت از ابتدای مهر سرعت خوبی گرفته است.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت از ادامه مذاکره فولکس ‌واگن با یک شرکت ایرانی برای تولید خودرو در ایران خبر داده و تاکید کرده دو طرف در زمینه داخلی ‌سازی به توافق رسیده‌ اند و این موضوع یکی از مولفه‌ های اصلی قرارداد است. قرارداد تولید خودروهای فولکس‌واگن در ایران بین این شرکت آلمانی و یک شرکت بخش خصوصی در دست بررسی است و دو طرف در رابطه با جزئیات قرارداد در حال مذاکره هستند.

د) در گروه فلزی و معدنی وضعیت متعادل اما منفی بود و بازار هنوز نسبتا به حرکت رو به جلو یا عقب نمادهای فلزی مردد است. در خبرهای مرتبط با این گروه ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران از رشد 46 درصدی صادرات محصولات معدنی استان تهران در نیمه ماه نخست سال 96 نسبت به مشابه سال قبل خبر داد. محمدرضا مس‌فروش گفت : در 6 ماه اول سال 96 بیش از 254 میلیون دلار صادرات در بخش صنایع معدنی استان تهران انجام شده است. وی افزود : تهران استان معدنی نیست ولی با توجه به کارخانه‌ ها در بخش محصولات معدنی و وجود پایانه‌ های حمل و نقل ،فرودگاهو دفاتر اصلی شرکت‌ های معدنی درپایتختتمایل شرکت ‌ها به صادرات در استان بالا است. مس‌فروش یادآور شد :رشد 46 درصدی صادرات محصولات معدنی در تهران نشان‌ دهنده ظرفیت بالای استان در این گروه کالایی است ، امیدواریم با به‌ روزرسانی دستگاه‌ها و ماشین ‌‌آلات شاهد رونق بیشتر تولید و صادرات در این بخش باشیم.

در این گروه درخشش کیمیا در گزارش های میان دوره ای را داشتیم. سهمی که سود خوبی برای سال جاری خواهد داشت اما فعلا او هم به مانند همگروهی های خود زمین گیر شده است. کیمیا در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 1.377 ریالی پیش بینی کرده که در دوره 6 ماهه 1.111 ریال معادل 80.5 درصد از سود خود را پوشش داده است. به نظر این سهم باید برای تعدیل متوقف شود. کیمیا فروش و سود عملیاتی خود برای سال 96 را در سطوح 530 و 131 میلیارد ریالی پیش بینی کرده است. در 3 ماه اول 135 و 37 میلیارد ریال ، در 3 ماه دوم 203 و 67 میلیارد ریال و در مجموع کوارتر اول و دوم 338 و 104 میلیارد ریال معادل 64 و 79 درصد مبلغ فروش و سود عملیاتی خود را محقق کرده است. مقایسه عملکرد شرکت به دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 51 درصدی مقدار تولید ، 23 درصدی مقدار فروش ، 47 درصدی مبلغ فروش ، 197 درصدی سود عملیاتی و 192 درصدی سود خالص دارد. با توجه به شرایط مطروحه ، انتظار می رود کیمیا برای سال جاری ( با قیمت های فعلی روی و دلار ) به سود 250 تومانی دست یابد. طی روزهای آتی عملکرد ماه به ماه شرکت را بررسی خواهیم کرد.

در فزرین هم تقریبا وضعیت مشابه با کیمیا بوده است. سهمی که P/e معقول تری دارد. فزرین در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 635 ریالی پیش بینی کرده که در دوره 6 ماهه 397 ریال معادل 62.5 درصد از سود خود را پوشش داده است. فزرین فروش و سود عملیاتی خود برای سال 96 را در سطوح 813 و 184 میلیارد ریالی پیش بینی کرده است. در 3 ماه اول 171 و 54 میلیارد ریال ، در 3 ماه دوم 320 و 72 میلیارد ریال و در مجموع کوارتر اول و دوم 491 و 126 میلیارد ریال معادل 60 و 68 درصد مبلغ فروش و سود عملیاتی خود را محقق کرده است. مقایسه عملکرد شرکت به دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 84 درصدی مبلغ فروش ، 169 درصدی سود عملیاتی و 120 درصدی سود خالص دارد. با توجه به شرایط مطروحه ، انتظار می رود فزرین برای سال جاری با قیمت های فعلی روی و دلار به سود 90 تومانی دست یابد.

در کبافق فشار عرضه بالا بود و این سهم با افت به قیمت های درصد منفی و صف فروش رسید ! کبافق در گزارش جدیدی که شب گذشته منتشر کرد ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 16 درصدی از سطوح 2.205 ریالی به 2.565 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 838 ریال معادل 33 درصد سود خود را پوشش داده است. واقعا نمی دانیم انتظار بازار از بافق چه بوده که حالا در صف فروش می نشیند ! سهمی که P/e حدود 6 واحدی دارد. شرکت درخصوص دلایل تعدیل اعلام کرده : باتوجه به اینکه در سنگ های استخراجی طی دوره درصد عناصر مزاحم که باعث اختلال در فرایند تغلیظ می شوند بیش از حد انتظار بوده لذا این امر امکان تحقق تولید پیش بینی شده قبلی را دور از انتظار نموده است. لذا جهت جلوگیری از ریسک عدم تحقق تولید ، پیش بینی تولید به میزان 10 درصد تعدیل و به تبع آن مقادیر فروش و بهای تمام شده نیز تعدیل گردید. مفروضات پیش بینی بر اساس نرخ lme روی 3.000 دلار ، lme سرب 2.300 دلار ، نرخ تسعیر دلار 38.500 ریال و هزینهTC 150 دلار در نظر گرفته شده است. این یعنی بافق باز هم می تواند تعدیل داشته باشد اما تعدیل او به اندازه سایر رویی ها قوث نخواهد بود.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این شماره از چشم انداز مجدد به سراغ «حسینا» خواهیم رفت و عملکرد این شرکت را به روزرسانی خواهیم کرد. سهمی که اصلاح خوبی داشته و می تواند باری دیگر مورد توجه قرار گرفته و به مرور به سمت قیمت های 1.000 – 1.020 تومانی حرکت کند. حسینا پیش بینی کرده برای سال جاری 466 میلیارد ریال سود خالص ( به ازای هر سهم 932 ریال ) محقق کند. این مقدار سود از محل 3.462 میلیارد ریال فروش و درآمد ارائه خدمات ( پس از کسر بهای تمام شده 2.670 میلیارد ریالی و سایر هزینه ها ) به دست می آید. گفتنی است ، مبلغ فروش و سود خالص پیش بینی شده نسبت به گزارش 12 ماهه سال 95 ، با رشد به ترتیب 3 و 5.5 درصدی ( ناشی از افزایش تعرفه ) پیش بینی شده است.

حسینا در 3 ماهه اول سال 950 میلیارد ریال فروش ( معادل 27.5 درصد فروش پیش بینی شده ) ، در 3 ماه دوم 1.027 میلیارد ریال فروش و در کل دوره 6 ماهه 1.977 میلیارد ریال فروش رقم زده و در نهایت 500 ریال معادل 53 درصد از سود پیش بینی شده خود را محقق کرده است. ریز درآمد شرکت در 6 ماه نخست سال ( مطابق با اطلاعاتی که شرکت بر روی کدال قرار داده ) بدین شرح می باشد : فروش فروردین 260 میلیارد ریال – فروش اردیبهشت 355 میلیارد ریال – فروش خرداد 335 میلیارد ریال – فروش تیر ماه 415 میلیارد ریال – فروش مرداد 373 میلیارد ریال – فروش شهریور ماه 238 میلیارد ریال. البته فروش شهریور ماه کاهشی بوده و باید دید در ماه های آتی وضعیت به حالت نرمال در می آید یا خیر. اما به هر جهت با این وضعیت فروش ، انتظار تعدیل مثبت خوبی را از حسینا داریم. نکته مهم اینکه فروش و سود عملیاتی شرکت نسبت به 6 ماهه دوره مشابه سال گذشته رشد به ترتیب 41 و 94 درصدی را نشان می دهد. گفتنی است ، فروش حسینا در پایان شهریور ماه سال گذشته 1.404 میلیارد ریال بوده است.

لازم به ذکر است ، شرکت در خرداد ماه درخصوص قرداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری در جزیره نگین بوشهر شفاف سازی کرد. قرارداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری با ظرفیت TEU 300.000 در جزیره نگین بوشهر ، در تاریخ 96.3.21 برای ساخت و بهره برداری به مدت 32 سال از زمان ابلاغ قرارداد از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ، امضاء گردید. مجموع سرمایه گذاری این طرح برابر با 2.548 میلیارد ریال می باشد که در فاز اول آن 1.521 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد. واضح است که آثار مالی قرارداد از سال مالی آتی نمود پیدا خواهد کرد و این یعنی سود شرکت علاوه بر اینکه پتانسیل تعدیل مثبت در سال جاری را دارد ، از سال های آتی روند رو به رشد قوی تری خواهد گرفت.

حسینا همچنین در یک ماه گذشته اعلام کرد : پیرو مکاتبات قبل درخصوص پروژه ساخت ترمینال اختصاصی کالا و کانتینر در محوطه 15 هکتاری بندر شهید رجایی ، عملیات عمرانی ساخت محوطه به اتمام رسیده و احداث انبار سرپوشیده و ساختمان های اداری آن در دست ساخت است. در هفته دولت بخش مربوط به دپو و نگهداری کانتینر این پروژه که قابلیت بهره برداری دارد ، توسط مدیرت عامل سازمان بنادر و دریانوردی مورد افتتاح قرار گرفته است. ضمنا یادآور می گردد که درآمد و هزینه های مربوط به ارائه خدمات در این ترمینال در برنامه و بودجه سال جاری پیش بینی شده است. در مجموع باید گفت که حسینا وضعیت بنیادی مناسب داشته و می تواند یک گزینه مناسب و کم ریسک برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در گروه حمل و نقلی باشد. این سهم اکنون با P/e حدود 8 واحدی و در قیمت های 750 تومانی داد و ستد می گردد. پیش بینی می شود حسینا تعدیل مثبت خوبی در بودجه سال 96 و سپس سال 97 داشته باشد.

6) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه دارویی بحث طولانی شدن دوره وصول مطالبات تبدیل به پاشنه آشیل شرکت ها شده است. شرکت های دارویی گزارش های 6 ماهه خود را منتشر کردند. برخی از شرکت ها گزارش معقول و برخی نیز گزارش ضعیفی داشتند. در این گروه ، داروسازی اکسیر گزارش بدی نداشت و به نظر توانایی تحقق سود پیش بینی شده را داشته باشد. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر کرد ، سود 828 ریالی خود را تا سطوح 823 ریالی کاهش داد و در دوره 6 ماهه 339 ریال معادل 41 درصد سود خود را پوشش داده است. شرکت دلایل تغییر سود خود را بدین شرح اعلام کرده است : با توجه به عدم پرداخت مطالبات سر رسید شده از شرکت های پخش در 6 ماهه اول سال جاری هزینه های مالی شرکت 55 میلیارد ریال افزایش یافته است. همچنین با توجه به کنترل هزینه های عمومی ، اداری و تشکیلاتی در 6 ماهه اول سال ، شرکت هزینه های مذکور را نسبت به اولین پیش بینی ارائه شده کاهش داده است. گفتنی است ، مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از عدم تغییر مبلغ فروش ، کاهش 5 درصدی بهای تمام شده و در نتیجه افزایش 14 درصدی سود عملیاتی و 14 درصدی سود خالص دارد. به نظر دلر در قیمت های خوبی قرار گرفته و خرید سهم در قیمت های منفی ریسک خاصی نخواهد داشت.

ب) اما از مهمترین اتفاقات کدال می توان به گزارش خیره کننده و پر ابهام سهام شرکت برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا» اشاره داشت. گزارشی که سبب شد تا سهم در معاملات امروز با صف خرید روبرو شود. بمپنا در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 1.661 ریالی پیش بینی کرده بود که در دوره 3 ماهه 576 ریال و در دوره 6 ماهه 2.441 ریال سود محقق کرده است !! به عبارتی باید گفت که بمپنا در دوره 6 ماهه 145 درصد از سود خود را پوشش داده است !! جالب است که این شرکت هم مشکل شیراز و ارفع را داشته اما به یکباره در دوره 6 ماهه تغییراتی رخ داده که نشان می دهد یا بدهی ارزی شرکت تسویه و تهاتر شده تا گزارش اشتباهاتی دارد که باید اصلاح شود ! البته پوشش 72 درصدی پیش بینی بودجه عملیاتی هم عدد مثبتی است. در صورتی که بنپنا تعدیل بزند و واقعا اتفاقات مثبتی رخ داده باشد ، مپنا نیز از این محل منتفع خواهد شد.

ج) در گروه رایانه و آی – تی ، رکیش گزارش خوبی داشت. البته شرکت قبلا چندین مرحله تعدیل زده بود و در این گزارش ضمن تاکید بر همان سود 496 ریالی موفق شده 264 ریال معادل 53 درصد آن را پوشش داد. پیش بینی بعمل آمده در 6 ماهه دوم سال 96 بر اساس پیش بینی تعداد تراکنش های مانده گیری و پرداخت قبوض و تراکنش خرید براساس برنامه نصب لحاظ شده است. شایان ذکر است مبالغ برآوردی درآمد کارمزد حاصل از تراکنش ها (شاپرک) براساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی می باشد. با توجه به پوشش مناسب سود و افزایش 41 درصدی مبلغ فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته ، انتظار می رود رکیش در نیمه دوم سال نیز عملکرد خوبی داشته باشد و در صورتی که بخشنامه اخیر بانک مرکزی مشکلی برای درآمد شرکت ها ایجاد نکند ، می توان به رشد سود رکیش رای مثبت داد.

در «آپ» و «به پرداخت» تحول خاصی در بودجه نداشتیم. آپ ضمن تاکید بر همان سود 1.369 ریالی موفق شد طی دوره 6 ماهه 646 ریال معادل 47 درصد از بودجه خود را پوشش دهد. فروش و سود عملیاتی آپ در 3 ماه اول به ترتیب 8.620 و 634 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم 9.566 و 717 میلیارد ریال و در مجموع کوارتر اول و دوم نیز 18.186 و 1.351 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 29 درصدی مبلغ فروش و ارائه خدمات ، 73 درصدی سود عملیاتی و 76 درصدی سود خالص دارد. آسان پرداخت شرکتی است که معمولا در 2 ماه پایانی سال به اندازه 4 ماه درآمد کسب می کند و این یعنی فروش و سود شرکت در نیمه فصل پایانی سال قوی تر خواهد بود.

د) در گروه عرضه برق ، گاز ، بخار و آب گرم ، بعد از گزارش ناامید کننده بفجر ، مبین نیز گزارش معقول و متعادلی را منتشر کرد. این شرکت با تغییر 1 ریالی سود خود را به 906 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 456 ریال معادل 50 درصد آن را پوشش داد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از کاهش 1 درصد مبلغ فروش ، کاهش 3 درصدی بهای تمام شده و در نتیجه رشد 5 درصدی سود عملیاتی و افزایش 16 درصدی سود خالص دارد. دلیل شکاف رشد بین سود عملیاتی و سود خالص ، کاهش هزینه مالی از 52 میلیارد تومان به 8 میلیارد تومان می باشد. پتروشیمی مبین خطی پیش می رود و با توجه به P/e پائین ، می توان به رشد میان مدتی سهم رای مثبت داد.

ه) در گروه ماشین آلات پس از رسیدن گزارش مناسب از سوی تایرا ، شاهد انتشار گزارش مناسب و قابل دفاع کمباین سازی همراه با تعدیل عایدی بودیم. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر کرد ، سود هر سهم خود برای سال 96 را با تعدیل مثبت 88 درصدی از سطوح 43 ریالی به 81 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 51 ریال معادل 63 آن را پوشش داد تا بازار به تعدیل بعدی شرکت هم امیدوار بماند. افزایش 9 درصدی مبلغ فروش به علت پیش بینی افزایش تعداد فروش کمباین 1055 از 610 دستگاه به 703 دستگاه و کمباین برنج از 100 دستگاه به 210 دستگاه از مهمترین دلایل تعدیل مثبت کمباین می باشد. البته افزایش هزینه های عمومی اداری فروش به دلیل اعمال هزینه مطالبات مشکوک الوصول و رشد اندک هزینه مالی مانع از تعدیل جدی تر تکمبا شد. با این حال باید گفت که شرکت در 6 ماه نخست سال 57 درصد مبلغ فروش و 62 درصد سود عملیاتی خود را پوشش داده و در نیمه دوم سال نیز می تواند تعدیلات دیگری داشته باشد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 83 درصدی مبلغ فروش ، 166 درصدی سود عملیاتی و 900 درصدی سود خالص دارد. انتظار می رود تکمبا به مرور در مسیر قیمت های 100 تومانی قرار بگیرد.

و) در گروه سیمانی گزارش ها چنگی به دل نمی زند و بطور کلی بازار از این صنعت قطع امید کرده است. عدم بهبود وضعیت فروش داخلی در کنار بر طرف نشدن مشکل صادرات شرکت ها از مهمترین دلیلی عدم رشد سود شرکت ها و در نتیجه بی اعتماد بازار به سیمانی های بورس تهران می باشد. در این گروه سیمان داراب در گزارش جدید منتشر شده ، سود 141 ریالی خود را با تعدیل منفی به 114 ریال کاهش داد و در دوره 6 ماهه 47 ریال معادل 41 درصد آن را پوشش داد. کاهش 19 درصدی سود هر سهم بابت کاهش 5 درصدی مبلغ فروش به دلیل تغییر ترکیب محصولات ( کاهش تحویل 6 درصدی سیمان و افزایش تحویل 100 درصدی کلینکر ) و افزایش خالص درآمدهای متفرقه بابت فروش 16 دستگاه تریلر می باشد. با این گزارش به نظر باری دیگر شاهد برگشت سهم به قیمت های 100 تومانی باشیم. در سغرب وضعیت بهتر بود. این شرکت بر همان سود 644 ریالی تاکید کرد و در دوره 6 ماهه 290 ریال معادل 45 درصد سود خود را پوشش داد. فروش 3 ماه بهار 205 ، فروش فصل تابستان 240 و مجموع فروش 6 ماهه 445 میلیارد ریال بوده است. رشد 10 درصدی مبلغ فروش و افزایش 132 درصدی سود خالص نسبت به دوره مشابه سال گذشته ، نشان از بهبود وضعیت سغرب دارد اما حیف که بازار با کلیت صنعت قهر کرده است.

ز)در گروه قندی ، قصفها مطابق با انتظارات گزارش خوبی داشت و از تعدیل مثبت خود رونمایی کرد تا شاهد توقف نماد به منظور بررسی های بیشتر باشیم. قصفها در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 884 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش جدیدی که شب گذشته منتشر کرد ، این رقم با با تعدیل مثبت 25 درصدی به 1.108 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 643 ریال معادل 58 درصد آن را پوشش داد. علت عمده افزایش سود خالص نسبت به گزارش قبلی مربوط به فروش املاک مازاد بر نیاز شرکت می باشد. علت اصلی پوشش 58 درصدی سود خالص در نیمه اول سال مربوط به پوشش حدود 90 درصدی درآمدهای غیر عملیاتی می باشد. البته فروش شرکت هم مناسب بوده و به نظر یک تعدیل کمتر از 10 درصدی دیگر در قصفها داشته باشیم.

ح) در گروه پالایشی بعد از رشد روز شنبه شرکت ها ، به یک باره شاهد کاهش هیجان خرید و بی توجهی بازار به نمادهای این گروه هستیم. در شرایطی طی روز گذشته اکثر شرکت های بورسی دست به انتشار گزارش 6 ماهه زدند که پالایشی ها طبق روال عادی برنامه ، اطلاعات کافی برای انتشار گزارش عملکرد خود نداشتند. بر همین اساس ، ناصر تنگستانی مدیر مالی پالایش نفت شیراز درباره شایعاتی که پیرامون توانایی تعدیل مثبت شرکت های پالایشی منتشر شده اعلام کرد : هنوز پالایش و پخش نرخ های فروش و اطلاعات لازم برای بستن صورت های مالی را به ما اعلام نکرده و هیچگونه اطلاعاتی که بتوان گزارشی از عملکرد دوره 6 ماهه منتشر کرد در دست نیست. وی گفت : اگر در سال جاری نیز روند سال های گذشته تکرار شود و قیمت ها بر اساس الگوی قبلی پیش رود رشد قیمت جهانی نفت خام بر سود شرکت های پالایشگاهی تاثیر مثبت خواهد داشت.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، معاون وزیر و مدیر عامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در نشست هم اندیشی با اعضای هیئت مدیره شرکت ملی پخش ، بر انضباط و تغییر و اصلاح فرایندهای مالی تاکید کرد و گفت : در بخش عملیاتی و تامین و توزیع به دلیل فرایندهای نادرست افزایش هزینه داشته ایم که باید تلاش کنیم با اصلاح فرایندهای مالی این هزینه ها را کاهش دهیم و مانع از خروج منابع مالی شویم.

ط) در گروه لیزینگی ، وایران در حالی خود را برای اجرایی شدن افزایش سرمایه 100 درصدی گرم می کند که شرکت روز گذشته گزارش خود را با پوشش جالب توجه 67 درصدی و البته بدون تعدیل مثبت منتشر کرد. این شرکت ضمن تاکید بر همان سود 219 ریالی موفق شده تا پایان شهریور ماه 147 ریال معادل 67 درصد از سود خود را پوشش دهد. با توجه به تحقق 52 درصدی درآمد حاصل از عملیات لیزینگ و کنترل بر هزینه ها ، انتظار می رود در گزارش حسابرسی شده شاهد تغییرات مثبت و اعلام تعدیل عایدی باشیم. ضمن اینکه با اجرایی شدن افزایش سرمایه 100 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی ، سود شرکت برای سال 97 ( به دلیل ورود منابع جدید ) افزایشی خواهد بود. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 86 درصدی مبلغ فروش ، 1.036 درصدی سود عملیاتی و 320 درصدی سود خالص ( پس از کسر مالیات ) دارد. در این گروه ولساپا هم گزینه مناسبی است چراکه این شرکت هم برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی را در دستور کار دارد و می تواند تحولات مثبت خوبی در بودجه سال 97 داشته باشد.

ی) در تک سهم ها باری دیگر به مخابرات می رسیم که گزارش خوبی داشت و همین عامل سبب شد تا سرعت حرکت سهم برای رسیدن به قیمت های 250 تومانی افزایش یابد. این شرکت در گزارشی که شب گذشته منتشر ساخت ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 1 درصدی از سطوح 469 ریالی به 475 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 22 ریال سود کنار گذاشت. این در حالیست که اخابر در دوره های گذشته معمولا در میانه های سال اندکی زیان شناسایی می نمود. این شرکت همچنین در گزارش تلفیقی 249 ریال به ازای هر سهم محقق کرد. شرکت مخابرات ایران حدود 30 میلیون مشترک ثابت دارد و درآمد مخابرات ثابت از محل ارتباط درون استانی ، ارتباط بین استانی ، تلفن ثابت و اینترنت حدود 4.200 میلیارد تومان در سال است. میانگین پرداختی هر مشترک در ماه حدود 11.500 تومان است. سرویس های جدید مخابرات ایران که با استفاده از دسترسی فیبر نوری و بر مبنای سرعت حداقل 2 مگا بیت بر ثانیه تا 100 مگا بیت بر ثانیه ارایه می شود در محدوده قیمتی ماهانه 12.000 تومان الی 100 هزار تومان است. انتظار می رود با افزایش تعداد مشترکین سرویس های پر سرعت و افزایش حجم ترافیک ماهانه چشم انداز درآمد مخابرات ایران از محل مشترکین تلفن ثابت با افزایش بیشتری مواجه شود.

ک) در گروه بانکی ، بازار کماکان در انتظار گزارش و بازگشایی نماد محبوس می باشد. در این گروه بانک ملت کماکان در قیمت های کمتر از 100 تومانی دست و پا می زند. این بانک در دوره 6 ماهه سود هر سهم خود را با اندکی رشد از سطوح 133 به 138 ریال افزایش داده و در این دوره 3 ریال آن را پوشش داده است. به نظر گزارش چندان بدی هم نیست ؛ خصوصاکه هنوز برخی درآمدهای غیر عملیاتی محقق نشده است. به نظر بزرگترین مشکل بانکها و دلیل اصلی بی توجهی بازار به آنها ، بحث توقف طولانی مدت توقف نمادهای بانکی می باشد.

ل) در گروه ساختمانی و انبوه سازی معاملات مثبت و جالبی را شاهد هستیم. این چندمین روزی است که بازار ساختمانی را به رنگ سبز می بیند. شاخص این گروه اخیرا محدوده حمایتی 720 واحدی را از دست داده و اکنون این محدوده تبدیل به مقاومت سختی شده است. بنابراین باید دید طی روزهای آتی این مقاومت که اکنون در حدود 20 واحد با آن فاصله داریم ، شکسته خواهد شد یا خیر ! درخصوص چرایی رشد ساختمانی ها بحث های زیادی مطرح می شود اما شاید مهمترین دلیل این رشد ، مربوط به نزدیک بودن به زمان مجامع شرکت ها باشد ؛ چراکه ساختمانی ها معمولا بصورت سنتی در فصل پائیز و پیش از فصل مجامع مورد توجه بوده اند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از کاهش 13.6 درصدی معاملات مسکن در شهریور ماه خبر داد و گفت : رشد ملایم قیمت ها در محدوده نرخ تورم عمومی کشور پیش بینی می ‌شود.

م) در دارویی ها ، دابور گزارش خوبی داشت. این شرکت در گزارش جدید و اصلاحیه ای که منتشر کرد ، سود 1.250 ریالی خود را تا سطوح 1.400 ریالی افزایش داد و در دوره 6 ماهه 707 ریال معادل 51 درصد از سود خود را پوشش داد. علل افزایش سود پیش بینی شده هر سهم : 1- افزایش فروش محصولات با حاشیه سود بالاتر و بهینه سازی سبد محصولات تولیدی با ارزش افزوده بیشتر 2- تولید و فروش محصولات جدید باحاشیه سود مناسب 3- کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه مورد نیاز تولید 4- کنترل و کاهش هزینه ها.

ن) در گروه رایانه ، مداران هم گزارش بدی نداشت. این شرکت سود هر سهم خود را از سطوح 283 ریالی به 304 ریال افزایش داد. در دلایل تعدیل نوشته است : با توجه به افزایش نرخ ارز و انتقال بخشی از درآمد از ارائه خدمات به فروش تجهیزات و ملزومات ، بهای تمام شده از مبلغ 983.799 میلیون ریال به 1.001.996 میلیون ریال افزایش یافته است. افزایش درآمد حاصل از سپرده گذاری ها مربوط به افزایش مبلغ سرمایه گذاری ها و همچنین بهره مندی از نرخ سود مناسب بوده است و پیش بینی می شود درآمد حاصل از سپرده گذاری ها به مبلغ 90.000 میلیون ریال در سال 96 محقق گردد. سهم همچنین 145 ریال محقق کرده که پوشش خوبی است.

ص) اما در سایر خبرها نیم نگاهی هم به بحث معارفه و عرضه اولیه تامین سرمایه امید خواهیم داشت. حبیب رضا حدادی گفت : زمان عرضه سهم ما قریب الوقوع است ، برنامه داریم که بعد از برگزاری چند جلسه در رابطه نرخ عرضه سهم ، سهم را با نرخی عرضه کنیم که برای بازار جذابیت فراوانی داشته باشد. وی افزود: در رابطه با تعویق افتادن ورود به بورس با وجود گذشت زمان زیادی از پذیرش در بورس تهران ، بایستی بگویم بعد از تغییر اساسنامه و آماده شدن ورژن جدید آن با رکود اقتصادی کشور روبرو شدیم و بعد از آن هم در اولویت بندی قرار داشتیم. حدادی ادامه داد : 10 درصد سهم عرضه خواهد شد و پس از آن تا 10 درصد دیگر را نیز عرضه می کنیم. برنامه ما در نهایت عرضه 20 درصد سهم خواهد بود. او گفت: ما اولین تامین سرمایه پذیرفته شده در بورس هستیم و سرمایه شرکت در حال حاضر 490 میلیارد تومان است.

مدیر عامل تامین سرمایه امید ادامه داد : تمام تلاش مان را خواهیم کرد که با وجود تهدیدهای زیاد و فرصت های کم رشد پایداری داشته باشیم. این تامین سرمایه در شفافیت زبانزد بوده است. وی افزود: هدف اصلی ما کمک به بازار سرمایه است و در این هفته یا هفته آینده آمادگی عرضه سهام خود را در بورس خواهیم داشت. افتخاری از مدیران این تامین سرمایه نیز در پاسخ به سوالی درباره بازارگردانی سهم ، این چنین گفت : صندوق امید ایرانیان شرکتی دارد که کار بازار گردانی گل گهر را انجام می دهد ، به خاطر دغدغه هایی که برای عرضه سهام ما وجود داشت ، رایزنی هایی کرده ایم و درخواستی به بورس فرستادیم تا این صندوق علاوه بر بازار گردانی گل گهر کار بازار گردانی تامین سرمایه امید را نیز انجام دهد. وی ادامه داد: بودجه سال 97 تامین سرمایه نیز آماده شده و در برنامه های سال آتی یکی از ابزارهایی که قابلیت استفاده پیدا خواهد کرد اوراق منفعت است.

7) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.005 – 4.020 تومان

ب) یورو : 4.760 – 4.780 تومان

ج) درهم امارات : 1.104 – 1.112 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.285.000 – 1.297.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24