Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت فولاد در بازار داخلی و افزایش مجدد بهای شمش مواردی بود که در بازار روز یکشنبه به صراحت حس شد و البته هنوز هم احتمال تداوم رشد قیمتی وجود دارد. در بازار پتروشیمی ها نیز شاهد افزایش قیمت های پایه هستیم و معاملات بورس انرژی تکانه های مثبتی را نشان می دهد اگرچه رکوردهای معاملاتی ماه های گذشته فتح نشده است...

این هم از جهش فولاد ،گفتم یا نگفتم...!!

بورس24 - طاها حشمتی : رشد قیمت فولاد در بازار داخلی و افزایش مجدد بهای شمش مواردی بود که در بازار روز یکشنبه به صراحت حس شد و البته هنوز هم احتمال تداوم رشد قیمتی وجود دارد. در بازار پتروشیمی ها نیز شاهد افزایش قیمت های پایه هستیم و معاملات بورس انرژی تکانه های مثبتی را نشان می دهد اگرچه رکوردهای معاملاتی ماه های گذشته فتح نشده است.

فراز و فرودهای بورس انرژی

معامله 18.8 میلیارد تومانی انواع حامل های انرژی در بورس کالا و داد و ستد 12 هزار و 613 تن از در این گروه کالایی در بازار فیزیکی بورس انرژی را می توان چهره اصلی این بازار در دومین روز معاملاتی هفته جاری به شمار آورد که نشان می دهد بورس انرژی آرام آرام خود را به روزهای اوج معاملاتی نزدیک تر می کند. این وضعیت در آخرین روز کاری در مهرماه سیگنال مهمی است که احتمال تقویت محسوس حجم معاملات در آبان ماه را افزایش می دهد. به نظر می رسد این بازار به سمت رکوردهای بزرگ تری حرکت کرده است. داد و ستد 10 هزار تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی به ارزش 14.4 میلیارد تومان را می توان مهمترین معامله روز یکشنبه در بازار فیزیکی به شمار آورد. اگرچه خوش بینی به رشد حجم معاملات را می توان در خلال وضعیت معاملاتی اخیر رصد کرد ولی این تمام ماجرا نیست.

اگر مرداد ماه سال جاری را به عنوان رکورد ارزش معاملات بازار فیزیکی و ثبت رقم 360 میلیارد تومان در نظر بگیریم در شهریورماه و همچنین مهرماه ، حجم معاملات در بازار فیزیکی کاهش یافته و ارقامی نزدیک به 344 و 315 میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نشان می دهد رکوردهای معاملاتی مردادماه دیگر محقق نشده و واقعیت های داد و ستد از یک عقب گرد نسبی حکایت دارد. این در حالی است که در این دوره زمانی به دلیل افزایش تقاضا در برخی از واحدهای زیرمجموعه پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی ، عقب نشینی عرضه چندان هم دور از ذهن نیست ولی در هر حال رکورد مردادماه دیگر تکرار نشده است که نقطه قوتی برای بازار فیزیکی بورس انرژی محسوب نمی شود.

معامله بیش از 90 میلیون کیلووات ساعت برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 4 میلیون و 290 هزار قرارداد معادل 90 میلیون و 310 هزار کیلووات ساعت به ارزش 28 میلیارد و 50 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری و کم باری با متوسط قیمت 336، 351 و 283 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/30 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/04 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

402

مترمکعب

481

481

دلار (بانک مرکزی)

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

30

مترمکعب

461

461

دلار (بانک مرکزی)

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل

0

تن

-

478

دلار(سنا)

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

372000

لیتر

16058

16058

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

10010

تن

14459954.67

13800000

ریال / تن

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

215

تن

15601

15601

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1765

تن

15601

15601

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

جهش بهای فولاد

رشد بهای شمش تأثیرگذاری خود بر بازار فولاد را اثبات کرد تا جایی که در بطن ضعف تقاضا ، باز هم شاهد رشد قیمت ها هستیم که این روند قیمتی یعنی جهش قیمت میلگرد و رشد قیمت ها در اغلب مصنوعات فولادی نشان دهنده تغییراتی مهم در بازار فولاد است. رشد قیمت های روز یکشنبه چند نکته مهم را در ذات خود نهفته دارد. اول آن که فعالان برجسته در بازار دیگر نیم نگاه پیشین خود به حجم تقاضای مؤثر را هم نادیده گرفته اند گویی تقاضا در معادلات قیمتی حذف شده است. این رویکرد قیمتی جدید البته در گذشته نیز تجربه شده و به معنی آن است که تقاضای نهایی ، در نهایت با ثبات ارزیابی می شود و فراز و فرود تقاضا در رفت و برگشت واسطه گری و سفته بازی نهفته که می تواند برای بخش تولید منافعی را به همراه داشته باشد ولی در نهایت کل بازار نفع چندانی از این روند کلی نمی برد. نکته دیگر را باید در قیمت های تمام شده جستجو کرد زیرا بازار فولاد با محوریت میلگردهای نوردی راهی جز تأمین شمش از واحدهای قوس و القایی نداشته و حجم معاملات شمش فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب اگرچه تأثیرگذاری بالایی در این بازار دارند ولی رویکرد غالب در این بازار محسوب نمی شود. این در حالی است که واحدهایی که خودشان شمش مودر نیاز خود را تولید کرده و از حجم و توانمندی بالاتری برخوردار هستند نیز بخش مهمی دیگری از بازار فولاد را تشکیل می دهند که در نهایت کلاف قیمتی در بازار فولاد را با سردرگمی بیشتری همراه می سازد. با توجه به جهش رشد قیمتی در روزهای اخیر شاید تداوم افزایش نرخ همگام با رشد قیمت شمش چندان هم دور از ذهن نباشد آن هم در شرایطی که فردا فولاد خراسان قرار است شمش عرضه کند که قیمت های تعیین شده در معاملات بورس کالا می تواند فاز جدیدی در بازار فولاد را رقم بزند. هنوز نمی توان در خصوص واقعیت های پیش روی این بازار با صراحت سخن گفت ولی با فرش رشد قیمت شمش ، افزایش بهای مصنوعات فولادی چندان هم دور از ذهن نیست.

برخی از مهمترین معاملات فولاد در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

میلگرد 10-A3

فولاد کرمان

نقدی

22,000

22,000

110

330

110

سبد میلگرد 32تا10-A3

فولاد آذربایجان

نقدی

19,500

-

440

0

0

سناریوی برد برد صحنه گردان ها در چرخه های مشابه - مراقب اتمام موزیک باشید !

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد در خصوص نوسان قیمت های اخیر معتقد است: بنظر میرسد مدتی است که سناریوی جالب و تقریبا مشابه ای در زنجیره تامین فولاد در حال تکرار است؛

پیش فرض مسئله :

حجم کلی تقاضا با عرضه زنجیره تامین فولاد در بازار داخلی برابر نیست بطوریکه عرضه بر تقاضا برتری دارد.

مراحل چرخه کنونی بازار :

1) روند کاهشی بازار و انباشت تدریجی تقاضاهای پشت صف به امید کاهش بیشتر - خبری از عرضه شمش شبه دولتی در بورس کالا نیست.

2) در این وضعیت که حالا مدتی از پروسه روند کاهشی گذشته، بطوریکه بازار تا حد ممکن به کف رسیده و حالا شمش القایی تقریبا به نقطه سر به سر نزدیک شده است؛ انباشت تقاضاهای پشت صف هم حالا به حداکثر خود رسیده و در آستانه سرریز قرار دارد.

کفگیر شمش نوردیها هم در این وضعیت به ته دیگ خورده است بطوریکه تنوع کالای آنها کاهش پیدا کرده است. گاهی پیشدستی کرده و در این زمان با هماهنگی درون صنفی، خرید شمش خود را انجام داده و سپس سکان تغییر جهت بازار را در دست می گیرند؛ بطوریکه انها شروع کننده مرحله 3 خواهند بود.

3) بازار که حالا در بیشترین حد پایین خود قرار دارد، منتظر یک محرک (trigger) برای تغییر جهت میباشد؛ این جرقه یا محرک می تواند توسط هر عامل خارجی ای اتفاق بیافتد؛ خواه تحریک از سوی نوردیها تحت عنوان جلسه هم اندیشی باشد؛ خواه این تغییر جهت با هماهنگی حوزه شمش القایی ها اتفاق بیافتد.

به هر حال این تغییر جهت صورت گرفته و سدی که از انباشت تقاضاهای پست صف ایجاد شده است، حالا تخریب میشود.

4) تقاضاها برای تجدید موجودی انبارهای نسبتا خالی، اکنون به سمت نوردیها سرازیر میشود، رقابت افزایشی برای بالا بردن قیمتها بصورت پلکانی در سمت نوردیها و شمش القایی ها کلید می خورد؛ شدت و مدت این موج افزایشی به زمان تخلیه حجمی از تقاضاهای پشت صفی قرار دارد که در روند کاهشی شکل گرفته بودند؛ قیمتها همزمان با سیل تقاضاهای سیل آسای موقتی؛ بصورت هیجانی در هر دو حوزه نورد و شمش با کمی تقدم و تاخر بسته به اینکه کدامیک عامل ابتدایی تحریک بوده اند، تا تخلیه کامل هیجان ادامه پیدا میکند.

نکته جالب اینکه در قله این قیمتها حالا موج سواران بازار که فولادسازان شبه دولتی و قوسی ها هستند؛ شرایط را برای ورود مساعد دیده و وارد میدان میشوند بطوریکه سیل عرضه های آنها به سمت بازار یکی پس از دیگری سرازیر می شود.

5) با فروکش نمودن جو ملتهب بازار و تقاضاهای هیجانی، بازار از جنب و جوش افتاده و به دلیل مازاد عرضه ذاتی بازار؛ مجددا بازار وارد فاز کاهشی و بارگیری مجدد سد برای موج بعدی شده و مجددا به وضعیت شماره (1) بازمی‌گردد.

و اما...

قربانیان این سناریو؛ همان تقاضاهای پشت صفی هستند که در واقع سازندگان سد سناریوی ما بوده و خود ناخواسته عامل اصلی بوجود آمدن این سناریو میباشند؛ اینها میبایست تا حد مقدور در تخمین درست زمان خرید و فروش دقت نموده و چرخه انباشت انبار خود را با این موج تنظیم نمایند؛ چه اگر نتوانند زمان درست را تشخیص دهند با زیان قابل توجه ای از افت سرمایه مواجه خواهند شد.

بهترین زمان خرید چه موقع است و چطور می توانیم این زمان را تشخیص دهیم ؟

نحوه تشخیص نرخ کف بازار هم تا حدودی (نه بطور قطعی) قابل پیشبینی خواهد بود به شرط به اینکه اولا نوسانات هر سه حوزه قراضه آهن؛ شمش القایی و میلگرد را به دقت دنبال نمایند؛ دوم اینکه از اختلاف قیمت طبیعی بین این حوزه ها هم آگاهی داشنه باشند؛ هرگاه که نرخ شمش القایی به نقطه سر به سر رسیده و اختلاف قیمت بین شمش القایی و میلگرد هم به رقم متعادل نزدیک بود؛ در اینصورت این زمان《 بهترین زمان برای خرید 》خواهد بود.

حکایت این سناریو، شباهت عجیبی به بازی معروف "صندلی بازی" بچه ها دارد که همواره و در هر مرحله یک صندلی کمتر از تعداد بازیگران در صحنه بازی وجود دارد که با شروع هر موسیقی، چرخش بازیگران به دور این صندلی ها شروع شده و با قطع موزیک؛ و نشستن بازیکنان روی صندلی ها؛ یک نفر بدون صندلی خواهد ماند.

مراقب موزیک و صندلی خود باشید !

رشد قیمت های پایه پتروشیمی ها

همان گونه که بازار انتظار آن را داشت قیمت های پایه افزایشی اعلام شدند اگرچه نرخ های موجود در بازار قبل از اعلام قیمت های پایه اعلام شده و فضای چندانی برای تأثیرپذیری از این رخداد برای آن ها میسر نشد. در بازار داخلی شاهد افزایش و کاهش برخی از قیمت ها بودیم که نشان دهنده آن است که واقعیت های عرضه و تقاضا در قیمت گذاری فرآیندها نقش آفرینی می کند.

رشد قیمت پلی اتیلن سنگین فیلم و افت پی وی سی ها

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲۳ و ۳۰ مهرماه نشان می دهد که بازار با افت و خیز نرخ ها روبه رو شده است. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن سنگین فیلم با ۱.۲ درصد رشد است، این کالا به رقم ۴ هزارو ۴۱۲ تومان رسیده است.

در رتبه دوم و سوم هم پلی اتیلن سنگین بادی و پلی اتیلن سبک فیلم به ترتیب با ۰.۸ و ۰.۷ درصد رشد قیمت قرار دارد، پلی اتیلن سبک فیلم از رقم ۴هزارو ۶۷۹ تومان به ۴هزار و ۷۱۵ تومان رسیده است.همچنین پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی نیز ۰.۶ درصد نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشتند.

در ادامه پلی پروپیلن های نساجی، شیمیایی و پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی نیز روندی افزایشی داشته و حدودا ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

پلی استایرن مقاوم نیز روندی مثبت داشت و به میزان ۰.۳ درصد گران شد، این در حالی است که پلی استایرن معمولی با روندی نزولی نسبت به هفته گذشته روبه رو شد، این کالا ۱.۴ درصد نسبت به هفته قبل ارزان شد.

در همین حال بیشترین افت قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پی وی سی ها با ۴.۵ درصد کاهش قیمت نسبت به هفته قبل است. افت شدید قیمت جهانی این محصولات از دلایل ریزش قیمت آنها به شمار می رود.

همچنین استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره نیز به روند نزولی خود در هفته های گذشته ادامه دادند، این کالاها به ترتیب ۳.۵ و ۳.۷ درصد نسبت به هفته گذشته ارزان شدند.

در ادامهABSهم روندی منفی داشت و به میزان ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل افت کرد. پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری نیز با ۰.۱ درصد افت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی دلار با ۰.۴ درصد رشد به رقم ۴ هزار و ۶ تومان رسید.

صدرنشینی سودمایع

بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۲۳ و ۳۰ مهرماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی افزایشی داشته اند. بیشترین افزایش قیمت درگروه محصولات شیمیایی متعلق به سودمایع با ۱۳.۶ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل است، این کالا به رقم یک هزار و ۱۰۲ تومان رسیده است.

همچنین در رتبه بعدی منواتیلن گلایکول با ۵ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالا از رقم ۳ هزار و ۱۱۳ تومان به ۳ هزار و ۲۶۹ تومان رسیده است.

در رتبه بعدی هم دی اتیلن گلایکول با ۲.۱ درصد افزایش قیمت قرار دارد. همچنین اسیدترفتالیک، متانول، اسیداستیک و استایرن منومر نیز روندی افزایشی داشتند، به طوری که اسیداستیک ۱.۸ درصد نسبت به هفته قبل گران شد و به رقم ۲ هزار و ۱۰۷ تومان رسید.

متانول و اسیدترفتالیک نیز به ترتیب با ۱.۷ و ۱.۶ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل در رتبه های بعدی رشد قیمت ها قرار دارند. استایرن منومر نیز نسبت به هفته قبل ۱.۴ درصد رشد قیمت داشت.

در ادامه پارازایلین با ۰.۶ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل قرار دارد، اورتوزایلین هم ۰.۴ درصد نسبت به هفته قبل گران شد و به رقم ۲ هزار و ۵۶۲ تومان رسید.

بنزن، کریستال ملامین، اوره پریل و صنعتی، دی اتیل هگزانول و ایزوبوتانول نیز ۰.۳ درصد رشد قیمت داشتند.در همین حال نرمال بوتانول، زایلین مخلوط و آروماتیک سنگین با افت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، این کالا به ترتیب ۰.۴، ۰.۹ و ۰.۱ درصد نسبت به هفته گذشته ارزان شدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24