Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در متانول سازان ، شخارک نه تنها روی تابلوی معاملات بلکه در کدال نیز خوش درخشید. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت ١۴ درصدی از سطوح ٢.٣٠١ ریالی به ٢.۶٢٩ ریال افزایش داده و در دوره ۶ ماهه ١.۵٩٨ ریال معادل ۵١ درصد از سود خود را پوشش داده است. افزایش ۵ درصدی مبلغ فروش ناشی از ...

«ترافیک گزارش های ۶ ماهه !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 - مهبد قندچی: بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته با افت هیجان خرید و کاهش حجم و ارزش معاملات روبرو شد و وضعیت آنطور که انتظار می رفت جالب و مناسب نبود. برخی معتقدند عرضه های سنگین روز گذشته در نماد فولاد مبارکه و پالایشی ها دلیل تنگی نفس بازار و میل به یک اصلاح اندک شده است. در شرایط کنونی آغاز موج تعدیل مثبت در صنایع بزرگ می ‌تواند با کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار بر جذابیت هر چه بیشتر بورس در برابر بازارهای رقیب بیفزاید. در همین زمینه در هفته های پایانی شهریور ماه بحث کرده بودیم و حتی به ورود به نقدینگی هوشمند اشاره شده بود اما فشار ورود نمادهای جدید به تابلوی بورس و فرابورس سبب شده تا این نقدینگی آنطور که باید و شاید نتواند رونق را در بازار سهام ایجاد کنند. به هر حال تا پایان امروز موج اصلی گزارش ها خاتمه خواهد یافت و طبق روال معمول 2 گروه «فرآورده های نفتی» و «بانکداری» هنوز گزارش های خود را منتشر نکرده اند. درخصوص دلایل عدم انتشار گزارش ها از سوی شرکت های بانکی تقریبا دلایل مشخص است اما در گروه پالایشی انتظار می رود با یک تاخیر نهایتا 2 هفته تا یک ماهه شاهد دریافت اطلاعات شرکت ها از مجموعه پخش و پالایش و سپس ارائه بودجه جدید از سوی شرکت های این گروه باشیم.

اما این روزها باری دیگر بحث حرکت نقدینگی به بازار سهام ناشی از جذاب بودن قیمت ها زیر سایه تحولات بنیادین شرکت ها مطرح می شود. به نظر می رسد جذابیت بورس در مقایسه با بازارهای رقیب مانند سپرده ‌های بانکی ، ارز ، طلا و مسکن ، بتواند مقصد جدیدی برای سرمایه گذاری و ورود پول های بزرگ باشد. البته برخی معتقدند عوامل بنیادین عمدتا ناشی از رشد قیمت کامودیتی ها و افزایش نرخ ارز بوده است. با این حال از کنار کنترل هزینه ها توسط شرکت ها خصوصا بخش هزینه های مالی به سادگی نمی توان گذشت. بنابراین وضعیت فعلی فارغ از ریسک های سیستماتیک سیاسی و ترافیک عرضه های اولیه ، چشم ‌انداز روشنی را برای بازار سرمایه ترسیم می کند. به نظر می ‌رسد آنچه بار دیگر باید به فعالان بازار سهام یادآوری شود ، توجه به روند بنیادی سهام است. همانطور که قبلا هم اشاره شد ، تحلیل دقیق و توجه به عوامل بنیادی می ‌تواند به راحتی فضا را برای معاملات پر رونق و کسب بازدهی میان معامله‌ گران فراهم کند. اما به سراغ بازار و البته کدال برویم. بازاری که تمام تمرکز اش به روی کدال معطوف شده و البته از روزهای آتی باید شاهد انتشار گزارش تولید و فروش 7 ماهه شرکت ها باشیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 19 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه قند و شکر و لیزینگ و منفی گروه ذغال سنگ قوی تر از سایر صنایع بود. برای امروز انتظار بازار مثبت را داشتیم که محقق نشد و شاهد بازاری کسل کننده و منفی بودیم. برای فردا نیز بعید است وضعیت خیلی بهتر از امروز باشد هر چند که شاید باز و بسته شدن برخی از نمادها بتواند موج آفرین باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران گفت : هیچ امکانی برای مذاکره مجدد درباه برجام و الحاق ضمائم به آن وجود ندارد. عباس عراقچی با بیان اینکه آمریکا ناقض برجام است ، اظهار داشت : روشن و صریح می گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد درباره برجام یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد. عراقچی در سخنان خود تاکید کرد برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به شمار می‌ رود ، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح‌ های هسته ‌ای گشوده است.

* سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : دکتر ظریف به دعوت رسمی همتای خود به آفریقای جنوبی سفر کرده است. ایشان علاوه بر وزیر امور خارجه ، با رئیس جمهور و وزیر دارایی این کشور نیز دیدار و گفتگو خواهند کرد. قاسمی همچنین خاطر نشان کرد : در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی ، سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور برگزار می شود که طی آن چگونگی روند اجرای موافقتنامه های میان دو کشور مورد بررسی قرار می گیرد. وی اضافه کرد : با توجه به همراهی یک هیات از تجار و مدیران شرکت های بخش خصوصی و دولتی در زمینه های مختلف از جمله بانکی ، صنعتی ، مالی و تجاریدر سفر وزیر امور خارجه ، مجمع تجاری بین دو کشور تشکیل و تجار و مدیران اقتصادی دو کشور موضوعات اقتصادی ، سرمایه گذاری و تجاری را مورد بررسی قرار خواهند داد.‌

ب) در حوزه اقتصاد ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات گفت : کیک اقتصادی ما کوچک مانده و اگر حجم بازار و تولید خود را افزایش ندهیم سهم ما از بازارهای جهانی رقمی اندک خواهد بود. محمد شریعتمداری عنوان کرد : سهم ما باید رقمی حدود 180 میلیارد دلار باشد اما هنوز با این رقم ‌ها فاصله بسیاری داریم. وی همچنین بیان کرد : اگر چه در این سالها تحریم‌ هایی که به ما تحمیل شده مشکلات بسیاری ایجاد کرده اما ما این شرایط سخت و دشوار را برطرف کردیم. شریعتمداری ادامه داد : اکنون اهمیت صادرات از حیث ارزآوری و انواع درآمدها و میل به توسعه پایدار بدون توجه به این مهم میسر نخواهد شد. وی همچنین تاکید کرد : اگر نرخ دلار را واقعی نکنیم ، تنبیه صادرات و تشویق واردات صورت می گیرد ، پس باید تغییرات صورت دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت کشور ترکیه و تلاش‌ های این کشور در حوزه صادرات عنوان کرد: در 10 سال گذشته ارزش صادرات این کشور به 377 میلیارد دلار رسیده ، در حالی که کل حجم صادرات ما در کشور با وجود تمام تغییرات صورت گرفته حدود 45 میلیارد دلار است. شریعتمداری با تاکید بر این که لازم است برنامه‌ های جدی برای توسعه صادرات در دستور کار دولت و نظام قرار گیرد، اظهار کرد : اگر عزم ملی برای صادرات غیرنفتی در دستور قرار گیرد می ‌توان به دسترسی به این اهداف امیدوار بود. وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین عنوان کرد : اکنون مواردی مانند نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی و مسائلی در حوزه قوانین و مقررات موجب محدودیت برای صادرکنندگان می ‌شود که ما باید برای رفع این موانع اقدام کنیم. شریعتمداری در پایان با بیان این که اکنون گاه در بازارهای هدف صادراتی شاهد رقابت منفی صادرکنندگان با یکدیگر هستیم ، گفت : باید جلوی این موضوع گرفته شود و در برند ‌سازی و تشکیل شرکت ‌های مشترک با دنیا مشکلات فعلی مرتفع شود.

ج) در سایر خبرها ، وزیر نفت عنوان کرد : توتال اجرای قراردادهای خود را شروع کرده و قراردادهای دیگر نیز در دستور کار است. همچنین شرکت ‌های داخلی در قراردادهای نفتی می‌ توانند صددرصد کار را انجام دهند ولو اینکه قرارداد با کشور خارجی باشد. زنگنه گفت : اگرچه مشکلاتی با برخی کشورهای محدود داریم ، اما در انتقال پول با اروپایی‌ ها هیچ مشکلی نداریم. میزان صادرات در 6 ماه گذشته 2 میلیون و 800 هزار بشکه در ماه بوده که پول آن وصول می‌شود و کاملا بر می ‌گردد.

د) در خبرهای نفتی ، کمیته مشترک وزرای مسئول نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید اعلام کرد ، تولید کنندگان نفت در ماه سپتامبر ، به میزانی بی سابقه یعنی 120 درصد به توافق عمل کرده اند و میزان ذخایر نفتی جهان نسبت به ابتدای سال جاری میلادی 178 میلیون بشکه کاهش یافته است. در بیانیه این کمیته که در سایت سازمان کشورهای صادر کننده نفت منتشر شده آمده است: «کمیته به رصد دیگر فاکتورها در بازار نفت و تاثیر آنها بر فرآیند فعلی برقراری توازن مجدد ادامه می دهد. تمام گزینه ها برای اطمینان از اینکه هر تلاشی برای برقراری توازن مجدد در بازار به سود همه انجام می گیرد ، باز است.» 24 کشور تولید کننده نفت در ماه دسامبر توافق کردند که به منظور کاهش میزان ذخایر جهانی، تولید نفت خود را 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق که ابتدا 6 ماهه بود ، اکنون تا پایان مارس 2018 تمدید شده است. کمیته نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید در این بیانیه تصریح کرده که میزان ذخایر نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای در ماه سپاتمبر کاهش بیشتری داشته و اکنون به 159 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 سال اخیر رسیده است. این رقم نسبت به ابتدای سال جاری میلادی 178 میلیون بشکه کاهش یافته است. اوپک و متحدانش قرار است روز 30 نوامبر در وین تشکیل جلسه دهند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) از گروه فلزی و معدنی آغاز می کنیم که امروز حسابی خلوت بود و شاهد فضای ناامید کننده ای بودیم. چراکه شرکت های این گروه با انتشار گزارش های 6 ماهه تابلوی معاملات را برای تعدیل عایدی ترک کرده اند و در بازگشت می بینیم که با وجود تعدیلات مثبت اما ظاهرا انتظار بازار برآورده نشده است. بنابراین در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند ، کار سخت خواهد شد. در ادامه نگاهی به گزارش هایی که منتشر شده خواهیم داشت.

در این گروه فرآور گزارش بدی نداشت ؛ البته انتظارات بالاتر بود هر چند که با این گزارش می توان سود بیش از 200 تومانی شرکت را تا پایان سال پیش بینی کرد. فرآور در اطلاعیه ای که روز گذشته منتشر کرد ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 44 درصدی از سطوح 934 ریالی به 1.343 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 991 ریال معادل 74 درصد آن را پوشش داده است. افزایش 10 درصدی مبلغ فروش در ازای رشد 6 درصدی بهای تمام شده دلیل اصلی تعدیل مثبت فرآور بوده است. فرآور در گزارش قبلی ، نرخ فروش شمش را به ازای هر تن 90.683.222 ریال پیش بینی کرده بود اما در این گزارش ، متوسط نرخ شمش برای کل سال 100.054.777 ریال می باشد و جالب اینجاست که متوسط نرخ فروش شمش در 6 ماهه اول 104.663.810 ریال و نرخ امروز شمش 124.000.000 ریال می باشد. این یعنی فرآور می تواند به همان سود حداقلی 200 تومانی که قبلا هم اشاره شده بود ، دست یابد. گفتنی است ، فرآور در 6 ماه ابتدای سال 49 درصد مقدار تولید ، 45 درصد مقدار فروش ، 47 درصد مبلغ فروش ، 75 درصد سود عملیاتی و 74 درصد سود خالص خود را پوشش داده است. این سهم در یک ساعت پایانی بازار امروز به تابلوی معاملات بازگشت و با افت 8 درصدی به قیمت های درصد منفی و صف فروش رسید !

تولید شمش روی در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 727 تن ( 20 درصد ) افزایش داشته است. مقدار فروش شمش روی در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 463 تن ( 13 درصد ) افزایش داشته است. مبلغ فروش شمش روی در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت سال گذشته مبلغ 155.334 میلیون ریال افزایش داشته که ناشی از افزایش 13 درصد مقدار فروش و افزایش 39 درصدی نرخ فروش بوده است. بهای تمام شده در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مبلغ 85.147 میلیون ریال ( 40 درصد ) افزایش نشان می دهد که عمدتاً ناشی از افزایش در نرخ مواد اولیه مصرفی و دستمزدها می باشد. هزینه های عمومی ، اداری و تشکیلاتی در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مبلغ 3.621 میلیون ریال ( 25 درصد ) افزایش داشته که عمدتاً ناشی از افزایش هزینه های حقوق و دستمزد و سایر هزینه ها نسبت بمدت مشابه در سال گذشته است. هزینه های مالی در 6 ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بمبلغ 3.258 میلیون ریال ( 100 درصد ) کاهش دارد که ناشی از عدم دریافت تسهیلات مالی بوده است. درآمد سرمایه گذاری ها در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ملبغ 6.128 میلیون ریال افزایش داشته که ناشی از افزایش 9.354 میلیون ریال بابت سود سپرده های بانکی ، افزایش 1.498 میلیون ریال بابت سود حاصل از سرمایه گذاری ها در سایر شرکت ها و کاهش مبلغ 4.724 میلیون ریال ناشی از کاهش ارزش سرمایه گذاری ها بوده است. سایر درآمد (هزینه) های غیرعملیاتی در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10.904 میلیون ریال افزایش دارد که عمدتاً ناشی از افزایش فروش ضایعات غیر تولیدی به مبلغ 3.216 میلیون ریال بوده است.

اما فاسمین از دیگر نمادهای متوقف شده برای تعدیل عایدی بود که امروز بدون اقبال خاصی و با افت کمتر از 1 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت ! این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 40 درصدی از سطوح 501 ریالی به 701 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 408 ریال معادل 58 درصد آن را پوشش داده است. افزایش 9.5 درصدی مبلغ فروش ناشی از افزایش مقدار و نرخ فروش ، افزایش 57 میلیارد ریالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و رشد 36 میلیارد ریالیخالص درآمد های متفرقه از دلایلی است که منجر به رشد سود فاسمین شده است. فاسمین در گزارش قبلی ، نرخ فروش شمش را به ازای هر تن 91.253.99 ریال پیش بینی کرده بود اما در این گزارش ، متوسط نرخ شمش برای کل سال 100.749.939 ریال می باشد و جالب اینجاست که متوسط نرخ فروش شمش در 6 ماهه اول 103.212.806 ریال و نرخ امروز شمش 124.000.000 ریال می باشد. با توجه به شرایط مطروحه و رشد اخیر دلار ، انتظار می رود فاسمین تا پایان سال به سود حداقلی 850 – 900 ریالی دست یابد. گفتنی است ، فاسمین در 6 ماه ابتدای سال 54 درصد مقدار تولید ، 65 درصد مقدار فروش ، 57 درصد مبلغ فروش ، 68 درصد سود عملیاتی و 58 درصد سود خالص خود را پوشش داده است. قبلا هم اشاره شده که فاسمین در قیمت های فعلی از کلیه همگروهی های خود ارزنده تر می باشد.

اما با تعدیلات شیرین فاسمین و فرآور طبیعی بود که کروی هم دست پر باشد. این شرکت در گزارشی که عصر روز گذشته منتشر کرد ، سود هر سهم خود برای سال 96 را از سطوح 192 ریالی به 312 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 94 ریال معادل 30 درصد آن را پوشش داد. افزایش 44 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری ها ( ناشی از تعدیل مثبت زیر مجموعه ها ) و پیش بینی رشد 96 درصدی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها از مهمترین دلایل رشد سود کروی می باشد. با توجه به عملکرد زیر مجموعه ها و انتظارات تعدیلات آتی که وجود دارد باید گفت که کروی برای سال جاری به راحتی می تواند 400 تا 450 ریال سود محقق کند و این یعنی P/e تحلیلی سهم در حدود 6 واحد می باشد. البته با وضعیت فعلی گروه ، بعید به نظر می رسد که کروی هم با رشد قیمت گشایش شود.

در نماد باما پس از معاملات پر حجم بیش از 3 میلیونی سهمی ، شاهد توقف نماد برای تعدیل عایدی بودیم. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال جاری را در سطوح 843 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش جدیدی منتشر شده ، این رقم با تعدیل سنگین 56 درصدی تا سطوح 1.314 ریالی افزایش یافته است. پیش بینی افزایش 11 درصدی مبلغ فروش عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش در کنار رشد جزئی مقدار فروش موجب شده تا حاشیه سود عملیاتی 27 درصدی شرکت تا سطوح 35 درصدی رشد نماید. البته تعدیل مثبت در باما دلایلی دیگری نظیر افزایش 85 میلیارد ریالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را دارد. گفتنی است ، باما تا پایان دوره 6 ماهه 709 میلیارد ریال معادل 54 درصد از فروش 1.322 میلیارد ریالی خود را محقق کرده و با قیمت های فعلی دلار و روی انتظار می رود سود شرکت تا سطوح 1.600 ریالی تا پایان سال رشد نماید.

ب) در گروه خودرویی معاملات کم رمق و منفی دنبال می شود و با این وضعیت فعلا نمی توان انتظار رشد قیمت ها را داشت. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرعامل ایران خودرو ضمن تشریح آخرین وضعیت سایت خودروسازی این شرکت در آذربایجان ، گفت: با ارتقای سایت های تولیدی فعلی و بهره ‌برداری از سایت جدید محصولات که با سرمایه گذاری طرف مقابل و صادرات خدمات فنی – مهندسی این شرکت ایجاد شده ، بازارهای صادراتی توسعه می یابد. وی ایجاد پایگاه‌ های تولیدی را عاملی برای بهره‌ مندی از منافع و مزیت ‌های تعرفه ‌ای در کشورهای هدف دانست و گفت : یکی از مواردی که در فصل جدید از همکاری‌ های بین‌المللی با شرکای تجاری دنبال می ‌شود ، کسب سهمی از بازار خودرو و قطعه به‌ خصوص قطعات ریخته‌ گری است. یکه زارع گفت : با توجه به شناخت مردم آذربایجان از برند این شرکت ، تولید محصولات دنا ، سمند و رانا در این سایت هدف‌ گذاری شده و در فاز دوم در قالب برنامه 3 ساله سایر محصولات در این خط تولید خواهد شد.

وی یادآور شد : سایت ایران‌ خودرو در آذربایجان بامشارکت طرف آذری و در مساحتی 10 هکتار ، در شهرک صنعتی نفتچاله در حال احداث و قرار است سالانه 10 هزار دستگاه خودرو تولید شود. در فاز دوم این پروژه تولید خودروهای تجاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل این کشور مدنظر است. به گفته یکه‌ زارع ، با راه‌ اندازی خط مونتاژ محصولات ایران‌ خودرو در آذربایجان ، ‌این کشور به عنوان پایگاه صادراتی شرکت در منطقه خواهد بود و تولیدات آن به سایر کشورهای همسایه صادر خواهد شد. او با اشاره به صادرات محصولات کامل در بازارهای هدف افزود: توسعه محصولات در بازارهای سنتی از جمله بازار عراق در دستور کار قرار دارد. وی درباره صادرات محصولات کامل به کشورهای مشترک‌المنافع (CIS)افزود : ارمنستان از جمله بازارهای هدف ایران‌خودرو است. دسترسی به سوخت سی.ان.جی و اقتصادی بودن تامین آن برای مصرف‌کننده در این کشور از عوامل اصلی استقبال مردم این کشور از محصولات گازسوز است. طبق اعلام ایران‌خودرو، مدیرعامل این گروه صنعتی تصریح کرد: با دریافت مجوز استاندارد یورو 5 ، توسعه صادرات به کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) از جمله بلاروس و قزاقستان نیز در دستور کار قرار دارد که بدین ترتیب اهداف تعیین شده در حوزه صادرات محقق خواهد شد. صولات کامل در بازارهای سنتی از جمله کشورهای مشترک‌المنافع و عراق توسعه می ‌یابد.

در این گروه پارس خودرو گزارش خوبی داشت. البته انتظارات بالاتر بود و در نتیجه شاهد راهیابی سهم به قیمت های کمتر از 800 ریالی و از دست رفتن این حمایت هستیم. پارس خودرو در آخرین گزارشی که شب گذشته منتشر کرد ، ضمن تاکید بر همان سود 35 ریالی ، موفق شد در دوره 6 ماهه 16 ریال معادل 46 درصد از سود خود را پوشش دهد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 58 درصدی مبلغ فروش ، 60 درصدی سود عملیاتی و تبدیل زیان (10) ریالی به سود 16 ریالی دارد. گفتنی است ، فروش خپارس در کوارتر اول 10.209 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 16.096 میلیارد ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 26.305 میلیارد ریال معادل 43 درصد فروش پیش بینی شده 61.682 میلیارد ریالی بوده است. انتظار می رود خپارس در نیمه دوم سال به همت افزایش تولید و فروش ، گزارش های بهتری را منتشر نماید.

ج) در گروه پتروشیمی وضعیت بد نبود هر چند که گزارش شیراز و با زیان تسعیر نرخ ارز ، کار را کمی سخت کرد اما تثبیت قیمت اوره و متانول در سطوح بیش از 260 و 340 دلاری در کنار دلار 4.000 تومانی سیگنال رشد سود شرکت ها تا پایان سال را صادر می کند. به نظر حرکت بخشی از نقدینگی از گروه فلزی و معدنی به پتروشیمی ها استراتژی مناسبی باشد.

در این گروه شیراز دست خالی بود و زیان تسعیر نرخ ارز ، کل سود شرکت در نیمه ابتدایی سال را بلعید اما انتظار می رود در نیمه دوم سال بواسطه رشد قیمت ها عملکرد بهتری را در شیراز داشته باشیم. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده اگرچه بر همان سود 53 ریالی تاکید کرده اما سرفصل های خود را تغییر داده و در این دوره (191) ریال زیان شناسایی کرده است. گفتنی است ، شیراز در گزارش جدیدی که منتشر کرده ، مبلغ فروش خود را از سطوح 1.423 میلیارد ریالی به 1.581 میلیارد ریال افزایش داده و در ادامه سود عملیاتی 198 میلیارد تومانی را با رشد حدود 100 درصدی تا سطوح 370 میلیارد تومانی افزایش داده است اما افزایش خالص هزینه های متفرقه از 14 میلیارد تومان به 175 میلیارد تومان ( عمدتا زیان تسعیر نرخ ارز ) سبب شده تا در نهایت تغییری در بودجه شرکت نداشته باشیم. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 63 درصدی مبلغ فروش و 477 درصدی سود عملیاتی دارد. شیراز در 6 ماهه سال گذشته هم زیان محقق کرده بود و این مساله به دلیل شناسایی زیان تسعیر نرخ ارز برای کل دوره 1 ساله می باشد. به نظر شیراز یک اصلاح 5 – 6 درصدی دیگر می زند و سپس بواسطه رشد نرخ اوره و دلار به مدار صعودی خود باز می گردد.

در کرمانشاه معاملات متعادل ، منفی و کم حجم دنبال شد. این شرکت ضمن تاکید برهمان سود 490 ریالی ، در دوره 6 ماهه 196 ریال معادل 40 درصد از سود خود را پوشش داد. به نظر گزارش نرمالی است و انتظار می رود در نیمه دوم سال وضعیت بهتر باشد خصوصاکه قیمت دلار و اوره نیز رشد داشته و کرمانشاه می تواند از بخش صادرات اوره نیز سود بیشتری کسب کند. گفتنی است ، فروش کرمانشاه در 3 ماه اول 125 میلیارد تومان ، در 3 ماه تابستان 90 میلیارد تومان و در مجموع 6 ماه نخست سال 215 میلیارد تومان معادل 40 درصد از مبلغ پیش بینی شده 535 میلیارد تومانی بوده است.

در متانول سازان ، شخارک نه تنها روی تابلوی معاملات بلکه در کدال نیز خوش درخشید. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 14 درصدی از سطوح 2.301 ریالی به 2.629 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 1.598 ریال معادل 51 درصد از سود خود را پوشش داده است. افزایش 5 درصدی مبلغ فروش ناشی از تغییر در ترکیب فروش و افزایش جزئی نرخ ها د کنار کاهش 222 میلیارد ریالی هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی از دلایل اصلی تعدیل مثبت در شخارک می باشد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 12.524 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1.062 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت 1.730 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 727 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 990 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 1.108 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 1.228 میلیارد ریال و تجمیع فروش 6 ماه نخست سال 6.838 میلیارد ریال بوده که حدود 54.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده را پوشش داده است. به نظر شخارک در نیمه دوم سال هم تعدیل داشته باشد و اگر سود شرکت به 3.000 ریال رسید ، خیلی نباید تعجب کرد. بنابراین انتظار می رود سهم به مرور به سمت قیمت های 1.800 تومانی میل کند.

در گروه شیمیایی ، شکربن یک بار دیگر خوش درخشید. این شرکت در حالی اخیرا طی 2 مرحله سود هر سهم خود را از سطوح 217 ریالی به 374 ریال و سپس به 446 ریال افزایش داده بود که این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر کرده ، سود 446 ریالی خود را با تعدیل سنگین 45 درصدی تا سطوح 645 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 422 ریال معادل 65 درصد سود خود را پوشش داده است ... ! واقعا انحراف در بودجه چقدر می تواند بالا باشد. این شرکت در یک ماه 3 مرتبه بودجه خود را تعدیل کرده و البته سود شرکت می تواند تا سطوح 750 ریالی هم ادامه داشته باشد. افزایش 7.5 درصدی مبلغ فروش ( ناشی از افزایش نرخ و مقدار فروش ) + رشد 12 میلیارد ریالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، از دلایل تعدیل مثبت شکربن می باشد. گفتنی است ، فروش شرکت در 3 ماه اول 263 میلیارد ریال ، در 3 ماه دوم 383 میلیارد ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 646 میلیارد ریال بوده است. با توجه به رشد نرخ دوده صنعتی ، انتظار می رود سود خوبی را در شکربن داشته باشد. محدوده 390 – 400 تومانی مهمترین سطح مقاومتی شکربن می باشد.

در این وپترو نیز مثبت بود و البته می توانست صف باشد. تعدیلات خیره کننده در نماد شکربن و رشد نمادهایی نظیر شدوص ، رتکو و وساخت می تواند سبب افزایش nav و در نتیجه رشد وپترو گردد. بنابراین خرید این سهم در قیمت های فعلی ( پس از اصلاح سفت و سخت اخیر ) به دید نگهداری 7 – 8 ماهه می تواند بازدهی حداقلی 30 درصدی را به دنبال داشته باشد. البته در این گروه پارسان ، وغدیر و پترول نیز از نظر بنیادی حرف های بیشتری برای گفتن دارند و رشد شرکت های پتروپالایشی می تواند به مرور این 3 نماد را در مسیر قرار دهد.

د) در گروه فولادی و سنگ آهنی ، 3 نماد فولاد ، ومعادن و ذوب آهن معاملات بهتری داشتند و در سایر نمادها فشار عرضه بیش از تقاضا بود. البته وضعیت نه چندان مساعد بازار سبب شد تا فولاد و ذوب آهن هم در دقایق پایانی معاملات با رنج های منفی و افت قیمت روبرو شوند. در این گروه ومعادن معاملات متعادلی را در قیمت های 150 – 155 تومانی تجربه می کند. این سهم از محل رشد سود شرکت های تابعه تعدیل مثبت خوبی خواهد داشت.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات درخصوص آخرین وضعیت این مجموعه گفت: پروژه گندله سازی شرکت صبانور با ظرفیت اسمی تولید سالانه 550 هزار تن ، به مرحله تولید آزمایشی رسیده است. در بودجه «کنور» پیش بینی تولید 100 هزار تنی در این واحد شده و چنانچه تا پایان سال مالی بیش از این میزان ، تولید در واحد گندله سازی کنور صورت گیرد ، بودجه صبانور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .مرتضی علی اکبری درخصوص برنامه های آتی «ومعادن» گفت : در نظر داریم شرکت 1.200 میلیارد تومانی گهرزمین را وارد بازار سرمایه نماییم. فعلا در مرحله انجام مقدمات جهت اخذ پذیرش در بورس هستیم و امیدواریم عرضه اولیه این شرکت تا پایان سال جاری صورت گیرد. 20 درصد از سهام گهرزمین متعلق به ومعادن و 30 درصد در مالکیت شرکت گلگهر می باشد.

با توجه به مصوبات قبلی دولت و بانک مرکزی ، قرار بود شرکت هایی که تسهیلات ارزی دریافت کرده اند بتوانند وام ارزی خود را به ریالی بدل کرده و اقساط را ریالی پرداخت نمایند. این اتفاق در مورد یکی از شرکت های مجموعه رخ داده و با تبدیل وام ارزی به وام ریالی ، اقساط به صورت ریالی پرداخت می گردد. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز پیگیر تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی می باشد و تلاش می شود با تبدیل وام ارزی ، از نگرانی هایی که بابت نوسان نرخ ارز ایجاد می شود ، خلاصی یابد. وی در پایان گفت : قیمت های جهانی محصولات فولادی و معدنی نسبت به سال های قبل ، بهبود یافته و تداوم قیمت های فعلی و یا افزایش قیمت ها ، اتفاق مثبتی برای شرکت های این گروه قلمداد می گردد.

در فولادی ها ، مبارکه پس از معاملات سنگین روز گذشته ، امروز وضعیت متعادلی داشت. به نظر می رسد فولاد با رونمایی از وضعیت بنیادی خود و البته داد و ستد سنگین روزهای اخیر ، نیاز به یک دوره دست به دست شدن و تجدید قوا برای آغاز حرکت صعودی بعدی داشته باشد. در این گروه فولاد خوزستان نیز در گزارش جدیدی که منتشر نمود ، بر همان سود 781 ریالی تاکید کرده و در دوره 6 ماهه 420 ریال معادل 54 درصد آن را پوشش داده است. البته فخوز اخیرا گزارش خود را اصلاح کرده بود و در آن گزارش سود خود را 27 درصد تعدیل کرده بود. پیش بینی افزایش 8.7 درصدی مبلغ فروش عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش از مهمترین دلایل تعدیل مثبت فخوز می باشد. این شرکت همچنین شفاف سازی عملکرد 6 ماهه را منتشر کرد و در این گزارش مقادیر فروش را تفکیک کرد. این گزارش تائید می کند که مبالغ فروش صادراتی در اسلب و بیلت از فروش داخلی کمتر است. در حالی که نرخ فروش داخلی هرکیلو اسلب 18.020 ریال لحاظ شده که نرخ فروش صادراتی 14.459 ریال ذکر شده است. در بلوم و بیلت نیز نرخ فروش صادراتی 15.276 ریال و نرخ فروش داخلی 19.410 ریال است. این اطلاعیه عملا دامپینگی که از آن سخن می گفتیم را تائید می کند. به نظر فخوز برای امسال در حدود 900 تا 1.000 ریال سود داشته باشد. این سهم در معاملات امروز با فشار عرضه و افت حدود 4 درصدی مواجه شد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما در این شماره از چشم انداز قصد داریم یکی از سهم های گروه پر طرفدار دارویی را بررسی کنیم. همانطور که مستحضر هستید ، تحقق سودهای مناسب در سالهایی که بازار در رکود بود ، موجب شد تا بسیاری از فعالان بازار بخشی از سرمایه خود را در این صنعت بیمه کنند و البته این روزها بحث مطالبات شرکت های دارویی از دولت تبدیل به یکی از ریسک های گروه شده است. در حالی غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو در تویسرکان گفته بود : عمده مطالبات صنایع داروسازی کشور با پرداخت رقمی افزون بر 4.000 میلیارد تومان تا پایان شهریور امسال پرداخت می‌ شود که ظاهرا هنوز دولت پول و یا اوراقی به شرکت های این صنعت پرداخت نکرده است. معضل کنونی صنعت داروسازی در ایران ، کمبود نقدینگی است. با توجه به رایزنی هایی که با سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ ها انجام گردیده مقرر شده به زودی مطالبات صنایع داروسازی غالبا با استفاده از منابع مالی بیمه‌ ها پرداخت شود.

اما سهمی که قرار است امروز بررسی کنیم ، «دکیمی» نام دارد. P/e کمتر از 4.5 مرتبه ای در کنار سرعت گرفتن فروش شرکت در ماه های گذشته ، از مهمترین دلایلی است که توجه ما را به دکیمی جلب کرده است. این شرکت در ابتدای سال پیش بینی کرد که با فروش 1.465 میلیارد ریال انواع دارو ( عمدتا قرص ، دراژه و آمپول ) ، رقمی بالغ بر 384 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 1.600 ریال ) سود محقق کند. حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت در حالی برای سال 96 در سطوح 30 و 26 درصدی پیش بینی شده که این حاشیه سود ها در سال گذشته به ترتیب 33 و 35 درصد بوده است. گفتنی است ، دکیمی در دوره 3 ماهه ضمن تاکید بر همان بودجه پیش بینی شده ، پوشش ضعیف 111 ریالی ( 7 درصد سود پیش بینی شده ) داشته است.

در ادامه نگاهی به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم داشت. دکیمی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.465 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 11 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 21 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 107 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 124 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 164 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 213 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول و دوم نیز 640 میلیارد ریال معادل 43.6 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. در ظاهر عملکرد ضعیفی است اما شیب رشد فروش اگر ادامه داشته باشد ، می تواند تحقق سود خوبی را برای شرکت به دنبال داشته باشد. خصوصا اگر به عملکرد سالهای گذشته استناد کنیم می بینیم که معمولا 45 درصد فروش در نیمه ابتدایی سال و مابقی در فصول سرما محقق می شود.

نکته : دکیمی سود حاصل از سرمایه گذاری ها در شرکت های تابعه را برای سال جاری 113 میلیارد ریال پیش بینی کرده و این در حالیست که سال گذشته 153 ریال سود محقق شده است. پخش رازی مهمترین زیر مجموعه غیر بورسی شرکت می باشد و اگر درآمد این شرکت را به مانند سال گذشته در نظر بگیریم ، دکیمی از این محل می تواند 40 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 166 ریال ) تعدیل داشته باشد. با توجه به موارد مطروحه ، به نظر قیمت های 640 – 650 تومانی سهم برای خرید و سرمایه گذاری کم ریسک باشد.

6) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) اما در گروه ماشین آلات همانطور که انتظار می رفت ، تایرا خوش درخشید و البته تعدیلات اصلی خود را به نیمه دوم سال موکول کرد. این شرکت در گزارش جدیدی که شب گذشته منتشر نمود ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 14 درصدی از سطوح 347 ریالی به 395 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 192 ریال معادل 49 درصد آن را پوشش داد. در تایرا سود عملیاتی تنها 18 میلیارد ریال افزایش داشته و دلیل اصلی تعدیل به کاهش 40 میلیارد ریالی هزینه های مالی و افزایش 46 میلیارد ریالی سایر درآمدهای متفرقه بر می گردد. گفتنی است ، فروش شرکت در کوارتر اول 1.848 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 2.163 و در مجموع 6 ماه اول 4.011 میلیارد ریال معادل 49 درصد مبلغ فروش 8.211 میلیارد ریالی پیش بینی شده بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با 6 ماهه سال گذشته نشان از رشد 64 درصدی مبلغ فروش ، 39 درصدی سود عملیاتی ، کاهش 95 درصدی هزینه مالی و در نهایت رشد 111 درصدی سود خالص دارد. با این تفاسیر انتظار می رود تایرا برای سال جاری به سود بیش از 500 ریالی دست یافته و در نتیجه انتظار داریم این سهم به مرور در مسیر قیمت های 270 – 280 تومانی قرار بگیرد. در این گروه تکمبا هم در قیمت های فعلی باقی نخواهد ماند و خرید سهم در قیمت های 800 و کمتر از 800 ریالی کم ریسک ارزیابی می گردد.

ب) در گروه لیزینگی شاهد معاملات نسبتا خوبی هستیم. به نظر بازار این روزها نمادهای لیزینگی را بهتر از گذشته می خرد. در این گروه گزارش شرکت هایی نظیر ولساپا و ولغدر را داشتیم. در ولساپا ، شرکت سود 300 ریالی خود را با یک ریال افزایش به 301 ریال رساند و در دوره 6 ماهه 52 درصد درآمد حاصل از عملیات لیزینگ و 162 ریال معادل 54 درصد سود خود را پوشش داد. به نظر گزارش خوبی است و شرکت می تواند در نیمه دوم سال وضعیت بهتری داشته باشد ؛ خصوصاکه برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی از محل آورده و مطالبات در دستور کار قرار گرفته است. در این گروه ولغدر هم گزارش بدی نداشت. این شرکت که سال مالی منتهی به 30 آذر ماه دارد ، در گزارش 9 ماهه ضمن تاکید بر همان سود 131 ریالی موفق شده 119 ریال معادل 91 درصد آن را پوشش دهد. عملکرد شرکت نسبت به سال گذشته بهتر است و حتی شرکت می تواند سود قوی تری محقق کند اما مشکل اینجاست که عملکرد عملیاتی ضعیف است. البته در ولغدر سود سال 96 دیگر مهم نیست و بازار در انتظار اعلام سودجه سال 97 می باشد. در این گروه 2 نماد ولساپا و وایران از نظر بنیادی حرف های بیشتری برای گفتن دارند. وایران قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 100 میلیارد تومانی به 200 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور افزایش میزان حجم تسهیلات اعطایی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز و افزایش در توان مالی شرکت با هدف افزایش سود آوری افزایش دهد. این گزارش توسط حسابرس نیز تائید شده است.

ج) اما در تک سهم ها ، اخابر را داریم که این روزها حرکت رو به جلوی نرمی را تجربه می کند. البته همراه هم گزینه بدی نیست اما اخابر می تواند بازدهی بیشتری تا شب مجمع داشته باشد. همراه تا پایان دوره 6 ماهه 1.650 ریال معادل 53 درصد از سود خود را پوشش داده است و به نظر یک تعدیل حدود 10 درصدی داشته باشد. طی روزهای اخیر ، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت : امسال برای نخستین بار در یک اپراتور خارجی سرمایه گذاری خواهیم کرد و مخابرات نخستین اپراتور ایرانی خواهد بود که در خارج از کشور به عنوان یک اپراتور تلفن همراه فعالیت خود را تا پایان سال آغاز می کند. وی افزود : نتایج مناقصه ای که مخابرات برای در اختیار گرفتن اپراتور تلفن همراه در خارج از کشور در آن شرکت کرده است در آینده ای نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

د) در گروه داروسازی شرایط به گونه ای است که نمادهای این گروه پس از یک دوره اصلاح قیمتی – زمانی می توانند تغییر جهت داده و در مسیر رشد قرار بگیرند. در این گروه دیران گزارش متعادلی داشت و ضمن تاکید برهمان سود 450 ریالی ، در دوره 6 ماهه 202 ریال معادل 45 درصد از سود خود را پوشش داد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 851 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 42 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 68 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 65 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 67 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 70 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 99 میلیارد ریال و جمع فروش 6 ماه اول سال 411 میلیارد ریال معادل 48 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 19 درصدی مقدار تولید ، 38 درصدی مقدار فروش ، 30 درصدی مبلغ فروش ، 15 درصدی سود عملیاتی و 22 درصدی سود خالص دارد.

ه) در گروه عرضه برق ، گاز ، بخار و آب گرم، گزارش پتروشیمی فجر کمی ناامید کننده بود و انتظار بیشتری از این شرکت داشتیم. بفجر در حالی سود هر سهم خود برای سال جاری را در سطوح 1.121 ریالی پیش بینی کرده بود که این رقم را در جدیدترین گزارش منتشر شده با تعدیل منفی 11 درصدی تا سطوح 1.003 ریالی کاهش داد و در دوره 6 ماهه 468 ریال معادل 47 درصد آن را پوشش داد. البته سود عملیاتی شرکت بواسطه افزایش جزئی درآمد در حدود 22 – 23 میلیارد تومان افزایش یافته و حتی هزینه مالی هم 4 میلیارد تومان کاهش یافته اما شناسایی زیان تسعیر نرخ ارز به مبلغ حدود 100 میلیارد تومان کار را خراب کرده و اندکی از سود بفجر نیز پریده است. شرکت اعلام کرده : کاهش سود پیش بینی هر سهم برای سال مالی 96 بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه اول ، ناشی از زیان تسعیر ارز بدهی ها و تسهیلات ارزی ( به مبلغ 102 میلیارد تومان ) می باشد. کلیه تسهیلات و بدهی های ارزی در تاریخ 31 شهریور بر اساس نرخ هر یور معادل 46.950 ریال ،دلار 38.960 ریال و درهم امارات 10.280 ریال نسبت به نرخ هر دلار معادل 37.450 ، یورو معادل 41.190 ریال ، درهم 10.650 ریال در پایان اسفند ماه 95 ، تسعیر گردیده اند. بفجر در فروش و سود عملیاتی پوشش 51 و 53 درصدی داشته و به نظر در نیمه دوم سال به کمک رشد فروش می تواند بخشی از کاهش سود را جبران کند.

و) در گروه انفورماتیک و اطلاعات ، معاملات متعادل و کم حجم دنبال می شود. البته اپرداز در دقایق پایانی بازار با جابجایی بلوک 5 میلیون سهمی مورد توجه قرار گرفت و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست. در این گروه رتاپ با وجود اینکه رشد خاصی نداشت اما با خبر منفی هفته های گذشته اصلاح زد. مسئولان بانک مرکزی معتقدند که شرکت ‌های پی اس پی در حال حاضر با حداقل میزان کارمزد در حال فعالیت هستند و نباید در روند اصلاح نظام کارمزد متحمل ضرر شوند و نرخ کارمزد پی اس پی ها در اصلاح نظام کارمزد تغییر نمی‌ کند. سه تیکه شدن نظام کارمزد با اینکه رسانه ‌ای شده هنوز از هیچ منبع موثقی مورد تأیید قرار نگرفته و اظهارنظر در این خصوص درست نیست. کسب‌وکارهای فین تکی در آینده شرکت‌ های بزرگی خواهند شد که در نظام مالی کشور مؤثر خواهد بود و بانک مرکزی با دوراندیشی و ابلاغ این بخش‌نامه به فعالیت آن‌ ها نظم و نظام بخشیده است. جهش در میزان تراکنش‌ ها با توسعه فعالیت فین تک‌ها در بلندمدت رخ می‌ دهد.

از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به گزارش 6 ماهه همراه با تعدیل مثبت در نماد همکاران سیستم اشاره داشت. این سهم در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 477 ریالی پیش بینی کرده بود که این رقم را در گزارش جدید منتشر شده با تعدیل مثبت 17 درصدی تا سطوح 556 ریالی افزایش داد و در دوره 6 ماهه 243 ریال معادل 44 درصد آن را پوشش داد. البته سود عملیاتی شرکت تغییر خاصی نداشته اما افزایش 64 میلیارد ریالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، تعدیل مثبت در سیستم را رقم زده است. سیستم سهم خوبی است اما به قیمت است و انتظار خاصی از سهم نمی رود.

ز)در گروه تایرسازی ، گزارش پتایر ناامید کننده بود و رشد بهای تمام شده ( در شرایطی که نرخ مواد اولیه کاهشی بوده ) سبب پوشش ضعیف شرکت شده است ! پتایر در گزارش جدیدی که منتشر کرده ، بر همان سود 350 ریالی تاکید کرده و در دوره 6 ماهه 117 ریال معادل 33 درصد سود خود را پوشش داده است ! مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 25 درصدی مقدار تولید ، 40 درصدی مقدار فروش ، 63 درصدی مبلغ فروش ، 53 درصدی بهای تمام شده ، 23 درصدی سود عملیاتی و 225 درصدی سود خالص دارد. اهم دلایل افزایش درصد بهای تمام شده کالای فروش رفته به فروش در 6 ماهه جاری نسبت به دوره مشابه به شرح ذیل می باشد :

1- افزایش نرخ خرید مواد اولیه مصرفی در 6 ماهه اول سال جاری هر کیلو 67.000 ریال بوده که در مدت مشابه سال قبل 53.000 ریال می باشد که خود نشان از 26 درصد افزایش نرخ مواد مصرفی داشته که با توجه به اثر سهم مواد در بهای تمام شده باعث افزایش مستقیم 17 درصدی بهای تولید می شود. یعنی در شرایطی که نرخ کائوچو کاهشی بوده ، شرکت اعلام کرده بهای مواد اولیه افزایش یافته است !!

2- در مرداد ماه سال 96 خط تولید جهت تعمیرات سالیانه ماشین آلات به مدت 15 روز متوقف بوده که این توقف در مدت مشابه 6 ماهه سال قبل رخ نداده و در مهر ماه انجام شده است که این موضوع یکی از دلایل افزایش درصد بهای تمام شده دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل می باشد. به نظر این گزارش قابلیت اتکا ندارد و باید منتظر نظر حسابرس ماند .... !

ح) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوز ، گزارش 6 ماهه کفرا و تاکید بر همان سود 442 ریالی و پوشش 298 ریالی را داشتیم. این شرکت در 3 ماه ابتدای سال 206 میلیارد ریال فروش ، 42 میلیارد ریال سود عملیاتی و 82 ریال سود خالص محقق کرده بود. در 3 ماهه دوم فروش 218 میلیارد ریال ، سود عملیاتی 44 میلیارد ریال و 216 ریال سود خالص شناسایی شده است. تحقق 48 میلیارد ریالی سایر درآمد های متفرقه از مهمترین دلایل پوشش مناسب 67 درصدی سود کفرا بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 14 درصدی مبلغ فروش ، 9 درصدی سود عملیاتی و 104 درصدی سود خالص دارد.

ط) در دیگر نمادها ، ریشمک معاملات نرمی را تجربه می کند. سهمی که با افتتاح طرح افزایش ظرفیت خود در موقعیت خوبی قرار داشته و به نظر می رسد به مرور اهداف قیمتی بالاتری را در پیش بگیرد. خصوصاکه شرکت در حدود 500 تومان سود انباشته داشته و این روزها شایعه افزایش سرمایه از این محل را یدک می کشد. در ریشمک ، سود سال 97 از اهمیت بیشتری برخوردار است.

7) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.000 – 4.015 تومان

ب) یورو : 4.760 – 4.780 تومان

ج) درهم امارات : 1.100 – 1.110 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.285.000 – 1.297.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24