Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز یکشنبه سی امین و آخرین روز از مهر ماه را در حالی آغاز می کنیم که هر چند بر آیند نوسانات شاخص کل در مهر ماه مثبت بوده ، با این حال بازار مهر ماه چنگی به دل نزد و با توجه به تنش های سیاسی پرتفو اغلب معامله گران قرمز بود!

چشم ها خیره به «کدال»!

بورس24 - مهرداد خالقی : در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص بورس تهران با رشد 662 واحدی به کانال 86 هزار بازگشت و در سطح 86430 واحد آرام گرفت. فولاد با 264 واحد ، شتران با 65 واحد و شبندر با 62 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند و فملی و تاپیکو هر کدام با 22 واحد بیشترین اثر منفی را روی شاخص کل گذاشتند. در بازار فرابورس هم شاخص آیفکس با رشد 11 واحدی در محدوده 940 واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس رقمی در حدود 323 میلیارد تومان بود که نمادهای فولاد ، شبریز و شتران بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نمودار روزانه شاخص کل از ابتدا تا انتها صعودی بود.

حواشی بازار

*سید عباس عراقچی روز شنبه در پنل تخصصی برجام در کنفرانس عدم اشاعه در مسکو سخنرانی کرد. عراقچی در سخنان خود در این کنفرانس تاکید کرد که برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به شمار می‌رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گشوده است. وی گفت: یکی از مشخصه‌های مهم برجام ایجاد تعادل و توازن بین دو رکن اصلی معاهده NPT یعنی عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. این توافق از یک سو نسبت به ابعاد صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان سازی می‌کند و از سوی دیگر به حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای احترام گذاشته و اعمال این حق را تضمین می‌‌کند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح وضعیت موجود در پی تحولات اخیر پرداخت و افزود: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستمرا پایبندی ایران به توافق برجام را مورد تایید قرار داده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات برجای خود پایبند نبوده و صراحتا روح و متن برجام را در موارد متعددی مورد نقض قرار داده است. عراقچی گفت: آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، ادعای نقض برجام توسط سایرین را دارد و خود را در جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و زیاده خواهی هم می‌کند. این روال مسلما نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آمریکا می‌بایست مسئولیت هرگونه تبعات این اقدام خود را بپذیرد. عراقچی در پایان سخنان خود تاکید کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام و یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

*نهاد نظارتی بخش بانکداری ترکیه روز شنبه با صدور بیانیه‌ای گزارش منتشر شده در یکی از رسانه‌های این کشور مبنی بر تصمیم آمریکا برای جریمه بانک‌های ترکیه‌ای را رد کرد. روزنامه «خبر ترک» امروز نوشته بود که آمریکا به زودی 6 بانک ترکیه‌ای را به اتهام نقض تحریم‌های ایران چندین میلیارد دلار جریمه می‌کند. این ادعا از سوی هیچ منبعی در آمریکا یا ترکیه تائید نشده و نهاد نظارتی بخش بانکی ترکیه نیز آن را «شایعه» خوانده و از مردم خواسته به آن توجه نکنند. به نوشته خبرگزاری رویترز در بیانیه این نهاد آمده است: به اطلاع عموم می‌رسد مطالبی با ماهیت شایعه در مورد بانک‌های ما، مبتنی بر اسناد یا حقایق نیستند و نباید به آن‌ها اعتنا کرد. ادعای احتمالی جریمه بانک‌های ترکیه‌ای در حالی منتشر شده که روابط ترکیه و آمریکا بر سر دستگیری یکی از کارمندان محلی سفارت آمریکا در استانبول، تیره و تار شده و دو کشور، صدور ویزا برای اتباع طرف مقابل را محدود کرده‌اند. علاوه بر این تنش دیپلماتیک، ماه گذشته بود که دستگاه قضایی آمریکا، «مهمت ظفر چالایان» وزیر سابق اقتصاد ترکیه را به جابجایی مخفیانه صدها میلیون دلار پول متعلق به ایران در نظام مالی آمریکا، متهم کرد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به این حکم دادگاه آمریکایی واکنش نشان داد و گفت که حکم وزیر سابق کابینه ترکیه، با اغراض سیاسی صادر شده و معادل حمله به ترکیه است.

*علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه دیدار با معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ملاقات بسیار خوبی را با هیاتی بلند پایه از دفتر سیاسی حماس داشتیم. آقای العارودی تاکید کرد که علی رغم فشارهای اسراییل ما با ایران ارتباط خواهیم داشت. وی با اشاره به سه شرط اسرائیل برای حماس در مذاکرات قاهره، گفت: دو شرط از سه شرط را اسماعیل هنیه همان جا گفته بود که قبول نخواهیم کرد و اسلحه های ما خط قرمز است و شرط سوم هم که با حضور این هیات عالی رتبه به صورت عملی کنسل شد. ولایتی در پاسخ به این پرسش که مواضع اخیر اروپایی ها نسبت به برجام که آنها گفتند تلاش دارند ترامپ برجام را بپذیرد اما باید در خصوص توان موشکی ایران مذاکره کنیم را چگونه ارزیابی می کنید؟ افزود: مساله برجام و امضای آن به هیچ وجه مشروط به قبول شرایط دیگر نیست. موضوع دفاع موشکی ایران به تصمیم گیری نظام جمهوری اسلامی مربوط است و ما برای دفاع از خودمان از کسی اجازه نمی‌گیریم. مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: هر چقدر که لازم باشد از امکانات پیشرفته تر دفاعی درجهت دفاع از خود استفاده میکنیم و این جزو خط قرمز ما محسوب می شود. وی تصریح کرد: بحث مسائل دفاعی ما چه موشکی و چه غیر موشکی ربطی به بیگانگان ندارد. ولایتی به حضور ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: اگر کسانی حق داشته باشند که در منطقه حضور داشته باشند، اهل منطقه هستند و جمهوری اسلامی ایران جزئی از این منطقه محسوب می شود و به طور طبیعی از متحدان خود که عراق، سوریه، فلسطین و لبنان هستند هم حمایت می کند. مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داد: ما باید از آنها بپرسیم که شما که از مناطق دیگر چون اروپا و آمریکا هستید چه می کنید و در منطقه ما چه میخواهید؟ وی تاکید کرد: اروپایی ها هم مانند آمریکایی ها حق ندارند در خصوص مسائل دفاعی ما دخالتی داشته باشند و یا نسبت به حضور ما در منطقه دخالتی داشته باشند. ولایتی گفت: برجام هیچ شرطی جز اینکه آنچه بین دو طرف امضا شده ندارد و اروپایی ها وظیفه شان این است که آمریکایی ها را وادار کنند که حتما برجام را امضا کنند و این وظیفه دیگر اعضای ۵+۱ است که مانع از تخطی آمریکایی ها و خدشه دار شدن برجام بشوند. مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بدون تردید آنچه که مصلحت جمهوری اسلامی ایران در جهت حضور در منطقه و ندای دوستان ما و دولت های منطقه اعم از دولتهای قانونی سوریه و عراق کمک بخواهند پاسخ مثبت می دهیم و هیچ وجه دریغ نمی کنیم.

پیش بینی بازار امروز

امروز یکشنبه سی امین و آخرین روز از مهر ماه را در حالی آغاز می کنیم که هر چند بر آیند نوسانات شاخص کل در مهر ماه مثبت بوده ، با این حال بازار مهر ماه چنگی به دل نزد و با توجه به تنش های سیاسی پرتفو اغلب معامله گران قرمز بود! همانطور که پیش تر هم اشاره داشتیم حالا با فروکش کردن هیجانات سیاسی بازار چشم به تحولات کدالی دوخته و در این راستا به سمت نمادهای بنیادی گرایش پیدا کرده که نمونه بارز آن نماد فولاد مبارکه است. به نظر با این وضعیت قیمت ها در بازارهای جهانی و نیز قیمت دلار در بازار آزاد بیشتر گروه فلزی مورد توجه است و پس از آن نیز نمادهای پتروشیمی و پالایشی می توانند مورد توجه باشند. اما برای بازار امروز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و چسبندگی دلار به محدوده 4000 تومان به نظر می رسد شرایطی مشابه روزهای گذشته را داشته باشیم. بازاری متعادل و با گرایش به سمت مثبت که بیشتر سهم های بزرگ و بنیادی در آن مورد توجه هستند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24