Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افزایش محسوس بهای شمش فولادی در کنار بی میلی فروشندگان به فروش مصنوعات فولادی در بازار آزاد نشان می دهد که شواهد رشد قیمتی در بازار فولاد جدی تر از قبل شده تا جایی که برخی از فعالان این بازار رشد قیمت ها را ذهنیت اصلی در عملکرد خود لحاظ کرده اند. این شرایط موجب خواهد شد تا بازار تا رشد قیمت ها تنها یک گام فاصله داشته باشد اگرچه چهره واقعی نوسان نرخ ها را می توان در روز یکشنبه مورد بررسی قرار داد. معامله بیش از ۵۵ هزار تن از انواع مصنوعات ساختمانی فولادی در بورس کالا را می توان از رخدادهای مهم روز شنبه به شمار آورد. در بازار پلیمرها شاهد رشد قیمت ها هستیم تا این بازار ابتدای هفته را با خوش بینی آغاز کند که نشان دهنده تقویت کلی در این بازار است. در بورس انرژی نیز معاملات محدود به ثبت رسید ولی برق نیروگاه خرمشهر در تابلو فیزیکی مورد داد و ستد قرار گرفت...

شواهد جدید از جهش فولاد

بورس24 : افزایش محسوس بهای شمش فولادی در کنار بی میلی فروشندگان به فروش مصنوعات فولادی در بازار آزاد نشان می دهد که شواهد رشد قیمتی در بازار فولاد جدی تر از قبل شده تا جایی که برخی از فعالان این بازار رشد قیمت ها را ذهنیت اصلی در عملکرد خود لحاظ کرده اند. این شرایط موجب خواهد شد تا بازار تا رشد قیمت ها تنها یک گام فاصله داشته باشد اگرچه چهره واقعی نوسان نرخ ها را می توان در روز یکشنبه مورد بررسی قرار داد. معامله بیش از 55 هزار تن از انواع مصنوعات ساختمانی فولادی در بورس کالا را می توان از رخدادهای مهم روز شنبه به شمار آورد. در بازار پلیمرها شاهد رشد قیمت ها هستیم تا این بازار ابتدای هفته را با خوش بینی آغاز کند که نشان دهنده تقویت کلی در این بازار است. در بورس انرژی نیز معاملات محدود به ثبت رسید ولی برق نیروگاه خرمشهر در تابلو فیزیکی مورد داد و ستد قرار گرفت.

تقویت جایگاه برق در معاملات روز شنبه

بورس انرژی در روز ابتدایی هفته جاری شرایط آرام و حتی ضعیفی را تجربه کرد تا جایی که تنها 3.6 میلیارد تومان از انواع حامل های انرژی مورد معامله قرار گرفت. بزرگ ترین معامله کالای فیزیکی 425 تن متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی به ارزش 440 میلیون تومان بود ولی در همین مدت 2 میلیارد تومان برق به صورت فیزیکی و تحویل به خریدار نهایی به ثبت رسید که نشان می دهد به مرور زمان وزن معاملات برق در سبد معاملاتی بورس انرژی در حال افزایش است.

نخستین عرضه و معامله کالای برق نیروگاه خرمشهر در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای نخستین بار کالای برق نیروگاه خرمشهر در رینگ داخلی مورد عرضه قرار گرفت که کل میزان عرضه، با حجم 65 هزار قرارداد، معادل 46 میلیون و 800 هزار کیلووات ساعت به ارزش 20 میلیارد و 358 میلیون ریال منجر به معامله گردید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس انرژی؛ معامله فوق به صورت بار پایه ماهانه و برای دوره تحویل آبان ماه بوده که با قیمت‌ 435 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت. همچنین امروز در بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1 میلیون و 515 هزار قرارداد معادل 24 میلیون و 665 هزار کیلووات ساعت به ارزش 8 میلیارد و 298 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری، کم باری و بارپیک با متوسط قیمت 340، 353، 287 و 402 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/27، 96/08/28 و 96/08/29 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/09/25 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/03 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آن ها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

425

تن

10509

10509

ریال

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

300

تن

403.63

403.63

دلار (بانک مرکزی)

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

21806

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

21958

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

21996

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

220

تن

12120

12120

ریال

نفت کوره 280 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

0

لیتر

 

9638

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

300000

لیتر

16058

16058

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

تن

 

13100

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

 

14462

ریال

برق شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا- نیروگاه خرمشهر

65000

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف در دوره تحویل

435

500

ریال

اما و اگرهای تغییر فاز بازار فولاد

ثبات نسبی بازار فولاد ، چند افت نرخ و چند جرقه رشد قیمتی را می توان چهره ای مخدوش از بازار فولاد به شمار آورد که در خلال ارقام قیمتی قابل دست یابی در شبکه های اجتماعی متصور می شود. رخدادی که نشان می دهد در حوزه های جغرافیایی مختلف شرایط بازار تفاوت دارد گویی بهای شمش و حجم تقاضا برای واحدهای مختلف متنوع بوده و همچنین طرزفکر قیمت سازان بازار فولاد هم از دورنمای نرخ و واقعیت های خرید ، با یکدیگر متفاوت است. این چندگانگی در شرایطی محقق می شود که ذهنیت غالب در بازار کاهش نرخ نیست و همین رویکرد کلی کافی است تا بتوان رشد قیمت ها را با حساسیت بیشتری تعقیب کنیم اگرچه هنوز هم نمی توان از تداوم افزایش نرخ با صراحت سخن گفت. این در حالی است که انتظار تغییر فاز بازار فولاد از اواخر هفته گذشته قابل رصد بود و بورس24 به این رویکرد قیمتی اشاره کرد یعنی تداوم وضعیت فعلی می تواند همگام با پیش بینی به صورت گرفته بوده و همچنین احتمال افزایش قیمت ها جدی تر از گمانه زنی های موجود خواهد بود. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که برخی از فروشندگان در اواخر فعالیت بازار فروش خود را متوقف کرده و ادامه فعالیت ها را به اعلام نرخ های جدید محدود کرده بودند که خود از وجود قدرتمند جو روانی افزایشی در این بازار خبر می دهد. اما فصل الخطاب رشد قیمت ها را باید در افزایش محسوس و جدی قیمت شمش جستجو کرد که نشان می دهد اوضاع بازار از اما و اگرهای پیشین فراتر رفته و به واقع ؛ رویکردی افزایشی به بازار فولاد ورود کرده که می تواند هفته ای رؤیایی را در این بازار رقم بزند اگرچه این ادعا را باید هنوز به صورت یک احتمال مطرح ساخت زیرا واقعیت های بازار فردا نمایان خواهد شد اما پیش بینی هفته گذشته بورس24 از رشد قیمت ها هنوز هم معتبر است. در صورت رشد فراگیر قیمت های روز آینده می تواند صحت ادعای هفته گذشته را ثابت کند. این در حالی است که جرقه هایی از رشد قیمت دلار هم دیده می شود که این نکته نیز می تواند بر این بازار تأثیرگذاری روانی داشته باشد.

معامله 50 هزار و 555 تن از انواع میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بورس کالا نیز خود معرفی برای تغییر فاز بازار خواهد بود زیرا این حجم معاملاتی در شرایطی که احتمال رشد قیمت ها وجود دارد خود سیگنالی حمایتی از بازار بوده که می تواند در طرزفکر بازار تغییر ایجاد کند. تجربه ماه های قبل و رشد قیمت هایی که از بورس کالا استارت خورد خود نشان می دهد که چهره بازار را باید با محوریت معاملات این گروه کالایی جستجو کرد اگرچه این رخداد نیز خود اما و اگرهای خاص خود را خواهد داشت اگرچه تأثیرگذاری آن می تواند بیشتر از حد تصور باشد. این در حالی است که 50 هزار تن معامله اگرچه برای کل بازار تأثیرگذاری چندانی نخواهد داشت ولی باز هم نشان می دهد که قیمت تمام شده این محصول را باید در سررسید تحویل ( ابتدای آبان برای معامله نقدی و انتهای آبان برای پایان آبان ماه ) چگونه در نظر گرفت. معامله امروز5555 تن میلگرد با قیمت 2150 تومان به صورت تحویل فوری نشان می دهد که قیمت تمام شده این کالا درب کارخانه 2349 تومان خواهد بود که با فرض قیمت های بازار تهران از احتمال رشد نرخ خبر می دهد.

برخی از مهمترین معاملات فولاد در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سبد میلگرد و تیرآهن

ذوب آهن اصفهان

سلف

22,400

22,400

5000

5000

5000

سبد میلگرد و تیرآهن

ذوب آهن اصفهان

سلف

22,000

22,000

25000

25000

25000

سبد میلگرد و تیرآهن

ذوب آهن اصفهان

سلف

22,200

22,200

15000

15000

15000

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

نقدی

21,500

21,500

5555

5555

5555

گزارش هفتگی: تعادل قیمت‌ها در بازار فولاد

پس از افزایش غیرمنتظره شمش فولاد و فشار قیمتی از جانب این محصول به بازار مقاطع ساختمانی که دو هفته پیش در بازار فولاد اتفاق افتاد، هفته گذشته شاهد تعدیل قیمت‌ها در این بازار بودیم.

به گزارش کارگزاری آبان، عرضه آهن‌آلات از سوی بنکدارها و عقب‌نشینی عرضه‌کنندگان در بازار شمش موجب کاهش سطح قیمت‌ها در بازار شد. فعالان و دست‌اندرکاران بازار، تحلیل مشخصی از علت افزایش قیمت فولاد که دو هفته پیش رخ داد ندارند و عمده این بهم ریختگی را متاثر از جو روانی بازار می‌دانند.

به هر ترتیب افزایش قیمت ارز، کمبود موجودی شمش، افزایش تقاضای مقاطع و شاید دلایل دیگری که از سوی برخی معامله‌گران در خصوص رشد قیمت شمش و در پی آن مقاطع عنوان می‌شود طی سه روز تا 13 درصد قیمت شمش را افزایش داد، اما هفته قبل نرخ‌ها در بازار آهن متعادل شد.

در بورس کالای ایران نیز 69 هزار و 395 تن انواع فولاد به روی تابلو معاملات رفت و حجم معامله 169 هزار و 80 تن به ثبت رسید. عرضه‌کنندگان فولادی هفته گذشته در بورس شامل فولاد کرمان، فولاد هرمزگان جنوب، ذوب‌آهن، فولاد خوزستان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران و مجتمع فولاد خراسان بودند که تولیدات نقد و سلف خود را به روی تابلو آوردند.

هفته قبل بخشنامه ای مبنی بر التزام تولیدکنندگان میلگرد آجدار شامل شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد میانه (آذربایجان)، فولاد کویر کاشان و ذوب آهن اصفهان به عرضه حداقل ۵۰ درصد از تولیدات خود در بورس کالای ایران از سوی معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام شد.

بدین ترتیب بر اساس گزارشی که بورس کالای ایران منتشر کرد، مبنای تعیین کننده قیمت شمش؛ میانگین قیمت هفتگی فروش نقدی میلگرد خواهد بود. همچنین تولیدی کارخانجات فوق شامل کلاف ۸ الی ۱۶٫۵ و شاخه آجدار ۸ الی ۳۲ در بورس کالای ایران است. تعیین قیمت پایه فروش شمش در بورس کالای ایران نیز معادل با ۸۹ درصد میانگین قیمت میلگرد، محاسبه شده بر اساس مکانیزم یاد شده انجام می شود.

احسان دشتیانه معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفته: با توجه به اینکه کل میلگرد تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان، در بورس کالا عرضه می شود بنابراین بخشنامه جدید تاثیری بر روند فروش میلگرد ذوب آهن، قیمت این محصول و بازار فروش داخلی میلگرد نخواهد داشت.

وی همچنین در خصوص افزایش قیمت الکترود گرافیتی و تاثیر آن بر بهای تمام شده تولیدات ذوب آهن نیز اعلام کرده: از آنجا که بخش عمده تولید فولاد ایران به الکترود گرافیتی وابسته است، افزایش نرخ الکترود تاثیر مستقیمی بر افزایش بهای تمام شده فولاد کشور و به تبع آن، قیمت فروش محصولات فولادی دارد.

این موضوع البته در حالی است که شرکت ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر شرکت های فولادی، وابستگی بسیار کمتری به الکترود گرافیتی داشته و به همین سبب، هزینه تولید نیز کمتر است.

هفته گذشته به موازات رخدادهای بازار آزاد در صنعت فولاد نیز شاهد افتتاح کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد میانه با ظرفیت تولیدی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری بودیم. در ساخت این کارخانه، 300 شرکت داخلی مشارکت داشته اند و در اجرای آن از نیروهای بومی استفاده شده است.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

پنج‌شنبه 19 اکتبر شاخص سنگ آهن صادراتی استرالیا به چین با کاهش 1.84 دلار نسبت به روز قبل به 60.88 دلار CFR رسید. در همین روز محصولات فولادی در بازار آتی و نقدی چین افت شدیدی داشتند تا جایی که قراردادهای بورس 3.4 تا 7 درصد و قیمت‌های بازار نقدی50 تا 150 یوان کاهش را به ثبت رساندند. با اینکه در بازار،‌ عرضه سنگ آهن به قدر کافی است تمایل به واردات و خرید سنگ آهن بنادر به واسطه تاثیر محدودیت های تولید در شمال چین کاهش یافته است. شنیده شده محموله ای از گندله هند به قیمت 120 دلار CFR خریداری شده است و اختلاف قیمت گندله نسبت به شاخص سنگ آهن حدود 50 دلار می باشد.محموله های خریداری شده گندله در ماه نوامبر به چین می رسند و در آن زمان تولید کوره بلند های چین به نصف کاهش می یابد. به همین دلیل این اختلاف قیمت موجود عاملی جهت حمایت در بازار نداشته و ممکن است کاهش یابد.

تحت این شرایط بر اساس گزارشی که پایگاه خبری پلنر منتشر کرده چینی‌ها عزم جدی برای کاهش موثر تولید فولاد ندارند. تولید فولاد چین بعد از سه ماه ثبت رکورد تنها کمی کاهش را در سپتامبر شاهد بود. اعمال محدودیت های زیست محیطی برای کاهش آلودگی هوا از عمده ترین دلایل کاهش تولید بود.

از آنجا که تنها بخشی از کاهش تولید های فصل زمستان کلید خورده است، افت بیشتر تولید در سه ماهه پایانی سال دور از ذهن نیست. در ماه گذشته تولید فولاد خام چین 71 میلیون و 830 هزار تن بود که اگرچه در مقایسه با ماه آگوست 3.7 درصد کاهش را نشان می دهد، اما در مقایسه با سپتامبر 2016، 5.3 درصد افزایش داشته است.

با این وجود اما، طی ماه گذشته، میزان استفاده از ظرفیت کارخانه های چینی کاهش چندانی نداشته و تولید روزانه آنها تنها پنج دهم درصد کاهش یافته است که تنها به دلیل روزهای کمتر تولید در ماه سپتامبر است. کاهش تولید فولاد خام عمدتاً بدلیل اعمال محدودیت برای کاهش آلایندگی کارخانه ها در قلب تولید فولاد چین یعنی شمال این کشور است، بویژه نوردکاران در تانگشان بدلیل تغییر فرآیندهای خود و کاربرد گاز طبیعی بجای زغال، فعالیت های خود را بحالت تعلیق در آورده اند و همین موضوع تقاضا برای بیلت در این منطقه را کاهش داده است. برخی نگرانی ها درباره روند نزولی در فاصله ماه‌های سپتامبر تا اکتبر، برنامه های تولید کارخانه ها را نیز کاهش داده است و پیش بینی شده کاهش تولید فولاد چین در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی چشمگیرتر باشد زیرا کارخانه ها در شمال این کشور باید از 15 نوامبر تا 15 مارس که به فصل پیک معروف است عملکرد کوره بلندهای خود را کاهش دهند تا از میزان آلایندگی آنها در فصل زمستان کاسته شود. بسیاری از فولادسازان در استان هبی طبق اخبار قبلی پلنر از1 اکتبر تولید خود را کاهش داده اند. یک منبع آگاه در استان هبی گفته است که کارخانه هایی که هنوز اعلان رسمی کاهش ظرفیت دریافت نکرده اند، طی چند روز آتی مجبور به تعدیل تولید خود خواهند بود. براساس برخی پیش بینی ها، تأثیر اعمال این محدودیت ها کاهش تولید فولاد خام بین 30 تا 37 میلیون تن در طول چهار ماه خواهد بود.

بازار پلیمرها صعودی شد

روز ابتدایی هفته با افزایش قیمت پلیمرها آغاز شد تا جرقه های رشد قیمتی پایان هفته گذشته تأثیرگذاری خود را بر این بازار اثبات کرده همچنین خوش بینی به رشد قیمت های پایه در روز آینده نیز به این روند قیمتی کمک کند. این در حالی است که بازار هنوز هم با معاملات گسترده ای رو به رو نیست ولی ذات افزایش نرخ پس از هفته ای کاهشی ، نشان می دهد که برای روزهای آینده می توان با نگاهی همراه با امیدواری به آینده قیمتی در بازار نگریست که احتمال تقویت حجم تقاضای مؤثر را افزایش می دهد. این شرایط می تواند تغییر فاز مهمی برای بازار پتروشیمی ها به شمار بیاید که از حجم معاملات در بورس کالا حمایت کرده و عرضه های بیشتری را برای این بازار به همراه داشته باشد. این در حالی بود که PVC با افت قیمت ها همراه بود که الته سیگنالی منطقی از کاهش قیمت های جهانی محسوب شده ولی سایر گروه های کالایی در بازار پلیمرها میل به رشد قیمتی را از خود نشان می دهند. از سوی دیگر آرامش کلی در معاملات پلی استایرن ها و همچنین کاهش محسوس التهاب در معاملات پلی پروپیلن های نساجی هم می تواند در رویکرد قیمتی مؤثر بوده و نشان می دهد که تزریق کالا از بورس به بازار با روال متعادل تری به کار خود ادامه خواهد داد که باز هم داده مثبتی برای خریداران و تولیدکنندگان صنایع پایین دستی این محصولات به شمار می رود. به نظر می رسد بازار پتروشیمی آغاز به کار مطلوبی را در هفته جاری ثبت کرده که آینده روشنی را برای هفته جاری به ثبت می رساند.

رشد عرضه پتروشیمی ها در هفته گذشته

افزایش حجم عرضه ها در بازار پلیمرها و ترکیبات شیمیایی موجب شد تا شرایط بهتری برای خرید در بورس کالا فراهم آید اگرچه عقب نشینی تقاضا در بازار پلیمرها در کنار رشد تقاضا در بازار محصولات شیمیایی موجب شد تا بازار پلیمرها با کاهش حجم معامله و بازار شیمیایی ها با تقویت حجم داد و ستد رو به رو شوند. به گزارش کارگزاری آبان؛ این شرایط نشان می دهد جذابیت واسطه گری در بازار پلیمرها کاهش یافته ولی حجم تقاضای مؤثر واحدهای میان دستی در بازار شیمیایی ها تقویت شود. این شرایط به صراحت نشان می دهد که جریان بازار به سمت تعادل بیشتری گام بر داشته و می تواند روزهای بهتری را در بازار محصولات پتروشیمی به همراه داشته باشد. کاهش التهاب در بازار پلی استایرن ها و پلی پروپیلن های نساجی پس از افزایش عرضه نشان دهنده کاهش جذابیت واسطه گری و سفته بازی است ولی در هفته گذشته شاهد التهاب در بازار گریدهای لوله و سنگین اکستروژن بودیم که از نیاز بازار به افزایش عرضه این گروه کالایی خبر می دهد.

در هفته گذشته با سرکوب شدن قیمت دلار و تثبیت این نرخ شاهد عقب گرد بازار بودیم تا جایی که بسیاری از فروشندگان حاضر شدند که قیمت های پایین تری را برای عرضه های خود پیشنهاد کنند. این در حالی بود که قیمت های پایه با رشد نسبی اعلام شدند که با فرض این سیگنال نیز بازار نتوانست رشد قیمت های بزرگی را به ثبت برساند اگرچه در اواخر هفته گذشته شاهد افزایش جرقه های رشد قیمتی بودیم که توانست امیدواری های بیشتری را برای آینده بازار ترسیم کند. به نظر می رسد بازار در هفته گذشته منتظر تداوم رشد قیمت دلار بود ولی عدم خودنمایی این سیگنال به صورت گسترده موجب شد تا یک جو نگران کننده در بین اهالی بازار خودنمایی کند که البته در کنار رشد عرضه ها و مخصوصاً افزایش عرضه گریدهای جذابی همچون پلی پروپیلن های نساجی و یا پلی استایرن ها شاهد بازگشت ثبات در این بازار هستیم. به نظر می رسد خریدارانی که در هفته گذشته از ترس کاهش بیشتر قیمت ها خرید خود را به تعویق انداخته بودند باز هم در روزهای آینده به بازار بازگردند ولی افزایش حجم معامله این گروه های کالایی در کنار پلی اتیلن های سبک فیلم در بورس کالا نشان می دهد که عرضه های بیشتری به بازار آزاد تزریق خواهد شد بنابراین بازار ذاتاً نمی تواند جهش قیمت های بزرگی را در این گریدها تجربه کند اگرچه افزایش تقاضا به صورت کلی در نهایت از بازار محصولات پتروشیمی حمایت می کند.

مهمترین ویژگی های بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

  • اعلام قیمت های پایه در اوایل هفته گذشته با جهت گیری افزایشی برای اغلب محصولات پتروشیمی
  • رشد 3.91 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 68 هزار و 461.5 تن که بالاترین رقم در 5 هفته اخیر بود.
  • عقب نشینی 25.13 درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 132 هزار و 741 تن که نشان دهنده آرامشی نسبی در بخش تقاضاست اگرچه هنوز هم این رقم را باید ارقام بالایی به شمار آورد.
  • افزایش عرضه برخی از گریدهای جذاب همچون پلی پروپیلن های نساجی و پلی استایرن ها که موجب شد حجم تقاضا به شدت کاهش یابد.
  • کاهش 9.59 درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم 53 هزار و 462.8 تن که نشان می دهد هنوز هم این بازار در فاز رونق ( بالای 50 هزار تن معامله هفتگی ) قرار دارد.
  • ثبت 1.93 برابری تقاضا در برابر عرضه ها که به نسبت هفته های گذشته نشان دهنده تغییر محسوسی نیست.
  • معامله 78.09 درصدی حجم عرضه های پلیمرها در هفته گذشته که نشان می دهد شرایط بازار هنوز هم به سمت جذابیت خرید در حرکت است.
  • جذابیت محسوس و برجسته پلی اتیلن های سنگین اکستروژن و گریدهای لوله به دلیل ضعف عرضه و وجود تقاضا که در نهایت عرضه EX3 پتروشیمی شازند با 19 درصد رشد قیمتی رو به رو شد.
  • آرامش در بازار پلی استایرن ها به دلیل عرضه کافی و ادامه التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی در کنار ضعف عرضه این کالا
  • رشد عرضه های پلی پروپیلن های نساجی در بورس کالا و کاهش التهاب در این گروه کالایی که نشان داد رشد عرضه ها واقعاً راهگشای بازگشت آرامش به این بازار است.
  • ارامش نسبی در بازار دلار و البته جرقه های رشد قیمتی آن که رشد این نرخ سیگنالی برای افزایش جذابیت خرید و رشد قیمت ها در بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی به شمار می آید.
  • رشد 6.8 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 33 هزار و 373.9 تن که رقم متعادلی به شمار می آید.
  • رشد 37.27 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت تقاضای 35 هزار و 509 تن که بالاترین حد از ابتدای تیرماه تاکنون محسوب شده و از افزایش جذابیت خرید و تأثیرپذیری بازار از رشد عرضه ها حکایت دارد.
  • افزایش 20.6 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 25 هزار و 124 تن که بالاترین حد از ابتدای شهریورماه تاکنون به شمار می آید.
  • معامله 74.47 درصدی حجم عرضه ها که بالاترین حد از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون بوده که نشان دهنده جذابیت عرضه ها و همچنین انتظار بهبود در بازارهای مختلف محصولات پتروشیمی حکایت دارد.
  • رقابت برای خرید منواتیلن گلایکول، استایرن منومر، منواتیلن گلایکول، کریستال ملامین، اسیدترفتالیک، منومروینیل استات و زایلین مخلوط در گروه محصولات شیمیایی
  • دورنمای نسبی بهبود در بازار محصولات پتروشیمی که احتمال بازگشت روزهای مطلوب در این بازار را در ذهن تداعی می کند.
  • انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در روز یکشنبه که در نهایت جریان اصلی در بازار را ترسیم خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24