Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این اتفاقات باعث شد تا در فضای مبهم سیاسی روزهای اخیر این گروه معاملات بهتری را تجربه بکنند. این مهم نماد فولاد را با شکست مقاومت خود روبرو کرد و قیمت آن در انتهای هفته به ...

عرضه های اولیه ای که بازار را به حاشیه می برند!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • اپرداز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش پنجم)

دارو به عنوان یک کالای استراتژیک همواره مورد توجه و حمایت دولت بوده است و این صنعت بزرگ همواره در تلاش برای بومی سازی نیازهای پزشکی کشور قدم برداشته است. وابستگی ارزی شرکت های دارویی بابت ورود مواد اولیه هر چقدر بیشتر باشد، امکان نوسان حاشیه سود ناشی از ریسک ارزی بیشتر خواهد بود لذا همواره برای صنعت دارو، نوسانات صعودی نرخ ارز حیاتی و اثر گذار می باشد و از این لحاظ تمرکز سهامداران و بازار به این فاکتور کم نخواهد بود. با نزدیک شدن به فصل سرما عموما درآمد فصلی این صنعت افزایش خواهد یافت و همین موضوع بهانه ای شد برای بررسی این صنعت در چند هفته متوالی.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) اپرداز

نماد این شرکت حوزه انفورماتیک پس از افت قیمتی از 1500 تومان به کف معتبری در سطح 920 تومان برخورد کرده است که تا کنون طی 7 ماه اخیر سه بار در این محدوده متوقف شده و کاهش بیشتری نداشته است با این حال برخورد آتی سهم می تواند حیاتی و مهم باشد.

به نظر می رسد اندیکاتورهای این سهم، پس از جمع شدن به سمت بالا یا پایین حرکت نسبتا شارپی را تجربه کنند. حد ضرر برای سهامداران می تواند در محدوده 900 تومان تعیین شود و اولین مقاومت پیش روی سهم که برای صعود بیشتر باید شکسته شود در نزدیکی 1100 تا1120 تومان قرار گرفته است.

هفته نامه کدال

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح (چهارشنبه) در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، جوانان نخبه میهن را مایه امید به آینده درخشان ایران خواندند و با اشاره به ضرورت هوشیاری در مقابل مکر و حیله شیطان بزرگ، خطاب به مردم، مسئولان و فعالان سیاسی و مطبوعاتی وابستگی سیاسی را بسیار خطرناک و مایه تو سری‌خوری ملتها دانستند و با اشاره به قطع کامل وابستگی ایران به امریکا فرمودند: دشمن با رصد تحولات و فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران، از تبدیل ایران از «کشوری عقب افتاده و وابسته» به کشوری «اثرگذار، متنفذ و برخوردار از اقتدار روزافزون سیاسی، دفاعی و علمی»، کاملاً عصبانی و به‌شدت نگران است.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به پاسخ های خوب و درست مسئولان کشور به اباطیل ترامپ، رئیس جمهور و هیأت حاکمه امریکا را به علت درک نکردن تحولات ایران و منطقه، دچار «عقب افتادگی ذهنی» خواندند و خاطرنشان کردند: آنها می خواهند ایرانِ جوان، مؤمن، انقلابی و پیشرفته را به ۵۰ سال قبل برگردانند، البته معلوم است که این کار، شدنی نیست اما آنها به علت عقب‌ماندگی از درک این واقعیت عاجزند و به همین علت دچار اشتباه محاسباتی و شکست‌های پی در پی از ملت ایران شده و می شوند. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اروپایی ها باید مقابل اقدامات دولت امریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم صدایی با امریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های امریکا را قبول نمی کنیم.

صحبتهای رهبر معظم در حالی بود که اتحادیه اروپا در روز دوشنبه با حضور 28 وزیر اروپایی اعلام کرد: برجام که حاصل 12 سال دیپلماسی است که توسط اتحادیه اروپا تسهیل شد و به طور یک‌پارچه نیز در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت. اجرای کامل این توافق تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز باقی می‌ماند. اتحادیه اروپا بر اهمیت این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یک نظام راستی‌آزمایی دقیق و جامع تا کنون هشت بار راستی‌آزمایی کرده است که ایران به تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای عمل می‌کند، تاکید دارد. اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای تاثیری مثبت روی روابط اقتصادی و تجاری با ایران داشته که شامل مردم این کشور شده است. این توافق همکاری را تقویت و امکان ادامه گفت‌وگو با ایران را فراهم می‌کند. اتحادیه اروپا همچنین آورده است: این اتحادیه تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای تایید نکردن پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به عنوان یک روند داخلی در آمریکا در نظر می‌گیرد. اتحادیه اروپا از آمریکا می‌خواهد تا تعهداتش در برجام را اجرا کند و پیش از هر اقدام دیگری تاثیرات روی امنیت آمریکا، متحدانش و منطقه را در نظر داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به‌منظور دیدار و رایزنی با مقامات بلندپایه ترکیه و شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی8 به ترکیه سفر کرد. جهانگیری در مورد این سفر گفت: موانع و فرصت های زیادی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد، در سفر اخیر اردوغان به تهران تاکید شد که باید سطح تبادلات دو کشور از 10میلبارد دلار به 30میلیارد دلار افزایش یابد، بنابراین برای گسترش روابط دو کشور در زمینه صنعت، حمل و نقل، صادرات و روابط بانکی باید گفت و گو انجام شود. جهانگیری خاطرنشان کرد: در سفر اخیر آقای سیف به ترکیه توافقات خوبی بدست آمد که امیدواریم در این سفر این توافق نهایی شود، اگر دو کشور با پول ملی خود تبادل داشته باشند، سطح روابط افزایش می یابد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همزمان با تهدیدات رئیس جمهور آمریکا بر علیه لغو برجام بسیاری از سفته بازان ارز با خرید دلار قیمت آنرا را به بالای 4هزار تومان رساندند و با ورود تقاضای کاذب و هیجانی به بازار ارز آن هم در شرایطی که هفته ها بود این بازار، روزهای آرام و کم نوسانی را تجربه می کرد، تحولات قیمت در بازار ارز را به صدر اخبار سوق داده و گوش فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی را به آن حساس کردند. این اتفاق البته در نهایت با اعلام ترامپ مبنی بر پایبندی بر برجام با کاهش قیمتها روبرو شد و قیمتها به محدود 3900 تومان بازگشت. این کاهش در انتهای هفته بار دیگر روند صعودی گرفت و به بالای 4000 رسید.

قیمت نفت در هفته های اخیر به علت درگیری میان نیروهای عراقی و کرد که عرضه نفت از شمال عراق را تهدید می‌کند و همچنین تنش‌های سیاسی میان آمریکا و ایران، با افزایش روبرو شد و نفت برنت به حدود 58 دلار و نفت اوپک نیز با افزایش به نزدیکی های 56 دلار رسید.

با عنایت به موارد گفته شده بودجه کشور بر اساس دو نرخ نفت 50 و 55 دلار بسته شده است که در صورتی که نفت بیشتر از 50 دلار معامله بشود درآمدهای حاصل از آن صرف توسعه بخش آب و فاضلاب و ریل و محیط زیست می شود. این موضوع با توجه به اینکه نفت در ماههای گذشته زیر 50 دلار و میانگین 47 تا 48 دلار بوده است نشان از اختصاص نیافتن بودجه به این بخش است و بر همین اساس باید گفت بودجه بخش اعظمی از فعالیتهای عمرانی عملا محقق نخواهد شد این مهم باعث از میان رفتن قسمت قابل توجهی از اشتغال می شود که در نتیجه آن رشد بیکاری را به همراه دارد. این موضوع در حالی است که معاون اول رئیس جمهور در این هفته در خبری عجیب اعلام کرد که دولت در شش ماهه امسال ۱.۵ میلیون شغل ایجاد کرده است.

بر اساس آمار هفت ماهه گمرک، صادرات کشور به ۲۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار و واردات به ۲۴ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار رسیده و میعانات گازی و گاز مایع همچنان جزو اقلام صادراتی تلقی شده است. گزارش گمرک ایران در مورد عملکرد تجارت خارجی کشور در ۷ ماهه سال‌جاری منتشر شد که بر این اساس، تشریفات گمرکی ۷۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تن کالای صادراتی و ۱۸ میلیون و ۷۲۸ هزار تن کالای صادراتی در گمرکات سراسر کشور انجام شده است. در این مدت، صادرات غیرنفتی کشورمان با ۴ و ۳۴ صدم درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۲۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار رسید؛ در حالیکه این رقم سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار بود.

شرکت خدمات انفورماتیک به نمایندگی از بانک مرکزی ایران در راستای عمل به مسئولیت محول شده در خصوص فراهم آوردن امکان اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت در قالب یکی از پروژه های استراتژیک نقشه راه بانک مرکزی، با شرکت PBC روسیه قرارداد همکاری امضا کرد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات نمادهای این گروه در هفته اخیر با کاهش ریسکهای سیاسی به دلیل کمبود نقدینگی و رکود معاملاتی، در اکثر نمادها به خصوص خودروسازان کم عمق، کم نوسان و در محدوده صفر تابلو پیگیری شدند. در این شرایط برخی قطعه سازان کوچک از جمله خاهن، خرینگ و ... با بهره گرفتن از این فضا تقاضا را به سمت خود جذب کردند و حتی توانستند شاخص گروه را نیز تا حدودی مثبت بکنند. تغییر این فضا در حال حاضر تنها بستگی به ارسال گزارشات 6ماهه شرکتهای گروه دارد، این اتفاق می تواند با توجه به اینکه اکثر نمادها در محدوده کف قیمتی خود قرار دارند در صورت گزارشات مثبت شرایط جدیدی را برای آنها رقم بزند.

در مهمترین خبرهای این گروه از بورس کالا خبر می رسد قرار است در گام نخست عرضه فیزیکی دنا در بورس کالا انجام شود و در گام نهایی معاملات کاغذی آن انجام می‌شود. در همه این مراحل نمایندگی‌های شرکت ایران‌خودرو نقش اصلی خواهند داشت؛ با این تفاوت که مدل قیمت‌گذاری این خودرو کاملا شفاف و با مکانیسم عرضه و تقاضای بازار انجام خواهد شد و تامین مالی نیز راحتتر انجام می شود. داوود میرخانی مشاور انجمن خودروسازان در همین باره گفت: متأسفانه اقتصاد ما بانک محور است و بازار سرمایه به‌رغم ظرفیت‌های بی‌نظیر، کمتر مورد توجه قرار گرفته و همه صنایع ازجمله صنعت خودروسازی می‌توانند از فرصت تأمین مالی کم‌هزینه بورس استفاده کنند.

همچنین در مورد تامین مالی شرکتهای خودروساز دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران، از انجام مذاکرات با شرکت بورس جهت انتشار اوراق خرید دین برای تامین مالی شرکتها خبر داد. وی همچنین بیان کرد با ایجاد بسترهای مناسب امکان ورود شرکت های لیزینگ بیشتری به بازار سرمایه وجود دارد.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها به خصوص در فلز مس در ایتدای هفته با توجه به رشد تقاضا و اعلام بانک مرکزی چین در مورد رشد +7 درصدی اقتصادشان در نیمه دوم 2017 با رشد روبرو شد که براساس آن مس به بالای 7000 دلار رسید. این موضوع در ادامه هفته با افزایش شاخص دلار در مقابل دیگر ارزها و همچنین افزایش ذخیره انبارها با کاهش محدودی روبرو شد.

این اتفاقات باعث شد تا در فضای مبهم سیاسی روزهای اخیر این گروه معاملات بهتری را تجربه بکنند. این مهم نماد فولاد را با شکست مقاومت خود روبرو کرد و قیمت آن در انتهای هفته به 2130 ریال رسید.

در مهمترین عرضه اولیه سهام در این گروه در روز چهارشنبه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با نماد کاوه، با قیمت ۱۷۶ تومان انجام شد. معاون شرکت بورس و اوراق بهادار تهران گفت: فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه ۷۰۰ میلیارد تومانی، دومین شرکت فولادی حاشیه خلیج فارس است که عرضه اولیه ۳۵۰ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام آن انجام شد.

همچنین شرکت ذوب آهن توانست تولید گرده با قطر 250 میلیمتر برای اولین بار در ایران و خاورمیانه را به انجام برساند. یوسف زاده ، سرپرست کارگاه نورد ظرفیت تولید گرده باقطر 250 میلیمتری را 400 هزارتن در سال بیان کرد و اظهار داشت: این مقطع در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، فولادی، تولید لوله، شافت‌های با قطر بالا و بطور کلی در تولید قطعات نهایی کاربرد دارد

در محصولات شیمیایی ؛ رشد قیمت اوره و متانول در هفته های اخیر و رسیدن آنها به ترتیب به 340 دلار و 270 دلار در هر تن و همچنین افزایش قیمت ارز و رسیدن آن به 4000 تومان شرایط خوبی را برای شرکتهای این گروه که اکثرا تولید کننده دو محصول فوق می باشند در صورت ادامه دار بودن و ریزش نکردن یکباره به مانند آنچه در ابتدای سال اتفاق افتاد، رقم خواهد زد و باعث تعدیل مثبت برای آنها خواهد شد.

با این حال مهمترین موضوع که ریسکهایی را برای این صنعت ایجاد کرده است مشخص نبودن انتقال ارز حاصل از فروش محصولات این کشور به چین می باشد که تاکنون درباره آن شفاف سازی انجام نشده است و برخی خبرها از تهاتر کالایی در این باره اطلاع می دهند.

در این هفته همایش تولید کنندگان متانول در جهت یکپارچه سازی صادرات متانول با توجه به رسیدن تولید این محصول تا سال 2020 به حدود 17 میلیون تن برگزار شد. در این همایش شاهدایی معاون وزیر نفت با بیان اینکه مطالعاتی با استادان دانشگاه های معتبر کشور به منظور صادرات یکپارچه محصولات پتروشیمی انجام شده است ، گفت: همزمان با تکمیل این مطالعات، در حاشیه سمینار تولید کنندگان متانول ایران، شرکت های تولیدکننده متانول برای تاسیس کنسرسیوم یا اتحادیه صادرات یکپارچه متانول به توافق رسیدند. وی گفت: فعالیت یکپارچه هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی برای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری علاوه بر اینکه می تواند به هماهنگی تولیدکنندگان در تعیین کف قیمت منجر شود، سبب افزایش سودآوری، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، بازرگانی، بازاریابی و صادرات در بازارهای منطقه ای و جهانی خواهد شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24