Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش بینی کرد:‌ بازار خرید و فروش آپارتمان در نیمه دوم امسال، به لحاظ حجم معاملات، در نقطه ای جلوتر از نیمه اول قرار بگیرد و به رونق نزدیک شود یا این که فاز رونق پیدا کند...

مشاوران املاک : رونق می بینیم ؛ رونق...

بورس24 : نتایج یک نظرسنجی در بازار مسکن شهر تهران درباره انتظار فعالان از میزان نوسان قیمت­ ها حکایت از آن دارد که خریدار و فروشنده آپارتمان در پاییز امسال، توقع تورمی شدن بازار را ندارد.

در این نظرسنجی که طیف­ های مختلف بازار مسکن شامل خریدار، فروشنده، سرمایه گذار ساختمانی و همچنین کارشناسان اقتصاد مسکن شرکت کرده اند، افراد در پاسخ به این پرسش که «قیمت مسکن طی مهر ماه چند درصد نسبت به مهر سال گذشته افزایش پیدا می­ کند»، به یکی از 4 گزینه پیش بینی شده در نظرسنجی تلگرامی پاسخ داده اند.

پاسخ ها انتظار افراد از میزان نوسان قیمت مسکن به ترتیب در بازه «صفر تا 10 درصد»، «10 تا 20 درصد»،‌ «بیشتر از 20 درصد» و «کمتر از صفر یا همان رشد منفی» طبقه بندی شده است.

43 درصد نظردهنده ها انتظار دارند قیمت مسکن در ماه اول پاییز امسال، کمتر از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کند. این نظر، بیشترین رای افراد در نظرسنجی را به خود اختصاص داده است و نشان می دهد: بازار مسکن در حال حاضر با جو روانی منفی از بابت تحریک قیمت ها مواجه نیست بلکه انتظار غالب آن است که معاملات پاییزی بدون افزایش واقعی قیمت مسکن (کمتر از تورم) به پیش رود.

31 درصد از شرکت کننده ها در نظر سنجی اعلام کرده اند انتظار دارند قیمت مسکن طی ماه جاری بین 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کند. همچنین 13 درصد دیگر از افردا توقع دارند قیمت مسکن دچار جهش با شیب بیش از 20 درصد شود.در این میان، 13 درصد دیگر نیز انتظار رشد منفی قیمت اسمی مسکن را دارند.

بر اساس این گزارش، معاملات مسکن در تهران طی دو هفته اول مهر ماه امسال طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با رشدم مثبت در حجم خرید و فروش آپارتمان همراه شد.کارشناسان این وضعیت را پیشروی بازار به ابتدای فاز رونق غیرتورمی عنوان می کنند.

مطابق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک و به نقل آمارهای سامانه رهگیری معاملات ملک، از ابتدای مهر امسال تا روز بیست و سوم در شهر تهران ۱۰ هزار و ۹۷۱ قرارداد خرید و فروش و ۱۰ هزار و ۹۶۶ قرارداد اجاره آپارتمان در مناطق 22 گانه منعقد شده است. در مدت مدت مشابه یعنی در ۲۳ روز اول مهر ماه سال قبل ۹ هزار و ۶۲۰ قرارداد خرید و فروش و ۱۲ هزار و ۶۰۵ قرارداد اجاره در بازار مسکن شهر تهران توسط مشاوران املاک منعقد شده بود. به این ترتیب معاملات خرید و فروش مسکن در اولین ماه پاییز 96 رقمی معادل ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و اما معاملات اجاره کاهش یافته است. البته کاهش اجاره امر بدیهی است چون وارد فصل پاییز شده ایم و پیک (اوج) نقل و انتقالات اجاره نشین­ ها کاهش یافته است. ولی افزایش معاملات خرید و فروش پیامد خوبی دارد.

حسام عقبایی درخصوص آمار ۲۳ روز ابتدایی معاملات مسکن کل کشور نیز گفت: در کل کشور طی ۲۳ روز اول مهرماه ۳۳ هزار و ۴۶۸ قرارداد خرید و فروش و ۳۶ هزار و ۸۷۰ قرارداد اجاره داشتیم. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۲ هزار و ۹۸۷ قرارداد خرید و فروش و ۳۹ هزار و ۶۶۴ قرارداد اجاره داشتیم ملاحظه می شود که خرید و فروش ۱.۴ درصد افزایش داشته که چندان زیاد نیست ولی رشد معاملات در تهران پررنگ تراست. البته هنوز به رونق نرسیده ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش بینی کرد:‌ بازار خرید و فروش آپارتمان در نیمه دوم امسال، به لحاظ حجم معاملات، در نقطه ای جلوتر از نیمه اول قرار بگیرد و به رونق نزدیک شود یا این که فاز رونق پیدا کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: در حوزه قیمت ها نیز در شش ماهه اول افزایش قیمت آنچنانی به معنای عبور میزان رشد قیمت اسمی از سطح تورم نداشتیم ولی در شش ماهه دوم رشدی متناسب با تورم خواهیم داشت. در مورد بازار اجاره نیز در شش ماهه دوم اجاره بها به طور متوسط تا ۵ درصد نسبت به نیمه اول سال کاهش خواهد داشت. اجاره بهای مسکن در تهران طی نیمه اول امسال بطور متوسط بیش از 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر متوسط اجاره ماهانه هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران 28 هزار تومان است. متوسط هزینه اجاره نشینی در پایتخت سال گذشته همین موقع بین 23 تا 24 هزار تومان در نوسان بود.

آمارهای اتحادیه مشاوران املاک مشخص می کند: طی نیمه اول امسال در کل شهرهای کشور اجاره بهای مسکن 15 درصد نسبت به سال 95 افزایش پیدا کرد.عقبایی از دولت درخواست کرده است نسبت به حمایت از فعالان بازار اجاره برای شکل گیری نهادهای اجاره داری و ساخت انبوه مسکن اجاره ای گام بردارد.

در کشورهای اروپایی، سالانه 25 تا 30 درصد از ساخت و سازهای مسکونی در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، به شکل مسکن اجاره ای و مختص کم درآمدهای سه تا 4 دهک اول ساخته می شود.

در این کشورها، تشکل های مخصوص مدیریت بازار اجاره مسکن برای واگذاری واحدهای اجاره ای به مستاجران و مدیریت سالانه این نوع خانه ها وجود دارد که رابطه بین موجر و مستاجر را تنظیم می کنند و نقل و انتقالات بازار اجاره را نیز مدیریت می کنند.

در ایران قرار بود دو سال پیش این ایده تحت عنوان طرح مسکن اجتماعی کلید بخورد اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24