Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز بنا داریم تا یکی دیگر از سهم های گروه روی به نام «فرآور» را که این روزها تلاش برای گذر از سقف قبلی و حرکت به سمت قیمت های ١.۵۴٠ تومانی دارد ، مورد بررسی قرار دهیم. تداوم حضور «روی» در قیمت های بیش از ٣.٠٠٠ دلاری سبب شده باری دیگر نمادهای گروه فلزی و معدنی مورد توجه قرار بگیرند. فرآور سود هر سهم خود برای سال ٩۶ را در سطوح ٩٣۴ ریالی پیش بینی نموده و در ...

«چالش عرضه اولیه !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته با فشار عرضه های بیشتر ناشی از رسیدن خبر عرضه اولیه چند نماد بزرگ روبرو شد و شاهد افت قیمت و شاخص اکثر نمادها و گروه های مورد توجه بودیم. نبود نقدینگی کافی و ترافیکی از عرضه های اولیه آن هم در شرایطی که بازار پولی برای تکان دادن سهم های بنیادی ندارد ، عاملی اصلی وضعیت فعلی بوده و اگر قرار باشد وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد ، نمی توان انتظار حرکت رو جلو از بازار را داشت. اما امروز درخصوص بازار ارز و اثرات آن بر بازار سرمایه صحبت خواهیم کرد. در شرایطی عبور از هیجان منفی «ترامپ» موجب کاهش دسته‌ جمعی نرخ‌ ها در بازار ارز شد که به نظر در هفته های نه چندان دور ادامه روند تضعیف ریال در برابر سایر ارزها را داشته باشیم !

عوامل داخلی نظیر تقاضای اربعین ، نزدیک شدن به پایان سال میلادی و آغاز سفرهای خارجی در کنار کاهش عرضه دلارهای وارد شده از سوی شرکت های پتروشیمی می تواند باری دیگر دلار را بصورت سنتی و به مانند سال های گذشته در مسیر رشد قرار داده تا اولا رشد قیمت دلار با تورم هماهنگ شود و ثانیا شاهد افزایش تقاضا برای خرید کالا و در نتیجه رونق در اقتصاد کشور باشیم. بنابراین بسیار بعید است دلار در قیمت های فعلی باقی بماند. انتظار این است که در ماه های باقیمانده از فصل پائیز ، به مرور شاهد حرکت دلار به سمت قیمت های حوالی 4.300 تومانی باشیم. رشدی که البته بخشی از آن با آغاز فصل زمستان و گذر از سال نو میلادی خنثی خواهد شد و احتمالا شاهد دلار 4.050 – 4.100 تومانی در روزهای پایانی سال جاری باشیم.

طی روزهای اخیر اظهارنظر رییس کل بانک مرکزی درخصوص نوسانات نرخ ارز را داشتیم که به نظر سیگنال رشد ارز را صادر کرد. سیف گفت : ارزهای مختلف در دنیا نوساناتی دارند و این امر عجیبی نیست و حتی قوی ترین ارزها هم دچار نوسان نرخ برابری با ارزهای دیگر می شوند ! بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی تفاوت نیست و وظیفه دارد از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند و اگر بانک مرکزی مداخله کند ، ممکن است به شکل موقت بتوان بازار را کنترل کرد اما شرایط ، باز به همان شرایط قبل برمی گردد و این امر بازار را از پیش بینی پذیری خارج می کند.

به نظر می رسد رئیس بانک مرکزی تا حدی با نوسانات مثبت دلار موافق بوده اما اگر مقدار نوسانات بالا باشد ، با فشار عرضه بازار را به تعادل می رساند. بانک مرکزی این قضیه را روشن کرده که مکانیزم بازار و عرضه و تقاضای ارز نباید با اختلال مواجه شود و از تکانه ها جلوگیری می شود ولی افزایش نرخ دلار در یک روند را رد نمی کند و تاکید می کند «میان روند و نوسانات زودگذر ارزی تفکیک قائل می شود.» باتوجه به متغیرهای مختلف باید انتظار روند منطقی از نرخ دلار را داشت. چراکه «نرخ ارز بر متغیرهای اقتصادی همچون صادرات ، واردات ، ‌سرمایه ‌گذاری ، تولید ، مصرف و تورم ، آثار مختلف و غیر هم‌ جهتی دارد.» به نظر در بین دولتمردان این علمی ترین و جامع ترین موضعی است که نسبت به تحولات ارزی گرفتهشده است.

مشابه این وضعیت را در سال های گذشته نیز شاهد بوده ایم. بنابراین دلار می تواند یک حرکت رو به جلوی منطقی داشته باشد. حال ممکن است این نوسانات با اظهارنظر کنگره درخصوص برجام همزمان شده و در مقطعی شاهد تحرکات موقت هیجانی باشیم اما بطور قطع رشد دلار از یک حدی به بعد سرکوب خواهد شد و نباید انتظار دلار 5 – 6 هزار تومانی را که برخی از آن سخن می گویند ، داشت. البته همین مقدار نوسان هم کفایت می کند و همین که دلار در قیمت های بیش از 4 هزار تومانی تثبیت شود ، سبب رشد سود شرکت ها در بودجه سال 97 خواهد شد.

همه این موارد را گفتیم که اثرات رشد نرخ ارز بر بازار سرمایه روشن شود. بنابراین در صورتی که تحلیل فوق به واقعیت تبدیل شود ، باید شاهد رشد سود شرکت ها برای سال آینده باشیم. خصوصا که شرکت های خام فروش و کامودیتی محور نیز از علاوه بر تاثیرپذیری از تحولات ارزی ، از نوسانات بازارهای جهانی هم منتفع می شوند. اما به سراغ بازار می رویم. بازاری که این روزها به دلیل ترافیک عرضه های اولیه ، تمام نقدینگی خود را از دست داده و نتیجتا شاهد بازگشت رکود به تالار شیشه ای هستیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 20 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات چهارمین روز کاری هفته ، منفی گروه ذغال سنگ و مثبت گروه فلزات اساسی قوی تر از سایر صنایع بود. اما به پیش بینی بازار می رسیم. طبیعتا با وضعیتی که از بازار امروز دیده شد ، نمی توان انتظار خاصی از بازار فردا داشت. افت قیمت فلزات در بازارهای جهانی و ترافیک عرضه های اولیه از مهمترین دلایلی وضعیت رکودی بازار می باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* خبرگزاری فرانسه می گوید فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، برای دفاع از توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی اوایل نوامبر به آمریکا سفر می کند.

* وزرای خارجه 28 کشور اتحادیه اروپا در نشست دیروز خود بر حمایت قاطع و همه جانبه خود از توافق برجام تاکید کرده و گفته اند نگرانی از توسعه سیست مهای موشکی و سایرموارد ارتباطی به توافق هسته ای نداشته و بایستی از طریق یک توافق جداگانه پیگیری شود. آنها همچنین از مجلس آمریکا خواستند مانع اقدام ترامپ در اعمال تحریم های جدید علیه ایران شود.

* عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : با شکست کردها در کرکوک ، کمر توطئه بارزانی علیه امنیت منطقه شکسته شد. ولایتی گفت : هدف بارزانی و در پشت پرده اسرائیل ، مصادره چاه‌ های نفت کرکوک به نفع اسرائیل بود. سال‌ ها بود که هیچ گروه و اقلیتی با احساس افتخار پرچم رژیم‌ صهیونیستی را در منطقه بالا نبرده بود که این موضوع بسیار برای امنیت منطقه خطرناک به نظر می ‌رسید که این توطئه با اقتدار دولت عراق به پایان رسید.

ب) در حوزه اقتصاد ، ولی اله سیف درباره تحولات بازار ارز و سرمایه کشور بعد از سخنرانی ترامپ گفت : بازار ارز این هفته کاملا آرام بوده است. وی افزود : این روند نشان می دهد با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، شوک های بیرونی تاثیری نخواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط را زیر نظر داریم ، گفت : قیمت ارز متناسب با عرضه و تقاضا شکل می گیرد و بانک مرکزی وظیفه دارد از نوسان های هیجانی جلوگیری کند که البته این هیجان را بعد از این سخنرانی هم نداشتیم و شرایط کاملا معمولی بود. وی اظهار داشت : در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نیز خوشبختانه رشد خیلی خوبی داریم و روند مثبت نشان می دهد شرایط کاملا تحت کنترل و هدایت درست قرار گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی گفت : در 6 ماه امسال 795 هزار شغل ایجاد شده که خیلی امیدوار کننده است. سیف گفت : اشتغال فراگیر جزء برنامه های اقتصاد مقاومتی است که امروز وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گزارشی ارائه و ایده های جدیدی مطرح کرد که می تواند به ایجاد اشتغال بیشتر منجر شود. وی گفت : همچنین طرح مشترکی میان استانداری ها ، بانک مرکزی و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی امضا شده که قرار است براساس آن 20 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال فراگیر در روستاها تخصیص یابد. وی گفت : امیدواریم با اجرای این طرح در 6 ماه دوم امسال حرکت جدی آغاز شود و دستاورد مثبتی داشته باشد.

ج) در خبرهای بورسی ، اولین صندوق ارزی هفته آینده وارد بازار سرمایه می‌ شود. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از شروع به کار اولین صندوق ارزی در بازار سرمایه در هفته آینده خبر داد. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت : از آنجایی که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان بورسی ، صادر کننده هم هستند ، همواره با افزایش نرخ ارز ، شاهد تاثیر مثبت آن در بازار سرمایه بودیم. ثابت بودن نرخ ارز به نوعی سرکوب تولید و صادرات و تشویق واردات تلقی می شود ، اگر تورم داخلی داشته باشیم و نرخ ارز ثابت بماند محیط منصفانه ای را برای تولیدکنندگان ایجاد نکردیم و واردکنندگان بر تولیدکنندگان داخلی فائق می آیند.

د) در بازارهای جهانی ، رشد جزئی قیمت نفت و افت قیمت فلزات رنگین را داشتیم. به نقل از رویترز ، در پی افزایش تنش ها در عراق که عرضه نفت این کشور را تهدید می کند و همچنین بالا گرفتن تنش های سیاسی میان ایران و آمریکا ، افزایش قیمت ناشی از تحولات ژئوپلتیک مجددا به بازار نفت برگشته است. پس از ماه ها نوسان محدود قیمت ها که در طی آن از یک طرف کاهش عرضه اوپک و سایر تولید کنندگان موجب تقویت قیمت ها شده و از سوی دیگر رشد تولید نفت آمریکا مانع از بالا رفتن بیشتر قیمت نفت می شد، قیمت ها در ماه جاری میلادی به میزان قابل توجهی رشد داشته که ناشی از تقویت میزان تقاضا به ویژه از سوی چین بوده است. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز تا 58 دلار و 5 سنت و قیمت نفت خام آمریکا تا 52 دلار پیشروی کرد.

این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق می افتد که نیروهای دولتی عراق در واکنش به رفراندوم جدایی 25 سپتامبر در اقلیم کردستان ، شهر نفت خیز کرکوک را از تصرف پیشمرگه های کرد خارج کرده اند. همچنین گزارش ها نشان می دهد که کردها حدود 350 هزار بشکه از تولید نفت از میادین بزرگ بای حسن و آوانا را به دلیل نگرانی های امنیتی متوقف کرده اند. بانک آمریکایی گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد: «در خصوص کردستان ، تولید نفت 500 هزار بشکه ای میدان نفتی کرکوک در معرض خطر قرار دارد و گزارش های اولیه ای از توقف تولید 350 هزار بشکه از نفت این منطقه به گوش می رسد.» در فلزات اساسی هم فشار عرضه بالا بود و طبیعی است که بعد از یک رشد هیجانی ، شاهد اصلاح قیمت ها باشیم ، بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 7.070 – 2.525 – 3.120 و 2.135 دلاری عقب نشستند. گفتنی است ، شب گذشته مس تا سطوح 7.150 دلاری هم پیشروی کرده بود.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی به غیر فملی که رشد محدودی را ثبت کرد ، در سایر نمادها شاهد افت نسبی قیمت ها بودیم. اما نکته مهم اینجاست که افت قیمت ها نسبت به رشد روز اخیر ، به مراتب کمتر بوده است. البته افت قیمت روی بیشتر از رشد روز گذشته بوده اما در فلز مس روز گذشته رشد حدود 4 درصدی داشتیم در حالی که افت امروز این فلز کمتر از 2 درصد بوده است. ضمن اینکه دلار نیز تقریبا کف قیمت خود را در سطوح 4.000 تومانی بسته است. بنابراین با قیمت های فعلی سرب ، روی و مس و همچنین دلار 4.000 تومانی باید شاهد تعدیلات گسترده نمادهای این گروه باشیم. انتشار آمار ماه سپتامبر و همچنین گزارش افزایش وام های تزریقی به بخش مسکن در سپتامبر محرک قیمت ها در کامودیتی ها بوده است. بازار چین منتظر نتایج نشست حزب کمونیست در 18 کتبر که سیاست های کلان اقتصادی چین در آن روز ترسیم می شود ، می باشد و قطعا نتایج این نشست بر بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود. انتظار می رود از فردا شاهد توقف نمادهای این گروه برای تعدیل و انتشار گزارش های 6 ماهه باشیم.

در این گروه فملی رشد محدودی را ثبت کرد و در قیمت های 220 تومانی ایستاد. این سهم می تواند پس از کمی نوسان در سطوح فعلی ، به مرور در مسیر قیمت های 250 تومانی قرار بگیرد. رشد خیره کننده مس در بازارهای جهانی و گذر از سطوح 7.000 دلاری از مهمترین دلایل توجه بازار به فملی می باشد. چینی ها در ماه گذشته یعنی سپتامبر 1.47 میلیون تن کنسانتره مس وارد کرده اند که بالاترین سطح 6 ماه گذشته بوده و رشد 2 درصد ماهانه و 6 درصدی سالانه را نشان می دهد. واردات مس کاتد چین نیز 430 هزار تن بوده که بالاترین سطح 6 ماهه است. این رشد تقاضا همزمان با افزایش شاخص تورم تولید PPI و روند کاهشی موجودی انبارها می باشد که محرک قیمت است.

البته در فملی برنامه افزایش سرمایه 20 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را خواهیم. مجمع فوق العاده این شرکت در تاریخ 3 آبان ماه برگزار خواهد شد و همین عامل می تواند مانعی برای رشد پر شتاب سهم در روزهای آتی باشد. پیشنهاد ما ( با قیمت های فعلی مس در بازارهای جهانی ) این است که در روزهای قبل از مجمع از فشار عرضه ها استفاده کنید و با خرید سهم در مجمع افزایش سرمایه حاضر شوید چراکه انتظار داریم فملی برای سال جاری به سود خوبی دست پیدا کند.

در فایرا پس از فشار عرضه روزهای گذشته ، در قیمت های نزدیک به درصد منفی متعادل شد. رشد قیمت آلومینیوم و زمزمه هایی درخصوص عرضه مجدد بلوک این سهم سبب شده تا کماکان شایعات درخصوص ادامه رشد فایرا تا قیمت های بیش از 200 تومانی ادامه داشته باشد. در بازارهای جهانی ، شرکت های تولید آلومینیم چین از قبیل Jiaozuo Wanfang و Zhongzhou با هدف کاهش آلایندگی محیط زیست 2 ماه زودتر از زمان مقرر شروع به کاهش تولید خود کرده اند. همزمان رشد تولید اسملترهای آمریکای شمالی نیز آهسته تر از پیش بینی ها در جریان است. این 2 عامل باعث خواهد شد تا آلومینیم در 3 ماهه چهارم شاهد کمبود عرضه و رشد قیمت مطلوب باشد. البته توجه کنیم که افزایش قیمت های پودر آلومینا و آند کربن و سایر مواد مصرفی مارجین تولیدکنندگان را تحت فشار قرار خواهد داد.

در گروه روی به دلیل افت بیش از 2 درصدی این فلز در بازارهای جهانی ، فشار عرضه بالا بود و نتیجتا شاهد افت کلیه نمادهای این گروه بودیم و این در شرایطی است که شایعات درخصوص توقف نمادها برای تعدیلات مثبت جدی شده است. به عنوان مثال از فرآور شایعه سود 160 – 170 تومانی را داریم و در سوی دیگر گفته می شود فاسمین با پوشش 40 تومانی قصد اعلام سود 75 تا 80 تومانی را دارد. درخصوص فلز روی باید گفت ، تا مادامای که این فلز بالاتر از سطوح 3.000 دلاری قرار دارد ، جای نگرانی نیست اما تثبیت قیمت این فلز در سطوح کمتر از 3.000 دلاری کار را برای سهم های این گروه دشوار می کند.

ب) در گروه پتروشیمی همزمان با عقب نشینی قیمت دلار در صرافی های تهران ، نمادهای این گروه هم عقب کشیدند ! جالب اینجاست که اخیرا رشد خاصی در نمادهای این گروه رخ نداده که حالا انتظار اصلاح قیمت ها را داشته باشیم. ضمن اینکه قیمت اوره و متانول نیز در سطوح خوبی قرار گرفته و تثبیت قیمت ها در سطوح فعلی ، زمینه تعدیل مثبت شرکت ها در نیمه دوم سال را فراهم خواهد آورد. بنابراین اگر به اعتقاد به رشد نرخ ارز دارید ، می توانید نمادهای پر پتانسیل این گروه را بیشتر زیر نظر داشته باشید. با فرض اینکه نرخ دلار تا پایان سال در سطوح 4.100 دلاری قرار بگیرد ، سود شرکت ها برای سال 97 دستخوش تحولات مثبت خوبی خواهد شد.

در اوره سازها ، شپدیس در قیمت های بیش از 620 – 630 تومانی قرار گرفته و چنانچه موفق به تثبیت در این سطوح گردد ، می توان به یک حرکت رو به بالای دیگر تا حوالی کانال 700 تومانی رای مثبت داد. این شرکت نرخ اوره را در بودجه خود 200 دلار در نظر گرفته در حالی که نرخ این محصول در بازارهای جهانی اکنون به 260 دلار رسیده است. بهره برداری از خط سوم اوره و آمونیاک در کنار رشد نرخ اوره و ارز ، اثرات مثبت جالب توجهی بر سود سال 97 شپدیس خواهد گذاشت. در شیراز هم وضعیت بد نبود. این سهم پس از ورود به کانال 230 تومانی ، در تلاش برای کف سازی و آغاز یک حرکت رو به جلوی دیگر می باشد. بزرگترین مشکل شیراز هزینه های مالی بالا ناشی از تسهیلات سنگین بوده اما شرکت بواسطه اهرم بالایی که دارد می تواند اثرات ناشی از زیان تسعیر نرخ ارز را خنثی کند. به نظر شیراز در میان مدت اهداف قیمتی بالاتری را دنبال خواهد کرد.

در متانول سازان ، پتروشیمی خارک مدتی است که در باند قیمتی 1.390 – 1.500 تومانی نوسان می کند و به نظر اگر شرکت در گزارش 6 ماهه بخشی از تعدیل مثبت خود را به بازار اعلام کند ، سقف 1.500 تومانی شکسته شده و ادامه رشد سهم تا قیمت های 1.700 تومانی را داشته باشیم. پتروشیمی خارک با قیمت های فعلی متانول و سایر محصولات ، قادر به تعدیل مثبت خوبی خواهد بود. در زاگرس هم وضعیت به همین گونه است و سهم مدتی است در یک محدوده قیمتی باریک نوسان می کند. البته زاگرس ممکن است در دوره 6 ماهه تعدیل نزند اما به دلیل اهرم بالایی که دارد ، در نیمه دوم سال سود قوی تری خواهد ساخت.

در نماد پارسان کماکان شاهد تلاش این سهم برای گذر از قیمت های 195 – 200 تومانی هستیم. به نظر می رسد پارسان کم کم خود را برای گذر این سد آماده می کند. قیمت های فعلی دلار سبب شده تا هم بازوی پتروشیمی و هم بازوی پالایشی شرکت در وضعیت خوبی قرار بگیرند به خصوص که این روزها شاهد رشد قیمت های جهانی برخی محصولات پتروشیمی هستیم. مرتضی عزیزی ، مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان گفت : قرارداد Feed کیان در آستانه نهایی شدن بوده و اجرای پروژه تا چند روز آینده به صورت رسمی آغاز خواهد شد. در طرح پتروشیمی کیان ، شرکت لینده آلمان علاوه بر تامین لایسنس و مهندسی اصولی ، علاقه‌مند به سرمایه‌ گذاری است.

پتروشیمی کیان با این فکر ایجاد شد که تکرار تولیدات مجتمع ‌های پتروشیمی را نکند، چنانچه انتخاب و احداث طرح تولید محصولاتی جدید به منظور گسترش ظرفیت تولید برای پتروشیمی تبریز در دستور کار قرار داده ایم. پتروشیمی کیان از ظرفیت تولید سالانه نزدیک به 4 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری شامل اتیلن ، پروپیلن ، پارازایلین ، ارتوزایلین ، استایرن ، پروپیلن اکساید ، بوتادین و ... برخوردار است. خوراک این طرح پتروشیمی قرار است از نفتای تولیدی پالایشگاه‌ های سیراف ، برش ‌های سبک از پتروشیمی نوری ، برش‌های سه کربنه و سنگین تر از پتروشیمی کاویان ، مهر ، مروارید و اتان تولید پالایشگاه‌ های پارس جنوبی تامین شود. در کنار پارسان ، توصیه می شود سرمایه گذاری غدیر را هم زیر نظر داشته باشید.

ج) در گروه فولادی و سنگ آهنی 2 نماد فولاد و هرمز با رشد قیمت و سایر نمادها با افت قیمت مواجه شدند ! برخی معتقدند مشخص شدن قیمت عرضه فولاد کاوه سبب شده تا بازار به ارزندگی های فولاد پی ببرد. البته اگر قرار به قیاس شرکت ها باشد ، کاوه را باید با فخوز مقایسه کرد. منتهی چون فخوز معامله عمده دارد ، فعلا در این قیمت ها کنترل می شود. با نزدیک شدن به موعد گزارشات 6 ماهه و تقویت گمانه ها مبنی بر تعدیل مثبت فولاد مبارکه ، چندی است شاهد جهت دهی قدرتمند خریداران به معاملات سهم بوده و به نظر می رسد که در این میان فروشندگان نیز اصرار چندانی به عرضه های سنگین ندارند. به نظر فولاد تا قیمت های 220 تومانی رشد می کند و ادامه این مسیر را گزارش 6 ماهه و محتویات آن تعیین خواهد کرد.

با حضور تیم اعزامی از بنیاد کیفیت اروپا و ارزیابانی از کشورهای سوئیس ، اسپانیا ، آلمان ، ایتالیا و رومانی ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان نخستین شرکت ایرانی در فرایند ارزیابی جایزهٔ سرآمدی مدیریت کیفیت اروپا شرکت کرد و هم رده سامسونگ و تویوتا قرار گرفته است. امیرحسین نادری معاونت مالی و اقتصادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ضمن تایید خبر فوق گفت: تنها شرکت ایرانی که موفق به کسب جایزه سرآمدی مدیریت کیفیت اروپا گردید ، شرکت فولاد مبارکه بود. کسب این جایزه نشان می دهد سیستم های مدیریتی فولاد مبارکه در حد سیستم های جهانی بوده و طبیعتا چنین موضوعی در اقبال بیشتر برند فولاد مبارکه در بازارهای جهانی موثر خواهد بود.

وی در رابطه با سایر برنامه های شرکت گفت : طرح توسعه 5 میلیون تنی سنگان در سال جاری به بهره برداری رسید. همچنین طرح توسعه نورد پیوسته فولاد سبا ، امسال افتتاح رسمی خواهد شد. ظرفیت تولید فعلی فولاد سبا 700 هزار تن بوده و با تکمیل طرح توسعه ، ظرفیت تولید فولاد سبا به سالانه 1.5 میلیون تن خواهد رسید. البته در بودجه امسال شرکت ، پیش بینی 1 میلیون تن محصول در فولاد سبا شده و اگر تا پایان سال بیش از این میزان تولید داشته باشد ، بودجه «فولاد» متاثر خواهد شد. اما در سال 97 با بهره برداری کامل از این طرح ، 500 هزار تن ورق گرم به ظرفیت تولید سالانه فولاد مبارکه افزوده خواهد شد. متذکر می شود در طرح توسعه نورد پیوسته سبا ، تختال بلافاصله پس از تولید و پیش از سرد شدن ، به کلاف تبدیل شده و با این روش ، تولید ورق گرم با صرف انرژی کمتری صورت خواهد گرفت.

در ذوب آهن هم وضعیت بد نبود. منتهی فشار سنگین عرضه ها طی روزهای اخیر ، نفس سهم را گرفته است. متاسفانه یکی از فعالان حقیقی در بازار برای کسب نقدینگی سایر سهام خود را بلوکه می کند و به جای آن سهامی نظیر فملی ، ذوب و ... خریداری کرده و آن سهام را در بازار عرضه می کنند. خیلی نمی خواهیم این داستان که عواقب خوبی هم برای بازار ندارد را باز کنیم اما برخی از اوقات دلایل ریزش ارتباطی به وضعیت بنیادی شرکت ها ندارد ! در سنگ آهنی ها ، کگل نیز یکی از سهم هایی که می تواند در دوره 6 ماهه تعدیل خوبی داشته باشد. توصیه ای به خرید نداریم اما برای فروش هم توصیه می شود خیلی عجله نکنید.

در بازارهای جهانی ، تقاضای جهانی فولاد از 1 درصد رشد سال گذشته به 7 درصد در سال 2017 رسیده و گفته می شود در سال 2018 نیز 1.6 درصد دیگر بالا خواهد رفت. مصرف فولاد چین در سال گذشته 1.3 درصد رشد داشته که در سال 2017 به 3 درصد افزایش می یابد که عموما ناشی از رشد بخش های ساخت و ساز 3.5 درصد و خودرو 2.5 درصد و لوازم خانگی 3 درصد است. پیش بینی شده تقاضای چین در سال 2018 بدون تغییر باقی بماند. وضعیت تقاضای فولاد دنیا در سایر نواحی شامل آمریکا ، اتحادیه اروپا ، کشورهای در حال توسعه بسیار مطلوب بوده و فولادسازان از تقاضا رضایت دارند. بزرگترین تهدید بخش فولاد در کوتاه مدت شامل سیاست های ناپایدار اقتصادی آمریکا و کاهش شتاب رشد اقتصاد چین بوده و در میان مدت بحران بدهی های بانکی و حباب بورس و سیاست های مقابله با تجارت آزاد خواهد کرد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این شماره از چشم انداز بنا داریم تا یکی دیگر از سهم های گروه روی به نام «فرآور» را که این روزها تلاش برای گذر از سقف قبلی و حرکت به سمت قیمت های 1.540 تومانی دارد ، مورد بررسی قرار دهیم. تداوم حضور «روی» در قیمت های بیش از 3.000 دلاری سبب شده باری دیگر نمادهای گروه فلزی و معدنی مورد توجه قرار بگیرند. فرآور سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 934 ریالی پیش بینی نموده و در دوره 3 ماهه 20 درصد مبلغ فروش ، 34 درصد سود عملیاتی و 303 ریال معادل 32 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است.

این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 816 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1 میلیارد ریال ( تقریبا صفر ) ، فروش اردیبهشت ماه 102 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 59 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 69 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 142 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 53 میلیارد ریال و جمع فروش 6 ماه ابتدای سال 427 میلیارد ریال معادل 52.3 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. گفتنی است ، شرکت پیش بینی کرده از محل فروش 9.000 تن شمش روی ، مبلغ 816 میلیارد ریال درآمد ( به ازای هر تن 90.683.220 ریال ) حاصل کند. این در حالیست که متوسط نرخ فروش شمش روی در 6 ماه ابتدای سال به ازای هر تن 104.663.810 ریال و همچنین نرخ فروش شهریور ماه نیز 119.516.704 ریال بوده است.

لازم به ذکر است ، در حالی شرکت پیش بینی تولید و فروش 9 هزار تن شمش روی دارد که ظرفیت اسمی شرکت 16 هزار تن و ظرفیت عملی 18 هزار تن می باشد. فرآور در 6 ماه اول سال 4.420 تن شمش روی تولید کرده و 4.100 تن آن را به فروش رسانده است. اگر فرض کنیم شرکت برای سال جاری به لحاظ مقداری مطابق با بودجه عمل کند و متوسط نرخ فروش در ماه های باقیمانده از سال 120.000.000 ریال ( نرخ روی 2.950 و نرخ تسعیر ارز 41.000 ریال ) باشد ، مبلغ فروش پیش بینی شده 816 میلیارد ریالی می تواند تا سطوح نزدیک به 1.100 میلیارد ریال افزایش یابد. این رویداد یعنی سود 934 ریالی شرکت می تواند تا سطوح 1.800 – 2.000 ریالی افزایش یابد.

به نظر فرآور در گزارش 6 ماهه بخشی از تعدیل مثبت خود را رونمایی کند. البته از گوشه و کنار شنیده می شود که سهم متوقف می شود رقمی بین 1.600 تا 1.700 ریال سود اعلام می کند. گفتنی است ، فرآور اکنون در قیمت های 1.350 تومانی و با P/e =14.8 و P/e تحلیلی 7 واحدی معامله می شود و در صورت گذر از قیمت های 1.380 تومانی می تواند در گام بعدی تا قیمت های 1.540 تومانی هم پیشروی نماید. نکته مهم در فرآور اینکه قیمت روز فروش هر تن شمش با نرخ روی 3.200 دلاری ( قیمت روز ) و دلار 4.000 تومانی ، یکصد و 28 میلیون ریال می باشد و تداوم قیمت های فعلی می تواند سود فرآور را به بیش از 2.000 ریال برای سال جاری برساند.

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما در ادامه وضعیت تولید و فروش شرکت کمباین سازی را به روزرسانی خواهیم کرد. سهمی که تعدیل زده ، پوشش مناسب سود در دوره 3 ماهه داشته و حالا خود را برای تعدیل در گزارش 6 ماهه گرم می کند ! این شرکت در آخرین گزارشی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 514 درصدی از سطوح 7 ریالی 43 ریال افزایش داده و در دوره 3 ماهه 30 ریال معادل 70 درصد آن را پوشش داده است. پیش بینی افزایش 20 درصدی مبلغ فروش ناشی از رشد مقدار فروش کمباین مدل 1055 از 500 دستگاه به 600 دستگاه و کمباین برنج از 100 دستگاه به 200 دستگاه در کنار کاهش هزینه مالی از 101 میلیارد ریال به 84 میلیارد ریال از مهمترین دلایل تعدیل مثبت تکمبا می باشد. با این حال با توجه به عملکرد 3 ماهه و همچنین پوشش مناسب سود ، انتظار تعدیلات دیگری را از کمباین سازی داریم. چراکه اولا حاشیه سود عملیاتی شرکت در حالی 12 درصد پیش بینی شده که حاشیه سود 3 ماهه 17 درصد بوده است. همچنین هزینه مالی محقق شده در این دوره 16 میلیارد ریال بوده و بعید است که تا پایان سال 84 میلیارد ریال هزینه مالی محقق شود. لذا اگر عملکرد شرکت را خطی در نظر بگیریم ، تکمبا برای سال جاری به راحتی قابلیت رسیدن به سود 90 – 100 ریالی را دارد.

اما در ادامه سری به عملکرد ماهانه شرکت می زنیم. کمباین سازی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.079 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه شرکت 48 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 97 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 166 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 136 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 120 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 100 میلیارد ریال و تجمیع فروش 6 ماه ابتدای سال 664 میلیارد ریال معادل 61.5 درصد از فروش پیش بینی شده بوده است. گفتنی است ، تکمبا در دوره 6 ماهه سال گذشته تنها 291 میلیارد ریال فروش محقق کرده بود که نسبت به عملکرد 6 ماهه اول سال جاری 56 درصد کمتر بوده است. فروش 3 ماه دوم شرکت بیش از کل فروش 6 ماه اول سال گذشته بوده است !

به نظر عملکرد جالبی است و اگر شرکت به روی بهای تمام شده و هزینه مالی کنترل داشته باشد ، تعدیلات دیگری خواهد داشت. تکمبا اکنون در قیمت های 780 ریالی با P/e حدود 18 واحدی معامله می شود. این سهم به لحاظ تکنیکی در قیمت های 87 تومانی مقاومت داشته و در صورتی که موفق به تثبیت در سطوحی بالاتر از محدوده اعلام شده گردد ، می تواند به مرور تا قیمت های 98 – 100 تومانی رشد نماید. به نظر خرید سهم در منفی ها با دید نگهداری یک ماهه ، نوسان خوبی داشته باشد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه شیمیایی ، شیران یکی از سهم هایی است که تا پایان دوره 9 ماه 63 درصد از مبلغ فروش 7.658 میلیارد ریالی خود را پوشش داده و عملا از بودجه خود عقب می باشد اما با توجه به موجودی مناسب انبار می تواند در 3 ماه باقی مانده از سال مالی ، فروش خود را تا سطوح 95 درصدی ( با توجه به رشد نرخ ارز ) افزایش دهد. بنابراین در شرایط نرمال بیش از 650 ریال از سود 719 ریالی پیش بینی شده محقق خواهد شد. داریوش حمیدی مدیرعامل شیران درخصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر عملکرد شرکت گفت : با توجه به اینکه بخشی از محصولات این شرکت ، به بازارهای جهانی صادر می گردد ، تاثیر افزایش نرخ ارز بر سودآوری شیران مثبت خواهد بود. ضمن اینکه اخیرا حجم صادرات نیز تا حدی افزایش یافته است. در حال بررسی میزان اثرگذاری افزایش نرخ ارز بر بودجه شرکت هستیم و چنانچه رشد اخیر نرخ ارز منجر به تاثیر با اهمیت بر بودجه شود ، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در رابطه با وضعیت طرح های توسعه شرکتبیان کرد : طرح توسعه LAB شرکت مطابق برنامه زمان بندی شده در حال اجرا می باشد. در مرحله خرید و انتقال تکنولوژی از U.O.P هستیم و امیدواریم در پایان سال 97 این طرح توسعه به بهره برداری برسد. گفته می شود شرکت برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی از محل سود انباشته را در دستور کار دارد. طرح توسعه مجتمع تولید LAB شیران ، سال گذشته وارد فاز اجرایی شد و دانش فنی برای اجرای این طرح توسعه از شرکت یونیورسال اویل پروداکس خریداری شد. ظاهرا تاکنون بیش از 19 میلیون دلار تجهیزات برای پروژه مذکور خریداری شده است. به نظر قیمت های فعلی شیران برای خرید با توجه به طرح توسعه و همچنین نزدیک بودن به پایان سال مالی مناسب باشد.

ب) در گروه نفتی ، شرانل می تواند یکی از گزینه های کم ریسک با P/e جذاب کمتر از 5 مرتبه ای باشد. این شرکت تا پایان دوره 6 ماهه 5.639 میلیارد ریال معادل 43 درصد از فروش پیش بینی شده 13.223 میلیارد ریالی خود را پوشش داده است که رقم جذابی نیست اما شرکت معمولا در نیمه دوم سال عملکرد بهتری دارد. مراجعه به عملکرد 6 ماهه سال قبل و رشد 23 درصد مبلغ فروش نشان از روند رو به جلوی فروش دارد. خصوصاکه نرخ روانکارها هم رشد خوبی داشته است. به نظر شرانل در دوره 6 ماهه گزارش خاصی نمی دهد اما شکار سهم در ماه های آتی و در قیمت های 400 الی 430 تومانی ریسک خاصی نخواهد داشت. در کنار شرانول ، شپاس را داریم که این روزها خبر معافیت از مالیات صادرات قیر را یدک می کشد. با پیگیری هایی که از طریق کمیسیون قیر و هیئت مدیره سابق اتحادیه صورت گرفته ، در نهایت هیئت دولت در مرداد ماه سال جاری در لیست کالاهای نفتی مشمول مالیات بازنگری و قیر از فهرست یادشده خارج شد و از آن تاریخ صادرات این کالا مشمول مالیات نیست.

ج) در گروه دارویی ، قیمت بسیاری از نمادها جذاب شده و با توجه به بحث پرداخت مطالبات شرکت ها از طریق اوراق بدهی و زمزمه افزایش نرخ برخی از اقلام دارویی ، می توان به رشد سود شرکت ها برای سال 97 امیدوار بود. به عبارت ساده تر باید گفت که دارویی ها برای سال جاری می توانند سود های پیش بینی شده را محقق کنند اما با توجه به مشکلاتی که این صنعت طی سال جاری داشت ، بعید است تعدیل خاصی داشته باشیم. بنابراین با تحولات مثبتی که در نیمه دوم سال رخ می دهد ، شرکت ها می توانند وضعیت بهتری برای سال آتی داشته باشند. لذا خرید منفی برخی از نمادها که از 2 محل کاهش نرخ سود بانکی و افزایش نرخ اقلام دارویی زیان ده منتفع می شوند ، می تواند بازدهی مناسبی طی یک تا یک و نیم سال آتی داشته باشد. به نظر نمادهایی نظیر دلر ، تیپیکو ، دتولید ، دالبر و دسبحا گزینه های مناسبی برای خرید باشند.

د) در گروه حمل و نقلی ، روز گذشته بیش از 46 میلیون سهم «حآسا» ( حدود 6 درصد ) توسط سهامدار عمده یعنی توکاریل با قدرت هرچه تمام تر عرضه شد ! و در بازار امروز نیز شاهد رقیق شدن سهم و افزایش عرضه ها بودیم. این رویه و عرضه 6 درصدی سهامدار عمده به وضوح ضعف های نحوه عرضه اولیه در شرایط فعلی را نشان می دهد. ضمن اینکه شرکت تازه وارد فوق در دوره 6 ماهه 40 درصد از سود خود را محقق کرده و عملکرد به مراتب ضعیف تری نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. فارغ از انتقادات و ارزنده یا غیر ارزنده بودن این سهم باید گفت که توریل از محل فروش 46 میلیونی حآسا سود خوبی شناسایی می کند. بازار در شرایطی برای سهم های عرضه اولیه سر و دست می شکند که توریل به مراتب در قیمت های جذاب تری قرار دارد. گفتنی است ، توریل اکنون با P/e = 12 و حاسا با P/e بیش از 19 واحدی معامله می شوند. به نظر توریل و حسینا 2 سهمی هستند که در نیمه دوم سال بازدهی مناسبی خواهند داشت. خصوصا حسینا که این روزها شایعه توقف برای تعدیل عایدی را یدک می کشد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.995 – 4.010 تومان

ب) یورو : 4.750 – 4.770 تومان

ج) درهم امارات : 1.090 – 1.100 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.304.000 – 1.316.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24