Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دود سفید بازار فولاد همراه با سقوط آزاد قیمت ها در بازار آزاد همراه شد تا یک روز بد را در کارنامه این بازار به ثبت برساند اگرچه بورس ٢۴ بارها از این احتمال صحبت کرده ولی هنوز هم پتانسیل تداوم افت قیمت ها وجود دارد مگر آن ها تصمیم سازان این بازار فکری به حال قیمت ها کنند اما بازار به نظر مسیر خود را انتخاب کرده است. کاهش قیمت شمش در روزهای اخیر ، ضعف نقدینگی ، بی توجهی بازار به برخی رویکردهای بازارسازی و در نهایت کاهش نرخ از سوی واحدهای تولیدی در نهایت نوجب شد تا بازار فولاد واردیک فاز کاهشی شود اگرچه شواهد آن از ابتدای هفته جاری محرز شده بود ولی هم اکنون شتاب بیشتری پیدا کرده و البته فراگیری آن نیز افزایش یافته تا جایی که اواسط بازار را با کاهش قیمت ها رو به رو بوده ایم. در بازار پتروشیمی ها شاهد عقب گرد قیمتی هستیم که نشان می دهد بازار توجه چندانی به رشد قیمت های پایه در بورس کالا نداشته ولی جرقه های رشد قیمتی در این بازار افزوده شده است. در بورس انرژی هم شرایط ضعیف معاملاتی باز هم ادامه دارد ولی افزایش نسبی حجم عرضه ها در روزهای آینده از انتظار بهبود حجم معاملات خبر می دهد...

دود سفید فولادی ها

بورس24 : دود سفید بازار فولاد همراه با سقوط آزاد قیمت ها در بازار آزاد همراه شد تا یک روز بد را در کارنامه این بازار به ثبت برساند اگرچه بورس24 بارها از این احتمال صحبت کرده ولی هنوز هم پتانسیل تداوم افت قیمت ها وجود دارد مگر آن ها تصمیم سازان این بازار فکری به حال قیمت ها کنند اما بازار به نظر مسیر خود را انتخاب کرده است. کاهش قیمت شمش در روزهای اخیر ، ضعف نقدینگی ، بی توجهی بازار به برخی رویکردهای بازارسازی و در نهایت کاهش نرخ از سوی واحدهای تولیدی در نهایت نوجب شد تا بازار فولاد واردیک فاز کاهشی شود اگرچه شواهد آن از ابتدای هفته جاری محرز شده بود ولی هم اکنون شتاب بیشتری پیدا کرده و البته فراگیری آن نیز افزایش یافته تا جایی که اواسط بازار را با کاهش قیمت ها رو به رو بوده ایم. در بازار پتروشیمی ها شاهد عقب گرد قیمتی هستیم که نشان می دهد بازار توجه چندانی به رشد قیمت های پایه در بورس کالا نداشته ولی جرقه های رشد قیمتی در این بازار افزوده شده است. در بورس انرژی هم شرایط ضعیف معاملاتی باز هم ادامه دارد ولی افزایش نسبی حجم عرضه ها در روزهای آینده از انتظار بهبود حجم معاملات خبر می دهد.

تداوم معاملات ضعیف بورس انرژی

باز هم معاملاتی محدود و کمتر از 5000 تن در روز در بورس انرژی تجربه می شود که نشان دهنده سومین روز ضعف معاملاتی در این بازار است و در صورت تداوم این روند ، حجم و ارزش معاملات هفتگی کاهش محسوسی را تجربه می کند اگرچه برخی از اما و اگرها در برابر رشد قیمت ها و رشد حجم معاملات نقشی همچون سرعت گیر را ایفا می کنند اگرچه فردا عرضه های خوبی به ثبت خواهد رسید.

فردا عرضه بیش از 6 هزار تن میعانات گازی

امروز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402، حلال 404 و حلال 410 پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی زاگرس، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و ریفورمیت پتروشیمی بوعلی در رینگ داخلی بود.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی روز جاری (24 مهرماه 96) 3،554 تن و به ارزش بیش از 43 میلیارد و 909 میلیون ریال می‌باشد.

طی عرضه های روز کاری آتی (25 مهرماه 96)، کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، برش سنگین پتروشیمی شازند، پروپیلن پالایش نفت شازند، متانول پتروشیمی شیراز، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران، حلال 404، نفتای سنگین تصفیه نشده و نفتای سبک پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. از نکات مهم عرضه های فردا می‌توان به عرضه 6006 تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی و 4500 تن گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین‌الملل اشاره کرد.

تغییر نرخ‏ تامین وجه شرکت‌های توزیع نیروی برق در بازار برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 5 میلیون و 105 هزار قرارداد معادل 95 میلیون و 55 هزار کیلووات ساعت به ارزش 33 میلیارد و 648 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری، کم باری و بارپیک با متوسط قیمت 344، 353، 298 و 403 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. همچنین لازم به ذکر است براساس اعلام شرکت توانیر مبنی بر تغییر نرخ تامین وجه شرکت های توزیع ناشی از انجام معاملات برق در بورس انرژی ایران، تامین وجه معاملات صورت گرفته از تاریخ 15/07/96 به بعد بر اساس نرخ‌های اعلامی جدید صورت خواهد پذیرفت.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/24 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/28 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

24000

لیتر

16656

16656

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

14462

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

500

تن

15133

15133

ریال

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

100

تن

13100

13100

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

175

تن

10509

10509

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

2150

تن

10509

10509

ریال

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

14734

ریال

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

400000

لیتر

15023.35

15015

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

150

تن

15818

13182

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

150

تن

12120

12120

ریال

ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی

0

تن

 

24270

ریال

سقوط آزاد فولاد و برخاستن قطعی دود سفید

کاهش قیمت فولاد این بار از سوی تولیدکنندگان برجسته و مهم استارت خورد تا جایی که بدنه غالب در بازار نیز این بار وارد فاز کاهشی شد و البته قیمت ها برای تحویل از انبار نیز با کاهش اعلام می شود. این وضعیت نشان می دهد که پیش بینی بورس24 از افت قیمت ها محقق شده و البته ممکن است این روند کاهشی باز هم ادامه یابد. رخدادی که قطعاً برای بدنه غالب در بازار جذاب نخواهد بود. افت قیمتی روز دوشنبه را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا پس از چند روز افت قیمت شمش محقق شده و البته میتواند روزهای سخت تری در این بازار را به همراه داشته باشد. کاهش قیمت شمش تنها یکی از دلایل افت قیمت هاست و البته باید دلیل مهم تر را ضعف تقاضای مؤثر در کنار ترس بازار از تداوم افت قیمت ها دانست زیرا واسطه گری و سفته بازی به حداقل رسیده و همچنین تحرک در بدنه بازار به حداقل خود رسیده است.

کاهش بهای شمش وارد سومین روز خود شد تا جایی که می توان از کاهش قیمت هایی نزدیک به 150 تومان در روزهای اخیر خبر داد که همین سیگنال برای کاهش قیمت ها و البته تداوم افت نرخ در بازار داخلی کافی است. البته تثبیت شکننده قیمت دلار در کنار خودنمایی واقعیت های تقاضای مؤثر مواردی بود که در نهایت به افت قیمت ها منجر شد و البته تداوم کاهش نرخ سیگنال خطرناک دیگری است که می تواند بخشی از آینده بازار را تعیین کند.

به نظر نمی رسد تقویت قیمت های جهانی و یا رشد قیمت دلار بتواند تأثیر چندانی بر این بازار بر جای گذاشته و یا حتی رفتارهای بازارسازی برخی از بزرگان بازار نیز بتواند از این روند قیمتی حمایت کند زیرا از یک سو جو روانی بازار پتانسیل بازار سازی ها را محدود کرده و از سوی دیگر بیم و امید از دورنمای قیمت ها و شرایط آب و هوایی در روزهای آینده اجازه بازی های قیمتی را به بازار نمی دهد زیرا ممکن است تقاضای موجود نیز کاهش یافته و البته سفته بازی هم بیشتر خطرناک است تا جذاب. این شرایط احتمال ادامه کاهش قیمت ها را شدت می بخشد اگرچه دو روز سه شنبه و چهارشنبه اوج خودنمایی جو کاهشی به شمار می رود که البته پیش بینی افت بیشتر قیمت ها بیشتر از تداوم رشد قیمتی است.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد معتقد است: بازهم جلسات هم اندیشی و بازهم توجه به منافع تک حوزه ای و نهایتا گسستگی زنجیره و تخریب اعتماد سازی

متاسفانه این بازارسازی های مصنوعی بدون در نظر گرفتن عواقب آن مجددا عده ای را نقره داغ نموده است.

برخی از مخاطبین ما که امروز تعداد آنها متاسفانه کم هم نبود؛ گزارش میدهند که بارهایی که طی دو روز گذشته و روی قله قیمتی خریداری کرده و هنوز مهر تحویل آن در انبار خشک نشده است که شاهد سقوط آزاد قیمتها در بازار امروز هستند.

ظاهرا قیمتهای پیشنهادی شنیده شده در بازار به مراتب جذاب تر از نرخهایی است که در تابلو اعلام میشود و همین موضوع موجبات نارضایتی برخی از خریداران انباری را برانگیخته است.

به طوریکه به نظر می رسد در این بازار فوق العاده شکننده، برخی از مبادی که پیش از این به واسطه استراتژی افزایش قیمتها طی توافقاتی صورت گرفته؛ سیاست تخت گاز را پیش روی خود قرار داده بودند ؛ تنها کمتر از 48 ساعت؛ به سرعت قیمتهای فروش محصولات خود را مجددا کاهش معنی داری داده بطوریکه برخی از انبارداران را متحمل ضرر و زیان و خسران سرمایه ای می نمایند؛ و این در بازار به معنای واقعی تخریب اعتماد سازی زنجیره فولاد است. بارها گفته شده است که تا حد ممکن از نوسانات شدید و ضربه ای پرهیز نموده و حداقل در سیاست‌های بازارسازی خود روش پلکانی را مد نظر قرار دهید تا فرصت بازگشت سرمایه برای همه بازیگران زنجیره فولاد مهیا گردد؛ اما این موضوع متاسفانه رعایت نمیشود بطوریکه در هر فراز و فرود ناگهانی عده ای که عموما ضعیف تر هم هستند؛ زمین گیر شده و به ورطه نابودی سوق پیدا می کنند.

مصداق بارز این نوع بازارسازی ها همانند سدی است که برای ماهیگیری ساخته شده و سپس تخریب می گردد. هر چند که علیرغم همه این صحبتهای تکراری تغییر محسوسی در رفتار تکراری بازار دیده نشده و ظاهرا پتانسیل این نوع رفتارها در ذات بازار داخلی فولاد ما نهادینه شده و گویی گریزی از این چرخه تکراری نیست

تداوم جرقه های رشد قیمتی پتروشیمی ها

رشد قیمت های پایه تأثیرگذاری کمتری از حد انتظار داشت یعنی بازار داخلی پتروشیمی ها تمایل کمتری از گذشته به رشد قیمت ها از خود نشان دادند که نشان می دهد ضعف تقاضا موثر جدی تر از چیزی است که به نظر می رسد البته ادامه یافتن دوره های معاملاتی در کنار توجه به واقعیت های بورس کالا و خصوصاً عقب نشینی نسبی قیمت دلار در روزهای اخیر و البته تثبیت شکننده و نوسان محدود آن همگی شرایط پیچیده ای را در این بازار ایجاد می کند که تاکنون اجازه رشد قیمت ها را به بازار نداده ولی باز هم روند کلی قیمت ها تبعیت از تغییر نرخ ها در بورس کالاست که توسط نرخ های پایه تعیین می شود.

پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی با رقابت معامله شدند

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۷ هزار و ۶۷۰ تن رقم خورد.حجم عرضه ها ۸ هزار و ۹۱۱ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۳۷ هزار و ۷۲۲ تن بود. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی پروپیلن نساجیZ۳۰Gپتروشیمی مارون با حجم عرضه ۴۴۰ تن ۱۰۷۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۲۳۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۳۹۹ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجیV۳۰Gاین مجتمع هم با ۱۱۰ تن عرضه ۴۶۲ تن تقاضا داشت، کارگزاران این کالا را با میانگین نرخ ۴ هزار و ۴۲۴ تومان خریدار کردند.

همچنین پلی پروپیلن نساجیRG۱۱۰۲XKپتروشیمی رجال با ۵۸۸ تن عرضه ۱۶۳۸ تن تقاضا داشت، این کالا با میانگین نرخ ۴ هزار و ۵۳۱ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پلی پروپیلن نساجیZH۵۵۲Rنوید زرشیمی با ۱۰۰۸ تن عرضه ۱۷۸۵ تن تقاضا داشت، میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۴۳۲ تومان بود. پلی پروپیلن نساجیZH۵۱۰Lاین مجتمع هم با ۲۵۲ تن عرضه ۱۱۳۴ تن تقاضا داشت،میانگین نرخ خرید این کالا هم ۴ هزار و ۵۴۳ تومان بود. درگروه پلی پروپیلن های شیمیایی، پلی پروپیلن شیمیاییZB۳۳۲Cو پلی پروپیلن شیمیاییZR۲۳۰Cنویدزرشیمی با قیمت ۵ هزار و ۲۴۹ تومان مورد داد و ستد قرا گرفتند.

در گروه پلی اتیلن ها هم پلی اتیلن سنگین بادیBL۳پتروشیمی مارونوارد سیستم مچینگ شد. همچنین اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین پتروشیمی خوزستان نیز که به صورت سلف عرضه شده بود، وارد سیستم مچینگ شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24