Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش قیمت دلار و دقیق تر ، عقب نشینی از تحلیل های رشد قیمت ارز در بازار آزاد موجب شد تا یک اهرم مهم برای رشد قیمت ها در بازارهای کالایی تغییر فاز دهد. این ویژگی بیشتر برای بازار پلیمرها خودنمایی کرد ولی در هر حال همه رخدادها در بازارهای کالایی به دلار منتهی نمی شود. افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته سیگنالی است که از تزریق کالا به بازار داخلی حکایت داشته بنابراین برتری عرضه بر تقاضا را می توان سیگنال مهمی برای این بازار به شمار آورد ولی این عقب نشینی قیمتی مقطعی است. در بازار فولاد نیز کاهش قیمت شمش و البته ضعف تقاضای مؤثر به بیم و امید در بازار فولاد منتهی شد تا جایی که دوگانگی مشخصی را در این بازار شاهد بودیم اگرچه بازار فولاد ( به جز شمش ) هنوز هم وارد فاز افت قیمت ها نشده است. معاملات روز شنبه بورس کالا نیز آرامش کلی را تجربه کرد ولی حجم معاملات اغلب در روزهای شنبه هر هفته نسبتاً ضعیف است اما باز باید منتظر روزهای آینده برای شفافیت چهره معاملات در بورس انرژی بمانیم...

عقب گرد دلاری کالایی ها

بورس24 : کاهش قیمت دلار و دقیق تر ، عقب نشینی از تحلیل های رشد قیمت ارز در بازار آزاد موجب شد تا یک اهرم مهم برای رشد قیمت ها در بازارهای کالایی تغییر فاز دهد. این ویژگی بیشتر برای بازار پلیمرها خودنمایی کرد ولی در هر حال همه رخدادها در بازارهای کالایی به دلار منتهی نمی شود. افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته سیگنالی است که از تزریق کالا به بازار داخلی حکایت داشته بنابراین برتری عرضه بر تقاضا را می توان سیگنال مهمی برای این بازار به شمار آورد ولی این عقب نشینی قیمتی مقطعی است. در بازار فولاد نیز کاهش قیمت شمش و البته ضعف تقاضای مؤثر به بیم و امید در بازار فولاد منتهی شد تا جایی که دوگانگی مشخصی را در این بازار شاهد بودیم اگرچه بازار فولاد ( به جز شمش ) هنوز هم وارد فاز افت قیمت ها نشده است. معاملات روز شنبه بورس کالا نیز آرامش کلی را تجربه کرد ولی حجم معاملات اغلب در روزهای شنبه هر هفته نسبتاً ضعیف است اما باز باید منتظر روزهای آینده برای شفافیت چهره معاملات در بورس انرژی بمانیم.

شنبه آرام بورس انرژی

معامله 5.4 میلیارد تومانی روز شنبه چهره اصلی بازار فیزیکی بورس انرژی بود که معامله 3197 تن از انواع حامل های انرژی را در بر گرفت که نشان دهنده روز آرامی در تاریخچه این بازار بود. این در حالی است که معاملات روز شنبه اغلب از توانمندی بالایی برخوردار نیست.

امروز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای آیزوفید، حلال 404 و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز بوتان، گاز پروپان، گاز بوتان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام و آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و آیزوریسایکل، حلال 404 و 402 پالایش نفت شیراز و گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین‌الملل بود.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی روز جاری (22 مهرماه 96) 3,197 تن و به ارزش بیش از 54 میلیارد و 107 میلیون ریال می‌باشد.

طی معاملات روز کاری آتی (23 مهرماه 96)، کالاهای نفتای سنگین پالایش نفت تهران و حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. گفتنی است این دومین بار است که سی اس او در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهد شد. حجم عرضه فوق 20 هزار تن می‌باشد و حداقل خرید برای هر مشتری 5 هزار تن است. محل تحویل آن بندر عباس و ترم تحویل به صورت فوب می‌باشد.

معامله بیش از 54 میلیون کیلووات ساعت برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 4 میلیون و 548 هزار قرارداد معادل 54 میلیون و 88 هزار کیلووات ساعت به ارزش 19 میلیارد و 385 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری، کم باری و بارپیک با متوسط قیمت 345، 354، 300 و 403 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/20، 96/08/21 و 96/08/22 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/09/18 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/26در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

275

تن

10611

10611

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

14734

14734

ریال

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل

0

تن

-

480

دلار(سنا ) / تن

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

447.14

دلار (بانک مرکزی) / تن

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

200

مترمکعب

461

461

دلار (بانک مرکزی) / تن

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

 

482.35

دلار (بانک مرکزی) / تن

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

21453

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

380

تن

21603

21603

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

21640

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

11947

11947

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

360000

لیتر

16656

16656

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

654000

لیتر

16656

16656

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

40

تن

13100

13100

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

13100

13100

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

 

14462

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

996

تن

15601

15601

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

دود سفید بازار فولاد؟

همان گونه که در گذشته به آن اشاره کردیم بازار فولاد برای ابتدای هفته جاری با پتانسیل رشد قیمت ها آغاز به کار کرد تا جایی که رشد نرخ های نسبتاً مطلوبی در بازار ثبت شد اگرچه برخی از فعالان بازار باز هم با حفظ جانب احتیاط ، تغییر چندانی را در نرخ های خود اعمال نکردند ولی باز هم بازاری افزایشی به ثبت رسید. این در حالی بود که بدنه غالب در بازار حتی برای عرضه از انبار نیز به دلیل رشد قیمت های روزهای گذشته ، وارد یک فاز افزایشی مهم شدند اگرچه برای تمامی مصنوعات فولادی ، شاهد جهش قیمت ها نبودیم. این وضعیت دوگانه به صراحت احتیاط در بازار را برجسته ساخت تا جایی که شاهد موضع گیری های متناقضی بودیم که نشان می دهد بازار برای رشد قیمت ها متفق القول نیست و البته ذهنیت غالبی نیز برای رویکردهای آتی این بازار را نمی توان متصور بود. این وضعیت در کنار عقب نشینی قیمت دلار و کاهش اما و اگرهای سیاسی موجب شد تا پتانسیل رشد قیمت ها محدود شده و بر خلاف آن بازاری خطرناک خودنمایی کند. دقیقاً در برابر این شرایط افت بهای شمش سیگنال خطرناکی در این بازار بود که نشان می دهد احتمال کاهش قیمت ها بیش از افزایش نرخ است اگرچه رشد قیمت ها در هفته گذشته نیز به جز سوخت گیری از شمش و تا حدی دلار ، حمایت چندانی را پشت سر نداشت که شاید هر دو اهرم رشد قیمتی با دردسر رو به رو شده اند یعنی احتمال کاهش نرخ بیشتر از افزایش قیمت هاست. با توجه به این موارد شاید بتوان منتظر برخاستن دود سفید رشد قیمت ها از بازار فولاد باشیم.

افزایش تقاضا و رشد قیمت شمش فولاد

معاملات بازار فولاد در حالی هفته گذشته دنبال شد که در پی افزایش نرخ دلار متاثر از اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام و همچنین ورود بازیگران بزرگ به صحنه بازار برای خرید شمش قیمت این محصول صعودی شد.

به گزارش کارگزاری آبان، رصد کلی معاملات محصولات فولادی و قیمت‌ها در هفته گذشته نشان می‌دهد نرخ شمش به ویژه از میانه هفته کاری به بعد صعودی و پس از اعلام تصویب تعرفه ضددامپینگ اتحادیه اروپا علیه برخی ورق‌های فولاد مبارکه قیمت این محصول نیز رو به رشد بوده است. این در حالی است که قیمت مقاطع ساختمانی همچون میلگرد، نبشی و ناودانی ثابت بود.

فعالان بازار معتقدند ورود تولیدکنندگان بزرگ مقاطع به بازار برای خرید شمش باعث شده تا تقاضا افزایش یافته و قیمت آن صعودی شود. این موضوع در حالی است که همچنین افزایش نسبی نرخ دلار و ورود به کانال 4 هزار تومانی نیز در رشد قیمت این محصول که در حجم زیادی از سوی فولاد خوزستان صادر می شود بی‌تاثیر نبود.

هفته گذشته در عین حال رویترز خبر داد ژورنال رسمی اتحادیه اروپا اعلام کرده این منطقه بین ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ یورو (۲۰.۶- ۱۱۲.۸دلار) به ازای هر تن تعرفه ضددامپینگ علیه واردات فولاد نورد گرم از کشورهای برزیل، ایران، روسیه و اوکراین فولاد وضع خواهد کرد. کمیسیون اروپا در ابتدا تعیین حداقل ۴۷۲.۲۷ یورو در هر تن را پیشنهاد کرده بود، اما پس از این که موفق نشد حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را کسب کند، پیشنهاد خود را مورد بازبینی قرار داد. این کمیسیون پیشنهاد کرده بود اگر نورد فولاد گرم در حداقل قیمت ۴۷۲.۲۷ یورو در هر تن یا بالاتر از آن فروخته شود، این تعرفه نباید اعمال شود، اما حداقل قیمت پیشنهادی مورد مخالفت فدراسیون فولادسازان اروپایی (یوروفر) قرار گرفت. یوروفر که این شکایت را مطرح کرده بود، اعلام کرد از این که پیشنهاد حداقل قیمت مورد تایید قرار نگرفت، خشنود است، ولی از این که کمیسیون قیمت ثابت را به جای تعرفه‌های درصد معمولی انتخاب کرده است، ابراز ناامیدی کرد. بر اساس گزارش رویترز، در میان شرکت‌هایی که با تعرفه ضددامپینگ روبه‌رو هستند بازوی برزیلی آرسلورمیتال و آپرام که هر دوی آنها در اروپا تولید دارند، به چشم می‌خورد. در این میان نیز فولاد ایران مشمول تعرفه ۵۷.۵ یورو به ازای هر تن شده است.

در همین حال محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان به این تعرفه واکنش نشان داد و گفت: عوارض آنتی‌دامپینگ وضع شده جنبه حمایتی از فولادسازان اروپایی دارد و انگیزه آن فقط به خاطر قیمت نیست. به گفته وی اروپا با فشار برخی تولیدکنندگان بزرگ این اتحادیه تصمیم گرفته به خاطر بالا بردن نرخ فروش فولادسازان خود تعرفه‌های آنتی‌دامپینگ را علیه شرکت‌های ۴ کشور صادرکننده فولاد به اتحادیه اروپا وضع کند. وی با بیان اینکه تعرفه‌های ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ دلار توانسته مزیتی ۴۰ تا ۹۰ دلاری را در قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان فولاد اتحادیه اروپا ایجاد کند پیش‌بینی کرد: نرخ داخلی ورق گرم فولادی در اتحادیه اروپا افزایش پیدا کند تا جایی که شرکت‌های آن ۴ کشور بتوانند با قیمت‌های جهانی حتی با لحاظ کردن تعرفه‌های مذکور صادرات خود به آن اتحادیه را از سر بگیرند.

به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید این تعرفه تا چه حد روی صادرات و درآمد فولاد مبارکه که عمده بازارهای مقصد آن کشورهای عضو اتحادیه اروپاست تاثیرگذار خواهد بود. این شرکت هفته گذشته نیز در بورس کالای ایران اقدام به عرضه انواع ورق‌های تولیدی کرد و در مجموع 120 هزار و 280 تن انواع فولاد به روی تابلو معاملات بورس رفت که حجم معامله آن 125 هزار و 913 تن به ثبت رسید. شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد کرمان و تولیدی فولاد سپید فراب کویر فولادسازانی بودند که هفته پیش محصولات خود را به خریداران عرضه کردند.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

بازار سنگ آهن وارداتی در چین با توجه به کاهش تمایل به خرید به دلیل برنامه های کاهش تولید فولاد و از طرفی افت قیمت فولاد نزولی است. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 2.2 دلار هر تن خشک افت داشته به 59.10 دلار هر تن خشک سی اف آر رسیده است. به گزارش پلتس، در بورس سنگاپور نیز قیمت قرارداد سواپ سنگ آهن 62 درصد 2.6 دلار افت داشته 58.6 دلار هر تن خشک سی اف آر شد. روشن نبودن روند آتی بازار موجب شده خریداران چینی در بازار نقدی سنگ آهن فعال نباشند. بازار ضعیف شده و خریداری نیست. این در حالی است که موجودی سنگ آهن کارخانه ها پس از تعطیلات هفته اول اکتبر کاهش داشته است. در حال حاضر بیلت در بازار چین حدود 11 دلار هر تن افت داشته و قرارداد میلگرد در بورس شانگهای نیز 22 دلار ارزان تر شده است. در این میان اما پلتس اعلام کرده برنامه کاهش بیش از 30 میلیون تنی تولید فولاد خام چین بین ماه های نوامبر تا مارس در چین موجب خواهد شد در فصل بهار قیمت سنگ آهن بالا برود چون کارخانه ها خود را برای افزایش تولید آماده خواهند کرد. بانک مک کواری بر این باور است برنامه کاهش تولید فولاد زمستانی چین می تواند تقاضای فصلی بهار را بالا ببرد. برآورد شده 95 میلیون تن از ظرفیت تولید سالانه فولاد چین بین نوامبر 2017 تا مارس 2018 تحت تاثیر قرار گیرد که معادل 32 میلیون تن در این 4 ماه خواهد بود. مک کواری پیش بینی کرده سنگ آهن سه ماهه چهارم 2017 حدود 63 دلار و سه ماه نخست 2018 حدود 61 دلار هر تن سی اف آر باشد و برای کل سال 2018 نیز میانگین قیمت سنگ آهن 54 دلار در هر تن برآورد شده است.

همچنین این موسسه برآورد کرده در سال 2018 تقاضای بازار مسکن و ساخت و ساز در چین کمتر شود در نتیجه مصرف فولاد نیز افت کند چون اعتبارات بانکی محدود می شود. همین امر می تواند منجر به افت قیمت فولاد در بازار داخلی چین و رونق صادرات آن شود که در نتیجه بر قیمت فولاد در سایر کشورها از جمله امریکا اثر منفی خواهد داشت.

عقب نشینی بهای پلیمرها در روز شنبه

با فروکش کردن التهاب دلاری در بازار آزاد پتروشیمی ها شاهد بودیم که بهای این گروه کالایی نیز وارد یک فاز نزولی شد که نشان می دهد بازار بیش از واقعیت به نوسان قیمت دلار متکی شده است. این در حالی است که رشد حجم معاملات در بورس کالا برای هفته گذشته برای افزایش تزریق کالا به بازار آزاد کافی بوده یعنی می توان به برتری عرضه بر تقاضا امیدوار بود که البته به کاهش قیمت ها منجر می شود. از سوی دیگر رشد متوسط قیمت دلار برای هفته گذشته در کنار افزایش قیمت های جهانی احتمال تقویت قیمت های پایه در بورس کالا را افزایش داده که موجب خواهد قیمت های پلیمرها با سیگنالی رسمی وارد یک فاز صعودی شود. این وضعیت اگرچه در نگاه اول با مقاومت بازار به دلیل ضعف تقاضا رو به رو خواهد بود ولی در نهایت خریداران راهی جز پذیرش نرخ های جدید را در بورس و بازار پیش روی خود شفاف نخواهند دید که موجب می شود هفته جاری باز هم رشد قیمت ها را تجربه کنیم اگرچه همه چیز فردا با اعلام قیمت های پایه جدید شفاف خواهد شد.

سوخت گیری بازار پتروشیمی از دلار

افزایش قیمت پلیمرها و رشد حجم معاملات این گروه کالایی در کنار کاهش عرضه ترکیبات شیمیایی و افت حجم معاملات آن ها در بورس کالا را می توان واقعیت های اصلی در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته به شمار آورد اگرچه بازار از رشد قیمت دلار سوخت گیری کرده و رشد قیمت های مهمی را به ثبت رساند. به نظر می رسد این شرایط در هفته جاری به صورت کجدار و مریز ادامه یابد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ رشد قیمت دلار در بازار آزاد در هفته گذشته موجب شد تا یک جو بیم و امید از رشد قیمت ها در بورس و بازار خودنمایی کند که ساده ترین خروجی آن نیز افزایش حجم خرید بود؛ اگرچه افزایش قیمت ها در بازار آزاد نیز به این روند رو به رشد حجم خرید کمک کرد. پایین بودن موجودی انبارها در هفته های گذشته ، افزایش قیمت ها در بورس کالا و نگرانی از رشد بیشتر قیمت های پایه در بورس کالا در نهایت شرایطی را ترسیم کرد که شاهد افزایش حجم معاملات در بازار پلیمرها باشیم. این وضعیت موجب شد تا بیش از 59 هزار تن از انواع پلیمرها مورد معامله قرار بگیرد که نشان دهنده گذار بازار از فاز رکود پیشین است. این در حالی است که از هم اکنون حجم تزریق کالا از بورس به بازار افزایش یافته که موجب خواهد شد تا رشد قیمتی در این بازار محدود شود اگرچه باز هم نوسان قیمت دلار می تواند بازیگر مهمی در این بازار مهم به شمار رود.

نکته مهم در خصوص بازار در هفته گذشته ثبات نسبی حجم عرضه پلیمرها در کنار کاهش عرضه ترکیبات شیمیایی بود زیرا اگر حجم عرضه ها افزایشی نسبی را تجربه می کرد ، قطعاً حجم معاملات بالاتری به ثبت می رسید زیرا بازار به صورت کلی پتانسیل جذب عرضه های بیشتر را دارا بوده و می توانست حجم معاملات بزرگ تری را به ثبت برساند. این شرایط در کل نشان می دهد که بازار پلیمرها و سایر گروه های کالایی پتروشیمی وارد یک فاز تغییر شده که می تواند به بهبود وضعیت تولید در صنایع پایین دستی و مصرف کننده محصولات پتروشیمی منتهی شود. این در حالی است که به صورت سنتی روزهای ابتدایی پاییز زمانی برای کاهش حجم فعالیت ها در بازار پتروشیمی به شمار می رود ولی با ورود به آبان ماه می توان باز هم به تقویت حجم معاملات کمک کند. در سال گذشته یکی از بیشترین حجم معاملات در آذرماه به ثبت رسیده که به نظر می رسد این روند افزایشی امسال سریع تر از انتظار آغاز شده باشد ولی هنوز تا رسیدن به حجم معاملاتی نزدیک به 70 هزار تن یعنی رکورد معاملاتی سال قبل به زمان بیشتری نیاز داریم.

رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در کنار افزایش بهای مواد اولیه صنایع پتروشیمی و همچنین رشد قیمت دلار در بازار آزاد مواردی است که می تواند بر بازار داخلی و قیمت های بورس کالا تأثیرگذار باشد که در نهایت پتانسیل سفته بازی و واسطه گری را تقویت کرده و همچنین به بهبود حجم معاملات کمک می کند.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت :

  • رشد 0.26 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 65 هزار 7 تن که به نسبت چند هفته اخیر تغییر چندانی را نشان نمی دهد گویی این رقم را باید برای هفته های جاری ثابت فرض کرد.
  • افزایش 51.37 درصدی حجم تقاضای پلیمرها همگام با رشد قیمت دلار در بازار آزاد که نشان دهنده جذابیت محسوس خرید و همچنین خودنمایی شائبه واسطه گری و سفته بازی است.
  • ثبت تقاضای 177 هزار و 291.26 تن که بالاترین تقاضای پلیمرها در 4 هفته اخیر است.
  • رشد 35.15 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته پیش از آن که به دلیل رشد تقاضا در ثبات عرضه ها محقق شده است.
  • ثبت معامله 59 هزار و 132.46 تن که بالاترین رقم معاملاتی از اواخر اردیبهشت ماه تاکنون محسوب شده و نشان دهنده عبور بازار از فاز رکود پیشین است که خوش بینی به دورنمای این بازار را تقویت می کند.
  • تقویت حجم معامله پلیمرها که می تواند از بهبود احتمالی بازار صنایع پایین دستی در روزها و هفته های آینده خبر دهد.
  • ثبت 2.69 برابری حجم تقاضای پلیمرها در برابر عرضه ها که بالاترین رقم در 4 هفته اخیر است.
  • معامله 89.75 درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته که بالاترین رقم از اوایل دی ماه سال گذشته تاکنون به شمار می آید.
  • رشد آرام قیمت ها در هفته گذشته که احتمالاً با اهرم رشد قیمت دلار و خوش بینی به آینده بازار محقق شده که به بهبود حجم معامله پلیمرها در بورس کالا منجر شد.
  • خوش بینی اهالی بازار به ادامه رشد قیمت پلیمرها و سایر محصولات پتروشیمی در کنار گمانه زنی از ادامه رشد قیمت های پایه در بورس کالا
  • کاهش 5.88 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 31 هزار و 589.9 تن که کمترین حد از اواسط فرودین ماه سال جاری تاکنون به شمار می رود.
  • رشد 2.7 درصدی تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا که به رغم کاهش عرضه ها ، نشان دهنده رشد جذابیت خرید در این بازار است.
  • ثبت تقاضای 25 هزار و 868.7 تن در بازار محصولات شیمیایی که رقم نسبتاً پایینی محسوب می شود.
  • معامله 65.94 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا که رقم نسبتاً متعادلی است.
  • بیم و امید در بین اهالی بازار از احتمال رشد قیمت دلار که خرید اکثر گروه های کالایی حتی ترکیبات شیمیایی را توجیه پذیر جلوه می دهد.
  • احتمال افزایش مجدد قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا مخصوصاً پس از افزایش نرخ در اواخر هفته گذشته در کنار پایین بودن موجودی انبارها که باز هم به تقویت حجم معاملات در بورس کالا و بازار داخلی منجر شد اگرچه از این پس حجم عرضه ها در بازار آزاد افزایش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24