Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روند که یک کانال نزولی حدودا ٣ سال را نشان می دهد با برخوردهای متعدد در آستانه شکسته شدن قرار دارد...

بورسی که آب دیده شده!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • شیراز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی تکنیکال

الف) شیراز

نمودار لگاریتمی هفتگی شیراز در تصویر مشاهده می شود. این روند که یک کانال نزولی حدودا 3 سال را نشان می دهد با برخوردهای متعدد در آستانه شکسته شدن قرار دارد. محدوده قرمز رنگ 230 تومان برای این سهم اهمیت زیادی دارد و ممکن است در کوتاه در این محدوده حداکثر تا 280 تومان نوسان کند اما برای میان مدت در صورت تثبیت بالای 230 ت می توان به قیمت های بالایی امیدوار بود.

محدوده خرید می تواند بعد از نقطه شکست و تثبیت بالای مقاومت تعریف شود یا نزدیک به حمایت 210 تومان سهم. همچنین حد ضرر برای خریداران می تواند حوالی 190 تومان تعریف شود و دید سرمایه گذاری میان مدت و تا بلند مدت حدود 1 سال می تواند مناسب توصیف گردد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان این‌که «هر گاه بدخواهان بدنبال تحمیل فشار به کشور بوده‌اند، مردم با حضور، هوشیاری و تلاش بیشتر، قاطعانه به آن‌ها پاسخ دادند»، گفت: آن زمانی که رییس‌جمهور آمریکا برای ایجاد نمایش قدرت در عربستان علیه ایران به منطقه آمده بود، ملت ایران به زیبایی و با حضور پر شور خود در انتخابات 29 اردیبهشت، پاسخ قاطعی به آمریکا و حامیانش دادند. رییس جمهور با بیان این‌که «برجام یک آزمون بسیار بزرگ برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و سایر دولت‌های جهان است»، خاطرنشان کرد: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، دقت کردیم و حواس‌مان جمع بوده است، وقتی تعهد دادیم، تا آخر پای آن ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ماست. وی ادامه داد: امروز 5 کشور مذاکره کننده با ایران، کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان همراه با ایران هستند و اگر آمریکا این خطا را مرتکب شود، علیه منافع ملی و حیثیت آمریکا اقدام کرده است. وی گفت: اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطا است؛ سپاه پاسداران تنها یک واحد نظامی نیست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل این مردم بوده و در همه روزهای خطر از منافع ملی ما دفاع کرده است.

در حالی کاخ سفید از اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران توسط دونالد ترامپ در روز جمعه خبر داد که رایزنی ها بین وزیر خارجه کشورمان و وزرای خارجه کشورهای 5+1 از یکسو و وزرای خارجه این کشورها با آمریکا از سوی دیگر همچنان ادامه دارد. و آژانس بین المللی انرژی اتمی مقامات کاخ سفید و سران اروپایی همه تاکید دارند که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی متن قانون «موشک های بالستیک ایران و اجرای تحریم های بین المللی» را تصویب کرد. پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد: طرح موسوم به HR1698 ( قانون موشک های بالستیک ایران و اجرای تحریم های بین المللی ) با هدف افزایش تحریم ها علیه ایران در ارتباط با برنامه موشکی بالستیک این کشور است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

طی این هفته بازار دلار و سکه با تغییر و تحولات نسبتا زیادی همراه شد به طوری که قیمت دلار برای نخستین بار در سال جاری از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد. برای این افزایش قیمت، دلایل مختلف داخلی و بین المللی مطرح می‌شود. محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات، اظهار کرد: واقعیت موجود در کشور ما این است که نرخ دلار به مدت چهار سال با وجود تورم، افزایش متناسب نداشته است و این فنر با ارزهایی که دولت به بازار تزریق می‌کرده پایین نگه داشته شده است. همیشه این مسئله مورد نقد فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان بوده و گوش شنوایی هم وجود نداشته است. وی افزود: از طرفی این تذکر هم داده می‌شد که به دلایل متعددی ممکن است دولت نتواند ارز مورد نیاز را تزریق کند و این فنر رها شود که به نفع تولید، صادرات، واردات و به طور کلی اقتصاد کشور نیست. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نکته دیگر هیاهوی اخیر آمریکایی‌ها در مورد خروج از برجام بوده که افزایش قیمت‌های جهانی طلا را به دنبال داشته و همه این موارد در وضعیت نرخ دلار تاثیرگذار بوده است. ضمن اینکه دولت برای یکسان سازی نرخ ارز می‌خواهد درشرایطی این کار را انجام دهد که نرخ را واقعی کند؛ بنابرین فاصله گرفتن نرخ دلار آزاد از مبادله‌ای می‌تواند به واقعی‌سازی نرخ دلار هم کمک کند.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن به ۱۲/۵۱۸ درصد و نرخ بیکاری به ۱۲/۴۵۰ درصد افزایش و نرخ تورم به ۹/۰۳ درصد کاهش یافته است. این صندوق رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ را که کمتر از سه ماه تا پایان آن مانده است، ۳/۵ (۳/۴۵۹) درصد پیش‌بینی کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با شرایط جدید بودجه‌نویسی و جراحی نظام بودجه‌ریزی که امسال توسط دولت در حال انجام است، بودجه سال ۱۳۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد. محمدباقر نوبخت که در جلسه علنی مجلس به منظور گزارشی در خصوص نحوه واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام سخن می‌گفت، تصریح کرد: آنچه در برنامه ششم تصویب شده در بودجه ۹۷ تبلور پیدا می کند و من از نمایندگان و رئیس مجلس برای همکاری های صورت گرفته برای جراحی بزرگ بودجه‌ریزی قدردانی می کنم و من هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه نوین بودجه نویسی ارائه می کنم.

مجلس و دولت؛

دستورالعمل جدید در خصوص کاهش نرخ کارمزدهای ارکان بازار سرمایه و کارگزاران از روز شنبه هفته آتی اجرایی می شود. بنابراین انتظار می رود از هفته آینده شاهد افزایش حجم معاملات در بازار سهام باشیم. روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهاداربا تشریح این ابلاغیه گفت: همانطور که اعلام شده است طبق مصوبه اخیر، شاهد کاهش ۲۵ درصدی در کارمزد سازمان بورس، کاهش ۲۰ درصدی در کارمزد شرکت بورس و فرابورس ایران و همچنین کاهش ۵ درصدی کارگزاران خواهیم بود. همچنین سقف کارمزدهای دریافتی در گذشته معادل ۲۰ میلیون تومان بود، طبق مصوبه اخیر به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. این سقف در معاملات کارگزاران در بورس نیز به ۳۰ میلیون تومان رسیده‌ است. دبیرکل کانون کارگزاران اثر این تحولات را اینچنین تشریح کرد: کاهش کارمزد بورس های مختلف، معاملات روزانه و حجم معاملات را توسعه می بخشد، که این موضوع می تواند نقدشوندگی بازار را تا حد زیادی افزایش دهد. از سوی دیگر در صورتی که نهاد ناظر تصمیمی در خصوص راه اندازی معاملات الگوریتمی یا پر بسامد داشته باشد، کاهش کارمزد ها کمک قابل توجهی به راه اندازی و توسعه این معاملات خواهد کرد.

با تصویب چارچوب کلی فعالیت و نحوه استفاده از منابع، آیین نامه‏ ها و بودجه توسط هیات امنا و امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صندوق تثبیت بازار سرمایه در هفته اخیر رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. این صندوق که در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با هدف اطمینان بخشی و ایجاد ثبات در بازار سرمایه، در تیرماه 1396 بنای تاسیس آن گذارده شد تاثیر بسزایی در حمایت از سهامداران و پیشگیری از نوسانات شدید بازار دارد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ وضعیت این روزهای بازار سرمایه و به خصوص گروه خودروسازی در روزها و هفته های اخیر کاملا تحت تاثیر ابهامات بوجود آمده از سوی ترامپ در مورد برجام می باشد و اکثر سهامداران با ترس از اقدام وی در مورد برهم زدن برجام تمام دلایل بنیادین مثبت را نادیده گرفته و منتظر اقدام رئیس جمهور آمریکا در این باره هستند. در همین ارتباط در ابتدای هفته مدیر عامل شرکت رنو اعلام کرد: چنانچه همکاری با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری هم برنامه ای را طراحی خواهیم کرد تا فعالیت تجاری مان را تعلیق کنیم، اما این بدان معنا نیست که ایران را ترک خواهیم کرد. وی با تاکید بر پتانسیل های بازار ایران، افزود: اگر ما بلافاصله نتوانیم کار در ایران را ادامه دهیم، طی یک، دو یا سه سال آینده کار خواهیم کرد زیرا فکر نمی کنم این وضعیتی باشد که می تواند برای همیشه ادامه یابد.

با عنایت به موارد گفته شده، بازار سرمایه در این گروه هفته اخیر را با معاملات فرسایشی منفی پیگیری کرد و اکثر نمادها با وجود رسیدن به کف قیمتی خود جذابیت آنچنانی برای سهامداران نداشتند. از مهمترین نمادهای این گروه که با رشد قیمتی روبرو شد خاهن بود که تحت تاثیر قرارداد ۳ جانبه با شرکت ایتالیایی و ایران خودرو قرار گرفت. اما درباره معاملات هفته آینده باید گفت در صورتی که هفته آینده شاهد اتخاذ تصمیمات مثبت از سوی ترامپ در مورد برجام باشیم انتظار هفته ای مثبت را از این گروه خواهیم داشت و در غیر اینصورت باید همچنان شاهد معاملات فرسایشی و رو به پایین باشیم ضمن اینکه رشد قیمت دلار در روزهای اخیر هم عامل منفی برای این گروه به شمار می رود.

در فلزات اساسی؛ تقاضا بر روی کامودیتی ها در بازارهای جهانی به واسطه رشد مطلوب بازارهای سهام و در نتیجه اوضاع مناسب اقتصاد دنیا همچنان بالا می باشد و در نتیجه افت قیمتی چندانی را حتی با بالا رفتن موجودی انبارها برای آنها شاهد نیستیم. این موضوع در حالی است که ایندکس دلار هم در مقابل دیگر ارزها قدرت چندانی برای رشد ندارد و شاهد افت آن هستیم که خود عامل مهمی برای رشد یافتن قیمت برخی فلزات می شود.

معاملات گروه فلزات اساسی در هفته اخیر رشد متعادل و رو به مثبتی را تجربه کردند، افزایش قیمت تبدیل دلار به ریال و بالا رفتن قیمت محصولات فلزی از عوامل رشد تقاضا در این گروه بود. از جمله تاثیراتی که رشد قیمت دلار داشت بالا رفتن قیمت شمش فولادی و رسیدن آن به قیمتهای بالای 2000 تومان در انتهای هفته بود. این در حالی بود که قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی با کاهش روبرو بود.

در این گروه دستور العمل نحوه تعیین قیمت پایه شمش فولادی برای عرضه در بورس کالای ایران 89% قیمت میلگرد تعیین گردید. این مساله گام دیگری در جهت کنترل افزایش نرخ ها از سوی دولت می باشد. بنابراین تولید کنندگان شمش فولاد از جمله فولاد خوزستان نیز با تعهدات جدیدی مواجه شدند.

همزمان با کاهش تولید محصولات فولادی در چین تقاضا برای سنگ آهن کاهش پیدا کرده است و باعث شده تا سنگ آهن ایران در یکماهه اخیر افتی بین 25 تا 41 درصد را شاهد باشد، این موضوع باعث روند فرسایش منفی در گروه کانه های فلزی شده است.

اما مهمترین خبر این گروه در ابتدای هفته این بود که روزنامه رسمی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه اتعرفه ضد دامپینگ بر فولاد تولیدی ایران، بزریل، روسیه و اوکراین اعمال می‌کند. تولیدکنندگان اروپایی ادعا کردند تولیدات فولاد این کشورها که در ساخت و ساز و ساخت ماشین‌آلات استفاده می‌شود با قیمت بسیار ارزان فروخته می‌شود. بر هر تن فولاد ایران نیز 57.5 یورو تعرفه اعمال می‌شود. بر هر تن فولاد برزیل 53.4 تا 63 یورو، بر هر تو فولاد اوکراین 60.5 یورو، بر هر تن از انواع فولاد روسیه سه قیمت 17.6، 53.3و 96.5 یورو اعمال می‌شود. تصمیم دیروز اتحادیه اروپا باعث شده تا اغلب صادرکنندگان سی آی اس بازار را ترک کنند. آنها حالا باید به دنبال راه حلی برای جبران بازار از دست رفته خود باشند، چرا که با توجه به تعرفه های وضع شده، عملا سطح تجارت با اروپا بسیار کاهش خواهد یافت. این فشار همچنین باعث شده تا تولیدکنندگان روسیه ورق گرم برای تحویل در ماه نوامبر را در محدوده 570 دلار / تن فوب دریای سیاه پیشنهاد دهند اما منابع اعلام نموده اند که قیمت 560 دلار/تن نیز برای فروشندگان دارای جذابیت است. از طرفی اما، افزایش قیمت قراضه و شمش در تصمیم گیری های قیمتی عرضه کنندگان بی تاثیر نخواهد بود و می تواند عاملی بازدارنده ای در برابر افت موجود شود.

در محصولات شیمیایی ؛ بازار محصولات پتروشیمی در روزهای گذشته به واسطه تعطیل بودن بازارهای چین روند نزولی اصلاحی را در پیش گرفته بودند و این روند باعث کاهش قیمت محدودی در برخی محصولات به مانند اوره شده بود. این موضوع با ورود مجدد چینی ها به بازار روند صعودی و با ثباتی به خود گرفتند به گونه­ای که بار دیگر اوره به محدوده 240 دلار برگشت.

اما قیمتهای بالاتر از بودجه شرکتهای این گروه در بازارهای جهانی به همراه افزایش قیمت دلار داخل و رسیدن آن به بالای 4000تومان در این هفته باعث رشد قیمتی برخی نمادهای گروه از جمله شیراز و شپدیس و زاگرس شد و دیگر نمادها هم روند متعادل و رو به مثبتی داشتند. در همین رابطه می توان به زاگرس گریزی زد، این شرکت نرخ متانول را برای خود 290 دلار و نرخ تبدیل دلار به ریال را 3750 تومان دیده است و در شش ماهه ابتدای سال هم موفق به تحقق بیشتر از آنچه برای آن در نظر گرفته، شده است.

هم اکنون ۶ سناریوی توسعه صنعت پتروشیمی شامل اجرای طرح‌های GTP با هدف تبدیل گاز به پروپیلن، GTO با هدف تبدیل گاز به اولفین، MTO با هدف تبدیل متانول به اولفین، PDH با هدف تبدیل پروپان به پلی پروپیلن، MTP با هدف تبدیل متانول به پروپیلن و GTPP با هدف تبدیل متان به پلی پروپیلن در دستور کار قرار گرفته است. با اجرای این سناریوهای جدید علاوه بر استفاده از خوراک‌های پایه گاز برای تولید انواع محصولات پلیمری به ویژه پروپیلن و پلی پروپیلن امکان استفاده بهینه تری از ظرفیت بالای تولید متانول در صنعت پتروشیمی ایران با اولویت تکمیل زنجیره‌های ارزش فراهم می شود. با روی میز رفتن شرط تکمیل زنجیره‌های ارزش در مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی قصد دارد تا نسبت به متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران با تولید و عرضه گریدهای جدید و پیشرفته فرآورده‌های پلیمری استفاده کند به عنوان نمونه در مذاکرات با توتال این شرکت فرانسوی با تولید گریدهای جدید محصولات پلی اتیلنی در ایران موافقت کرده است.

همزمان با آغاز شمارش معکوس راه اندازی فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس در حالی عملا یکی از بزرگترین مجتمع های تولید اوره و آمونیاک جهان در صنعت پتروشیمی ایران شکل می‌گیرد که برنامه‌ریزی تکمیل زنجیره ارزش اوره با تولید دو محصول با ارزش از آن آغاز شده است. مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان درباره آخرین وضعیت راه اندازی آغاز تولید از فاز سوم پتروشیمی پردیس، گفت: پیش‌بینی می‌شوداین پروژه در آینده ای نزدیک به بهره‌برداری کامل برسد.

شرکت تجارت صنعت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، سه قرارداد فروش گریدهای مختلف پلی‌اتیلنی با کشورهای چین، کره جنوبی و تایوان امضا کرد. مدیر بازرگانی خارجی شرکت تجارت صنعت همچنین اخیرا با اشاره به عرضه اولین محموله محصولات پتروشیمی ایران به شرکت ایتوچو ژاپن، اعلام کرده است: با امضای قرارداد ایران 120 هزار تن انواع پلی اتیلن به ژاپن صادر می‌کند.

در رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن؛ رئیس کانون بانکهای خصوصی از طرحی در شورای پول و اعتبار خبر داد که بخشی از کارمزدهای پرداخت الکترونیک در نظام بانکی، به سمت شرکتهای پرداخت سوق داده شود. با رویکردی که شورای پول و اعتبار نسبت به این موضوع در نظر گرفته است؛بانک مرکزی ساختاری را طراحی کرده که بخشی از هزینه های خدمات پرداخت الکترونیک به شرکتهای پرداخت منتقل شده و بخشی نیز به خود بانکها و پذیرندگان منتقل شود؛ این اتفاق باعث صف فروش در نمادهای این گروه در روز ابتدایی هفته شد که البته در ادامه با متعادل شدن آنها در پایان هفته شاهد معاملات مثبتی از آنها بودیم.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24