Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تحولات اخیر در بازار نفت نگرانی هایی در بین کشورهای صادرکننده این ماده خام بوجود آورده است. برخی از این کشورها نسبت به افق بازار و رشد قیمت ها خوشبین هستند اما آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه جدید خود ..

امیدی به افزایش قیمت نفت هست؟

بورس24 : در هفته های اخیر قیمت نفت در سطوح کنونی نوسان کرده و فعالان بازار تلاش کرده اند افق بازار را در ماه های آینده پیش بینی کنند. از سال گذشته، افزایش تولید نفت شیل در آمریکا یک عامل مهم فشار بر قیمت ها بوده است.

در گزارش ماهانه جدید آژانس بین المللی انرژی آمده است، چشم انداز بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ امید به افزایش قیمت‌ها را کاهش می‌دهد: افزایش ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ، افزایش تولید نفت در کشورهای غیرعضو اوپک و رشد آهسته تقاضای جهانی برای نفت، سه عامل مهم هستند که از افزایش قیمت ها جلوگیری خواهند کرد.

در بخشی از گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است، در سه فصل از چهار فصل سال آینده، بازار از لحاظ عرضه و تقاضا متوازن خواهد بود البته اگر تغییری در عرضه نفت از سوی اوپک ایجاد نشود و شرایط آب و هوایی طبیعی باشد.

در کل سال آینده، تقاضا برای نفت و تولید نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک به یک میزان بالا می رود و به همین دلیل امید به افزایش قیمت نفت زیاد نیست اما از دید اوپک، بازار نفت در سال آینده میلادی وضعیت بهتری نسبت به امسال خواهد داشت و عرضه و تقاضا متوازن خواهند بود.

اوپک و ۱۱ کشور تولید کننده نفت که عضو این سازمان نیستند از جمله روسیه، از ابتدای سال جاری میلادی عرضه نفت را 1.8 میلیون بشکه کاهش داده اند و این برنامه تا مارس سال آینده ادامه دارد. هدف از این برنامه بالا بردن قیمت نفت بوده است. قیمت نفت اواسط سال ۲۰۱۴ در محدوده 120 دلار قرار داشت و ابتدای سال گذشته میلادی به محدوده30 دلار کاهش پیدا کرد.

رییس بخش صنعت نفت در آژانس بین المللی انرژی می‌گویند: "حرکت بازار به سمت تعادل بین عرضه و تقاضا کند است. در واقع حرکت به سمت تعادل، بسیار کندتر از پیش‌بینی تولید کنندگان نفت خواهد بود و آن دسته از کشورهای صادرکننده نفت که تصور می‌کنند تعادل به زودی برقرار می‌شود و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت سال آینده ناامید خواهند شد.

البته اگر در مارس سال آینده، برنامه کاهش عرضه نفت تمدید شود شرایط برای رشد قیمت‌ها مناسب تر خواهد بود.

پایان ماه آینده میلادی، نشست اوپک در شهر وین اتریش برگزار می‌شود و طی چند هفته آینده، مذاکرات اعضای این سازمان و روسیه بر سر تمدید برنامه کاهش عرضه ادامه پیدا خواهد کرد. در ماه های اخیر تلاش ها برای ایجاد ثبات در بازار به موفقیت های بزرگ رسیده اما برای حفظ این موفقیت لازم است اعضای اوپک و تولیدکنندگان دیگر نظم کنونی را حفظ کنند.

چشم انداز تقاضا برای نفت

با آنکه قیمت نفت نسبت به ابتدای سال گذشته بسیار بالاتر است اما نسبت به اواسط سال ۲۰۱۴ بسیار پایین‌تر قرار دارد. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت برنت در سطح 56.6 دلار و قیمت هر بشکه نفت آمریکا در محدوده ۵۱ دلار در نوسان است.

در سال جاری میلادی تاکنون، پایبندی به برنامه کاهش عرضه در بین اعضای اوپک ۸۶ درصد بوده است. در ماه گذشته میلادی، میزان تولید نفت از سوی اوپک 32.65 میلیون بشکه در روز بود که نسبت به سال قبل 400 هزار بشکه پایین تر است.

امسال تقاضای جهان برای نفت 1.6 میلیون بشکه و سال آینده 1.4 میلیون بشکه افزایش می‌یابد. در ماه گذشته میلادی عرضه جهانی نفت ۹۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به 97.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. عامل این افزایش، بیشتر شدن تولید نفت از سوی تولیدکنندگان غیر عضو اوپک بوده است. برای سال جاری میلادی، عرضه نفت از سوی این کشور ها ۷۰۰ هزار بشکه رشد می‌کند. سال آینده تولید نفت این گروه 1.5 میلیون بشکه بالاتر از امسال خواهد بود.

یک عامل مهم که از رشد قیمت ها جلوگیری خواهد کرد حرکت چین به سمت توسعه بخش خدمات است. چین بزرگ ترین واردکننده نفت است و حرکت این کشور به سمت کاهش وابستگی رشد اقتصاد به صنایع سنگین و سرمایه گذاری از تقاضا برای نفت خواهد کاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24