Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت فولاد بی توجه به نوسان رو به پائین قیمت دلار در روز جاری و روز گذشته موجب شد تا قیمت های گزافی در بازار آزاد به ثبت برسد تا جایی که حتی شمش ٢٠٠٠ تومانی هم در بازار آزاد عرضه شد که نشان می دهد رشد قیمت ها سریع تر از چیزی بوده که انتظارش را داشتیم. این وضعیت اگرچه می تواند موقتی باشد ولی در هر حال به ثبت رکوردهای بزرگی منجر شد که می توان از آن به فوران مجدد بهای فولاد در بازار آزاد تعبیر کرد اگرچه این رشد قیمتی هنوز از سمت تقاضای مؤثر مورد حمایت قرار نگرفته است. در بازار آتی شاهد آرامشی نسبی در حجم معاملات هستیم اگرچه این روند آرام و با ثبات در بورس انرژی هم تجربه شد...

پرش سریع فولاد

بورس24 : رشد قیمت فولاد بی توجه به نوسان رو به پائین قیمت دلار در روز جاری و روز گذشته موجب شد تا قیمت های گزافی در بازار آزاد به ثبت برسد تا جایی که حتی شمش 2000 تومانی هم در بازار آزاد عرضه شد که نشان می دهد رشد قیمت ها سریع تر از چیزی بوده که انتظارش را داشتیم. این وضعیت اگرچه می تواند موقتی باشد ولی در هر حال به ثبت رکوردهای بزرگی منجر شد که می توان از آن به فوران مجدد بهای فولاد در بازار آزاد تعبیر کرد اگرچه این رشد قیمتی هنوز از سمت تقاضای مؤثر مورد حمایت قرار نگرفته است. در بازار آتی شاهد آرامشی نسبی در حجم معاملات هستیم اگرچه این روند آرام و با ثبات در بورس انرژی هم تجربه شد. در بازار محصولات پتروشیمی اما هنوز تمایل بازار به رشد قیمت هاست زیرا انتظار برای اعلام قیمت های پایه هفته آینده با فرض رشد محسوس بهای دلار، افزایشی است. این شرایط نشان می دهد که اگرچه از شتاب رشد قیمت ها کاسته شده ولی باز هم بازار محصولات پتروشیمی نمی تواند خوشحالی خود را از قیمت های بالای دلار فعلی مخفی کند. در بورس کالا شاهد آرامش نسبی معاملات بودیم اگرچه در گروه محصولات شیمیایی اورتوزایلین، منواتیلن گلایکول، زایلین مخلوط و استایرن منومر با رقابت خریداری شدند.

هفته 76 میلیاردی بازار فیزیکی بورس انرژی

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای سی اس او پالایش نفت شازند و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان و بندرعباس در رینگ بین‌الملل بود. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی روز جاری (19 مهرماه 96) 5،700 تن و به ارزش بیش از 78 میلیارد و 731 میلیون ریال می‌باشد. در هفته جاری ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به بیش از 764 میلیارد ریال رسید که حاصل معامله 48 هزار تن انواع فرآورده¬های نفت و گاز می‌باشد.

طی معاملات روز کاری آتی (22 مهرماه 96)، کالاهای آیزوفید، حلال 404 و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز بوتان، گاز پروپان، گاز بوتان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام و آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و آیزوریسایکل، حلال 404 و 402 پالایش نفت شیراز و گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

معامله بیش از 551 میلیون کیلووات ساعت برق طی هفته جاری

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 156 هزار قرارداد معادل 22 میلیون و 244 هزار کیلووات ساعت به ارزش 7 میلیارد و 883 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای میان‌باری، بارپیک و کم‌باری با متوسط قیمت 355، 404 و 300 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. لازم به ذکر است طی هفته جاری بالغ بر 551 میلیون و 418 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش بیش از 192 میلیارد و 846 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/19 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/23، 96/07/24 و 96/07/25 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

100

تن

10611

10611

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

2004

مترمکعب

394

394

دلار(سنا) / تن

حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

498

دلار (بانک مرکزی) / تن

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

60000

لیتر

14734

14734

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

4000

تن

11310

11310

ریال

حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

0

لیتر

-

14734

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

فوران آتش فشان فولادی ها

پس از چند روز رشد آرام قیمت ها در بازار داخلی ، چهارشنبه شاهد فوران آتش فشان این بازار بودیم تا جایی که قیمت هایی بسیار بالا و حتی با رشدی نزدیک به 150 تومان برای چند کالای خاص همراه شد که نشان می دهد تمامی پتانسیل های رشد قیمت در بازار فولاد تجمیع شده و نهایتاً با رشد اعجاب آور قیمت ها خودنمایی کرده است. رشد قیمت شمش در روزهای اخیر به صورت متمادی ، افزایش مجدد بهای دلار در بازار آزاد ، خوش بینی به شفاف تر شدن واقعیت های بازار با عرضه بیشتر در بورس کالا و نهایتاً آغاز به کار مجدد جلسات فولادی ها همگی دست به دست هم داده و رشد قیمت ها را رقم زدند. این در حالی بود که نرخ ها در دوره فعالیت روزانه بازار چندین بار با رشد رو به رو شد و در نهایت روز مهمی در کارنامه بازار به ثبت رسید.

افزایش قیمت شمش هنوز هم ادامه دارد و همین سیگنال کافی است تا در ضعف تقاضا ، باز هم بازار با تداوم رشد قیمتی رو به رو شود و این وضعیت موجب خواهد شد تا با نادیده گرفتن وضعیت تقاضای مؤثر ، بازار به رشد قیمت های خود ادامه دهد. یکی از واقعیت های این بازار در روزهای اخیر نادیده گرفته شدن وضعیت تقاضای مؤثر است اگرچه در دوره های قبلی از رشد قیمت ها نیز چنین رخدادی به ثبت رسید. این وضعیت نشان می دهد که بخش مدیریت بازار مدت هاست که واقعیت های تقاضا را نادیده گرفته و این بدان معناست که حجم تقاضای مؤثر ثابت فرض شده و تنها در دوره های مختلف قیمتی با رفت و برگشت و فراز و فرود این حجم رو به رو هستیم. این مطلب باز هم نشان دهنده آن است که تقاضای سفته بازی در تعیین نرخ ها مهم تر ارزیابی شده که البته برای واحدهای تولیدی همین وضعیت وجود دارد. با فرض این داده مهم شاید بتوان واقعیت های تقاضای مؤثر در بازار داخلی را برای بسیاری از اوقات و البته در نوسان قیمت ها از محاسبات و تحلیل ها کنار بگذاریم اگرچه بسیار بدبینانه است اما در این بازار طرف عرضه است که برای کل بازار تعیین تکلیف می کند. حال در شرایطی که نتیجه نشست های تولیدکنندگان برای بازار به عنوان یک سیگنال مورد توجه قرار گرفته و همچنین بهای شمش رو به رشد تلقی شده و با نوسان قیمت های جهانی توجیه می شود شاید همه چیز برای تداوم رشد قیمت ها آماده شده باشد. این در حالی است که قیمت ها به سطوح بالایی دست یافته و مقاومت بازار داخلی در برابر رشد قیمت ها نیز شکسته شده و عرضه از انبارها با رشد قیمت هایی چندین باره رو به رو می شود شرایط مبهمی پدید آمده که ممکن است ذات تغییر در این بازار را برجسته سازد. با توجه به تمامی این موارد شاید شتاب رشد قیمت های در روز آینده نیز تداوم یابد ولی انتظار برای اظهارنظر ترامپ در مورد برجام هم سیگنال دیگری است که می تواند جو روانی در بازار فولاد را تغییر دهد اگرچه هنوز هم پتانسیل رشد قیمت دلار وجود خواهد داشت.

به نظر می رسد رسیدن بهای شمش به 2000 تومان به معنای توقف رشد قیمتی باشد ولی هم اکنون اغلب عرضه های شمش کمتر از این نرخ ثبت شده و با احتساب اما و اگرهای سیاسی هنوز هم یک فاز احتمالی رشد قیمتی برای کوتاه مدت قابل درک خواهد بود.

در خصوص بازار پروفیل؛ اصفهانی در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد عنوان کرد: روند افزایشی حوزه قوطی و پروفیل به واسطه افزایش قیمت ورق کلاف گرم وارداتی توسط توزیع کنندگان این کالا در برخی از مبادی کشور، همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد بطوریکه تا آخر وقت برخی از تولیدکنندگان این حوزه تا سقف 80 الی 100 تومان نسبت به نرخهای اعلامی صبح، افزایش قیمت در خصوص محصولات تولیدی خود را ادامه دادند؛ در این میان برخی هم فروش خود را زود هنگام بسته و به فردا موکول نمودند.

صرفنظر از روند افزایشی نرخ دلار که رابطه مستقیمی با نرخ ورق کلاف گرم وارداتی دارد؛ پیش تر متال بولتن هم در گزارشات روزانه خود که در همین کانال هم منتشر گردید خبر از افزایش پیش روی ورق کلاف گرم وارداتی ایران داده بود؛ حال آن که در این میان افزایش نرخ دلار هم مزید علت شده و زمینه و بهانه لازم برای استفاده از جو هیجانی بوجود آمده در خصوص افزایش ورق کلاف وارداتی را فراهم آورد.

بدیهی است که کشور ما و بخصوص برخی از صنایع میانی که مواد اولیه محصول تولیدی آنها بطور مستقیم از این کالا تغذیه میشود؛ مدتی است که در خصوص کمبود ورق کلاف گرم زیر 3 میلیمتر رنج میبرد و متاسفانه در خصوص رفع این مشکل هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

رقابت برای ۴ محصول شیمیایی

حجم معاملات محصولات شیمیایی امروز ۱۳ هزار و ۱۵۳ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات ۱۸ هزار و ۷۵۲ تن و تقاضای آن هم ۱۸ هزار و ۱۵۰ تن بود. به این ترتیب در گروه محصولات شیمیایی اورتوزایلین، منواتیلن گلایکول، زایلین مخلوط و استایرن منومر با رقابت خریداری شدند.

ارتوزایلن پتروشیمی برزویه با ۱۲۰۰ تن عرضه ۳۵۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۴۸۷تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۷۳۶ تومان رقم خورد.

منواتیلن گلایکول پتروشیمی شازند با ۸۸۰ تن عرضه ۱۹۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۰۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۹۲ تومان رقم خورد. همچنین منواتیلن گلایکول پتروشیمی مارون نیز با ۶۱۶ تن عرضه ۱۲۳۲ تن تقاضا داشت، معامله گران این کالا را با میانگین قیمت ۳ هزار و ۲۱۷ تومان معامله کردند.

منواتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید هم ۳۰۰ تن عرضه و ۴۴۰ تن تقاضا داشت، میانگین نرخ خرید آن هم ۳هزار و ۱۱۲ تومان بود.

در همین حال زایلین مخلوط پتروشیمی بندرامام با ۵۰۰ تن عرضه ۶۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۵۶۳ تومان و میانگین قیمت خرید آن هم ۲ هزار و ۵۹۷ تومان رقم خورد. استایرن منومر پتروشیمی پارس هم با ۴ هزار و ۵۱۲ تن عرضه، ۴۹۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه اینکالا ۴ هزار و ۴۳۶ تومان و بالاترین قیمت خرید این کالا هم ۴ هزار و ۴۵۸ تومان بود. در همین حال در گروه محصولات شیمیایی، کریستال ملامین خراسان ، بنزن پتروشیمی بندرامام، دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون و اوره گرانول پتروشیمی کرمانشاه وارد سیستم مچینگ شدند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24