Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ما در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد یکی از خودروسازان جاده مخصوص به نام «پارس خودرو» خواهیم داشت. شرکتی که از ابتدای سال ٩۵ مسیر تحول را در پیش گرفته و انصافا طی این مدت خوب کار کرده و می تواند برای سال جاری نیز تعدیلات مثبت خوبی داشته باشد. این شرکت در شرایطی مبلغ فروش خود برای سال ٩۶ را در سطوح ۶١.۶٨٢ میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه ١.٩٢۴ میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه ٣.٨١٨ میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه ...

«آرامش پیش از طوفان !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روزهای میانی هفته داشت و البته در این بین کفه ترازوی سمت عرضه مقداری قوی تر از کفه ترازوی سمت تقاضا بود ؛ هر چند که در دقایق پایانی از فشار عرضه کاسته و بر میزان تقاضا افزوده شد تا در نهایت دماسنج بازار رشد محدود 10 واحدی را به تصویر بکشد. گفتنی است ، شاخص کل در حالی مهر ماه را با ارتفاع 85.831 واحدی استارت کرد که در انتهای هفته ای که گذشت ، این رقم تا سطوح 84.744 واحدی تنزل یافت تا مجموع زیان سرمایه گذاران طی 13 روز کاری اخیر به 1.3 درصد برسد. البته اگر معاملات بلوکی در نمادهای شاخص ساز انجام نمی گرفت ، ارتفاع شاخص می توانست تا سطوح 84.000 واحدی هم کاهش یابد اما به هر جهت اصلاح های فرسایشی سیاستی است که دست اندرکاران بازار سرمایه در پیش گرفته اند و متاسفانه اعتراض فعالان بورسی درخصوص این موضوع هم راه به جایی نبرده است.

اما برای هفته آتی هم بازار تحت تاثیر رویدادهای سیاسی خواهد بود ؛ چراکه ظاهرا برای امشب اظهارنظر رئیس جمهور آمریکا درخصوص برجام را خواهیم داشت و این در حالی است که بر اساس گزارش ‌ها و خبرهای تائید نشده ای که می رسد ، احتمالا ترامپ پایبندی ایران به روح برجام را تائید نخواهد کرد ! آسوشیتدپرس نوشت : ترامپ برجام را در تضاد با منافع آمریکا اعلام می‌ کند، اما خواستار بازگشت تحریم نمی‌ شود. ترامپ در این سخنرانی برجام را در تضاد با منافع امنیت ملی آمریکا اعلام می‌ کند. او در این سخنرانی ضمن صحبت در مورد کمبودهای برجام ، به شدت از فعالیت‌ های منطقه‌ ای ایران انتقاد خواهد کرد. ترامپ احیای تحریم‌ های هسته‌ ای را خواستار نخواهد شد ، اما از کنگره خواهد خواست طرحی را تصویب کند که رویکرد جدید ایالات متحده در قبال ایران را تکمیل می‌ کند.

در این بین سایر اعضای 1+5 مخالف نظر ترامپ هستند. وزیر خارجه آلمان گفت : امیدواریم آمریکا دستاوردی که باعث بهبود امنیت ما شده را زیر سوال نبرد. وی گفت : رفتار آمریکا در قبال ایران ما اروپایی‌ ها را به سمت اتخاذ موضعی مشترک با روسیه و چین سوق داده است. همچنین فدریکا موگرینی ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : اکنون "وقت سرمایه گذاری در همکاری" و "باز کردن کانال های تازه نه خراب کرده کانال های موجود" است. وزارت خارجه فرانسه هم گفت : نگرانیم سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار گیرد. عدم تایید برجام توسط ترامپ اقدام نادرستی است.

درخصوص عواقب خروج احتمالی آمریکا از برجام طی گزارش های اخیر صحبت کردیم. همچنین سناریوهای احتمالی که بازار با آن مواجه خواهد شد ، مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین باید منتظر ماند تا طی روزهای ابتدایی هفته تکلیف برجام نیز روشن شود. با توجه به افت بازار در هفته ای که گذشت ، باید گفت عمده اثرات احتمالی ناشی از خروج آمریکا از برجام در قیمت ها پیشخور شده و انتظار اصلاح زیادی از بازار نمی توان داشت. کارشناسان معتقدند در حال حاضر سیگنال‌ های مثبتی از محل رشد قیمت‌ ها در بازارهای جهانی ، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین انتظار برای گزارش‌ های مناسب در دوره 6 ماهه صادر شده است. بنابراین این 3 عامل می توانند هراس معامله گران و سرمایه گذاران درخصوص برجام و ریسک سیستماتیک سیاسی را تا حدودی تعدیل نمایند. البته واگذاری تصمیم نهایی به کنگره ، به منزله این خواهد بود که فضای مه آلود بازار برای یک دوره 60 روزه دیگر تمدید شود ! اما به سراغ بازار برویم. بازاری که به دلیل نگرانی از تحولات سیاسی ، معاملات کم حجمی را به نمایش گذاشت. البته وضعیت خیلی هم بد نبود و تقریبا بسیاری از سهم ها از فروشندگان هیجانی تخلیه شده اند. اما به هر جهت معامله گران ترجیح دادند این چند روز را هم صبر کنند و در شرایط مساعدتری دست به ماشه شوند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 20 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت گروه ذغال سنگ و منفی گروه محصولات فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. اما پیش بینی روز شنبه واقعا دشوار است. بازار این روزها به شدت با تحولات سیاسی آمیخته شده و در نتیجه پیش بینی خاصی نمی توان داشت. باید منتظر ماند و دید رئیس جمهور آمریکا چه برنامه ای برای برجام خواهد داشت. گفته می شود دونالد ترامپ امشب ساعت 20:30 دقیقه به وقت تهران موضع خود در قبال ایران را اعلام خواهد کرد. بدون شک بازار فردا تحت تاثیر موضع رئیس جمهور آمریکا و حواشی سیاسی پیرامون آن خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا در مورد ایران که قرار است امشب انجام شود ، منتشر کرده است. مقامات دولت آمریکا به این خبرگزاری گفته ‌اند که ترامپ در این سخنرانی انتقادی ، برجام را در تضاد با منافع امنیت ملی ایالات متحده اعلام خواهد کرد. آسوشیتدپرس نوشته است: «این مقامات می ‌گویند سخنرانی ترامپ ضمن تشریح کمبودهای توافق هسته ‌ای ، به مجموعه‌ ای از فعالیت ‌های مشکل‌زای غیرهسته‌ ای ایران نیز می ‌پردازد. این موارد شامل برنامه موشک‌ های بالستیک ، حمایت از “بشار اسد” رئیس‌ جمهور سوریه ، جنبش حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌هایی است که منطقه را بی‌ثبات می‌ کنند.» مقامات مورد استناد آسوشیتدپرس که خواسته‌اند نامشان فاش نشود ، همچنین گفته ‌اند که ترامپ در این سخنرانی خواستار بازگشت تحریم‌ های هسته ‌ای نخواهد شد ، اما از کنگره خواهد خواست با تصویب طرحی ، رویکرد جدید دولت در قبال ایران را تکمیل کند. پایگاه «اکسیوس» هم به نقل از منابع آگاه نوشته است که ترامپ در این سخنرانی بیشتر بر فعالیت‌ های غیرهسته ‌ای ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متمرکز خواهد بود.

بر اساس یک مصوبه کنگره ، رئیس‌ جمهور آمریکا موظف است هر 90 روز یکبار در گزارشی به کنگره دو موضوع را تائید کند : اینکه ایران به توافق هسته ‌ای پایبند بوده و اینکه ادامه اجرای برجام در جهت منافع آمریکا است. گفته می ‌شود که ترامپ که برجام را «مایه شرمساری» آمریکا خوانده بود، از اینکه باید هر 3 ماه یکبار گزارشی در حمایت از این توافق ارائه کند ، ناخرسند است و قصد دارد با بیان اینکه توافق به نفع آمریکا نیست ، از صدور تائیدیه خودداری کرده و پرونده توافق را به کنگره بفرستد. در صورت این اقدام ، کنگره 60 روز زمان خواهد داشت تا در مورد احیا یا عدم احیای تحریم‌ های رفع ‌شده ذیل برجام ، تصمیم‌ گیری کند. تاکنون چند عضو جمهوری‌خواه سنا اعلام کرده ‌اند که مخالف خروج آمریکا از توافق هستند.

ب) در خبری دیگر ، سخنگوی هیئت‌ رئیسه مجلس روز چهارشنبه ، با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد ، گفت :در این جلسه آقای ظریف و معاونانش 3 موضوع را مطرح کردند. وی اظهار داشت :یکی ازبحث ‌هایی که در این جلسه مطرح شد ،اتفاقات سوریه بود. بهروز نعمتی موضوع همه‌پرسی عراق و برجام را از دیگر نکات مطرح شده دانست و گفت : موضوع سوریه و حضور نیروهای دولتی این کشور در دیرالزور و عکس‌العمل‌ هایی که بعضا برخی کشورها درباره سوریه داشتند و نیز ثابت شدن حقانیت مردم این کشور پابرجا شده است ، بحث‌های مختلفی در این باره مطرح شد. نعمتی ادامه داد : در این جلسه بر روی این موضوع بحث شد که سناریوهای مختلفی که ممکن است چه خود آقای ترامپ و چه سنای آمریکا و چه کنگره داشته باشند ، ما در قبال آنها سناریوهای مختلف را به صورت الزامی و عملی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در ادامه این جلسه موضوع همدلی بین دولت و مجلس و قوای دیگر مطرح شد که خوشبختانه در این جلسه هم به این موضوع خیلی خوبپرداخته شد و بسیاری از نمایندگان بر این نکته تاکید داشتند که فرامین مقام معظم رهبری در این زمینه باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد. نعمتی درباره اظهارات اخیر رئیس‌ جمهور آمریکا درباره تحریم سپاه پاسداران ، گفت :اگر قرار باشد آمریکایی‌ ها از برجام خروج کنند ، باید هزینه‌اش را نیز پرداخت کنند ،بنابراین اگر اینها بخواهند این کار را انجام دهند ، طبیعتا مجامع بین‌المللی نظیر اتحادیه اروپا و کشورهایی که برجام را امضا کرده ‌اند باید هزینه‌اش را پرداخت کنند ، در ضمن اگر در کنار این اتفاقات، مجامع بین‌المللی بخواهند سکوت کنند، ما هم اقدامات متقابل خود را خواهیم داشت.

ج) در حوزه اقتصاد ، رئیس بانک مرکزی در خصوص نوسانات ارز طی چند روز اخیر گفت : ارزهای مختلف در دنیا نوساناتی دارند و چیز عجیبی نیست و حتی قوی ترین ارزها هم دچار نوسان می شوند. سیف افزود : به رغم گشایش مناسب در روابط بانکی ایران با خارج از کشور ، تعدادی از بانکها در کار با ایران احتیاط می کنند. وی اضافه کرد : برجام تاثیر خودش را داشته و علاوه بر حوزه بانکی ، در حوزه نفتی نیز موجب گشایش شده و صادرات نفتی ما 2 برابر شده که از جمله آثار برجام است. سیف اضافه کرد: بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند. وی با کم اثر دانستن آثار سخنان ترامپ در بازار ارز تاکید کرد : اوج تاثیر حرف های ترامپ در امور بانکی آثار هیجانی است که ممکن است در بازار ارز ایجاد شود ولی این اثرات بلندمدت نخواهد بود و در هیچ اقتصادی این گونه حرف ها نمی تواند اثرات بلند مدت بگذارد.

وی اظهار کرد : طی 5 سال گذشته در کشور ما نمونه های بارزی از این آثار موقت را داشتیم که نوسانات کوچک ایجاد شده ولی بلافاصله تبدیل به وضعیت باثبات شد. رییس کل بانک مرکزی در تشریح نتایج سفر خود به ترکیه گفت : در جریان این سفر پیش نویس سند سوآپ ارزی توسط روسای بانک مرکزی ایران و ترکیه تایید شد که در آینده نزدیک به امضا می رسد که می تواند روابط نظام بانکی ما را با ترکیه به صورت ریشه ای تسهیل کند. وی با اشاره به تعیین سقف 30 میلیارد دلار حجم تجارت بین ایران و ترکیه ادامه داد : با توجه به وجود ظرفیت های مناسب در دو کشور ، حجم تجارت بین ایران و ترکیه می تواند بیشتر از این باشد و برقراری روابط بانکی مناسب یکی از بسترهایی است که می تواند زمینه ساز تحقق این هدف باشد.

د) در سایر خبرها ، امور بین الملل بانک سپه جزئیات قرارداد تعدادی از بانک های ایرانی با 3 بانک بزرگ خارجی و مشارکت بانک سپه در تأمین 10 میلیارد یورویی منابع مالی و خطوط اعتباری برای اجرای طرح های اولویت دار کشور را تشریح کرد. این گزارش ضمن اشاره به همراهی بانک سپه با سیاست های کلان اقتصادی دولت و کمک به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ، تصریح کرده است : بانک سپه به واسطه ارائه خدمات به شرکت های بزرگ و معتبر فعال در حوزه های مختلف نظیر نفت ، گاز و پتروشیمی ، فولاد و بخش نیروگاهی قادر است پروژه های مهم و تأثیر گذار در تولید و اشتغال کشور را برای استفاده از خطوط اعتباری خارجی معرفی کند.

ه) در خبرهای بورسی ، قاسم محسنی با تاکید بر شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه اظهار داشت : تمام شرکت‌ های سهامی عام ثبت شده در شرکت بورس موظف هستند سالانه 4 صورت حساب منتشر کنند و اطلاعات حسابرسی خود را در دید عموم قرار دهند. عضو شورای عالی بورس افزود : برخی از اتفاقات مانند انعقاد قراردادهای جدید در یک شرکت ، می توانند عامل تعیین کننده در قیمت سهام آن شرکت باشد بنابراین باید توضیحات این موضوع در اسرع وقت به سهامداران و سرمایه گذاران اطلاع داده شود. محسنی با بیان اینکه علت بسته بودن نماد شرکت ها در بازار سرمایه ابهام در اطلاعات یا نبود اطلاعات کافی است ، اظهار داشت : با انتشار دستورالعمل جدید ، از این پس نحوه انتشار اطلاعات شرکت ها مانع انجام معاملاتنیست. وی ادامه داد: قرار بر این است از این پس ، در صورت نبود اطلاعات یا در صورت وجود ابهام در آن نماد شرکت‌ ها چند ساعت یا نهایتا برای چند روز بسته باشد. این توقف چند ساعته در انجام معاملات یک هشدار به سرمایه گذاران خواهد بود. عضو شورای عالی بورس گفت : از این پس مقام ناظر در صورت نبود اطلاعات ، مانع از معاملات نخواهد شد و هشدار را در قالب بسته نگه داشتن چند ساعته نماد به سرمایه گذاران اعلام می کند و این سرمایه گذاران هستند که باید ریسک سرمایه گذاری در این شرکت را بپذیرند.

و) در یک خبر بورسی و مهم دیگر ، در چهارمین جلسه هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه به ریاست دکتر کرباسیان ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، چارچوب کلی نحوه استفاده از منابع ، آیین نامه‏ ها و بودجه این صندوق ، به تصویب رسید و عملا فعالیت های این صندوق کار خود را آغاز نمود. این صندوق که در راستای اجرای ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با هدف اطمینان بخشی و ایجاد ثبات در بازار سرمایه ، در تیر ماه 96 بنای تاسیس آن گذارده شد تاثیر بسزایی در حمایت از سهامداران و پیشگیری از نوسانات شدید بازار دارد. هدف اصلی از راه اندازی این صندوق ، اطمینان بخشی برای مقابله با مخاطرات و نوسان‏ های قابل توجه در بازار سهام و پوشش ریسک‏ های خاص وارده بر بازار به منظور کاهش آسیب سهامداران خرد است. تشکیل این صندوق ، به عنوان یکی از زیرساخت ‎های بازاری کارآمد و عمیق ، سبب افزایش ثبات ، افزایش نقدشوندگی و کاهش ریسک بازار سهام کشور می‏ شود.

ز) در بازارهای جهانی ، نفت مقداری افزایش قیمت را تجربه نمود اما فلزات اساسی روندی نوسانی داشتند. به نقل از رویترز ، به دنبال مشاهده نشانه هایی از اینکه بازار نفت بعد از سال ها مازاد عرضه به تدریج در حال رسیدن به توازن است ، قیمت نفت افزایش داشت ، هرچند که چشم انداز بازار در سال 2018 هنوز چندان روشن نیست. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 51 دلار و 35 سنت و قیمت نفت برنت دریای شمال به 57 دلار و 10 سنت رسید. به طور کلی تحلیلگران معتقدند شکاف عرضه و تقاضا در کوتاه مدت در حال کم شدن است. بانک بارکلیز اعلام کرد: «ما پیش بینی مان از قیمت نفت در 3 ماهه نخست سال 2018 را 5 دلار در هر بشکه افزایش داده و به 56 دلار رسانده ایم. کاهش میزان ذخایر احتمالا موجب خواهد شد بازار مجددا بر روی ریسک های ژئوپلتیک و کاهش میزان ظرفیت ذخیره مترکز شود.» دیگر عامل تقویت قیمت نفت ، رشد اقتصاد جهانی بوده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری به 3.6 درصد و در سال آینده به 3.7 درصد برسد. اما در فلزات اساسی هم وضعیت بد نبود و شاهد نوسانات نرم و بدون هیاهویی هستیم ؛ بطوریکه مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 6.900 – 2.560 – 3.270 و 2.165 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه پتروشیمی روند عرضه و تقاضا بد نبود اما حجم معاملات ضعیف و اندک بود. در حالی طی مدت اخیر نرخ دلار و قیمت جهانی محصولات پتروشیمی افزایشی بوده و شرکت ها از این موضوع منتفع می شوند که شرایط کلی بازار و ریسک سیستماتیک سیاسی مانعی برای رشد قیمت ها شده است. طبق آخرین بررسی که بر روی بودجه شرکت ها و عملکرد نیمه نخست سال داشتیم ، پیش می شود شرکت ها در دوره 6 ماهه گزارش های مناسب و خوبی را منتشر کنند و حتی برخی از متانول سازها نیز پتانسیل تعدیل مثبت اندک را دارند اما انتظار این است که در نیمه دوم سال به واسطه افزایش نرخ محصولات ، شاهد فروش های قوی تر و در نتیجه تعدیل مثبت قابل توجه تر شرکت ها باشیم.

در این گروه و در اوره سازها ، پتروشیمی پردیس با افزایش تقاضا تلاش برای تثبیت در قیمت های بیش از 630 تومانی دارد. البته حجم معاملات ضعیف بود اما چنانچه سهم موفق به تثبیت در سطوحی بالاتر از قیمت های یاد شده گردد ، می توان به ادامه رشد قیمت پردیس تا محدوده 700 – 720 تومانی رای مثبت داد. این شرکت در حالی پیش بینی کرده برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 رقمی بالغ بر 16.036 میلیارد ریال فروش اوره و آمونیاک محقق کند که تا پایان دوره 12 ماهه 15.717 میلیارد ریال معادل 98 درصد آن را پوشش داده و به نظر رقم خوبی است و احتمالا 600 ریال از سود 618 ریالی پیش بینی شده نیز تحقق یابد. در پتروشیمی شیراز هم وضعیت بد نبود. البته هیجان مثبت در شیراز به اندازه معاملات روز سه شنبه نبود. رشد قیمت محصولات از یکسو و برنامه هایی برای کاهش هزینه های مالی از سوی دیگر سبب شده تا این غول پتروشیمی در تلاش برای گذر از قیمت های 230 تومانی و قرار گرفتن در مسیر سطوح 260 تومانی باشد.

در متانول سازان ، پتروشیمی زاگرس در قیمت های 2.000 – 2.100 تومانی نوسان می کند. این شرکت در 6 ماه نخست 51 درصد فروش خود را با وجود یک دوره تعمیر و اورهال محقق کرده و با قیمت های فعلی متانول و دلار ، تعدیل مثبت خوبی در نیمه دوم سال خواهد داشت. در سوی دیگر شخارک را داریم که در نیمه ابتدایی سال تحقق 57 درصد فروش داشته و تعدیل مثبت خود را قطعی کرده است. بنابراین هر 2 سهم می توانند تا شب مجمع بازدهی خوبی داشته باشند. در پارسان شاهد قرار گرفتن سهم در محدوده مقاومتی 195 – 200 تومانی و تلاش برای گذر از این سد هستیم. پارسانی که از محل افزایش درآمد شرکت های پالایشی منتفع شده و در صورت شکست مقاومت خود می تواند به مرور تا قیمت های 230 تومانی پیشروی نماید و حتی غدیر و پترول را به دنبال خود بکشد. مدیرعامل پارسان اعلام کرد : شرکت هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان موفق به جذب دو فاینانس در مجموع به ارزش حدود یک میلیارد دلار از موسسات مالی ژاپن و اروپا شده است. به نظر حضور در یکی از نمادهای پتروشیمی ( با توجه به 2 مولفه دلار و قیمت های جهانی ) بازدهی مناسبی در نیمه دوم سال داشته باشد.

ب) در گروه قندی معاملات مثبت ، متعادل و کم حجم دنبال شد. البته در این بین قشیر نیز معاملات قوی تری داشت و توانست تا قیمت های درصد مثبت پیشروی کند اما صف تقاضای سهم عرضه شد. قشیر سهمی است که به دلیل برداشت چغندر در فصل پائیز سال ، عملکرد بهتری در نیمه دوم سال دارد. این سهم برای روز شنبه به مصاف مقاومت 284 تومانی می رود و چنانچه موفق به گذر از این سد گردد ، می توان به ادامه رشد تا قیمت های 325 تومانی رای مثبت داد. گفته می شود تا پایان ماه پذیره نویسی حق تقدم های استفاده نشده انجام خواهد شد و به نظر هیجان سهم با گشایش حق تقدم ها خاتمه خواهد یافت.

در این گروه قند هگمتان معاملات متعادل و کم حجمی داشت. این سهم پتانسیل تعدیل مثبت در بودجه سالهای 96 و 97 را دارد. اکبر نیک راه مدیر مالی شرکت قند هگمتان گفت : هنوز نرخ های مصوب امسال اعلام نشده است. در بودجه سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 97 قهکمت ، نرخ فروش شکر 2.800 تومان لحاظ شده و تصویب هر نرخی بالاتر از این میزان ، سبب رشد سودآوری شرکت نسبت به بودجه مدون سال مالی جاری خواهد داشت. البته باید در نظر داشت که بازار کشش افزایش نرخ زیادی نخواهد داشت. مشتری اصلی شکر ، کارخانجات و صنایع غذایی و … هستند و به دلیل شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور ، افزایش نرخ شکر به راحتی از سوی آنها پذیرفته نخواهد شد. بنابراین نمی توان انتظار رشد قیمت چندانی در نرخ فروش شکر امسال داشت.

وی در ادامه بیان کرد : علت افزایش رقم فروش در سال مالی منتهی به شهریورماه 96 نسبت به بودجه ، فروش بخشی از شکر خام موجود در شرکت بوده است. تاثیر این اقدام بر صورت های مالی در حال بررسی می باشد اما نمی توان با قاطعیت از احتمال تعدیل مثبت با اهمیت خبر داد ؛ چراکه فروش شکر خام سود چندانی در بر ندارد. ضمن اینکه 5 هزار تن شکر سفید باقیمانده از سال مالی قبل ، به بودجه امسال منتقل شده و بابت این موضوع تعدیلی نخواهیم داشت. تداوم رشد سهم گروه قندی، وابسته به رشد سودآوری قندی ها خواهد بود. باید منتظر ماند تا نرخ های امسال اعلام شود تا مشخص شود بودجه شرکت ها با نرخ های جدید چه میزان تغییر خواهد نمود.

ج) در پالایشی ها هم وضعیت بد نبود و شاهد مثبت ضعیفی در اکثر نمادهای این گروه بودیم. به نظر اصلاح این گروه ( قیمتی یا زمانی ) اقلا تا روز یکشنبه ادامه داشته باشد. شرکت های این گروه از 2 رویداد رشد نرخ نفت و دلار نیز منتفع می شوند و در نتیجه در میان مدت و طی گزارش های آتی تعدیلاتی را در گروه مزبور خواهیم داشت. اما در مثبت ها فشار عرضه بالاست و همین مساله سبب شده تا بازار با تامل و احتیاط بیشتری به سمت این گروه حرکت کند. به نظر می رسد پالایشی ها با کمی افت و خیز و اصلاح قیمتی مجددا به مسیر صعودی خود بازگشته و اهداف قیمتی بالاتری را لمس کنند.

در این گروه شتران کماکان سعی در حفظ کانال 300 تومانی دارد. پالایش نفت تهرانی که به دلیل عملکرد مناسب در 3 ماه ابتدایی سال ، انتظارات بازار را افزایش داده است. رئیس طرح و برنامه ریزی تعمیرات پالایشگاه تهران گفت : تعمیرات اساسی واحد جدید ایزومریزاسون این شرکت از روز شنبه ( 15 مهر ماه ) آغاز شده است و 45 روز دیگر پایان می ‌یابد. تعمیرات اساسی یاد شده با هماهنگی و همکاری همه واحدهای پالایشگاه تهران در حال انجام است. ظرفیت واحد ایزومریزاسیون روزانه حدود 2 میلیون و 860 هزار لیتر بنزین بدون گوگرد طبق استاندارد یورو 5 و وظیفه آن افزون بر تولید گاز مایع (LPG) ، تولید بنزین عاری از ترکیبات مضر آروماتیک ( از جمله بنزن ) و همچنین افزایش اکتان بنزین از طریق شاخه دار کردن ترکیبات پارافینی تا عدد 88 است.

در پالایش نفت اصفهان شاهد نزدیک شدن سهم به محدوده حمایتی 295 – 300 تومانی هستیم. شایعات تعدیل مثبت شرکت فعلا به حیطه عمل نرسیده اما انتظار می رود بخشی از افزایش سود سال 96 در دوره 6 ماهه رونمایی شود. در شاوان شاهد نزدیک شدن سهم به محدوده حمایتی 1.180 تومانی هستیم. پالایش نفت لاوانی که انتظارات را در گزارش 3 ماهه برآورد نکرده و چنانچه حمایت خود را از دست بدهد ، باید شاهد یک اصلاح 140 تومانی دیگر در این نماد باشیم. در این گروه منفی های شبندر هم ریسک خاصی ندارد هر چند که در زمان رشد بیشترین فشار عرضه را دارد اما بطور کلی توسط حقوقی ها به خوبی حمایت می شود.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد یکی از خودروسازان جاده مخصوص به نام «پارس خودرو» خواهیم داشت. شرکتی که از ابتدای سال 95 مسیر تحول را در پیش گرفته و انصافا طی این مدت خوب کار کرده و می تواند برای سال جاری نیز تعدیلات مثبت خوبی داشته باشد. این شرکت در شرایطی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 61.682 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1.924 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 3.818 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 4.476 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 5.765 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 5.359 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 4.939 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول و دوم سال 26.283 میلیارد ریال معادل 42.6 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

شرکت کمی از بودجه عقب می باشد اما تجربه ثابت کرده که معمولا خودروسازان در نیمه دوم سال فروش های قوی تری دارند و نه تنها این کسری جبران خواهد شد بلکه مبلغ فروش افزایش هم خواهد یافت. پارس خودرو برای سال جاری پیش بینی کرده 235 هزار دستگاه تولید کرده و همین مقدار خودرو نیز به فروش برساند ؛ که از این مقدار ، 150 هزار دستگاه مربوط به گروه رنو و برلیانس و مابقی مربوط به گروه ریچ و خانواده پراید می باشد. تولید و فروش محصولات خانواده X100 بصورت کارمزدی می باشد و برلیانس و رنو نیز حاشیه سود قوی تری نسبت به سایر محصولات دارند.

بررسی عملکرد 3 ماه ابتدای سال جاری نشان می دهد که پارس خودرو در این دوره 17 درصد مبلغ فروش ، 24 درصد سود عملیاتی و 23 درصد سود خالص خود را ( 8 ریال از 35 ریال ) محقق کرده است. نکته مهم در پارس خودرو اینکه حاشیه سود ناخالص شرکت در شرایطی 9 درصد پیش بینی شده که حاشیه سود واقعی در دوره 3 ماهه 11 درصد بوده است. مقایسه عملکرد 3 ماهه خپارس با بهار سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 26 درصدی مقدار تولید ، 16 درصدی مقدار فروش ، 59 درصدی مبلغ فروش ، 249 درصدی سود عملیاتی و در نتیجه تبدیل زیان (49) ریالی به سود 8 ریالی دارد. بررسی عملکرد شرکت نشان می دهد روزهای خوبی در انتظار پارس خودرو خواهد بود و سود 35 ریالی پیش بینی شده پتانسیل تعدیل تا سطوح بیش از 80 ریالی و حتی 100 ریالی را دارد. محدوده 800 و 685 ریالی نزدیک ترین و مهمترین حمایت های پارس خودرو می باشند.

6) تحلیل تکنیکال ( تایم فریم هفتگی ) :

در این شماره از چشم انداز به سراغ بررسی وضعیت تکنیکی یکی از نمادهای گروه ساختمانی و انبوه سازی خواهیم رفت. بی اعتمادی بازار به وضعیت سودآوری شرکت ها ناشی از رکود در بخش ساختمان و مسکن موجب شده تا معاملات ضعیفی را در این صنعت شاهد باشیم. با این حال پس از کف شکنی های اخیر ، برخی از نمادها نظیر «ثشرق» به حمایت های جدید و البته قوی تری رسیده اند و به این سطوح اندک واکنشی هم نشان داده اند. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، ثشرق طی بازه زمانی 4 سال و نیم گذشته ، 3 مرتبه به محدوده حمایتی 88 تومانی ( در نمودار تعدیل شده ) واکنش نشان داده و از همین روی می توان اعتبار این سطح را بالاتر از حمایت های قبلی دانست. بنابراین با توجه به حرکت زیگزاگ و شکل گیری کندل دوجی در نمودار قیمتی ، می توان به خاتمه یافتن روند اصلاحی و کف سازی سهم در سطوح فعلی امیدوار بود. معامله گرانی قصد خرید این نماد را دارند ، می توانند حد سود های 113 و 138 تومانی را به عنوان اهداف معاملاتی خود در نظر بگیرند و البته رعایت ضرر 85 تومانی الزامی می باشد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه خودرویی فشار عرضه علی الخصوص در زیر مجموعه های سایپا بالا بود هر چند که اکثر نمادها در سطوح حمایتی مهم مورد حمایت قرار گرفتند. ترس از وضعیت برجام و بازگشت تحریم ها از مهمترین دلایلی است که سبب بی اعتمادی بازار به خودروسازان جاده مخصوص شده است. در این گروه ایران خودرو بیش از سایر نمادها مورد توجه بود. مدیرعامل ایرانخودرو خراسان اعلام کرد : اکنون مذاکراتی را با کشورهای شرق آسیا شروع کردیم. خودروی سوزوکی گرند ویتارا یکی از این محصولات بود و امیدواریم از سال جدید یک خودروی جدید ژاپنی را تولید کنیم. بنا به دستور مدیرعامل ایران خودرو حداقل 10 درصد محصولات این شرکت به خودروهای چینی اختصاص خواهد یافت. اگر اروپایی‌ ها به همان سیاستی که در 2 سال اخیر در پیش گرفتند ادامه دهند ما در صنعت خودرو به مشکل برنخواهیم خورد. با توجه به تحولات سیاسی که در دنیا رخ داده و امکان خروج آمریکا از برجام امکان دارد پیامدهایی را در بازار خودرو شاهد باشیم. مدیریت ارشد ایران خودرو به شدت به دنبال جایگزین کردن پژو 405 است. واحد برنامه‌ریزی ما نیز در این خصوص برنامه‌های خاص خود را دارند و اگر تغییری در وضعیت سیاست خارجی کشور و برجام حاصل نشود این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.

ب) در گروه فلزی و معدنی معاملات متعادل و عمدتا منفی دنبال شد. افت قیمت ها در بازارهای جهانی ، دلیل اصلی عقب نشینی بازار در این گروه می باشد. با این حال همانطور که قبلا هم گفته شد ، اعتقاد داریم نمادهای این گروه بهترین گزارش را در دوره 6 ماهه خواهند داشت. در این گروه فملی نیز معاملات متعادلی را در قیمت های 209 – 210 تومانی تجربه می کند. بازار در انتظار خروجی نشست حزب کمونیست چین و جهت گیری دولت به سمت توسعه زیر ساخت ها می باشد. قیمت مس با تداوم رشد تقاضا از ناحیه چین ، به قیمت های 6.740 دلاری رسیده و در مسیر حرکت به سمت 6.800 دلار قرار دارد. همچنین از موجودی انبارهای LME نیز 0.4 درصد کاسته شده و این خبر خوبی برای این فلز می باشد.

ج) در گروه انفورماتیک و ارتباطات شاهد کاهش فشار عرضه و معاملات متعادلی در اکثر نمادها بودیم. ترس از کاهش سود شرکت ها ناشی از بخشنامه ای که در روزهای ابتدایی هفته به شرکت ها ارسال شد ، از مهمترین دلایلی است که سبب افت قیمت ها در هفته ای که گذشت ، گردید. به نظر هنوز اثر این بخشنامه بر سود شرکت ها مشخص نیست اما بازار از ترس افت سود شرکتها نقش قوی تری در نقش فروشنده دارد. معاون فناوری‌ های نوین بانک ‌مرکزی درباره استقرار نظام جدید کارمزد گفت : جلسات زیادی در این خصوص برگزار شده اما هنوز تصمیمی قطعی اتخاذ نشده است. معاون سیف با اشاره به بخشنامه ( سیاست فناوری مالی و ضوابط پرداخت یاران ) که در ابتدای هفته توسط بانک مرکزی صادر شده بود ، تصریح کرد : با صدور این بخشنامه این نگرانی وجود داشت که تعدیلات مثبت اغراق آمیزی در سهام این شرکت ها اتفاق بیفتد و سهام این شرکت ها رشد حبابی یابد بنابراین برای جلوگیری از تعدیل مثبت این نامه به صورت خصوصی ارسال شده است !! ای کاش همانقدری که نگران حبابی شدن سهام هستند ، به فکر حباب بزرگی که در سود بانکی تشکیل شده ، بودند !

د) اما در نمادهایی که اخیرا به بازار عرضه اولیه شدند ، ریشمک یکی از آنهایی است که مورد توجه قرار گرفته و معاملات مثبت و خوبی را تجربه می کند. در ریشمک 3 نکته مهم وجود دارد که می تواند سهم را به سمت جلو هدایت کند. 1- طرح توسعه که می تواند رشد سود شرکت را به دنبال داشته باشد. 2- شرکت از محل رشد دلار ، به دلیل صادرات محور بودن منتفع می شود. 3- سود انباشته 57 میلیارد تومانی از دیگر نکات مثبت این سهم تازه وارد است. به نظر ریشم می تواند به مرور به سمت قیمت های 1.400 تومانی نیز حرکت نماید. امت با توجه به حضور بازارگردان ، این حرکت کُند و آرام خواهد بود.

ه) در گروه فولادی معاملات بدی نداشتیم اما فضا چندان هم خاص و دوست داشتنی نبود ! د این گروه فولاد مبارکه یکی از سهم هایی است که کم کم خود را برای توقف و تعدل عایدی آماده می کند. فرمول جدید قیمت گذاری نرخ سنگ آهن و تعرفه واردات فولاد اتحادیه اروپا بر ورق گرم فولاد مبارکه دو موضوعی است که این روزها در خصوص «فولاد» مطرح می شود .امیرحسین نادری معاونت مالی و اقتصادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان درخصوص تاثیر فرمول جدید قیمت گذاری بر نرخ سنگ آهن گفت : فرمول جدید قیمت گذاری تاثیر با اهمیتی بر نرخ سنگ آهن و به تبع آن بهای تمام شده فولاد نخواهد داشت. اما قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا کمی افزایش داشته و تاثیر مثبت وضعیت بازار محصولات فولادی در گزارش 6 ماهه که هفته آینده منتشر خواهد شد، نمایان می گردد. وی در رابطه با اثر افزایش تعرفه واردات فولاد اتحادیه اروپا بر روند صادرات «فولاد» بیان کرد: این موضوع ، هیچ گونه مشکلی برای شرکت ایجاد نخواهد کرد ؛ چراکه بازارهای صادراتی دیگری نیز وجود دارند که می توان محصولات فولادی را به آنها صادر نمود.

و) در گروه ساختمانی و انبوه سازی معاملاتی را شاهد بودیم و دیگر خبری از رنج مثبت و صف خرید نبود با این حال اکثر نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه کرمان پس از بازگشت به تابلوی معاملات و برگزاری مجمع در حدود 15 درصد رشد نموده و اکنون به سمت قیمت های 2.000 تومانی گام بر می دارد. بحث افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته و فروش دارایی از مهمترین دلایل توجه بازار به کرمان می باشد. در این گروه آ.س.پ هم در قیمت های جذابی قرار دارد هر چند که به دلیل بی توجهی بازار ، سهم خاصیت نقدشوندگی خود را تا حدودی از دست داده است اما با توجه به دارایی هایی که دارد باید گفت که سهم در قیمت های جذابی معامله می شود.

ز) اما برای روز شنبه جلسه معارفه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به منظور تشریح برنامه ‌های جاری و آتی در راستای عرضه اولیه را خواهیم داشت ! در این نشست که با حضور مدیران ارشد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس برگزار می شود ، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت فولاد کاوه جنوب کیش پاسخگوی سوالات سرمایه گذاران و مدعوین خواهند بود. قرار است 700 میلیون سهم فولاد کاوه با eps = 184 ریالی نیز در بازار دوم بورس عرضه شود و به نظر می رسد این سهم در حدود 80 الی 90 میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب کند !

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.020 – 4.035 تومان

ب) یورو : 4.850 – 4.870 تومان

ج) درهم امارات : 1.108 – 1.116 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.300.000 – 1.312.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24