Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوسان قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر و انتشار برخی خبرهای منفی از اقتصاد چین سبب شده بسیاری از سرمایه گذاران دچار سردرگمی و نگرانی شوند. بررسی وضعیت بازار این مواد خام ..

شفاف سازی افق بازار فلزات پایه برای سرمایه گذاران نگران

در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نوسان قیمت فلزات پایه قابل ملاحظه بوده و اکنون مدتی است قیمت ها در ثبات نسبی قرار دارند. قیمت مس و روی امروز به ترتیب در محدوده ۶۷۲۰ دلار و ۳ هزار و ۳۱۰ دلار در هر تن قرار داشته است. قیمت آلومینیوم و سرب به ترتیب در سطح ۲ هزار و ۱۴۰ دلار و ۲ هزار و ۵۵۰ دلار قرار دارد.

بررسی عملکرد بازار فلزات پایه در سال جاری میلادی می تواند به ما در پیش بینی تغییرات قیمت ها در ماه های آینده کمک کند.

آلومینیوم امسال بهترین عملکرد را در بین فلزات پایه داشته است و قیمت روی سازگار با پیش بینی ها افزایش یافته و عامل این رشد، نگرانی ها درباره کاهش عرضه از معادن بوده است.

از سوی دیگر قیمت نیکل رشد قابل ملاحظه ای نداشته در حالی که سال قبل انتظار می رفت کاهش عرضه از سوی فیلیپین سبب رشد شدید قیمت ها شود. قلع کسل کننده ترین وضعیت را طی ماه های گذشته داشته و عملاً هیچ تغییری در قیمت آن مشاهده نشده است. قیمت سرب به رغم کاهش ذخیره این فلز در بورس های فلزی، رشد اندک داشته است.

در ادامه، مقایسه بین پیش بینی های مطرح شده درباره افق بازار فلزات پایه و آنچه عملاً در بازار رخ داده انجام می شود. در مجموع، تقاضا برای فلزات پایه بالا بوده و عرضه از آنچه انتظار می رفت کمتر بوده است.

تقاضای بالا عموماً از چین نشات می گیرد اما در دیگر مناطق به ویژه در اروپا که رشد اقتصادی امسال بالاترین میزان در ۱۲ ساله اخیر خواهد بود نیز تقاضا برای فلزات پایه امیدبخش است. از سوی دیگر عرضه پایین تر از پیش بینی ها بوده و این وضعیت حاصل کاهش تولید از سوی شرکت‌های معدنی (خارج از چین) و نیز محدودیت های است که دولت چین در آینده نزدیک برای تولید فلزات پایه در نظر خواهد گرفت.

در واقع در حوزه عرضه، هم در چین و هم در دیگر کشورهای تولید کننده فلزات پایه، شاهد ضعف هستیم. در چین، عرضه از معادن و کارخانه های تولید کننده فلزات تصفیه شده، پایین تر از انتظارات بوده زیرا دولت چین با هدف کاستن از آلودگی هوا، محدودیت هایی برای فعالیت شرکت های معدنی و کارخانه ها در نظر گرفته است. در چین مراکز تولید فلزات پایه در نزدیکی شهرهای بزرگ قرار دارند و به همین دلیل دولت برای کاستن از آلودگی هوا در شهر ها مجبور است فعالیت کارخانه ها را کاهش دهد یا متوقف کنند

فعالیت تولیدکنندگان فولاد، سنگ آهن و آلومینیوم بیشترین کاهش را طبق این برنامه خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود بهره برداری از معادن جدید روی به دلیل ملاحظات زیست محیطی دشوارتر شود. مقامات مسئول در چین همچنین دستور توقف فعالیت مراکز فاقد مجوز را صادر کرده اند. این دستور شامل تولید‌کنندگان بدون مجوز فولاد و آلومینیوم به ویژه در غرب چین می شود.

یکی دیگر از عواملی که سبب کاهش عرضه شده، کمتر شدن سرمایه گذاری هاست. نکته دیگر اینکه اگر مراکز تولید این مواد خام نتوانند به منابع اعتباری دولت دسترسی داشته باشند فعالیت های شان دچار وقفه می شود.

عملکرد بسیار خوب مس در سال جاری میلادی تا اندازه‌ای تعجب آور است زیرا میزان تولید از معادن این فلز افزایش یافته است و قاعدتا نباید قیمت ها رشد می کرد. یک دلیل این افزایش در قیمت ها، اختلال در عرضه از معادن مس جهان است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی میزان عرضه ۲ تا ۳ درصد کاهش یابد.

همچنین به ویژه در چین، تقاضا بالاتر از پیش بینی ها بوده است. در این کشور یک عامل رشد قیمت مس تداوم فعالیت ها در بخش ساخت و ساز به رغم اعمال محدودیت ها از سوی دولت است. البته بعید است در سال آینده میلادی نیز فعالیت ها در این بخش در همین سطح باقی بماند.

در زیر تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

نکته دیگر این است که چین واردات قراضه مس را محدود کرده در نتیجه تقاضا برای مس تصفیه شده افزایش یافته است و طبیعی است که در این شرایط قیمت ها حمایت شده است. اما باید به این نکته توجه شود که مس قراضه در نهایت در جایی در جهان مصرف خواهد شد در نتیجه نباید تصور کرد قیمت این فلز رشد قابل ملاحظه داشته باشد.

دولت چین امسال بیش از سه میلیون تن از ظرفیت غیرقانونی تولید آلومینیوم را تعطیل خواهد کرد و به ویژه طی ماه های زمستان، سخت گیری بیشتری در این حوزه عمال خواهد شد. در نتیجه مازاد عرضه رو به کاهش است. انتظار می رود در سه ماهه کنونی، بازار جهانی این فلز با کسری یک میلیون تنی مواجه شود.

در زیر تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

وضعیت بازار نیکل متفاوت است. تغییر مکرر سیاست های دولتی در فیلیپین و اندونزی سبب شده پیش بینی افق بازار این فلز غیر ممکن باشد. در اندونزی تصمیم دولت درباره لغو ممنوعیت صادرات سنگ نیکل می تواند به افزایش ۵ درصدی عرضه جهانی این فلز منجر شود.

در زیر تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

افق بازار روی مثبت ارزیابی می شود. انتظار می رود بازار این فلز امسال با کسری بیش از ۵۰۰ هزار تومانی مواجه باشد. یک سال پیش این نگرانی وجود داشت که تولید روی در چین افزایش یابد و شرکت گلنکور ظرفیت معطل تولید را فعال کند اما هیچیک از این پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا نکرده است. پیش‌بینی می‌شود روند افزایش قیمت روی ادامه یابد و این افزایش تا جایی ادامه خواهد یافت که بر عرضه افزوده شود.

در زیر تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

با توجه به افق مثبت اقتصاد چین و بهبود شرایط در بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ، انتظار می رود بازار فلزات پایه در ماه های آینده وضعیت امیدبخش داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24