Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

آغاز به کار اولین صندوق پروژه در بورس انرژی را می توان مهمترین خبر امروز در بازارهای کالایی به شمار آورد که موجب شد شرایط جدیدی برای تأمین مالی پروژه های صنعتی رقم بخورد. از این پس می توان این گونه امیدوار بود که واحدهای نیمه تمام صنعتی مخصوصاً در حوزه انرژی بتوانند منابع مورد نیاز خود را از این بورس تأمین کرده که در کنار سود اقتصادی جذاب آن ، شرایط کلی در شیوه های تأمین مالی را دگرگون می سازد. تقاضایی ۴.۵ برابری عرضه برای اوراق صندوق پروژه آن هم در یکی از سخت ترین روزهای بازار سرمایه خود نشان می دهد که صندوق پرئوژه بیش از چیزی که به نظر می رسد جذاب است. در بازار فولاد شاهد ثبات نسبی قیمت ها هستیم اگرچه داده هایی حمایتی از این بازار به آرامی در حال عقب نشینی است. بر خلاف بازار فولاد ؛ در بازار محصولات پتروشیمی هم بازار آزاد و هم بورس کالا شاهد رشد قیمت ها بوده و هستیم که نشان می دهد تاکنون رشد قیمت دلار برای بازار پتروشیمی خوش یمن بوده است...

بورس انرژی صندوق دار شد

بورس24 : آغاز به کار اولین صندوق پروژه در بورس انرژی را می توان مهمترین خبر امروز در بازارهای کالایی به شمار آورد که موجب شد شرایط جدیدی برای تأمین مالی پروژه های صنعتی رقم بخورد. از این پس می توان این گونه امیدوار بود که واحدهای نیمه تمام صنعتی مخصوصاً در حوزه انرژی بتوانند منابع مورد نیاز خود را از این بورس تأمین کرده که در کنار سود اقتصادی جذاب آن ، شرایط کلی در شیوه های تأمین مالی را دگرگون می سازد. تقاضایی 4.5 برابری عرضه برای اوراق صندوق پروژه آن هم در یکی از سخت ترین روزهای بازار سرمایه خود نشان می دهد که صندوق پرئوژه بیش از چیزی که به نظر می رسد جذاب است. در بازار فولاد شاهد ثبات نسبی قیمت ها هستیم اگرچه داده هایی حمایتی از این بازار به آرامی در حال عقب نشینی است. بر خلاف بازار فولاد ؛ در بازار محصولات پتروشیمی هم بازار آزاد و هم بورس کالا شاهد رشد قیمت ها بوده و هستیم که نشان می دهد تاکنون رشد قیمت دلار برای بازار پتروشیمی خوش یمن بوده است.

عرضه اولیه اولین صندوق پروژه

اولین عرضه 100 میلیاردی صندوق پروژه در بورس انرژی امروز موفقیت آمیز بود زیرا از یک سو تمامی عرضه مورد معامله قرار گرفته و از سوی دیگر 4.5 برابر عرضه ها ، تقاضا در بازار به ثبت رسید. این در حالی بود که شاهد رقابت برای خرید بودیم و سقف رقابت 1 درصدی در این بازار مورد معامله قرار گرفت یعنی تمامی معاملات در سقف قیمت به ثبت رسید. این معامله را می توان موفقیت بزرگی برای بورس انرژی به شمار آورد که نشان می دهد فعالیت های این نهاد مالی برای توسعه بازار باز هم ادامه داشته و همچنین سازمان بورس نیز با تلاش های بورس انرژی هم مسیر و هماهنگ بوده است. به نظر می رسد از این پس شاهد عرضه های بیشتری از صندوق پروژه در بورس انرژی باشیم که جایگاه این بازار مالی را تقویت خواهد کرد. از این پس بازار دیگری در بستر بورس انرژی ایجاد خواهد شد که در آن می توان معاملات ثانویه صندوق پروژه را رصد کرد.

ذات راه اندازی صندوق پروژه نکته بسیار مهمی در بستر بازار سرمایه است زیرا فرآیند تأمین مالی در بورس با یک مسیر دیگر تقویت شده و البته در صندوق پروژه می توان شاهد تأمین مالی واحدهایی باشیم که هنوز تکمیل نشده است. این شرایط موجب می شود تا درآمدزایی بیشتری برای سرمایه گذار فراهم شده و در زمان سررسید می تواند هم وجه معامله را با سود آن دریافت کرده و هم می تواند با طی فرآیند پذیرش در سازمان بورس و البته با فرض تمایل مدیران صندوق ، به جای سود سهام پروژه را دریافت کند. این شرایط شاید نقطه عطف مهمی در فرآیند تأمین مالی واحدهای صنعتی در بازار سرمایه باشد که البته به نام بورس انرژی به ثبت می رسد. به نظر می رسد بهترین مسیر برای تأمین مالی صنعت برق این گونه آغاز به کار کرده باشد زیرا در بورس انرژی هم تأمین مالی شده و هم برق تولیدی خود را به فروش می رساند که نشان دهنده وجود بسترهایی کافی برای حضور حداکثری در این بازار است.

در معامله روز یکشنبه شاهد داد و ستد 100 میلیارد تومان اوراق صندوق پروژه مپنا بودیم که موجب خواهد شد راندمان نیروگاه پرند با تغییر فاز از گازی به سیکل ترکیبی 1.5 برابر شود.

جزئیات بازار گردانی واحدهای نخستین صندوق پروژه قابل معامله با نرخ سود ۲۰ درصد

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به پذیره نویسی موفقیت‌آمیز گواهی‌های سرمایه‌گذاری نخستین صندوق پروژه انرژی در بازار سرمایه ایران به تشریح جزئیات بازارگردانی این صندوق قابل معامله پرداخته است.

مدیر عامل بورس انرژی در گفتگو با خبرگزاری فارس؛با اشاره به پذیره نویسی موفقیت آمیز 318,167,357 گواهی سرمایه گذاری نخستین صندوق پروژه انرژی در نماد معاملاتی «پرند» گفت: صندوق آرمان پرند مپنا از جمله صندوق‌های سرمایه گذاری موضوع بند 20 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار و بند هـ ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، محسوب شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و براساس مقررات اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت خواهد کرد.

سید علی حسینی با اعلام اینکه حجم تقاضا در این پذیره نویسی مجموعاً یک میلیارد و 416 میلیون و 236 هزار و 733 واحد سرمایه‌گذاری بود که بیش از 4 برابر حجم عرضه را نشان می‌داد، عنوان کرد: این پذیره نویسی با قیمت 3،174 ریال برای هر واحد سرمایه‌گذاری در نخستین روز پذیره نویسی با موفقیت انجام پذیرفت که حاکی از جذابیت مطلوب این واحدهای سرمایه گذاری برای فعالان بازار سرمایه است.

حسینی ادامه داد: بازار گردان این صندوق، شرکت تامین سرمایه امین و کارگزار عامل بازارگردان، شرکت کارگزاری امین آوید می‌باشد که بازارگردان به منظور افزایش نقدشوندگی واحدهای صندوق برای خریداران در طول دوره معاملات ثانویه این صندوق اقدام به انجام عملیات بازارگردانی با نرخ سود 20 درصد روز شمار می‌نماید.

همچنین بازارگردان با هماهنگی با شرکت مپنا به عنوان موسس صندوق و مدیر صندوق مذکور، در مدت سه روز کاری پایانی یک سال پس از تاریخ شروع دوره پذیره‌نویسی هر روز به میزان یک سوم کل واحدهای پذیره‌نویسی شده در مرحله اول نسبت به ارائه سفارش خرید با قیمت 1.225 قیمت پایه اعلامی در دوره پذیره‌نویسی اقدام می‌نماید تا متقاضیانی که خواهان فروش واحدها در پایان دوره یکساله پس از پذیره‌نویسی هستند، به توانند اقدام به فروش واحدهای خود نمایند.

وی یادآور شد: معاملات ثانویه واحدهای سرمایه گذاری این صندوق، پس از اتمام پذیره‌نویسی و صدور مجوز فعالیت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران آغاز می‌شود.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به روند طولانی اخذ مجوزهای لازم و فراهم شدن مقدمات پذیره نویسی و فعالیت صندوق پروژه آرمان پرند مپنا ابراز امیدواری کرد: این نهاد مالی می‌تواند نقش بسزایی در تامین مالی پروژه‌های انرژی در کشور و سایر پروژه‌های فعال در بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش فارس، صندوق سرمایه گذاری پروژه، نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل پروژه معین اشاره شده در اساسنامه صندوق، می‌پردازد.

معامله 22 هزار تن فرآورده نفت و گاز و رقابت خریداران دربازار فیزیکی

امروز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و خانگیران، نفتای سبک پالایش نفت تهران و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز و گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل بود.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی روز جاری (16 مهرماه 96) 21،662 تن و به ارزش بیش از 353 میلیارد و 468 میلیون ریال می‌باشد. از نکات مهم معاملات امروز می‌توان به رقابت خریداران برای معامله بیش از 13 هزار تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام و خانگیران در رینگ داخلی و 3 هزار تن گازمایع پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل اشاره نمود.

طی معاملات روز کاری آتی (17 مهرماه 96)، کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی، متانول پتروشیمی زاگرس، نفتای سبک، حلال 404 و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

458.72

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

-

494.85

دلار (بانک مرکزی)

گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین الملل

3000

تن

503.7

490

دلار(سنا)/ تن

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

150

تن

13100

13100

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

تن

-

15133

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

14462

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی.عمده

4500000

لیتر

15169.66667

15090

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

10010

تن

13889681.24

13500000

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-500)

3014

تن

17683057.03

15500000

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

2000

تن

15524

15524

ریال

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

باز هم پتانسیل رشد قیمتی در بازار فولاد

رشد قیمت شمش اگرچه با شتاب کمتری در بازار به ثبت می رسد ولی همین رخداد را می توان تداوم تکانه های رشد قیمتی به شمار آورد اما بطن بازار هنوز در برابر رشد قیمت ها مقاومت می کند. این در حالی است که افزایش قیمت قراضه در کنار وجود تقاضای محدود از سوی برخی از واحدهای نوردی باز هم به رشد قیمتی در بازار شمش کمک کرده و فاکتوری حمایتی از رشد قیمت فولاد را ایجاد کرده است. در هر حال شواهدی از حمایت از بازار فولاد وجود دارد ولی نمی توان به صراحت از رشد قیمت ها سخن گفت.

روند کاهشی بهای فولاد در روزهای گذشته هم اکنون تعدیل شده و بازار در ثباتی شکننده به سر می برد. این شرایط را باید مدیون رخدادهای روزهای اخیر در بازار شمش به شمار آورد زیرا شرایط کلی در این بازار هنوز هم میل به افت قیمت ها را نشان می دهد که می تواند برخی از نگرانی ها در این بازار را برجسته سازد. با توجه به شرایط فعلی و مخصوصاً کاهش شتاب رشد قیمت شمش اگرچه در برخی مبادی شاهد جهش بهای این محصول هستیم ولی باز هم نمی توان از ثبات قیمت ها و حتی رشد نرخ در این بازار سخن گفت اما ذات ثبات قیمتی مطلبی است که در روزهای اخیر دیده شده و می تواند باز هم تداوم یابد. باید به این نکته نیز اشاره داشت که حفظ سطوح قیمتی فعلی سیگنالی مهم در این بازار به شمار می آید که می تواند شرایط دشوار فعلی را با آرامش بیشتری همراه سازد.

در بورس کالا در روز یکشنبه شاهد عرضه 110 تن میلگرد سایر 10 فولاد کرمان با قیمت 2200 تومان بودیم که در برابر این حجم از عرضه ها ، 330 تن تقاضا ثبت شد ولی در نهایت بدون رقابت مورد معامله قرار گرفت. این وضعیت نشان می دهد که هنوز هم بارقه ای از امید در بازار فولاد وجود دارد که شاید در روزهای آینده بتواند ثبات قیمتی و حتی امید به رشد نرخ را برجسته تر سازد.

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نیز سیگنال مهم دیگری است که می تواند از بازار حمایت کند ولی با توجه به تجربیات پیشین به نظر نمی رسد رشد قیمت دلار تأثیر مستقیمی بر این بازار بر جای بگذارد. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز خود سیگنال مهمی از تقویت صادرات به شمار می رود یعنی این احتمال وجود دارد که حجم عرضه های داخلی به دلیل رشد صادرات تقویت شود یعنی ممکن است شاهد برخی از تکانه های جدید در این بازار باشیم.

معاملات مس در بورس کالا در روز یکشنبه نیز شرایط متعادلی را تجربه کرد که نشان می دهد از اوج تقاضای تابستان کاسته شده و بازار به سمت تعادل بیشتری در حرکت است. این در حالی است که عرضه های نسبتاً گسترده روز جاری با حمایت تقاضا رو به رو شد ولی شاهد رشد قیمت ها و رقابت برای خرید نبودیم که نشان می دهد هنوز بازار این فلز با برتری تقاضا بر عرضه ها رو به رو نیست. رشد قیمت دلار و البته بیم و امید از نوسان قیمت های جهانی هم می تواند بر آینده این بازار تأثیرگذار باشد.

برخی از مهمترین معاملات مس در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

مس کم عیار (سرباره R)

شرکت ملی صنایع مس ایران

نقدی (مچینگ)

1,164

1,164

0

500

500

مس کم عیار (سرباره G )

شرکت ملی صنایع مس ایران

نقدی (مچینگ)

448

448

0

1000

1000

مس کاتد 2

شرکت ملی صنایع مس ایران

نقدی

253,340

-

300

0

0

مس مفتول

گیل راد شمال

نقدی

262,463

262,463

40

60

40

مس مفتول

صنایع تولیدی دنیای مس کاشان

نقدی

262,463

262,463

100

140

100

مس کم عیار (سرباره R)

شرکت ملی صنایع مس ایران

نقدی

1,164

1,164

10000

1000

1000

مس کم عیار (سرباره G )

شرکت ملی صنایع مس ایران

نقدی

448

448

10000

1000

500

مس مفتول

شرکت ملی صنایع مس ایران

نقدی

261,913

261,913

1240

1240

1240

مس کاتد

شرکت ملی صنایع مس ایران

نقدی

253,340

253,340

1260

1920

1260

تداوم رشد قیمت پلیمرها

رشد قیمت ها در بازار آزاد برای دومین روز پیاپی نیز به ثبت رسید یعنی بازار به صراحت از خوش بینی به رشد قیمت های پایه تأثیر گرفته ولی برخی از گریدها با کاهش نرخ در بورس کالا همراه شده اند. این در حالی است که کاهش حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا خود سیگنالی از کاهش عرضه در بازار آزاد است ولی باز هم وجود تقاضای مؤثر و حتی انگیزه های سفته بازی در کنار رشد قیمت دلار آزاد موجب شدند تا شاهد تداوم رشد قیمت ها باشیم اگرچه این احتمال نیز وجود دارد که رشد قیمت ها در همین سطوح تثبیت شود. در هر حال ضعف نقدینگی سیگنال مهمی است که در کنار عقب نشینی تقاضای مؤثر می تواند به سرعت گیر مهمی در این بازار منجر شده و در برابر رشد قیمت ها مقاومت کند. این در حالی است که تداوم رشد قیمت دلار در بازار آزاد نیز به رشد بهای پلیمرها کمک خواهد کرد یعنی از این پس شاهد دو سیگنال متناقض از رشد قیمت ها و همچنین کاهش نرخ هستیم که در بازار خودنمایی خواهد کرد. به نظر می رسد بازار در روزهای آینده با یک وقفه در رشد قیمت ها رو به رو شود ولی باز هم مسیر رشد قیمتی را در پیش خواهد گرفت.

بررسی فهرست جدید قیمت های پایه

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲ و ۱۶ مهرماه نشان می دهد که برخی از کالاها با افزایش و برخی دیگر نیز با کاهش روبه رو شده اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی پروپیلن نساجی با ۵.۱ درصد رشد است، این کالا از رقم ۳ هزار و ۹۷۴ تومان به ۴ هزار و ۱۷۷ تومان رسیده است. در رتبه دوم افزایش قیمت ها هم پلی پروپیلن های شیمیایی با ۴.۶ درصد رشد قرار دارد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۴۹۹ تومان به ۴ هزار و ۷۰۷ تومان رسیده است.

همچنین در ادامه پلی اتیلن های اکستروژن با ۴ درصد رشد نسبت به دو هفته قبل قرار دارند، این کالاها ۱۸۷ تا ۲۰۲ تومان رشد قیمت داشتند. همچنین پلی اتیلن سنگین بادی با ۳ درصد رشد قیمت در رده بعدی افزایش قیمت های پایه قرار دارد، در ادامه پلی اتیلن های سبک خطی، پلی اتیلن های سنگین فیلم و پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری نیز روندی افزایشی داشتند. پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی نیز نسبت به دو هفته قبل روندی افزایشی داشتند.

نگاهی به کاهش قیمت ها

در همین حال برخی از محصولات با افت قیمت نسبت به دو هفته گذشته روبه رو شدند که در صدر آنها استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره با ۲۶۰ و ۲۶۳ تومان کاهش قیمت قرار دارند. همچنین پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی نیز با ۲.۱ درصد کاهش قیمت نسبت به دو هفته گذشته در رتبه دوم قرار دارند. در ادامه پی وی سی ها نیز در هفته جاری روندی کاهشی داشتند، افت قیمت جهانی پی وی سی در منطقه جی سی سی از دلایل تغییر جهت بازار این کالا است. به این ترتیب این کالاها با ۰.۷ درصد افت قیمت نسبت به دو هفته گذشته روبه رو شدند، گریدهای متفاوت این کالا نسبت به دو هفته قبل ۲۵ تا ۲۷ تومان ارزان شدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24