Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر کاهش قیمت سنگ آهن و فولاد سبب نگرانی سرمایه گذاران در سهام شرکت های مرتبط شده است. نوسان قیمت ها در سال جاری میلادی زیاد بود و اکنون برخی نهادهای تحلیلگر ..

شرایط برای فعالان بازار سنگ آهن دشوارتر می شود؟

بورس24 : قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر کاهش یافته زیرا از یک سو پیش بینی می شود بر عرضه این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد افزوده شود و از سوی دیگر قرار است تولید فولاد در چین به میزانی قابل ملاحظه کاهش یابد. برنامه کاهش ظرفیت تولید فولاد در چین از پانزدهم ماه آینده میلادی به مدت چهار ماه اجرا خواهد شد.

قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی نوسان های بزرگ داشته است. قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد، هشت ماه پیش یعنی اواخر ماه فوریه به 94 دلار رسید اما چهار ماه بعد در سطح 53 دلار قرار گرفت. طی ماه های ژوییه و آگوست بار دیگر قیمت ها افزایش یافت اما در ماه گذشته میلادی سرمایه گذاران در بازار این ماده خام شاهد روند کاهشی در قیمت ها بودند. در سومین هفته ماه گذشته میلادی قیمت سنگ آهن 12 درصد کاهش یافت که بیشترین افت هفتگی در 16 ماه اخیر بود.

در حالیکه پیش بینی کاهش تقاضا برای سنگ آهن در چین به دلیل افت تولید فولاد، یک عامل مهم وضعیت نگران کننده بازار این ماده خام است اما ضعف بازار علل دیگری هم دارد.

میزان وام دهی از سوی دولت چین کاهش یافته زیرا تعدادی از نهادهای بین المللی هشدار داده اند که رشد مبتنی بر وام، پایدار نیست و نیز میزان بدهی های مشکوک الوصول به شکل خطرناک افزایش یافته است. رشد بخش های ساخت و ساز و زیرساخت عمدتا حاصل اعطاء وام و استقراض از بانک هاست و اکنون که قرار است از میزان وام دهی کاسته شود انتظار می رود فعالیت ها در این بخش ها کمتر شود. بخش های یاد شده مصرف کننده بزرگ فولاد هستند.

نکته مهم دیگر این است که میزان ذخیره سنگ آهن در بنادر چین بالا باقی مانده است. چین در هشت ماه نخست سال جاری میلادی 714.4 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.6 درصد بالاتر است. اکنون که قرار است از ظرفیت تولید فولاد کاسته شود و فعالیت ها در بخش ساخت و ساز و زیرساخت کمتر خواهد شد، به احتمال زیاد میزان ذخیره سنگ آهن بالا باقی خواهد ماند.

بدین ترتیب شرایط برای کاهش قیمت سنگ آهن فراهم شده است. اما در باره افق بازار چه می توان گفت؟

وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا در گزارش فصلی جدید خود در باره افق بازار سنگ آهن طی دو سال آینده، پیش بینی کرده قیمت ها کاهش می یابد زیرا میزان عرضه در حال افزایش است، تقاضای چین کاهش خواهد یافت و بر ذخیره این ماده خام افزوده خواهد شد. در این گزارش آمده است، سال آینده میلادی متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد 50 دلار خواهد بود و سال 2019 این رقم به 49 دلار می رسد.

این نهاد در گزارش خود آورده است، افزایش عرضه سنگ آهن از سوی استرالیا و برزیل و کاهش تقاضا از سوی چین فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت این ماده خام وارد خواهد کرد. ابهام های زیادی درباره افق بازار سنگ آهن وجود دارد. برای مثال درباره سرعت و میزان کاهش تولید فولاد در چین سوالاتی مطرح است و پاسخ آنها به سیاست های دولت چین واسته است.

از سوی دیگر مشخص نیست شرکت های تولیدکننده سنگ آهن تا چه مدت می توانند به تولید ادامه دهند. در ماه های اخیر، بالا بودن قیمت سبب شده این شرکت ها سود بالایی کسب کنند و اکنون می توانند برای مدتی با زیان به تولید ادامه دهند. ادامه فعالیت این شرکت ها به رشد ذخیره سنگ آهن در بنادر چین منجر خواهد شد.

البته اقتصاددان ارشد بانک مرکزی استرالیا دیدگاه خوشبینانه تری درباره افق بازار سنگ آهن دارد. به باور او، متوسط قیمت سنگ آهن در سال آینده میلادی 60 دلار خواهد بود. این رقم نسبت به سطح کنونی قیمت ها که 62.2 دلار است زیاد پایین تر نیست.

استرالیا 28 درصد کل ذخایر سنگ آهن را در اختیار دارد و صادرات این ماده خام بخش عمده درآمدهای این کشور را تشکیل می دهد. سهم استرالیا از صادرات سنگ آهن جهان 52 درصد است.

هفته گذشته بازارهای چین تعطیل بودند و خبری از اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن و فولاد جهان است منتشر نشد. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد این کشور منتشر می شود. نکته مثبت درباره افق بازار سنگ آهن این است که وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در چین، اروپا و آمریکا امیدبخش است بنابراین بعید است شاهد کاهش شدید تقاضا برای فولاد و سنگ آهن باشیم.

انتظار می رود در کوتاه مدت قیمت سنگ آهن تحت فشار قرار داشته باشد اما قیمت ها سقوط نمی کند زیرا بخشی از کاهش تولید فولاد در برخی مراکز چین با افزایش تولید در بخش های دیگر جبران می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24