Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت شمش در روز ابتدایی هفته جاری همراه با تکانه های رشد قیمتی در بازار قراضه و تیرآهن و همچنین نیم نگاه اهالی بازار به رشد بهای فولاد و حفظ جانب احتیاط در معاملات شنبه نشان می دهد که بازار وارد یک فاز دوگانه از خوش بینی به رشد قیمت ها و همچنین احتمال تداوم روند کاهشی پیشین شده که ابهام را در بطن بازار برجسته می سازد. این در حالی است که همین تکانه های محدود رشد قیمتی نیز برای بازار فولاد داده مثبتی به شمار می رود زیرا حداقل خروجی آن مقاومت در برابر افت قیمت هاست که می تواند در روزهای آینده و امید به رشد تقاضا ، داده مهمی برای حمایت از بازار فولاد تلقی شود زیرا در شرایط سخت فعلی ثبات قیمتی نیز سیگنال مثبتی برای بازار فولاد به شمار می آید...

تکانه امیدوار کننده فولاد

بورس24 : رشد قیمت شمش در روز ابتدایی هفته جاری همراه با تکانه های رشد قیمتی در بازار قراضه و تیرآهن و همچنین نیم نگاه اهالی بازار به رشد بهای فولاد و حفظ جانب احتیاط در معاملات شنبه نشان می دهد که بازار وارد یک فاز دوگانه از خوش بینی به رشد قیمت ها و همچنین احتمال تداوم روند کاهشی پیشین شده که ابهام را در بطن بازار برجسته می سازد. این در حالی است که همین تکانه های محدود رشد قیمتی نیز برای بازار فولاد داده مثبتی به شمار می رود زیرا حداقل خروجی آن مقاومت در برابر افت قیمت هاست که می تواند در روزهای آینده و امید به رشد تقاضا ، داده مهمی برای حمایت از بازار فولاد تلقی شود زیرا در شرایط سخت فعلی ثبات قیمتی نیز سیگنال مثبتی برای بازار فولاد به شمار می آید. در بازار پلیمرها شاهد رشد محسوس و فراگیر نرخ بودیم که نشان می دهد تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و همچنین بازار به رشد قیمت های پایه در بورس کالا در روز یکشنبه خوش بین است. این وضعیت می تواند داده ای حمایتی از حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته جاری تلقی شود. در بورس انرژی هم شاهد آرامش نسبی و معاملات محدودی بودیم اگرچه برای روز ابتدایی هفته چندان هم ضعیف تلقی نمی شود.

آرامش ابتدای هفته بورس انرژی

ابتدای هفته جاری شاهد معاملاتی محدود در بورس انرژی بودیم تا جایی که 3200 تن از انواع حامل های انرژی به ارزش نزدیک به 6 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. این وضعیت اگرچه چندان هم مطلوب نیست ولی برای روز ابتدایی هفته جاری می تواند وضعیتی نسبتاً متعادل را ترسیم کند که برای روزهای آینده شرایط بهتری را به ثبت برساند. این در حالی بود که 1860 تن حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی مورد معامله قرار گرفت ولی عرضه های نسبتاً محدود روز جاری موجب شد تا بازار کم رونقی در بورس انرژی به ثبت برسد. البته دلیل اصلی این شرایط را باید در ضعف عرضه ها جستجو کرد زیرا خریداران به صورت نسبی در این بازار حضور داشتند ولی باز هم عرضه 35 هزار تنی نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل مورد معامله قرار نگرفت.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

200

تن

10444

10444

ریال

نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل

0

تن

-

-3

پریمیوم دلاری / تن

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

30

مترمکعب

410.73

410.73

دلار(سنا ) / تن

هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ کد HHB1 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030629

300

تن

480

480

دلار(سنا ) / تن

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

17751

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

18491

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

30

تن

18343

18343

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

100

تن

18343

18343

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

12007

12007

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

16649.32

15615

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

200

تن

13100

13100

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

تن

-

15601

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

14462

ریال

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

بازگشت قیمت فولاد؛ دور یا نزدیک؟

ثبات نسبی قیمت ها در روز شنبه نشان داد که هنوز بازار برای آغاز به کار مجدد و البته به صورت قدرتمند هنوز مردد است ولی شواهدی در بازار دیده شد که پتانسیل تغییر فاز قیمتی را فراهم می سازد. در اواسط فعالیت بازار شاهد بودیم که برخی از عرضه کنندگان قیمت های خود را با اعمال تأیید مجدد عرضه کردند که نشان می دهد در ثبات نسبی قیمت ها و حتی کاهش بهای برخی از واحدهای تولیدی مهم ، باز هم بدنه بازار با شوک هایی از تقاضا رو به رو شده یعنی تقویت تقاضا را می توان از دلایل این رویکرد قیمتی به شمار آورد. این در حالی است که ذات اعمال تأیید مجدد حتی در شرایط کاهش قیمت ها نیز به چشم می خورد ولی این بار جنس این تأیید با گذشته متفاوت بود و البته تأیید مجدد بیشتر از پتانسیل رشد قیمت ها خبر می دهد تا افت نرخ زیرا در شرایط کاهشی اغلب قیمت ها به صورت توافقی اعمال شده و فرآیند چانه زنی در نهایت بستر اصلی کشف قیمت ها بوده است.

در کنار این سیگنال شاهد رشد بهای شمش بودیم تا جایی که رشد 50 تومانی قیمت ها در دستور کار قرار گرفته و حتی در برخی از کانال های فروش نرخ 1800 تومانی هم برای قیمت های پیشنهادی اعلام شد. این شرایط را می توان در وضعیتی مهم تر ارزیابی کرد که فولاد قزوین افت قیمتی نزدیک به 30 تومان را اعلام کرد که جای بحث و بررسی بیشتری دارد. از سوی دیگر شاهد جرقه های رشد قیمتی در بازار تیرآهن هستیم که تجمیع این موارد با یکدیگر همخوانی ندارد.

با توجه به این موارد باید گفت که هم اکنون بازار فولاد وارد یک فاز دوگانگی مهم شده که می تواند هم رشد قیمتی و هم کاهش نرخ را در آینده به ثبت برساند. این وضعیت شکننده را نمی توان به سادگی تحلیل کرد زیرا از یک سو حجم تقاضای مؤثر هنوز کشش رشد قیمتی را نداشته ولی جرقه های رشد نرخ عکس این مطلب را نشان می دهد و البته رشد بهای شمش را هم می توان به دلیل افزایش تقاضای واحدهای نوردی دانست که با واقعیت های تقاضای مؤثر برای محصولات نهایی تا حدودی فاصله داشته ولی باز هم با گذشت زمان همپوشانی نسبی پیدا می کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که شاید بخشی از افت قیمت ها از سوی کارخانه می تواند به دلیل تلاش برای سرکوب کردن قیمت شمش و خرید آن باشد ولی این احتمال به شواهد بیشتری نیاز دارد که در روزهای آینده شفاف تر خواهد شد و هم اکنون تنها به عنوان یک احتمال مطرح می شود.

با توجه به تمامی این موارد پتانسیل رشد قیمت ها در ذات بازار فولاد وجود دارد ولی رخدادهای روز ابتدایی هفته جاری نمی تواند معرف کل بازار باشد. شواهد واقعی در بازار در روزهای آینده شفافیت بیشتری خواهد داشت.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد معتقد است: بنظر میرسد که قراضه آهن در حال تغییر وضعیت بوده و حرکت آرام خود را در مسیر افزایشی؛ با توجه اطلاعیه های منتشر شده برخی از مراکز تخصصی حوزه قراضه و گزارش امروز نرخ باکس؛ پیش گرفته باشد. حوزه شمش القایی هم ظاهرا امروز تغییر وضعیت داده و چنانکه در گزارش نرخ باکس دیده میشود؛ با میانگین افزایش قیمت 50+ تومانی/کیلو مواجه شده است. در حوزه میلگرد و ناودانی و نبشی اما با توجه به تقاضای ضعیف بازار؛ امروز وضعیت کاملا ساکت و آرام بود، بطوریکه شاهد روند کاهشی در برخی از مبادی این حوزه ها بودیم. در خصوص بازار تیرآهن ذوبی اصفهان در انبارهای اصفهان و تهران؛ علیرغم اینکه اکثر سایزها تقریبا با ثبات قیمتی توام بودند؛ اما پتانسیل افزایش قیمت در خصوص برخی از سایزها به خصوص سایز 16 دیده شد، بطوریکه بنظر میرسد این بازار هم علیرغم سرمنشاء انحصاری و نوسانات کم آن، به کف قیمتی رسیده و مستعد کمانه کردن باشد.

اینکه تغییر مسیر آرام و خزنده حوزه قراضه آهن و پیرو آن بازار شمش القایی، تا چه حد در تغییر روند بازار مقاطع طویل فولادی به خصوص میلگرد تأثیر گذار خواهد بود؛ با توجه به تقاضای ضعیف و بی رمق بازار، سخت می توان تاثیر قابل توجهی را متصور شد؛ اما بطور حتم آنچه که تا حدودی قابل پیشبینی است، مانع روند کاهشی بیش از این حوزه مقاطع طویل شده و چه بسا تا حدودی محرک این بازار کم رمق هم بشود.

بازار کم رمق فولاد در هفته نیمه تعطیل

بازار محصولات فولادی هفته کم رمقی را متاثر از تعطیلات ابتدای هفته به دلیل تاسوعا و عاشورای حسینی پشت سر گذاشت و قیمت‌ها در برخی مصنوعات فولادی ثابت ماند و در یکسری آهن‌آلات دیگر روند ریزشی به خود گرفت.

به گزارش کارگزاری آبان، در خلال چند هفته گذشته از آنجا که قیمت‌های جهانی شمش و سنگ‌آهن روند نزولی به خود گرفته و این موضوع با عقبگرد تقاضا در بازار داخلی همزمان شده بود و از سوی دیگر افزایش عرضه آهن اسفنجی و قراضه در بازار داخلی نیز دست تولیدکنندگان شمش را برای کاهش قیمت‌ها و ارائه تخفیف به خریداران باز گذاشت شاهد ریزش ادامه دار قیمت‌ها به ویژه در بازار شمش و میلگرد بودیم.

اما هفته گذشته به دلیل تعطیلات ابتدای هفته، بازار فولاد به صورت نیمه تعطیل به فعالیت ادامه داد تا عرضه‌کنندگان برای جهت‌یابی مسیر قیمت‌ها چشم به معاملات هفته پیش رو بدوزند. در حال حاضر نگاه‌ فعالان بازار به تابلوی بورس کالای ایران و قیمت عرضه شمش از سوی فولاد خوزستان است. اگر قیمت شمش این کارخانه تغییر نکند قیمت آهن اسفنجی پایدار می‌ماند و با توجه به فصل سرما محدودیت عرضه قراضه نیز شروع خواهد شد که سبب می شود از سمت قیمت تمام شده، میلگرد به زیر 2100 تومان نخواهد رسید ولی نباید نادیده گرفت که قیمت در بازار عرضه و تقاضا معلوم می‌شود و ممکن است به دلیل نیاز فولادسازان و عرضه‌کنندگان به نقدینگی، قیمت‌ها بنا به قدرت چانه زنی خریداران با کاهش مواجه شود و از کف انتظاری پایین‌تر بیابد.

هفته گذشته در بورس کالای ایران نیز 45 هزار و 12 تن انواع فولاد به روی تابلو معاملات آمد و حجم معامله 52 هزار و 733 تن به ثبت رسید. ذوب‌آهن و نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد تنها عرضه‌کنندگان هفته پیش بورس کالا بودند و باقی عرضه‌کننده‌ها در مبادلات این هفته حضور نیافتند.

اخیرا بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرده با ورود ظرفیت‌های جدید به بخش ذوب در سال آینده، شاهد اضافه ظرفیت‌هایی در این بخش همچون بخش نورد خواهیم بود و چون تقاضا به حدی بالا نیست که قادر به جذب آن باشد در نتیجه باید به صادرات فکر کنیم به نحوی که باید صادرات فولاد ایران به بیش از 11 میلیون تن در سال برسد تا توان هضم اضافه ظرفیت‌های این بخش را داشته باشد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

قیمت سنگ آهن وارداتی در چین در ثبات است و آخرین قیمت خلوص 62 درصد 61.35 دلار در هر تن سی اف آر شنیده شده است. در بورس سنگاپور نیز قیمت قرارداد سنگ آهن نوامبر 50 سنت افت داشته 62.4 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد.

به گزارش پلتس بازار چین در تعطیلات است و فعالیتی ندارد از این رو احتمالا قیمت در همین حدود در ثبات می‌ماند. اما شاید پس از تعطیلات خرید ها در چین بالا برود چون موجودی کارخانه ها در یک هفته تعطیلی بازار کاهش می یابد. از این رو برخی امیدوارند این افزایش خرید از بازار حمایت کند. برخی معتقدند بازار سنگ آهن وارداتی چین رشد چشمگیر نخواهد داشت چون تولید در اکتبر کاهش می‌یابد و در کل مسئله سیاست دولت برای مبارزه با آلاینده ها و کاهش تولید فولاد خریداران سنگ آهن را نسبت به خرید بیشتر مردد خواهد کرد. اگر اوایل نوامبر آلودگی هوا در چین جدی باشد دولت مطمئنا محدودیت ها و اجبار به کاهش تولید را شدیدتر پیگیری خواهد کرد.

در این میان پایگاه خبری پلنر نگاهی داشت به وضعیت بازار فولاد چین در ماه سپتامبر. براساس گزارش این پایگاه، سپتامبر ماه آرام گرفتن بازار فولاد در چین نام گرفت. شاخص PMI چین طی ماه گذشته ۳/۵ واحد در مقایسه با آگوست افت نمود و به ۵۳/۷ رسید که به خوبی نشان دهنده کاهش سطح انتظارات و افول تحولات بازار نسبت به ماه قبل است. بیشترین افت در شاخص تقاضای داخلی دیده می‌شود، با این وجود هنوز هم شاخص بالای 50 است.

رشد ضعیف مصرف باعث کاهش قیمت‌ها شد در حالیکه که تولید هنوز هم در سطح بالایی بود. سطح بالای انبارها به دلیل تولید ماه آگوست عامل فشار دیگری بر قیمت فولاد شده است. با این وجود این احتمال بسیار قوی است که در اکتبر فشار موجودی بالای انبارها از روی قیمت فولاد برداشته شود، چرا که بسیاری از کارخانه ها در شمال چین مجبور به کاهش تولید خود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از اول اکتبر شده اند.

گزارشات اخیر حاکی از کاهش خرید مواد اولیه توسط فولادسازان هم در بازار داخلی و هم در بازار وارداتی است. این امر حاصل دو فاکتور است. ابتدا اینکه با توجه به تضعیف نرخ برابری یوان، واردات در شرایط فعلی برای فولادسازان گرانتر تمام می شود، بنابراین آنها تا حد امکان از خرید خودداری می‌کنند. مورد دوم اینکه عزم فولادسازان برای کاهش ظرفیت تولید جدی است و باعث شده تا آنها بیش از نیاز خود خریداری نکنند و به امید کاهش بیشتر قیمت ها بمانند. با این اوصاف، احتمال بر این است که تقلیل ظرفیت‌ها همراه با تقاضای نسبتا بالا در آینده نزدیک عامل حمایتی از بهای فولاد در بازار داخلی چین شود.

رشد قیمت پلیمرها

رشد قیمت ها در بازار پلیمرها را می توان مهمترین نکته بازار پتروشیمی در روز شنبه به شمار آورد که از یک سو نشان می دهد واقعیت های بازار در حال خودنمایی بیشتری بوده و برتری تقاضا بر عرضه ها حس شده و از سوی دیگر نشان می دهد ذهنیت اهالی بازار از افزایش احتمالی قیمت های پایه در بورس کالا خبر می دهد. این وضعیت در نهایت موجب شد تا یک جو خوش بینی از رشد قیمت ها در این بازار حاکم شده و احتمالاً می تواند به تداوم رشد قیمتی منجر شود. این در حالی است که تا زمان اعلام قیمت های پایه در بورس کالا نمی توان اظهارنظر قاطعی در این خصوص داشت ولی شواهد کلی از احتمال رشد قیمت ها در بورس کالا خبر می دهد. با توجه به کاهش حجم معاملات در هفته گذشته و رشد نرخ در روز ابتدایی هفته و همچنین پتانسیل رشد قیمت های پایه در بورس کالا می توان به تداوم رشد قیمتی در این بازار امیدوار بود.

خوش بینی به تقویت بازار پلیمرها

کاهش حجم معامله پلیمرها و محصولات شیمیایی در کنار افت قیمت ها در بازار آزاد را می توان دو سیگنال مهم بازار پتروشیمی در هفته گذشته به شمار آورد اگرچه شرایط کلی در بازار محصولات شیمیایی بهتر از بازار پلیمرهاست و هنوز هم امیدواری ها به بهبود بازار به قوت خود باقی است.

ثبات نسبی عرضه پلیمرها در بورس کالا در کنار عقب نشینی 22 درصدی تقاضا موجب شد تا حجم معامله این گروه کالایی در بورس 13.6 درصد کاهش یابد که نشان دهنده ابهام در بازار و همچنین تأثیرپذیری بورس کالا از کاهش قیمت ها در بازار آزاد است. این شرایط خود نشان دهنده عقب نشینی تقاضای صنایع پایین دستی و ضعف نقدینگی است که البته با فرض دو روز تعطیلی در هفته گذشته ، چندان هم دور از ذهن و غیرمنطقی به نظر نمی رسد. در هفته گذشته معاملات بازار آزاد به نسبت هفته های قبل از آن ضعیف تر بود که این احتمال را تقویت می کند که تقاضای هفته قبل ، این هفته در بورس و بازار خودنمایی کند. از سوی دیگر انتظار برای اعلام قیمت های پایه نیز سیگنال مهم دیگری بود که موجب شد برخی از خریداران ، تقاضای خود را به تعویق انداخته که خود پتانسیل رشد حجم معاملات در هفته جاری را افزایش می دهد. این در حالی است که رشد قیمت دلار هنوز به صورت کامل تأثیر خود را بر بازار پلیمرها بر جای نگذاشته که این سیگنال (سرکوب شده) نیز در نهایت به یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر بازار بدل خواهد شد.

در بازارهای جهانی شاهد رشد بهای نفتا بودیم که احتمال افزایش قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی را افزایش می دهد. این در حالی است که این رشد قیمت مواد اولیه برای هفته جاری در این بازار کم و بیش نقش آفرین خواهد بود یعنی تأثیرگذاری آن بر قیمت های پایه هفته جاری محدود بوده ولی باز هم به سیگنالی مهم در این بازار مبدل می شود. از سوی دیگر بهای نفتا در روزهای اخیر تغییر چندانی نداشته ولی بخش غالب رشد قیمت این کالا را در اواخر هفته گذشته شاهد بودیم که موجب خواهد شد تا تأثیر آن بر بازارهای بین المللی و حتی بازار داخلی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما باز هم یک سیگنالی مثبت و حتی مهم تلقی می شود.

در بازار آزاد شاهد هستیم که موجودی انبارها به آرامی در مسیر افت قرار داشته ولی کاهش تقاضا و افت قیمت ها تاکنون اجازه نداده که واقعیت های این بازار و تقابل عرضه و تقاضا خودنمایی محسوسی داشته باشد. این در حالی است که تقاضای روزهای ابتدای پاییز اغلب با یک فاز تأخیر خودنمایی می کند ولی به مرور زمان باز هم رشد تقاضای مؤثر موجود در این بازار خودنمایی خواهد کرد تا در نهایت به رشد حجم معاملات در هفته های آینده منجر خواهد شد. با توجه به تجربه ماه ها و سال های اخیر بهتر است تا زمان اعلام قیمت های پایه صبر کنیم زیرا پتانسیل تغییر فاز در بازار وجود دارد.

بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته شرایط با ثبات و قوی تری را در مقایسه با بازار پلیمرها تجربه کرد اگرچه این بازار نیز پس از بازار پلیمرها ، شاهد کاهش حجم معاملات بود. به نظر می رسد در هفته های آینده با فرض احتمال رشد عرضه ، شرایط این بازار شفافیت بیشتری داشته باشد اگرچه اوضاع کلی در بازار شیمیایی ها مساعد است.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

  • عقب نشینی بازار پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا و بازار داخلی
  • افزایش 0.1 درصدی حجم عرضه پلیمرها و ثبت رقم 65 هزار و 711.5 تن در شرایطی که در 5 هفته اخیر تغییر محسوسی در حجم عرضه رخ نداده و هنوز در سطوح نسبتاً پایینی قرار دارد.
  • کاهش 22.16 درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 117 هزار و 125 تن که کمترین حد از ابتدای شهریورماه تاکنون به شمار می رود.
  • کاهش 13.61 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 43 هزار و 753.9 تن که کمترین حد از ابتدای تیرماه تاکنون به شمار می رود.
  • ثبت 1.78 برابری تقاضا به نسبت عرضه ها که کمترین حد در 5 هفته اخیر بوده هرچند که بخش بزرگی از تقاضا تنها برای خرید گریدهای جذاب به بورس کالا وارد شده بودند.
  • معامله 66.58 درصدی حجم عرضه ها در بورس کالا که در کنار ضعف نسبی عرضه ، نشان دهنده شرایط سخت این بازار است. این رقم کمترین حد در 7 هفته اخیر بود.
  • روند کاهشی نسبی قیمت ها در بازار آزاد در هفته گذشته که جذابیت خرید از بورس کالا را کاهش داد.
  • خودنمایی مجدد جذابیت گریدهایی همچون پلی پروپیلن های نساجی ، شیمیایی و فیلم و پلی اتیلن ترفتالات بطری در کنار کم توجهی محسوس بازار به اغلب گریدها تا جایی که به جز موارد ذکر شده و گریدهایی همچون سبک خطی و سنگین اکستروژن ، تقریباً در سایر گریدها تمایلی به رقابت وجود نداشت.
  • انتظار بازار برای اعلام قیمت های پایه جدید با فرض رشد قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر
  • ضعف نسبی تقاضا از سوی صنایع پایین دستی در بورس کالا و بازار آزاد و ضعف نسبی معاملات در کنار شرایط سخت نقدینگی در بازار داخلی که در نهایت به کاهش قیمت های بازار آزاد منجر شد.
  • کاهش 14.32 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 33 هزار و 561.9 تن که کمترین حد از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون به شمار می رود.
  • افت 27.63 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در هفته گذشته و ثبت رقم 25 هزار و 188 تن که کمترین حد در 7 هفته اخیر است.
  • عقب نشینی 10.97 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 22 هزار و 342 تن که رقمی نسبتاً مطلوب و متعادل محسوب می شود.
  • معامله 66.57 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که بیشترین حد در 5 هفته اخیر است.
  • آرامش نسبی در بازار محصولات شیمیایی در هفته گذشته در شرایطی که برخی از ترکیبات جذاب عرضه نشده ولی سایر کالاها شرایط آرام و با ثباتی را تجربه کردند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24