Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرایطی که در روزهای اخیر در بازار مواد خام مشاهده شده امید به آینده را بیشتر کرده و به باور تحلیلگران، این خوشبینی ... البته فعالان بازار باید به این نکته توجه داشته باشند که ..

کدام دسته از سرمایه گذاران سود بالاتری کسب می کند؟

بورس24 : هفته گذشته نوسان در بازارهای مختلف بزرگ بود و شاهد رشد شاخص های مالی، قیمت فلزات پایه و ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان بودیم. البته قیمت نفت کاهش یافت و به دلیل تعطیلی بازارهای چین، در بازار سنگ آهن عملا تحولی مشاهده نشد.

هفته گذشته بانک جهانی پیش بینی خود درباره نرخ رشد اقتصاد چین را بالا برد و اعلام کرد اصلاحات مورد نظر دولت این کشور در حال اجراست. انتشار این خبر، تاثیر مثبت بر بازار فلزات پایه گذاشت. در هفته های اخیر قیمت این فلزات که قبل از آن به سرعت افزایش یافته بود اصلاح شد و این امر سبب نگرانی و هراس برخی سرمایه گذاران شد. اما هفته گذشته قیمت فلزات پایه افزایش یافت و اگر ارزش دلار رشد نکرده بود میزان افزایش قیمت ها بیشتر بود. بهتر است سرمایه گذاران به این باور برسند که نگرانی خاصی درباره افق اقتصاد چین وجود ندارد و تقاضای این کشور برای فلزات پایه، سنگ آهن و فولاد کاهش نخواهد یافت. در واقع افت قیمت برخی مواد خام مورد استفاده در چین، یک روند طبیعی پس از رشد قیمت هاست. داده های منتشر شده از بورس های فلزات نشان می دهد ذخیره این فلزات در انبارها در حال کاهش است. همچنین در عرضه برخی از این فلزات اختلال های مکرر رخ می دهد. امسال نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از سال قبل است اما دولت چین به شکل کنترل شده و با هدف اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی، ترجیح داده از نرخ رشد اقتصاد کاسته شود. در چند ماه آینده میزان فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین کاهش می یابد و طبیعی است که تقاضا برای مواد خام کمتر می شود اما پس از زمستان، شرایط بار دیگر مثبت خواهد شد. همچنین در اروپا و آمریکا تقاضا برای مواد خام کاهش نیافته است. بدین ترتیب سرمایه گذاران با دید بلندمدت نباید نگران سوددهی سهام خود باشند.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 2.5 درصد و 3 درصد کاهش به 55.5 دلار و 49.3 دلار در هر بشکه رسید. رشد هفتگی ارزش دلار و احتمال کاهش تقاضا در آمریکا دو عامل کاهش قیمت نفت است. در خبرها به نزدیک شدن یک توفان جدید به مراکز پالایشی آمریکا اشاره شده که سبب تعطیلی این مراکز و کاهش تقاضا برای نفت خواهد شد. هفته پیش دیدار پادشاه عربستان از روسیه و ملاقات وی با ولادیمیر پوتین بر بازار نفت تاثیر گذاشت البته هر گونه تصمیم گیری در باره تمدید مدت برنامه کاهش عرضه نفت، در نشست آتی وزرای نفت اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان اتخاذ خواهد شد. اما همسو شدن سیاست های عربستان و روسیه که بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در جهان هستند می تواند عاملی برای افزایش قیمت نفت باشد. در برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدا سال جاری میلادی در حال اجراست، میزان عرضه 1.8 میلیون بشکه پایین تر از قبل است. روسیه اعلام کرده مایل است برنامه کاهش عرضه تا پایان سال آینده میلادی تمدید شود. در حال حاضر این برنامه قرار است تا مارس سال آینده اجرا شود. برخی تحلیلگران معتقدند سال آینده میلادی قیمت نفت به زیر 50 دلار کاهش خواهد یافت اما تجربه نشان داده پیش بینی قیمت ها در شرایط پر حادثه کنونی چندان دقیق نخواهد بود. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت حدود یک دلار و قیمت نفت آمریکا 2 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

ثبات در بازار طلا

روز گدشته قیمت طلا با اندکی افزایش به محدوده 1277 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 16.8 دلار، 918 دلار و 925 دلار نوسان کرد. بازار طلا هفته گذشته وضعیت خوبی نداشت و به نظر می رسد جذابیت این فلز کاهش یافته است. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، تحلیلگران معتقد بودند قیمت ها کاهش خواهد یافت اما سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت ها رشد می کند. هفته گذشته بانک یو بی است پیش بینی کرد سال آینده میلادی متوسط قیمت هر اونس طلا 1325 دلار خواهد بود. البته تحقق این پیش بینی به کاهش ارزش دلار و وجود ریسک های مختلف وابسته است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 125 دلار افزایش یافته و عامل اصلی این رشد، کاهش شاخص دلار بوده است. البته در هفته های اخیر تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره تااندازه ای بر جذابیت طلا افزوده است اما این یک عامل زودگذر محسوب می شود. این هفته گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و اگر در آن مشخص شود اعضاء با افزایش نرخ های بهره موافق هستند قیمت طلا بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد گرفت. این هفته همچنین نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. افزایش نرخ تورم یک عامل مهم فشار بر قیمت طلاست زیرا سبب رشد ارزش دلار می شود. در هفته ای که گذشت قیمت طلا به رغم نوسان هایی که داشت، در مجموع تغییری نکرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

عملکرد مثبت بازارهای مالی

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافتند. بازارهای این قاره در دوره تعطیلی بازارهای چین عملکرد مثبت داشتند زیرا از یک سو از شدت تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره کاسته شد و از سوی دیگر، دیدگاهی که بانک جهانی درباره افق اقتصاد چین ارائه داده مثبت است. همچینن داده های منتشر شده از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا مثبت بوده است. البته سرمایه گذاران منتظر داده های مهمی هستند که در هفته پیش رو از اقتصاد چین منتشر خواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی نوسانی محدود داشتند و به نظر می رسد سرمایه گذاران تمایل دارند با احتیاط رفتار کنند. یکی از موضوعاتی که مبهم باقی مانده جهت گیری سیاست های پولی بانک مرکزی اروپاست. برخی تحلیلگران معتقدند این نهاد در آینده نزدیک از حمایت های خود از اقتصاد منطقه یورو خواهد کاست. اگر چنین شود همزمان با افزایش ارزش یورو لطماتی به شرکت های بورسی وارد خواهد شد. عده ای نیز می گویند حمایت ها ادامه پیدا خواهد کرد. عامل دیگر احتیاط سرمایه گذاران، همه پرسی استقلال در کاتالونیای اسپانیاست. در همه پرسی، مردم این ناحیه به استقلال رای مثبت دادند اما دولت اسپانیا با اعلام استقلال این ناحیه مخالف است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی کاهش یافتند البته عملکرد هفتگی بازار مالی این کشور مثبت بوده است. روز گذشته گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منتشر و مشخص شد ماه گذشته به دلیل توفان های شدید، 33 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی از میان رفته البته نرخ بیکاری با 0.2 درصد کاهش به 4.2 درصد رسیده است. وضعیت کلی اقتصاد آمریکا مثبت است اما کاهش قیمت نفت و تنش های سیاسی در واشنگتن سبب احتیاط سرمایه گذاران شده است. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا 30 واحد افزایش یافت و به محدوده 2550 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

ثبات در بازار و احتمال رشد قیمت ها

روز گذشته قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت البته رشد روزهای اخیر از میان نرفته است. روز گذشته قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 6620 دلار و 3330 دلار در هر تن قرار گرفت. همچنین قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب به ترتیب در محدوده 10600 دلار، 2150 دلار و 2560 دلار نوسان کرد. هفته قبل بازارهای چین تعطیل بودند و قیمت فلزات پایه رشد کرد. افزایش قیمت ها به رغم رشد ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رخ داد. این هفته گزارش های متعدد از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود نوسان قیمت فلزات پایه بیشتر باشد. هفته قبل بانک جهانی پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی و سال آینده را بالا برد و نسبت به افق اقتصاد این کشور ابراز خوشبینی کرد. واقعیت این است که امسال نرخ رشد مورد نظر دولت چین تحقق خواهد یافت البته مانند سال های پیش در زمستان از میزان فعالیت ها در بخش ساخت و ساز کاسته می شود. همچنین چند روز دیگر نشست کنگره ملی خلق چین برگزار خواهد شد و دولت چین تلاش کرده از میزان آلودگی هوا کاسته شود. محدود کردن فعالیت مراکز تولید فولاد یکی از اقداماتی است که با همین هدف انجام شده است. کارشناسان می گویند سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه نباید نگران کاهش های زودگذر قیمت این فلزات باشند. مشاهده می شود که ذخیره فلزات پایه در بورس فلزات لندن در حال کاهش است و رشد فعالیت ها در بخش تولید صنعتی ادامه یافته البته با سرعت پایین تر. همچنین در بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا، وضعیت امیدبخش است. بدین ترتیب شرایط حاکم بر بازار فلزات پایه مثبت است. در هفته ای که گذشت قیمت مس حدود 100 دلار در هر تن افزایش یافت و به محدوده 6620 دلار در هر تن رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار در مسیر رشد

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش و در برابر پوند انگلستان افزایش یافت. البته طی هفته ای که گذشت شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر رشد کرد و به محدوده 93.8 رسید. هفته پیش گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر شد مثبت بود و این عامل در تداوم افزایش ارزش دلار موثر دانسته می شود. در هفته های اخیر ارزش دلار رشد کرده و در نظرسنجی از تحلیلگران بازار ارز پیش بینی شده این هفته نیز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش می یابد. متوسط نسبت یورو به دلار و نسبت پوند به دلار در هفته پیش رو به ترتیب 1.165 و 1.2991 پیش بینی شده است. بازار ارز همچنان تحت تاثیر موضع گیری های بانک مرکزی آمریکا در باره برنامه افزایش نرخ های بهره قرار دارد. در نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص شد این نهاد بدون توجه به تغییرات نرخ تورم برنامه افزایش نرخ های بهره را اجرا می کند بدین معنا که دو ماه دیگر، نرخ ها بالا برده خواهد شد. همچنین سال آینده 3 بار نرخ های بهره افزایش می یابد. محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی عاملی برای رشد ارزش دلار است. البته برخی خبرها حاکی است بزودی جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا جای خود را به دیگری خواهد داد و گفته شده رییس بعدی بانک مرکزی، با افزایش نرخ های بهره موافق نیست. اگر چنین شود ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت. این هفته گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت.

در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت و نسبت یورو به دلار به محدوده 1.1732 رسید.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24