Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز به سراغ یکی دیگر از سهم های گروه معدنی و فلزی خواهیم رفت. رشد مجدد فلزات رنگین در بازارهای جهانی سبب شده تا باری دیگر توجه بازار معطوف به نمادهای منتفع در این گروه شود. نمادی که در این گزارش زیر ذره بورس ٢۴ خواهد رفت ، «فسرب» نام دارد که طی ٢ سال اخیر تغییرات بنیادی خوبی را تجربه کرده و ...

«دو نگاه سیاسی به برجام !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته چهره ای مشابه با روز سه شنبه داشت و اگرچه باز هم از فشار عرضه کاسته شد اما معامله گران تمایلی برای خرید رو به بالا نشان ندادند تا در نهایت شاهد افت هر چند محدود شاخص ها و نمادهای مهم و مورد توجه بورسی باشیم. نگرانی بازار نسبت به تصمیم آمریکا برای خروج احتمالی از برجام ، اصلی ترین دلیل وضعیت فعلی بازار است که البته مَکِش نقدینگی توسط نمادهای تازه واردی نظیر «های وب» و «چدن» در این وضعیت بی تاثیر نبوده است. درخصوص خروج آمریکا از برجام 2 تحلیل متفاوت از سوی کارشناسان و تحلیلگران مطرح می شود که در ادامه نگاهی به این تجزیه و تحلیل ها خواهیم داشت :

* نگاه اول : برخی معتقدند که در صورت خروج آمریکا از برجام ، عملا تفاهم بین‌المللی بی اعتبار خواهد شد و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل بصورت اتوماتیک مجددا فعال خواهد. این دسته از تحلیلگران معتقدند که از زمان برداشته شدن تحریم ها ، اغلب بانک‌ ها و شرکت ‌های موثر در چرخه اقتصاد جهانی ، به دلیل ترس از یکسری تحریم های یکجانبه دیگر از سوی آمریکا ، دید کوتاه مدت نسبت به سرمایه گذاری در ایران داشتند و در نتیجه انتظارات ایران برآورده نشده است. بنابراین در صورت خروج آمریکا از برجام و با بازگشت تهدیدی به نام تحریم ها ، اروپا نیز از شرایط جدید تبعیت خواهد کرد و همکاری با شرکت های اروپایی در سطوح حداقلی هم منتفی خواهد شد ؛ چراکه بیشتر مراودات اقتصادی دنیا با دلار انجام می شود و در نتیجه اروپا هم راهی از پیش نخواهد برد.

* نگاه دوم : اما دسته دیگری از تحلیلگران تفکر متفاوت و تعدیل شده تری دارند. آنها معتقدند خروج آمریکا از توافق هسته ‌ای به معنای لغو برجام و بازگشت به تحریم‌ های گذشته نیست ؛ چراکه اظهارات مقامات اروپایی نشان می ‌دهد برجام می ‌تواند بدون حضور آمریکا ادامه پیدا کند. به عبارت ساده تر باید گفت ، این دسته از تحلیلگران امیدوارند که اتحادیه اروپا از برجام خارج نشود و در نتیجه روابط حداقلی اقتصادی با شرکت ها و بانک های اروپایی ادامه یابد. در چنین شرایطی قطعا فضا به اندازه شکست قطعی برجام پیچیده و دشوار نخواهد بود اما احتمالا تبادلات دلاری مشکل دار خواهد بود و هزینه تبدیل پول برای اقتصاد ایران افزایش خواهد یافت.

* در همین زمینه ، هلگا اشمید ⁣معاون رییس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چهارمین کنفرانس ایران و اروپا گفت : تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا در نیمه اول سال 2017 بیش از 94 درصد رشد داشته است. توافق هسته اى به یک کشور خاص تعلق ندارد که یک کشور به تنهایى بتواند آن را لغو کند. پیام من حمایت قاطع اتحادیه اروپا از برجام است. برجام کار می کند و ما می ‌خواهیم تمام اعضا به آن متعهد باشند. ما معتقدیم که جهان بدون برجام از ثبات کمتری برخوردار خواهد بود. همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا از دسترسی ایران به سازمان تجارت ‌جهانی و حضور مجدد این کشور در اقتصاد جهانی حمایت می ‌کنند.

* درخصوص سرنوشت برجام 4 سناریو مطرح می شود : 1- خروج آمریکا از برجام 2- ادامه برجام با تبعیت آمریکا 3- پایان عمر برجام 4- واگذاری تصمیم به ادامه و یا خروج از برجام به کنگره. درخصوص سناریوی اول که تقریبا تکلیف مشخص است و با خروج آمریکا از برجام ، چشم انداز مثبت ناشی از تفاهم نامه تا حدودی کمرنگ خواهد شد. در سناریوی دوم که به نظر کمترین شانس را دارد ، شرایط فعلی ادامه پیدا خواهد کرد و به قول معروف آب از آب تکان نخواهد خورد. در سناریوی سوم نه تنها آمریکا بلکه اروپا نیز به توافقات حاصل شده پشت خواهد کرد و در نتیجه برجام دفن خواهد شد ! و در سناریوی آخر که تا حدودی محتمل به نظر می رسد ، ترامپ با اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای ، تصمیم به ادامه و یا خروج از برجام را به کنگره واگذار می کند. در این صورت ، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا درخصوص ادامه تعلیق تحریم ها براساس توافقنامه هسته ای و یا خروج از برجام تصمیم گیری کند. از دیدگاه کارشناسان سیاسی ، خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام محتمل ‌ترین سناریو پیش‌ رو است و باید دید در صورت وقوع این رویداد ، اروپا چه واکنشی نشان خواهد داد ...

* دولت ترامپ تاکنون دو مرتبه پای بندی ایران به برجام را مورد تایید قرار داده اما این اعلام پایبندی با رضایت او همراه نبوده و گزارش ها حاکی از آن است که بحث های داغی بین ترامپ و وزرا و مشاورانش جریان داشته است. ترامپ در طی این مدت اصرار داشته تا راهی برای عدم تایید پایبندی ایران به برجام با کمترین هزینه برای دستگاه سیاست خارجی پیدا شود ؛ او حتی از چند ماه پیش تیمی را مامور بررسی استراتژی دولت خود در قبال ایران کرده است ؛ تیمی که قرار است با بازبینی استراتژی دولت پیشین آمریکا در قبال ایران ، دیدگاه های دولت جدید آمریکا را وارد سیاست های دولت جدید واشنگتن در قبال تهران کند. استراتژیست ارشد ترامپ که اخیرا از کار برکنار شد ، می گوید در حالی که تشکیلات امنیت ملی از ترامپ می خواهند که تایید کند ایران به توافق هسته ای پایبند بوده ، رییس پیشین او تمایل به غیر از این دارد. سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه از رایزنی‌ های پشت پرده وزیر خارجه آمریکا با کنگره برای حفظ برجام در صورت امتناع ترامپ از تایید پایبندی ایران به این توافق خبر داد.

* خب ، تا بدین جای کار شرایط و سناریوها را بررسی کردیم. اما بازار چه واکنشی به این سناریوها نشان خواهد داد. طبیعی است که پیش بینی واکنش بازار سخت باشد اما طبیعی است که در صورت مرگ برجام ، شاهد بازگشت ریسک سیستماتیک به بازار و در نتیجه یک بازار اصلاحی و فرسایشی باشیم. البته سفر وزیر امور خارجه ایران به عمان آن هم پیش از اعلام موضع آمریکا این احتمال را تقویت می کند که پادشاه عمان بسته پیشنهادی جدیدی برای ایران داشته باشد. نکته دیگری که برای پیش بینی بازار در شرایط فعلی و با توجه به تحولات جدید سیاسی باید در نظر گرفت ، عدم واکنش جدی بازار ارز به اخبار خروج آمریکا از برجام است.

* معمولا در چند سال گذشته بازار ارز به عنوان بازاری هوشمند به تحولات سیاسی واکنش نشان داده است و در نتیجه امیدواریم سناریوی سوم هرگز محقق نشود ؛ چراکه بازار خاطرات تلخ مذاکرات ژنو و لوزان و وین را فراموش نکرده و تحمل شوک سیاسی را ندارد. البته سناریوی اول هم نمی تواند بدون حاشیه باشد و اقدام و واکنش متقابل ایران و لفاظی های طرفین ، فضا را سخت و مه آلود خواهد کرد اما در نهایت بازار با کمی پیچ و خم به مسیر خود باز خواهد گشت. و اما سناریوی چهارم بازار را در یک حالت آمپاس قرار می دهد. طبیعی است که با واگذاری تصمیم به ادامه و یا خروج از برجام به کنگره آمریکا ، شاهد ادامه دستور احتیاط در رفتار معامله گران و سرمایه گذاران باشیم.

* اما به سراغ بازار برویم. بازاری که با مباحث پیش آمده ، شانس استفاده از گزارش های ماهانه را از دست داده و فعلا روند اصلاحی را تجربه می کند. به نظر این وضعیت در هفته آتی هم ادامه داشته باشد و البته بعید است در این مقطع قیمت ها افت آنچنانی داشته باشد اما به هر ترتیب نقدینگی خاصی هم به بازار تزریق نخواهد شد. خصوصاکه با نزدیک شدن به 15 اکتبر یا همان 23 مهر ماه به مرور بازار خبرها و شایعات سیاسی و بگیر و ببند ها و لفاظی ها هم حسابی داغ خواهد شد و در نتیجه رفتار احتیاطی در دستور کار معامله گران قرار خواهد گرفت.

* مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 18 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه کاشی و سرامیک و قند و شکر و مثبت گروه اطلاعات و ارتباطات قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه هم احتمالا وضعیت بازار مشابه با بازار روزهای پایانی هفته باشد و بطور کل بعید است که در هفته آتی تغییر رو به بالای جدی در بازار داشته باشیم. چراکه با نزدیک شدن به زمان اعلام تصمیم آمریکا درخصوص برجام ، رفتار بازار احتیاطی تر خواهد شد. البته در این بین اطلاعیه های کدال و تغییر و تحولات در بازارهای جهانی نیز می تواند نوساناتی را در بازار ایجاد کند که قطعا گذرا و موقتی خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، طرح جدید تیلرسون برای حفظ برجام و تشدید برخورد با ایران را داشتیم. وزیر امور خارجه آمریکا با همراهی کنگره طرح جدیدی علیه ایران تدوین می‌ کند که برجام حفظ شود اما برخوردهای جدیدی با ایران صورت پذیرد. تیلرسون و اعضای کنگره در تلاش‌اند قوانین ایالات متحده درباره ایران را اصلاح کنند تا اینکه تمرکز از مسئله هسته ای دور شود. تیلرسون گفته است که مشکل مطرح درباره برجام ، خود این توافق نیست بلکه قوانین موجود است زیرا در هر نود روز، رئیس جمهور آمریکا باید این توافق را تایید کند و همین مسئله سبب ایجاد بحران سیاسی در کشور می شود. بنابر این با کنار گذاشتن برجام، همه می‌توانند با شادی به مسائل دیگری بپردازند که درباره ایران مشکل ساز است.

ب) در خبری دیگر ، ترامپ در جمع فرماندهان ارتش آمریکا گفت : ما نباید به ایران اجازه دهیم تسلیحات هسته ای بدست آورد. ایران از تروریسم حمایت می کند و خشونت، خونریزی و آشوب را به سراسر خاورمیانه صادر می کند. به همین دلیل ما باید به ستیزه‌ جویی و جاه طلبی هسته ای ایران خاتمه دهیم. ایران به روح توافق هسته ای پایبند نبوده است. وی در انتها در جمع خبرنگاران گفت: "این آرامش قبل از توفان است" و در پاسخ به سوال خبرنگاران برای شفاف سازی این توفان گفت: "ما بهترین نظامی های دنیا را اینجا جمع کرده ایم" از سوی دیگر واشنگتن پست در خبری مهم نوشت با اطلاعاتی که از کاخ سفید کسب کرده ترامپ در روزهای آینده پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد.

ج) در سایر خبرها ، نشریه «پالیتیکو» و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارش‌ هایی از تدوین راهبردی از سوی مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور آمریکا در قبال ایران خبر داده‌اند که هدف از آن حفظ برجام ضمن افزایش فشار بر ایران است. بر اساس این راهبرد ، ترامپ هر چند از صدور تائیدیه پایبندی ایران به برجام خودداری می‌ کند، اما در عین حال با رایزنی با کنگره ، از نمایندگان خواهد خواست تحریم‌ ها را بازنگردانده و برجام را حفظ کنند. این طرح پیشنهاد می‌ دهد که همزمان دولت با همکاری با کنگره و شرکای اروپایی آمریکا، فشار را به ایران در حوزه‌ های خارج از برجام از جمله برای مقابله با فعالیت‌ های منطقه‌ای ایران افزایش دهند. رئیس‌ جمهور آمریکا که تاکنون دو بار پایبندی ایران به برجام را تائید کرده، باید تا 10 روز دیگر تائیدیه بعدی را صادر کند. در صورت خودداری وی از این کار، پرونده برجام به کنگره ارسال می‌ شود و نمایندگان باید در مورد ادامه حضور یا عدم حضور آمریکا در توافق تصمیم بگیرند.

د) در حوزه اقتصاد ، نگاهی به آمارهای ارایه شده از سوی دولت در زمینه تغییرات نرخ تورم در شهریور ماه سال جاری نشان می دهد که نرخ تورم در پایان این ماه دوباره به کانال تک رقمی بازگشته و 9.9 درصد است. در عین حال ، این نرخ در بخش های مختلف متفاوت است. بر پایه این گزارش ، نرخ تورم در بخش خوراک و آشامیدنی ها بالاتر از نرخ تورم در سایر بخش ها بوده و به میزان 11.1 درصد در پایان شهریور ماه سال جاری اعلام شده است. همچنین این نرخ در گروه تحصیل نیز پس از خوراکی ها به میزان 10.5 درصد ، بالاتر از نرخ سایر گروه ها قرار دارد. کمترین نرخ تورم در گروه های 8 گانه اصلی محاسباتی مربوط به نرخ تورم پوشاک و کفش است که در شهریور ماه سال جاری به میزان 5.6 درصد اعلام شده و پس از آن نیز نرخ تورم بخش حمل و نقل به میزان 5.7 درصد محاسبه شد. به صورت کلی ، یکی از سیاست های اصلی دولت یازدهم که در دولت دوازدهم نیز از سوی دولت دنبال می شود ، کاهش نرخ تورم و مهار رشد افسارگسیخته قیمت ها بود. مقامات دولتی می گویند ، این سیاست در طول سال های گذشته با موفقیت همراه بوده و نرخ تورم از بالای 40 درصد به زیر 10 درصد کاهش یافته است. می ‌توان گفت در دوره فعالیت دولت یازدهم ، روند تغییرات ناگهانی نرخ ها در برخی بازارها از جمله ارز ، سکه ، مسکن و ... متوقف شده و آرامش قابل قبولی بر بازارها حاکم است.

ه) در سوی دیگر ، وزیر اقتصاد گفت : دستور اخیر ترامپ به صندوق بین‌المللی پول ، هیچ تأثیری در عملکرد بانک های اروپایی و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آن ‌ها با ایران ندارد و در عمل وضعیت جور دیگری پیش می ‌رود. فضای ارتباط بانکی ایران با بانک‌ های اروپایی و آسیایی رو به بهبود است و رفتار مناسبی را شاهد هستیم. کرباسیان تصریح می‌ کند : «صندوق بین‌المللی پول ، اساسنامه مشخصی دارد که فرآیند تصمیم ‌گیری در این نهاد بر عهده یک یا چند شخص نیست ، دستورات صندوق به‌ صورت گروهی و شورایی اتخاذ می ‌شود و رأی یک فرد هرگز نمی ‌تواند زمینه‌ های تصمیم ‌سازی را تغییر دهد ؛ برای همین این گفته یا دستور ترامپ چیزی شبیه شوخی است.» وی گفت : خیلی از بانک‌ های اروپایی و آسیایی با ایران همکاری می ‌کنند و فاینانس و اعتبارهایی هم که اخیراً گشایش شده این موفقیت و روند رو به بهبود مناسبات بانکی ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی را نشان می ‌دهد.

و) در خبری دیگر ، درحالی همه منتظر صدور حکمی جدید از سوی زنگنه در خصوص بکارگیری مدیران نخبه جوان بودند که امروز وزیر نفت همه را غافلگیر کرد و با صدور حکمی کهنسال ترین وزیر دولت یازدهم یعنی «محمد رضا نعمت زاده» را به عنوان مشاور ارشد صنعتی خود منصوب کرد ! در سوی دیگر ، ترکان ، به عنوان رئیس هیات مدیره و مرتضی لطفی بعنوان مدیر عامل شستا منصوب شدند.

ز) در حوزه بورسی ، خبرهای مهم و جالب توجهی داشتیم :

* سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تصویب دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نمادها در هیات مدیره خود و با تایید وزیر اقتصاد ، دستورالعمل مذکور را ابلاغ کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از آغاز جلسه هیات دولت درخصوص اهمیت این دستورالعمل ، با مهم خواندن آن به سبب تاثیری که بر تعمیق شفافیت در بازار سرمایه دارد ، ابراز داشت : از این پس اصل بر این است که نماد ها طی 60 الی 90 دقیقه بازگشایی شوند و در شرایط عادی نمادی بیش از 90 دقیقه متوقف نخواهد بود. در عین حال ، بر اساس اصلاح برخی مفاد 6 دستور العمل مرتبط با نحوه توقف و بازگشایی نمادهای حاضر در بازار سرمایه حداکثر زمان پیش بینی شده برای توقف نمادها 20 روز است.

دکتر مسعود کرباسیان ابراز داشت : بعد از 20 روز توقف نماد ، ناشران می توانند تنها 10 روز دیگر درخواست مهلت کنند و پس از گذشت 30 روز توقف نماد امکان پذیر نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ناشران طی 10 روز ابتدایی اطلاعات را افشا نکنند موضوع اعلام عمومی می شود و درخواست مجدد ارسال اطلاعات مالی از سوی سازمان بورس نیز به عموم اعلام خواهد شد. بعد از مدت تعیین شده نماد بازگشایی خواهد شد و اگر ناشری اطلاعات را افشا نکرده باشد از سوی سازمان بورس به فعالین بازار سرمایه اعلام می شود تا در معاملات خود این موضوع را در نظر بگیرند. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در دستور العمل جدید مگر در مواردی که مشکلات قضایی وجود داشته باشد، نماد بیش از 30 روز بسته نخواهد بود و اختیار داد و ستد در زمان ابهام صورت های مالی به فعالین بازار سرمایه داده شده است.

* در سوی دیگر ، بر اساس بخشنامه سازمان بورس ، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مجبورند تا یکسال آینده ، 25 درصد از 130 هزار میلیارد تومان منابع جمع آوری شده خود را از سپرده بانکی به اوراق بدهی تبدیل کنند. بدین ترتیب ، تا یکسال آینده ، حدود 30 هزار میلیارد تومان تقاضای جدید برای اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه ایجاد خواهد شد. در حاضر ، جمع اوراق منتشر شده و قابل معامله در بورس تهران ، 32 هزار میلیارد تومان است.

* و در یک خبر مهم دیگر ، رییس سازمان بورس گفت : کارمزد معاملات سهام و حق تقدم سهام در بورس تهران و کارمزد معاملات ETF  در بورس تهران و فرابورس  در حال حاضر بدون احتساب مالیات 0.01015 است که با 7.5 درصد کاهش به عدد 0.00939 رسید. کارمزد معاملات سهام و حق تقدم سهام در فرابورس هم 0.00985 بود که با 5.7 درصد کاهش به عدد 0.00929 رسید. کارمزد بازار گردان ها نیز در خصوص معاملات سهام و حق تقدم بورس تهران 0.001735 بود که به عدد 0.00148 رسید و 14.8 درصد کاهش یافت. کارمزد بازار گردان ها نیز در خصوص معاملات سهام و حق تقدم سهام فرابورس از 0.001435 به 0.001379 کاهش پیدا کرده است.

ح) در بازارهای جهانی ، رشد قیمت نفت و نوسانات مثبت در فلزات اساسی را شاهد هستیم. شاخص هفتگی موجودی مخازن آمریکا کاهش 6.02 میلیون بشکه ای ذخایر را نشان می دهد. پیش بینی اقتصاددانان افت 0.75 میلیون بشکه بود! عملکرد بهتر عامل رشد قیمت ها می باشد. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 50 دلار و 64 سنت رسید و نفت برنت نیز در سطوح 56 دلار و 70 سنتی معامله می شود. در سوی دیگر ، به دلیل تعطیلات هفته طلایی در چین و همچنین به دلیل اینکه تجار در حال رصد کردن حرکت طوفان گرمسیری ناته هستند که عازم خلیج مکزیک است، حجم معاملات امروز در بازار نفت چندان بالا نبوده است. طوفان ناته که تنها چند هفته بعد از چند طوفان مهیب در راه سواحل آمریکاست، موجب تعطیلی مجدد برخی پالایشگاه ها شده است. طوفان ناته که بر اساس اعلام مرکز ملی طوفان های آمریکا ممکن است در روزهای آینده شدت بیشتری بگیرد ، از سواحل نیکاراگوئه حرکت کرده و عازم منطقه ای از خلیج مکزیک است که در آن تاسیسات نفتی فراساحلی زیادی مستقر است. تولید نفت در این منطقه به بیش از 1.6 میلیون بشکه در روز می رسد که حدود 17 درصد کل تولید نفت آمریکا را تشکیل می دهد. در فلزات اساسی هم وضعیت نسبتا خوبی حاکم بوده و قیمت ها کمتکان در مسیر رشد قرار دارند ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 6.710 – 2.580 – 3.295 و 2.160 دلاری پیشروی نمودند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی ، کلیه نمادها به غیر از فایرا با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. البته در فملی هم تغییر محسوسی در قیمت پایانی نداشتیم و بیشترین تقاضا در نمادهای منتفع از رشد نرخ سرب و روی رخ داد. با آغاز تعطیلات ملی چین از یکم اکتبر و ادامه این رخداد تا پایان این هفته ، شاهد رشد قیمت فلزات رنگین بودیم. بازگشت قیمت روی به کانال 3.200 دلاری و رشد سرب تا کانال 2.500 دلاری و خزش مس به سمت قیمت های 6.700 دلاری ، نشان از وضعیت مناسب بازارهای جهانی دارد. به اعتقاد دو موسسه مالی بزرگ دنیا شامل بانک BofA و BMI روی تا سال 2021 از شرایط مطلوبی برخوردار است. بر اساس این پیش‌ بینی ‌ها ،BofA به قیمت بالای 3.000 دلار و موسسه BMI نرخ 2.800 دلار را پیش بینی می ‌کند.

در این گروه 3 نماد کبافق ، فرآور و فزرین قوی ترین تقاضا را داشتند و این 3 نماد با رشد بیش از 4 درصدی به کار خود خاتمه دادند. در سایر نمادها هم وضعیت بد نبود و شاهد رشد بیش از 2 درصدی بودیم. انتظار این است که اکثر نمادهای رویی طی هفته های آتی برای تعدیل عایدی در گزارش 6 ماهه متوقف شوند. کاهش موجودی انبارهای LME ادامه داشته و با کاهش 475 تنی به 251,750 تن رسید که نزدیک به 50% آن در انحصار یک شخصیت حقوقی است. در آمریکای شمالی ، دومین تولید کننده روی تحت مدیریت نوراندا شاهد اعتصاب کارگری بوده و کارگران از قبول پیشنهاد افزایش دستمزد کارفرما سرباز زده اند که این موضوع بر تنش بازار افزوده است. در این گروه اگر به تداوم رشد قیمت روی در بازارهای جهانی اعتقاد دارید ، توصیه می شود فاسمین را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

در نماد فسرب هم تقاضای نسبتا خوبی را شاهد بودیم. درخصوص این نماد در بند شماره 4 گزارش بصورت مفصل بحث خواهیم کرد. کمبود کنسانتره سرب و انتظار تداوم کاهش موجودی انبارهای سرب LME ناشی از تقاضای بالای واردات چین ، محرک قیمت سرب در بازارهای جهانی است. تحریم کره شمالی که تامین کننده کنسانتره سرب چین است از دیگر دلایل رشد قیمت سرب می باشد. همچنین بازرسی معادن سرب و روی 8 استان چین در ماه گذشته که تنها در ناحیه سیچوان منجر به تعطیلی 60 درصد معادن برای یک دوره حداقل یکماهه شد. همزمان وزارت محیط زیست دستور تعطیلی 80 درصد واحدهای غیر قانونی تولید سرب از قراضه را در چین صادر کرده است.

ب) در گروه خودرویی معاملات متعادلی داشتیم و دیگر خبری از فشار عرضه نیست. ترس از برچیده شدن برجام و خروج شرکت های اروپایی از قراردادهای منعقده ، از مهمترین دلایلی است که بازار تمایلی به خریدهای رو به بالا نشان نمی دهد. در این گروه ایران خودرو در قیمت های 250 تومانی حمایت می شود. یک مقام مسئول در شرکت ایران خودرو گفت : هر چند ورق فولادی افزایش قیمت را تجربه کرده است اما شرکت از گذشته حجم قابل توجهی ورق در انبار دارد و بابت افزایش قیمت ورق فولاد ، فعلا نگرانی وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه تاثیر مثبت رویدادهای ایران خودرو در ماه های آینده به مراتب پر رنگ تر از تاثیر منفی افزایش نرخ محصولات فولادی خواهد بود. قرارداد با شرکت بنز هنوز نهایی نشده است ؛ ولی مشکل خاصی بر سر راه این قرارداد نبوده و به زودی با مشارکت بنز، خودروی سواری مونتاژ خواهیم نمود. حتی در صورت عدم پایبندی دولت آمریکا به برخی تعهدات برجام ، قرارداد با اروپایی ها به قوت خود باقی خواهد ماند. محصولات مشترک با پژو ، به تدریج روانه بازار خواهد شد. وضعیت تولید و فروش شرکت ، مطلوب ارزیابی می شود و هزینه های مالی شرکت تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. همچنین با انتشار اوراق مرابحه 18 درصدی ، هزینه های مالی کمتر شده و تاثیر مثبت این موضوع ، در سال جاری نمایان خواهد شد.

وی درخصوص آخرین وضعیت «خاور» گفت : مشکل اصلی ، زیان شرکت ایران خودرو دیزل می باشد که صورت های مالی تلفیقی را متاثر می کند. برای رفع این مشکل ، به جای خارج کردن این شرکت از صورت های مالی تلفیقی و پاک کردن صورت مساله ، به دنبال راه حل اصولی هستیم و برنامه هایی جهت خروج «خاور» از زیان ، در دست بررسی و اقدام می باشد. از جمله آنکه برخی از شرکت های آن مجموعه مانند : محورخودرو ، چرخشگر ، ایدم و لیزینگ غدیر خریداری شده یا خواهد شد ؛ پس از آن با انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی ، خاور از مشمولیت ماده 141 خارج خواهد شد. علاوه بر این ، احتمالا زمین ایران خودرو دیزل نیز به ایکاپ واگذار شده و سود واقعی شناسایی خواهد شد.

دو محصول مشترک ایران خودرو دیزل و هیوندای ، امسال وارد بازار شده و محصول مشترک با دایملر، سال آینده روانه بازار خواهد شد. بدین ترتیب ، شرکت ایران خودرو دیزل تحت تاثیر اتفاقات واقعی و بهبود روند تولید، در سال 97 از زیان خارج شده و صورت های مالی تلفیقی «خودرو» برای سال 97 وضعیت متفاوتی خواهند داشت. وی در خاتمه گفت : افزایش نرخ ارز ، بر بهای تمام شده خودروسازان اثر منفی خواهد داشت ؛ ولی به نظر می رسد روند سودآوری رو به بهبود بوده و رویدادهای مثبت ، افزایش نرخ ارز را پوشش خواهند داد. با توجه به روند تولید و فروش و پتانسیل های ایران خودرو برای رشد سودآوری در چند ماه آینده ، رشد قیمت سهم منطقی دور از انتظار نیست و در نیمه دوم سال ، سهم «خودرو» با شرایط مساعدتری مواجه باشد. در این گروه خاور با نزدیک شدن به قیمت های 700 ریالی مورد توجه قرار گرفت و با افزایش تقاضا به کار خود پایان داد. امیدواری به خروج از شمول ماده 141 و قرارداد با بنز از مهمترین دلایلی است که مانع از بازگشت سهم به مرز قیمت های 700 ریالی می شود.

ج) در گروه ساختمانی و انبوه سازی معاملات کسل کننده را در حالی شاهدیم که واقعا قیمت برخی از نمادها بیش از اندازه مفت شده است ! به عنوان مثال ثتران در حالی به قیمت های کمتر از 900 ریالی نفوذ کرده که پیک قیمت این سهم در سال 92 در حدود 2.300 ریال ( در نمودار تعدیل شده ) بوده است !! واقعا بازار به چه دلیل قیمت های فعلی ثتران را نمی خرد و دلیل این عرضه های تمام نشدنی چیست ! برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند در دوره پیش رونق مسکن قرار داریم و به زودی بازار مسکن از خواب چندین ساله بر می خیزد. بانک مسکن در تازه ترین اقدامات خود ، برنامه هایی برای افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن ، کاهش نرخ بهره ، تمدید مدت اجرای طرح افزایش سقف تسهیلات جعاله و … در دست اجرا دارد.

محمودی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری الوند ، درخصوص تاثیر این موارد بر وضعیت بازار مسکن گفت: یکی از موثرترین اقدامات جهت ایجاد رونق در بازار مسکن ، افزایش سقف و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن خواهد بود. ضمن اینکه با کاهش نرخ سود بانکی ، بر جذابیت بازار مسکن افزوده خواهد شد. در شهریور ماه سال جاری همزمان با زمزمه کاهش نرخ سود بانکی ، هم مراجعات مشتریان به شرکت برای بررسی شرایط خرید مسکن و هم قراردادهای منعقد شده افزایش یافت. بدون شک مردم بازارهای مختلف را رصد کرده و به محض تغییر وضعیت یک بازار ، جهت حفظ ارزش دارایی های خود اقدام خواهند کرد.

با کاهش سود بانکی ، بعضی سرمایه گذاران اقدام به جابجایی پول خود از بانک ها به سایر بازارها نموده اند. خروج پول از بانک ها و ورود به بخش تولید ، شرایط اقتصادی کشور را بهبود خواهد بخشید و بازار مسکن از این وضعیت منتفع خواهد شد. وی در ادامه بیان کرد : طبق بررسی های این شرکت و همچنین آمارهای معتبر ، معاملات بازار مسکن در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ، رونق بیشتری داشته است. در این گروه نمادهایی نظیر ثفارس ، ثپردیس و آ.س.پ گزینه های کم ریسکی برای خرید و نگهداری به مدت 2 تا 3 سال می باشند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این شماره از چشم انداز به سراغ یکی دیگر از سهم های گروه معدنی و فلزی خواهیم رفت. رشد مجدد فلزات رنگین در بازارهای جهانی سبب شده تا باری دیگر توجه بازار معطوف به نمادهای منتفع در این گروه شود. نمادی که در این گزارش زیر ذره بورس24 خواهد رفت ، «فسرب» نام دارد که طی 2 سال اخیر تغییرات بنیادی خوبی را تجربه کرده و بازار امیدوار است تا این شرکت در گزارشات آتی تعدیل های مثبت خود را رونمایی کند.

شرکت «ملی سرب و روی ایران» سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 154 ریالی پیش بینی نموده و در دوره 3 ماهه 17 درصد مبلغ فروش ، 11 درصد سود عملیاتی و 20 ریال معادل 13 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره 3 ماهه مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 105 درصدی مقدار تولید ، 62 درصدی مقدار فروش ، 89 درصدی مبلغ فروش و در نتیجه تبدیل زیان (91) ریالی به 20 ریال سود دارد. فعال سازی خطوط تولید متوقف شده به دلیل رفع مشکلات زیست محیطی در کنار رشد نرخ ها در بازارهای جهانی از مهمترین دلایل بهبود عملکرد شرکت می باشد.

فسرب در گزارشی که اخیرا منتشر نموده ، پیش بینی کرده برای سال جاری 1.023 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 5.000 تن شمش سرب به نرخ هر تن 62.824.800 ریال مجموعا 314 میلیارد ریال + 8.000 تن شمش روی به نرخ متوسط 88.675.750 ریال مجموعا 709 میلیارد ریال ) محقق کند. در واقع 69 درصد از وزن سبد محصولات شرکت از فروش شمش روی و 31 درصد از محل فروش شمش سرب تامین می شود. گفتنی است ، نرخ های فروش بودجه شده ، بر اساس نرخ شمش سرب 1.700 دلاری و روی 2.400 دلاری و نرخ تسعیر ارز 37.000 ریالی پیش بینی شده و این در شرایطی است که قیمت های روز با قیمت های بودجه شده شکاف بزرگی داشته و همین عامل پتانسیل شرکت برای تعدیلات جدی را نمایان می کند.

در ادامه سری به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم زد. فسرب در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.023 ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 57 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 95 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 27 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 80 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 69 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 128 میلیارد ریال و جمع فروش 6 ماه ابتدای سال 456 میلیارد ریال معادل 44.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

لازم به ذکر است ، نرخ فروش هر تن شمش سرب در حالی در بودجه 62.824.800 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش مرداد ماه 87.268.229 ریال ، نرخ فروش شهریور ماه 82.141.230 ریال و متوسط نرخ 6 ماه نخست سال نیز 82.004.840 ریال بوده است. همچنین نرخ فروش هر تن شمش روی در حالی در بودجه 88.675.750 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش مرداد ماه 110.436.667 ریال ، نرخ فروش شهریور ماه 119.791.549 ریال و متوسط نرخ 6 ماه نخست سال نیز 106.988.760 ریال بوده است. این یعنی متوسط نرخ 6 ماهه شمش سرب و روی به ترتیب 30 و 20 درصد بالاتر از نرخ پیش بینی شده در بودجه شرکت می باشد.

با توجه به موارد مطروحه ، اگر فرض را بر این بگذاریم که شرکت از نظر مقدار تولید و فروش مطابق با بودجه عمل کند و متوسط نرخ فروش 6 ماه نخست سال را به ماه های باقیمانده از سال تعمیم دهیم ، مبلغ فروش شرکت می تواند تا سطوح 1.360 میلیارد ریالی و در نتیجه سود خالص هر سهم تا سطوح 400 ریالی افزایش یابد. این یعنی سود 154 ریالی پیش بینی شده ، قابلیت تعدیل حدود 150 درصدی را دارد. گفتنی است ، فسرب اکنون در قیمت های 2.700 ریالی و با P/e = 17 واحدی معامله می شود. البته به فرض تحقق سود 400 ریالی ، P/e سهم تا محدوده کمتر از 7 واحدی شکسته خواهد شد. محدوده 245 تومانی به عنوان مهمترین سطح حمایتی و محدوده 2.800 تومانی مهمترین سطح مقاومتی فسرب محسوب می شوند.

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز یکی از نمادهای پر حاشیه گروه حمل و نقلی را بررسی خواهیم کرد. «حریل» سهمی است که اخیرا به دلیل برخی از تغییر و تحولات در ترکیب سهامداری و بحث فروش سهام وثیقه ، سهامداران خرد را از ریل صعودی خارج کرده و در مسیر اصلاحی قرار داده است. مطابق با تصویری که مشاهده می کنید ، این سهم پس از یک دوره روند صعودی ، اخیرا همزمان با تشکیل واگرایی منفی بین نمودار قیمتی و اندیکاتورها وارد روند اصلاحی شده و این اصلاح می تواند تا محدوده تراکمی به تصویر کشیده شده ( محدوده 153 – 160 تومانی ) در راستای تکمیل موج «C» ادامه داشته باشد. لذا با توجه به موارد مطروحه باید گفت ، وضعیت به گونه ای است که شاید دیگر فروش در قیمت های فعلی منطقی نباشد اما با توجه به شیب تند اصلاحی ، طبیعی است که هر گونه رشد قیمتی در کوتاه مدت ، زیر فشار عرضه سرکوب شود ؛ چراکه بازار به شدت به سهم بی اعتماد شده است. بنابراین پیش بینی ما این است که حریل در محدوده حمایتی اشاره شده یک برگشت به باند میانی کانال ترسیم شده داشته باشد و پس از یک حرکت زیگزاگی مجددا در مسیر سقف کانال قرار بگیرد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه انفورماتیک و ارتباطات با بازگشت نماد تازه وارد و پر حاشیه «های وب» به مدار رشد ناشی از حمایت سهامدار عمده ، شاهد معاملات بهتر و افزایش نسبی تقاضا در نمادهایی نظیر به پرداخت و آپ بودیم. به نظر قیمت روی تابلو برای سهامدار عمده «های وب» از اهمیت بالایی برخوردار باشد ! برخی معتقدند روند حرکتی نماد های وب مشابه با آپ خواهد بود چراکه هر 2 شرکت از مشاروه یک مجموعه بهره می برند ! در سوی دیگر انتقادات درخصوص عدم شفافیت شرکت بالاست و بسیاری از فعالان بازار به وضعیت فعلی معترض هستند. بر همین اساس گفته می شود در روزهای پایانی هفته آتی نشستی به منظور روشن شدن ابهامات توسط مشاور این شرکت برگزار خواهد شد.

ب) در گروه لیزینگی نوسانات نرمی را شاهد هستیم. هنوز هم اعتقاد داریم لیزینگی ها تا پایان سال رشد مناسبی را به نمایش خواهند گذاشت. خصوصاکه تجربه ثابت کرده این شرکت ها پس از اعمال افزایش سرمایه از محل آورده به دلیل کسب نقدینگی درآمد قوی تری خواهند داشت. در نتیجه م نماد لیزینگ رایان سایپا و لیزینگ ایرانیان در معرض تعدیل مثبت سود در سال های 97 و 98 ( با اعمال افزایش سرمایه 200 و 100 درصدی ) قرار خواهند گرفت. در کنار این 2 نماد ، ولبهمن نیز از نظر بنیادی شرایط خوبی دارد و البته ولغدر نیز بواسطه اصلاح اخیر می تواند در ماه های باقیمانده از سال نوسانات بهتری داشته باشد.

ج) در گروه حمل و نقلی ، حسینا در معاملات آخرین روز کاری هفته تقاضای بهتری داشت. اگرچه بازار نگران تحریم هاست اما از کنار عملکرد مناسب این شرکت در 5 ماه اول سال و پتانسیل تعدیل در گزارش 6 ماهه به سادگی نمی توان گذاشت. فعالیت حسینا خدمات بندرداری می باشد و با توجه به افزایش چشمگیر در فعالیت بنادر ایران بعد از برجام و همچنین سهیم بودن این شرکت در بندر شهید رجایی ، آینده روشنی برای این شرکت می توان متصور بود. فعالیت کانتینری در این شرکت مهمترین منبع درآمدی است که بالای 85 درصد از درآمد این شرکت مربوط به جابجایی و انبارداری کانتینر می باشد. با عنایت به افزایش 30 درصدی فعالیت کانتینری در بنادر ایران می توان انتظار داشت که درآمد این شرکت از این منبع افزایش چشم گیری داشته باشد و این امر باعث افزایش سود شرکت خواهد شد.

د) در گروه سیمانی ، شاهد اصلاح تمام نشدنی نمادهای این گروه هستیم. برآورده نشدن انتظار بازار از عملکرد شرکت ها در نینه نخست سال و زمزمه هایی درخصوص قطعی گاز در نیمه دوم سال از مهمترین دلایلی است که سبب افزایش رکود در روند معاملات نمادهای سیمانی شده است. شاخص این گروه در حالی در محدوده 667 واحدی قرار گرفته که اگر حمایت 665 واحدی را از دست بدهد ، باید شاهد ادامه اصلاح این شاخص تا محدوده 615 – 620 واحدی باشیم. در این گروه نمادهایی نظیر ستران ، سپاهان ، سقائن ، سفارس و ساروم در قیمت های خوبی قرار گرفته اند اما اگر قرار به ادامه اصلاح سیمانی ها باشد ، بعید این نمادها هم در کوتاه مدت روند متفاوتی در پیش بگیرند. البته 2 نماد سقائن و ساروم پتانسیل تعدیل مثبت در نیمه دوم سال را دارند.

ه) در گروه مخابرات و ارتباطات ، اخابر پس از رشد روزهای اخیر ، در حال پولبک به مقاومت شکسته شده خود می باشد و به نظر پس از چند روز درجا زدن ، شاهد حرکت سهم به سمت قیمت های 250 تومانی باشیم. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 6.000 میلیارد تومانی به 6.600 میلیارد تومان ( معادل 10 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد. به نظر اخابر در این قیمت ها و حتی تا سطوح 220 تومانی هم برای خرید جذاب باشد. چراکه شرکت با P/e کمتر از 4.5 واحدی ، در حدود 7 ماه دیگر به مجمع می رود و تقسیم سود خوبی خواهد داشت.

و) در گروه فولادی روند معاملات متعادل اما کسل کننده دنبال می شود. اخیرا قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا کاهش داشته است. افت قیمت بیلت در چین و کاهش قیمت های پیشنهادی بازار را نزولی کرد. به گزارش فولاد ایران ، کسی درخواست خرید نداده و معامله ای نیز صورت نگرفته است و خریدارها منتظر اتمام تعطیلات چین هستند. آخرین متوسط قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا 5 دلار افت داشته 530 تا 535 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است. به گزارش فولاد ایران ، قیمت اسلب وارداتی در آسیا در ثبات است چرا که بازار فعالیت زیادی ندارد. انتظار می رود افت قیمت های اخیر سنگ آهن و زغال سنگ قیمت اسلب را پایین بیاورد البته محدودیت عرضه اسلب مانعی برای افت قیمت شدیدتر خواهد بود.

ز) در گروه سرمایه گذاری و هلدینگی ، وخارزم پس از یک اصلاح موقت مجددا با افزایش تقاضا و رشد قیمت روبرو شد. برخی معتقدند با جابجایی بلوک توسط شرکت سرمایه گذاری تامین آتیه مسکن و همچنین حمایت های صنعت و معدن ، تازه بازی آغاز شده است. به نظر وخارزم می تواند به قیمت های ارزش اسمی بازگردد. شناسایی سود از محل واگذاری پروژه هما و همچنین تهاتر بدهی ها ، می تواند زمینه را برای رشد سود و حرکت رو به جلوی سهم هموار سازد. در این گروه 3 نماد وبانک ، وصندوق و وغدیر نیز پتانسیل خوبی برای تغییر روند ( به دلیل شکاف بین قیمت تابلو با ارزش ذاتی ) دارند. به نظر خرید و سرمایه گذاری در این نمادها ، بازدهی خوبی در بلند مدت داشته باشد. خصوصاکه 2 نماد وغدیر و وصندوق نیز از نظر تکنیکی در شرایط مساعدی قرار گرفته اند.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.930 – 3.955 تومان

ب) یورو : 4.685 – 4.705 تومان

ج) درهم امارات : 1.080 – 1.089 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.247.000 – 1.259.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24