Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش بهای شمش فولاد و افت قیمت مقاطع و مصنوعات فولادی در بازار آزاد به رغم ثبت معاملاتی نسبتاً جذاب در بورس کالا برای میلگرد ذوب آهن اصفهان نشان می دهد که یک گام عقب نشینی تاکتیکی در بازار فولاد به ثبت رسیده ولی احتمال تداوم این افت نرخ در آینده کوتاه مدت وجود دارد. در بازار پلیمرها نیز شرایطی مشابه این وضعیت رخ داده اما دوگانه قیمتی با رشد برخی از گریدها در کنار کاهش بهای برخی دیگر به ثبت رسیده ولی این شرایط مقطعی به نظر می رسد و با توجه به ثبت معاملاتی جذاب در بورس کالا ، می توان به بهبود این بازار در هفته آینده امیدوار بود. در بورس انرژی نیز هنوز معاملاتی نسبتاً متعادل به ثبت می رسد که از آرامش کلی در این بازار خبر می دهد اگرچه واقعیت های بورس انرژی کماکان با طعم خوش بینی همراه است...

عقب نشینی تاکتیکی کالایی ها

بورس24 : کاهش بهای شمش فولاد و افت قیمت مقاطع و مصنوعات فولادی در بازار آزاد به رغم ثبت معاملاتی نسبتاً جذاب در بورس کالا برای میلگرد ذوب آهن اصفهان نشان می دهد که یک گام عقب نشینی تاکتیکی در بازار فولاد به ثبت رسیده ولی احتمال تداوم این افت نرخ در آینده کوتاه مدت وجود دارد. در بازار پلیمرها نیز شرایطی مشابه این وضعیت رخ داده اما دوگانه قیمتی با رشد برخی از گریدها در کنار کاهش بهای برخی دیگر به ثبت رسیده ولی این شرایط مقطعی به نظر می رسد و با توجه به ثبت معاملاتی جذاب در بورس کالا ، می توان به بهبود این بازار در هفته آینده امیدوار بود. در بورس انرژی نیز هنوز معاملاتی نسبتاً متعادل به ثبت می رسد که از آرامش کلی در این بازار خبر می دهد اگرچه واقعیت های بورس انرژی کماکان با طعم خوش بینی همراه است.

روز آرام دیگری در بورس انرژی

معامله 8080 تن از انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بازار فیزیکی بورس انرژی به ارزش 11.88 میلیارد تومان را می توان چهره این بازار در روز سه شنبه به شمار آورد که البته می تواند حداقل های این بازار را تأمین کند. اگرچه وضعیت معاملاتی بورس انرژی شرایطی منطقی را تجربه می کند ولی ذات توسعه بورس انرژی به رشد بیشتر حجم معاملات نیاز دارد تا از یک سو بتواند رکوردهای معاملاتی ماه های گذشته را فتح کرده و همچنین قله های بیشتری از رشد ارزش و حجم معاملات را به ثبت برساند. این در حالی است که معاملات شهریورماه بورس انرژی به رغم ثبت رشد 50 درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل ولی باز هم نتوانست رکورد معاملاتی مردادماه را شکسته و رکورد جدیدی را ثبت کند. از سوی دیگر با سرد تر شدن هوا و افزایش فعالیت واحدهای پالایشگاهی و البته تقویت حجم صادرات می توان به رکوردهای بزرگ تری دست یافت.

معامله بیش از 1،800 میلیارد ریال برق در بورس انرژی ایران از ابتدای سال96

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 میلیون و 740 هزار قرارداد معادل 135 میلیون و 830 هزار کیلووات ساعت به ارزش 48 میلیارد و 628 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری و بارپیک با متوسط قیمت‌ 347 ، 353 و 404 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. شایان ذکر است از ابتدای سال96 تا کنون بالغ بر 5 میلیارد و 264 میلیون کیلووات برق به ارزش بیش از 1،807میلیارد و 824 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/11 گشایش و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/15 و نمادهای بارپیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/07/15 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

50

تن

10444

10444

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

24

تن

15601

15601

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1914

تن

10555.16

10444

ریال

حلال 402 پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

1100000

لیتر

15015

13650

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

تن

-

15550

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

100000

لیتر

14462

14462

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

1012

تن

12007

12007

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

200

تن

12007

12007

ریال

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

14734

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

2000000

لیتر

14462

14462

ریال

نفتای سبک پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

2400

تن

15141

15141

ریال

ثبات بازار فولاد دوام نیاورد

کاهش بهای شمش و خودنمایی تمایل بازار به افت قیمت ها در کنار مقاومت برخی از واحدهای تولیدی و همچنین شائبه رقابت منفی و اعمال تخفیف در نهاتی موجب شد تا بازار فولاد در روز سه شنبه با کاهش نرخ رو به رو شود تا خوش بینی به ثبات نسبی قیمت ها به فراموشی سپرده شده و نگرانی از خودنمایی یک فاز جدید از افت قیمت ها را برجسته سازد. این شرایط به احتمال قوی به ادامه کاهش نرخ حداقل در هفته جاری منتهی شده و البته سیگنال مهمی برای ادامه فعالیت بازار در ابتدای هفته آینده است.

کاهش بهای شمش نزدیک به 50 تومان و حتی بیشتر برای برخی از تولیدکنندگان را باید سیگنال مهمی به شمار آورد که در روزهای آینده تأثیر گذاری بیشتری در بازار خواهد داشت یعنی با کاهش قیمت تمام شده میلگردهای نوردی ، ممکن است میل به افت قیمت ها باز هم خودنمایی کند. این وضعیت در نهایت موجب خواهد شد تا جذابیت سفته بازی به حداقل رسیده و خریداران نهایی هم از ترس افت بیشتر قیمت ، خرید خود را تعویق انداخته اگرچه احتمال دگرگون شدن شرایط آب و هوایی و بارش برف و باران در روزهای آینده نیز خود سیگنال دیگری از عقب نشینی تقاضا به شمار می رود.

در بازار چین نیز شاهد آغاز تعطیلات هستیم یعنی یک فاکتور اثرگذار در بازارهای جهانی حذف شده اگرچه آغاز به کار این بازار خود می تواند محرک جدیدی برای رشد قیمت ها باشد که البته امید است از شدت افت قیمت ها در بازار داخلی ایران نیز بکاهد. این در حالی است که باز هم جریان غالب در بازارهای جهانی از افت قیمت ها خبر می دهد یعنی خوش بینی به آغاز به کار بازار چین نیز باید عاقلانه تعریف شود تا پتانسیل ریسک را کاهش دهد. با توجه به تمامی این موارد و احتمال عدم تغییر در اوضاع بازار ، باید جریان جدیدی از افت قیمت ها را سرنوشت کوتاه مدت بازار داخلی فولاد به شمار آورد که می تواند اوضاع فعلی را با دشواری بیشتری ترسیم کند. این در حالی است که کاهش قیمت ها و البته انتظار برای ثبات قیمتی و نوسان در نرخ هایی نزدیک به 2000 تومان و یا کمتر خود محرکی برای جذب بیشتر تقاضا به این بازار خواهد بود اگرچه تقاضای مؤثر در بازار فولاد هنوز هم محدود است و ممکن باز هم محدودیت جدیدی را تجربه کند.

واقعیت آن است که دست یافتن به یک سطوح تعادلی قیمت ها هنوز یکی از رؤیاهای بازار فولاد است یعنی بازار باید در هر شرایطی چشم اندازی متقن و قابل اعتماد را در پیش چشم خود به وضوح ببیند تا از یک سو پتانسیل برخی بازارسازی های بی مورد کاسته شده و از سوی دیگر بتوان برای خریدار نهایی چشم اندازی قابل اعتماد را ترسیم کرد تا نگرانی ها از زیان احتمالی این بخش مهم از بازار کاهش یابد. این بحث یعنی پیش بینی بازار و ترسیم دورنمای آن بارها مورد اشاره قرار گرفته ولی تاکنون تلاش مثمراثری در این خصوص دیده نشده و البته منافع بسیاری از فعالان بازار که منفعت خود را در نوسان دست ساخته و فراز و فرود قیمت ها جستجو می کنند نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.

تداوم دوگانگی نرخ در بازار پتروشیمی

همچون روز گذشته شاهد بودیم که برخی از گریدهای پتروشیمی در بازار آزاد رشد قیمت داشته و برخی نیز با کاهش نرخ رو به رو شدند که نشان دهنده تداوم دوگانگی نرخ در این بازار بود. این در حالی بود که برخی از گریدهای جذاب با کاهش قیمت رو به رو شدند که نشان می دهد نرخ های بالای فعلی پذیرای خریداران چندانی نیست و تقابل عرضه و تقاضا در نهایت به عقب نشینی نرخ منجر شده است اگرچه برخی از گریدهای رایج همچون سبک خطی و سبک فیلم باز هم با افزایش نسبی قیمت ها همراه شده اند. به نظر می رسد بازار پلیمرها با سپری شدن زمان و افزایش حجم فعالیت ها شرایط جدیدی را تجربه می کند یعنی خریداران بیشتری به بورس کالا مراجعه کرده و همچنین تقابل عرضه و تقاضا در این بازار شفاف تر شود. حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا افزایش یافته که خود سیگنالی از رشد عرضه در بازار داخلی است.

معاملات بورس کالا در روز سه شنبه با رونق مطلوبی همراه بود تا جایی که بسیاری از عرضه ها مورد معامله قرار گرفته ولی هنوز هم التهاب گریدهای جذاب به قوت خود باقی است. این در حالی بود که سایر گریدها همچون سبک خطی و سبک فیلم هم با معاملات مطلوبی رو به رو شدند که نشان می دهد بازار می تواند تقاضای بیشتری را به سمت عرضه ها گسیل دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار شاید از ترس رشد قیمت های پایه در هفته آینده ترجیح داده تا حجم خرید خود را افزایش دهد و البته ممکن است این طرزفکر درست از آب در نیاید. در هفته های پیشین بارها تجربه شده که بازار با قیمت های پایه همخوانی درستی نداشته یعنی تخمین نوسان قیمت ها غلط بوده بنابراین چندان هم نمی توان به این سیگنال بازار توجه کرد.

معاملات آرام پلی استایرن ها

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز به رقم ۳۸ هزار و ۵۶۲ تن رسید. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ حجم عرضه ها ۵۶ هزار و ۴۹۳ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۱۱۱ هزار و ۹۳۳ تن رقم خورد.

به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی، پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری، پلی اتیلن سنگین اکستروژن و برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم با رقابت از سوی کارگزاران خریداری شدند. در همین حال پلی استایرن ها هم بازار آرامی را مانند هفته گذشته پشت سر گذاشتند. کاهش نرخ جهانی این کالاها دلیل بی رغبتی به بازار آنهاست.

در گروه پلی پروپیلن های نساجی، پلی پروپیلن نساجیHP۵۵۲Rجم با ۴۴۰ تن عرضه ۱۰۷۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۷۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۱۵۴ تومان بود.

همچنین پلی پروپیلن فیلمHP۵۲۵Jاین مجتمع هم با ۴۰۹۲ تن عرضه ۷۴۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا۴ هزارو ۱۱ تومان بود. معامله گران این کالا را با قیمت ۴ هزار و ۴۱۲ تومان خریداری کردند.

پلی پروپیلن نساجیZ۳۰Sپتروشیمی شازند هم با ۴۰۰ تن عرضه ۷۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۹۷۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۱۴۰ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجیPYI۲۵۰پلی نار هم با ۹۰۳ تن عرضه ۱۳۲۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۷۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۸۷ تومان بود.

در گروه پلی پروپیلن های شیمیایی، پلی پروپیلن شیمیاییRP۳۴۰Rجم با ۲۲۰ تن عرضه ۱۶۹۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۶۱۰ تومان و نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۷۱ تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن شیمیاییZB۳۳۲Cنویدزرشیمی با ۲۷۳ تن عرضه ۷۹۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۴۹۹ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۴۹ تومان بود.

در گروه پلی اتیلن ها هم پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AAپتروشیمی شازند ۱۰۰۰ تن عرضه و ۲۱۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۱۵۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۶۷ تومان رقم خورد.

برخی از مهمترین معاملات انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C

نوید زرشیمی

نقدی

44,994

49,493

315

12936

315

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

40,753

44,828

2508

8008

2508

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C

نوید زرشیمی

نقدی

44,994

49,493

273

7980

273

پلی پروپیلن فیلم HP525J

پلی پروپیلن جم

نقدی

40,113

44,124

4092

7480

4092

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

40,017

44,018

814

6765

814

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

سلف

38,816

42,697

308

6435

308

پلی پروپیلن فیلم ZH525J

نوید زرشیمی

نقدی

40,113

44,124

1512

6111

1512

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG732

پتروشیمی تندگویان

سلف

38,467

42,313

242

5324

242

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

39,743

41,690

2024

4356

2024

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

40,017

44,018

814

3597

814

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

41,543

45,133

1210

3410

1210

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

سلف

47,365

51,372

1200

3200

1200

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

35,222

35,222

3014

2508

1628

پلی اتیلن سنگین اکستروژن 6366M

پتروشیمی ایلام

سلف

44,910

45,666

2024

2508

2024

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی مارون

سلف

39,743

41,001

1518

2266

1518

پلی پروپیلن نساجی RG1102XK

پتروشیمی رجال

نقدی

39,743

41,778

399

2205

399

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

41,543

42,670

1000

2100

1000

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

39,348

39,348

2002

1793

1639

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

39,743

41,851

700

1740

700

پلی پروپیلن شیمیایی RP340R

پلی پروپیلن جم

نقدی

46,104

50,714

220

1694

220

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

46,142

46,477

1000

1360

1000

پلی پروپیلن نساجی PYI250

پتروشیمی پلی نار

نقدی

39,743

40,871

903

1323

903

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

35,222

35,235

900

1260

900

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پلی پروپیلن جم

نقدی

39,743

41,544

440

1078

440

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

41,646

41,721

803

924

803

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

46,142

46,142

1000

780

760

پلی پروپیلن نساجی Z30G

پتروشیمی مارون

نقدی

39,743

41,238

308

726

308

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی ایلام

نقدی

41,646

41,646

1012

704

594

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی شازند

نقدی

39,743

41,406

400

700

400

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

سلف

38,744

39,650

500

680

500

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG731

پتروشیمی تندگویان

سلف

39,668

43,634

66

660

66

پلی اتیلن سنگین فیلم EX5

پتروشیمی مارون

نقدی

41,646

41,681

506

594

506

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

34,518

34,518

300

500

280

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24