Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر نوسان قیمت فلزات پایه در سطوح پایین تر از قبل سبب نگرانی برخی سرمایه گذاران شده و عده ای از بازار خارج شده اند. تحلیلگران متال بولتن چند توصیه به فعالان بازار دارند...

چند نکته قابل تامل درباره بازار مس، روی و نیکل

گزارش متال بولتن نشان می دهد در ماه گذشته میلادی (سپتامبر) ذخیره تمامی فلزات پایه در بورس فلزی شانگهای کاهش یافته است. ذخیره مس به پایین ترین میزان از 8 ماه گذشته و ذخیره روی به پایین ترین میزان در یک سال و نیم اخیر رسیده است. ذخیره نیکل نیز در پایین ترین حد از دو سال گذشته قرار دارد.

مس

بنا به اعلام متال بولتن، میزان ذخیره مس در پایان ماه گذشته میلادی در بورس فلزی شانگهای 485 هزار تن تا 495 هزار تن بوده که 3 درصد نسبت به ماه قبل از آن و 4 درصد نسبت به سپتامبر سال قبل کمتر است. این نخستین بار است که میزان ذخیره مس در این بورس به زیر 500 هزار تن رسیده است.

در ماه گذشته میلادی ذخیره مس در بورس شانگهای 43.8 درصد کاهش یافته است. بخشی از این مس وارد بازار داخلی شده تا از کمبود عرضه کاسته شود. محدود شدن واردات مس قراضه به چین سبب افزایش تقاضا برای مس تصفیه شده از سوی تولیدکنندگان محصولات مسی شده است. چین در حال حاضر مجوز واردات مس قراضه را در برخی مناطق محدود کرده البته هنوز ممنوعیت بطور کامل اعمال نشده است. امروز قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن در محدوده 6480 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روی

در بازار روی قیمت ها در روزهای اخیر رشد کرده و امروز قیمت هر تن از این فلز در محدوده 3250 دلار نوسان کرده است. کاهش ذخیره روی در بورس شانگهای عامل اصلی رشد قیمت هاست. بنا به تخمین متال بولتن، میزان ذخیره روی در بورس شانگهای ماه قبل در محدوده 85 هزار تن بوده است. این رقم نسبت به ماه قبل از آن 13.8 درصد کمتر و نسبت به سال گذشته 34.7 درصد کمتر است.

کاهش تولید روی در چین سبب افزایش واردات و رشد قیمت ها شده است. در ماه آگوست یعنی دو ماه پیش، 494 هزار تن روی در چین تولید شد که نسبت به آگوست سال قبل 4.6 درصد پایین تر اما نسبت به ماه قبل از آن یعنی ژوییه 3.8 درصد بالاتر بود. کل روی تصفیه شده که در هشت ماه نخست سال جاری میلادی تولید شده 3.96 میلیون تن بوده است. این رقم نسبت رقم مربوط به مدت مشابه سال قبل 2.3 درصد پایین تر است. از روی عمدتا برای گالوانیزه کردن فولاد استفاده می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

نیکل

در بازار نیکل نیز کاهش ذخیره سبب رشد قیمت ها شده است. در پایان ماه گذشته میلادی ذخیره این فلز در بورس فلزی شانگهای 34 هزار تن تا 40 هزار تن بوده که نسبت به ماه قبل از آن 1.3 درصد و نسبت به سپتامبر سال قبل 54.9 درصد کمتر است. میزان ذخیره نیکل در این بورس اکنون در پایین ترین میزان از ژوییه سال 2015 قرار دارد.

کاهش ذخیره حاصل عرضه کمتر است. داده های منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد عرضه نیکل تصفیه شده کاهش یافته است. در ماه آگوست یعنی دو ماه پیش، واردات نیکل تصفیه شده به چین نسبت به آگوست سال قبل 39 درصد و نسبت به ماه قبل از آن یعنی ژوییه 14.67 درصد کاهش یافته و به 18159 تن رسیده است. در هشت ماه نخست امسال، واردات نیکل به چین با 52.79 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 137061 تن رسیده است. امروز قیمت هر تن نیکل در بورس فلزات لندن در محدوده 10500 دلار قرار داشته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

تغییراتی که در وضعیت ذخیره فلزات پایه رخ داده یک عامل مهم است که بر قیمت ها تاثیر گذاشته است. چند هفته پیش تصور می شد کند شدن رشد فعالیت ها در بخش های ساخت و ساز و تولید صنعتی چین سبب افت تقاضا برای فلزات پایه می شود. به همین دلیل قیمت ها کاهش یافت اما در روزهای اخیر این باور تغییر کرده زیرا واقعیت این است که اقتصاد چین به سمت ثبات در حرکت است و تقاضای آن برای مواد خام کاهش قابل ملاحظه نخواهد داشت.

در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد چین منفی بوده اما این به معنای بروز ریسک نیست. از سوی دیگر داده های منتشر شده از بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو و آمریکا مثبت بوده است.

برخی تحلیلگران معتقدند اگر ارزش دلار در هفته های اخیر رشد نکرده بود قیمت فلزات پایه به رکوردهای جدید می رسید. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد در هفته های اخیر به دلیل موضع گیری های بانک مرکزی آمریکا در باره برنامه افزایش نرخ های بهره رشد کرده است.

افزایش ارزش دلار بر قیمت مواد خام فشار وارد می کند زیرا اکثر این مواد به دلار قیمت گذاری می شوند و رشد ارزش دلار سبب می شود قیمت ها برای دارندگان دیگر ارزها گران شود.

تحلیلگران بازار فلزات پایه معتقدند نوسان های کنونی در بازار فلزات پایه برای مدتی ادامه می یابد و سپس رشد قیمت ها از سر گرفته خواهد شد. در چند ماه آینده فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین کمتر می شود اما پس از زمستان، شاهد رونق دوباره بازار خواهیم بود.

در زیر تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24