Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

آرامش نسبی در بازار فولاد در کنار بهبود حجم معاملات در بورس انرژی و همچنین چندگانگی بازار محصولات پتروشیمی مواردی بود که در روز ابتدایی آغاز به کار بازارهای کالایی خودنمایی کرد اگرچه فعالیت ها در این بازارهای مختلف محدود بوده و در نهایت بازار فولاد و پتروشیمی با کم رمقی محسوسی رو به رو بودند. احتمالاً روزهای آینده شرایط معاملاتی بهبود یابد ولی باز هم هفته جاری زمانی برای عملکرد قدرتمند بازارهای کالایی نخواهد بود...

روز نیمه تعطیل بازارهای کالایی

بورس24 : آرامش نسبی در بازار فولاد در کنار بهبود حجم معاملات در بورس انرژی و همچنین چندگانگی بازار محصولات پتروشیمی مواردی بود که در روز ابتدایی آغاز به کار بازارهای کالایی خودنمایی کرد اگرچه فعالیت ها در این بازارهای مختلف محدود بوده و در نهایت بازار فولاد و پتروشیمی با کم رمقی محسوسی رو به رو بودند. احتمالاً روزهای آینده شرایط معاملاتی بهبود یابد ولی باز هم هفته جاری زمانی برای عملکرد قدرتمند بازارهای کالایی نخواهد بود.

روز پر معامله بازار داخلی بورس انرژی

داد و ستد 10 هزار و 256 تن از انواع حامل های انرژی به ارزش 16.7 میلیارد تومان با ثبت 17 معامله مختلف چهره جذابی از بازار فیزیکی بورس انرژی در روز دوشنبه و آغاز به کار معاملات در هفته جاری را رقم زد که نشان می دهد عرضه های مورد انتظار در روزهای تعطیل هفته جاری ، همگی به بازار وارد شده اند. 2000 تن نفتای سنگین پالایش نفت تهران ، 1937 تن حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه ، 1860 تن حلال 402 پالایش نفت تبریز و 1850 تن متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی را می توان برخی از معاملات مهم روز جاری به شمار آورد. نکته مهم روز جاری را می توان معامله اغلب عرضه ها دانست که خود سیگنال مهمی از دورنمای مثبت معاملاتی در این بازار است.

رصد فعالیت های اخیر در بورس انرژی نشان داده که بخش تقاضا بیش از هفته های اخیر در بورس کالا خودنمایی کرده ولی این سیگنال با رشد عرضه ها هماهنگ نبوده یعنی برخی از خریداران بالقوه نتوانستند کالاهای مورد نیاز خود را از بورس انرژی خریداری کنند که نشان می دهد این بازار به عرضه های بیشتری نیاز دارد. نیاز به عرضه های بیشتر در بورس انرژی خود سیگنالی است که بارها به آن اشاره کردیم و در صورت عدم تحرک مطلوب عرضه ها ، نمی توان انتقاد چندانی از بورس انرژی را مطرح ساخت ولی در هر حال داده ای منفی به شمار می رود. با توجه به تجربه ماه های اخیر می توان این گونه برداشت کرد که عرضه های مورد نیاز در بورس انرژی باز هم به این بازار باز می گردد ولی زمان عرضه مهم است زیرا روزهای سرد سال اغلب زمان افزایش حجم فعالیت شرکت های پالایشی و پتروشیمی محسوب شده و تحرک آن ها در نهایت تقویت خواهد شد. بازار هم اکنون به عرضه های بیشتر نیاز دارد.

نخستین مرحله تامین اعتبار شرکت های توزیع نیروی برق در مهر ماه

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله بیش از 1 میلیون و 813 هزار قرارداد معادل 30 میلیون و 406 هزار کیلووات ساعت به ارزش 10 میلیارد و 771 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 348، 353 و 405 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. از نکات حائز اهمیت بازار برق بورس انرژی ایران در روز جاری می‌توان به نخستین مرحله تأمین اعتبار شرکت‌های توزیع نیروی برق در مهر ماه اشاره کرد.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/06 ، 96/08/07 , 96/08/08 , 96/08/09 , 96/08/10 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/09/04گشایش و نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/14 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

17751

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

20

تن

18491

18491

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

220

تن

18343

18343

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1850

تن

10444

10444

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

368

تن

15601

15601

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

632

تن

15601

15601

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

2000

تن

15391

15391

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

150

تن

12007

12007

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

150

تن

15818

13182

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

12007

12007

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

0

تن

-

15601

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

15615

15015

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

269

تن

15601

15601

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

14462

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

2500000

لیتر

16599

15090

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

25

تن

13100

13100

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

269

تن

13100

13100

ریال

ثبات بازار نیمه تعطیل فولاد

تعطیلات هفته گذشته موجب شد تا بازار فولاد روز دوشنبه را با حالتی نیمه تعطیل آغاز کند یعنی نوسان قیمت های مهمی در بازار به ثبت نرسیده و البته حجم معاملات نیز محدود بود. ثبات نسبی قیمت ها را می توان در این چارچوب مورد ارزیابی قرار داد که بازار فعالیت چندانی نداشته یعنی اعلام قیمت های پیشین و کم توجهی به واقعیت های معاملاتی موجب شد تا تغییر بازار مشهود نشود هرچند که برخی از واحدهای تولیدی کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار دادند ولی در هر حال نمی توان نتیجه گیری دقیقی داشت.

ثبات نسبی بهای شمش ، ضعف معاملات ، بی رمقی تقاضا و عدم تحرک محسوس در سمت عرضه در نهایت روزی بسیار آرام را در کارنامه بازار فولاد رقم زد ولی تمایل قیمت های جهانی به عقب نشینی جدید در کنار افت بهای قراضه و اما و اگرهای بهای سنگ آهن در کنار آغاز تعطیلات 4 روزه در چین چهره ای شکننده را در بازار فولاد ترسیم کرده که می تواند هفته جاری را با نوسان قیمت ها با طعم افت نرخ رقم بزند اگرچه با فض رشد شکننده قیمت در هفته گذشته و ثبات بازار در پایان هفته گذشته و آغاز به کار فعالیت ها در هفته جاری شاید احتمال آرامش ممتد در این بازار در هفته جاری نیز چندان دور از ذهن نباشد. تنها دو روز کاری در هفته جاری باقی مانده که می تواند ذهنیت بازار را با ثبات قیمت ها به هفته آینده موکول کند یعنی بازار تغییر خاصی را در قیمت های خود اعمال نکرده و برای هفته آینده واقعیت های عرضه و تقاضا را با چهره ای نمایان ترسیم کند.

این موارد را می توان ساده ترین برآورد و شاید بهترین آن ها به شمار آورد یعنی آرامش نسبی قیمت ها در هفته جاری که خود ، خوش بینی های جدیدی را برای هفته آینده ترسیم می کند اگرچه زیرپوست بازار هنوز هم میل به کاهش قیمت ها نهفته است. با فرض پذیرش این طرزفکر آرامش قیمتی شاید بتواند بخشی از بدبینی ها به کاهش نرخ را خنثی کرده و خریداران بیشتری را به بازار وارد سازد اگرچه احتمال عقب نشینی قیمت ها نیز وجود دارد.

فردا شاهد عرضه گسترده مصنوعات فولادی در بورس کالا هستیم که می تواند بخشی از واقعیت های بازار را شفاف تر جلوه دهد. قیمت های کشف شده فردا در کنار رصد تقابل عرضه و تقاضا می تواند به ترسیم بهتر آینده این بازار کمک کند اگرچه احتمالاً خبر خاصی در روز آینده به ثبت نرسد.

قیمت های فولاد در روز دوشنبه تغییر چندانی به نسبت پایان هفته گذشته نداشته و می توان آرامش نسبی در بازار را چهره روز آغازین بازار به شمار آورد.

بازار در هفته ای که گذشت / فولاد کماکان در فاز ریزشی

بازار فولاد ایران نخستین هفته معاملاتی در مهرماه را با تداوم روند نزولی قیمت‌ها و کاهش حجم معاملات در پی عقبگرد تقاضا پشت سر گذاشت. بی رمقی بازار فولاد در حالی رقم خورد که اخبار مثبتی در زمینه صنعت فولاد کشور در ان هفته مخابره و منتشر شد.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به 7 مهرماه 96 معامله‌گران بازار آهن در شرایطی معاملات خود را آغاز کردند که با قیمت‌های نزولی اغلب مقاطع ساختمانی به ویژه در مورد محصولاتی نظیر میلگرد، نبشی و ناودانی روبه‌رو شدند. در هفته‌ای که گذشت اما تیرآهن‌های ذوبی در برابر جو نزولی بازار تا حد توان مقاومت کرده و نوسان محسوسی در قیمت‌ها را تجربه نکردند. نگاهی به قیمت‌های ثبت شده در بازار آزاد فولاد همچنین نشان می‌دهد متاثر از افت قیمت‌های جهانی شمش و سنگ آهن و برخی دیگر از مصنوعات فولادی و همچنین کاهش تقاضای فولاد داخلی؛ قیمت شمش تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز هفته گذشته با کاهش مواجه شد. این ریزش قیمتی که برای چندمین هفته متوالی است در بازار ادامه دارد به نظر می رسد با تطعیلات تاسوعا و عاشورای حسینی و نیمه تعطیل بودن بازار کماکان تداوم بیابد.

بورس کالای ایران نیز هفته قبل میزبان عرضه 35 هزار و 970 تن فولاد از جانب کارخانه‌های فولاد مبارکه و فولاد کرمان قرار گرفت و حجم معامله نیز 62 هزار و 288 تن به ثبت رسید؛ باقی فولادسازان برنامه‌ای برای عرضه فولاد در بورس کالا نداشتند.

در این میان گزارش هفته گذشته انجمن جهانی فولاد و آهن حکایت از رشد 7/ 15 درصدی تولید فولاد ایران در 8 ماه نخست سال جاری دارد که بنا بر این گزارش تولید فولاد طی این مدت به 13میلیون و 447 هزار تن رسیده است. سال گذشته در فاصله ماه‌های ژانویه تا اوت میزان تولید فولاد در کشور 11 میلیون و 621 هزار تن ثبت شده که نشان‌دهنده رشد تولید این محصول در این مدت است. به نظر می‌رسد با این روند که تولید فولاد در پیش گرفته میزان تولید این کالا تا پایان سال 2017 به نزدیکی 21 میلیون تن برسد که موفقیت مهمی برای ایران محسوب می‌شود. میزان تولید فولاد کشور در 2016 حدود 8/ 17میلیون تن بوده است. طبق برنامه قرار است میزان مصرف سرانه این محصول در کشور از رقم حداکثر 235 کیلوگرم به حدود 400 کیلوگرم برسد. این در حالی است که انتظار می‌رود میزان صادرات فولاد نیز در افق 1404 به 20 میلیون تن در سال برسد. در این بین اما به عقیده فعالان بازار و تولیدکنندگان فولاد، برجام فرصت‌های مهمی را در برابر ایران قرار داد و باعث شد صادرات فولاد در دوره‌ای که کشور با رکود دست و پنجه نرم می‌کند رونق قابل توجهی را تجربه کند و همین موضوع مانع از افت تولید فولادسازان کشور شده است.

در این میان در چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه منا (خاورمیانه و شمال افریقا) عنوان شد در میان کشورهای منطقه منا که از مراکش در شمال غربی قاره افریقا آغاز می‌شود و تا ایران امتداد می‌یابد، در سال گذشته میلادی ترکیه بیشترین فولاد مورد نیاز خود را از ایران به حجم ۲۰۷ هزار تن وارد کرد. در سال گذشته میلادی ترکیه دومین صادرکننده بزرگ میلگرد و هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بوده است. ترکیه در سال گذشته میلادی ۳۳۷ هزار تن فولاد از کشورهای منطقه منا وارد کرد که این حجم نسبت به سال پیش از آن ۱۶۴ درصد افزایش داشت. بیشترین واردات فولاد ترکیه در سال گذشته میلادی از ایران بوده که حجم آن به ۲۰۷ هزار تن می‌رسد و نسبت به سال پیش از آن ۹۰۰ درصد افزایش داشته است.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

از آنجاکه قیمت سنگ آهن چندین روز نزولی بود برخی از فولادسازان چینی نگران شدند روند صعودی آغاز شود از این رو خریدهایی داشتند همین افزایش معاملات قیمت را نیز بالا برد. به گزارش پلتس آخرین قیمت پس از رشد 2.35 دلاری نسبت به دوشنبه اخیر در حال حاضر در 64.60 دلار در هر تن در ثبات است. فعالان بازار معتقدند قیمت نمی تواند افت شدیدتری داشته باشد چون حاشیه سود خوب کارخانه ها از قیمت سنگ آهن نیز حمایت می کند .در حال حاضر در بازار سنگ آهن همه با احتیاط حرکت می کنند چرا که منتظر روشن تر شدن سیاست دولت چین و میزان تقاضای بازار فولاد هستند. برخی معتقدند محدودیت عرضه فولاد به دلیل سیاست های زیست محیطی از حاشیه سود کارخانه ها حمایت می کند در نتیجه بازار سنگ آهن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. برخی دیگر معتقدند تقاضای فولاد کم تر از انتظارات خواهد بود و در کنار کاهش تولید فولاد کارخانه‌ها بازار سنگ آهن را به رکود می برد و قیمت پایین تر خواهد آمد. کارشناسان اما می‌گویند فعلا نمی توان به قطعیت چیزی را برآورد نمود. تجار نیز ترجیح می دهند تنها از روند جاری بازار پیروی کنند.

در این میان به گزارش پلتس پیش‌بینی شده در کوتاه مدت تولید فولاد چین و میزان تقاضای آن کاهش یابد و همین امر بر بازار سنگ آهن و زغال سنگ تاثیر منفی خواهد داشت. اما نمی توان در مورد میزان افت قیمت ها پیش بینی کرد چرا که برآوردها از روند بازار مبهم و متفاوت است. از 13 سپتامبر تاکنون قیمت سنگ آهن در چین برای خلوص 62 درصد بیش از 18 درصد افت داشته است. قیمت میلگرد هم در سپتامبر در چین افت داشته در حالی که اوایل آگوست در اوج بود. تولید فولاد خام چین بین ژانویه تا آگوست 5.3 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته که معادل 28 میلیون تن است.

دوگانه قیمت ها در بازار پتروشیمی

روز دوشنبه شاهد خودنمایی دو جریان قیمتی در بازار پتروشیمی های بودیم یعنی برخی از گریدهای معاملاتی با افزایش نرخ و برخی دیگر با کاهش قیمت رو به رو شدند که نشان می دهد این بازار تقابل واقعی عرضه و تقاضا را پذیرفته و موجودی انبارهاست که در این خصوص ایفای نقش می کند. به عبارت دقیق تر بازار محصولات پتروشیمی رخدادهای بورس کالا را اگرچه رصد می کند ولی واقعیت های عرضه و تقاضاست که نقش آفرین اصلی در این بازار بوده و قیمت ها را به سمتی که مایل است سوق می دهد. این شرایط در خصوص گریدهای مختلف متفاوت بوده ولی معاملات روز سه شنبه بورس کالا باز هم مهمترین سیگنال در تعیین سمت و سوی بازار به شمار خواهد رفت. در هر حال بازار پلیمرها نیز در روز ابتدایی فعالیت خود در هفته جاری کم رونق ظاهر شد و احتمالاً روزهای آینده شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.

برخی از مهمترین معاملات انواع محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

7,241

7,965

5000

55000

5000

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

7,241

7,965

6000

41440

6000

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,863

7,863

17000

15000

15000

لوب کات سنگین

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,839

11,839

10000

10000

10000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

8,820

8,820

8000

8150

7075

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,863

7,863

6000

6000

6000

وکیوم باتوم

پالایش نفت شیراز

نقدی

7,603

7,603

6000

4000

4000

قیر PG6422

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,613

9,613

3000

2645

2645

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

سلف

37,056

37,056

2508

2112

2112

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی (مچینگ)

7,863

7,863

0

2000

2000

لوب کات سبک

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

12,147

12,147

1000

2000

1000

اوره پریل

پتروشیمی خراسان

نقدی

10,059

10,059

1500

1280

1280

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

38,202

38,202

1012

1012

1012

اوره گرانول

پتروشیمی کرمانشاه

نقدی

10,336

10,336

2000

1000

1000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی (مچینگ)

8,820

8,820

0

925

925

قیر PG7010

نفت پاسارگاد آبادان

نقدی

9,663

9,663

1000

711

711

تداوم رشد حجم معاملات و قیمت ها در بازار پتروشیمی

رشد 11.6 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار افزایش 34.93 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی مهمترین خبرهای هفته گذشته در بازار پتروشیمی بود که در کنار رشد قیمت ها در بازار آزاد نشان دهنده تقویت بنیادین این بازار به شمار می رود. از سوی دیگر رشد قیمت های جهانی نفت خام در طول هفته گذشته در کنار افزایش بهای هفتگی نفتا نیز سیگنال تأثیرگذار دیگری بود که به حمایت از قیمت های بورس کالا و بازار داخلی منجر شد. با توجه به شکسته شدن سقف روانی دلار 3900 تومانی در کنار رشد تقاضا در بازار آزاد و بورس کالا شاهد بهبود نسبی این بازار هستیم که احتمال رشد قیمت ها در هفته پیش رو را تقویت می کند.

به گزارش کارگزاری آبان؛ آرامش نسبی در بازار پتروشیمی در ابتدای هفته گذشته در نهایت به رشد قیمت ها در اواسط و اواخر هفته منجر شد تا هفته گذشته شاهد رشد قیمت ها در بازار آزاد باشیم و هفته ای افزایشی رقم بخورد. این در حالی بود که حجم معاملات در هفته پیش در بازارهای پلیمری و شیمیایی بورس کالا افزایش یافت که نشان دهنده تأثیرپذیری بورس کالا از واقعیت های بازار داخلی به شمار می رود. رصد قیمت ها در بازار آزاد را می توان شاهد مهمی از وضعیت تقاضای مؤثر در صنایع پایین دستی به شمار آورد که در نهایت نشان دهنده برتری تقاضا بر عرضه ها بود. از سوی دیگر کاهش آخرین قیمت های پایه اعلامی در بورس کالا در هفته های قبل در برابر رشد قیمت های بازار نشان داد که فعالان این حرفه همچون گذشته به رخدادهای بورس کالا توجه ندارند یعنی تقابل عرضه و تقاضا اهمییت بیشتری از قیمت های پایه رسمی پیدا کرده است. با توجه به رشد قیمت ها در بازار آزاد می توان این گونه استناد کرد که موجودی انبارها به نسبت در مسیر کاهش قرار گرفته و فعالان برجسته بازار نیز به همین دلیل به سمت خرید از بورس متمایل شده اند تا در نهایت موجودی انبارهای خود را در یک سطح امن و قابل اعتماد حفظ کنند. از سوی دیگر رشد قیمت ها در بازار آزاد خود معرفی از ذهنیت بازار برای رشد قیمت هاست یعنی برخی از اهالی بازار منتظر رشد قیمت های پایه در بورس کالا هستند تا در نهایت از نوسان نرخ ها سود ببرند. این در حالی است که تجربه های پیشین نشان داده که این قبیل پیش داروی ها می تواند همیشه درست از آب در نیاید یعنی باید پتانسیل یک ضریب خطا را در تحلیل قیمت های پایه پیش رو مد نظر قرار داد. در گذشته تجربیات خوبی از تخمین قیمت های پایه پیش رو به ثبت نرسیده است.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

  • کاهش نسبی قیمت ها در ابتدای هفته گذشته و سپس رشد نرخ ها در اواخر هفته و ثبت هفته ای افزایشی در تاریخچه معاملات پلیمرها در بازار آزاد
  • رشد 1.98 درصدی حجم عرضه پلیمرها و ثبت رقم 65 هزار و 648.5 تن که رقم نسبتاً پایینی به شمار می رود.
  • رشد 19.46 درصدی تقاضای پلیمرها که نشان می دهد بازار پتانسیل و کشش جذب عرضه های جدید را داراست.
  • ثبت تقاضای 150 هزار و 474.29 تن برای خرید پلیمرها که رقم بالایی است ( و پس از هفته منتهی به 23 شهریورماه ) بالاترین حد از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون به شمار می رود.
  • رشد 11.64 درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم 50 هزار و 649.29 تن که نشان می دهد جریان غالب در بازار باز هم به سمت رشد حجم معاملات حرکت کرده است.
  • ثبت 2.29 برابری تقاضا در مقایسه با عرضه ها که رقم نسبتاً بالایی محسوب می شود.
  • معامله 77.15 درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته
  • نیاز بازار به عرضه های بیشتر در شرایطی که آمادگی برای جذب این حجم عرضه در بدنه بازار و صنایع پایین دستی وجود دارد.
  • احتمال رشد مجدد حجم معاملات در هفته های پیش رو با فرض انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید
  • رشد 12.07 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 39 هزار و 171.9 تن که بالاترین رقم در 3 هفته اخیر است.
  • افزایش 13.11 درصدی حجم تقاضای این گروه کالایی و ثبت رقم 34 هزار و 805 تن که بالاترین رقم در 9 هفته اخیر محسوب می شود.
  • افزایش 34.93 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم 20 هزار و 95 تن که بالاترین رقم در 4 هفته اخیر است.
  • معامله 64.06 درصدی عرضه های موجود محصولات شیمیایی در بورس کالا که بیشترین حد در 4 هفته اخیر است.
  • انتظار برای بهبود بازار محصولات پتروشیمی در هفته پیش رو
  • شکسته شدن سقف روانی 3900 تومانی برای دلار در خلال هفته گذشته که می تواند سیگنالی حمایتی برای رشد قیمت های پایه در بورس کالا باشد.
  • رشد نسبی بهای نفت در روزهای اخیر در بازارهای جهانی که می تواند بر قیمت نفتا تأثیرگذار باشد اگرچه بهای نفتا مدتی است که با رشد قیمت رو به رو بوده ولی باز هم در روزهای اخیر با تعدیل نرخ محدودی رو به رو شده است.
  • احتمال تداوم رشد قیمت ها در بازار آزاد اگرچه قیمت های پایه در نهایت سیگنال مهمی است که وضعیت بازار را تعیین خواهد کرد.
  • تداوم جذابیت پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن های ترفتالات بطری در هفته گذشته که نشان می دهد اوضاع به نسبت هفته های قبل تغییر چندانی نداشته است.
  • حجم معاملات بالای PVC در هفته گذشته در شرایطی که التهاب چندانی در این بازار به ثبت نرسید.
  • بازگشت التهاب به گریدهای سنگین اکستروژن در بورس کالا و نیاز به تقویت حجم عرضه ها
  • معامله 5575 تن سود کاستیک ، 4056 تن استایرن منومر ، 300 تن بنزن و 1127 تن اسید استیک که نشان می دهد وجه غالب در بازار شیمیایی ها را این گروه های کالایی تشکیل داده است.
  • معامله 1100 تن دی اتیل هگزانول با ثبت تقاضای 2574 تن که موجب شد بهای این کالا در تالار 34 درصد افزایش قیمت را تجربه کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24