Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ارزش معاملات این گروه با رشد ١٢ درصدی نسبت به مدت مشابه، به میانگین ٢٠ میلیارد تومان رسید که در این میان نماد خساپا به عنوان لیدر بازار نقش بسزایی در این رشد داشت و دیگر نمادها ...

دست های خالی سهامداران!!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • کیسون
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش دوم)

دارو به عنوان یک کالای استراتژیک همواره مورد توجه و حمایت دولت بوده است و این صنعت بزرگ همواره در تلاش برای بومی سازی نیازهای پزشکی کشور قدم برداشته است. وابستگی ارزی شرکت های دارویی بابت ورود مواد اولیه هر چقدر بیشتر باشد، امکان نوسان حاشیه سود ناشی از ریسک ارزی بیشتر خواهد بود لذا همواره برای صنعت دارو، نوسانات صعودی نرخ ارز حیاتی و اثر گذار می باشد و از این لحاظ تمرکز سهامداران و بازار به این فاکتور کم نخواهد بود. با نزدیک شدن به فصل سرما عموما درآمد فصلی این صنعت افزایش خواهد یافت و همین موضوع بهانه ای شد برای بررسی این صنعت در چند هفته متوالی.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کیسون

این شرکت در بولتن 27 مرداد ماه مورد بررسی قرار گرفت و در محدوده 160 تومان برای خرید معرفی گردید. با گذشت قیمت این سهم از محدوده 200 تومان بر آن شدیم تا بررسی دوباره ای به شرایط این سهم بیاندازیم.

همانگونه که مشاهده می گردد سهم در ابتدای یک روند صعودی بلند مدت است ولی با این حال درگیر مقاومت محدوده 210 تومان مینوری در کوتاه مدت خواهد بود. این سطح اگرچه می تواند عرضه ها را برای سهامداران با دید کوتاه افزایش دهد اما برای سهامداران میان مدتی احتمالا نگرانی خاصی نخواهد داشت. اهداف قیمتی این سهم با توجه به ترند صعودی در صورت شکست 210 تومان در نزدیکی 235 تومان در مرحله نخست خواهد بود و این در حالی ست که مقاومت های 260 و 280 تومانی را می توان اهداف بعدی سهم در میان مدت توصیف نمود. برای سهامداران کنونی می توان 170 تومان را حد ضرر برای معاملات کم ریسک مد نظر قرار داد تا ریسک ناشی از نوسانات ناگهانی در سهم از بین برود.

مجله خبری

الف) سیاسی

مهمترین اتفاق سیاسی هفته اخیر برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق بود که علی‌رغم فشارهای بغداد، تهدیدهای ترکیه و ایران و هشدارهای بین‌المللی روز دوشنبه (سوم مهرماه) برگزار شد. کمیته همه پرسی جدایی کردستان اعلام کرد که 72 درصد از واجدان شرایط، در همه پرسی استقلال کردستان مشارکت کردند و طی آن 92 درصد از مشارکت کنندگان به جدایی این منطقه از عراق رای دادند. نتیجه این همه‌پرسی الزام‌آور نیست، اما به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان اجازه می‌دهد بر سر جدایی این منطقه تولیدکننده نفت با بغداد و سایر کشورهای همسایه مذاکره کند. وزیر امورخارجه ایران، همه پرسی در کردستان عراق را به ویژه در شرایطی که همه تلاش ها بر شکست داعش متمرکز است، اقدامی خطرناک برای ثبات منطقه دانست. در همین ارتباط ترکیه که موضعی سخت بر علیه این همه پرسی گرفته است به واسطه مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از آمادگی کشورش برای انجام عملیات نظامی مشترک در صورت درخواست حکومت مرکزی عراق علیه اقلیم کردستان عراق خبر داد. وی افزود: از این به بعد دیگر تنها طرف ما حکومت مرکزی عراق خواهد بود و از نمایندۀ حزب دموکرات کردستان عراق نیز خواسته ایم که دیگر به آنکارا بازنگردد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جدید‌ترین فرمان مهاجرتی، ورود اتباع هشت کشور از جمله ایران را به خاک کشورش ممنوع اعلام کرد. براساس دستور جدید ترامپ، شهروندان هشت کشور چاد، ایران، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، ونزوئلا و یمن با محدودیت‌های جدیدی برای ورود به آمریکا روبه‌رو خواهند بود. این قوانین جدید از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) عملی خواهد شد. فرمان جدید مهاجرتی ترامپ شهروندان ایرانی را که ویزای تحصیلی دارند یا گرین‌کارت داشته یا علاوه‌بر تابعیت ایران، تابعیت کشور دیگری را هم دارند، دربرنمی‌گیرد. در همین ارتباط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: ابراز همدردی دروغین ترامپ با ایرانیان طنینی توخالی‌تر از همیشه است؛ آنهم با وجود ممنوعیت جدید و حتی توهین‌آمیزتر او علیه چنین شهروندان برجسته‌.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همچنان مشخص نیست که چه زمانی قرار است بانک مرکزی سیاستیکسان‌سازی نرخ ارزرا به طور کامل اجرایی کرده و بساط چند نرخی بودن و رانت‌های ناشی از آن برچیده شود اما به هر حال در آینده‌ای نه چندان دور بعید نیست که بازار ارز ایران شاهد یک نرخ باشد. این در حالی است که از ابتدای دولت یازدهم موضوع یکسان‌سازی به طور جدی‌تری مطرح و حتی با اجرایی شدن برجام که با خود لغو تحریم‌های بین‌المللی در حوزه بانکی و توسعه روابط کارگزاری را به همراه داشت، دوره‌های زمانی نیز از سوی رئیس کل بانک مرکزی برای اجرایی شدن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام شد که این موضوع با توجه به سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر هموار نشدن شرایط برای تامین انتظارات از لغو تحریم‌ها تاکنون به تعویق افتاده است، لیکن از ابتدای سال 96 اقدامات بسیاری در زمینه تک نرخی شدن ارز صورت گرفته است که آخرین آن بازنگری در مقررات ارزی و حذف ارز مسافرتی بود.

معاون فنی و عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد: رتبه اعتباری ایران نزد گروه بریکس متشکل از قدرت های نوظهور در اقتصاد جهانی، به زمان پیش از تحریم ها بازگشته است. معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: مسئولان بدانند اگرچه رتبه اعتباری ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ( او.ایی.سی.دی - OECD) از هفت به 6 بهبود یافته اما در مورد سایرکشورها که سهم اثرگذاری در اقتصاد جهانی دارند نیز بهتر از این رتبه است که می تواند آنها را در رایزنی برای جذب سرمایه با شرایط بهتر راهنمایی کند. این کارشناس حوزه تامین مالی بین المللی اظهار داشت: با توجه به بهبود رتبه ایران نزد کشورهایی که در «او.ایی.سی.دی» عضویت ندارند و نیز یارانه ای که این کشورها برای پرداخت فاینانس به کشورهای مختلف در نظر می گیرند، می توان گفت تامین مالی از کشورهای بریکس برای ایران کم هزینه تر است.
وی توضیح داد: برای نمونه روسیه برای پرداخت فاینانس تا 3.5 درصد یارانه صادراتی می دهد که سبب می شوند مجموع نرخ هزینه بیمه و بهره وام فاینانس به کمتر از سه درصد برسد. شهرآئینی تاکید کرد: این در حالیست که با توجه به رتبه 6 ایران نزد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، هزینه جذب فاینانس از کشورهای عضو این گروه به مراتب برای ایران بالاتر است.

بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تورم در 12 ماه منتهی به شهریور 1396 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور 1395 براساس سال پایه (100=1395) معادل 9.9 درصد است. بر اساس محاسبه بانک مرکزی، شاخص نرخ تورم در شهریور ماه 1396 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.4 درصد افزایش داشته است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ در هفته اخیر ارزش معاملات این گروه با رشد 12 درصدی نسبت به مدت مشابه، به میانگین 20 میلیارد تومان رسید که در این میان نماد خساپا به عنوان لیدر بازار نقش بسزایی در این رشد داشت و دیگر نمادها عمدتا با معاملات متعادل و خنثی به علت انتظار برای انتشار صورتهای مالی شش ماهه، روبرو بودند. (براساس گزارش یک ماهه ایران خودرو، انتظار پوشش حدودا 60 درصدی برای 6 ماهه در فروش از آن می رود.)

در مهمترین اتفاق این گروه سال آینده تحولات اساسی در صنعت خودرو رخ خواهد داد، چراکه با الزام سازمان استاندارد مبنی بر رعایت استانداردهای جدید خودرویی، شاید برخی از خودروها که فروش کمابیش خوبی هم در بازار دارند، حذف شوند و خودروسازان باید به فکر جایگزینی برای آنها باشند. خودروهایی مانند خانواده پراید، پژو 405، حتی تندر 90 امکان خروج از بازار را دارند، چراکه ممکن است نتوانند استانداردها را پاس کنند و از هم اکنون گمانه زنی ها برای جایگزینی آنها مطرح شده است.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در هفته های اخیر به علت برنامه کاهش مالیاتها در آمریکا و سیاستهای جدید اعلامی بانک مرکزی آمریکا (فاصله گیری از الزام 2%+ رشد نرخ تورم) و افزایش شاخص دلار نسبت به دیگر ارزها، از اوج خود فاصله گرفته و مسیر کاهشی را در پیش گرفته است. این امر البته در هفته اخیر متعادل تر پیگیری شد و از روند منفی کمی کاسته شد.

در بازار سرمایه معاملات نمادهای این گروه روندی متعادل را پیگیری کردند و در این بین برخی نمادها به مانند فایرا، فاسمین و فروس با معاملات مثبتی روبرو شدند که در فاسمین جهش قیمتی محصولات و همچنین تولید یک پنجم محصولات تنها در شهریور ماه و پوشش 59 درصدی سود عملیاتی روند متفاوتی را برای سهم رقم زد.

در محصولات شیمیایی ؛ شرکتهای این گروه در هفته اخیر به واسطه مصوبه مرکز ملی رقابت مبنی بر آزاد شدن نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی که محصولات آنها صادر می شود با رشد منفی روبرو شدند و کاهش قیمت را شاهد بودند.این اتفاق در حالی رخ داد که در بررسی های برخی کارشناسان این مصوبه تاثیر منفی 10 تا 15 درصدی بر روی این شرکتها دارد و این موضوع با توجه به روند آینده محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی تقریبا پوشش داده خواهد شد.

در بازارهای جهانی این هفته قیمتها پس از یک رشد مناسب در روزهای گذشته با اصلاح روبرو شدند به گونه ای که متانول که تا حدود 360 دلار رشد کرده بود به محدوده 340 دلار رسید.

مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی از سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری شرکت توتال فرانسه و باسک آلمان و یک شرکت ژاپنی در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد. وی با بیان اینکه چشم انداز سرمایه گذاری در ایران بسیار خوب است، گفت: با توجه به کاهش منابع گازی عربستان، ایران یکی از مطمئن ترین کشورها برای تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است که این مسئله باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در ایران باشند.

در فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛ معاملات شرکتهای این گروه در حالی متعادل پیگیری شد که قیمت نفت برنت پس از طرح استقلال طلبی کردستان با درنرودیدن قله 50 دلاری در بالاترین سطح آن به حدود 58 دلار رسید این اتفاق که البته آنچنان تاثیری فعلا بر روی نمادهای گروه نداشته است با ثبات در بلندمدت می تواند باعث تعدیلات مثبتی بر روی آنها بشود.

در این هفته شاهد انتشار گزارشات ماهیانه برخی شرکتهای گروه از جمله شراز، شبریز، شاوان و شتران بودیم که البته تنها میزان تولید و فروش آنها مشخص شده بود و به علت قطعی نبودن و در دسترس نبودن نرخها مبالغ فروش اعلام نشده است، لیکن باید کم کم خود را آماده ارائه گزارشات آنها در 6 ماهه و مشخص شدن قیمت فروش آنها بکنیم.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - گروه بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24