Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تحلیلگران ارشد در موسسات تحقیقات اقتصادی معتقدند سرنوشت بازارها طی ماه های آینده به عواملی بستگی دارد که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. نوسان های بزرگ در این ..

پنج عامل موثر بر بازارها و سرمایه گذاران در هفته جاری

بورس24 : در هفته های اخیر شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان عموما رشد کرده اند اما در بازارهای دیگر، تغییرات قیمت ها همواره صعودی نبوده است. در هفته پیش رو، با آنکه بازارهای چین تعطیل هستند گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود و به همین دلیل انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ باشد. همچنین در بازارهای ارز پیش بینی هایی مطرح شده که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

گزارش های وزارت کار آمریکا

در هفته پیش رو، مهمترین گزارش موثر بر عملکرد بازارهای، گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی (سپتامبر) است که امروز پایان می یابد. در این گزارش که روز جمعه منتشر می شود به نرخ بیکاری و تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه جاری در بخش غیرکشاورزی اشاره می شود.

در ماه های اخیر گزارش های ماهانه وزارت کار آمریکا مثبت بوده و انتظار می رود گزارش این هفته نیز چنین باشد. روز پنجشنبه نیز وزارت کار آمریکا گزارش خود درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل را منتشر می کند. گزارش های هفتگی وزارت کار نیز عموما مثبت بوده اند. امیدبخش بودن این گزارش ها سبب رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت مواد خام می شود.

تغییرات شاخص دلار

دومین عامل موثر بر بازارها در هفته پیش رو، تغییرات شاخص دلار است. هفته گذشته شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد به بالاترین میزان در شش هفته اخیر رسید و ارزش یورو در پایین ترین میزان در یک ماه و نیم اخیر قرار گرفت. افزایش ارزش دلار سبب کاهش قیمت برخی مواد خام از جمله طلا و نقره شد.

پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو بدون تغییر خواهد بود و در برابر پوند افزایش خواهد یافت. تحقق این پیش بینی سبب خواهد شد موانعی در برابر افزایش قیمت مواد خام ایجاد شود. علت آن است که اکثر مواد خام به دلار قیمت گذاری می شوند و وقتی ارزش دلار رشد می کند قیمت ها برای دارندگان دیگر ارزها گران می شود و از تقاضا و قیمت ها کاسته می شود.

این هفته همچنین وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در منطقه یورو، اقتصادهای بزرگ این منطقه و آمریکا مشخص می شود. محتوای این گزارش ها نیز بر ارزش دلار و یورو و قیمت مواد خام موثر است.

اظهارنظرهای مقامات بانکی

سومین عامل موثر بر بازارها، سخنرانی مقامات بانک های مرکزی بزرگ است. سخنان این افراد نشان می دهد جهت گیری سیاست های پولی بانک های مرکزی چیست. بانک مرکزی آمریکا امسال تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد پایان سال، یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود و ریسک پذیری سرمایه گذاران در بازار مالی آمریکا را کاهش می دهد.

از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا در حال بررسی موضوع کاهش برنامه های حمایتی خود است. البته قرار نیست حمایت ها متوقف شود. در ماه جاری میلادی (اکتبر) بررسی جدی این موضوع آغاز می شود و بخشی از رشد ارزش یورو حاصل این عامل است. برخی اعضاء شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا با هر اقدامی که سبب افزایش ارزش یورو شود مخالف هستند زیرا این امر به سود شرکت های بورسی لطمه وارد خواهد کرد.

تنش های ژئوپولیتیک

تحولات در شبه جزیره کره عامل دیگری است که بر بازارهای مختلف تاثیر دارد. در هفته های اخیر بر شدت تنش های ژئوپولیتیک در این شبه جزیره افزوده شده است. هر گونه تهدید جدید از سوی کره شمالی و آمریکا علیه طرف مقابل، از ریسک پذیری سرمایه گذاران می کاهد البته در روزهای اخیر تاثیر این تنش ها کاهش یافته است.

بازده اوراق قرضه

پنجمین عامل موثر بر بازارهای مختلف، تغییرات بازده اوراق قرضه است. سود این اوراق در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته در حال افزایش است و این بدان معناست که نرخ های بهره رشد می کنند. علت آن است که اظهارنظرهای اخیر مقامات بانک های مرکزی _ بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا _ نشان می دهد آنها قصد دارند از سیاست های حمایتی خود بکاهند.

نکته جالب توجه این است که افزایش بازده اوراق قرضه با آنکه نشان می دهد وضعیت اقتصادی در حال بهتر شده است می تواند در بلندمدت به زیان بازارهای مالی باشد. رونق بازارهای مالی در بلندمدت را می توان حاصل تزریق میزانی بالا از نقدینگی به سیستم مالی جهان طی 10 سال اخیر دانست.

پنج عاملی که در بالا ذکر شد بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر قابل ملاحظه خواهند داشت. اخیرا بازار طلا و دیگر فلزات گرانبها عملکرد منفی داشته و قیمت فلزات پایه تغییرات بزرگی نداشته است. سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام بر وضعیت اقتصادی در چین و تحولات سیاسی در آمریکا تمرکز دارند.

در زیر عملکرد نفت برنت، مس و طلا در ماه جاری میلادی یعنی ماه سپتامبر که امروز پایان می یابد نشان داده شده است:

نفت

مس

طلا

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24