Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما سری هم به فملی بزنیم که پس از رشد اخیر در مسیر اصلاحی قرار گرفته و در مرز قیمت های ٢٠٠ تومانی نوسان می کند. افت قیمت مس در بازارهای جهانی ، سبب شده تا این سهم قدرت افزایشی سابق را نداشته باشد. البته عملکرد شرکت در شهریور ماه خوب بوده و تعدیل مثبت شرکت قطعی است. فملی در حالی مبلغ فروش خود برای سال ٩۶ را در سطوح ۶۴.٩٧٠ میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه ۵.٠٧٠ میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه ۵.١٣١ میلیارد ریال ، فروش ...

«تفاوت های بازار ٩۵ و ٩۶ !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته وضعیت متعادلی داشت و شاهد برابری نسبی عرضه و تقاضا در اکثر گروه های بزرگ و تاثیرگذار بودیم. البته همانطور که انتظار می رفت ، کفه ترازوی سمت عرضه به دلیل تعطیلات 4 روزه ، اندکی قوی تر از کفه ترازوی سمت تقاضا بود اما در مجموع شاهد بازار قابل قبولی بودیم. مقایسه فضای فعلی تالار شیشه ای با یکسال گذشته تفاوت‌ های آشکار و مشهودی را نشان می ‌دهد. بورس تهران در حالی به مصاف نیمه دوم سال 96 رفته که بازدهی «ویترین اقتصادی کشور» در 6 ماه نخست سال در حدود 11 درصدی بوده و این در شرایطی است که شاخص کل طی سال گذشته در همین دوره زیان نزدیک به 5 درصدی را به فعالان این بازار تحمیل کرده بود.

درخصوص چرایی این مساله بارها صحبت کرده ایم. بهبود درآمد شرکت ها ، رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی و کاهش نرخ سود بانکی 3 عامل موثر در اشتیاق و تمایل معامله گران و سرمایه گذاران برای ورود نقدینگی به بازار می باشد. البته بازار با دوران اوج خود فاصله زیادی دارد اما نمی توان انتظار پرواز یک شبه را داشت و طبیعی است که در این مسیر دست اندازها و مقاومت هایی را داشته باشیم. در بررسی آماری که میان سهامداران و تحلیلگران به عمل آمده ، بیش از 70 درصد فعالان بورس بر این عقیده اند که بازدهی بازار سرمایه در نیمه دوم سال ، بیش از بازدهی بازارهای رقیب خواهد بود. در گفت‌وگو با آنها به راحتی می ‌توان دریافت که کاهش نرخ سود بانکی دیگر به مانند گذشته مطالبه شماره یک فعالان بازار نیست و این ریسک تا حدودی از سر بازار برداشته شده است. البته برخی از بانک های خصوصی که از قضا وضعیت پیچیده تری دارند ، همچنان در پرداخت سود تخلف می کنند اما رقم آن به لحاظ وزنی ، چندان بالا و تاثیرگذار نیست.

در مجموع باید گفت ، کانال‌ شکنی‌ های اخیر شاخص کل و عبور از مقاومت 81.500 واحدی که بازار در حدود یکسال و نیم با آن درگیر بود ، سبب شده تا قله تاریخی 89.700 واحدی ( پیک رشد شاخص در سال 92 ) ، بیش از گذشته در دسترس باشد. البته برخی معتقدند با توجه به بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها و اینکه رشد اخیر بازار تنها توسط 3 گروه «فلزات اساسی» ، «کانی های فلزی» و «فرآورده های نفتی» رخ داده ، این احتمال وجود دارد که حتی شاخص کل ضمن ورود به کانال 90 هزار واحدی ، رکودهای جدیدتری را به ثبت برساند. البته اظهارنظر در این خصوص کمی زود است و باید نیم نگاهی هم به فضای سیاسی خصوصا در میانه های اکتبر داشت اما در مجموع به نظر تحولات خوبی را در نیمه دوم سال داشته باشیم. در ادامه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که به دلیل تعطیلات آخر هفته و همچنین تاسوعا و عاشورای حسینی کم حجم و ضعیف بود. البته در برخی از گروه های کوچک بازار تحرکات خوبی داشتیم اما عمدتا فضا سنگین و بی رمق بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 18 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، منفی گروه قند و شکر و مثبت گروه کانی های فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. اما به پیش بینی بازار می رسیم و طبیعی است که پس از 4 روز تعطیلی پیش بینی دقیقی نتوان از وضعیت بازار داشت. البته افت قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی خبر خوبی نیست اما در مجموع می توان انتظار داشت معاملات بهتری را در هفته جاری داشته باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، همزمان با تشدید لفاظی‌ های دونالد ترامپ ، رئیس‌ جمهور ایالات‌متحده آمریکا مبنی بر احتمال عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای و زمزمه‌ هایی درباره بازنگری این توافق ، سفیران آلمان ، بریتانیا و فرانسه در کنار نماینده رسمی اتحادیه اروپا بار دیگر قاطعانه از توافق هسته ‌ای حمایت کردند. آنها توصیه کردند تا وقتی ایران به برجام پایبند است ، آمریکا هم باید به آن احترام بگذارد. این سفرای اروپایی تاکید کردند مادامی که ایران به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» ، پایبند باشد، «کشورهایشان قویا از این توافق دفاع خواهند کرد.» سفرای اروپایی در نشست شورای آتلانتیک تاکید کردند که اروپا آماده است تا تلاش‌ های دولت آمریکا را برای وضع مجدد تحریم‌ ها علیه ایران مسدود کند.

به نوشته روزنامه هافینگتن پست ، همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل بعدی رئیس‌ جمهور آمریکا در اواسط ماه اکتبر برای ارائه گزارش کنگره درباره پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای دیپلمات ‌های اروپایی درحال لابی با دولت ترامپ برای ماندن در این توافق هستند. دیوید سولیوان سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن در نشست «شورای آتلانتیک» در واشنگتن گفت: «اگر آمریکا از توافق هسته‌ ای با ایران خارج شود و دوباره تحریم‌ هایی را وضع کند ، نه تنها ایران بلکه کشورهایی که با ایران تجارت می‌ کنند را هدف قرار می ‌دهد.» به گفته سولیوان ، اتحادیه اروپا می ‌تواند از یک اساسنامه که به اواسط دهه 1990 باز می‌ گردد، بهره ببرد که از شرکت‌ های اروپایی در برابر مجازات شدن به ‌دلیل تحریم ‌ها حمایت می ‌کند. همچنین او افزود: «ما این اساسنامه را داریم که از شرکت‌ های اروپایی که از سوی ماهیت فرامرزی تحریم‌ های آمریکا در شرایط خاص حمایت قانونی می ‌کند. من تردیدی ندارم که اگر این سناریو عملی شود که هنوز هم مشخص نیست، اتحادیه اروپا از منافع مشروع شرکت‌ هایمان با تمام توان دفاع می ‌کند.»

ب) در خبری دیگر ، «یوکیا آمانو» ، مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمیخواست قدرت‌ های جهانی درباره یکی از بندهای توافق هسته‌ ای ایران و گروه 1+5 (برجام) که روسیه و ایران در تفسیر آن با کشورهای غربی و آژانس اختلاف ‌نظر دارند ، شفاف ‌سازی کنند. منتقدان برجام از مدت ‌ها پیش گفته ‌اند دولت آمریکا می‌ تواند از بند T مندرج در ضمیمه اول توافق هسته ‌ای با ایران به‌ عنوان بهانه‌ ای برای بازرسی از سایت‌ های نظامی ایران استفاده کند.

ج) ظریف در گفت‌وگو با گاردین و فایننشال تایمز گفت : به گمان من ترامپ سیاست پیش‌بینی ناپذیر بودن را اتخاذ کرده بود و اکنون آن را به سمت غیرقابل اعتماد بودن هم تغییر می‌ دهد‌. حدس من این است که او پایبندی ایران را تایید نخواهد کرد و این تصمیم را به کنگره واگذار خواهد کرد. خروج از برجام تنها یکی از گزینه‌ هایی است که تهران بررسی می‌ کند؛ گزینه‌ های دیگر بستگی به برخورد دیگر اعضای جامعه بین‌المللی با آمریکا (در صورت خروج از برجام) دارد.

د) در حوزه اقتصاد ، معاون رئیس جمهور درخصوص نرخ واقعی ارز گفت : فکر می ‌کنم نرخ واقعی ارز نزدیک به همین نرخ ارز مبادله ‌ای باشد و در صورتی که تک نرخی به مرحله اجرایی برسد به سمت نرخ ارز آزاد نمی ‌رویم و ارز تک نرخی شاید چیزی بین دو نرخ مبادله‌ ای و بازار آزاد باشد. نوبخت گفت: سال گذشته نوسان کاذب نرخ ارز را متعادل کردیم اما با این وجود نرخ امروز ارز شناور اما مدیریت شده است و هر موقع احساس کنیم بدون جهت بالا می‌ رود کنترل می ‌کنیم. وی با اشاره به اصلاح نظام بانکی با توجه به وضعیت بودجه گفت : دو مشکل در نظام بانکی وجود دارد ؛ یکی مطالبات بانک ها از دولت و دیگری سرمایه محدود بانک ها می باشد.

معاون رئیس جمهور افزود : اگر بخواهیم تسهیلات دهی بانک ها افزایش داشته باشد باید بدهی دولت به بانک ها پرداخت شود و همچنین سرمایه آنها را افزایش دهیم. نوبخت گفت: سرمایه بانک های دولتی را از 253 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 543 هزار میلیارد تومان در سال 95 افزایش دادیم یعنی قدرت بانک ها برای تسهیلات دهی افزایش پیدا کرده است. وی همچنین گفت : سال گذشته 39 هزار و 150 میلیارد تومان بدهی دولت را به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کردیم که بخش قابل توجهی از آن که از طریق اوراق تسویه شده است. سخنگوی دولت افزود : مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین در سال گذشته را به دولت داده بود اما به دلیل اهمیت کنترل تورم برنامه در این خصوص نداریم. نوبخت وجود هرگونه برنامه برای افزایش قیمت حاملهای انرژی را تکذیب کرد و گفت: هیچ پیشنهادی نیز از سازمان برنامه و بودجه برای افزایش قیمت حامل های انرژی وجود ندارد.

ه) در سایر خبرها ، نرخ تورم در 12 ماه منتهی به شهریور 96 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور 95 براساس سال پایه 100=1395 به 9.9 درصد رسیده است. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریور ماه 96 به عدد 108 رسید که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش یافت. همچنین بر اساس داده های شاخص مذکور در شهریور ماه 96 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.4 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش نرخ تورم در 12 ماه منتهی به شهریور 96 نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریور 95 براساس سال پایه 100=1395 معادل 9.9 درصد بوده است.

و) در بازارهای جهانی ، افت قیمت نفت و رشد محدود در فلزات رنگین را شاهد بودیم. به نقل از رویترز ، پس از آنکه آمارها نشان داد که میزان ذخایر نفت خام آمریکا به شکل غیر منتظره ای کاهش یافته و پالایشگاه های این کشور تولید خود را افزایش داده اند ، قیمت نفت اندکی کاهش یافت ! تهدید ترکیه به بستن مسیر صادرات نفت خام از عراق نیز می توانست عاملی برای رشد قیمت ها باشد اما این اتفاق نیفتاد. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 56 دلار و 70 سنت رسید و قیمت نفت خام آمریکا در سطوح 51 دلار و 65 سنتی به کار خود خاتمه داد. انستیتوی نفت آمریکا اعلام کرد ، میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته 761 هزار بشکه کاهش یافته و تولید پالایشگاه ها افزایش یافته است. میزان ذخایر بنزین آمریکا نیز رشد داشته است. این آمارها بر خلاف انتظار تحلیلگران بازار نفت بود. بر اساس نظرسنجی رویترز از تحلیلگران، انتظار می رفت میزان ذخایر نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی افزایش یابد. در فلزات اساسی هم وضعیت به همین گونه بود ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 6.505 – 2.490 – 3.150 و 2.105 دلاری قرار گرفتند. جانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود اعلام کرد که نگه داشتن نرخ بهره تا زمانیکه نرخ تورم به سطح 2 درصد نرسیده یک نوع بی احتیاطی خواهد بود. عدم اطمینان ، افزایش تدریجی نرخ بهره را تقویت کرده است.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فولادی و سنگ آهنی پس از اینکه بازار به گزارش عملکرد فخوز و فولاد واکنش مثبتی نشان نداد ، فخوز نیز گزارش 3 ماهه خود را با تعدیل مثبت اصلاح کرد تا این رویداد در کنار رشد محدود قیمت ها در بازارهای جهانی ، زمینه را برای بهبود تقاضا در نمادهای این گروه فراهم آورد. البته رشد قیمت ها عمدتا ناشی از حمایت حقوقی ها بود و در این بین حقیقی ها مشارکت چندانی نداشتند. طبیعی است که در صورتی که حقیقی ها مشارکت نداشته باشند ، به مرور شاهد اصلاح فرسایشی در فولادی ها و سنگ آهنی ها باشیم.

در بازارهای جهانی ، سنگ آهن همزمان با رشد 6 الی 9 دلاری قیمت میلگرد در شمال چین و 20 یوانی غرب چین فرصت رشد قیمت تا سطوح 64 دلاری را بدست آورد. محدودیت های ترافیکی هفته آینده ناشی از تعطیلات بلند مدت چینی ها ، عامل دوم تحریک تقاضا بود. با این حال ورود فولادسازان به عنوان فروشنده سنگ آهن نشان می دهد که عرضه برای این محصول بیش از تقاضاست. ظاهرا محموله هایی که در هفته های اخیر بروی کشتی خریداری شده در حال ورود به بنادر هستند ، لکن محدودیت های زیست محیطی و اعمال سقف تولید 50 درصد برای برخی تولیدکنندگان باعث شده تا فولادسازان حالا اقدام به تجارت و فروش محموله ها در بنادر کنند که عامل مازاد عرضه و تهدید است.

در گروه فولادی ، معاملات کم رمق دنبال شد و حتی توقف نماد فخوز برای تعدیل مثبت هم نتوانست هیجان از دست رفته در فولادی ها را بازیابی کند. فخوز در حالی طی روزهای اخیر گزارش عملکرد 6 ماهه خود را منتشر کرده بود که شرکت سه شنبه در گزارش اصلاحیه ای سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 27 درصدی از سطوح 614 ریالی تا 781 ریال افزایش داد. پیش بینی افزایش 8.7 درصدی مبلغ فروش عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش از مهمترین دلایل تعدیل مثبت فخوز می باشد. این شرکت همچنین اصلاحیه عملکرد 6 ماهه را منتشر کرد و در این گزارش مقادیر فروش را تفکیک کرد. این گزارش تائید می کند که مبالغ فروش صادراتی در اسلب و بیلت از فروش داخلی کمتر است. در حالی که نرخ فروش داخلی هرکیلو اسلب 18.020 ریال لحاظ شده که نرخ فروش صادراتی 14.459 ریال ذکر شده است. در بلوم و بیلت نیز نرخ فروش صادراتی 15.276 ریال و نرخ فروش داخلی 19.410 ریال است. این اصلاحیه عملا دامپینگی که از آن سخن می گفتیم را تائید می کند. به نظر فخوز برای امسال در حدود 900 ریال سود داشته باشد.

از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به گشایش نماد ذوب آهن با رشد 2 درصدی اشاره داشت. ذوب آهن انصافا گزارش خوبی داشت اما این سهم برای حرکت به سمت قیمت های 100 تومانی نیاز به رشد سایر نمادهای گروه دارد. در فولاد مبارکه وضعیت بد نبود و حمایت حقوقی در این نماد سبب شد تا سهم به مرز قیمت های 200 تومانی بازگردد. در گروه سنگ آهنی هم وضعیت مشابه با فولادی ها بود. با این تفاوت که تحرکات حقوقی در نماد ومعادن سبب شد تا این سهم با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید برسد. گویا برخی از حقوقی ها در پی جمع آوری ومعادن در راستای تجمیع برای فولاد مبارکه می باشند.

ب) در گروه خودرویی روند عرضه و تقاضا بد نیست اما خبری از شادابی معاملات انتهای هفته گذشته نیست و معاملات کم حجمی را شاهد هستیم. خودرویی‌ ها به شدت تابع حرکت نقدینگی در بازار می باشند. رصد نقدینگی در گروه خودرو کاملا بر این موضوع تاکید دارد که این نقدینگی ضمن توجه اندک به تغییرات بنیادی اما عمدتا تابع انتظارات است. به نظر می رسد خودرویی ها برای آغاز یک حرکت صعودی پایدار ، نیاز به حضور بیشتر نقدینگی داشته باشند. ترس از کاهش حاشیه سود شرکت ها از محل رشد نرخ ورق عاملی است که سبب شده بازار در مقطع فعلی خیلی تمایل به خریدهای رو به بالا نداشته باشد و در نتیجه شاهد درجا زدن قیمت ها هستیم.

در این گروه ایران خودرو در بازه قیمتی 260 – 270 تومانی نوسان می کند. به نظر خودرو مدتی در این محدوده نوسان می کند و سپس در مسیر قیمت های 290 تومانی قرار خواهد گرفت. بحث حضور بنز در ایران و قصد همکاری این شرکت با ایران خودرو در زمینه مونتاژ خودروهای سبک و همچنین زمزمه راه اندازی خط تولید پژو 301 تا پایان فصل پائیز می تواند به روند حرکت سهم برای رشد میان مدتی کمک کند. خصوصا که شرکت در نیمه نخست سال در حدود 60 درصد مقدار تولید پیش بینی شده و 56 درصد مقدار فروش خود را کاور کرده است. البته این روزها باری دیگر بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داغ شده و گفته می شود مذاکراتی با وزیر اقتصاد در این خصوص در جریان می باشد. ( طی روزهای آتی نگاهی به عملکرد 6 ماهه ایران خودرو خواهیم داشت. )

در سایپا بواسطه جابجایی بلوک در نماد اصلی ، شاهد معاملات بهتری بودیم. این سهم برای قرار گرفتن در مسیر رشد ، نیاز به گذر از سد 123 تومانی دارد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 119.622 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 2.693 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 6.818 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 8.307 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 8.885 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 11.519 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 9.497 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول و دوم 47.719 میلیارد ریال معادل 40 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. در ظاهر شرکت از بودجه عقب می باشد اما معمولا خودروسازان در نیمه دوم سال فروش قوی تری دارند. یعنی اگر فرض را بر این بگیریم که فروش 6 ماه دوم سایپا به اندازه میانگین فروش مرداد و شهریور ماه باشد ، تقریبا مبلغ فروش کاور خواهد شد.

در زامیاد قیمت های بیش از 80 تومانی مانع از پیشروی سهم شده و شاهد حرکت سهم به سمت قیمت های 75 تومانی هستیم. اگرچه عملکرد شرکت در نیمه نخست سال تعریفی نداشته اما سرعت گرفتن رشد تولید و فروش در مهر ماه شرایط را برای تحقق بودجه پیش بینی شده فراهم خواهد کرد. در خکاوه نیز وضعیت بنیادی مناسب نیست اما قرار گرفتن سهم در قیمت های زیر ارزش اسمی و برخی از خبرهای ریز و درشت می تواند سبب نوسانات مثبت موقت در این نماد شود. مدیرعامل شرکت سایپادیزل گفت : ارتباط با شرکای خارجی به ویژه شرکت ولوو سوئد در بالاترین سطح همکاری در یک دهه اخیر قرار دارد که با تولید و عرضه محصولات جدید و باکیفیت ولوو به بازار ایران ، ابعاد این رابطه گسترش خواهد یافت.

ج) در گروه پالایشی ، معاملات کم رمق و ضعیف بود و حتی حمایت برخی از حقوقی ها در نماد پالایش نفت تهران هم نتوانست نمادهای این گروه را در مسیر رشد قرار دهد. شایعاتی درخصوص تمایل فروش برخی از حقوقی های بزرگ در 2 نماد شبندر و شپنا سبب شده تا بازار با احتیاط بیشتری در این 2 نماد حرکت کند و جالب اینجاست که هر 2 سهم از نظر بنیادی در موقعیت خوبی قرار گرفته و پتانسیل تعدیل عایدی در گزارش های میان دوره ای دارند. البته شپنا بهتر از شبندر معامله می شود و بازدهی قوی تری داشته است. خصوصاکه P/e این سهم پائین تر از سایر همگروهی ها بوده و گفته می شود تعدیل مثبت خوی در انتظار سهم خواهد بود.

در شتران تقاضا قوی تر بود و این سهم پالایشی ضمن گذر از قیمت های 330 تومانی ، با سرعتی آهسته و پیوسته ، به سمت سطوح 360 تومانی گام بر می دارد. این شرکت موفق شده رقم سودآوری خود را به رقمی بیش از رقم سود سال 92 که اوج سودآوری پالایشی ها بود برساند و همین عامل در کنار نبود فروشنده جدی سبب شده تا معاملات بهتری را در این سهم پالایشی شاهد باشیم. در این گروه ونفت هم پس از پستی و بلندی های اخیر می تواند در مسیر نوسان مجدد قرار بگیرد. این شرکت قصد دارد 55 میلیون و 615 هزار سهم شرکت سرمایه گذاری نفت قشم ( معادل 49 درصد ) را واگذار نماید. گفتنی است ، قیمت تمام شده هر سهم 10.000 ریال و قیمت کارشناسی نیز 15.194 ریال تعیین شده است. در صورت تحقق این امر ، ونفت می تواند سود 215 ریالی خود را تا سطوح 350 ریالی افزایش دهد. انتظار می رود ونفت در قیمت های نزدیک به 160 تومانی مجددا مورد توجه بازار قرار بگیرد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما سری هم به فملی بزنیم که پس از رشد اخیر در مسیر اصلاحی قرار گرفته و در مرز قیمت های 200 تومانی نوسان می کند. افت قیمت مس در بازارهای جهانی ، سبب شده تا این سهم قدرت افزایشی سابق را نداشته باشد. البته عملکرد شرکت در شهریور ماه خوب بوده و تعدیل مثبت شرکت قطعی است. فملی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 64.970 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 5.070 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 5.131 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 5.243 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 4.665 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 4.533 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 5.677 میلیارد ریال و مجموع فروش نیمه نخست سال 30.320 میلیارد ریال معادل 46.6 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

اما گزارش عملکرد فملی 3 نکته مهم دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت :

نکته اول اینکه فروش فملی تا پایان شهریور ماه ( استناد به آخرین گزارش منتشر شده ) 30.320 میلیارد ریال اعلام شده است که اگر این رقم را از مبلغ فروش 24.643 میلیارد ریالی پایان مرداد ماه کسر کنیم ، به رقم 5.677 میلیارد ریالی می رسیم. در حالی که فروش مرداد ماه فملی 4.575 میلیارد ریال قید شده است !! این رویداد تقریبا تو تمام ماه های گذشته نیز رخ داده است. طبق تماسی که با شرکت داشتیم ، گویا بخشی از صادرات شرکت به دلیل مشخص نبودن عیار ، با تاخیر در صورت های مالی می نشیند و این باگ ناشی از این مساله است. متاسفانه باید گفت که با این شیوه گزارش دهی ، خیلی نمی توان به گزارش های ماه به ماه اتکا کرد. بهتر است شرکت درخصوص این مساله توضیحات لازمه را در گزارش ها منعکس کند.

نکته دوم در فملی اینکه نرخ فروش کاتد ( مهمترین محصول شرکت ) در شهریور ماه به ازای هر تن 260 ریال بوده در حالی که نرخ فروش این محصول در مرداد ماه 248 هزار ریال ، در تیر ماه 224 هزار ریال ، میانگین 6 ماهه 237 هزار ریال و نرخ پیش بینی شده در بودجه در حدود 211 هزار ریال می باشد. و نکته سوم اینکه فملی در حدود 10 هزار تن کاتد در انبار دارد که اگر با نرخ های فعلی ( نرخ تسعیر دلار 39.000 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس LME «بازار فلزات لندن» 6.500 دلار ( حساب کنیم ، به رقم بالغ 2.540 میلیارد ریال می رسیم.

فملی در گزارش 3 ماهه ای که منتشر کرد ، سود هر سهم خود را با مفروضات نرخ هر تن کاتد بر اساس LME (بازار فلزات لندن) 5.600 دلار و نرخ تسعیر دلار 37.500 ریالی ، در سطوح 272 ریالی پیش بینی کرد و 89 ریال معادل 33 درصد آن را پوشش داد. شرکت همچنین در شفاف سازی که اخیرا منتشر نمود ، اعلام کرد که در صورت رشد نرخ LME (بازار فلزات لندن) تا سطوح 6.500 – 6.600 – 6.700 – 6.800 – 6.900 – 7.000 دلار ( با فرض عدم رشد دلار ) سود خود را می تواند به ترتیب تا سطوح 377 – 389 – 401 – 413 – 425 – 436 ریالی تعدیل کند و جالب اینجاست که برای اهرم دلار هم هیچ ارزشی قائل نشد !

با شرایط فعلی ، به نظر شرکت می تواند سود خود در سال جاری را تا سطوح 450 و حتی با فرض رشد بیشتر دلار تا سطوح 500 ریالی افزایش دهد. به خصوص اینکه شرکت موجودی انبار خوبی دارد. گفتنی است ، فملی اکنون در قیمت های 2.000 ریالی و با P/e حدود 7.4 واحدی معامله می شود. محدوده 230 و 195 تومانی نزدیک ترین سطوح مقاومتی و حمایتی فملی محسوب می شوند. انتظار می رود فملی در گزارش 6 ماهه بخشی از تعدیل خود را به بازار منعکس کند.

6) تحلیل تکنیکال :

اما در این شماره از چشم انداز سری به بازار پایه خواهیم زد. جایی که معمولا معامله گران ریسک پذیر پرسه می زنند. اگرچه بسیاری از نمادهای این بازار به دلیل مشکلات ساختاری و بنیادی ریسک زیادی برای سرمایه گذاری دارند اما در این بین برخی از سهم ها نظیر «پلوله» بواسطه بهبود وضعیت بنیادی و یکسری از خبرهای ریز و درشت می توانند مسیر بهتری را در پیش بگیرند. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، روند حرکتی سهام شرکت گاز لوله با نماد پلوله را در بازه زمانی 4 – 5 سال اخیر در یک کانال صعودی محصور نمودیم. این کانال از آن جهت اعتبار بالایی دارد که سهم طی بازه زمانی مذکور ، واکنش های زیادی به محدوده کف و سقف آن نشان داده و بنابراین تا مادامی که این کانال برقرار باشد ، نوسان گیران می توانند در کف ها اقدام به خرید و در سقف ها دست به شناسایی سود و خروج بزنند. لذا خرید این سهم در قیمت های نزدیک به 400 تومانی با رعایت حد ضرر 310 تومانی و حد سود 850 – 900 تومانی ( با توجه به ریسک به ریوارد مناسب ) می تواند گزینه جذابی برای علاقه مندان به سهام پر ریسک بازار پایه ای باشد. قرار گرفتن dtاسیلاتور به عنوان یک اندیکاتور سرعت سنج در محدوده اشباع از فروش و شکل گیری واگرایی مثبت نشان می دهد که پلوله می تواند کم کم به روند اصلاحی خود خاتمه داده و در مسیر سقف کانال صعودی ترسیم شده قرار بگیرد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه پتروشیمی معاملات متعادل اما عمدتا منفی را در اکثر نمادها شاهد بودیم. خبر اخیر آزادسازی نرخ دلار برای خوراک پتروشیمی از مهمترین دلایلی که سبب شد تا فشار عرضه در این گروه افزایش یابد اما خبر مذکور خیلی سریع تکذیب شد و با توجه به اصلاح روزهای اخیر و همچنین رشد نرخ اوره و متانول در بازارهای جهانی ، انتظار می رود در هفته جاری شاهد معاملات بهتری در غول های پتروشیمی بورس تهران باشیم.

ب) در گروه رایانه و آی – تی ، های وب با وجود عرضه های میلیونی از سوی سهامدار عمده اما باز هم متعادل نشد. گفته می شود روز چهارشنبه تلاش های زیادی برای متعادل شده سهم انجام شده و احتمالا در روزهای ابتدایی هفته جاری ، باید شاهد متعادل شدن سهم پیش از لمس قیمت های 500 تومانی باشیم. حسام الدین ، جعفری مشاور مدیر عامل شرکت «های وب» درخصوص متعادل سازی این سهم گفت : سهامدار عمده تصمیم گرفته که قیمت سهم را متعادل کند و سهم بیشتر از این رشد نخواهد کرد ، چراکه صف خرید بیش از این به صلاح نیست. وی افزود: دوشنبه سهم را متعادل می کنیم. جعفری گفت: اراده سهامدار عمده براین است که هر چه لازم است برای متعادل شدن سهم عرضه نماید و سهم از این بالا تر نمی رود. این اظهارات درحالی مطرح می شود که 48 ساعت قبل از این مصاحبه در مصاحبه ای دیگر گفته شد که به غیر از 20 میلیون سهم ، عرضه دیگری نخواهیم داشت !!

ج) اما با جدی شدن بحث افزایش نرخ برخی از محصولات گروه غذایی ، بحث افزایش نرخ برخی از اقلام گروه دارویی نیز جدی تر دنبال می شود. گویا طی هفته های اخیر نشستی برگزار شده و این مساله نیز قطعی شده است. به نظر یکی از گروه هایی که می تواند در نیمه دوم سال بازدهی مناسبی داشته باشد ، گروه دارویی است. خصوصاکه گفته می شود طی روزهای آتی بخشی از مطالبات شرکت ها پرداخت می شود و در نیمه دوم سال نیز برخی از اقلام دارویی مجوز افزایش نرخ را دریافت خواهند کرد. اصغری ( معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ) خطاب به مدیران شرکت های دارویی گفت : می دانیم که صنعت از ثابت نگاه داشته شدن قیمت دارو گله مند است لذا برنامه داریم بر اساس اولویت ها در کمیسیون ، قیمت ها را اصلاح کنیم. در این گروه نمادهایی نظیر تیپیکو ، دتولید ، دلر و دسبحا می توانند گزینه های مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری به دید نگهداری تا شب مجمع باشند.

د) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری ، وخارزم از نمادهای مورد توجه بود که البته رقمی بالغ بر 8 – 8.5 میلیارد تومان از معاملات این نماد ناشی از جابجایی دو طرفه بین حقوقی ها بود. اما در مجموع معاملات خوبی را در این سهم شاهد هستیم. بحث تهاتر بدهی های شرکت از طریق واگذاری دارایی در کنار توافق جدید بر سر نحوه پرداخت اقساط نیروگاه قائم به بانک صادرات ، از مهمترین دلایل توجه به سهم می باشد. ضمن اینکه گفته می شود وخارزم برنامه افزایش سرمایه را هم در دستور کار دارد. محدوده 90 – 94 تومانی مهمترین سطح مقاومتی پیش روی وخارزم می باشد. در این گروه 2 نماد وصندوق و وآتی را هم باید زیر نظر داشت. به نظر هر 2 سهم پتانسیل رشد میان مدتی را دارند.

ه) در گروه مخابرات و ارتباطات ، اخابر پس از رشد روزهای اخیر ، در حال پولبک به مقاومت شکسته شده خود می باشد و به نظر پس از چند روز درجا زدن ، شاهد حرکت سهم به سمت قیمت های 250 تومانی باشیم. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 6.000 میلیارد تومانی به 6.600 میلیارد تومان ( معادل 10 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد. به نظر اخابر در این قیمت ها و حتی تا سطوح 220 تومانی هم برای خرید جذاب باشد. چراکه شرکت با P/e کمتر از 4.5 واحدی ، در حدود 7 ماه دیگر به مجمع می رود و تقسیم سود خوبی خواهد داشت.

و) در گروه حمل و نقلی اکثر نمادها با رشد قیمت و افزایش محدود تقاضا به کار خود خاتمه دادند. خوش ‌بینی درباره روند آتی صنعت حمل ‌و نقل میان کارشناسان بیش از سهامداران است. به‌ زعم برخی کارشناسان به دنبال توسعه تجارت ایران ، پیش‌ بینی می ‌شود که صنایع دریایی و ریلی رشد قابل توجهی داشته باشند. در این گروه نمادهایی نظیر حسینا و توریل گزینه های مناسبی برای خرید در قیمت های فعلی می باشند. در حریل هم شرایط بد نیست اما ممکن است زمان بیشتری برای آغاز رالی صعودی نیاز باشد.

ز) در گروه شیمیایی و شوینده ، با وجود رسیدن خبر افزایش نرخ برخی از محصولات شوینده اما به غیر رشد محدود در نماد پاکسان ، سایر نمادها نظیر پاکشو و شگل با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. کرباسی رئیس اتحادیه بنکداران گفت : یکی از انواع کالاهایی که در چند روز اخیر گرانتر شده است ، انواع شوینده ‌ها از جمله مایع دستشویی ، ظرفشویی و پودر لباسشویی است که افزایش قیمت 12 درصدی داشته‌ اند. در این گروه به پاکشو در قیمت های فعلی گزینه بدی نیست اما اگر محدوده 1.120 تومانی را از دست بدهد ، احتمالا تا سطوح 1.000 تومانی نیز اصلاح شود.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.900 – 3.912 تومان

ب) یورو : 4.685 – 4.700 تومان

ج) درهم امارات : 1.070 – 1.078 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.238.000 – 1.248.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محسن دائی
    محسن دائی

    سلام ،دست تون درد نکنه . ممنون. ولی باور بفرمائید شیران نیز یکی از شرکتهای بورسی ست.

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24