Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نوسان های بزرگ قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر هم مایه امیدواری بوده و هم عامل نگرانی برای سرمایه گذاران در سهام سنگ آهنی. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند ..

فعالان بازار سنگ آهن به جبران زیان ها امیدوار باشند؟

قیمت فولاد و سنگ آهن در هفته های اخیر کاهش یافته و برخی تحلیلگران معتقدند این روند برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد. درباره علل این کاهش دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی وضعیت بخش تولید فولاد در چین پرداخته که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

دولت چین قصد دارد برنامه کاهش تولید فولاد در این کشور را طی هفته جاری اجرا کند. هدف از این کار مبارزه با آلودگی هوا و اصلاح ساختار بخش تولید فولاد در این کشور است.

در نخستین موج کاهش تولید، میزان تولید فولاد در تانگشان که بزرگ ترین شهر شمال شرق چین از لحاظ تولید فولاد است به نصف کاهش داده می شود. میزان کاهش تولید، 7.5 درصد کل تولید فولاد در چین در سال است. در سه شهر دیگر چین که مراکز بزرگ تولید فولاد هستند نیز در آینده نزدیک از تولید کاسته می شود. همچنین قرار است تولید زغال سنگ کک شو تا 30 درصد کاهش داده شود. این کاهش ها بخشی از برنامه مبارزه با آلودگی هواست که طی ماه های آینده اجرا خواهد شد.

در شمال شرق چین 70 درصد برق با سوختن زغال سنگ تولید می شود و طی زمستان که سیستم های گرمایشی شروع به فعالیت می کند وضعیت آلودگی هوا بسیار بد می شود. وزارت حفاظت از محیط زیست چین دور جدید بازرسی از کارخانه ها در پکن، تیانجین و 26 شهر بزرگ این کشور را تا ژانویه سال آینده میلادی ادامه می دهد تا مقررات زیست محیطی به دقت اجرا شود.

شهر تانگشان که حدود 11 درصد فولاد چین در آن تولید می شود بطور خاص مورد بازرسی قرار می گیرد. شش ماه پیش گروهی ویژه از سوی دولت به این شهر فرستاده شد تا از نزدیک بر روند تعطیل شدن مراکز غیرقانونی تولید فولاد نظارت شود. با تعطیل شدن این مراکز که عموما کوچک هستند بخش تولید فولاد یکپارچه خواهد شد.

تولیدکنندگان بزرگ فولاد در شمول مقررات و برنامه کاهش تولید قرار ندارند و به دلیل تعطیل شدن مراکز کوچک عملا شرایط به سود آنها تمام خواهد شد. از سوی دیگر تولیدکنندگان دولتی فولاد به دلیل افزایش تقاضا و قیمت ها، سود بالا کسب خواهند کرد.

در هفته های اخیر قیمت سنگ آهن با عیار پایین پیوسته کاهش یافته زیرا تولیدکنندگان فولاد از سنگ آهن با عیار بالا استفاده کرده اند.

هفته گذشته قیمت سنگ آهن کاهش یافت زیرا از یک سود درباره کاهش تقاضا نگرانی هایی وجود دارد و از سوی دیگر انتظار می رود بر عرضه افزوده شود. هفته قبل قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد 12 درصد کاهش یافت و به محدوده 65 دلار رسید این هفته قیمت ها به 63 دلار کاهش یافته است. هفته پیش عملکرد بازار سنگ آهن بدترین عملکرد از اواسط سال گذشته میلادی تاکنون بود.

هفته گذشته در چین قیمت سنگ آهن برای چهارمین هفته پی در پی کاهش یافت.

پس از کاهش های اخیر در قیمت ها، کارخانه های تولیدکننده فولاد تمایلی به انبار کردن سنگ آهن ندارند زیرا معتقدند قیمت ها باز هم کاهش خواهد یافت. نکته مهم دیگر این است که عرضه سنگ آهن در این موقع از سال معمولا به سرعت افزایش می یابد.

سال گذشته میلادی قیمت سنگ آهن رشد قابل ملاحظه داشت اما امسال طی چند ماه اخیر قیمت ها افت و خیزهای شدید داشته و از 80 دلار در اواسط ماه پیش به زیر 65 دلار رسیده است. در سال جاری میلادی بالاترین قیمت سنگ آهن 94 دلار بوده که اواخر ماه فوریه مشاهده شد.

تحلیلگران معتقدند عامل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن، پیش بینی کاهش تقاضا در ماه های آینده است. اما از اواسط زمستان کارخانه های تولیدکننده فولاد بار دیگر برنامه پر کردن انبارها از سنگ آهن را آغاز می کنند و مدتی بعد، برنامه کاهش تولید فولاد به پایان می رسد.

انتظار می رود برای مدتی فشار بر قیمت سنگ آهن و فولاد زیاد باشد اما اگر بر عرضه افزوده نشود و وضعیت اقتصادی در چین به همین شکل امیدبخش باقی بماند شاهد رونق دوباره بازار خواهیم بود البته بعید است قیمت ها به محدوده هایی که ابتدای سال جاری میلادی مشاهده شد برسد.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند اگر آنطور که پیش بینی شده بر عرضه افزوده شود و برنامه کاهش تولید فولاد در چین به شکل کامل اجرا شود، قیمت ها قبل از رشد، به زیر 60 دلار کاهش خواهد یافت. چین نیمی از کل فولاد جهان را تولید می کند و هر گونه تغییر در بخش فولادسازی این کشور بر قیمت مواد خام موثر است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد (نمودار سفید) و عیار 58 درصد (نمودار آبی) از اوایل سال گذشته میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24