Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرمایه گذاران در بازار طلا در هفته های اخیر شاهد افت و خیز قابل ملاحظه قیمت ها بوده اند و برخی پیش بینی ها در باره وضعیت بازار در هفته های آینده موجب تصمیم گیری های جدید ..

اوضاع و احوال بازار طلا چگونه خواهد بود؟

بورس24 : در دو هفته اخیر قیمت طلا حدود 50 دلار کاهش یافته و برخی تحلیلگران با اشاره به موضع گیری اخیر بانک مرکزی آمریکا در قبال برنامه افزایش نرخ های بهره می گویند قیمت طلا همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت البته در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته جاری، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت.

ابتدای تابستان قیمت طلا در محدوده 1215 دلار در هر اونس قرار داشت و در پایان این فصل، قیمت فلز زرد در سطح 1295 دلار قرار گرفت. عملکرد طلا در سال جاری میلادی مثبت بوده اما درباره رونق بازار در ماه های آینده یعنی تا پایان سال جاری میلادی، تردیدهایی وجود دارد.

در باره افق بازار طلا بویژه در هفته جاری دو گروه از تحلیلگران دیدگاه های خود را بیان کرده اند. گروه نخست معتقدند قیمت ها افزایش خواهد یافت. به باور این گروه، تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره یک عامل حمایت از قیمت هاست. همچنین پس از کاهش قابل ملاحظه قیمت ها در دو هفته اخیر، طبیعی است که جهت حرکت قیمت ها معکوس شود و شاهد رشد قیمت ها باشیم.

سومین نکته ای که به آن اشاره شده این است که احتمال افزایش ارزش دلار کم است. در نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، تغییری در نرخ های بهره ایجاد شد اما در بیانیه پایانی نشست آمده بود از ماه آینده میلادی تراز بانک مرکزی کاهش خواهد یافت. همچنین پایان سال جاری میلادی یک بار دیگر نرخ های بهره بالا برده می شود. در سال آینده نیز 3 بار این اقدام انجام خواهد شد.

افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار کمک می کند اما برنامه ای که بانک مرکزی برای محدود کردن سیاست های حمایتی ارائه کرد تنها یک روز به رشد ارزش دلار منجر شد.

برخی کارشناسان معتقدند تاثیر مثبت افزایش نرخ های بهره بر ارزش دلار زیاد نیست. در سال جاری میلادی تاکنون 2 بار نرخ های بهره بالا برده شده اما شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد کاهش یافته است. در واقع برخی ضعف ها در اقتصاد آمریکا و بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو به رشد ارزش یورو و کاهش ارزش دلار منجر شده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد که عاملی برای افزایش قیمت طلاست.

در مقابل، برخی کارشناسان می گویند تاثیر تنش های ژئوپولیتیک بر قیمت طلا زیاد نیست و احتمال بروز جنگ بین کره شمالی و آمریکا بسیار اندک است. در نتیجه بازار طلا از این جهت حمایت نخواهد شد. در دو هفته اخیر با آنکه تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کرده ادامه پیدا کرده و تشدید شده قیمت طلا کاهش یافته است.

نکته دیگر این است که به باور کارشناسان بازار ارز، ارزش دلار در مسیر کاهش حرکت نخواهد کرد. در ماه های اخیر شاخص دلار به سرعت کاهش یافته اما در ماه های آینده ارزش دلار یا ثبات باقی خواهد ماند یا رشد خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا قصد دارد سیاست های حمایتی خود را محدود کند و این اقدام به افزایش ارزش یورو منجر می شود اما این به معنای کاهش شدید ارزش دلار نیست.

نکته دیگر این است که وضعیت کلی اقتصاد جهان خوب است و اگر نگرانی های سیاسی کاهش یابد جذابیت طلا کاهش خواهد یافت.

در هفته پیش رو روز پنجشنبه گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل و گزارش وزارت بازرگانی این کشور در باره نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم منتشر می شود. هر گونه گزارش مثبت به کاهش قیمت طلا منجر خواهد شد.

در نظرسنجی این هفته از تحلیلگران درباره تغییرات ارزش دلار در یک هفته، یک ماه و سه ماه آینده پیش بینی شده ارزش دلار در برابر یورو و پوند حمایت خواهد شد. تحقق این پیش بینی به معنای فشار بر قیمت طلاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24