Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته قیمت نفت افزایش یافت و کاهش قیمت فلزات پایه تقریبا متوقف شد البته قیمت سنگ آهن .. در این میان سوالی مهم که باید به آن پاسخ صحیح داده شود این است که ..

درگیر هیجان های منفی شوید زیان می کنید

بورس24 : هفته گذشته قیمت نفت افزایش یافت و کاهش قیمت فلزات پایه تقریبا متوقف شد البته قیمت سنگ آهن کاهش پیدا کرد. بازار فلزات پایه و سنگ آهن تحت تاثیر مستقیم وضعیت اقتصادی در چین قرار دارد. اکنون که برخی نشانه های کند شدن رشد فعالیت های اقتصادی در این کشور نمایان شده و انتظار می رود در ماه های آینده از حجم فعالیت ها کاسته شود طبیعی است که قیمت مواد خام یاد شده کاهش می یابد. نکته ای که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که هیجان های منفی به اندازه هیجان های مثبت زیانبار هستند. تا دو هفته پیش، بازار فلزات پایه و سنگ آهن رونق داشت زیرا درباره افق اقتصاد چین هیجان های مثبت وجود داشت اما در دو هفته اخیر وضعیت معکوس شده است در نتیجه قیمت ها کاهش یافته اما سرمایه گذاران باید بدانند نه آن هیجان مثبت منطقی بود و نه این هیجان منفی. اقتصاد چین در مسیر ثبات در حرکت است و هر گونه کاهش در فعالیت های اقتصادی به شکل برنامه ریزی شده رخ خواهد داد. همچنین کاهش فعالیت ها پایدار نیست و پس از مدتی شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود. در گزارش هایی که درباره وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و سرمایه گذاری در چین در ماه گذشته میلادی، منتشر شد آمده بود رشد این فعالیت ها کند شده است. همچنین انتظار می رود در فصل زمستان از فعالیت های ساخت و ساز در این کشور کاسته شود. این دو عامل سبب کاهش قیمت فلزات پایه و سنگ آهن شده است. بخشی از کاهش قیمت ها منطقی است اما فعالان بازار نباید وحشتزده شوند.

قیمت ها حمایت شده است

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا افزایش یافت و به ترتیب در سطح 56.8 دلار و 50.6 دلار در هر بشکه قرار گرفت. روز گذشته نشست وزرای نفت اعضا اوپک و چند کشور دیگر که در برنامه کاهش عرضه نفت حضور دارند برگزار شد. انتظار می رفت در این نشست درباره تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تصمیم گیری شود اما چنین نشد. به نظر می رسد رشد قیمت نفت در هفته های اخیر سبب شده انگیزه تولیدکنندگان نفت برای اقدامات جدید کمتر شود. از دید عربستان و روسیه، رقم مناسب برای قیمت نفت 55 دلار تا 60 دلار است. با آنکه پیش بینی شده قیمت نفت سال آینده از ارقام کنونی پایین تر خواهد بود اما فعلا تصمیم جدیدی برای بالا بردن قیمت ها اتخاذ نشده است. برنامه کاهش عرضه نفت از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و تا مارس سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. در این برنامه، میزان عرضه نفت 1.8 میلیون بشکه پایین تر از قبل است. برخی تحلیلگران معتقدند تولیدکنندگان نفت در صورتی برنامه کاهش عرضه را سه ماه تمدید می کنند که قیمت نفت شروع به کاهش کند. یک عامل رشد اخیر قیمت ها، پیش بینی به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در آینده نزدیک بوده است. پیش بینی شده اوپک در ماه ژانویه یعنی چهار ماه دیگر، درباره تمدید برنامه کاهش عرضه تصمیم گیری کند. رشد ذخیره نفت آمریکا و افزایش تولید نفت در این کشور دو مانع بزرگ رشد قیمت هاست. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت حدود 1.2 دلار و قیمت نفت آمریکا 70 سنت در هر بشکه افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

باز هم کاهش قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر نوسانی محدود داشت و قیمت طلا با 5 دلار رشد در سطح 1297 دلار در هر اونس قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در محدوده 17 دلار، 935 دلار و 921 دلار نوسان کرد. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا افزایش خواهد یافت. در دو هفته اخیر قیمت طلا حدود 45 دلار در هر اونس کاهش یافته است. عامل اصلی این کاهش، پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. البته تاثیر نگرانی های ژئوپولیتیک بر قیمت طلا کمتر شده است. هفته قبل با آنکه این تنش ها بیشتر شد قیمت طلا افزایش نیافت. در هفته پیش رو، تغییرات ارزش دلار صعودی پیش بینی شده و اگر این پیش بینی تحقق یابد احتمال رشد قیمت طلا کم است. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر دارد. البته انتظار می رود بازار طلا برای مدتی تحت تاثیر نشست هفته گذشته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا قرار داشته باشد. در این نشست مشخص شد بانک مرکزی آمریکا قصد دارد برنامه محدود کردن سیاست های حمایتی را ادامه دهد بدین شکل که پایان سال جاری یک بار و سال آینده میلادی 3 بار دیگر نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. تحقق این برنامه از جذابیت طلا خواهد کاست. در هفته ای که گذشت قیمت طلا 20 دلار در هر اونس کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

انتظار برای شفاف شدن جهت بازار

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند. بازارهای این قاره تحت تاثیر تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره و کاهش رتبه اعتباری چین قرار داشتند. موسسه رتبه سنجی استاندارد اند پورز هفته قبل رتبه اعتباری چین را یک پله کاهش داد و علت این اقدام را وجود ریسک های مالی و اقتصادی عنوان کرد. عامل دیگر کاهش شاخص های مالی، افول قیمت فلزات پایه و سنگ آهن بود. قیمت این مواد خام در روزهای اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده است. البته مشخص نیست آیا این روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد یا نه اما سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی نوسانی محدود داشتند و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر برگزاری انتخابات در آلمان هستند. فردا این انتخابات برگزار می شود و پیش بینی شده حزب آنگلا مرکل در آن پیروز شود. تحقق این پیش بینی خبری مثبت برای اقتصاد منطقه یورو محسوب می شود. خانم مرکل در سال های اخیر توانسته نقشی موثر در رفع بحران های اقتصادی ایفا کند. هفته قبل اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو مثبت بود و این عامل سبب رشد ارزش یورو شد. رشد ارزش یورو به زیان شرکت های بورسی است. این هفته نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اعلام می شود. نگرانی ها در باره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند. سرمایه گذاران آمریکایی از تداوم برنامه افزایش نرخ های بهره در این کشور و تنش های ژئوپولیتیک نگران هستند. در هفته های اخیر برخی گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بوده و انتظار می رفت بانک مرکزی این کشور تغییراتی در برنامه محدود کردن سیاست های حمایتی خود ایجاد کند اما در نشست هفته قبل کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص شد چنین نیست و پایان سال جاری میلادی، نرخ های بهره برای سومین بار در سال جاری بالا برده می شود. در هفته ای که گذشت شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا تغییری نداشت و در نهایت در سطح 2500 واحد قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

ثبات در بازار و احتمال رشد قیمت ها

روز جمعه قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت و بیشترین میزان کاهش قیمت با 5 درصد در قیمت نیکل مشاهده شد. قیمت این فلز در پایان معاملات به محدوده 10950 دلار در هر تن رسید. قیمت مس و روی نیز به ترتیب در سطح 6500 دلار و 3110 دلار قرار گرفت. قیمت آلومینیوم و سرب در سطح 2140 دلار و 2420 دلار نوسان کرد. قیمت فلزات پایه در دو هفته اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده و این کاهش که پس از رشد سریع قبل از آن رخ داده عجیب نیست. بازار فلزات پایه قبل از اصلاح قیمت ها رونق قابل ملاحظه پیدا کرد و قیمت مس به محدوده 7000 دلار نیز رسید اما نمایان شدن نشانه هایی از ضعف در اقتصاد چین سبب شد قیمت ها تحت فشار قرار گیرد. بعید است کاهش قیمت ها ادامه پیدا کند. در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد ثبات نسبی در قیمت ها بودیم و اگر در هفته پیش رو گزارش های مثبت جدید از اقتصادهای بزرگ منتشر شود و ارزش دلار کاهش یابد قیمت ها در مسیر رشد حرکت خواهند کرد. این هفته گزارشی از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما از بخش های تولید صنعتی در اقتصادهای بزرگ چند گزارش در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در هفته ای که گذشت قیمت مس حدود 20 دلار در هر تن کاهش یافت و به محدوده 6500 دلار رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار اندکی حمایت شد

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت و عملکرد مثبت دلار حاصل نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. هفته قبل در روزهای سه شنبه و چهارشنبه این نشست برگزار شد و در آن به سه بار افزایش نرخ های بهره در سال آینده میلادی و یک بار در پایان سال جاری اشاره شد. همچنین قرار است از ماه آینده میلادی تراز بانک مرکزی آمریکا کاهش یابد. با آنکه تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد اما موضع گیری بانک مرکزی در باره سیاست های حمایتی پولی سبب شد ارزش دلار رشد کند. البته برخی کارشناسان معتقدند احتمال آنکه در هفته های آینده روند افزایش ارزش دلار ادامه یابد کم است. علت آن است که ارزش یورو و پوند در مسیر رشد حرکت کرده و در این مسیر به حرکت خود ادامه می دهد. از سوی دیگر ضعف هایی که در اقتصاد آمریکا وجود دارد از رشد ارزش دلار جلوگیری خواهد کرد. بدین ترتیب نباید تصور شود دلار، ارز مورد توجه سرمایه گذاران خواهد بود. این هفته گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصاد آمریکا و انگلستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر می شود و محتوای گزارش ها تاثیری بزرگ بر ارزش دلار و پوند خواهد داشت. در انگلستان، ترزا می نخست وزیر این کشور، وعده داده فرایند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا با حداقل لطمه به اقتصاد دو طرف انجام خواهد شد. در نظرسنجی از تحلیلگران، پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند رشد خواهد کرد. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24