Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد یکی از تایرسازان بورس تهران که از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی دارد ، خواهیم داشت. تایرسازی که بواسطه بهره برداری یکی از زیر مجموعه های خود به نام لاستیک بارز کردستان ، تغییر با اهمیتی در سود خود خواهد داشت. همچنین کاهش نرخ کائوچو ، شرکت را در معرض تعدیل مثبت قرار داده است. البته این روزها ...

«حرکت بزرگان !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روزهای میانی هفته داشت و شاهد یک پرش جدی دیگر در «ویترین اقتصادی کشور» بودیم. به نظر می رسد اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد ، شاهد ادامه روند صعودی بازار در میان مدت باشیم. خصوصاکه نقدینگی وارد شده کم کم در حال حرکت به سمت سایر صنایع بزرگ نیز می باشد. در حالی طی 2 ماه اخیر 2 گروه «فلزات اساسی» و «کانی های فلزی» پیشتاز بازار بودند که این روند طی هفته های گذشته به صنایعی نظیر «پتروشیمی و شیمیایی» و «فرآورده های نفتی» و برخی از نمادهای بزرگ بازار نیز تسری یافت و حتی در بازار روز چهارشنبه نیز شاهد تحرکات مثبتی در نمادهای گروه «خودروسازی» بودیم.

شاخص بورس تهران در معاملات روز چهارشنبه با رشد 488 واحدی ، ضمن عبور از میانه های کانال 85 هزار واحدی ، خود را برای فتح کانال 86 هزار واحدی گرم می کند. با احتساب رشدی که در این هفته برای دماسنج بازار سهام رخ داد ، متوسط بازدهی بورس تهران از ابتدای سال‌ جاری به 11 درصد رسیده و جالب اینجاست که در حدود 9 درصد از این رشد طی 100 روز گذشته و در روزهای گرم تابستانی رخ داده است. با خاتمه یافتن مهلت تسویه اعتبارات از روز یکشنبه ، دوباره میل به خرید افزایش یافته و عرضه ‌های کمتر و کنترل شده تری را شاهد هستیم. بهبود وضعیت صنایع در کنار کاهش نرخ بهره بانکی ، دلیل اصلی رونق شکل گرفته می باشد و به نظر می رسد بازار سودای بازگشت به قله 89 – 90 هزار واحدی را دارد ... !

در این شماره از چشم انداز قصد داریم درخصوص وضعیت بازار در ماه های باقیمانده از سال صحبت کنیم و خیلی کاری با روند کوتاه مدتی نداریم. همانطور که در روزهای اخیر هم اشاره شد ، جریان هدفمندی دل به بازار زده و در نتیجه شاهد تحرکات خوبی در اکثر گروه های بزرگ و مورد توجه هستیم. البته هنوز هستند صنایع و نمادهایی که در کف قیمتی قرار گرفته اند و پتانسیل تغییر روند را دارند و پیش بینی می شود طی روزها و هفته های آتی بخش دیگری از صنایع نیز مورد لطف نقدینگی وارد شده ، قرار بگیرند. اما این روزها می بینیم که با وجود تحرکات مثبت شکل گرفته ، برخی از فعالان بازار نسبت به وضعیت فعلی گله و شکایت دارند.

به نظر می رسد مشکل اصلی این دسته از فعالان و سرمایه گذاران ، عدم مدیریت صحیح سرمایه باشد ؛ چراکه طی هفته های اخیر بیش از 5 صنعت از کف های قیمتی فاصله خوبی گرفتند و حتی در برخی از نمادها نیز رشد بیش از 50 درصدی را شاهد هستیم. بنابراین معامله گران و سرمایه گذارانی که دید میان مدتی و بلند مدتی در بازار دارند ، باید استراژی خود را تدوین و اصلاح کنند. به نظر می رسد پشت نقدینگی هدفمند وارد شده ، تفکرات اقتصادی خوبی باشد. در چنین شرایطی یک پرتفوی مناسب متشکل از 4 تا 5 سهم ( هر سهم از یک صنعت ) می تواند استراتژی مناسبی با توجه به مشخص نبودن مسیر نقدینگی وارد شده باشد.

البته در این بین نگاه تحلیلی و انتخاب نماد مناسب برای سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال اگر قصد سرمایه گذاری در صنعت «فرآورده های نفتی» را دارید ، باید به نکاتی نظیر P/e مناسب ، مطلوبیت وضعیت بنیادی شرکت ها ، شرایط تکنیکی سهم ها ، تشخیص لیدر گروه ، رفتار سهامداران درصدی و برخی از مسائل ریز و درشت دیگر توجه داشته باشید. در این شرایط تشکیل یک پرتفوی صحیح همراه با مطالعه ، می تواند بازدهی مطلوبی را برای سرمایه گذاران به ارمغان بیاورد. قبلا هم به این مساله اشاره کردیم که کسب سود در بازار ، نیاز به 3 مولفه ، تحلیل ، هوش مناسب و صبر دارد.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که فراتر از انتظارات ظاهر شده و شاهد پرش جدی «ویترین اقتصادی کشور» هستیم. به نظر می رسد شاخص در حرکتی که آغاز نموده ، نه با سرعت فعلی بلکه با شتابی ملایم تر به سمت سقف تاریخی خود در ارتفاع 89 الی 90 هزار واحدی حرکت کند. با ورود نقدینگی جدید می بینیم که نمادهای بزرگ ؛ خصوصا نمادهای بزرگی که P/e جذاب و تقسیم سود مناسبی در مجامع دارند ، مورد توجه قرار گرفته اند. این موضوع ما را به 3 رویداد بیشتر امیدوار می کند. اول اینکه به نظر می رسد نقدینگی وارد شده در حال آماده کردن فضا برای ورود پول هایی است که در این سال ها سرمایه خود در بانکها سپرده کرده بودند. دوم اینکه نقدینگی وارد شده در کوتاه مدت از بازار نخواهد رفت و این مهمترین پیام است و سوم اینکه رفتار بازار تحلیلی و منطقی تر از گذشته شده است. باز هم تاکید می کنیم که ادامه رشد بازار با این سرعت نخواهد بود و قطعا در میانه های راه با مقاومت ها و چالش های مهمی روبرو خواهیم شد. بنابراین سرمایه گذاران و فعالان بازار باید دیدگاه میان مدتی داشته باشند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 25 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه تایرسازی و خودروسازی و منفی گروه ذغال سنگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه احتمالا شاهد ادامه روند صعودی آغاز شده باشیم. خصوصاکه با آغاز ماه مهر ، باری دیگر کانال اعتبارات باز می شود و ممکن است نقدینگی بیشتری وارد بازار شود. البته از هفته جاری توجه بازار معطوف به «سامانه کدال» خواهد شد ؛ جایی که شرکت ها با انتشار عملکرد تولید و فروش شهریور ماه ، نگاه تحلیلی تری به بازار می دهند. توصیه می شود این گزارش ها را با دقت بالایی رصد کنید. البته ما هر روزه عملکرد یکی از شرکت ها را بررسی و به روزرسانی خواهیم کرد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، فدریکا موگرینی ، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام از توافق هسته ای به عنوان یک دستاورد راهبردی برای جامعه جهانی دفاع کرد و گفت: آمریکا پذیرفته که ایران کاملا به برجام پایبند است. در این جلسه بحثی درباره تغییر مفاد برجام نشد. برجام مربوط به موضوعات هسته ای است و مسایل دیگری هست که خارج از چارچوب آن قرار دارد. آن مسایل می تواند در چارچوب دیگری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ب) در سوی دیگر ، سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل را داشتیم. روحانی گفت : دولت من برای پیشبرد منشور حقوق شهروندی اقدام نموده و این منشور خواسته مردمی بود که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را انجام دادند. در این تریبون بزرگ بین المللی اعلام میکنم اعتدال بزرگ ترین مشی مردم ایران است. اعتدال برای همه است نه برای یک کشور. مشی اعتدال زیبایی افرین است و صلاح های صادراتی زیبا نیست صلح زیباست ما تهدید نمیکنیم و تهدید را نمپذیریم. زبان ما زبان کرامت است و زبان تهدید را بر نمیتوابیم. نمی شود مردم فلسطین از کمترین حقوق انسانی محروم باشند و قاصبین این کشور در اسایش. ایران نه میخواهد امپراطوری تاریخی اش را برگرداند نه میخواهد انقلابش را تحمیل کند. ما برای ترویج فرهنگ و انقلابمان به عقل ها وارد میشویم و شعر میخوانیم. ما با حافظ دنیا را فتح کرده پس چه نیازی به فتح جای دیگر داریم. برجام حاصل دو سال مذاکره فشرده است و مورد قبول همگان است و برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست برجام متعلق به همه است. ما در های تعامل و همکاری را گشوده ایم و ده ها قرارداد با کشورهای غربی بسته ایم و بعضی فکر میکنند فریب خورده اند ما اکنون میگوییم نه فریب خورده ایم نه فریب داده ایم. انها میخواستند سلاح نداشته اتمی را از ایران سلب کنند البته ما از دادن چیزی که نداریم ابایی نداریم. تنها یک لحظه تصور کنید خاور میانه بدون برجام چگونه میشد؟ به صراحت میگویم ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند اما در برابر نقض ان واکنش نشان خواهد داد و یک همچین اقدامی قادر نخواهد بود ایران را از مسیرش باز دارد. امریکا با شکستن برجام فقط اعتبار خود را از دست داد.

ج) در خبری دیگر ، سارا هوکابی سندرز سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه تلویحا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا احتمالا به زودی تغییراتی در توافق هسته ای اعمال می کند. وی در ادامه سخنان خود گفت: اجازه بدهید، رئیس جمهوری به وقتش این خبر را اعلام کند. ترامپ این مساله را مخفی نگه نمی دارد. سندرز در پاسخ به پرسشی در مورد نوع تصمیم ترامپ در این زمینه افزود: طرح ها ممکن است، در ارتباط با توافق هسته ای فعلی تغییر کند و رئیس جمهوری برای رو به راه کردن اشتباهاتی که بخشی از توافق است، دست به کار خواهد شد. وی گفت: رئیس جمهوری به وضوح گفته که موافق این توافق نیست و اینکه توافق مزبور برای آمریکا، توافق بدی است و در منصب قدرت، تغییراتی در آن اعمال می کند.

د) رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش گفت این دیدار مفید و ملموس بود، اما واشنگتن همچنان مشکلات بزرگی با توافق هسته ای ایران دارد. به گفته تیلرسون، این دیدار به خوبی برگزار شد. وی خاطر نشان کرد: «فرصتی مناسب برای دیدار و فشردن دست یکدیگر بود. لحن گفت و گو بسیار ملموس بود و فریادی زده نشد. به هم کفش پرتاب نکردیم». وزیر امور خارجه آمریکا دیدار با ظریف را گفت و گویی سیاسی توصیف کرد و گفت: «تبادل نظر باز و شفاف بین طرفین ایجاد شد. امیدوارم این دیدار برای دیگران نیز مفید بوده باشد. تیلرسون افزود: «لحن گفتگو به هیچ وجه خشم آلود نبود. گفتگویی بسیار کاری درباره دیدگاه بسیار متفاوت هرکدام ازما درباره این توافقنامه انجام شد».

ه) در سایر خبرها ، نگاهی به سرتیترها و حواشی اجلاس عمومی سازمان ملل متحد خواهیم داشت :

* رییس‌ جمهور آمریکا ، ایران را صادرکننده «ناآرامی، ترور و خونریزی» توصیف کرد و مدعی شد: ایران می‌خواهد با فروش منابع نفتی‌اش برای مردم کشورش شرایط بهتری فراهم کند اما عملا پولی که به دست می‌آورد صرف حزب‌الله می ‌کند. ما نمی‌توانیم پایبند به توافقی باشیم که ممکن است به این کشور در ادامه اقداماتش کمک کند. توافق هسته ‌ای بدترین توافقی است که من دیده ‌ام و باید بگویم مایه خجالت آمریکاست. اگر این توافق پوششی برای ساخت سلاح هسته‌ای باشد و به بی‌ثباتی در منطقه دامن بزند ما نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم.

* روحانی درگفتگو باNBC ، احتمال مذاکره مجدد با آمریکا را رد کرد و گفت : روسیه ، چین و اروپا به برجام متعهدند و به آمریکا هم توصیه کرده اند. با خروج احتمالی آمریکا ؛ شرایط نوینی ایجاد می شود و در آن زمان ، ایران هم انتخاب خود را خواهد داشت. روحانی گفت : مهم نیست چه کسی رییس جمهور آمریکا است ؛ اینکه دولت آمریکا چگونه به قانون اساسی خود وتعهدات جهانی اش عمل می کند، مهم است.

* رییس‌ جمهور فرانسه در واکنش به سخنان «دونالد ترامپ» درباره برجام ، از توافق ایران و گروه 1+5 دفاع کرد. ماکرون گفت: «برجام بهترین توافق ممکن بوده و بیرون رفتن از آن تصمیم اشتباهی است و آمریکا نباید این کار را انجام دهد.» وی همچنین از تصمیم خود برای مذاکره با ترامپ در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک و بیان اهمیت پایبندی آمریکا و سایر طرف‌های مذاکره با ایران به برجام ، خبر داد.

* پیش از این وزیرخارجه فرانسه ، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، تاکید کرد که مذاکرات بر سر توافق هسته ‌ای با ایران باید تقویت شود و بازه زمانی پس از سال 2025 را هم در برگیرد. ژان ایو لودریان مدعی شد : «شکست توافق هسته ‌ای می‌ تواند منجر به آن شود که کشورهای همسایه ایران هم به تجهیز خود به سلاح‌ های هسته ‌ای اقدام کنند.» وزیر خارجه فرانسه گفت: «زمانی که ما شاهد افزایش تنش با کره‌شمالی هستیم، باید سیاست دفاع از برجام را تقویت کنیم.» وی در عین حال افزود که تلاش خواهد کرد «دونالد ترامپ» را به پایبندی به توافق هسته ‌ای مجاب کند. توافقی که می‌ بایست حتی پس از پایان دوره ده‌ ساله آن هم ادامه داشته باشد.

* اما در ادامه واکنش توییتری وزیر امور خارجه کشورمان به سخنان ترامپ را داشتیم. ظریف گفت : سخنرانی تنفرآمیز نابخردانه قرون وسطایی و نه مناسب قرن 21 ترامپ ، ارزش پاسخ ندارد. همدردی فریبکارانه برای ایرانیان کسی را گول نمی ‌زند.

* نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به اظهارات رئیس‌ جمهور ایران در مورد تبعات خروج از برجام برای آمریکا گفت : او باید به جای تمرکز بر اینکه آیا ما [از برجام] خارج می‌شویم یا نه، شروع به رعایت قواعد کند. نیکی هیلی : اگر رئیس‌جمهور [ترامپ] بخواهد از تائید پایبندی ایران [به برجام] خودداری کند، قطعا توجیهات لازم را برای این کار دارد. سخنرانی رئیس جمهور پیامی مبنی بر تصمیم او برای خروج از توافق نبود، بلکه پیامی روشن مبنی بر عدم خرسندی او از این توافق است. او معتقد است که این توافق کمکی به افزایش امنیت ایالات متحده نکرد.

* بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان گفت : دائما به آمریکایی ‌ها توصیه می ‌کنیم برجام را پاره نکنند. احتمال این که این کار را کنند ، 50 – 50 است.

* فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با اسکای نیوز عربی گفت : مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای با ایران امکان ندارد.

و) در حوزه اقتصاد ، قرارداد یک میلیارد یورویی بین 14 بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش با حضور سید احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی و محمد خزاعی رییس کل سازمان سرمایه‌ گذاری و کمک‌ های اقتصادی و فنی ، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ های ایرانی منعقد شد. «اوبر بانک» یک بانک منطقه‌ ای در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد. به موجب این قرارداد ، منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه‌ های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت.

ز) در سایر خبرها ، در حالی اخیرا حذف معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی کلید خورد که پیش بینی می شود در آینده معافیت های مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی نیز حذف شود، بر این اساس باید زمینه برای اعمال معافیت واحدهای کوچک و متوسط که بار اشتغال را برعهده دارند، فراهم شود. ماه گذشته فهرستی از کالاهای صادراتی که مشمول لغو معافیت مالیاتی شده‌ اند، از سوی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد. این ابلاغیه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و برای جلوگیری از خام فروشی و ترغیب صادرکنندگان به ایجاد ارزش افزوده تهیه شده است. بر اساس آن برخی کالاها که بنا به تشخیص کمیته مسئول خام تلقی می شوند ، 80 درصد معافیت مالیاتی آنها لغو و تنها از 20 درصد معافیت برخوردار می ‌شوند. گفتنی است ، کمیته مذکور پارسال با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت به دبیری سازمان امور مالیاتی شکل گرفت و کالاهای منتخب بر اساس کار کارشناسی انتخاب شدند. مواد معدنی در صدر کالاهای این فهرست قرار داشت، زیرا بسیاری از کالاهای معدنی کشورمان به دلیل نبود زیرساخت به صورت خام صادر می‌ شود.

ح) در بازارهای جهانی ، پس از رشد قیمت ها در معاملات روز چهارشنبه ، فشار عرضه و افت قیمت ها هستیم. بر اساس این گزارش ، قیمت نفت برنت دریای شمال در سطوح 55 دلار و 80 سنتی و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در محدوده 50 دلار و 17 سنتی داد و ستد می گردند. در فلزات اساسی هم وضعیت به همین گونه بود و جدی شدن افزایش نرخ بهره تا پایان سال میلادی عاملی برای قرار گرفتن قیمت ها در مسیر اصلاح بود ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 6.400 – 2.410 – 3.020 و 2.135 دلاری عقب نشستند. فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست روز دو روزه خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند. فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست چهارشنبه نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده ولی بر این مساله تاکید کرده است که احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال همچنان وجود دارد. به نظر می رسد فدرال رزرو قصد دارد یک بار دیگر نرخ بهره را در نشست دسامبر افزایش دهد. بر اساس این گزارش افزایش نرخ تورم آمریکا در ماه اوت تاثیر زیادی بر بالا رفتن گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره داشته است. آمارهای رسمی نشان می دهد که نرخ تورم آمریکا در ماه اوت به بیش از 1.9 درصد رسیده است. پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا طی سال آینده نیز نرخ بهره را 3 بار دیگر افزایش خواهد داد. فدرال رزرو همچنین در سال 2019 میلادی نیز احتمالا 2 بار نرخ بهره را افزایش می دهد. نظرسنجی رویترز از کارشناسان اقتصادی نشان می دهد که فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش می دهد. فدرال رزرو آمریکا همچنین قصد دارد طی سال های آینده 1.4 تریلیون دلار از تراز مالی خود را کاهش دهد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه خودرویی از گروه های مورد توجه در بازار روز چهارشنبه بود. در حالی نمادهای این گروه در روزهای میانی هفته روند اصلاحی و نوسانی داشتند که نقدینگی وارد شده به بازار سری هم به خودروسازان جاده مخصوص زد و شاهد تشکیل صف تقاضا در اکثر نمادهای این گروه بودیم. پیشتر هم گفته شد که خودرویی ها با سطوح حمایتی خود فواصل زیادی ندارند اما درخصوص زمان حرکت پیش بینی دقیقی نداشتیم. درخصوص خودرویی ها به 2 نکته مهم باید توجه داشت. اول اینکه در حرکت جدید آغاز شده ، نمی توان انتظار حرکتی مشابه با سال 94 را داشت و قطعا در میانه راه پیچ و خم های زیادی را خواهیم دید و نکته دوم اینکه خودرو به دلیل جمع شدن شناوری و اصلاح قیمت بیشتر می تواند نقش لیدر گروه را بر عهده بگیرد و بعید به نظر می رسد سایپا با شناوری بالا چنین پتانسیلی داشته باشد ؛ هر چند مدیران این مجموعه رفتار بازاری تری دارند.

در این گروه ایران خودرو پیشتاز بود و با افزایش تقاضا ضمن شکست مقاومت 255 تومانی ، در مسیر قیمت های 288 – 290 تومانی قرار گرفت. ایران خودرویی که از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی داشته و انتظار می رود گزارش 6 ماهه بهتری را از این شرکت شاهد بودیم. البته به دلیل تعطیلات شهریور ماه ، احتمالا فروش شرکت در این ماه به مانند سالهای گذشته ضعیف باشد اما به هر جهت فروش مرداد و شهریور ماه به قدری قوی بوده که بتواند این نقیصه را برطرف کند. ایران خودرو در حال برنامه ریزی برای ساخت سایت ایران خودرو موسوم به نفت_چاله در جمهوری آذربایجان می باشد. این سایت به هاب (مرکز) صادراتی محصولات ایران خودرو به کشورهای مستقل همسود (سی.آی.اس) تبدیل می شود.

قرار شده محصولات ایران خودرو مانند : دنا ، سمند و رانا در آن منطقه عرضه شود. با توجه به ارتباط آذربایجان با کشورهای اطراف ، پس از راه اندازی این سایت می توان به بازار کشورهای اطراف هم دسترسی داشت. در حال حاضر صادرات به عراق و ارمنستان و آذربایجان مهمترین اولویت صادراتی سال جاری می باشد. در قراردادهای خارجی ایران خودرو، یکی از شروط اصلی قرارداد صادرات 30 درصد از محصولات جدید به بازارهای صادراتی پژو می باشد. بدین ترتیب بازاریابی و سایر اقدامات توسط شرکت پژو انجام می شود و نیاز به اقدام خاصی از سوی ایران خودرو برای تاسیس نمایندگی و بازاریابی و … نخواهد بود. اما نکته حائز اهمیت این است که در مراحل اول ورود خودروهای جدید به بازار، تقاضای زیادی در داخل کشور وجود دارد. از این رو ، صادرات محصولات جدید در اولویت امسال ایران خودرو نیست.

اما خبهمن از دیگر نمادهای مورد توجه بود که با معاملاتی اندک به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست. خبهمنی که از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی داشته و با جراحی سهامداران جدید در زیر مجموعه ها می توان به بهبود درآمد شرکت امیدوار بود. به نظر خبهمن نیز در گام اول تا قیمت های 107 تومانی پیشروی نماید. در پارس خودرو هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم. این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 93 تومانی می تواند در گام بعدی تا قیمت های 100 تومانی و در میان مدت تا سطوح 130 تومانی پیشروی داشته باشد. انصافا پارس خودرو طی 2 سال اخیر تحول بزرگی در تولید و فروش و همچنین صورت های مالی خود داشته است.

در نماد سایپا معاملات پر حجم تری را شاهد بودیم. این سهم بارها عرضه شد اما در نهایت در قیمت های درصد مثبت به کار خود خاتمه داد. سایپا در قیمت های 122 – 123 تومانی مقاومت مهمی دارد. این سهم برای بازگشت به قیمت های 140 – 145 تومانی نیاز به گذر پر قدرت از مقاومت اشاره شده دارد. در این گروه خکاوه هم کم کم برای بازگشت به تابلوی معاملات آماده می شود. این شرکت در اصلاحیه ای که منتشر نموده ، زیان هر سهم خود را از سطوح (110) ریالی به (165) ریال افزایش داده است. افزایش هزینه مالی ، دلیل اصلی افزایش زیان در خکاوه می باشد. لازم به توضیح می باشد ، هزینه مالی پیش بینی شده تا پایان سال مالی 96 با فرض تسویه بخشی از تسهیلات مالی دریافتی تا پایان آذرماه سال جاری محاسبه و اعمال شده در صورت عدم تسویه تسهیلات مذکور پیش بینی اعلام شده از سوی شرکت تغییر خواهد نمود.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی معاملات مثبت و رو به جلویی را شاهد بودیم. خوش بینی بازار به تعدیل مثبت شرکت ها در گزارشات میان دوره ای و زمزمه پوشش بیش از 50 درصدی سود از مهمترین دلایل توجه بازار به غول های این گروه می باشد. با این حال باید به این نکته توجه داشت که احتمال اصلاح قیمت ها در بازارهای جهانی وجود دارد. هر چند که رشد نرخ دلار در نیمه دوم سال در کنار رشد تولید و فروش شرکت ها می تواند کاور کننده افت احتمالی نرخ ها در بازارهای جهانی باشد.

در این گروه فولاد مبارکه پس از گذر از قیمت های 200 تومانی برابر با سقف قبلی ، تلاش برای تثبیت در این کانال دارد. زمزمه هایی درخصوص اعلام سود 46 تا 50 تومانی در کنار پوشش 25 – 30 تومانی از مهمترین دلایل ولع بازار برای خرید این سهم می باشد. با فرض اعلام سود 50 تومانی ، سهم اکنون با P/e = 4 واحدی معامله می شود و این یعنی ادامه روند صعودی توجیه کافی دارد. در فخوز شاهد روند نوسانی سهم در قیمت های 420 تومانی هستیم. این سهم فولادی اهرم بالایی داشته و با فروش سلب که در فصل تابستان داشته ، پتانسیل تحقق سود 110 – 120 تومانی را دارد. این یعنی فخوز چه در کوتاه مدت و چه در میان مدت راهی به غیر از رشد تا قیمت های 500 تومانی نخواهد داشت.

از مهمترین اتفاقات گروه فولادی باید به توقف نماد ذوب آهن اشاره داشت. سهمی که بارها به احتمال سودآور شدن اش اشاره کرده بودیم. ذوب آهن در اصلاحیه ای که روز چهارشنیه منتشر نمود ، زیان (35) ریالی هر سهم خود را با سود 5 ریال تعویض کرد و البته در دوره 3 ماهه (20) ریال شناسایی کرد. 4 عامل : افزایش نرخ فروش محصولات اصلی و فرعی / مغایرت در تولید محصولات فرعی ( شمش چدن تولیدی ) / پیش بینی میزان فروش دارائی های غیر مولد / افزایش نسبی مواد اولیه آهن دار از مهمترین دلایل تعدیل مثبت ذوب آهن و سودآور شدنش می باشد. با این حال با توجه به فروش 15.070 میلیارد ریالی شرکت در 5 ماهه اول سال ، انتظار تعدیلات دیگری در این سهم فولادی را داریم. انتظار می رود ذوب آهن پس از بازگشت به تابلوی معاملات ، با قیمت های کمتر از 100 تومانی وداع کند.

اما در گروه سنگ آهنی هم وضعیت بد نبود. در این گروه کچاد هنوز مجوز شکست مقاومت 175 تومانی را دریافت نکرده اما در صورتی که این مهم محقق شود ، سهم در مسیر قیمت های 200 تومانی قرار خواهد گرفت. در کگل نیز شاهد مصاف سهم با مقاومت مهم 290 تومانی هستیم. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، زمینه ساز رشد تداوم روند صعودی تا قیمت های 320 و سپس 350 تومانی خواهد شد. در این گروه انتظار داریم ومعادن نیز با سرعتی آهسته و پیوسته به رشد قیمت خود تا سطوح 180 – 185 تومانی ادامه دهد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، بازار سنگ آهن چین همچنان تحت تاثیر برنامه کاهش 50 درصدی تولید فولاد چین در برخی شهرهای بزرگ شامل تانگشان می باشد که منجر به کاهش مصرف سنگ آهن شده و تجار را مجبور به فروش محموله های خریداری شده و ارایه تخفیف نموده است. سنگ آهن امروز با یک کاهش 3 درصدی دیگر در بورس دالیان چین مواجه شد. همچنین فولاد با ثبت کاهش 12 دلاری ، افت هفتگی خود را تا 7 درصد افزایش داد که ناشی از رشد تولید و افزایش موجودی انبارها می باشد.

ج) اما در گروه پتروشیمی پس از رشد روزهای اخیر ، شاهد رفتار آرام تری هستیم. با این حال تقاضای خوبی وجود داشته و رویدادهای مثبت رخ داده مانعی برای اصلاح قیمت ها می باشد. همانطور که قبلا هم گفته شد ، با شکسته شدن مقاومت 4.920 واحدی ، انتظار می رود شاخص گروه پتروشیمی در بازه میان مدتی در مسیر سطوح 6.000 واحدی قرار بگیرد. این یعنی کلیت گروه پتانسیل یک رشد 25 درصدی را دارد. تثبیت نرخ اوره در سطوح بیش از 230 دلاری در کنار رفتار نوسانی متانول در ارتفاع 350 – 360 دلاری خبر خوبی برای صنعت می باشد. لذا توصیه می شود یکی از نمادهای این گروه را در سبد داشته باشید.

از اوره سازان آغاز می کنیم که این روزها با رشد نرخ اوره در بازارهای جهانی ، مطلوبیت خوبی در میان سرمایه گذاران پیدا کرده اند. در این گروه ، پتروشیمی پردیس بواسطه اینکه عمده محصولات خود را صادر می کند ، بیش از سایرین مورد توجه بود ؛ خصوصا که گویا مشکل شرکت بازرگانی پتروشیمی هم حل شده و دیگر خبری از عرضه های کمرشکن این شرکت نیست. با این حال شپدیس در قیمت های 630 تومانی مقاومت سختی دارد و باید دید آیا قدرت کافی برای گذر از این سد دارد یا خیر. گزارش شده است که ایران تامین حدود 265 هزار تن اوره گرانول را به هند از طریق 3 بازرگان تا 21 اکتبر متعهد شده است. همه محصولات به سواحل غربی بارگیری می شوند و خالص برگشتی برای تولیدکنندگان در محدوده گستره پایین 230 دلار بر تن فوب قرار دارد. شپدیس در سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 پتانسیل تعدیل مثبت و اعلام سود بیش از 100 تومانی دارد. در این گروه خراسان نیز یکی از نمادهایی است که فروش فوق العاده ای در 5 ماه ابتدای سال داشته و در صورتی که عملکرد شهریور ماه نیز متناسب با ماه های گذشته باشد ، تعدیل شرکت در گزارش 6 ماهه قطعی خواهد شد.

در شرکت های متانول ساز ، زاگرس به مصاف سقف تاریخی خود در سطوح 2.150 تومانی رفته و چنانچه موفق به گذر از این سد گردد ، زاگرس 2.400 تومانی را در میان مدت خواهیم داشت. به نظر زاگرس در دوره 6 ماهه تعدیل خاصی نداشته باشد و عمده تحولات مثبت شرکت در نیمه دوم سال رخ دهد. در شخارک نیز مشابه همین وضعیت را شاهد هستیم. این سهم در صورت گذر از قیمت های 1.490 – 1.500 تومانی ، در مسیر سطوح 1.700 تومانی قرار خواهد گرفت. به نظر شخارک نیز پتانسیل رسیدن به هدف اعلام شده را دارد. خصوصاکه شرکت به لحاظ مقداری در تولید و فروش ، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد یکی از تایرسازان بورس تهران که از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی دارد ، خواهیم داشت. تایرسازی که بواسطه بهره برداری یکی از زیر مجموعه های خود به نام لاستیک بارز کردستان ، تغییر با اهمیتی در سود خود خواهد داشت. همچنین کاهش نرخ کائوچو ، شرکت را در معرض تعدیل مثبت قرار داده است. البته این روزها بواسطه افزایش واردات لاستیک های چینی بی کیفیت ، مقدار فروش شرکت ها تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته اما رشد تیراژ تولید و فروش خودروسازان می تواند عاملی برای بهبود وضعیت فروش شرکت ها باشد.

در خبرهای مرتبط با این گروه پس از هشدار وزیر صنعت به خودروسازان نسبت به استفاده از تایرهای خارجی ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران از اصلاح قانون واردات تایرهای خارجی جهت مصرف خودروسازان خبر داد و گفت: در جلسه ای که در هفته جاری برگزار شد ، مقرر گردید تا قانون "ممنوعیت واردات تایر برای استفاده خودروسازان" اصلاح شده و نه تنها واردات تایر بلکه به طور کلی مصرف تایرهای خارجی برای خودروسازان داخلی ممنوع شود .محمد رضا گنجی وی با اشاره به ترفند خودروسازان برای استفاده از تایرهای خارجی ، گفت : متاسفانه خودروسازان با استفاده از این قانون ، تایرهای خارجی را به نحوی دیگر از داخل تامین کرده و یا طی قراردادی با تجار و واردکنندگان میزان تایر مورد نظر را وارد می کنند. وی تصریح کرد : بر اساس اصلاح این قانون ، خودرویی که در داخل تولید می شود به هیچ عنوان نباید از تایر خارجی و چینی در آنها استفاده شود. در ادامه نگاهی به گزارش 3 ماهه شرکت خواهیم داشت.

گروه صنعتی بارز پیش بینی کرده در سال 96 رقمی بالغ بر 1.333 میلیارد ریال سود خالص ( به ازای هر سهم 528 ریال ) محقق کند. این مقدار سود از محل فروش 9.349 میلیارد ریال تایر بایاس ، تایر رادیال و ... پس از کسر بهای تمام شده و سایر هزینه ها + 90 میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها تامین خواهد شد. گفتنی است ، از مبلغ فروش پیش بینی شده ، رقمی بالغ بر 2.492 میلیارد ریال ( معادل 26.5 درصد ) مربوط به فروش تایر بایاس و 6.528 میلیارد ریال مربوط به فروش تایر رادیال ( معادل 70 درصد ) می باشد و مابقی محصولات شرکت وزن زیادی در رقم فروش پیش بینی شده ندارند.

اما در ادامه نگاهی به عملکرد ماهانه شرکت خواهیم داشت. پکرمان در حالی مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح 9.349 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 461 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 766 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 782 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 763 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 844 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماه ابتدای دوره 3.615 میلیارد ریال معادل 38.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. به نظر گزارش شهریور ماه پکرمان چه از لحاظ مقدار فروش و چه از زاویه نرخ فروش از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

پکرمان در آخرین گزارش منشر شده ، مفروضات خود را بدین شرح پیش بینی کرده است :

* فروش 24.767.013 کیلو تایر بایاس × به ازای هر کیلو 100.645 ریال = 2.492 میلیارد ریال

* فروش 54.196.673 کیلو تایر رادیال × به ازای هر کیلو 120.457 ریال = 6.528 میلیارد ریال

گفتنی است ، نرخ فروش تایر بایاس در مرداد ماه 101.374 ریال و متوسط نرخ این نوع تایر در 5 ماه ابتدای سال 99.787 ریال بوده است. همچنین نرخ فروش تایر رادیال در مرداد ماه 118.725 ریال و متوسط نرخ این نوع تایر در 5 ماه ابتدای سال 122.274 ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که متوسط نرخ فروش اکنون در نزدیکی نرخ های پیش بینی شده است ؛ البته نرخ فروش تایر رادیال سیمی اندکی کاهش یافته و باید دید آیا در شهریور هم وضعیت به همین گونه بوده است یا خیر.

مقایسه عملکرد پکرمان در کوارتر اول سال جاری با دوره 3 ماهه مشابه سال گذشته نشان از رشد 4 درصدی مبلغ فروش ، افت 32 درصدی سود عملیاتی و کاهش 34 درصدی سود خالص دارد. به نظر گزارش 6 ماهه پکرمان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. نکته دیگر اینکه پکرمان با وجود بهره برداری از لاستیک کردستان اما درآمد سرمایه گذاری ها را نسبت به سال گذشته کاهشی در نظر گرفته که منطقی نیست و می توان انتظار رشد این درآمد را در گزارش 9 یا 12 ماهه داشت. در مجموع باید گفت ، عملکرد شرکت نسبت به سال گذشته تضعیف شده اما بهبود وضعیت فروش در ماه های پیش رو در کنار کاهش نرخ کائوچو به عنوان اصلی ترین ماه اولیه می تواند زمینه ساز افزایش درآمد شرکت گردد. این سهم اکنون در قیمت های 310 تومانی و با P/e = 6 واحدی معامله می شود. محدوده 290 – 300 تومانی نزدیک ترین سطح حمایتی و محدوده 330 تومانی مهمترین سطح مقاومتی در پکرمان می باشد.

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز نگاهی به وضعیت تکنیکی غول هلدینگ پترو پالایش کشور یعنی سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان به نام «پارسان» خواهیم داشت. سهمی که بواسطه رشد زیر مجموعه های خود نظیر شپدیس ، شبندر ، شبریز و ... در موقعیت خوبی قرار گرفته و پتانسیل رشد قیمت دارد. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، این سهم پس از یکسال نوسان نرم در محدوده 170 – 200 تومانی ، برای شکست قیمت های 196 – 200 تومانی خیز برداشته و در صورتی که طی هفته آتی موفق به گذر از این سد گردد ، می توان به خاتمه یافتن روند خنثی و رشد قیمت سهم تا محدوده حداقلی 235 تومانی و در صورت عبور تا محدوده 295 تومانی رای مثبت داد. گفتنی است ، سیکل اصلاحی 4 سال اخیر بصورت correction بوده و رفتار حرکتی سهم را طی بازه مذکور موج شماری کرده ایم. بنابراین تغییر روند و آغاز روند افزایشی طبیعی و منطقی به نظر می رسد. لذا معامله گرانی که قصد خرید پارسان را دارند ، می توانند با تثبیت سهم در قیمت های 200 تومانی و با رعایت حد ضرر 176 تومانی اقدام به خرید نمایند و سهم را تا اهداف به تصویر کشیده شده نگهداری نمایند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه مواد غذایی ، غشهداب از نمادهای مورد توجه بود که در دقایق پایانی بازار با رنج مثبت به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. اما در 2 نماد غشاذر و غپاک که طی روزهای اخیر اصلاح زده بودند ، فشار فروش فزونی یافت. به نظر هر سهم پس از یک اصلاح دیگر ، به مسیر صعودی آغاز شده باز خواهند گشت. در غپاک زمزمه هایی درخصوص یک قرارداد جدید به گوش می رسد. انتظار می رود این سهم در میان مدت به سمت قیمت های 200 210 تومانی حرکت کند. لذا خرید سهم در اصلاح ها ، می تواند استراتژی مناسبی برای کسب نوسانات کوتاه مدتی باشد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، رضا باکری اظهارداشت : فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات هنوز پرداخت نشده و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده منابع کافی برای پرداخت آن در اختیار ندارد بنابراین این مساله تا زمانی که تامین منابع انجام شود بلاتکلیف است. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعیین تکلیف قیمت 3 فرآورده لبنی شیر، ماست و پنیر که قرار بود سازمان حمایت درباره آنها تصمیم گیری کند ، گفت : برای این 3 فرآورده نیز هنوز تعیین تکلیف صورت نگرفته است و بررسی ها ادامه دارد. رئیس انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه بررسی وضعیت قیمتی این فرآورده ها حدود 8 ماه به طول انجامیده است ، افزود : امیدواریم ظرف 2 هفته آینده تکلیف این فرآورده ها نهایی شود. باکری همچنین از صادرات 171 هزارتن لبنیات در 4 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: ارزش این صادرات 342 میلیون دلار بوده است. وی درباره آخرین وضعیت صادرات لبنیات به روسیه نیز اظهار داشت : هنوز تغییرات قابل توجهی در زمینه صادرات به روسیه اتفاق نیفتاده است. باکری ادامه داد : البته صادرات انجام می شود اما نه به آن شکلی که باید باشد ؛ چراکه بازار روسیه آزاد نیست و تحت کنترل دولت آن است.

ب) در گروه ارتباطات و مخابرات ، 2 نماد اخابر و همراه نیز م توانند از نمادهای مورد توجه بازار باشند. با ورود نقدینگی به بازار می بینیم که نمادهای بزرگ ؛ خصوصا نمادهای بزرگی که P/e جذاب و تقسیم سود مناسبی در مجمع دارند ، مورد توجه قرار گرفته اند. این موضوع ما را به 2 چیز بیشتر امیدوار می کند. اول اینکه به نظر می رسد نقدینگی وارد شده در حال آماده کردن فضا برای ورود پول هایی است که در این سال ها سرمایه خود در بانکها سپرده کرده بودند. دوم اینکه نقدینگی وارد شده در کوتاه مدت از بازار نخواهد رفت و این مهمترین پیام است و سوم اینکه رفتار بازار تحلیلی و منطقی تر از گذشته شده است. اما در مخابرات و همراه هر دو سهم دارای نسبت قیمت به درامد مناسب هستند و در مجامع نیز dps حداکثری را تقسیم می کنند. البته از نظر ما اخابر یک سر و گردن ارزنده تر از همراه است چراکه P/e این سهم ۴.2 بوده و هر سهم آن 225 تومان همراه اول دارد. ضمن اینکه در همراه هنوز افزایش سرمایه ثبت نشده و ثبت این رویداد می تواند فشار عرضه را به سهم تحمیل کند. تسویه اوراق تبعی مخابرات 5 اسفند 96 بوده و نرخ خرید هر سهم مخابرات توسط اعتماد مبین حدود 251 تومان برای هر سهم خواهد بود ! این یعنی خرید اخابر می تواند یک بازدهی بی دردسر 25 درصدی تا پایان سال داشته باشد.

ج) اما یکی از گروه هایی که می تواند در نیمه دوم ال مورد توجه باشد ، گروه دارویی است. خصوصاکه گفته می شود طی روزهای آتی بخشی از مطالبات شرکت ها پرداخت می شود و در نیمه دوم سال نیز برخی از اقلام دارویی مجوز افزایش نرخ را دریافت خواهند کرد. اصغری ( معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ) خطاب به مدیران شرکت های دارویی گفت : می دانیم که صنعت از ثابت نگاه داشته شدن قیمت دارو گله مند است لذا برنامه داریم بر اساس اولویت ها در کمیسیون ، قیمت ها را اصلاح کنیم. در این گروه تیپیکو با P/e کمتر از 5 واحدی ، مورد توجه بود. در کنار تیپیکو ، 2 نماد دلر و دتولید نیز می توانند بازدهی خوبی در نیمه دوم سال داشته باشند. در هفته های آتی بیشتر درخصوص دارویی ها صحبت خواهیم کرد.

د) در گروه عرضه برق ، گاز ، بخار و آب گرم، باید 2 نماد پتروشیمی مبین و خصوصا فجر را بیشتر زیر نظر داشت. پتروشیمی فجر به دلیل ظرفیت خالی که دارد می تواند در سالهای آتی تولید و فروش قوی تری داشته باشد. این سهم در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 1.121 ریالی پیش بینی نموده که اکنون با P/e کمتر از 5 مرتبه ای معامله می شود. بفجر پیش بینی کرده برای سال جاری 15.210 میلیارد ریال فروش و درآمد محقق کند. گفتنی است ، شرکت تا پایان دوره 5 ماهه نیز 6.484 میلیارد ریال معادل 42.5 درصد از رقم پیش بینی شده در بودجه را محقق کرده است که رقم خوبی است و به نظر تعدیل مثبت شرکت در نیمه دوم سال را داشته باشیم. بنابراین قیمت های فعلی بفجر می تواند بیش اوراق مشارکت بازدهی داشته باشد. البته مبین هم شرایطی مشابه با فجر دارد.

ه) اما با رشد صنایع بزرگ بازار نظیر پتروشیمی ، پالایشی ، فلزی و معدنی ، انتظار می رود نمادهای بزرگ گروه سرمایه گذاری نظیر غدیر ، وصندوق ، وبانک و وامید نیز مورد توجه قرار بگیرند. غدیر سهمی که nav بالایی دارد و ادامه رشد پارسان و نمادهای پتروپالایش نیز کمک به روند صعودی آغاز شده در این نماد خواهد کرد. به نظر اگر غدیر تا پایان سال قیمت های 150 تومانی را دید ، خیلی نباید تعجب کرد. در کنار سرمایه گذاری غدیر ، وبانک را داریم که با P/e کمتر از 400 تومانی یکی از سهم های سوپر مفت بازار است. وبانک اگرچه کمی کُند و ضعیف حرکت می کند اما این سهم طی بازه زمانی 4 – 5 سال اخیر و در زمان اصلاح بازار به دلیل وضعیت بنیادی مناسب همواره مسیر صعودی را طی کرده و پیش بینی می شود به مرور شاهد سرعت گرفتن این رشد باشیم. توصیه می شود یکی از این 4 نماد را در سبد داشته باشید. البته از گوشه و کنار شنیده می شود که برخی قصد حرکت بر روی وآتی را دارند. به نظر اگر شیران حرکت کند ، وآتی هم در مسیر رشد قرار بگیرد.

و) در گروه تجهیزاتی ، بالاخره مپنا مورد توجه قرار گرفت و در 2 روز پایانی هفته در حدود 7 درصد از اصلاح ماه های اخیر را جبران کرد. طی 2 – 3 روز اخیر نوشتیم : به نظر مپنا نیز با خاتمه یافتن فصل تسویه اعتباری ها ، به مرور می تواند به روند فرسایشی و اصلاحی خود خاتمه دهد. انعقاد قراردادهای جدید ، دریافت بخشی از مطالبات از دولت تحت عنوان اوراق خزانه و سود تلفیقی بالا از جمله دلایلی است که می تواند بازار را به حرکت رو به جلو در این سهم مجاب کند. به نظر بازار متوجه ارزش ذاتی مپنا نیست. شک نکنید نقدینگی وارد شده به سراغ مپنا و بترانس هم خواهد آمد و این 2 سهم در این قیمت ها باقی نخواهند ماند.

ه) اما در سایر نمادها باید به نماد تازه وارد «چدن» اشاره داشت که روز چهارشنبه متعادل شد اما در کسری از دقیقه مجددا به صف خرید بیش از 20 میلیونی نشست. شایعه تعدیل مثبت از همان بدو ورود و بحث رشد سود سال آتی بواسطه قراردادهایی که شرکت برای سال 97 با فولادسازان منعقد نموده از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا شاهد تقاضای سنگینی در این نماد باشیم. ارزش بازاری این شرکت تازه وارد در حالی به 210 میلیارد تومان رسیده که مدیران شرکت اعتقاد به ارزش ذاتی 300 میلیارد تومانی دارند. شنیده می شود شرکت قصد اعلام سود خوبی را به دلیل رشد فروش به خصوص در عملکرد مرداد و شهریور ماه دارد. به نظر چدن یک رشد 10 درصدی دیگر هم داشته باشد اما در کوتاه مدت نمی توان انتظار بازدهی بیشتری داشت.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.880 – 3.893 تومان

ب) یورو : 4.688 – 4.703 تومان

ج) درهم امارات : 1.062 – 1.070 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.200.000 – 1.250.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24