Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نظرسنجی از ٢۴ تحلیلگر ارشد در بانک های بارکلیز، دویچه بانک، جی پی مورگان و .. نشان می دهد دیدگاه های بسیار خوشبینانه به افق بازار فلزات پایه بویژه مس ..

لطفا درباره افق بازار فلزات پایه واقع بین باشید

بورس24 : قیمت مس در نیمه نخست سال جاری میلادی در محدوده 5700 دلار تا 6000 دلار در هر تن نوسان کرد و از ابتدای نیمه دوم تا 10 روز قبل، شاهد رشد سریع قیمت این فلز مهم پایه بودیم طوری که قیمت هر تن مس به نزدیکی 7000 دلار هم رسید.

در روزهای اخیر قیمت ها کاهش یافته و به 6500 دلار رسیده است. هفته قبل قیمت فلز سرخ 200 دلار کاهش پیدا کرد و این بیشترین کاهش هفتگی از مارس امسال است.

برای بررسی شرایط بازار مس ضروری است به عواملی که سبب افت و خیز قابل ملاحظه قیمت ها شده اشاره شود. قیمت مس از 20 ژوییه تا پنجم ماه جاری میلادی یعنی در عرض 45روز، حدود هزار دلار رشد کرد.

طبیعی است که چنین رشدی منطقی نیست و هر لحظه ممکن است روند افزایش قیمت ها معکوس شود و این دقیقا همان رویدادی بود که مشاهده شد. قیمت مس در سال جاری میلادی تاکنون 18 درصد افزایش یافته و برخی تحلیلگران معتقدند اگر نشانه های امیدبخش جدید از رشد تقاضا بویژه در چین نمایان نشود احتمال کاهش مجدد قیمت ها وجود دارد.

درباره افق بازار گمانه زنی های مختلفی انجام شده است. در واقع دو گروه خوشبین و بدبین وجود دارد که هر یک، برای دیدگاه خود دلایلی مطرح کرده است. البته هر دو گروه معتقدند رشد اخیر قیمت ها منطقی نبوده است.

بازار مس مانند بازار دیگر مواد خام تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار دارد و در این بازار، عواملی نظیر تقاضا در چین، عرضه از معادن، میزان ذخیره در بورس های بزرگ فلزی و تغییرات ارزش دلار بر قیمت ها تاثیر می گذارند.

شرایط اقتصادی در چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده مس، تاثیری بزرگ بر قیمت ها دارد. در هفته های اخیر برخی گزارش های منتشر شده از اقتصاد این کشور با آنچه اقتصاددان ها پیش بینی کرده بودند سازگار نبود برای مثال خرده فروشی و تولید صنعتی کمتر از انتظار رشد کرده است. اما شرایط کلی اقتصاد امیدبخش است و انتظار می رود نرخ رشد مورد نظر دولت برای سال جاری میلادی، یعنی 6.5 درصد، تحقق یابد.

ماه گذشته میلادی واردات مس از سوی چین برای جهارمین ماه پی در پی ثابت ماند. و اعلام این خبر، یک عامل فشار بر قیمت ها بوده است. واردات مس چین در ماه آگوست 390 هزار تن بود که نسبت به آگوست سال قبل، 11 درصد بالاتر است اما در هشت ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان واردات مس تصفیه شده از سوی چین 13 درصد پایین آمده و به 3 میلیون تن رسیده است. در این مدت، واردات مس کنسانتره چین 11.1 میلیون تن بوده که 1.2 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

کاهش ارزش یوان نیز یک عامل کاهش قیمت هاست زیرا کاهش ارزش یوان سبب بالا رفتن قیمت ها برای چین می شود و از تقاضا می کاهد. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد کاهش نگرانی درباره بروز اختلال در عرضه است.

یک دلیل افزایش قابل ملاحظه قیمت ها در دوره 45 روزه این بود که گزارش هایی از ممنوع شدن واردات مس قراضه از سوی چین از سال آینده میلادی منتشر شده بود.

اما درباره افق قیمت مس چه دیدگاه هایی وجود دارد. موسسه تحقیقاتی فوکوس اکونومیکس در گزارش جدید خود که بر مبنای نظرسنجی از 24 تحلیلگر ارشد از بانک های بزرگ سرمایه گذاری تهیه شده آورده است، هشت تحلیلگر پیش بینی خود را از قیمت مس بالا برده اند اما رقمی که ذکر شده پایین تر از سطح کنونی قیمت هاست.

پیش بینی شده متوسط قیمت هر تن مس در سه ماهه چهارم امسال و سال آینده میلادی به ترتیب 5870 دلار و 5844 دلار است. برای سه ماهه چهارم سال جاری، پایین ترین و بالاترین پیش بینی به ترتیب 4900 دلار و 6675 دلار بود.

رقم پیش بینی شده برای قیمت مس در ماه های آینده، از سوی بانک های بارکلیز، دویچه بانک، جی پی مورگان و مک کواری در محدوده 5500 دلار است.

بر مبنای شرایط بازار و پیش بینی هایی که از سوی تحلیلگران مطرح شده سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که احتمال رشد قیمت ها به بالاتر از سطوح کنونی بسیار کم است. همچنین احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد.

سرمایه گذاران همچنین باید به تغییرات ارزش دلار توجه نشان دهند و برنامه های دولت چین در بخش زیرساخت ها و ساخت و ساز را زیر نظر داشته باشند. آنچه بیان شد درباره دیگر فلزات پایه صدق می کند.

در زیر متوسط قیمت فلزات پایه، سنگ آهن و فولاد در سال های 2012 تا 2016 به ازاء هر تن به دلار ذکر شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24