Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اغلب بازارهای کالایی باز هم شرایط کم رمقی را تجربه کردند تا ورود بازار به فصل پاییز را با آرامشی نسبی همراه سازد که شاید برای دورنمای قیمت ها چندان هم خوش یمن نباشد. کاهش ممتد قیمت فولاد که شاید ادامه این روند در هفته جاری به ثبت برسد را می توان تداوم تراژدی بازار فولاد به شمار آورد که در نهایت با کاهش بهای شمش احتمال ادامه این روند کاهشی را در هفته جاری تقویت کند. کاهش بهای شمش فولاد ، بی رمقی تقاضا و نگرانی از کاهش بیشتر قیمت ها در کنار چشم انتظاری بازار به نوسان قیمت های جهانی و امیداوری به افزایش تقاضا مواردی است که در این بازار به چشم می خورد ولی بدبینی و جو روانی کاهش قیمت ها عمیق تر از چیزی است که بتوان تغییر فاز بازار را برای روز آینده با صراحت عنوان داشت...

نزدیکی به پرده آخر تراژدی فولادی ها؟

بورس24 : اغلب بازارهای کالایی باز هم شرایط کم رمقی را تجربه کردند تا ورود بازار به فصل پاییز را با آرامشی نسبی همراه سازد که شاید برای دورنمای قیمت ها چندان هم خوش یمن نباشد. کاهش ممتد قیمت فولاد که شاید ادامه این روند در هفته جاری به ثبت برسد را می توان تداوم تراژدی بازار فولاد به شمار آورد که در نهایت با کاهش بهای شمش احتمال ادامه این روند کاهشی را در هفته جاری تقویت کند. کاهش بهای شمش فولاد ، بی رمقی تقاضا و نگرانی از کاهش بیشتر قیمت ها در کنار چشم انتظاری بازار به نوسان قیمت های جهانی و امیداوری به افزایش تقاضا مواردی که در این بازار به چشم می خورد ولی بدبینی و جو روانی کاهش قیمت ها عمیق تر از چیزی است که بتوان تغییر فاز بازار را برای روز آینده با صراحت عنوان داشت. این در حالی است که در بدنه بازار داخلی و برای تحویل از انبار شاهد کاهش شتاب افت قیمت ها هستیم که نکته مثبتی محسوب می شود ولی هنوز هم بازار بر محور تقاضا می چرخد یعنی در نهاتی مشتری است که قیمت پایانی را تعیین خواهد کرد اما مقاومت هایی در این مسیر وجود دارد. در بازار پلیمرها نیز شرایط پیشین حکمفرماست و تقابل عرضه و تقاضا با بی توجهی به قیمت های پایه در بورس کالا تعیین کننده نرخ نهایی است که نشان می دهد موجودی انبارها در بدنه بازار نسبتاً بالاست و رشد قیمت های پایه تأثیر چندانی بر این بازار بر جای نمی گذارد. در هر حال سیگنال های افزایشی برای بازار پتروشیمی وجود دارد ولی چندان هم قدرتمند نیست.

آرامش نسبی بورس انرژی

معامله 7862 تن انواع فرآورده های نفتی به ارزش 11.2 میلیارد تومان در بازار فیزیکی و عبور حجم معاملات سال جاری بازار برق بورس انرژی ایران از مرز 230 میلیون قرارداد مهمترین رخدادهای مهم روز جاری در بورس انرژی بود که در نهایت زمانی جذاب را در تاریخچه این بازار مالی ترسیم کرد. امروز کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، شیراز و اصفهان، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران، نفتای سنگین پالایش نفت تهران و حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی عرضه شدند.

در روز کاری آتی (دوشنبه 27 شهریور ماه 96)، کالاهای سی اس او پالایش نفت شازند، متانول پتروشیمی زاگرس، حلال 502 و 503 پالایش نفت اصفهان، سوخت کوره سبک و برش سنگین پتروشیمی تبریز و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. همچنین رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی میزبان عرضه 2،000 تن گازمایع پالایش نفت آبادان خواهد بود. حجم کل معاملات صورت‌گرفته 7,863 تن و به ارزش بیش از 112 میلیارد و 563 میلیون ریال بود.

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 784 هزار قرارداد معادل 70 میلیون و 900 هزار کیلووات ساعت به ارزش 25 میلیارد و 352 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، بارپیک، میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت 360، 407 ،358 و 300 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. از نکات حائز اهمیت بازار برق بورس انرژی ایران در روز جاری می‌توان به عبور تعداد قراردادهای سلف موازی استاندارد برق از مرز 230 میلیون قرارداد از ابتدای سال جاری اشاره نمود. خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/25 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/30 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

24000

لیتر

13763

13763

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

100

تن

11966

11966

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-500)

3014

تن

14500000

14500000

ریال بر تن

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

2000

تن

13889

13889

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

500

تن

14529.75

14250

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

625

تن

14250

14250

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1250

تن

14250

14250

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

200000

لیتر

13509

13509

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

200

تن

14350

13823

ریال

داستان تکراری کاهش بهای فولاد

باز هم کاهش بهای مصنوعات فولادی در بازار روز یکشنبه مشاهده شد اگرچه افت بهای شمش در کنار بدبینی به واقعیت های بازار خود فرش قرمز برای کاهش بیشتر قیمت ها را ایجاد کرده که نشان می دهد نگرانی ها چندان هم بی دلیل نیست. امروز قیمت شمش به صورت گسترده در پایه 1700 تومانی عرضه شد که نشان می دهد عقب نشینی مجدد قیمت ها با واقعیت های بازار همخوانی دارد. این در حالی است که شرایط کلی در بخش عرضه از سوی واحدهای بزرگ چندان هم همگام نبوده یعنی برخی از واحدها در برابر کاهش قیمت مقاومت کرده ولی برخی دیگر افت نرخ های بزرگی را در لیست های فروش خود اعمال کردند. این وضعیت در نهایت چهره بدون رتوش رقابت منفی است ولی نشان می دهد بازار در بدنه اجرایی خود با تغییراتی رو به رو بوده که از احتمال تغییر فاز قیمت ها در بدنه بازار حکایت دارد. این در حالی است که برخی از لیست های فروش نرخ های روز جاری خود را بدون تغییر اعلام کرده ولی برخی دیگر با اعلام توافقی بودن قیمت ها فضا را برای چانه زنی بر سر نرخ باز نگه داشته اند. هنوز هم خریدار است که برای بازار تعیین قیمت می کند و می توان در لحظه خرید قیمت های خوبی را لحاظ کرد.

ثبات نسبی برخی از قیمت ها در بدنه بازار نکته مهمی است زیرا احتمال تثبیت نرخ وجود داشته و شاید در روزهای آینده با اتمام برخی از موجودی انبارهای ارزان خرید بتوان چهره جدیدی از بازارها را ترسیم کرد. به صورت دقیق تر قیمت ها در بازار می تواند باز هم در قیمت های پیشنهادی کارخانه ها تعیین شود که این وضعیت در نهایت به تثبیت نرخ و تقویت آن منجر خواهد شد ولی نمی توان اظهارنظر قاطهی در این زمینه داشت یعنی زمان خودنمایی این وضعیت احتمالی شاید مشخص نباشد.

درصد تغییر

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

0.00

22,000

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

0.00

21,500

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

0.00

21,500

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

-

توافقی

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 14 آجدار A3

-

توافقی

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 16 آجدار A3

-

توافقی

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 18 آجدار A3

-

توافقی

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 20 آجدار A3

-

توافقی

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 22 آجدار A3

-

توافقی

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 25 آجدار A3

0.00

4,310,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

0.00

4,930,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

0.00

6,300,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

0.00

7,950,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

0.00

9,200,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

0.00

10,800,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

0.00

12,800,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

رشد قیمت های پایه پتروشیمی ها در بورس کالا

شرایط بازار پتروشیمی ها به نسبت قبل تغییری نکرده و باز هم تقابل عرضه و تقاضاست که قیمت ها را تعیین می کند. این وضعیت موجب شده تا بازار توجه کمتری به نرخ های پایه در بورس کالا داشته باشد و اصطلاحاً مسیر خود را طی کند. این شرایط در کل موجب شد تا افزایش قیمت های پایه تأثیرگذاری خود را به روزهای آینده موکول کند تا شاید بازار داخلی با سوخت گیری از اوضاع بورس کالا بتواند سرعت بیشتری به خود بگیرد ولی تقاضا در بدنه بازار چندان هم جذاب نیست. این شرایط در کل موجب شد تا بازار کم رونق و کم خبری را تجربه کنیم اگرچه باز هم برخی از گریدهای پلیمری رشد قیمت را در بازار آزاد تجربه کردند.

مقایسه قیمت محصولات پلیمری در تاریخ ۱۹ و ۲۹ شهریور نشان می دهد که اکثر کالاها روندی افزایشی داشته اند، تنها تعداد محدودی از محصولات پلیمری نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشتند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در حوزه محصولات پلیمری بیشترین افزایش قیمت متعلق به استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره با ۵ و ۵.۳ درصد رشد قیمت است، این کالاها به ترتیب ۲۹۵ و ۲۹۳ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند.

در رتبه دوم افزایش قیمت ها پلی اتیلن سنگین اکستروژنPE۱۰۰با ۴.۶ درصد رشد قرار دارد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۵۰۶ تومان به ۴ هزار و ۷۱۵ تومان رسیده است.

همچنین پلی اتیلن سنگین اکستروژنPE۸۰هم با ۳.۳ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته در رتبه سوم بیشترین افزایش قیمت ها قرار دارد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۳۵۰ تومان به ۴ هزار و ۴۹۵ تومان رسیده است.

همچنین در ادامه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری با ۲.۴ درصد رشد نسبت به هفته گذشته قرار دارند، این کالاها از ۹۰ تا ۹۸ تومان رشد قیمت داشتند.

اکریلوبوتادین استایرن نیز با ۲ درصد رشد نسبت به هفته گذشته قرار دارد، این کالا ۱۶۳ تومان گران شده است. همچنین پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی هم با ۱.۴ درصد رشد نسبت به هفته گذشته در حدود۵۶ تومان گران شدند.

در ادامه پی وی سی ها نیز روندی افزایشی داشته و با ۱.۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن های سنگین بادی، دورانی، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نیز روندی افزایشی داشتند. دو کالای پلی استایرن معمولی و مقاوم نیز به ترتیب با ۱.۹ و ۳.۴ درصد افت در صدر محصولاتی قرار داشتند که روندی کاهشی را نسبت به هفته قبل طی کردند.

همچنین در محاسبه قیمت محصولات پلیمری، نرخ دلار از رقم ۳ هزار و ۸۷۹ تومان به رقم ۳ هزار و ۸۹۶ تومان رسید که ۰.۴ درصد رشد را نشان می دهد.

سود مایع گران و استایرن منومر ارزان شد

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۱۹ و ۲۶ شهریورماه نشان می دهد که برخی از کالاها با افزایش و تعدادی محدودی نیز با کاهش روبه رو شده اند. بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به سودمایع با ۵.۶ درصد رشد نسبت به هفته قبل است، این کالا از رقم ۸۲۷ تومان به ۸۷۳ تومان رسیده است. در رتبه دوم متانول با ۴.۵ درصد افزایش نسبت به هفته قبل قراردارد، این کالا به رقم یک هزار و ۱۳۳ تومان رسیده است.

همچنین اسیداستیک نیز با ۳.۴ درصد افزایش قیمت در رتبه بعدی افزایش قیمت ها قرار دارد، این کالا ۵۵ تومان نسبت به هفته قبل گران شده است. در ادامه تولوئن دی ایزوسیانات نیز با افزایش ۲.۷ درصدی نسبت به هفته گذشته روبه رو شده است. همچنین دی اتیل هگزانول، نرمال بوتانول، اسیدترفتالیک و در گروه گازها، گاز پروپان، بوتان و گاز مایع صنعتی نیز روندی افزایشی داشتند.

در همین حال برخی از محصولات در گروه شیمیایی ها با کاهش قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، استایرن منومر درصدر این کالاها با ۴ درصد افت قیمت قراردارد، این کالا به رقم ۴ هزار و ۷۶۳ تومان رسیده است.

همچنین منواتیلن گلایکول با ۳.۵ درصد افت نسبت به هفته قبل در رتبه دوم قراردارد، این کالا به رقم ۳ هزار و ۲۵۷ تومان رسیده است. در ادامه دی اتیلن گلایکول با ۲.۱ درصد افت نسبت به هفته گذشته به رقم ۲ هزار و ۹۱۱ تومان رسیده است. همچنین پارازایلین، بنزن، اورتوزایلین، زایلین مخلوط و آروماتیک سنگین نیز با افت قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24