Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز سری به صنعت «داروسازی» خواهیم زد. صنعتی که به دلایل متعدد ، یکی از کم ریسک ترین و پر بازده ترین صنایع طی سالهای رکود در بورس تهران بوده است. در این گروه «دالبر» یکی از بهترین ها بوده که به دلیل طرح های توسعه و افزایش سرمایه هایی که داشته ، در میزان بازدهی یکی از کم نظیرترین ها بوده است. البته P/e سهم ...

«پولبک به گذشته !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز از آخرین هفته تابستانی وضعیتی مشابه با روز گذشته داشت تا بالاخره فصل تسویه اعتبارات نیز خاتمه یافته باشد. البته برخی معتقدند تسویه اعتبارات می تواند تا آخرین روز کاری شهریور هم ادامه داشته باشد اما با فرض صحت این موضوع قطعا حجم اعتبارات قابل تسویه در روزهای باقی مانده از هفته نیز چندان بالا نخواهد بود و انتظار می رود به مرور روند بازار سر و شکل بهتری به خود بگیرد. نشانه‌ های جدید دریافت ‌شده بعد از نیمه اول شهریور از افزایش جذابیت نسبی بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای رقیب حکایت دارد. در حالی طی سال‌ های اخیر نرخ بالای سود بانکی مجال رقابت را از سایر مقاصد سرمایه‌ گذاری گرفته بود که اکنون کاهش نرخ سود این بازار ، می ‌تواند اقدامی برای حرکت نقدینگی تازه به سمت سایر بازارها باشد. به یاد دارید که در چشم انداز مورخ 25 مرداد درخصوص سپرده های دیداری و غیر دیداری صحبت کرده بودیم ؟

* در آن گزارش نگاهی به آمارهای بانک مرکزی داشتیم و نوشتیم : آمارهای بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری نشان می ‌دهد ترکیب سپرده‌ گذاری در بانک‌ ها به نفع سرمایه گذاری کوتاه‌ مدت (سپرده های دیداری) تغییر کرده است. بر این اساس سرمایه ‌گذاری بلند مدت در یکسال منتهی به خرداد ماه سال‌ جاری تنها 1 درصد افزایش یافته ، این در حالیست که در این مدت 54 درصد به سرمایه‌ گذاری کوتاه ‌مدت افزوده شده است. این یعنی سپرده های غیر دیداری کم کم در حال تغییر ذائقه هستند. حال بخشی از این سپرده ها به سمت سرمایه گذاری کوتاه مدتی یا سپرده دیداری حرکت می کنند یا مسیر دیگری همچون سرمایه گذاری در صندوق پس انداز مسکن ، اوراق بدهی نظیر «سخاب» و یا حتی بازار سرمایه را در پیش می گیرند.

* در آن مقطع نوشتیم : این تغییر و تحولات نشان می دهد که نقدینگی به شکل هوشمندی در حال تغییر مسیر است و البته یک تهدید به نام تورم هم وجود دارد چراکه سپرده های دیداری هر آن آمادگی حرکت به سمت بازارهایی که نوسان می دهند را دارند. هر چند از نگاه کارشناسان ، هنوز قطعیتی درخصوص تثبیت نرخ سود بانکی در سطوح فعلی وجود ندارد اما به نظر می رسد 2 عامل : کنترل شدید بانک مرکزی در کنار از دست رفتن جذابیت برای سپرده گذاری در بانک ها ، مانعی برای رشد مجدد نرخ سود بانکی باشد. در سوی دیگر ، 3 بازار : ارز ، طلا و مسکن را داریم. بازارهای رغیبی که به دلایلی همچون عدم تمایل سیاست گذار ( دولت ) و همچون عرضه بالا خصوصا در حوزه مسکن ، چندان جذابیتی برای جذب نقدینگی ندارند. چراکه دولت به شدت به‌ دنبال حذف نگاه سفته‌ بازی است و همین عامل سبب شده تا سرمایه گذاران کشش کمتری به خرید ملک و حتی دلار داشته باشند. البته تغییر و تحولات در بازارهای جهانی می تواند تا حدودی بازار طلا و سکه را جذاب کند اما قطعا جذابیت آن به میزان سال های تورمی 91 و 92 نخواهد بود.

بنابراین بازار سرمایه با در دست داشتن پتانسیل نقدشوندگی و بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها ، می تواند مقصدی برای سرمایه گذاری با سلایق مختلف از خرید سهام گرفته تا اوراق مشارکت و بدهی باشد. خصوصا که در صورت رشد نرخ ارز در نیمه دوم سال ، اکثر شرکت ها خصوصا شرکت های کالامحور می توانند در کانون توجهات قرار بگیرند. در سمت دیگر ، عرضه اوراق بدهی جدید با نرخ‌ های جذاب ‌تر از سپرده‌ های بانکی ، فرصت جذب نقدینگی کم‌ ریسک ‌تر را پیش روی سرمایه‌ گذاران قرار داده است. در مجموع باید گفت ، بازار سرمایه از نیمه دوم سال می تواند به یک بازار پیشرو و بدون رغیب برای جذب سرمایه های سرگردان ( به شرط عدم رویداد سیاسی غیر مترقبه ) تبدیل شود. اما بیش از این پر جرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که فشار عرضه بیشتری نسبت به معاملات روز گذشته داشت اما به نظر می رسد با عبور از روزهای پایانی شهریور ماه شاهد پائیز داغ تری باشیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 24 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه ذغال سنگ و حمل و نقلی و منفی گروه رایانه قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر وضعیت بهتر از امروز باشد چراکه دیگر بهانه ای برای تسویه اعتبارات نیست و البته در این بین گشایش بازارهای جهانی را خواهیم داشت. رویدادی که می تواند روند حرکتی 2 صنعت بزرگ و مورد توجه بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، «فارین پالیسی» به نقل از برخی منابع دیپلماتیک از آمادگی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی در هفته آینده خبر داد. این نخستین بار از زمان انتصاب تیلرسون به سمت وزارت خارجه آمریکا است که وی با همتای ایرانی دیدار و در خصوص برجام صحبت خواهد کرد. گفتنی است هفته آینده قرار است 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک جلسه ای با موضوع برجام برگزار کند و از هم اکنون «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل می گوید که جز «لزوم حفظ برجام» پیام دیگری برای آمریکا ندارد. دیدار تیلرسون و ظریف حدود یک ماه قبل از ارائه سومین گزارش ترامپ به کنگره آمریکا صورت می گیرد که باید در آن پیروی ایران از توافق هسته ای را تایید کند حال آنکه ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در 9 ماه گذشته ، بارها تهران را به عدم پایبندی به روح برجام (!) متهم کرده است.

ب) در خبری دیگر ، به نقل از خبرگزاری فرانسه ، دیپلمات ‌ها خبر دادند که وزیران امور خارجه اعضای شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه نشستی را در نیویورک درباره انتشار تسلیحات کشتار جمعی برگزار می‌ کنند و تمرکز این جلسه بر تهدیدی که کره شمالی ایجاد کرده خواهد بود. آمریکا خواستار برگزاری این نشست در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است. در نخستین ساعات بامداد جمعه ، کره شمالی موشک دیگری را از پیونگ‌یانگ به‌ سمت شرق پرتاب کرده است. ارتش کره جنوبی اعلام کرد که این موشک از منطقه "سونان" در پیونگ‌یانگبه‌سمتشرق شلیک شده است. شورای امنیت به تازگی در واکنش به ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی ، تحریم های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرده است.

ج) در حوزه اقتصاد ، در فاصله حدود دو هفته از اجرای بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر الزام بانک ‌ها به کاهش نرخ سود سپرده ، بازرسان این بانک از نتیجه بررسی عملکرد بانک‌ ها در این باره اعلام رضایت کردند. این در حالیست که گزارش‌ های میدانی در شعب نیز حاکی از اختلاف نظر با بررسی‌ بانک مرکزی نبوده و عمدتا از تن دادن به تکلیف رعایت سودهای بانکی نشان دارد. بر این اساس بانک‌ ها مکلف شدند تا هیچ افتتاح حسابی با نرخ سود بیش از 15 درصد برای سپرده مدت ‌دار و حداکثر 10 درصد برای کوتاه‌ مدت انجام ندهند، در عین حال که تمامی حساب‌ ها باید علی‌الحساب گشایش پیدا کند. از سوی دیگر هیچ بانکی مجوز واریز و یا برداشت به حساب‌های سپرده جدید و قبلی که با نرخ‌ های بالاتری باز شده بودند ، نداشته و در صورت انجام این کار سپرده مربوطه مشمول جریمه خواهد شد. هر چند که این حساب‌ ها نیز در پایان مهلت قرارداد و در زمان سر رسید باید طبق بخشنامه جدید تغییر ماهیت دهد.

د) در خبری دیگر ، با کلید خوردن بررسی افزایش نرخ سوخت در بدنه دولت ، شنیده‌ های غیررسمی حاکی از این است که دولت به‌ دنبال افزایش نرخ حامل ‌های انرژی از ماه های پایانی سال جاری یا ابتدای سال 97 است. افزایش بی‌ سابقه مصرف بنزین در سال 96 و همچنین پیش ‌بینی ثبت رشدی مشابه در مصرف سوخت گاز در زمستان سال جاری ، طرح بررسی افزایش نرخ سوخت را در بدنه دولت کلید زد. یکی از موافقان افزایش نرخ سوخت به‌ منظور کنترل مصرف ، «بیژن زنگنه» وزیر نفت است. نتایج این فکر کردن به افزایش نرخ بنزین که در قالب طرح بررسی افزایش نرخ سوخت کلید خورده ، به‌ احتمال قریب به یقین در لایحه بودجه سال 97 خود را نشان می‌ دهد. اگرچه هیچ تصمیمی تا امروز نهایی نشده، اما بررسی‌ ها در این زمینه آغاز شده و ادامه دارد.

ه) در حوزه نفتی ، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که ممکن است در سال آینده میلادی قیمت نفت به حدود 40 دلار برای هر بشکه سقوط کند. روز جمعه قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات میان روز به 55 دلار و 44 سنت و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا به 49 دلار و 69 سنت برای هر بشکه رسیده بود. گفتنی است در بودجه امسال هر بشکه نفت 55 دلاردر نظر گرفته شده که بنا بر ادعای نوبت معاون رییس جمهور به دلیل عدم تحقق درآمد از این محل تا پایان امسال 37 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه پالایشی پس از رشد روزهای اخیر ، امروز نیز با فشار عرضه روبرو شدند و شاهد قرمزپوش شدن برخی از نمادها بودیم البته در مجموع وضعیت خوب بود و همانطور که دیروز هم گفته شد ، ممکن است شاخص گروه مبوطه یک گیر کوچک در محدوده 260.000 واحدی داشته باشد. روز گذشته در بازار شایعه شد که موافقت با استرداد مبالغ پرداختی 5 درصد عوارض نوسازی و توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی را دارد که برخی از تعدیل های قوی در این گروه صحبت می کنند. البته بحث تک نرخی شدن ارز را هم داریم که با توجه به اظهارنظر های اخیر به نظر در حد رویا باقی بماند !

ناصر تنگستانی مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز درخصوص مباحث مطرح شده گفت : در سال 94 مقرر شد 5 درصد بابت نوسازی خطوط از خریداران دریافت شود. بحث استرداد عوارض نوسازی و توسعه خطوط ، از ابتدای سال گذشته مطرح بود و از این رو ، پالایشگاه شیراز در سال 95 از خریداران این 5 درصد را اخذ نکرده است. این 5 درصد عوارض از خریداران دریافت می شد و به شرکت پالایش و پخش پرداخت می گردید. حال اگر پالایشگاهی در سال گذشته، این عوارض را از خریداران دریافت کرده باشد، با این خبر باید مبالغ دریافت شده را به خریداران مسترد کند. بدین ترتیب دریافت عوارض از خریداران یا استرداد آن ، هیچ گونه تاثیر سود و زیانی بر پالایشگاه ها نخواهد داشت. فارغ از شایعات مطرح شده باید گفت که امروز روز تسویه اعتباری ها بود و طبیعی است که فشار عرضه زیاد باشد اما حضور قدرتمند خریداران در دامنه منفی نشان می دهد که نمادهای این گروه پس از اندکی دست به دست شدن می توانند به روند صعودی خود ادامه دهند.

در این گروه شبندر یکی از سهم هایی است که رشد خاصی نکرده و اکنون در قیمت های 500 تومانی درجا می زند. به نظر یکی از دلایلی که بازدهی شبندر نسبت به سایر اعضای گروه کمتر بود ، بحث فروش های پارسان است و البته تا 2 روز اخیر یکی دیگر از حقوقی ها نیز عرضه کننده سهم بود که با فروش بلوک بطور کلی از سهم خارج شد. انتظار می رود شبندر پس از کمی دست به دست شدن در مسیر قیمت های 550 – 560 تومانی قرار بگیرد. در شبریز شاهد ورود سهم به کانال 600 تومانی بودیم. هر چند که فشار عرضه نیز بیشتر از روز گذشته بود و سهم مجدد به کانال 500 تومانی عودت داده شد ! زمزمه تعدیل مثبت در گزارش 6 ماهه از مهمترین دلایل توجه بازار به شبریز می باشد. البته گفته می شود این تعدیل غیرعملیاتی است اما به هر جهت سهم در قیمت های 630 – 640 تومانی مقاومت دارد.

در شپنا رشد قیمت سهم تا سطوح 3.333 ریالی ادامه داشت اما در ادامه این فروشنده ها بودند که موقتا برای چند روز ترمز اصلاح را کشیدند. جالب است که این سهم با وجود اینکه همیشه پر عرضه بوده اما در حرکتی که اخیرا آغاز نموده ، بیش از 30 درصد بازدهی داشته است. شایعه اعلام سود 700 ریالی از مهمترین دلایل حرکت شپنا به سمت قیمت های 360 تومانی می باشد. به نظر شپنا نیز پس از کمی دست به دست شدن ، در مسیر تارگت پیش بینی شده قرار بگیرد. در این گروه شاوان بیشترین فشار عرضه را داشت و تا قیمت های 1.300 تومانی عقب نشست. عدم برآورده شدن انتظارات در گزارش 3 ماهه ، از مهمترین دلایل اصلاح سهم و ضعف در حرکت های رو به جلو می باشد. محدوده 1.270 تومانی مهمترین سطح حمایتی شاوان می باشد. در شتران نیز فشار عرضه بالا بود و قرار گرفتن سهم در یک قدمی مقاومت 325 تومانی کار را سخت کرده است.

ب) در گروه ساختمانی و انبوه سازی برخی از نمادها نیز بواسطه اصلاح عمیقی که اخیرا داشتند ، موفق شدند با افزایش تقاضا و رشد قیمت ، اندکی از این اصلاح را جبران نمایند. اما روند معاملات در ساختمانی ها یکدست نبوده و از همین روی نمی توان به تغییر روند آنها رای مثبت داد. با این حال باید گفت که قیمت ها در سطوح ارزنده ای قرار گرفته اند اما بدبینی بازار به وضعیت سودآوری شرکت ها سبب شده تا تمایل چندانی برای حرکت به روی صنعت ساختمانی وجود نداشته باشد.

در این گروه ، سرمایه گذاری مسکن غرب یکی از نمادهایی بود که با افزایش تقاضا به قیمت های 100 تومانی بازگشت و البته در قیمت های درصد مثبت عرضه ها بالا بود. ثغرب اگر موفق به تثبیت در قیمت های بیش از 100 تومانی گردد ، می تواند به مرور تا قیمت های 115 – 117 تومانی نیز پیشروی داشته باشد. در ثالوند هم وضعیت بد نبود و شاهد جدال سهم با مقاومت 265 تومانی بودیم. در مجموعه ثمسکن ، 2 نماد ثالوند و ثپردیس از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارند. ثالوند چنانچه موفق به گذر از سد 265 تومانی گردد ، قابلیت رشد تا سطوح 295 – 330 تومانی را خواهد داشت.

اما ثنوسا از دیگر نمادهای مورد توجه بود که از همان دقایق ابتدایی بازار به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست و صف تقاضای خود را تا پایان ساعت معاملات حفظ کرد. این سهم برای فردا به مصاف مقاومت بسیار مهمی در محدوده 155 – 156 تومانی خواهد رفت. مقاومتی که قبلا نقش حمایت داشت و چنانچه سهم موفق به گذر از این سد گردد ، در مسیر قیمت های 175 تومانی قرار خواهد گرفت. در وساخت هم وضعیت بد نبود. مطابق با تحلیلی که اخیرا ارائه شده بود ، پیش بینی ها بر این بود که سهم تا محدوده 238 – 244 تومانی اصلاح بزند و مجدد به روند صعودی بازگردد. دقیقا این اتفاق رخ داد و به نظر اگر وساخت بتواند طی روزهای آتی کف قیمت 250 تومانی را ببندد ، به مرور شاهد حرکت رو به جلو و پیشروی سهم به سمت قیمت های 300 تومانی باشیم.

ج) گروه مواد غذایی و آشامدینی ، امروز هم معاملات رو به جلو و نسبتا خوبی را به نمایش گذاشتند و اکثر نمادها نیز با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. البته حجم معاملات چندان چشم گیر نبود و به نظر بازار در انتظار است تا با شکست مقاومت 3.750 واحدی ، سیگنال خرید دریافت کند. گفتنی است ، شاخص گروه مواد غذایی اکنون در سطوح 3.715 واحدی قرار گرفته و تا محدوده اشاره شده ، تنها 35 واحد فاصله دارد.

در گروه لبنیاتی بواسطه بحث افزایش نرخ برخی از محصولات تا 2 هفته آتی و وعده رئیس انجمن مربوطه ، شاهد معاملات بهتری نسبت به روزهای گذشته بودیم. 2 نماد غشاذر و غپاک با صف خرید و سایر نمادها نیز با معاملات مثبت و البته کم حجم به کار خود خاتمه دادند. رضا باکری گفت : فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات هنوز پرداخت نشده و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده منابع کافی برای پرداخت آن در اختیار ندارد بنابراین این مساله تا زمانی که تامین منابع انجام شود بلاتکلیف است. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعیین تکلیف قیمت 3 فرآورده لبنی شیر، ماست و پنیر که قرار بود سازمان حمایت درباره آنها تصمیم گیری کند ، گفت : برای این 3 فرآورده نیز هنوز تعیین تکلیف صورت نگرفته است و بررسی ها ادامه دارد.

رئیس انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه بررسی وضعیت قیمتی این فرآورده ها حدود 8 ماه به طول انجامیده است ، افزود: امیدواریم ظرف 2 هفته آینده تکلیف این فرآورده ها نهایی شود. باکری همچنین از صادرات 171 هزارتن لبنیات در 4 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: ارزش این صادرات 342 میلیون دلار بوده است. وی درباره آخرین وضعیت صادرات لبنیات به روسیه نیز اظهار داشت : هنوز تغییرات قابل توجهی در زمینه صادرات به روسیه اتفاق نیفتاده است. باکری ادامه داد : البته صادرات انجام می شود اما نه به آن شکلی که باید باشد ؛ چراکه بازار روسیه آزاد نیست و تحت کنترل دولت آن است.

در گروه روغنی ، بهپاک با افزایش تقاضا ناشی از افت سنگین اخیر و همچنین بحث فروش دارایی به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید اما دوقلوهای غبشهر و غمارگ بدون تغییر خاص در قیمت پایانی و با معاملاتی کم حجم به کار خود خاتمه دادند. ظاهرا سازمان حمایت با افزایش نرخ روغن موافقت کرده اما به دلیل مخالفت وزارت صنعت با این افزایش نرخ هنوز قیمت ها تغییری نکرده است. استاد حسینی کارشناس انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی در این خصوص گفت : مراحل افزایش نرخ روغن نباتی بدین صورت است که می بایست در مرحله اول میزان افزایش نرخ توسط سازمان حمایت بررسی و کارشناسی شود.

سازمان حمایت اختیار اجرا و اعمال افزایش نرخ تا سقف 6 درصد را دارد ؛ اما جهت افزایش نرخ بیش از این میزان باید مصوبه ستاد تنظیم بازار دریافت گردد. در حال حاضر میزان افزایش نرخ برای روغن مایع 6 درصد و برای روغن جامد 10 درصد پیشنهاد شده و از این رو، باید ستاد تنظیم بازار نیز مصوبه لازم را صادر نماید. به دلیل تغییرات اعضا پس از انتخابات ریاست جمهوری ، بررسی این موضوع توسط ستاد تنظیم بازار به تعویق افتاد. هر چند در ماه محرم میزان مصرف روغن افزایش می یابد؛ اما بازار روغن نباتی اشباع شده و هیچ کمبودی در این بازار نخواهیم داشت. تعویق افزایش نرخ روغن نباتی ، هیچ ارتباطی با ماه محرم ندارد و به محض تایید ستاد تنظیم بازار، این موضوع اجرایی خواهد شد.

در سایر نمادها ، غدیس را داریم که با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست. پوشش مناسب سود در دوره 3 ماهه ، رشد نرخ فروش آبمیوه و عملکرد مناسب 5 ماهه موجب شده تا بازار به استقبال پوشش 90 درصدی در گزارش 6 ماهه برود. به نظر غدیس یکی از نمادهایی است می تواند در دوره 6 ماهه تعدیل بزند. محدوده 550 تومانی مهمترین مقاومت پیش روی سهم بوده و چنانچه این سد شکسته گردد ، می تواند به غدیس 600 تومانی امیدوار بود. در این گروه غمینو هم اصلاح خوبی زده و می تواند به مرور به قیمت های 500 تومانی بازگردد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این شماره از چشم انداز سری به صنعت «داروسازی» خواهیم زد. صنعتی که به دلایل متعدد ، یکی از کم ریسک ترین و پر بازده ترین صنایع طی سالهای رکود در بورس تهران بوده است. در این گروه «دالبر» یکی از بهترین ها بوده که به دلیل طرح های توسعه و افزایش سرمایه هایی که داشته ، در میزان بازدهی یکی از کم نظیرترین ها بوده است. البته P/e سهم کمی بالاست اما امیدواری به تعدیل مثبت در گزارش های میان دوره ای و همچنین سود سالهای آتی سبب شده تا همواره اصلاح P/e سهم در بعد زمان رخ دهد.

این شرکت در ابتدای سال پیش بینی کرد که با فروش 3.334 میلیارد ریال انواع دارو ( سبد محصولات : 1.280 میلیارد ریال فرآورده های تزریق + 1.481 میلیارد ریال جامدات + 488 میلیارد ریال مایعات + 84 میلیارد ریال ارائه خدمات ) ، رقمی بالغ بر 1.200 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 1.290 ریال ) سود محقق کند. حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت در حالی برای سال 96 در سطوح 50 و 36 درصدی پیش بینی شده که این حاشیه سود ها در سال گذشته به ترتیب 49 و 36 درصد بوده و عملا نشان از وضعیت ثبات شرکت دارد. گفتنی است ، دکیمی در دوره 3 ماهه ضمن تاکید بر همان بودجه پیش بینی شده ، رقمی بالغ بر 412 ریال معادل 32 درصد از سود خود را پوشش داده که رقم خوبی است و رشد 16 درصدی را نسبت به سود محقق شده در دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد.

در ادامه نگاهی به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم داشت. دالبر در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.334 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 191 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 320 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 350 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 310 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 373 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماه اول سال 1.544 میلیارد ریال معادل 46.3 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. این یعنی شرکت در دوره 6 ماهه پتانسیل یک تعدیل مثبت 5 تا 10 درصدی را داراست. خصوصاکه دالبر اخیرا اعلام کرد در مناقصه عراق برنده 8 قلم محصول حدودا معادل 2.700.000 دلار گردیده است. با توجه به موارد مطروحه ، خرید سهم در قیمت های کمتر از 850 تومانی کم ریسک ارزیابی می گردد. گفتنی است ، دالبر اکنون در قیمت های 900 تومانی و با P/e = 7 معامله می شود.

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز یکی از سهم های گروه ساختمانی و انبوه سازی به نام ثفارس از زیر ذره بین تکنیکال بورس24 خواهد گذشت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، ابتدا برای ثفارس یک ترند صعودی ترسیم نمودیم تا روند حرکتی سهم در بلند مدت مشخص شود. این ترند نشان می دهد که سهم طی مدت 2 – 3 سال اخیر روند صعودی داشته بنابراین انتظار این است که تا زمانی که حمایت داینامیک فوق پابرجاست ، همواره شاهد شکل گیری کف ها و سقف های بالاتر باشیم. لذا پیش بینی می شود روند اصلاحی سهم تا محدوده 224 تومانی (تلاقی Fibo Exp100% + ترند صعودی + باند میانی چنگال Andrew + تکمیل الگوی AB = CD معکوس ) ادامه داشته و در محدوده یاد شده به دلیل تراکم بالای حمایتی شاهد تغییر روند و آغاز یک سیکل صعودی دیگر باشیم. قرار گرفتن dtاسیلاتور در محدوده اشباع از فروش نشان می دهد که ثفارس کم کم برای چرخش و تغییر روند آماده می شود. محدوده 214 تومانی حد ضرر معامله گرانی است که اقدام به خرید سهم در محدوده حمایتی یاد شده می کنند و محدوده 285 – 290 تومانی حد سود اول خواهد بود.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه خودرویی فشار عرضه ها بالا بود و اکثر نمادهای این گروه با رنگ سرخ به کار خود خاتمه دادند. عدم تکمیل اصلاح قیمتی در نماد سایپا و بی اعتمادی به بازیگران این گروه سبب شده تا بازار خودروساران جاده مخصوص را به عنوان محلی برای کسب نوسانات مقطعی برگزیند ! از همین روی می بینیم که مثبت شدن نمادهایی همچون خودرو ، سایپا ، خاور و یا سایر اعضا ادامه دار نیست و پس از یک یا 2 روز رشد قیمت ، باری دیگر فشار عرضه بالا گرفته و نمادهای این گروه به خانه اول خود یعنی روند اصلاحی فرسایشی باز می گردد. با آغاز مهر ماه شرکت ها نیز آمار تولید و فروش خود را منتشر خواهند کرد و البته با توجه به تعطیلاتی که اکثر شرکت ها در شهریور ماه دارند ، نباید انتظار فروش خارق العاده ای داشت اما پیش بینی می شود با توجه به فروش خوب ماه های گذشته ، شاهد گزارش های 6 ماهه خوبی خصوصا در 2 شرکت ایران خودرو و پارس خودرو باشیم. در این گروه خاور نیز پس از رشد 2 روز اخیر ، با فشار عرضه روبرو شد. مدیرعامل خاور درباره قرارداد امضا شده بین ایران ‌خودرو دیزل و مرسدس بنز آلمان گفت : امکان تولید همه محصولات تجاری در این قرارداد پیش ‌بینی شده است.

ب) در گروه تایرسازی قیمت ها به کف رسیده و به نظر کم کم می توان به آغاز یک حرکت رو به جلو امیدوار بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی گفت : در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد بنا بر درخواست انجمن تولیدکنندگان تایر تعرفه واردات تایر بالا خواهد رفت. محمد شریعتمداری با بیان اینکه اولویت تولید با محصولات داخلی است ، اظهار کرد: در صورتی که گزارشات استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی روی خودروهایی که وارد بازار می‌کنند ، درست باشد و تولیدکنندگان داخلی تایر تحت فشار کالاهای وارداتی قرار بگیرند ، انجمن ‌های تولیدکننده تایر می‌ توانند درخواست خود را به کمیسیون ماده یک ارائه کنند تا بعد از بررسی ، افزایش تعرفه واردات تایر در دستور کار قرار گیرد. در این گروه پتایر با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت رسید و صف خرید محدودی تشکیل داد اما در سایر نمادهای بنیادی ، تحرک و یا معاملات خاصی نداشتیم.

ج) در گروه دارویی بزرگ شدن دوره وصول مطالبات سبب شده تا بازار نسبت به وضعیت سودآوری شرکت ها بی اعتماد شود. علیرضا خسروانی مدیر مالی شرکت هلدینگ سرمایه گذاری البرز گفت : در مجموع حدود 300 میلیارد تومان مطالبات از بخش دولتی داریم و تمامی شرکت های این مجموعه ، در این قضیه سهیم هستند ؛ ولی میزان مطالبات شرکت البرز دارو نسبت به سایر شرکت ها بیشتر است. ظاهرا کل گروه دارویی حدود 4.000 میلیارد تومان مطالبات از بخش دولتی داشته باشند. خسروانی درخصوص بهترین اتفاق برای داروسازان گفت : پس از انتصاب آقای اصغری به ریاست سازمان غذا و دارو ، این قول از وزارت بهداشت گرفته شد که 2.000 میلیارد تومان از بدهی های وزارت بهداشت و داروخانه های دولتی کاسته شود. به نظر می رسد کل این مبلغ محقق نشود و بنابراین حتی در صورت پرداخت وجهی بابت تسویه مطالبات داروسازان ، احتمالا تنها بخشی از مطالبات تسویه خواهد شد. بهترین رویداد برای دارویی ها ، تسویه مطالبات خواهد بود. این روند تداوم نخواهد داشت و با توجه به اینکه بخش دولتی مهمترین مصرف کننده دارو می باشد، چاره ای جز پرداخت مطالبات داروسازان نخواهند داشت. بی مهری بازار نسبت به سهم دارویی ها، به سبب همین کمبود نقدینگی می باشد و وصول مطالبات ، رونق را به این صنعت باز خواهد گرداند.

د) در گروه تجهیزاتی و برقی ، در غیاب دوقلوهای پر حاشیه فاذر و فاراک ، شاهد رشد قیمت محدود در نماد مپنا بودیم. به نظر مپنا نیز با خاتمه یافتن فصل تسویه اعتباری ها ، به مرور می تواند به روند فرسایشی و اصلاحی خود خاتمه دهد. انعقاد قراردادهای جدید ، دریافت بخشی از مطالبات از دولت تحت عنوان اوراق خزانه و سود تلفیقی بالا از جمله دلایلی است که می تواند بازار را به حرکت رو به جلو در این سهم مجاب کند. به نظر بازار متوجه ارزش ذاتی مپنا نیست. شک نکنید نقدینگی وارد شده به سراغ مپنا و بترانس هم خواهد آمد و این 2 سهم در این قیمت ها باقی نخواهند ماند.

ه) اما در سایر نمادها باید به نماد تازه وارد «چدن» اشاره داشت که با صف خرید میلیونی و عرضه های محدود به سمت قیمت های 250 تومانی گام بر می دارد. شایعه تعدیل مثبت از همان بدو ورود و بحث رشد سود سال آتی بواسطه قراردادهایی که شرکت برای سال 97 با فولادسازان منعقد نموده از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا شاهد تقاضای سنگینی در این سهم باشیم. ارزش بازاری این شرکت تازه وارد در حالی به سطوح 200 میلیارد تومانی نزدیک می شود که مدیران شرکت اعتقاد به ارزش ذاتی 300 میلیارد تومانی دارند. شنیده می شود شرکت قصد اعلام سود خوبی را به دلیل رشد فروش به خصوص در عملکرد مرداد و شهریور ماه دارد.

و) در گروه فلزی و معدنی ، شاهد درخشش نماد فایرا و ثبت یک رشد دیگر در این سهم بودیم. در شرایطی که قیمت معامله عمده در سطوح 129 تومانی مطرح شده که سهم اکنون در یک قدمی سطوح 150 تومانی قرار گرفته است. برخی معتقدند خریدار بعد از جمع آوری دو بلوک وتوصا و مهر اقتصاد ، بازی جدیدی را در پیش می گیرد ! در بازارهای جهانی ، آلومینیم با افت تولید 3.7 درصدی در ماه گذشته به کمترین سطح تولید رسیده است. تولید در ماه جولای نیز 0.2 درصد افت داشت. تولید حالا به 2.64 میلیون تن در ماه رسیده که کمترین از آوریل 2016 میلادی می باشد و با تعطیلی واحدهای بیشتری طی ماه جاری انتظار تشدید موضوع می رود. واقعیت این است که از بازی شکل گرفته در فایرا اطلاعات خاصی نداریم و در نتیجه خیلی درخصوص روند آتی سهم بحثی نمی کنیم.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.890 – 3.902 تومان

ب) یورو : 4.690 – 4.710 تومان

ج) درهم امارات : 1.065 – 1.073 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.238.000 – 1.249.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مجید محرمی
    مجید محرمی

    عالی

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24