Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اغلب بازارهای کالایی در روز شنبه با معاملات محدودی رو به رو بودند که باز هم ذهنیت پیشین از ضعف نسبی بازار در روز ابتدایی هفته را برجسته سازد. کاهش بهای فولاد ، رشد شکننده قیمت پلیمرها و خودنمایی بیشتر تقابل واقعی عرضه و تقاضا با طعم برخی رفتارهای هیجانی و بیم و امید از اعلام قیمت های پایه و همچنین معاملات نسبتاً آرام بورس انرژی را می توان مهمترین رخدادهای بازارهای کالایی در روز شنبه به شمار آورد. بررسی نوسان قیمت ها در بازار فولاد نشان می دهد که شتاب افت نرخ در روز شنبه بیشتر از روزهای قبل بود که می تواند به تداوم افت قیمت ها کمک کند اگرچه تغییرات زیرپوستی بسیاری در بازار فولاد مشاهده می شود. کاهش بهای شمش ، افزایش رقابت منفی بین واحدهای تولیدکننده و نیاز واحدهای فولادی به تأمین مالی در پایان شهریورماه در کنار بدبینی به تداوم کاهش قیمت ها می تواند بخشی از واقعیت های این بازار را ترسیم کند...

 آرامش شکننده بازارهای کالایی و عقب نشینی بهای فولاد

بورس24 : اغلب بازارهای کالایی در روز شنبه با معاملات محدودی رو به رو بودند که باز هم ذهنیت پیشین از ضعف نسبی بازار در روز ابتدایی هفته را برجسته سازد. کاهش بهای فولاد ، رشد شکننده قیمت پلیمرها و خودنمایی بیشتر تقابل واقعی عرضه و تقاضا با طعم برخی رفتارهای هیجانی و بیم و امید از اعلام قیمت های پایه و همچنین معاملات نسبتاً آرام بورس انرژی را می توان مهمترین رخدادهای بازارهای کالایی در روز شنبه به شمار آورد. بررسی نوسان قیمت ها در بازار فولاد نشان می دهد که شتاب افت نرخ در روز شنبه بیشتر از روزهای قبل بود که می تواند به تداوم افت قیمت ها کمک کند اگرچه تغییرات زیرپوستی بسیاری در بازار فولاد مشاهده می شود. کاهش بهای شمش ، افزایش رقابت منفی بین واحدهای تولیدکننده و نیاز واحدهای فولادی به تأمین مالی در پایان شهریورماه در کنار بدبینی به تداوم کاهش قیمت ها می تواند بخشی از واقعیت های این بازار را ترسیم کند.

آرامش نسبی بورس انرژی با طعم تداوم موفقیت ها

همچون اغلب بازارهای کالایی ، بورس انرژی نیز روز شنبه آرامی را تجربه کرد تا جایی که عرضه های بازار داخلی در نهایت معاملات مطلوبی را به نسبت عرضه ها به ثبت رساند. از 12 عرضه روز شنبه 10 مورد آن به معامله ختم شد. حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی ( عمده ) با رشد قیمت به دلیل رقابت خریداران رو به رو شد. معامله 1300 تن متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و همچنین داد و ستد 1302 تن حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی را می توان مهمترین معاملات روز شنبه در بورس انرژی به شمار آورد. روز شنبه شاهد معامله 4 هزار و 615 تن از انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی بودیم که در نهایت ارزش معاملات امروز را به 7.58 میلیارد تومان رساند که البته رقم چندان جذابی محسوب نمی شود. این در حالی است که بالابودن حجم تقاضا در برابر عرضه ها را می توان سیگنالی مهم برای این بازار به شمار آورد که این خوش بینی را برجسته می سازد که عرضه های هفته جاری با تقاضای مطلوبی رو به رو خواهند شد.

آمارهای معاملاتی روزهای اخیر موجب شد که حجم معاملات سال جاری در بازار فیزیکی به بیش از 1600 میلیارد تومان افزایش یابد که نشان دهنده رشد 160 درصدی ارزش معاملات به نسبت مدت مشابه سال گذشته بود. این وضعیت نشان می دهد که رشد و رونق معاملات در بازار فیزیکی هنوز هم ادامه دارد که تداوم این شرایط از پیشرفت های محسوس و ادامه دار بورس انرژی خبر می دهد.

معامله بیش از 30 میلیون کیلووات ساعت برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1 میلیون و 525 هزار قرارداد معادل 30 میلیون و 120 هزار کیلووات ساعت به ارزش 10 میلیارد و 688 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم‌باری، بارپیک و میان‌باری با متوسط قیمت 361، 303، 404 و 355 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/22، 96/07/23 و 96/07/24 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/08/20 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/29 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

13763

13763

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1300

تن

10843

10843

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

200

تن

14250

14250

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

17691

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

18429

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

20

تن

18281

18281

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

20

تن

18281

18281

ریال

پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

220

تن

30446

27679

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

120000

لیتر

15090

15090

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1680000

لیتر

15090

15090

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

275

تن

11966

11966

ریال

حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی.عمده

1500000

لیتر

13719

12472

ریال

باز هم کاهش بهای فولاد

همان گونه که در هفته گذشته به آن اشاره کردیم وضعیت کلی در بازار فولاد از تمایل معامله گران به افت نرخ به امید افزایش حجم فروش حکایت دارد حال در شرایطی که روزهای پایانی ماه نزدیک است و واحدهای فولادی اغلب به منابع مالی نیاز دارند ، شاید بهترین و دقیق تر ، ساده ترین راه برای افزایش حجم فروش کاهش قیمت های پیشنهادی است. افت بهای شمش ، کم رمقی نوسان قیمت ها در بازارهای جهانی ، نگرانی از کاهش بیشتر قیمت ها با آغاز فصل پاییز و البته جو بدبینی در بازار مواردی است که می تواند به تداوم افت قیمت ها منجر شود ولی باز هم کاهش قیمت و رسیدن به سطوحی پایین می تواند زمینه ساز ثبات نرخ و شاید آغاز روندی جدید از رشد قیمت ها تلقی شود اگرچه این ادعا به شواهد بیشتری نیاز دارد که روزهای آینده با صراحت بیشتری خودنمایی می کند. هم اکنون قیمت شمش وارد پایه 1700 تومانی شده یعنی با شکسته شدن کف روانی شمش 1800 تومانی ، فضای جدیدی برای کاهش قیمت ها ایجاد شده اما رخدادهای دیگری فضا برای خودنمایی پیدا خواهد کرد.

روز شنبه شاهد بودیم که بسیاری از کانال های فروش نرخ های اعلامی خود را به صورت توافقی درج کردند که جمع آوری ریز قیمت ها تا حدودی دشوار بوده و از دقت محاسبات می کاهد. این وضعیت نشان داد که مشتری است که برای بازار تعیین قیمت می کند یعنی تداوم این وضعیت به معنای احتمال کاهش بیشتر قیمت ها خواهد بود.

روزهای پایانی شهریورماه زمان مهمی برای بازار شمش و نهایتاً معاملات و قیمت های مصننوعات فولادی به شمار می رود زیرا از یک سور روزهای سرد سال را دوران ضعف تقاضا می دانیم ولی از سوی دیگر اغلب محموله های شمش که در بورس کالا به صورت سلف مورد معامله قرار گرفته برای تحویل در پایان شهریورماه کشف نرخ شده یعنی از هم اکنون زمان تحویل آن فرا رسیده است. این وضعیت یعنی رشد عرضه اگرچه در اواخر هفته جاری اوج خودنمایی آن ها خواهد بود ولی این ذهنیت را ایجاد می کند که ممکن است بازار با تغییراتی رو به رو شود. در ساده ترین برآورد احتمال برتری عرضه بر تقاضا می تواند به کاهش قیمت ها منجر شود که ورود شمش فولاد به پایه 1700 تومان به صورت مقطعی و جزئی می تواند یکی از شواهد آن باشد. در برابر این ذهنییت و البته با فرض تجربیات پیشین ذاتاً پتانسیل بازارسازی تقویت خواهد شد زیرا خریداران شمش و تولیدکنندگان مصنوعات فولادی در نهایت به سمت فروش متمایل می شوند بنابراین قیمت های بالاتر و یا ضعف عرضه ها و اصطلاحاً ساکت شدن بازار می تواند شرایط مساعدی را برای فروش فراهم سازد. هرچند که این ادعا یک احتمال است ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که رشد دست ساخته قیمت ها در روزهای پیش رو آن هم پس از ثبت قیمت های پایین فعلی چندان هم غیرمنطقی نیست و نگرانی هایی را ایجاد می کند. بهتر است فعالان بازار به این واقعیت ها توجه بیشتری داشته باشند تا از زیان احتمالی به دور مانده و یا حتی با رصد دقیق اوضاع بازار ، حجم تولید را با خرید واقعی تطبیق دهند. در هر حال صنعت فولاد داخلی هم اکنون با عرضه مازاد بر نیاز رو به رو است یعنی باید بازارهای صادراتی را به عنوان سوپاپ اطمینان معاملات مدنظر داشته باشد. روزهای پیش رو آینده بازار را با دقت و صراحت بیشتری تعیین خواهد کرد اگرچه تداوم افت بهای شمش در بازار داخلی در روزهای اخیر خود مهمترین سیگنال برای تداوم کاهش قیمت هاست که در کنار بدبینی خریداران نسبت به کاهش بیشتر نرخ و تقویت رقابت منفی ، کاهش بیشتر قیمت ها را ترسیم خواهد کرد اگرچه واقعیت های بازار شاید پیچیده تر از تحلیل های فعلی باشد.

گزارش هفتگی بازار؛ ادامه نوسان قیمت در بازار فولاد

بازار معاملات فولاد پس از تجربه دوران صعودی و ملتهب قیمت‌ها، هفته گذشته برای سومین هفته پی در پی شاهد ثبات قیمتی و در نهایت ریزش نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد بود.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته معاملاتی منتهی به 24 شهریورماه عواملی نظیر عقب‌نشینی و ضعف تقاضا در بازار آزاد و بورس کالا، ثبات قیمت آهن اسفنجی، قرار داشتن در روزهای پایانی شهریورماه که اغلب صرف مسافرت و فراغت از کار پیش از آغاز مهرماه می‌شود و در نهایت ریزش نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد اعم از سنگ‌آهن و شمش موجب شدند تا یکشنبه و دوشنبه قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردار بوده و در روزهای انتهایی هفته با افت قیمتی روبه‌رو شود.

این موضوع در حالی است که کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار معتقدند، پس از تجربه حباب قیمتی اخیر در این بازار و پس از آن عواملی که هم‌اکنون موجب عقبگرد یا ثبات قیمتی در بازار آهن شده است دیگر نمی‌توان انتظار داشت بازار به وضع با ثبات فعلی ادامه دهد، چرا که افزایش آرام آرام نرخ ارز و از سویی تلاش فولادسازان بزرگ کشور برای صادرات محصولات فولادی مهمترین عواملی هستندکه پتانسیل اثرگذاری بر روند قیمت‌ها و میزان موجوی انبارهای فولادسازان و آهن فروشان را داشته و دوباره بازار را با رشد قیمتی همراه خواهند ساخت.

نگاهی به معاملات فولادی بورس کالای ایران نیز حاکی از آن است با به روی تابلو رفتن 96 هزار و 530 تن انواع فولاد، حجم معامله 158 هزار و 945 تن به ثبت رسیده است که نکته حائز اهمیت در خصوص عرضه‌های فولادی هفته قبل عرضه 5 هزار تن شمش با قیمت 2150 تومان از سوی فولاد خوزستان بود که متقاضی نداشت، این محصول که روز چهارشنبه روی تابلو نقش بست استقبال سرد خریداران از آن موجب شد قیمت‌های شمش در بازار آزاد نیز با افت مواجه شود.

در این میان در حالی که طی چند هفته اخیر بحث حذف تعرفه شمش فولاد بر سر زبان‌ها افتاده و بسیاری از فولادسازان بخش خصوصی با آن مخالفت کرده بودند، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از منتفی شدن این موضوع خبر داده و پیش بینی کرده بود، در سال جاری با افزایش 100 درصدی صادرات فولاد روبه‌رو خواهیم بود.

بهادر احرامیان در مورد وضعیت قیمت فولاد در بازار داخلی و بازارهای جهانی به فارس گفت: در حال حاضر قیمت‌های داخلی فولاد تا حد زیادی به قیمت‌های جهانی نزدیک شده و در عین حال، افزایش قیمت جهانی فولاد نیز متوقف شده است.به همین دلیل فعلاً انتظاری برای افزایش سقف قیمت فولاد در داخل وجود ندارد مگر اینکه در قیمت‌های جهانی تغییری اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد در بازار داخلی 2300 تومان، تیرآهن 2500 تومان و کلاف فولادی 2470 تومان است،به افزایش قیمت مواد اولیه تولید فولاد برای واحدهای تولیدی به روش قوس الکتریکی اشاره کرد و گفت: هزینه تولیدکنندگان با این روش در داخل بیش از 40 دلار افزایش یافته در حالی که در دنیا تولید فولاد بیشتر با روش کوره‌ بلند صورت می‌گیرد و در نتیجه تولیدکنندگان جهانی این افزایش قیمت را تجربه نکرده‌اند.

این فعال فولادی ادامه داد: درخواستی از طرف برخی فعالان بازار فولاد برای برداشته شدن تعرفه‌ واردات فولاد مطرح بود، اما این درخواست بدون اطلاع از دلیل اصلی افزایش قیمت تولیدات داخلی مطرح شده بود که پس از ارائه توضیح در این مورد، پیشنهاد برداشته شدن تعرفه‌ها منتفی شد.این موضوع در هیأت دولت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت حذف تعرفه واردات رد شد.

احرامیان با بیان اینکه صادرات فولاد طی سال جاری بیشتر از سال گذشته خواهد بود،‌ گفت: سال گذشته حدود 4 میلیون تن فولاد از ایران صادر شده و پیش‌بینی می‌کنیم امسال 6 تا 8 میلیون تن صادرات فولاد داشته باشیم.این افزایش صادرات بیشتر از محل افزایش سهم تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای فعلی دنیا محقق می‌شود.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

با افزایش خریدها و رشد بازارهای فیوچرز چین قیمت سنگ آهن وارداتی در این کشور روزهای گذشته کمی بهبود داشت. به گزارش متال اکسپرت آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 1.25 دلار هر تن بالا رفته به 75.75 دلار هر تن سی اف آر رسیده است. با توجه به نزدیکی تعطیلات اکتبر خریدها کمی بیشتر شده است. موجودی سنگ آهن خلوص بالا در بنادر چین در یک هفته 2 میلیون تن کاهش داشته است. هفته های آتی فعالان بازار پیش بینی کرده اند رشد قیمت هایی در بازار سنگ آهن چین مشاهده شود ولی از اواسط اکتبر با کاهش تولید فولاد و شروع فصل سرما که مصرف را کاهش می دهد نمی توان چشم انداز مثبتی برای بازار این ماده اولیه برآورد کرد. در همین حال اداره آمار چین NSB می‌گوید تولید فولاد چین در ماه گذشته (آگوست) با رشد 8.7 درصدی نسبت به سال قبل به 74.59 میلیون تن رسیده که یک رکورد تاریخی جدید است. تولید نسبت به ماه قبل آن نیز 0.8درصد رشد دارد. در مجموع 8 ماهه نیز تولید به 566.41 میلیون تن رسیده بنابراین دلیل کاهش موجودی سنگ آهن در بنادر چین طی 6 هفته گذشته ناشی از این عامل عنوان می‌شود.

تقابل عرضه و تقاضا در بازار پتروشیمی

در بازار پلیمرها شاهد تثبیت نسبی بازار و البته جریانی جدید از رشد قیمت ها هستیم که اگرچه اهمییت بسزایی ندارد ولی نشان می دهد که جریان غالب در بازار تقابل واقعی عرضه و تقاضا را برای کشف نرخ پذیرفته است اگرچه احتمال افزایش قیمت های پایه در بورس کالا در روز یکشنبه ، خود می تواند سیگنالی حمایتی از نوسان قیمت های روز شنبه تلقی شود. واقعیت های بازار پلیمرها به اعلام قیمت های رسمی روز یکشنبه نیاز دارد تا مهمترین محرک بازار خودنمایی کرده باشد.

هم اکنون بازارهای جهانی به سمت رشد قیمت ها متمایل شده ولی پس از جهش جدی نرخ های پایه در بورس کالا در هفته گذشته ، شاید اما و اگرهای جدیدی در برابر قیمت های پایه برآوردی در بورس ایجاد شده باشد اما هنوز جریان غالب در بازارهای جهانی به سمت رشد قیمت ها متمایل است. با توجه به این شرایط احتمال افزایش قیمت های پایه بیشتر از کاهش آن هاست ولی تا زمان اعلام این نرخ در روز یکشنبه، نمی توان اظهارنظر قاطعی در مورد آن ابراز داشت. این در حالی است که رفتار بازار نشان می دهد که زمینه ها برای رشد قیمت های پایه بیش از کاهش آن است ولی این رویکرد احتمالی را نمی توان دلیلی متقن برای رشد قیمت های پایه روز یکشنبه به شمار آورد.

بهبود نسبی حجم معاملات و قیمت پلیمرها

رشد قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در هفته گذشته در بورس کالا موجب شد تا بازار آزاد نیز به سمت افزایش نرخ تحریک شود ولی قیمت های بالای فعلی در کنار کم رونقی خرید در نهایت موجب شد تا بازار رشد قیمت های چندانی را تجربه نکند. به نظر می رسد این شرایط در هفته پیش رو نیز تجربه شود اگرچه در نهایت قیمت های بورس کالا سرنوشت نهایی بازار را تعیین خواهد کرد اما زمان بر خواهد بود.

به گزارش کارگزاری آبان؛ رشد قیمت ها در بازارهای جهانی ادامه دارد که در کنار توفان های پیاپی در آمریکا و افزایش بهای مواد اولیه صنعت پتروشیمی و رشد بهای پلیمرها در برخی از کشورها همچون چین ، این رشد نرخ می تواند در قیمت های پایه نیز خودنمایی کند. این در حالی است که بخش مهمی از پتانسیل رشد قیمت ها در روزهای اخیر مستهلک شده و البته بازار داخلی نیز با افزایش بیشتر نرخ های موجود مخالفت کرده و در برابر آن مقاومت می کند. به عبارت ساده تر در صورت افزایش مجدد قیمت های پایه در بورس کالا بازار تبعیت صد در صدی از آن نخواهد داشت هرچند که در نهایت رشد قیمت های بورس کالا جریان غالب قیمتی در بازار آزاد را تعیین خواهد کرد ولی زمان بر خواهد بود. از سوی دیگر ماه محرم در پیش است و به جز بازار ظروف یکبار مصرف و مواد اولیه آن و محصولات پلیمری مشابه ، رکودی نسبی باز هم به بازار تزریق خواهد شد که به تضعیف ذاتی بازار دامن می زند. این در حالی است که کاهش حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی نیز دلیل دیگری بر ضعف بنیادین بازار پتروشیمی ها به شمار می رود که تمامی این موارد موجب خواهد شد پاییز جذابی پیش روی بازار نباشد. در خصوص معاملات گسترده اخیر در بازار پلیمرها نیز باید گفت که بخش بزرگی از آن ها به دلیل واسطه گری و سفته بازی و یا ترس از رشد بیشتر قیمت ها صورت گرفته یعنی تقاضای مؤثر قدرتمندی از سوی صنایع پایین دستی برای بخشی از حجم خرید وجود ندارد که تمامی این موارد از احتمال شکننده تر شدن بازار خبر می دهد. در هفته گذشته نزدیک به 49 درصد از عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که کمترین حد از اواسط آذرماه سال گذشته تاکنون است.

مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

  • رشد قیمت های پایه در بورس کالا در شرایطی که بازار آزاد چندان هم با این رشد نرخ همراهی نکرد.
  • نرخ های بالای فعلی که تاکنون موجب عقب نشینی بسیاری از خریداران شده است.
  • افزایش حجم خرید پلیمرها در بورس کالا که بسیاری از این مبادلات با احتمال واسطه گری و سفته بازی رو به رو بوده که به دلیل بالابودن موجودی انبارها در بازار آزاد ، شاهد حفظ جانب احتیاط و عدم رشد جدی قیمت ها بودیم.
  • افزایش 5.85 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 69 هزار و 451.08 تن که رقمی نسبتاً متعادل در این بازار است.
  • افزایش 25.01 درصدی حجم تقاضای هفتگی به نسبت مدت مشابه هفته قبل و ثبت رقم 187 هزار و 272.86 تن که بالاترین رقم در 5 هفته اخیر است.
  • رشد 11.24 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 58 هزار و 29.25 تن که بالاترین رقم در 6 هفته اخیر بوده و نشان دهنده جریانی جدید از رشد حجم معاملات بوده ولی چندان هم قدرتمند نیست.
  • ثبت 2.59 برابری تقاضا در برابر عرضه ها که بالاترین حد در 5 هفته اخیر بوده که رقم بالایی به شمار می رود.
  • معامله 83.65 درصدی عرضه های پلیمرها در هفته گذشته که بالاترین حد از اواسط آذرماه سال گذشته تاکنون است که در کنار نسبت تقاضا بر عرضه ها از جذابیت محسوس اغلب عرضه ها حکایت داشته که باز هم پتانسیل سفته بازی و واسطه گری را در این بازار برجسته می سازد.
  • افزایش نسبی قیمت ها در هفته های اخیر در بازار آزاد اگرچه شتاب رشد قیمتی در روزهای اخیر کاهش محسوسی پیدا کرده است و نشان دهنده کاهش تقاضای واقعی در این بازار است.
  • اتمام زمان تولید برای بسیاری از محصولات پتروشیمی همچون ظروف یکبار مصرف برای مصرف در اعیاد مذهبی و بازگشت حجاج در شرایطی که هنوز هم تولید برای فروش در ماه محرم کم و بیش ادامه دارد اگرچه بخش بزرگی از فرآیند تولید در کل کشور صورت گرفته و به پایان رسیده است.
  • افزایش نسبی قیمت ها در بازارهای جهانی که در کنار توفان های مداوم در آمریکا هنوز هم از پتانسیلی نسبی برای تداوم رشد قیمت ها برخوردار بوده و نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
  • افزایش بهای نفتا در بازارهای جهانی در هفته گذشته که تاکنون موجب شده تا بهای این کالا در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل 9 درصد افزایش یابد.
  • کاهش 2.32 درصدی عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه 38 هزار و 379.9 تن که رقم نسبتاً متعادلی به شمار می رود.
  • کاهش 0.23 درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی در بورس کالا به نسبت مدت مشابه ماه قبل و ثبت رقم 26 هزار و 821 تن که کمترین رقم در 3 هفته اخیر است.
  • افت 12.9 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم 18 هزار و 827 تن که کمترین حجم داد و ستد در 4 هفته اخیر است.
  • ورود بازار شیمیایی ها به یک فاز کاهش حجم معامله که نشان دهنده واقعیت های بازار محصولات پتروشیمی است یعنی نگرانی از یک فاز عقب نشینی بنیادین بازار را با کاهش حجم تولید و داد و ستد را برجسته می سازد.
  • نزدیکی به ماه محرم که همگام با روزهای سرد سال از احتمال تضعیف بازار پتروشیمی ها به جز بازار ظروف یکبار مصرف و مواد اولیه آن حکایت دارد.
  • معامله 49.05 درصدی عرضه های هفته گذشته در بازار شیمیایی ها که کمترین حد از هفته کاری پایان اسفندماه تاکنون به شمار آمده و به صراحت از عقب نشینی بازار در روزهای اخیر و حتی روزهای آینده حکایت دارد.
  • دورنمای مبهم بازار پتروشیمی در هفته پیش رو که البته با فرض تغییر قیمت های پایه در بورس کالا ، بازار توانمندی چندانی برای رشد قیمت ها ندارد اگرچه در نهایت از نوسان قیمت های پایه با یک فاز تأخیر تبعیت خواهد کرد.

منبع خبر: س

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24