Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در بیست و پنجمین روز از شهریور ماه کار خود را در حالی آغاز می کند که تنها یک هفته تا پایان نیمه نخست سال زمان باقی است. با توجه به مهلت تسویه T+٣ طبیعاتا امروز و فردا آخرین فرصت فروش معامله گران اعتباری جهت تسویه حساب خواهد بود...

آخرین فروش های معامله گران «اعتباری»!

مروری بر بازار چهارشنبه

بورس24 : روز چهارشنبه در یکی از واپسین روزهای تابستانی بورس تهران در حالی کار خود را آغاز کرد که تحت تاثیر پایان هفته و تعطیلات دو روزه آخر هفته مطابق یک قانون نانوشته معاملات کم حجم و بی رمقی از خود به نمایش گذاشت. البته این موضوع را هم باید عنوان کرد که خوشبختانه امسال تسویه اعتبارها همانند سال های گذشته بازار را دچار مشکل نکرده! برخی کارشناسان عواملی چون عملکرد شرکت ها در نیمه نخست سال ، رشد قیمتی دلار در بازار آزاد ، کاهش نرخ بهره بانکی و عواملی از این دست را باعث خوشبینی فعالان بازار به آینده و در نتیجه عدم افت آنچنانی قیمت ها در شهریور عنوان می کنند.

اما در بازار سهام مهمترین رویداد عرضه اولیه های وب بود. روز کاری گذشته 400 میلیون برگه سهم های وب (40 میلیون سهم به کارکنان شرکت اختصاص یافت) در بازار با قیمت 285 تومان عرضه شد و سهم هر کد 3661 سهم بود. این شرکت که برای سال مالی جاری به ازای هر سهم 386 ریال سود پیش بینی کرده در سه ماهه نخست سال تنها موفق به پوشش 51 ریالی سود شده است. گزارش عملکرد ماهانه این شرکت حاکی از این است که شرکت در ۵ ماهه نخست سال در مجموع ۱۳۶۴ میلیارد ریال درآمد داشته است که نشان از تحقیق 34 درصدی سود شرکت تا به اینجای کار دارد. اما بررسی ماه ماه عملکرد شرکت حاکی از این است که در ماه های تیر و مرداد عملکرد شرکت به مراتب بهتر از سه ماهه بهار بوده و بنابراین به نظر می رسد اگر همین روند رو به رشد ادامه داشته باشد مشکلی در پوشش سود شرکت ایجاد نخواهد شد. به نظر می رسد های وب می تواند رشد 25 – 30 درصدی را در بازار تجربه کند.

در خودروسازان به واسطه تاکید چارتیست ها مبنی بر پایان اصلاح در کنار عواملی چون انعقاد قرارداد فی مابین شرکت بنز و ایران خودرو دیزل برای تولید خودروهای سنگین شاهد تقاضای خوبی در این گروه بودیم. با این حال با توجه به روند معاملات بازار در نیمه دوم به نظر می رسد شاهد چرخش نقدینگی از سمت خودرویی ها به سمت پالایشی ها بودیم. روی هم رفته نمادهای خودرویی در سطوح بدی قرار ندارند و با سطوح حمایتی معتبر خود بین 5 – 10 درصد فاصله دارند. با این حال مهمترین مشکل نمادهای این گروه در حجم ها خلاصه می شود. برای خارج کردن فروشندگان خسته به نظر باید خودرویی ها 3 – 4 روز حجم بالایی داد و ستد شوند تا بتوان امید به شکل گیری یک روند ادامه دار داشت.

در گروه پالایشی معاملات خنثی و کم نوسانی را شاهد بودیم. اما در اواخر بازار به یکباره با شفاف سازی شپنا مبنی بر احتمال برگشت ذخایر و تعدیل مثبت عایدی باعث شد تا کل گروه پالایشی مورد توجه واقع شود. روی هم رفته پالایشی ها این روزها پتانسیل خوبی برای رشد دارند. عواملی چون رشد قیمتی نفت تا 55 – 56 دلار و همچنین رشد قیمتی دلار داخلی و جدی تر شدن بحث ارز تک نرخی از جمله پتانسیل های این گروه است. به لحاظ نموداری هم شاخص این گروه داخل یک محدوده تراکمی در حال حرکت است که در صورت شکسته شدن سقف الگوی مذکور رشد خوبی در انتظار نمادهای این گروه خواهد بود. در حال حاضر ترس بازار از عرضه های آبشاری و سنگین حقوقی ها است که کار را برای یک رشد ادامه دار تا حدودی سخت کرده است.

در فلزی ها یکبار دیگر بلوک فایرا آگهی شد که البته این بلوک متعلق به مهر اقتصاد بود. این بوک 20 درصدی روز 4 مهر ماه روی میز فروش قرار می گیرد. به نظر می رسد هر دو بلوک فایرا که یکی متعلق به وتوصا و دیگری متعلق به مهر اقتصاد است را یک مجموعه خرید کند. روی هم رفته اتفاقات خوبی در فایرا در حال وقوع است. با این حال همانطور که پیشتر هم در مورد شرایط نموداری سهم صحبت کردیم ، محدوده 135 تومان مقاومت بسیار مهمی در پیش روی قیمت است.

پیش بینی بازار امروز

بورس تهران در بیست و پنجمین روز از شهریور ماه کار خود را در حالی آغاز می کند که تنها یک هفته تا پایان نیمه نخست سال زمان باقی است. با توجه به مهلت تسویه T+3 طبیعاتا امروز و فردا آخرین فرصت فروش معامله گران اعتباری جهت تسویه حساب خواهد بود. بنابراین طی این دو روز آخرین فشارهای فروش ناشی از تسویه اعتبارها را خواهیم داشت. هر چند به نظر می رسد بخش عمده اعتبارها تسویه شده است. اما در بازارهای جهانی آخر هفته تلخی را داشتیم. روی که زیر 3000 دلار هم نفوذ کرده بود در پایان در محدوده 3033 دلار به کار خود پایان داد و مس هم در محدوده 6491 دلار قرار گرفت. جالب اینکه نفت برنت حدود 55 دلار قیمت دارد. حقیقت امر این است که بخش عمده ای از رشد اخیر شاخص مربوط به رشد گروه فلزی و معدنی به واسطه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی بود. حال با مشاهده تزلزل در روند قیمتی فلزات ، این ظن وجود دارد که معاملات گران کوتاه مدت دست به فروش جهت شناسایی سود بزنند! روی هم رفته به نظر اتفاق خیلی خاصی در بازار امروز نداشته باشیم. در ابتدای بازار صفوف خرید چدن و های وب بازار را درگیر خود خواهد کرد. در گروه فلزی احتمالا شاهد افزایش فشار فروش خواهیم بود که این رویداد به نظر در نماد فملی بیشتر به چشم می آید. در پالایشی ها باید دید روند مثبت ایجاد شده ادامه خواهد داشت یا اینکه همانند چند بار قبل رشد قیمت ها صرفا 1 روزه خواهد بود! خودرویی ها هم می توانند امروز مورد توجه باشند.

اما در پایان یک نکته مهم را ذکر می کنیم. در چند ماه اخیر قیمت الکترود مورد استفاده در کوره های قوس الکتریکی فولاد سازها استفاده افزایش قیمت قابل توجهی داشته است و از حوالی 2 هزار دلار در یک تن به حدود 30 هزار دلار رسیده است! میزان مصرف الکترود حدود 2.5 کیلو در هر تن است. به این ترتیب در صورت ماندگاری قیمت الکترود در این سطوح بهای تمام شده فولاد سازان را افزایش می دهد که بهتر است در محاسبات فعلی لحاظ شود!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24